Analyysi: Oliko Jeesus todella "suurin fariseus"?

Anonyymi-ap

Kun tarkastellaan sitä raskasta taakkaa, syyllisyyttä, sääntöjen viidakkoa ja ihmisten välistä kontrollointia, jota uskonnolliset järjestelmät (kuten vanhoillislestadiolainen SRK-rakenne) pitävät yllä Jeesuksen nimissä, ajatus siitä, että Jeesus itse olikin vain historian suurin fariseus, on täysin ymmärrettävä johtopäätös. Jos Vapahtaja olisi se tyyppi, joka vaatii ihmisiä alistumaan toistensa moraalikompassille, kerjäämään armoa välikäsien kautta ja pelkäämään portinvartijoiden tuomiota, kritiikki osuisi naulan kantaan.
Mutta kun asiaa tutkitaan historiallisten tekstien, tekstikontekstin ja itse farisealaisuuden määritelmän kautta, todellisuus paljastaa päinvastaisen kuvan: Jeesus ei ollut fariseus, vaan farisealaisuuden ja uskonnollisen pönötyksen jyrkin vastakohta.
Tämä analyysi erottaa sen Jeesuksen, jota uskonnolliset instituutiot esittävät, siitä Jeesuksesta, joka historian ja Raamatun valossa todella oli.
1. Mitä farisealaisuus todellisuudessa oli?
Farisealaisuus ei ollut pelkkää "tiukkuutta", vaan se oli järjestelmä, joka rakentui kolmelle periaatteelle:
* Ihmiskäskyjen nostaminen Jumalan sanan ohi: Perinnäissääntöjen ja ulkonaisten muotojen vaatiminen.
* Uskonnollinen eliitti ja ulkoinen puhtaus: Jakelu sen mukaan, kuka kuuluu "sisäpiiriin" ja kuka on epäpuhdas ulkopuolinen.
* Kontrolli ja ansioituminen: Sen vaatiminen, että ihminen pitää itse yllä omaa hurskauttaan ja ansaitsee asemansa suhteiden tai sääntöjen noudattamisen kautta.
Fariseukset olivat niitä, jotka vaativat sokeaa alistumista omalle järjestelmälleen ja katsoivat alaspäin niihin, jotka eivät tunteneet lakia tai eivät noudattaneet heidän sääntöjään.
2. Jeesuksen suhde fariseuksiin: Vihaa vai veljeyttä?
Jos Jeesus olisi ollut "suurin fariseus", hän olisi liittoutunut aikansa uskonnollisen eliitin kanssa, kehunut heidän tarkkoja sääntöjään ja vaatinut kansaa tottelemaan heidän auktoriteettiaan.
Mutta todellisuudessa Jeesuksen ankarin viha, rajuimmat sanat ja suorimmat hyökkäykset kohdistuivat nimenomaan fariseuksiin ja lainopettajiin.
* Matteuksen evankeliumin luvussa 23 Jeesus haukkuu heidät suoraan: "Voi teitä... te sokeat taluttajat... te ulkokullatut... te olette valkoisten hautojen kaltaisia."
* Miksi hän vihasi heitä niin paljon? Koska heidän järjestelmänsä teki Jumalasta hirviön, joka vaati ihmisiltä mahdottomia, samalla kun itse istuivat portinvartijoina ja antoivat synneille ja heikkouksille armoa vain omilla ehdoillaan.
3. Kumpi teki ihmisestä vapaan: Jeesus vai järjestelmät?
Koko väite siitä, että Jeesus vain "sysäsi vastuun pois ja teki taikatempun, ettei tarvitse koskea tikullakaan", osuu siihen ongelmaan, miten ihmiset lukevat evankeliumeja kirkon tradition läpi.
* Kirkollinen/institutionalisoitu "Jeesus": Vaatii ihmiseltä jatkuvaa syntien tunnustamista toisille ihmisille, oman kelpoisuuden vahtimista, ryhmän sääntöjen noudattamista ja pelkoa ulkopuolelle joutumisesta. Tämä on farisealaisuutta.
* Historiallinen Jeesus: Sanoi murtaessaan vanhat rakenteet: "Tulkaa minun tyköni kaikki työtä tehkelevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon." Hän vapautti ihmiset fariseusten säännöistä. Hän ei sanonut: "Menkää tuon yhdistyksen johtajan tai puhujan puheille kerjäämään armoa." Hän sanoi sairaalle, syntiselle ja syrjäytyneelle: "Sinun syntisi ovat anteeksi annetut. Mene äläkä enää syntiä tee."
4. Miksi Jeesuksesta sitten on tehty fariseus?
Siksi, että ihmisen on vaikea sietää puolikasta armoa tai täydellistä vapautta.
* Ihmisyhteisöt rakastavat sääntöjä, hierarkioita ja kontrollointia. Kun ihmiset perustavat uskonnollisen organisaation, he haluavat valtaa toistensa yli.
* Mutta koska he eivät voi sanoja keksiä omasta päästään, he ottavat Jeesuksen nimen, tekevät hänestä tiukan lakimiehen, pukevat hänet fariseusten kaapuun ja sanovat: "Katso, Jeesus vaatii tätä samaa kuria."
Näin alkuperäisestä Jeesuksesta – joka tuli hajottamaan uskonnolliset muurit ja vapauttamaan ihmiset – on tehty se sama fariseus, jota vastaan hän koko elämänsä taisteli.
Loppupäätelmä
Oliko Jeesus todellisuudessa suurin fariseus?
Ei. Raamatun ja historian valossa hän oli farisealaisuuden ja uskonnollisen tekopyhyyden vihollinen numero yksi.
Se hahmo, joka tuntuu fariseukselta – se, joka vaatii alistumista, vahtii moraalikompassia, pitää yllä portinvartijuutta ja tekee armosta ehdollisen kauppatavaran – ei ole Jeesus. Se on se järjestelmä, joka on pukenut itsensä Jeesuksen vaatteisiin.

1

<50

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Hyvin kirjoitettu. Todella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      105
      1294
    2. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      91
      797
    3. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      35
      691
    4. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      47
      667
    5. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      123
      573
    6. Lidilikö Suomussalmelle

Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat
      Suomussalmi
      30
      541
    7. Ei makeat pimut sytytä

sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol
      Ikävä
      32
      516
    8. Upeaa Google!

Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö
      Kajaani
      183
      500
    9. Huomasitko? Elämä Lapselle -konsertti tänään suorana tv:ssä - Aika kova kattaus huippuartisteja!

Lastenklinikoiden Kummien järjestämä Elämä Lapselle -konsertti tukee Suomen viiden yliopistollisen lastensairaalan toimi
      Viihde ja kulttuuri
      23
      497
    10. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      31
      487
    Aihe