Lihavuuden hoito lääkkeillä?

Anonyymi-ap

A-studiossa keskusteltiin: uudet lihavuuden hoito lääkkeet vai ennaltaehkäisy? Kyllä lääketehtaat on taas innoissaan kun saavat kaupaksi kallista lääkettä. Kauppa käy ja rahaa tulee heille!
Tekevätköhän yhteistyötä niiden tahojen kanssa, jotka valmistavat, myyvät, mainostavat tv:ssä, ja jokaviikkoisissa lehdissä, SOMESSA kaikissa kanavissa ja "Burgermiesten" avulla rasvaisia ja makeita herkkuja! Kiusausia ja houkutuksia kaiken ikäisille joka päivä ja jatkuvasti! " Älä saata meitä kiusaukseen " on turha toive. Ihminen lankeaa, liha on heikko ja mieli ailahtelevainen.
Tiedottaminen sopimattomista elintarvikkeista ei auta eikä kasvatuskaan aina onnistu.
Siis ylenmääräinen saatavuus ja tyrkytys kauppojen hyllystä pois tai sille KORKEA vero ja vaarallista terveydelle merkintä. Myös mainonta näiltä tuotteilta tulisi kieltää. Niinkuin tupakankin mainonta ja esillepano kiellettiin! Se on auttanut.
Suurin osa lihavuudesta, johtuu siitä että syö väärin ja liikaa.

66

250

Vastaukset 66

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Joku päästi tunteensa valloilleen ja pilasi asiansa.

• Anonyymi00012

Ensisijaista on mt ongelmien hoitaminen

Siitä se lähtee kun oivaltaa että lihavuus ei ole oikein tai normaalia

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Oikein ja normaalia? Suomessa enemmistö on lihavia, joten se on ihan normaalia.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Oikein ja normaalia? Suomessa enemmistö on lihavia, joten se on ihan normaalia.

Söitkö taas tänään grilliruokaa?
        niinmpä niin

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Söitkö taas tänään grilliruokaa?
        niinmpä niin

Nuku humalasi pois, keskellä yötä ei pitäisi täällä vinkua pahaa oloaan.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00012 kirjoitti:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34749894/

Many psychiatric disorders are associated with obesity and include mood disorders, anxiety disorders, personality disorders, attention deficit hyperactivity disorder, binge eating disorders, trauma, bipolar disorder, and schizophrenia. According to National Obesity Observatory, there is evidence that both obesity and mental health disorders take up a significant portion of the global burden of disease. The bidirectional nature of obesity and mental illness indicates the importance of screening all persons being treated for either obesity or mental illnesses be screened for the other. Failure to do so may decrease the effectiveness of treatment for each one individually.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00046 kirjoitti:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34749894/

Many psychiatric disorders are associated with obesity and include mood disorders, anxiety disorders, personality disorders, attention deficit hyperactivity disorder, binge eating disorders, trauma, bipolar disorder, and schizophrenia. According to National Obesity Observatory, there is evidence that both obesity and mental health disorders take up a significant portion of the global burden of disease. The bidirectional nature of obesity and mental illness indicates the importance of screening all persons being treated for either obesity or mental illnesses be screened for the other. Failure to do so may decrease the effectiveness of treatment for each one individually.

mood disorders = mieliala häiriöt

ml depressio eli masennus

• Anonyymi00048
        Anonyymi00047 kirjoitti:

mood disorders = mieliala häiriöt

ml depressio eli masennus

Mielialahäiriöistä kärsivät ovat itsemurha-riskissä

• Anonyymi00051
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Mielialahäiriöistä kärsivät ovat itsemurha-riskissä

Ei voi yleistää koskemaan kaikkia mielialahäiriöistä kärsiviä.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Ei voi yleistää koskemaan kaikkia mielialahäiriöistä kärsiviä.

Eu ehkä mutta,olisi tarpeen varmistaa että kaikki lihavat saavat jutteluapua, esim lentokentällä kameran ja lattiian piilotetun vaan avulla voitaisiin saada bmi, lihaville kirje kotiin

• Anonyymi00057
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Eu ehkä mutta,olisi tarpeen varmistaa että kaikki lihavat saavat jutteluapua, esim lentokentällä kameran ja lattiian piilotetun vaan avulla voitaisiin saada bmi, lihaville kirje kotiin

Mitä jos ihminen ei koskaan käy lentokentällä ? Eivät kaikki matkusta lentämällä.

• Anonyymi00058
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Mitä jos ihminen ei koskaan käy lentokentällä ? Eivät kaikki matkusta lentämällä.

Osa joutuu matkustamaan kahdella paikalla, kun eivät mahdu yhdelle paikalle. Parasta on mennä omalla autolla, jossa on iso penkki.

• Anonyymi00059
        Anonyymi00058 kirjoitti:

Osa joutuu matkustamaan kahdella paikalla, kun eivät mahdu yhdelle paikalle. Parasta on mennä omalla autolla, jossa on iso penkki.

Eikös ne ota lentomatkustamisessa kahden paikan vievältä ihmiseltä tuplahinnan ? Vai tuleeko siihen vain joku lisämaksu ?
        Ei kai siinä kummempaa, jos sellainen ihminen on valmis maksamaan tuplahinnan tai lisämaksun.

• Anonyymi00002

Joku taho on mennyt sörkkimään ihmisten geenejä, 50vuotta sitten ylilihavia näki katukuvassa harvoin nyt niitä lyllertää jonossa kohti kauppojen paistopistettä ja makeishyllyjä, ajelevat sitten skuutilla kotio löhöämään. Näillekö nyt pitäisi maksaa verovaroista lääkkeet? Minulla on vielä vanhanaikaiset geenit kun olen yli 60vuotias, huomasin lihoneeni kun jouduin työelämässä lopettamaan enkä ollut tarkkana syömisten ja juomisten kanssa, geenit ei ole laittaneet vastaan kun aloitin VHH:n ja pätkäpaaston niin paino on tippunut 15kiloa parissa vuodessa, minulle kuuluisi myös rahapalkkio kun olen laihtunut ilman lääkkeitä:)

• Anonyymi00004

minä oon normipainoinen muttei koskaan paino ole pudonnut kovin herkästi mulla. Nousee kyllä että oon ollu joskus korkeapainoisempikin (106kg ja oon 175cm pitkä) ja nykyään painan 92kg ja roppani koostuu aika paljon raskaasta lihasmassasta kun oon pitäny huolta lihaksistani. Lihas voi painaa yllättävän paljon. Näytän hoikemmalta mutta elopainoa on 92kg;a . Ei meinaa pudota paino alemmas tällä hetkellä. Ekat 2 kuukautta sain alas painoa 5kg;a mutta nyt vähän yli kuukauden junnannut paino samassa. Vaikeaa on!

• Anonyymi00005

tai siis korjaan nyt omaa viestiäni . En ole ehkä normipainoinen koska luvut on 175cm ja 92kg mutta mä oon siinä mielessä tyytyväinen ettei läskiä minussa ole niin paljoa vaan raskasta lihasmassaa. Painoindeksini antaa siis valehtelevan vaikutelman koska moni voi luulla että oon rasvapallo kun tuollaiset luvut 175cm&92kg mutta todellisuus on jottain muuta. Silti koen että painoa pitää saaja alemmas vielä sen 5 kiloa vähintään. Sen jälkeen ei tarvetta pudottaa painoa.

• Anonyymi00008

Joku tauti se sinuunkin iskee yhteiskunnan hoidettavaksi ja maksettavasti. Sitten saat palkintorahat.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Joku tauti se sinuunkin iskee yhteiskunnan hoidettavaksi ja maksettavasti. Sitten saat palkintorahat.

Toivottavasti sinä itse pysyt terveenä, kun manaat toisille jotain tautia.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Toivottavasti sinä itse pysyt terveenä, kun manaat toisille jotain tautia.

Kukaan mitään mitään manannut ole. Joku vain muistutti yhdestä ikävästä elämän tosiasiasta, joka joltakulta oli tainnut unohtua.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Kukaan mitään mitään manannut ole. Joku vain muistutti yhdestä ikävästä elämän tosiasiasta, joka joltakulta oli tainnut unohtua.

Miksi pitää väittää toiselle, että häneen joku tauti iskee, kun se voi iskeä itsellekin ?

• Anonyymi00026
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Miksi pitää väittää toiselle, että häneen joku tauti iskee, kun se voi iskeä itsellekin ?

Väittää???
        Jokaiselle kai jotain iskee ennen kuin kuolee. Toivottavasti sinä silti pysyt laihana ja terveenä viimeiseen päivääsi.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Väittää???
        Jokaiselle kai jotain iskee ennen kuin kuolee. Toivottavasti sinä silti pysyt laihana ja terveenä viimeiseen päivääsi.

Turhia toivot, en ole enää pitkään aikaan ollut terve, enkä ihan laihakaan, en toki kovin lihavakaan.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00004 kirjoitti:

minä oon normipainoinen muttei koskaan paino ole pudonnut kovin herkästi mulla. Nousee kyllä että oon ollu joskus korkeapainoisempikin (106kg ja oon 175cm pitkä) ja nykyään painan 92kg ja roppani koostuu aika paljon raskaasta lihasmassasta kun oon pitäny huolta lihaksistani. Lihas voi painaa yllättävän paljon. Näytän hoikemmalta mutta elopainoa on 92kg;a . Ei meinaa pudota paino alemmas tällä hetkellä. Ekat 2 kuukautta sain alas painoa 5kg;a mutta nyt vähän yli kuukauden junnannut paino samassa. Vaikeaa on!

Ei 175/92 ole normipaino. Sinä olet lihava.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Ei 175/92 ole normipaino. Sinä olet lihava.

Lihava ja ylipainoinen on eri asia. Noilla mitoilla taitaa olla ennemminkin juuri ylipainoinen, ei lihava.

• Anonyymi00003

Lääketeollisuus on hyvä asia. Ei kokonaan lääke poista ongelmia lihavuusongelmissa vaan pithää hallita koko "vyyhti".

• Anonyymi00006

Elintarviketeollisuus syöttää sairaaksi ja lääketehdas paranpaa lääkkeillä, molemmat vetää hyvät hillot hölmöiltä. Lääketehtaitten myyntimiehet vielä pelottelee jos ette nyt maksa meille niin myöhemmin maksatte vielä enemmän. Melkoista touhua ja ihmisten terveydellä pelaamista.

• Anonyymi00007

> Elintarviketeollisuus syöttää sairaaksi ja lääketehdas paranpaa lääkkeillä.

Elintarviketeollisuus suoltaa ulos sitä, mitä kansa haluaa.

Lääketehdas suoltaa ulos sitä mitä kansa tarvitsee, tai tarve luodaan.

Summa summarum: jos yhteiskunta kykenisi ohjeistamaan ja valvomaan kansaa sen kanssa, miten eletään ruuan kanssa, elintarviketeollisuus kyllä mukautuisi. Kun elintarviketeollisuus olisi kansan ja yhteiskunnan ohjauksessa, lääketeollisuuden tehtäväksi jäisi sen alkuperäinen tehtävä: hoitaa, estää ja lievittää sairauksia ja kipuja.

Nyt lääketeollisuus tunkee elintarvikkeiden sektorille, eli se hoitaa elintarvikkeiden virkaa. Oletuksena elintarvike ylläpitää terveyttä ja ravitsee. Nyt ihmisen syömisellä ja ruualla luomat ongelmat korjataan lääkkeillä.

Vastuussa on yhteiskunta ja yhteiskunnalliset toimijat. Ohjauskeinoja ovat verotus, valistus, opastus ja neuvonta.

Keppiä ja porkkanaa vaikkapa Meksikon, Chilen ja Unkarin sekä Britannin malliin. Verotus, verovapaus, mainontakiellot sekä helposti ymmärrettävät tuoteselosteet väreineen. Suomessa pelkkä Sydän-merkki ei riitä.

• Anonyymi00010

Kyllähän ihmisiä ohjeistetaan hyvään ruokavalioon, hyviin elintapoihin, ei voi sanoa, ettei ohjeistettaisi.
        Ihminen itse on se, joka päättää asioista omalla kohdallaan. Omaan hyvinvointiin voi aika paljon vaikuttaa ihan itse.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Kyllähän ihmisiä ohjeistetaan hyvään ruokavalioon, hyviin elintapoihin, ei voi sanoa, ettei ohjeistettaisi.
        Ihminen itse on se, joka päättää asioista omalla kohdallaan. Omaan hyvinvointiin voi aika paljon vaikuttaa ihan itse.

No miksi 65 % suomalaisista on lihavia tai ylipainoisia? Koska ihminen ei pysty vai ei halua?

On yhteiskunnan tehtävä tehdä jotakin asialle, koska ylipaino maksaa miljardeja. Yksilöä on turha syyttää, koska enemmistö on ylipainoisia.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00011 kirjoitti:

No miksi 65 % suomalaisista on lihavia tai ylipainoisia? Koska ihminen ei pysty vai ei halua?

On yhteiskunnan tehtävä tehdä jotakin asialle, koska ylipaino maksaa miljardeja. Yksilöä on turha syyttää, koska enemmistö on ylipainoisia.

Mitä yhteiskunta voisi tehdä, jos ihmistä itseään ei kiinnosta oma hyvinvointi ? Joidenkin kohdalla se menee niin, ettei pysty itse, joidenkin kohdalla taas menee niin, ettei halua.
        Ei yhteiskunnasta voi tulla jotkut työntekijät kantamaan ylipainoista ihmistä lenkkipolulle, ruuan tai herkkujen myyntiin ei voida asettaa ylipainoisille jotain ostokieltoja, ettei saisi jotain hyvää ostaa, kun on painoa, jne.
        Mitä hyötyä on ainoastaan syytellä, joko ihmistä tai yhteiskuntaa ?
        On varmasti olemassa ihmisiä, jotka mielellään parantaisivat koko maailman, jos siihen pystyisivät.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Mitä yhteiskunta voisi tehdä, jos ihmistä itseään ei kiinnosta oma hyvinvointi ? Joidenkin kohdalla se menee niin, ettei pysty itse, joidenkin kohdalla taas menee niin, ettei halua.
        Ei yhteiskunnasta voi tulla jotkut työntekijät kantamaan ylipainoista ihmistä lenkkipolulle, ruuan tai herkkujen myyntiin ei voida asettaa ylipainoisille jotain ostokieltoja, ettei saisi jotain hyvää ostaa, kun on painoa, jne.
        Mitä hyötyä on ainoastaan syytellä, joko ihmistä tai yhteiskuntaa ?
        On varmasti olemassa ihmisiä, jotka mielellään parantaisivat koko maailman, jos siihen pystyisivät.

Asia eli malli oli kerrottu jo edellä.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Ei siihen mitään yhteiskuntaa tarvita. Jokainen tekee joka tapauksessa omat valintansa itse.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Ei siihen mitään yhteiskuntaa tarvita. Jokainen tekee joka tapauksessa omat valintansa itse.

Ihminen yleensä tarvitsee jonkun, jota syyttää omista vaikeuksistaan tai ongelmistaan. Tuntuu olevan suhteellisen yleinen tapa.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Ihminen yleensä tarvitsee jonkun, jota syyttää omista vaikeuksistaan tai ongelmistaan. Tuntuu olevan suhteellisen yleinen tapa.

Ellei ihminen syystä tai toisesta itse pysty, yhteiskunnan on autettava. Sellainen on hyvinvointiyhteiskunnassa yleensä pelin henki.

Ketä sinä olet auttanut viimeksi?

• Anonyymi00034
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Ellei ihminen syystä tai toisesta itse pysty, yhteiskunnan on autettava. Sellainen on hyvinvointiyhteiskunnassa yleensä pelin henki.

Ketä sinä olet auttanut viimeksi?

En väittänyt, etteikö yhtyeiskunnan tulisi auttaa. Mutta on hyvin vaikeaa myös auttaa ihmistä, joka ei ole valmis ottamaan apua vastaan.
        Itse olen elämäni varrella auttanut moniakin ihmisiä eri tavoin.

• Anonyymi00014

Olen painonpudotuksen tarpeessa ja olen siinä jonkin verran onnistunut mutta alkoholi on sotkenut kuviota, no nyt tuli rajoitus yllätyksenä kun iski kihti jalkaan ja kävely ilman särkylääkettä ei onnistunut no nyt on pakko lopettaa alkoholin käyttö jos meinaa kivuttomasti elellä, samalla pitää syömistäkin korjata poistamalla ruokia jotka sairautta aiheuttaa, onneksi on netti, lääkäri ei ohjeita ehtinyt antamaan kun olin kiirevastaanotolla. Viheliänen sairaus.

• Anonyymi00016

Jos alkoholin jättää pois, on sillä vaikutuksia painoon. Alkoholi aiheuttaa usein sen, että paino nousee, koska ruokahalu voi lisääntyä. Yöllä saatetaan mennä nakkikioskin tai pizzerian kautta baarista kotiin, tms.
        Toki jotkut alkoholistit ovat sellaisia, etteivät juodessaan halua syödä mitään, hehän eivät sitten lihokaan. Ei sekään ole terveellistä, voi aiheuttaa monia muita ongelmia.
        Kihti on tosiaan viheliäinen vaiva. Oikeanlainen ruokavalio on yksi, joka auttaa pitämään oireita kurissa. Alkoholista pahimpia ovat yleensä oluet ja ehkä punaviini. Toki parempi välttää alkoholia kokonaan, jos pystyy.
        Kihti voi uusiutua herkästi, vaikka ei sitä välttämättä tee. Mutta haluaako ottaa riskiä mahdollisen uusimisen suhteen, vai ei.
        Koitahan sinä jaksella kihtisi kanssa.

• Anonyymi00022

Kihti on pilannut yhteiskunnan.

• Anonyymi00027

Katselin just dokumentin 50 luvulta, silloin ihmiset hoikkia, sopusuhtaisia
      Nykyään ihan kauheita läskejä, hyllyviä ihrakasoja 13-45 vuotiaana, puolet kansasta ylipainoisia.
      Sitten kun tarvitsee lääkäriä niin lääkäri ei saa sanoa että väärät elintavat ettei nykyajan hemmo tai tyttis saa pahaa mieltä.
      Yhtään ei katso itseään kriittisesti, nuoret mimmit joilla on tekoripset ja kauhee meikki, katsoisi mitä siellä kaulan alapuolella näkyy
      Samoin nykyajan hemmot, lössököitä, lötköpöksyissä, persnoro näkyy, järkyttävän epäsiistit letit ja risuparta
      Mietin miten muka tämän näköiset voisi viehättää toista sukupuolta.
      Ei vähäkään itsekuria syömisten ja juomisen kanssa.
      Taattu juttu nämä erittäin suurella todennäköisyydellä saavat elintasosairaudet, kolesteroli, sepelvaltimotauti, syövät, sydän ja aivohalvauksen jo nuorena lisänä ettei liiku, ei kävele, vaan moottori alla pikkulapsesta, skuutit, sähköpyörät, mönkijät, autot ovelta ovelle.
      Kengätkin pitää olla sellaiset ettei tarvi kumartua.
      Nykyään kakarat ei pääse kyykkyyn, ei kuperkeikkaa.

• Anonyymi00029

Nämä ihmiset vaativat että eläkelläiset luopuvat osasta eläkkeistään ja antaisivat isot omistusasuntonsa nuoremmille käyttöön, kun eiväthän nuoret jaksa mennä aamulla töihin ja heitä ei voi ohjeistaa työnteossa kun se ahdistaa ja aiheuttaa mielenterveysongelmia, kuka ihminen sellaista jaksaa? No vastaus, 1960 luvulla äitini hinas aamulla kello kuusi kaksia sisarusta päivähoitoon (minä ja siskoni) ehti kävellen töihin kello 7.00 Tahmelasta Pispalanharjun yli Santalahteen, iltapäivällä toisinpäin ja kotiin ruuanlaittoon, ikinä en äitini kuullut sanovan, että minä en jaksa enkä halua. Nyt nuoret jo ahdistuu ihan yksinään eivätkä pysty arkielämää suorittamaan. Mitenkä se voi näin mennä mailmanonnellisemalla kansalla?

• Anonyymi00028

EI korkeaa verotusta vaan malttia ja esim. raitista ilmaa, ulkoilua.

• Anonyymi00030

Koulujen ympäristöön kilometrin säde, pysähtyminen kielletty, tuon verran pitäisi terveen lapsen pystyä kävelemmään. Itsellä koulumatka 3 kilometriä suuntaansa ja 1970 luvulla ei meillä ollut autoa, hei arvatkaa millä mentiin, no niin kävellen ja pyörällä, eikä ollut kauppojen paistopisteitä matkan varrella, lihavat oppilaat oli vähemmistönä.

• Anonyymi00031

Katkeruus on vallannut kaikki pissamerkit.

• Anonyymi00032

Lihavuuslääkkeiden kehittäminen on ollut hyvä asia. Hyvin harva tavoittelee lihavuutta, vaikka niitäkin on. Terveellisestä ruokavaliosta on paljon tietoa, mutta sitäkin voi syödä liikaa. Pienelläkin annoskoon lisäämisellä on yllättävän iso merkitys.
      Henkilökohtaisesti olen kiitollinen näiden lääkkeiden kehittämisestä. Pääsin tavoitepainooni lääkeavusteisesti vajaat 2 vuotta sitten. Lääke on tukitoimi, se ei laihduta itsestään.
      Lopetin itse maksamani lääkkeen tavoitteen saavutettuani ja paino on laskenut vielä myöhemmin osin tahattomastikin 6-7 kg. Lääkityksen aikana keho jotenkin omaksui uusia asioita ja mieltymysten painopisteet muuttuvat, vaikka en rajannutkaan tietoisesti mitään pois. Minun kohdalla ehdottomuudet eivät johda pysyviin muutoksiin.
      Kokemusperäisesti on vaikea uskoa, että olisin kyennyt ylläpitämään motivaatiotani ilman lääkkeen apua. Nyt olen tyytyväinen, että tuolle polulle lähdin, vaikka tiedänkin ihmisten tuntemusten ja kokemusten olevan ristiriitaisia tämän asian suhteen.

• Anonyymi00035

Onhan se hyvä, että on ihmisiä, jotka saavat lääkkeistä hyödyn. Täysin ymmärrettävää, että jotkut haluavat/tarvitsevat lääkkeen laihduttamisen tueksi. Siinä ei ole mitään väärää.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Onhan se hyvä, että on ihmisiä, jotka saavat lääkkeistä hyödyn. Täysin ymmärrettävää, että jotkut haluavat/tarvitsevat lääkkeen laihduttamisen tueksi. Siinä ei ole mitään väärää.

Kunhan maksavat itse lääkkeensä, säästöähän tulee kun ruokalasku pienenee ja pieneksi jääneet vaatteet sopivat taas.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Kunhan maksavat itse lääkkeensä, säästöähän tulee kun ruokalasku pienenee ja pieneksi jääneet vaatteet sopivat taas.

Tietysti on henkilöitä, joilla lääke on varsinaisesti määrätty esim. diabeteksen hoitoon ja lääkkeen sivuvaikutuksena on painonpudotuksen helpottaminen. Silloinhan lääke on korvattava lääke.
        Omalla kohdalla diagnoosi oli lihavuus (ei muita riskitekijöitä), BMI 30 ja motivaatio oli kova, koska omaehtoinen painonpudotus ilman tukea ei vaan tuottanut tulosta.
        Lääke oli kallis, mutta todellakin 5 kk:n panostus oli sen arvoinen. Painon putoaminen vaikuttaa positiivisesti omanarvon tuntoon silloin, kun itseä liikakilot on alkaneet häiritä. Silloin syntyy myös motivaatio, jota tarvitaan roppakaupalla, vaikka lääke olisikin tukena. Ja on totta, että rahaa säästyi tuon 5 kk:n aikana ja myös sen jälkeen. Vaikka lähtökohtani painonpudotukselle oli alunperin ulkonäkökeskeinen, niin tällä hetkellä arvosta erityisesti terveyteen ja erityisesti kiputilojen hallintaan tulleita vaikutuksia. Painon nousuni taustalla ovat osin selän ja jalkojen loukkaantumiset, jolloin en osannut riittävän nopeasti sopeuttaa energioita huomattavasti pienentyneeseen kulutukseen. Jotenkin en huomannut, miten paljon painolla on ollut vaikutusta kiputilojen ylläpitämisessä. Huomasin vasta myöhemmin, että sekä jalkojen että selän haasteet ovat poistuneet oikeastaan kokonaan, vaikka selkäkirurgi aikanaan sanoi, että tämä selkä vaatii kyllä leikkausen. Joten jos nyt ajattelee, niin tämä 5 kk:n lääke oli kuitenkin erittäin edullinen verrattuna selkäleikkaukseen, joka olisi varmasti jo jouduttu toteuttamaan viimeisen vuoden aikana ellen olisi saanut painoa alas lääkkeen avulla. Joten jos siten ajattelee, niin olisi tämän lääkkeen osittainen korvattavuus tullut yhteiskunnallemme halvemmaksi kuin se, että olisin joutunut leikkauspöydälle.
        Kun lääkkeistä on aikanaan nykyistäkin enemmän kokemusta ja saadaan hintoja alas, pidän ihmeenä ellei nämäkin lääkkeet tule korvattavuuden piiriin ainakin joiltain osin. Mikään asia ei ole musta-valkoinen.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Tietysti on henkilöitä, joilla lääke on varsinaisesti määrätty esim. diabeteksen hoitoon ja lääkkeen sivuvaikutuksena on painonpudotuksen helpottaminen. Silloinhan lääke on korvattava lääke.
        Omalla kohdalla diagnoosi oli lihavuus (ei muita riskitekijöitä), BMI 30 ja motivaatio oli kova, koska omaehtoinen painonpudotus ilman tukea ei vaan tuottanut tulosta.
        Lääke oli kallis, mutta todellakin 5 kk:n panostus oli sen arvoinen. Painon putoaminen vaikuttaa positiivisesti omanarvon tuntoon silloin, kun itseä liikakilot on alkaneet häiritä. Silloin syntyy myös motivaatio, jota tarvitaan roppakaupalla, vaikka lääke olisikin tukena. Ja on totta, että rahaa säästyi tuon 5 kk:n aikana ja myös sen jälkeen. Vaikka lähtökohtani painonpudotukselle oli alunperin ulkonäkökeskeinen, niin tällä hetkellä arvosta erityisesti terveyteen ja erityisesti kiputilojen hallintaan tulleita vaikutuksia. Painon nousuni taustalla ovat osin selän ja jalkojen loukkaantumiset, jolloin en osannut riittävän nopeasti sopeuttaa energioita huomattavasti pienentyneeseen kulutukseen. Jotenkin en huomannut, miten paljon painolla on ollut vaikutusta kiputilojen ylläpitämisessä. Huomasin vasta myöhemmin, että sekä jalkojen että selän haasteet ovat poistuneet oikeastaan kokonaan, vaikka selkäkirurgi aikanaan sanoi, että tämä selkä vaatii kyllä leikkausen. Joten jos nyt ajattelee, niin tämä 5 kk:n lääke oli kuitenkin erittäin edullinen verrattuna selkäleikkaukseen, joka olisi varmasti jo jouduttu toteuttamaan viimeisen vuoden aikana ellen olisi saanut painoa alas lääkkeen avulla. Joten jos siten ajattelee, niin olisi tämän lääkkeen osittainen korvattavuus tullut yhteiskunnallemme halvemmaksi kuin se, että olisin joutunut leikkauspöydälle.
        Kun lääkkeistä on aikanaan nykyistäkin enemmän kokemusta ja saadaan hintoja alas, pidän ihmeenä ellei nämäkin lääkkeet tule korvattavuuden piiriin ainakin joiltain osin. Mikään asia ei ole musta-valkoinen.

Ei kannata välittää sellaisten ihmisten puheista, jotka saattavat väittää, että toinen tulee jostain syystä yhteiskunnalle kalliiksi, tms. Tekevät sen ilmeisimmin eniten vain ilkeyttään, pahantahtoisuuttaan.
        Mistä he tietävät edes, jos joskus tulisi itsellekin jokin ongelma, sairaus, tms. joka vie myös yhteiskunnan rahoja ?

• Anonyymi00043
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Ei kannata välittää sellaisten ihmisten puheista, jotka saattavat väittää, että toinen tulee jostain syystä yhteiskunnalle kalliiksi, tms. Tekevät sen ilmeisimmin eniten vain ilkeyttään, pahantahtoisuuttaan.
        Mistä he tietävät edes, jos joskus tulisi itsellekin jokin ongelma, sairaus, tms. joka vie myös yhteiskunnan rahoja ?

Totta. Vaikka hankin/maksoin laihdutus-/lihavuuslääkkeen itse, niin olen saanut todella paljon julkiselta puolelta eli yhteiskunnalta. Olen mm. käyttänyt erittäin pätevää paikallista hammashoitoa, molemmat lapseni ovat saaneet koulutuksen samoin kuin minä itse aikanaan.Monet saavat myös varhaiskasvatusta ym.

Arvostan kovasti, että kaikki tällainen on tarjolla jokaiselle tulotasosta riippumatta. Maksan mielelläni veroja, koska aikanaan minulla, nuorena äitinä, ei olisi ollut mitään mahdollisuutta tarjota tätä kaikkea lapsilleni. N

• Anonyymi00039

Kokkonen oli 30 päivää vedellä, laihtui 27 kiloa. Luulin hänen joutuneen keskitysleirille. Sen verran kaposeks tuli tämä paksupoika.

• Anonyymi00042

65 % suomalaisista on lihavia tai ylipainoisia.

Jotain pitäisi tehdä.

• Anonyymi00044

On yhteiskunnan etu saada painot alas vaikka lääkkeillä, ellei mikään muu auta.

Rasvainen makkara ja juusto, valkoinen leipä, olut ja makeiset ovat aivan liian halpaa myös köyhälle.

Lääke asiassa on hinnankorotukset ja lääkkeet.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00044 kirjoitti:

On yhteiskunnan etu saada painot alas vaikka lääkkeillä, ellei mikään muu auta.

Rasvainen makkara ja juusto, valkoinen leipä, olut ja makeiset ovat aivan liian halpaa myös köyhälle.

Lääke asiassa on hinnankorotukset ja lääkkeet.

Liike on lääke.

Voin, margariinin, sokerin, makkaran ja rasvaisen juuston sekä valkoisen jauhon vero ylös, ja täysjyvätuotteiden, hedelmien, marjojen ja kasvisten vero pois kokonaan.

Makkaralle ja muille saman sarjan tuotteille on määrättävä "tupakkavero", jotta epätervettä ruokaa voi sitten hakea Ruotsista tai Virosta tai tilata netistä.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Liike on lääke.

Voin, margariinin, sokerin, makkaran ja rasvaisen juuston sekä valkoisen jauhon vero ylös, ja täysjyvätuotteiden, hedelmien, marjojen ja kasvisten vero pois kokonaan.

Makkaralle ja muille saman sarjan tuotteille on määrättävä "tupakkavero", jotta epätervettä ruokaa voi sitten hakea Ruotsista tai Virosta tai tilata netistä.

Syön voita, rasvaista juustoa, turkkilaista jugurttia 10% lihaa ja kalaa vihanneksien ja juuresten kanssa, laihdun eikä nälkä vaivaa. Jos laihduttaminen on terveysteko niin minkä takia minun pitäisi enemmän veroa maksaa? Sokerivero voimmaan, sitä kannatan.

• Anonyymi00050
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Syön voita, rasvaista juustoa, turkkilaista jugurttia 10% lihaa ja kalaa vihanneksien ja juuresten kanssa, laihdun eikä nälkä vaivaa. Jos laihduttaminen on terveysteko niin minkä takia minun pitäisi enemmän veroa maksaa? Sokerivero voimmaan, sitä kannatan.

Rasvavero voimaan, sitä kannatan.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Rasvavero voimaan, sitä kannatan.

Eikö haettu verotuksen korotusta haitalliselle ravinnolle? Sokeria ei ihminen tarvitse mihinkään. Glukoosia elimistö pystyy kehittämään tarpeeksi proteiinistakin ja enrgiaa rasvasta.

• Anonyymi00053
        Anonyymi00052 kirjoitti:

Eikö haettu verotuksen korotusta haitalliselle ravinnolle? Sokeria ei ihminen tarvitse mihinkään. Glukoosia elimistö pystyy kehittämään tarpeeksi proteiinistakin ja enrgiaa rasvasta.

Juuri niin. Kukaan ei tarvitse vaikkapa voin, kookoksen tai juuston tahi rasvaisen punaisen lihan sisältämää kovaa rasvaa. Sitä ei tarvita mihinkään, ja se on haitallista ravintoa. Sama koskee sokeria.

• Anonyymi00054

tuollainwen kun joku lwikkqukaw3n hqaqdaquma niin jos lqai4qn wiih3n fwin f355ä..joq 4un54uu kuifql4q

• Anonyymi00056

Kova rasva ja sokeri on tukkinut aivoihin johtavat verisuonet tai sitten on paha diabeteskohtaus. Kiitos kuitenkin yrityksestä, toivottavasti sait jo ammattiapua.

• Anonyymi00060

Enpä itsekään ymmärrä niitä, joiden ensimmäinen ajatus on että jokin pilleri täytyy löytyä laihdutukseenkin. En siis ole mitenkään lääkevastainen, mutta on silti ilmiselvää, että olisi parempi pyrkiä hoitamaan lääkkeettömästi sellaiset ongelmat jotka voi. Sillä tavalla säästää rahaa ja välttää mahdolliset sivuvaikutukset.

Otetaan esimerkiksi ylipaino. Olen itse laihtunut ilman mitään lääkehoitoa ensin vuosia sitten 120-kiloisesta 90-kiloiseksi. Siihen riitti ihan elämän säännöllistäminen ja se, että lisäsin hieman kasvisten syöntiä sekä opettelin käyttämään vain järkevän määrän rasvaa. Nyt kun kyllästyin loppuihin liikakiloihini, olen pudottanut muutaman kuukauden sisällä noin viisi kiloa ja 8 cm vyötärönympärystä. Suunta on edelleenkin alaspäin. Resepti on hyvin yksinkertainen: Paljon kasviksia, syödään vain vähän ja satunnaisesti mitään missä on enemmän energiaa kuin 250 kcal/100 g (poislukien täysjyväviljat, joita syön 5-8 annosta päivässä), kuitua mahdollisimman paljon. Silloin tällöin eli pari kertaa kuussa otan pikku possuttelupäivän, jolloin syön kalorikkaampiakin ruokia, kuitenkin vain jotenkin tolkullisen määrän. Lihastreeniä kaksi kertaa viikossa, niin että lihakset eivät lähde vaan rasva. Ei ole nälkä, närästys on vähentynyt ja olo on kokonaisvaltaisesti parempi. Eikä ole myöskään mahdollisia Ozempicin tms. sivuvaikutuksia. En oikein tajuakaan, miksi näitä lääkkeitä käytetään kun painonpudotus roisista lihavuudesta on muuten perusterveelle ihmiselle erittäin helppoa ja pienemmästäkin ylipainosta varsin yksinkertaista kun vain opettelee muutaman helpon nyrkkisäännön. Volyymisyönti on nälän välttämisessä avain, eli syödään grammoissa paljon vähäkalorisia ruokia. Jokaiselle varmasti löytyy tämän avuksi sellaisia kasviksia, joista pitää tai ainakin sietää.

• Anonyymi00062

Etpä voi sanoa, jos jokin on sinulle helppoa, että se olisi helppoa kaikille muillekin. Jotkut saavat apua laihdutukseen lääkkeestä, se on täysin ymmärrettävää. Jotkut onnistuvat ilman lääkkeitä.

• Anonyymi00061

Matti Nykäsen alkoholismia yrittivät parantaa monineritavoin. Matti itse hoiti sitä aina viinalla, no eihän se siitä miksikään tietenkään parantunut.
      Liikalihavat lihavuuden hoidossa käyttävät mahdottoman paljon ruokaa, hyvää ruokaa. Laiskuus sitoo rasvaa.

• Anonyymi00063

Alkoholistia ei voi parantaa kukaan ulkopuolinen, täytyy olla oma tahto lopettaa juominen, ei se muuten onnistu.
        Kaipa se on sama laihtumisen/laihduttamisen kanssa, ei kukaan muu saa toisen painoa putoamaan kuin ihminen itse, jos hän niin haluaa.

• Anonyymi00064

mut onko koskaan pohdittu tai onko tutkimustuloksia ihmisistä jotka lihavuuslääkkeitä käyttäneet tai lihavuusleikkaus heille tehty että onko niistä mitään tutkimuksia miten ihmiset niiden jälkeen ??

Kun eikös esim lihavuusleikkauksessa ole riskinä että kun ei voi syödä enää niin paljoa niin ihminen pian nääntyy nälkään ja sen seurauksesta puhkeaa eri sairauksia jotka/joka johttaa kuolemaan??

Lihavuuslääkkeistä onko niistäkään tarpeeksi kriittistä keskustelua että onko ne lääkkeet välttämättä niin hyviä sittenkään??

Terveisin epäilevä Tuomas.

• Anonyymi00065

Vaikkakin leikkauksen jälkeen syö vähemmän, ei se tarkoita, että nälkään kuolisi. Elääkseen ei tarvitse syödä kilokaupalla, syö vähemmän ja säännöllisesti pieniä määriä, ravinnon laatukin on tärkeää.
        Leikkauksessa mahalaukkua pienennetään, tai tehdään joku mahalaukun ohitusleikkaus tms. mikä tarkoittaa, ettei mahalaukkuun enää edes mahdu isoa määrää ruokaa.
        Ne leikatut, joita itse tiedän, ovat saaneet hyviä tuloksia, syövät vähemmän ja ovat laihtuneet ja pysyneet hoikkina.
        Tietty, jos alkaa taas syömään paljon, mahalaukku myös venyy ja lihominen voi alkaa uudestaan. Siinä tapauksessa leikkauksesta ei ole mitään hyötyä.

• Anonyymi00066
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Vaikkakin leikkauksen jälkeen syö vähemmän, ei se tarkoita, että nälkään kuolisi. Elääkseen ei tarvitse syödä kilokaupalla, syö vähemmän ja säännöllisesti pieniä määriä, ravinnon laatukin on tärkeää.
        Leikkauksessa mahalaukkua pienennetään, tai tehdään joku mahalaukun ohitusleikkaus tms. mikä tarkoittaa, ettei mahalaukkuun enää edes mahdu isoa määrää ruokaa.
        Ne leikatut, joita itse tiedän, ovat saaneet hyviä tuloksia, syövät vähemmän ja ovat laihtuneet ja pysyneet hoikkina.
        Tietty, jos alkaa taas syömään paljon, mahalaukku myös venyy ja lihominen voi alkaa uudestaan. Siinä tapauksessa leikkauksesta ei ole mitään hyötyä.

Pystyykö kukkaan syömään pieniä määriä? Onko semmosta ihmeukkoa tai naista joka pysttyy? Miten se voi olla mahdollista elää ruoanpuutteessa??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      59
      1551
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      26
      1184
    3. 85
      1048
    4. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      42
      857
    5. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      65
      826
    6. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      92
      784
    7. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      15
      749
    8. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      715
    9. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      715
    10. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      115
      686
    11. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      620
    12. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      615
    13. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      612
    14. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      601
    15. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      570
    16. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      74
      557
    17. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      556
    18. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      44
      538
    19. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      24
      523
    20. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      17
      487
    Aihe