Mikä se jättimäinen sääski (tai sääsken näkoinen) ötökkä oikein on? Olen aina kuullut niitä sanottavan horkkasääskiksi, mutta netissä ainakin puhuttiin vain horkkasääskistä, jotka levittävät malariaa, ja sellaisia tuskin suomessa on.
Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn,kun niitä on tuntunut pörisevän joka paikassa jatkuvasti viime viikkoina... yäk=(
Jätti-sääski?
5
1528
Vastaukset
- Timo_yh
hankisääski, ei ime verta vaan kukista mettä. Vaaraton ja harmiton. Julman näköinen toki.
- sadeviitta
HANKIsääski heinäkuussa? Selittäkää, olen aina luullut niitä maaliskuun lumilla näkemiäni hankisääskiksi...Ja ne isot on meillä päin vaapsiaisia!
- Timo
Kuten kaima jo kertoikin, kyse on hankisääskestä tai sillä nimellä ne monilla alueilla Suomessa tunnetaan. nyt ei muistu mieleen, että niiden virallinen nimi on.
Horkkahyttysiä on Suomessa nykyäänkin. Ne ovat tavallisen sääsken näköisiiä, mutta pikkasen, ehkä puolet isompia. Siivet ovat ruskeankirjavia. Seinällä istuessa ne muistaakseni pitävät takimmaisia jalkoja koholla. Mutta koko ja siipien kirjavuus ovat melko hyvä tuntomerkki. (Voi tosin olla, että joissain kirsisääskissä ja sienisääskissä on samanäköisiä lajeja, mutta ne ovat hennompia ja niilä ei ole verenimemiseen soveltuvaa imukärsää).
Horkkasääsket ovat yleisiä. Mutta onneksi meillä ei ole enää malariaa, jota ne voisivat levittää. (Ilmastomuutos ja malarian muuttuminen lääkkeille aina vaan vastustuskykyisemmäksi voi muuttaa tilanteen taas huonommaksi.) Se tais kadota maastamme jo 1800 luvulla. Silloin oli Suomessa myös spitaalia l. lebraa vaikka sitäkin nykyihmiset pitää enemmän tropiikin vitsauksena. Lebrasairaaloita tai oikeammin eristyspaikkoja oli siellä täällä ympäri Suomen, Lappia myöten. - *Nilla
tarkoittaa vaaksiaista? Vaaksiaiset kuuluvat kärpästen kanssa samaan kaksisiipisten lahkoon ja ne muodostavat oman sääskien alalahkon, jossa on ainakin 18 eri heimoa mm. vaaksiaiset, hyttyset, lumisääsket, surviaissääsket, sienisääsket, äkämäsääsket, polttiaiset, mäkäräiset sun muut. Ja lajeja riittää...
Vaaksiaisia on Suomessa reilusti toistasataa eri lajia tosi isoista aina hyttysten kokoisiin. Ne eivät pure, jotkut lajit imevät mettä kukista. Toukkina ne elävät kasvisravinnolla nakertaen kasvien juuria.
Hyttysiä Suomessa on alun neljättäkymmentä lajia, joista horkkahyttynen (horkkasääski)on isoimmasta päästä vertaimevistä lajeista. Suomessa se ei onneksi levitä mitään tauteja, joista se on lämpimimmissä maissa surullisen kuuluisa.- Per Saukko
Savossa ja Pohjois-Karjalassa otusta sanotaan vaapsahaiseksi. Eteläpohjanmaan ruotsikielisellä murrealueella se on kranckmodra, tulikohan kirjoitetuksi oikein, mutta jotenkin noin se on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241