Uusi ilmainen navigointi app

Anonyymi-ap

Onko kukaan testannut uutta Suomalaista navigointi sovellutusta. Siitä on ollut juttua lehdistössä kesän mittaan. Minä en tiennyt siitä mitään ennen eilisiltaa.
Näin eilen illalla Ylen svenska uutisten tickerissä tuon koodaajan nimen.
Sen apin nimi on Luotsi.

12

116

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Lupaava alku. Kauheasti on saanut kehuja, mutta ei vakuuta laadullisesti. Aivan liikaa bugeja ja puutteellista dataa että olisi käyttökelpoinen. Esim. kiviä puuttuu ja tuulensuunta vaihtuu zoom-tason mukaan. Taisi olla väylämerkitkin ristissä jossain vaiheessa. Lisäominaisuuksista ei ole iloa ellei perustoiminnot ole kunnossa. Hatun nosto tekemisen meiningille, ehkä siitä vielä jotain tulee jos intoa riittää.

• Anonyymi00003

Kirjoitat kivien puuttumisesta. Eikös tässä ole käytössä sama kartta-aineisto kuin muissakin palveluissa?

Minulla on ollut viimeisten 18 vuoden aikana käytössä muutamia maksullisia appeja, joten taidan kokeilla tätä uutuutta.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Kirjoitat kivien puuttumisesta. Eikös tässä ole käytössä sama kartta-aineisto kuin muissakin palveluissa?

Minulla on ollut viimeisten 18 vuoden aikana käytössä muutamia maksullisia appeja, joten taidan kokeilla tätä uutuutta.

Ehkä joissain muissa on sama kartta-aineisto, mutta silloin niistäkin puuttuu kiviä. Joissain sovelluksissa käytetään useampaa lähdettä. Sinällään hyvä idea Luotsin kehittäjältä on luoda käyttäjille mahdollisuus lisätä kiviä tietokantaan, mutta se herättää kysymyksiä mittaustarkkuudesta ja väärinkäytöstä. Ei ole kaukaa haettua, että esim. mökkiläiset keksivät lisätä olemattomia kiviä vähentääkseen häiritseväksi kokemaansa veneliikennettä.

Luotsissa on monta hyvää ideaa, ja paljon potentiaalia, mutta oikeastaan mikään ei ole (vielä?) ihan loppuun asti viety. Jos niitä hyviä ideoita on liikaa, on riskinä että yhdeltä mieheltä loppuu puhti eikä minkään idean toteutus koskaan täysin valmistu. Vaikka AI on apuna (ja ehkä juurikin siksi), vaatii tuollaisen kehittäminen laaduntarkastuksineen testauksineen rutosti aikaa. Tuuli näyttäisi nyt tulevan samasta suunnasta zoomtasosta riippumatta.

Esim. nopeusrajoitusten lisääminen ja ylinopeudesta varoittaminen on loistava idea.

Itse liikun paljon väylien ulkopuolella ja kivien osalta pidän yleensä maastokarttaa merikarttaa luotettavampana navigointiapuna niin kivien kuin maastotyyppien ja korkeuskäyrien osalta. Hybridi, jossa on maastokartta ja väylät merkintöineen on paras. Luotsissa onkin jostain syystä toisin. Rasterikartalla (ja luonnossa) on kiviä, joita ei maasto- tai vektorikartalta löydy, ja maastokartan kivitiedot poikkeavat aika radikaalisti vektorikartan kivitiedoista. Mihinkään noista yksinään en uskalla luottaa, eikä niitä saa samaan näkymään.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Ehkä joissain muissa on sama kartta-aineisto, mutta silloin niistäkin puuttuu kiviä. Joissain sovelluksissa käytetään useampaa lähdettä. Sinällään hyvä idea Luotsin kehittäjältä on luoda käyttäjille mahdollisuus lisätä kiviä tietokantaan, mutta se herättää kysymyksiä mittaustarkkuudesta ja väärinkäytöstä. Ei ole kaukaa haettua, että esim. mökkiläiset keksivät lisätä olemattomia kiviä vähentääkseen häiritseväksi kokemaansa veneliikennettä.

Luotsissa on monta hyvää ideaa, ja paljon potentiaalia, mutta oikeastaan mikään ei ole (vielä?) ihan loppuun asti viety. Jos niitä hyviä ideoita on liikaa, on riskinä että yhdeltä mieheltä loppuu puhti eikä minkään idean toteutus koskaan täysin valmistu. Vaikka AI on apuna (ja ehkä juurikin siksi), vaatii tuollaisen kehittäminen laaduntarkastuksineen testauksineen rutosti aikaa. Tuuli näyttäisi nyt tulevan samasta suunnasta zoomtasosta riippumatta.

Esim. nopeusrajoitusten lisääminen ja ylinopeudesta varoittaminen on loistava idea.

Itse liikun paljon väylien ulkopuolella ja kivien osalta pidän yleensä maastokarttaa merikarttaa luotettavampana navigointiapuna niin kivien kuin maastotyyppien ja korkeuskäyrien osalta. Hybridi, jossa on maastokartta ja väylät merkintöineen on paras. Luotsissa onkin jostain syystä toisin. Rasterikartalla (ja luonnossa) on kiviä, joita ei maasto- tai vektorikartalta löydy, ja maastokartan kivitiedot poikkeavat aika radikaalisti vektorikartan kivitiedoista. Mihinkään noista yksinään en uskalla luottaa, eikä niitä saa samaan näkymään.

Niin, ja kun tuosta maastokartasta puuttuu syvyyskäyrät ei siitä veneilykäytössä ole paljoakaan iloa. Sovellusten välillä vekslaaminen on näppärämpää kuin sovelluksen näkymän muuttaminen.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Traficomilta saa ilmaista avointa dataa ja maksullista jatkuvasti ylläpidettävää laatukontrolloitua dataa. Lienee selvä kumpi on laadukkaampaa, ja aikalailla arvattavissa kumpaa ilmaissovellukset käyttävät.

• Anonyymi00002

Mieluummin maksan vuosimaksun ja saan vastineeksi työkalun johon uskallan luottaa.

• Anonyymi00007

Kieltämättä ala on kilpailtu. On muutama puolivalmiste ja muutama toimiva mutta rajoitettu ilmaispalvelu - ja paljon maksullisia.

• Anonyymi00008

Miksi juurikin tuo ilmaisuus on niin monelle se tärkein kriteeri? Veneily ei ole ilmaista oikeastaan koskaan. Tutulle mökkimatkalle tai kala-apajalle ei tarvita mitään karttoja, ja jos puhutaan esim. matkaveneilystä joihon karttoja tarvitaan, niin karttojen osuus on pieni murto-osa kokonaiskustannuksista. Yksi painettu merikorttivihko maksaa enemmän kuin maksullisen sovelluksen vuositilaus, ja moni tarvitsee useamman kuin yhden merikorttivihon, jotka on käytännössä uusittava muutaman vuoden välein.

• Anonyymi00009

Eipä vakuuttanut millään tavalla. En lähtisi Luotsin avustamana edes saunapaljuun.

• Anonyymi00010

Voisin lähteäkin, jos Luotsi neuvoisi reitin.

• Anonyymi00011

Siinäpä oli vakuuttava arvio.
        ” En lähtisi Luotsin avustamana edes saunapaljuun.”

• Anonyymi00012

Luotan garminin navicons karttaan, toimii hyvin, lisäksi hyvä se vöritetty syvyys lay out ja usein syvyyskäyrätkin toimivat, virheet oollet tähän mennessä niin päin, että on ollut syvempää esim luonnisatamissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      88
      1303
    2. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      35
      853
    3. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      13
      797
    4. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      38
      776
    5. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      90
      705
    6. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      17
      697
    7. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      80
      696
    8. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      688
    9. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      58
      638
    10. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      27
      637
    11. 65
      610
    12. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      86
      600
    13. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      41
      581
    14. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      56
      565
    15. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      47
      556
    16. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      129
      537
    17. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      43
      534
    18. Kylän tielle remonttia?

Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?
      Hyrynsalmi
      13
      512
    19. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      9
      505
    20. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      495
    Aihe