Koutsi vastaa ummikolle

Anonyymi-ap

Tulee lääketokkuraista horinaa sohvaperunalta sitkeästi ja aina vaan, väännellen asioita omalle mallilleen ja purkautuu suolikaasun lailla matkailupalstalle.

Pattaya maratonistahan tämä "keskustelu" on alkanut, joten ihan oikealla paikalla tätä keskustelua käydään.

Juoksuharrastus on kuten muutkin harrastukset, eli se jakautuu hyvin eri tavalla ja on hyvin erilaisia tavoitteita, tai sitten juoksennellaan ihan muuten vaan,

Karkeasti jaettuna harrastuksessa on neljä pääkunto- ja tavoitetasoa:

1. Aloittelija / Kuntoilija. Juoksun ja kävelyn yhdistelmä tai matalatehoinen hölkkä. Tavoitteena on peruskunnon kohottaminen, painonhallinta ja liikunnan ilo.

2. Aktiiviliikkuja. Juoksee säännöllisesti 3–5 kertaa viikossa. Tavoitteena voi olla esimerkiksi puolimaratonin tai maratonin läpijuokseminen, oman ennätyksen parantaminen tai säännöllinen viikkokuntoilu.

3. Tavoitteellinen kilpakuntoilija. Määrätietoista ja monipuolista harjoittelua (intervallit, pitkät lenkit, lihaskunto). Tavoitteena on kehittää maksimaalista hapenottokykyä ja kilpailla aktiivisesti omissa ikäluokissa.

4. Huippu-urheilija: Ammattimainen tai puoliammattimainen harjoittelu, jossa treenimäärät ovat suuria (jopa 100–200+ kilometriä viikossa). Päätavoitteena ovat kansalliset tai kansainväliset kärkisijat.

-Minä olen lähimpänä tuota Aktiiviliikkujaa, sillä mihinkään kilpajuoksuun en tähtää, vaan vain omaan tavoiteaikaani. Harjoitusmatkani ovat kylläkin olleet suuria, jopa kilpakuntoilijalle. Usein +100km viikossa.

Pattaya maratoniin osallistuu kenties kourallinen ammattimaisia juoksijoita, mutta ei lähellekään maailman kärkeä. Alisa Vainio olisi voittanut viime vuonna esim Pattaya maratonin miestenkin sarjan ehkä 10 minuutilla.

Jotenkin Possolta on mennyt urheilukelloineen ohi että minä olen juoskennellut jo 46 vuotta enemmän tai vähemmän. Vihjaan tällä siihen että todennäköisesti minä siis osaan juosta.

Olen siihen saanut jo aikanaan oppia ja keskustelua käydään myös palautumisesta ja miten hoidetaan krempat ja krampit jne. Jo sopivien kenkien löytäminen on osa kokonaisuutta. Citymarketin tarjouslenkkareita en suosittele.

Kuten sanoin niin tänä vuonna on menty monipuolisia reittejä kokeneen juoksuharrastajan kanssa ja kaksi virallista kymppiä sekä kaksi puolimaratonia kertoo tasaisen nousujohteisesta kunnosta.

Vaikkakin vauhti koko tarkkaan puolet Alisa Vainion ajasta sekä puoli- että täysmaratonilla, niin se on kuuskymppiselle aivan erinomainen aika, plus se vielä että olen liian iso kestävyysjuoksijaksi, eikä edes pituus vaimenna sitä millä voimalla se jalka maahan tulee ja millä voimalla se joutuu ponnistamaan eteenpäin.

Nyrkkisääntönä juoksu kuluttaa noin 1 kcal painokiloa kohti kilometrillä. Laskukaava menee näin 60 kiloisella: 60 kg × 42,195 km ≈ 2 532 kcal.

85 kiloisella se menee: 85 kg x 42,195 = 3587 kcal.
85 kiloinen kuluttaa siis karkeasti 42% enemmän.

Se ei riitä että 85 kiloinen on syönyt ja tankannut 42% enemmän, vaan hän käyttää energiaa 42% enemmän tuolla matkalla ja se on hänelle saman verran raskaampi plus vielä kymmeniä prosentteja suurempi ilmanvastus.

Tämä on syynä siihen että maraton ei ole isojen miesten laji. Ei ole mahdollista saada sellaisia aikoja joihin pienemmät juoksijat pystyy.

Siksipä ikämiehenä ei ole vakavaa tavoitetta. Päätös tämän vuoden maratonista tuli vasta alkvuodesta, ensimmäisen puolimaratonin jälkeen, joka sujui odotusten mukaan.

Minulle olisi riittänyt treenimääräksi se entinen tahti, mutta kun löytyi kaveri rinnalle niin ollaan messissä kokeneen tahdissa. Samassa kunnossa ollaan ja hänellä ei ole epäilystäkään ettenkö juokse Pattaya maratonia suunniteltuun aikaan.

Yhtä matkaa on tarkoitus juosta, kuten on harjoiteltukin. Yksin jatketaan vain jos toiselle tulee stoppi jostakin syystä.

Nyt siellä alkoi Possolakin antamaan urheiluvinkkejä että urheilukello pitää olla. Alisa Vainio ei käytä urheilukelloa, muut käytti. Alisa kuuntelee kroppaansa eikä tottele sähkölaitteita.

Itse käytin 2000- luvun alussa hiihtäessä aluksi, mutta opin tuntemaan ne sykealueet aika nopeasti sitten ilman kelloa ja tiesin milloin syke on liian korkealla. Sen tietää yksinkertaisesti siitä että hapetus ei riitä.

Kelloa tulee käytettyä muista syistä, siitä että se piirtää kartalle reittisi ja vertailee juoksuasi aiempiin suorituksiin samalla reitillä ja tekee yhteenvetoja, ja sen saa piippaamaan halutussa matkamäärässä ja kertomaan keskivauhtisi korvanappiin tai mitä vaan haluat.

Possohan käyttää kelloa tunnistamaan rytmihäiriöt ja muut verenkierto-ongelmat että pääsee soittamaan itselleen ambulanssin, nyt kun rouva myy marjoja eri osoitteessa.

Se Posson kello ei siis liity urheiluun millään tavalla, vaan sairaskuljetuksien tarpeen mittaamiseen.

2010

6

<50

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pieni sielu jatkaa vollottamistaan, kertoi että osaa juosta, uskotaan, juokse poika juokse on hyvä kirja jokaisen lukea.

Kirjoita lisää Tyttö, sulla on paljon tärkeää sanottavaa possotteluinesi.

• Anonyymi00003

Hei Senssu! Vaikutat sellaiselta kaverilta jolta voi kysyä urheiluasioissa ja Pattayan asioissa mitä vaan ja hallitset monet lajit ja tunnet oikean Thaimaan.
        Meidän perhe ajatteli alkaa harrastaa yhdessä ja erikseen kun on noita kiloja päässyt tulemaan vääriin paikkoihin.

Poikani Kuuno Oskari junior on joutunut koulussa kiusauksen kohteeksi ja häntä kutsutaan nimellä Pulla Mentula. Tyttäreni pakottivat viime viikolla laulamaan Nälkämaan laulua koulun pihalla uhaten viedä sen röökit.
        Kun vaimoni kävelee marketissa, joku aina pitää suullaan sellaista ääntä "DUM... DUM... DUM...", niinkuin dinosaurus olisi lähestymässä... Itse olin uimarannalla kun Green Peace tuli yhtäkkiä ja alkoi vyöryttää minua mereen ja osa paiskoi ämpäreistä vettä päälle...

Ajattelin että karate ja 200 metrin rintauinti olisi se meidän juttu kun uimarit näyttää hyvältä. Kuinka usein pitää uida ja käydä kisoissa ennenkuin kehtaa käydä uimassa ekoissa kisoissa? Entä siinä karatessa ni missä vaiheessa saa alkaa hakkaa ihmisiä lähikaupassa vai pitääkö olla jo ostettu sellainen puku missä on vyö?
        Saako heti ostaa mustan vyön ja alkaa kuristaa sillä naapurin irvileukaa?
        Onko pakko huutaa khiai siinä samalla?

Valas-Veijo hesasta

• Anonyymi00001

Onko 2010 kaikki asiasi kunnossa metrin kirjoitus miksi, ei minulla ole mitään sairaalan kelloa, ihan oma ostin sen thaimaasta ennenkuin vaihdoin maisemia, oli halvempi kuin suomessa selvästi, viimeiset vuodet olen käyttänyt vain xiaomin häpäkkeitä,muuten kello on xiaomi gts joka on hyvä hintalaatusuhteeltaan, viimeisin puhelin on xiaomi poco x4 taitaa olla jo vuosia vanha, seuraava on poco x7 tai x8 hintaa korkeitaan 300 euroa.

• Anonyymi00002

Possolle taas puhelimenkin valinnassa se hinta on tärkein asia.

• Anonyymi00004

"ei minulla ole mitään sairaalan kelloa"

No et sinä kyllä sitä ole ostanut intervalliharjoituksia vartenkaan. Niitähän on sellaisiakin jotka soittaa automaattisesti ambulanssin jos saat slaagin.
        Pocoilla saa hyviä kuvia bussista ja Myyrmannista. Siinäpä se sinun loppuelämäsi reviiri onkin.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Possolle taas puhelimenkin valinnassa se hinta on tärkein asia.

Mutta se on maailman paras juuri siksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      40
      1872
    2. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      710
      1270
    3. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      99
      1011
    4. Mitä nyt haluaisit kysyä kaivatultasi?

Tässä hetkessä tai menneestä?
      Ikävä
      102
      888
    5. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      88
      884
    6. Mikä hänessä

Saa sut kuumaksi?
      Ikävä
      62
      716
    7. Taidan olla pelkuri

Kun en uskalla edes kysyä sulta 😳
      Ikävä
      32
      612
    8. Olinko yhden viestin arvoinen?

Sen verran olit valmis panostamaan ja selvittämään umpisolmuja. Kukkuluuruu vaan sinullekin mies.
      Ikävä
      68
      508
    9. Kuka om uusi kylän mies?

Ajelee polkupyörällä. Vaalea, melkein kalju. Ilmestyi katukuvaan tänä kesänä. Viettää aikaa kauppojen tuulikaapeissa. Ku
      Suomussalmi
      12
      495
    10. oot mun silmissä

Vain äärettömän nolo. Anna olla jo 😂
      Ikävä
      78
      491
    Aihe