Voiko maatiaiskissaa rekisteröidä rotukissaksi ?
Kissaliiton sivuilla on kuva burmasta ja meidän kissa on ihan saman näköinen. Maksaako ?
Jos ei voi niin paljonko on tällä hetkellä burman pentujen hinta ? Olen nimittäin aivan hurahtanut näyttelyihin, mutta maatiaiskissan kanssa tämä ei oikein onnistu, tai no onnistuu, mutta kuitenkin...
kysymyksiä !!!
8
679
Vastaukset
- Daisy
Vain ja ainoastaan eurooppalaisia ja manxeja voi rekisteröidä näyttelyissä noviisiluokassa (ja sokokeja ja siperiankissoja, mutta sokokella pitää olla todistus siitä, että se on syntynyt Keniassa ja siperialaisella siitä, että se on syntynyt entisen Neuvostoliiton alueella). Kaiken muun rotuiset kissat pitää kasvattajan rekisteröidä ennen kuin ne täyttävät 3 kk, sen jälkeen rekisteröinti on mahdotonta. Noviisiksi rekisteröinti maksaa normaalin näyttelymaksun ja rekisterikirjan postikulut (näyttelymaksu n. 30 euroa, rekkari postimaksu n.20 euroa).
Burman pennut maksavat kait n. 400-500 euroa tasosta riippuen. Näyttelytasoinen pentu on yleensä hieman kalliimpi kuin pikkuvirheellinen lemmikkitasoinen. - mamma39
maatiaiskissan voi yrittää rekisteröidä noviisina eurooppalaiseksi, mutta ei mitenkään burmaksi ja jos se muistuttaa liiaksi burmaa, se ei mene läpi eurooppalaisena vaan jää rekisteröimättä.
Noviisina rekisteröinti maksaa näyttelymaksun verran koska kissa on arvioitava kahden kys. kategorian tuomarin toimesta, sekä rekisterikirja maksaa 17 euroa.
Kyllä maatiaisen kanssa näyttelyt onnistuvat, mutta jos kissasi näyttää selvästi rotukissalta (ilmeisesti sen takana on burmaa tmv.), ei tuomarit noteeraa kissaa kovin korkealle kotikissaluokassa.
Burmien hinnan saat parhaiten selville ottamalla yhteyttä kys. rodun kasvattajiin, ja jos olet hurahtanut näyttelyihin, kannattaa ostaa pentu sellaiselta kasvattajalta jonka kissat ovat pärjänneet näyttelyissä hyvin. Lemmikkitasoisella ei kannata näyttelyissä käydä sillä näyttelymaksut maksavat melkoisesti ja se on sitten pelkkää rahan tuhlausta jos kissa ei sertejä saa. - tuppo
Enpäs ole tiennytkään moisesta mahdollisuudesta. Minulla on vain maatiaisia, mutta yksi hellä luontoinen (sallii tutkinnat ja käsittelyt hyvin)nuori tummahko valkokirjokilpikonna naaras. Pää on tosin jonkin verran Eurooppalaista kapeampi, olisiko mitään mahdollisuuksia rekisteröintiin? Pään karvat ovat myös päänmyötäiset ja myös siksi pyöreyden vaikutus puuttuu. Muilla kissoillani taas on selvästi pyöreämpi pää ja pörröisempi turkki myös poskilla ja tyttöjä ovat kaikki. Kiitos vastauksesta jos vaivaudutte!
- mamma39
selviää vain kokeilemalla;-)) siis rokotukset kuntoon ja ilmoittautumaan näyttelyyn noviisiluokkaan. Vaikkei kissaasi hyväksyttäisikään eurooppalaiseksi voit silti käydä sen kanssa näyttelyissä kotikissaluokassa, palkinnot siellä on ihan yhtä hyvät kuin rotukissoillakin jos kissasi pärjää:-D
- Kitta
mamma39 kirjoitti:
selviää vain kokeilemalla;-)) siis rokotukset kuntoon ja ilmoittautumaan näyttelyyn noviisiluokkaan. Vaikkei kissaasi hyväksyttäisikään eurooppalaiseksi voit silti käydä sen kanssa näyttelyissä kotikissaluokassa, palkinnot siellä on ihan yhtä hyvät kuin rotukissoillakin jos kissasi pärjää:-D
...sitten onnistuu kissan samaan rekisteröityä eurooppalaiseksi (tai manxiksi)? Onko se hyvin harvinaista vai tapahtuuko sitä useinkin?
Minulla on musta maatiaskissa ja mitä olen eurooppailaisen rotumääritelmää lukenut, se voisi vastata iaka hyvin kissaani - muuten mutta kissani ei ole aivan yksivärinen vaan sillä on aivan muutama (noin 6 kpl) valkoista karvaa rinnassa. Haittaavatko nämä karvat?
Voi kai noviisiluokassa yrittää rekisteröityä myös aikuinen, jo leikattukin kissa? - mamma39
Kitta kirjoitti:
...sitten onnistuu kissan samaan rekisteröityä eurooppalaiseksi (tai manxiksi)? Onko se hyvin harvinaista vai tapahtuuko sitä useinkin?
Minulla on musta maatiaskissa ja mitä olen eurooppailaisen rotumääritelmää lukenut, se voisi vastata iaka hyvin kissaani - muuten mutta kissani ei ole aivan yksivärinen vaan sillä on aivan muutama (noin 6 kpl) valkoista karvaa rinnassa. Haittaavatko nämä karvat?
Voi kai noviisiluokassa yrittää rekisteröityä myös aikuinen, jo leikattukin kissa?ole seurannut mitään tilastoja ,enkä tiedä onko mitään tilastoja edes asiasta tehty, mutta olen joskus seurannut mm. manxin arviointia noviisina ja vaikka toinen tuomari ei ollut ihan varauksettoman varma kissan standardi-kelpoisuudesta se meni läpi ja kilpailee tänä päivänä manxina (menestyksestä en tiedä).
Eurooppalaisen kohdalla tilanne voi olla tiukempi kuin manxin, onhan manx kuitenkin harvinaisempi rotuna ja saa varmasti siksi anteeksi vähän enemmän. Euroopalaisen väreinähän hyväksytään lähes kaikki, lukuunottamatta naamioita ja muistaakseni myös chinchilla/shaded variaatioita (korjatkoon joku jos muistaa tämän paremmin, tietysti sen voi tarkistaa myös SRK:n sivuilta).
Nuo 6 karvaa voi myös nypätä pois ja silloin kissasi on musta, ihan kuin tehdään valkoiselle kissalle jolla on yleensä syntymäturkissaan mustia karvoja. Jos taas valkoista on enemmän, on se valkolaikku. Joillain roduilla tuota medaljonkia (laikku rinnassa) ei hyväksytä. Pitää tarkistaa tuo asia ja palataan siihen uudelleen.
Käsittääkseni myös leikattukin kissa voidaan hyväksyä noviisina ja saattaa mennä helpommin läpi kuin leikkaamaton. - Daisy
mamma39 kirjoitti:
ole seurannut mitään tilastoja ,enkä tiedä onko mitään tilastoja edes asiasta tehty, mutta olen joskus seurannut mm. manxin arviointia noviisina ja vaikka toinen tuomari ei ollut ihan varauksettoman varma kissan standardi-kelpoisuudesta se meni läpi ja kilpailee tänä päivänä manxina (menestyksestä en tiedä).
Eurooppalaisen kohdalla tilanne voi olla tiukempi kuin manxin, onhan manx kuitenkin harvinaisempi rotuna ja saa varmasti siksi anteeksi vähän enemmän. Euroopalaisen väreinähän hyväksytään lähes kaikki, lukuunottamatta naamioita ja muistaakseni myös chinchilla/shaded variaatioita (korjatkoon joku jos muistaa tämän paremmin, tietysti sen voi tarkistaa myös SRK:n sivuilta).
Nuo 6 karvaa voi myös nypätä pois ja silloin kissasi on musta, ihan kuin tehdään valkoiselle kissalle jolla on yleensä syntymäturkissaan mustia karvoja. Jos taas valkoista on enemmän, on se valkolaikku. Joillain roduilla tuota medaljonkia (laikku rinnassa) ei hyväksytä. Pitää tarkistaa tuo asia ja palataan siihen uudelleen.
Käsittääkseni myös leikattukin kissa voidaan hyväksyä noviisina ja saattaa mennä helpommin läpi kuin leikkaamaton.Niin, myöskään suklaa ja lila sekä kaneli ja beige eivät ole eurooppalaiselle hyväksyttyjä värejä, eivätkä tabbyvalkoiset tai juuri nämä medaljonkikissat. Valkolaikkueurooppalaisella tulee olla vähintään 1/3 (vai oliko se 1/4, en ole varma) turkista valkoista. Useimmilla mustilla kissoilla on muutama valkoinen karva turkissaan, ennen näyttelyä nämä karvat nypitään pinseteillä pois.
Noviisiluokkaan osallistuvan kissan pitääkin olla aikuinen (väh. 10 kk vanha). Myös leikattu kissa voidaan rekisteröidä noviisina. Kissa voi kilpailla noviisiluokassa vain yhden kerran, eli jos kissaa ei rekisteröidä, sitä ei voi ilmoittaa uudestaan noviisiluokkaan. - mamma39
Daisy kirjoitti:
Niin, myöskään suklaa ja lila sekä kaneli ja beige eivät ole eurooppalaiselle hyväksyttyjä värejä, eivätkä tabbyvalkoiset tai juuri nämä medaljonkikissat. Valkolaikkueurooppalaisella tulee olla vähintään 1/3 (vai oliko se 1/4, en ole varma) turkista valkoista. Useimmilla mustilla kissoilla on muutama valkoinen karva turkissaan, ennen näyttelyä nämä karvat nypitään pinseteillä pois.
Noviisiluokkaan osallistuvan kissan pitääkin olla aikuinen (väh. 10 kk vanha). Myös leikattu kissa voidaan rekisteröidä noviisina. Kissa voi kilpailla noviisiluokassa vain yhden kerran, eli jos kissaa ei rekisteröidä, sitä ei voi ilmoittaa uudestaan noviisiluokkaan.unohdin kokonaan nuo "harvinaisemmat" värit ja hyvä kun tarkensit tuon medaljonki-asian, olinkin sitä mieltä, että se koskisi juuri eurooppalaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740