Lähihoitajalle maksetut lisät

hämmästynyt =\

Olen seurannut avopuolisoni tämän kesän työtä ja siitä saatavaa rahallista vastinetta erityisen tarkkaan. Hän on sh/th opiskelija, aiemmin lh-koulutuksen saanut. Työskentelee nyt kesän vanhusten parissa kunnallisessa hoitolaitoksessa.

Työvuorot on laitettu kesätyöläiselle ominaisesti tietenkin juhannukseksi ym.

Nyt perjantaina hän saa peruspalkkaansa mukaan kesäkuun lisät, jotka ainakin omaan silmääni vaikuttivat älyttömiltä. Juhannusaaton työstä: Aattokorvaus 3h, n. ~30€.

Kerrottakoon että hän tekee vain n.6h:n vuoroja, koska ko. paikassa on sellainen lyhennetty työaika/vuorotus. Lisäksi juhannuslauantai (pyhäpäivä!) ei tuo palkkaan mitään lisää. Seuraavasta sunnuntaiaamusta on sentään su-lisä. Mutta voiko asia todellakin olla näin? Siis huikea vajaat 30 egeä bruttona extraa siitä, että vietät läpi juhannuksen mummoja pesten.

Olen koittanut sanoa hänelle että kysyy rohkeasti esim. palkanlaskijalta kaikki epäselvät jutut, mutta ko. henkilö on erittäin pahantuulinen eikä juurikaan yhteistyöhaluinen. Lisäksi esim. oma vaimoke on aika kehno selvittämään tällaisia asioita ja näin pitämään oikeuksistaan kiinni. Luulenpa että hoitoalalla kusetetaan nuoria naisia sumeilematta juuri vastaavissa tilanteissa. Mutta jos taas maksut menevät jonkun kirjan (KVTES?) mukaan juuri noin kuin ne maksettu, vedän pahat puheet takaisin. Tällöin en voi kuin ihmetellä sitä, kuka viitsii enää uhrata itsensä moisen lähinnä säälittävän korvauksen tähden. Luulenpa että emäntä on ensi kesänä monen muun ohella "kipeä" yllättäen juhannuksena...

9

15940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiina

      Näinhän se hoitoalalla juuri menee... ja ihmiset kuvittelevat, että hoitajat valittavat turhasta.
      Ei hoitajan palkalla Suomessa rikastu, sillä hädintuskin edes elää!!!!

      • hämmästynyt =\

        Juu, elikäs löysin vihdoin netistä jotain missä on tarkennusta noihin lisiin, koskien siis lähihoitajan palkkaa ja KVTES:siä.

        Hämmästys on suuri. Aattokorvaus esim. tämä juhannus (mitä kukaan ei oikeasti halua olla töissä, yleensä maksetaan jopa 200% korotuksia), maksetaan kello 0.00-18.00 tehdyiltä tunneilta. Hienoa, emäntä menetti pääosin juhannusaaton kun työvuoro oli 15.00-21.00, ja seuraavana päivänä (juhannuspäivä) muistaakseni samat työajat.

        Miten voi olla mahdollista, että maksetaan ns. päiväaikaan tehdystä "jussista" vielä ne 100%, mutta illasta saa pelkän 15% iltalisän. Huikea sopimus tämä KVTES, ainakin työnantajalle. Kerrotaan nyt vielä, että emäntä siis tienasi sillä n. 10€:n tuntipalkallaan juhannusaatosta bruttona n. 35€ ylimääräistä. Näillä ehdoilla varmasti paperimiehetkin saataisiin jussina koneiden ääreen!

        Juhannuspäivän palkkaa en vielä laskeskellut tarkkaan, mutta aion kyllä ihan huvikseni selvitellä sen, kunhan pääsen perille yksityiskohdista, joilla tässä kohtaa työntekijää viilataan linssiin. Juhannuspäivä taitaa olla arkipyhä, koska sijaitsee lauantaipäivässä? Noh, tällöin noteerataan ajalla 18-24 tehty duuni, eli puolet vuorosta 15-21 pääsee tämän huikean korotuksen piikkiin. Lisäksi alkuilta 15-18 pääsee lauantaikorotukseen, 20%! Näinollen lauantain tuurista irtoaa n. 36€ extraa bruttona. Eli koko Juhannuksen pilaamisesta max. noin 50€ käteen ylimääräistä. Sunnuntaiaamun vuoro saattaa olla jopa se tuottoisin, vaikka onkin "jussin" kannalta ehkäpä vähäpätöisin ja näinollen uhrattavin työntekoon, jos nyt pakko on. KVTES tosin kertoo että sunnuntaityöksi katsotaan 18-24 tehty työ. Jos sunnuntaiaamu muka menee ihan normaalina, menee jo liian paksuksi. Ei pysty ymmärtämään koko sopimusta.


      • lhlh2
        hämmästynyt =\ kirjoitti:

        Juu, elikäs löysin vihdoin netistä jotain missä on tarkennusta noihin lisiin, koskien siis lähihoitajan palkkaa ja KVTES:siä.

        Hämmästys on suuri. Aattokorvaus esim. tämä juhannus (mitä kukaan ei oikeasti halua olla töissä, yleensä maksetaan jopa 200% korotuksia), maksetaan kello 0.00-18.00 tehdyiltä tunneilta. Hienoa, emäntä menetti pääosin juhannusaaton kun työvuoro oli 15.00-21.00, ja seuraavana päivänä (juhannuspäivä) muistaakseni samat työajat.

        Miten voi olla mahdollista, että maksetaan ns. päiväaikaan tehdystä "jussista" vielä ne 100%, mutta illasta saa pelkän 15% iltalisän. Huikea sopimus tämä KVTES, ainakin työnantajalle. Kerrotaan nyt vielä, että emäntä siis tienasi sillä n. 10€:n tuntipalkallaan juhannusaatosta bruttona n. 35€ ylimääräistä. Näillä ehdoilla varmasti paperimiehetkin saataisiin jussina koneiden ääreen!

        Juhannuspäivän palkkaa en vielä laskeskellut tarkkaan, mutta aion kyllä ihan huvikseni selvitellä sen, kunhan pääsen perille yksityiskohdista, joilla tässä kohtaa työntekijää viilataan linssiin. Juhannuspäivä taitaa olla arkipyhä, koska sijaitsee lauantaipäivässä? Noh, tällöin noteerataan ajalla 18-24 tehty duuni, eli puolet vuorosta 15-21 pääsee tämän huikean korotuksen piikkiin. Lisäksi alkuilta 15-18 pääsee lauantaikorotukseen, 20%! Näinollen lauantain tuurista irtoaa n. 36€ extraa bruttona. Eli koko Juhannuksen pilaamisesta max. noin 50€ käteen ylimääräistä. Sunnuntaiaamun vuoro saattaa olla jopa se tuottoisin, vaikka onkin "jussin" kannalta ehkäpä vähäpätöisin ja näinollen uhrattavin työntekoon, jos nyt pakko on. KVTES tosin kertoo että sunnuntaityöksi katsotaan 18-24 tehty työ. Jos sunnuntaiaamu muka menee ihan normaalina, menee jo liian paksuksi. Ei pysty ymmärtämään koko sopimusta.

        juhannuksessa on, pilaa päiväsi ja lue myös joulut ja muut ns. juhlapäivät...


      • hämmästynyt =\
        lhlh2 kirjoitti:

        juhannuksessa on, pilaa päiväsi ja lue myös joulut ja muut ns. juhlapäivät...

        taas, miksi en ole tälle palstalle kirjoittanut mitään asiaa reiluun vuoteen. Keskustelu on niin tasokasta, että turha odottaa mitään kunnollisia vastauksia.
        Jatkan kuitenkin edelleen sitä ihmettelemistä, että kuinka löytyy jaksavia/osaavia tekemään näitä hoitoalan matalapalkkaisia töitä. Jotain täytyisi oikeasti tapahtua, että henkisesti/fyysisesti(kin) vaativasta työstä maksettaisiin kunnollinen korvaus. Tai no, yksityiset hoitolaitokset kyllä maksavat kunnolla työntekijöilleen. Liekö surkeat olot kunnallisella sektorilla osasyynä huonoon ilmapiiriin, josta olen kuullut melko paljon avopuolisoni kautta. Yksityisellä taasen on lämmin vastaanotto niin opiskelijalle kuin kesätyöläisellekin, ja realiteetit osataan ottaa huomioon.


      • pinjami78
        hämmästynyt =\ kirjoitti:

        taas, miksi en ole tälle palstalle kirjoittanut mitään asiaa reiluun vuoteen. Keskustelu on niin tasokasta, että turha odottaa mitään kunnollisia vastauksia.
        Jatkan kuitenkin edelleen sitä ihmettelemistä, että kuinka löytyy jaksavia/osaavia tekemään näitä hoitoalan matalapalkkaisia töitä. Jotain täytyisi oikeasti tapahtua, että henkisesti/fyysisesti(kin) vaativasta työstä maksettaisiin kunnollinen korvaus. Tai no, yksityiset hoitolaitokset kyllä maksavat kunnolla työntekijöilleen. Liekö surkeat olot kunnallisella sektorilla osasyynä huonoon ilmapiiriin, josta olen kuullut melko paljon avopuolisoni kautta. Yksityisellä taasen on lämmin vastaanotto niin opiskelijalle kuin kesätyöläisellekin, ja realiteetit osataan ottaa huomioon.

        Olen valmistunut lähihoitajaksi joitakin vuosia sitten ja tehnyt töitä niin päiväkodin, koulun kuin vanhustenkin puolella. Kesäaikaan olen aina ollut työttömänä, vaikkaripaikkaa kun en ole vielä onnistunut saamaan.

        Jokaisessa työpaikassa on hyvät ja huonot puolensa, oli sitten kunnalla/valtiolla tai yksityisellä töissä. Palkkauksestakin löytyy aina sanottavaa, puolesta ja vastaan.

        Minulla palkka on joka vuosi noussut, johtuen työtehtävien vaatimusten kasvamisesta sekä omasta kokemuksestani. Aina olen ollut palkkaani tyytyväinen - vaikka toki sitä perheellisenä ottaisi vastaan "pikkasen" lisääkin :-)

        Huono ilmapiiri työpaikalla on oman kokemukseni mukaan kyllä kiinni enemmän ko. työpaikasta, kuin siitä, onko työpaikka kunnallinen vai ei.

        Viimeisimmässä työpaikassani pomo oli se, joka vaikutti asioihin ( no okei, tietty, mutta.. ) ja jos hän ei jostakusta pitänyt, tämä sai kyllä tuntea sen nahoissaan. Oli suosikit ja hylkiöt, ja minä jouduin sinne miinus-listalle - vain, koska olen pienen lapsen äiti ja jouduin sairastelujen takia olemaan poissa töistä.

        Aiemmissa työpaikoissa ei ole ollut ongelmia, tosin ei ollut lastakaan ;-). Aina olen saanyt hyvät suositukset, mutta tämä viimeisin - ilmeisesti hänen puheistaan johtuen edelleen odotan tietoa työpaikasta kunnalle. Aiempina vuosina olen tähän mennessä tiennyt, missä aloitan työni elokuussa.

        Loppuosa viestistäni meni asian vierestä, anteeksi.


    • keppis69

      kaikista pyhäaatoista tulee se 200% ja juhannuksena kun on töissä saa vielä yhden ylimääräsen vapaapäivän...

    • Anonyymi

      Aloittajalle: saatat olla ihan yhtä typerä kun toinen puolisko. XD hirn*
      Tottakai loppuu 18 illalla. Mutta siitä jatkuu pyhälisät. 21 -22 asti 100% ihan samaa aattoa koko päivä se on uuno :D ja Jussina la ja su on pyhää sitte jatkossa. 200% ei ala enää tunne lainkaan. Vaikka niin luulette

      • Anonyymi

        KVTES työaikakorvaukset

        Iltatyökorvaus klo 18 – 22 on 15 % tuntipalkasta
        Yötyökorvaus klo 22 – 07 on 30 % tuntipalkasta, jaksotyössä 40 %
        Lauantaityökorvaus klo 06 – 18 on 20 % tuntipalkasta
        Sunnuntaityökorvaus, la klo 18 – su 24 on 100 % tuntipalkka
        Arkipyhäkorvaus = sunnuntaikorvaus
        Aattokorvaus klo 00.00–18.00 on 100 % tuntipalkka

        Työnantaja päättää saako rahana vai vapaana


    • Anonyymi

      Pizzapaikasta sain paremmat ilta- ja yölisät. Eiköhän se kerro jotain. Tulin tosin kotiin pimeässä pakkasyössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2284
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2147
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe