Kävin pari vuotta sitten silmälääkärissä. Ihan vaan sen takia että kuulemma ainakin yhden kerran elämässään pitää käydä oikein silmälääkärillä. Lääkäri kirjoitti liian vahvat lasit, joten olen käyttänyt entisiä tähän asti. Että semmoinen käynti. Ne hain aikanaan optikolta. Lääkärin mukaan oli alkava kaihi. Tiedän että näin voi olla elämän loppuun asti ja myös että kaihi voi edetä nopeastikin. Kun ryhmässä juttelin, oli usealle sanottu juuri olevan tuo alkava kaihi, joten on yleistä.
Nyt näyttää että näkö on huonontunut ja aloin käyttää niitä liian vahvoja laseja, joilla näen. Nyt mietin, kummasta on kyse, etenevästä kaihista vai vain huononevasta ikänäöstä. Ennen ikänäköä laseja ei ole ollut koskaan mistään muusta syystä.
Mistä voi erottaa ITSE, onko etenevä kaihi vai huononeva ikänäkö?
Mistä tietää onko kaihi vai huononeva ikänäkö?
30
78
Vastaukset 30
- Anonyymi00001
Ajanoloon kyllä.
Kun kaihi on pitemmällä, kuulemma sen kyllä osaa huomata itekkin. Ikänäköä nyt tulee kaikille, mutta silloin vaan näkee huomosti, kaihi sumentaa ja hankaloittaa näkemistä muuten.
Kaihikin kyllä tulee liki kaikille. Sitäkin useampaa sorttia, harmaakaihihan se yleisin. Itellä ikänäköä ja alkava harmaakaihi. Ikänäkö korjaantuu rilleillä ja kaihi leikkauksella. Rillejä uusin tarvittaessa ja kaihille on kontrollikäynnit.
Rillejä voi hankkia optikonkin kautta. Mulla sen verran vahvat lasit, vain silmälääkäri voi reseptin kirjoittaa. Samalla se tutkii silmät muitenkin. Lekuri ton munkin kaihin hokas.
Koska sulla jo todettu kaihi, suosittelen kyllä lääkäreitä optikoiden sijasta. Ero optikkoon vähän kuon kirurgin ero apuhoitajaan noin koulutuksessa ja ammattitaidossa.
=DW=- Anonyymi00006
Mitkä ihmeen "kontrollikäynnit" ?
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Mitkä ihmeen "kontrollikäynnit" ?
Säännölliset tarkastukset.
Mulla on parista muustakin jutusta niitä. Aika monta yhteensä vuodessa, koska joistakin vaivoista on tiheämmin. Kuvannuksia, verikokeita, lekurin tutkimuksia. Niin ja ite mittailen sokereita päivittäin.
Periaatteessa terveys ihan ok, mutta jotkin sairaudet saattavat intoutua aktiivisemmiksi ja siltä varalta hyvä seurailla.
=DW= - Anonyymi00010
Senkin voisin mainita.
optikotkin tekee , virheellisiä laseja.
Toiset huomasin itse.
Toisissa lapsi, 30v meni uusimaan lasejaa toiseen liikeeseen 120 km päähän kotiseudullaan optikko näki koneelta että oli laitettu vasen ja oikea väärään silmään. Niillä virheellisillä kyllä poika 8 vuotta opiskelija onnistui hyvin. - Anonyymi00012
Anonyymi00007 kirjoitti:
Säännölliset tarkastukset.
Mulla on parista muustakin jutusta niitä. Aika monta yhteensä vuodessa, koska joistakin vaivoista on tiheämmin. Kuvannuksia, verikokeita, lekurin tutkimuksia. Niin ja ite mittailen sokereita päivittäin.
Periaatteessa terveys ihan ok, mutta jotkin sairaudet saattavat intoutua aktiivisemmiksi ja siltä varalta hyvä seurailla.
=DW=Taisinhan itsekin käydä kerran leikkauksen jälkeen ja sitten seuraavan kerran, kun jälkikaihi alkoi vaivatta näkökykyä.
- Anonyymi00002
Mene uudestaan silmälääkärille. Itselläni ongelma etten voi saada parempia silmälaseja eikä minulle tehdä kaihileikkausta.
- Anonyymi00011
#Mene uudestaan silmälääkärille#
Suosittelisin että menee toiselle lääkärille,
uusi lääkäri uusi asennen, vaikka kyllä katsoo vanhojakin laseja.
- Anonyymi00003
Eipä nyt tullut kokemusapua, mutta odottelen vielä. Kysyn aina vertaistuen tiedot juuri siihen yksityiskohtaan mitä tietoa tarvitsen ennen lääkäriin menoa. Olen vuosien varrella huomannut että vertaistuen tiedot ovat kullanarvoiset.
Kahden vuoden takaisesta tunnetun silmälasiliikkeen lääkärin vastaanotosta on kokemus: hän ei vastannut mihinkään kysymykseeni, ilmeisesti ei osannut kieltä. Siinä meni 150 e. ja tuli liian vahvat lasit.
Kysyin jo yhdeltä, mutta koska hänellä oli ollut lapsesta asti kaksiteholasit, eli sekä miinusta että plussaa ja sen lisäksi leikattu kaihi, katsoimme yhteistuumin, että hän ei sopinut vastaajaksi.
Google sanoo yhden ohjeen: Jos on ikänäkö, ei näe lähelle mutta kauaksi näkee. Jos on kaihi, näkökyky on häiriintynyt kaikilla etäisyyksillä. Jos ei muita "asiantuntijoita" joukosta löydy, mietin sitä.
Kiitos kuitenkin vastauksista. - Anonyymi00004
Ei täältä kannata kysyä. Mene silmälääkärille. Saat luotettavaa tietoa.
- Anonyymi00005
Kompataan.
Palstalla tuskin yhtään silmälääkäriä. Eikä yleensäkään erityisemmin kannata luottaa nettikirjoituksiin.
Vertaistuki voi toki joissain asioissa olla hyödyksi. Ikinä en tosin ole kuullut puhuttavan kaihipotilaitten vertaistukiryhmistä tms.
Itellä paljon kokemuksia silmälääkäreistä. Kuten kaikki muutkin lääkärit jne, ihmisiähän ne kaikki. Mun mielestä lääkärit noin yleensäkin on vähemmän yrmujä, kuin ennen, myös silmälääkärit. Aloittajalla ollut kieliongelmia epäilynsä mukaan. Noh, kandee ehkä varata aika heebolta, jolla suomalainen nimi. Tai opetella englantia.
Silmälääkäriin vain, ne on ammattilaisia.
=DW= - Anonyymi00008
Se tekee niin paljon rahassa ja rohtoja määrää, saattaapi silmälasitkin etityttää. Somessa koko maan kattava näköongelma. Tullut maksamaan kymmeniä-, satoja miljardeja.
Ja yhteskunnanhan ne pitäisi maksaa, tietenkin, kaikki paskalla käynnitkin. Valtion velka 200 miljardia, jyrää hyvinvointivaltion.
Ne juuri syyt. Että päästään tavoitteiseen.
Kaikki tiiraavat aina jotai, lukevat paskakirjallisuutta ylettömästi. Valoja toistaan kirkkaampia häikäisemässä.
Lepo ja tuhansiavuosia sittten keksityt eskimojen silmäsuojat. - Anonyymi00029
höh, siitähän koko asiassa on kyse. Itse annan kovasti arvoa sille, jos voin näillä palstoilla kysellä muitten kokemuksia milloin mistäkin. Se antaa perspektiiviä koko touhuun. Vallankin, kun täällä voi saada kokemuksia ilman rahan menoa.
- Anonyymi00009
Mun äiti sanoi ennen kaihileikkaukseen menoa että esim ulkona häikäisee paljon.
leikattiin molemmat, kunnallisessa noin 1990 ja hyvät tuli. Lasit poistui.
Ei ikänäkö muuttuu nopeasti,
jos muuttuu vuosittain on jotain vikaa.
Mulla näkö heikkenee kun katsoo tv sängyllä ja tyyny painaa niskasta.
Nyt makaan vain pehmeällä patjalla, paksujen patjojen alla on tyyny.
Mulla kuvattu verenkierto ja pää. Tukkeumia ei oikeastaan yhtään, mutta kaulassa on kahdet suonet pään verenkiertoon. Molemmat ovat minulla avoimet, mutta pääasiallinen verenkierto on vai vasemmanpuoleisissa. Syytä eivät tienneet miksi.- Anonyymi00013
Tuo häikäisy on tullut vanhemmiten. Jos joku räväyttää pimeällä kirkkaammat valot päälle, voisin vaikka äityä kiroilemaan, tuntuu niin pahalta. Toinen minkä huomaan, kun ajan autoa märällä tiellä pimeällä, en näe hyvin. Mutkaisella tiellä en pysty ajamaan 80iä, vaikka saisi, koska kauemmaksi on vaikea nähdä milloin se mutka tulee ja vastaantulevien autojen valot häiritsevät.
Kiitos noista, laitan paperille. On tapana itse selvittää kaikki tuntemukset ja laittaa ne paperille, ei tarvitse lääkärin arvailla. Lääkäri on minulle vain kertomieni faktojen kerääjä, joka oireista päättelee jatkon. Helpotan näin hänen hommaansa.
Voi myös olla että ei tarvitse mennä lääkäriin, jos saan vertaistuen avulla selville, että onkin vain huononeva ikänäkö. En ole tiennyt että ikänäkö muuttuu hitaasti, olen luullut että toisilla hitaasti, toisilla nopeasti. Kuten kaihikin.
Katson aina tv:tä paksun pehmeän tyynyt varassa, ja nousen usein välillä jaloittelemaan, jotain terveysohjeita noudattaen, ei ole niska puutunut. Uutta mutta aika loogista että niskan puutuminen voisi vaikuttaa näkökykyyn. - Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Tuo häikäisy on tullut vanhemmiten. Jos joku räväyttää pimeällä kirkkaammat valot päälle, voisin vaikka äityä kiroilemaan, tuntuu niin pahalta. Toinen minkä huomaan, kun ajan autoa märällä tiellä pimeällä, en näe hyvin. Mutkaisella tiellä en pysty ajamaan 80iä, vaikka saisi, koska kauemmaksi on vaikea nähdä milloin se mutka tulee ja vastaantulevien autojen valot häiritsevät.
Kiitos noista, laitan paperille. On tapana itse selvittää kaikki tuntemukset ja laittaa ne paperille, ei tarvitse lääkärin arvailla. Lääkäri on minulle vain kertomieni faktojen kerääjä, joka oireista päättelee jatkon. Helpotan näin hänen hommaansa.
Voi myös olla että ei tarvitse mennä lääkäriin, jos saan vertaistuen avulla selville, että onkin vain huononeva ikänäkö. En ole tiennyt että ikänäkö muuttuu hitaasti, olen luullut että toisilla hitaasti, toisilla nopeasti. Kuten kaihikin.
Katson aina tv:tä paksun pehmeän tyynyt varassa, ja nousen usein välillä jaloittelemaan, jotain terveysohjeita noudattaen, ei ole niska puutunut. Uutta mutta aika loogista että niskan puutuminen voisi vaikuttaa näkökykyyn.Ei ikänäöstä voi sanoa mitään täsmällistä. Taas uskoit jotain ihmistä,
joka ei ole silmälääkäri. - Anonyymi00018
Anonyymi00013 kirjoitti:
Katson aina tv:tä paksun pehmeän tyynyt varassa, ja nousen usein välillä jaloittelemaan, jotain terveysohjeita noudattaen, ei ole niska puutunut. Uutta mutta aika loogista että niskan puutuminen voisi vaikuttaa näkökykyyn.Jos sinulla on huononeva ikänäkö tarvitsethan sinä siihenkin ainakin lukurillit.
- Anonyymi00014
Kaihin taitaa huomata siitä helpoiten, että valot vääristyy eli häiritsee näkemistä. Itsellä on alkanut toinen silmä häikäistyä valoja katsoessa, mutta muuten näkee jotakuinkin normaalisti. Onneksi ei tarvitse autoa ajella, joten oireet ovat vielä vähäiset, mutta toinen silmä jonkin verran hämärtää muutenkin, jonka toinen silmä korvaa tehokkaasti hyvin näkevänä.
- Anonyymi00016
Minulla oli ihan erilaiset kaihin oireet.
- Anonyymi00017
Tuota valoa alan nyt tarkkailla. Valon vääristymisessä voi olla itua joka viittaa kaihiin. Luulisi että ei ole vastaavaa ikänäössä. Vaikka kai sitä ikä-näössäkin vas. ja oik. silmällä on eroa, minulla ainakin linsseissä 0,25 vahvuusero. Kiitos!
- Anonyymi00020
Anonyymi00016 kirjoitti:
Niinpä. Vain silmälääkäri voi tietää onko kaihi vai ei.
- Anonyymi00022
Anonyymi00016 kirjoitti:
Muttako et kerro?? Jos osaisin laittaisin tähän hämmästyneen hymiön.
- Anonyymi00019
Amatöörien ei kannata alkaa leikkiä erikoislääkäriä.
- Anonyymi00024
Sitkeydellä oppii ja osaa paljon. Korjasin juuri vuotavan bideen. Olen muutaman kuukauden kokeillut erilaisia kikkoja, miten se ei vuotaisi. Nyt keksin. Ei tarvinnut tilata valmistajan kalliimpaa letkua jostain mistä lie, kun talon ohjeen mukaan ei saanut asentaa muun firman kuten Oralin tuotetta, sen olisi saanut K-raudasta. (Käsittämätön ohje muuten, mutta olkoon.)
Monta lääkärireissua olen välttänyt vertaistuen avulla. Ei se mikään saavutus ole varmaankaan teille muille, mutta saan mielettömän tyydytyksen kun ratkaisen itse asioita. Sitä paitsi ihmiset tykkäävät olla avuksi, ne ovat mielenkiintoisia keskustelunaiheita, ketään loukkaamattomia tai herjaamattomia. Huvinsa kullakin. Ymmärrän toki milloin lääkärikäynti on välttämätön, siihen en tarvitse kenenkään neuvoa.
Tässä silmälasitapauksessa otan asiallisista neuvoistanne vaarin. Otan ne vahvemmat (väärin määrätyt - liian aikaisin liian vahvat) lasit käyttöön ja seurailen kaihin oireita joita täällä olen saanut. Kiitos vielä niistä.
- Anonyymi00021
Eron huomaa siitä, että ikänäön korjaa silmälasit, mutta kaihia ei. Tosin jos kaihi on vain toisessa silmässä, se terve silmä aika hyvin "komppaa" sen kaihisilmän näkövirheen määrättyyn vaiheeseen saakka. Sitten kun ei enää komppaa, on aika kaihileikkaukseen tarpeen. Optikko ei määrää laseja ihmiselle jolla on edennyt kaihi, vaan kehottaa silmälääkärin vastaanotolle. Kun kaihi peittää riittävästi silmän, alkaa valkoinen muuttua keltaiseksi, pitää verrata kummankin silmän näkökykyä peittämällä toinen silmä ja katsomalla vain toisella, siinä huomaa suuren eron
- Anonyymi00023
Joo, tuossakin on pointtia, kiitos. En ole hakemassa lisää silmälaseja, lapsenlapsi kysyi, monetko lasit sinä tarvitset ja kokeili niitä päähänsä järjestyksessä. (On kahdet päätelasit eri vahvuuksilla, joilla kummillakin näen. On kahdet optikon ja yhdet lääkärin määräämät lasit. Niillä kaikilla näen eri valaistuksissa. Ja kahdet tiimarilasit. Kaikki käytössä mitkä mihinkin tilanteeseen. Ja teatterikiikari kun en ole ehtinyt saada hyvää paikkaaa.)
Tosiaan voihan sen toisen peittää niin ei toinen pääse komppaamaan. Tuo valkuaisen värin muuttuminen on ihan uusi, en ole kuullutkaan. - Anonyymi00026
Anonyymi00023 kirjoitti:
Joo, tuossakin on pointtia, kiitos. En ole hakemassa lisää silmälaseja, lapsenlapsi kysyi, monetko lasit sinä tarvitset ja kokeili niitä päähänsä järjestyksessä. (On kahdet päätelasit eri vahvuuksilla, joilla kummillakin näen. On kahdet optikon ja yhdet lääkärin määräämät lasit. Niillä kaikilla näen eri valaistuksissa. Ja kahdet tiimarilasit. Kaikki käytössä mitkä mihinkin tilanteeseen. Ja teatterikiikari kun en ole ehtinyt saada hyvää paikkaaa.)
Tosiaan voihan sen toisen peittää niin ei toinen pääse komppaamaan. Tuo valkuaisen värin muuttuminen on ihan uusi, en ole kuullutkaan.En tarkoittanut että silmän valkuainen muuttuu keltaiseksi, vaan valkoinen väri, esim. valkoinen seinä, alkaa näyttää kellertävältä vaikka on valkoinen.
- Anonyymi00028
Anonyymi00026 kirjoitti:
En tarkoittanut että silmän valkuainen muuttuu keltaiseksi, vaan valkoinen väri, esim. valkoinen seinä, alkaa näyttää kellertävältä vaikka on valkoinen.
Ai jaa. Hyvä että oikaisit. Uusi asia sekin on minulle. On itsellä kotona valkoiset seinät, hyvä kohde tuijottaa muuttuvatko.
- Anonyymi00030
Anonyymi00028 kirjoitti:
Ai jaa. Hyvä että oikaisit. Uusi asia sekin on minulle. On itsellä kotona valkoiset seinät, hyvä kohde tuijottaa muuttuvatko.
Ei, älä nyt kivety sinne asuntoon tuijottelee seiniä, vaikka täällä neuvotaa vaikka mitä.
- Anonyymi00025
Kyllä tässä iässä on ihan järkevää käydä silmälääkärissä, sekä kaihin että silmänpaineiden tarkistusta varten. Glaukooma eli silmänpainetautihan kehittyy huomaamattomasti, joten jokaisen 7-kymppisen pitäisi tietää omien silmiensä paine kuten verenpainelukematkin!
- Anonyymi00027
Kävin silmälääkärissä ja toisessa silmässä kaihi, toisessa alkava kaihi. Silmänpaineet ok ja ikärappeumaa toisessa silmässä. Laseilla pärjään vielä hyvin kun toisella silmällä näen hyvin vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 70539
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398