Psykoosi

Kaisa

Kertokaapas mulle jotain psykoosista. Siis ihan mitä vaan kun mulla ei siitä mitään tietoa ole. Miten kauan kestää parantuminen? Parantuuko ihminen koskaan täysin? Vai jääkö sairaus elimistöön niinkuin esim herpes virus että välillä on parempia kausia ja välillä huonompia. No kaikki tieto on tervetullutta..

11

1968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihaa

      Tässä Jyrki Vartiaisen (psykiatri) sivustolta:

      Psykoosi Todellisuudentajun heikkeneminen
      Tiivistelmä

      Psykoosi on ajatushäiriöitä, jossa todellisuuden ja mielikuvien erottaminen on vaikeutunut. Psykoottinen henkilö luo itselleen uuden todellisuuden.

      Monet ympäristötekijät saattavat aiheuttaa äkillisiä ja väliaikaisia psykoottisia häiriöitä. Pitkäaikaisiakin psykooseja esiintyy. Tavallisin pitkäaikainen psykoosi on skitsofrenia. Muita psykooseja ovat harhaluuloisuushäiriöt, mielialahäiriöihin liittyvät psykoosit ja päihteiden käyttöön liittyvät psykoosit.

      Psykoosiin liittyvät nk. positiiviset l. produktiiviset oireet ovat aistiharhat, ajatusharhat ja outo käyttäytyminen. Pitkäaikaisissa psykooseissa esiintyy positiivisten oireiden lisäksi nk. negatiivisia oireita kuten aloitekyvyttömyys, tunnelatistuminen, vetäytyminen ja puheen köyhtyminen.

      Psykoosiin sairastumista voi edeltää esivaihe, jonka oireina voi olla mielialamuutokset (masennus, ärtyneisyys, epäilevyys), ajattelun häiriöt (oudot ideat, keskittymisvaikeudet) ja näkemysmuutokset (suhtautuminen itseensä, muihin ja maailmaan yleensä). Unihäiriöt, ruokahalun muutokset, ruumiilliset tuntemukset ja vetämättömyys voivat ennakoida psykoosin puhkeamista.

      Yksiselitteistä syytä psykooseihin ei yleensä ole. Kuitenkin perinnölliset tekijät ja keskushermoston kehitykseen vaikuttavat tekijät luovat alttiutta psykooseille. Ympäristöstä johtuvien stressitekijöiden ja altistavien tekijöiden yhteisvaikutuksesta voi syntyä psykoosi. Psykoosialttiilla henkilöllä sairastuminen liittyy usein elämän muutosvaiheeseen tai vastoinkäymisiin.

      Hoidosta:

      Psykoosipotilaan hoidon tavoitteena on auttaa potilasta saamaan oma kaoottinen ja epätodellinen maailmansa jäsentyneeksi ja realistiseksi. Tämän vuoksi hoidon tulee olla selkeää, suunnitelmallista ja kokonaisvaltaista. Perustuen kirjalliseen potilaan kanssa yhdessä tehtyyn hoitosuunnitelmaan, jossa on asetettu potilaan tarpeista lähtevät käytännönläheiset tavoitteet.

      Psykoosipotilaan hoidossa vuorovaikutus on tärkeää. Tiedetään psykoosipotilaan ennusteen riippuvan hänen lähiympäristönsä ihmissuhteiden laadusta. Tämän vuoksi on tärkeää ottaa myös perhe mukaan potilaan hoitoon.

      Potilaan perheen voimakas tunnelatautunut kriittisyys potilasta kohtaan alistaa potilasta uudelleen sairastumiseen. Tätä voidaan helpottaa perheen kouluttamisella (ns. psykoedukatiivisesti) tunneilmapiirin hallitsemiseen.

      Potilaan tervettä puolta ja paranemista tukee mahdollisimman tavallinen suhtautuminen häneen. On syytä muistaa ettei psykoosi vapauta potilasta kohtuullisista velvoitteista. Avoin toiminen ja potilasta koskevien asioiden salaamattomuus häneltä itseltään.

      Lähde: Psykoosin hoito - hoitohenkilökunnan opas. Kristian Wahlbeck, LT, EL; Carita Stenius, ESH; Kustantaja Janssen-Cilag"

      Ja kurkkaa myös oheinen linkki: http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=2

      • mielenterveyshoitaja

        Ihan näin ammattilaisena sanoisin tuohon sinänsä hienoon lainaukseen jonka olet netistä napannut,että psykoosi voi puhjeta kenelle vain,se ei edellytä perinnöllisyyttä,mutta pitkään kestänyttä tai äkillisesti tullutta suurta henkistä painetta kylläkin.Kenen tahansa naapuri,ystävä,työtoveri,sukulainen yms. voi olla psykoottinen alussa psykoottinen ihminen kykenee elämään suht. normaalia elämää,mutta sairaus tai tila kuinka haluat sitä kutsua pahenee ja silloin psykoottinen ihminen pakenee maailmasta ,eristäytyy,ei peseydy,syö yms. hän ei itse kykene eikä halua hakeutua hoitoon,silloin on lähimmäisten toimittava sillä psykoottinen ihminen on vaarallinen itselleen ja ympäristölleen lähinnä harha aistimusten tähden!Lisää löytyy alan kirjoista joita on saatavilla kirstoissa tai mielenterveys seuran netti sivustoilta.


      • jr
        mielenterveyshoitaja kirjoitti:

        Ihan näin ammattilaisena sanoisin tuohon sinänsä hienoon lainaukseen jonka olet netistä napannut,että psykoosi voi puhjeta kenelle vain,se ei edellytä perinnöllisyyttä,mutta pitkään kestänyttä tai äkillisesti tullutta suurta henkistä painetta kylläkin.Kenen tahansa naapuri,ystävä,työtoveri,sukulainen yms. voi olla psykoottinen alussa psykoottinen ihminen kykenee elämään suht. normaalia elämää,mutta sairaus tai tila kuinka haluat sitä kutsua pahenee ja silloin psykoottinen ihminen pakenee maailmasta ,eristäytyy,ei peseydy,syö yms. hän ei itse kykene eikä halua hakeutua hoitoon,silloin on lähimmäisten toimittava sillä psykoottinen ihminen on vaarallinen itselleen ja ympäristölleen lähinnä harha aistimusten tähden!Lisää löytyy alan kirjoista joita on saatavilla kirstoissa tai mielenterveys seuran netti sivustoilta.

        ... kiitos, teette arvokasta työtä ja kiitosta tulee liian vähän. On valitettava fakta, ettei työllenne, vaikka kohteita olisi, ole mahdollisuuksia kuntien talouden ollessa tiukoilla. esim lahden tilanne kesän ajalla. Minneköhän kuntaan pitäs kirjat vaihtaa, että sais noi reseptit edes uusituksi, tai pääsis vaikka tapaamaan jotakuta?


      • ellu
        jr kirjoitti:

        ... kiitos, teette arvokasta työtä ja kiitosta tulee liian vähän. On valitettava fakta, ettei työllenne, vaikka kohteita olisi, ole mahdollisuuksia kuntien talouden ollessa tiukoilla. esim lahden tilanne kesän ajalla. Minneköhän kuntaan pitäs kirjat vaihtaa, että sais noi reseptit edes uusituksi, tai pääsis vaikka tapaamaan jotakuta?

        Olen kiltti, mukava ihminen.
        10-vuotiaana sain hymypatsaan.
        Olen pärjännyt hyvin koulussa ja minua
        kiusattiin ollessani 12-14vuotiaana
        Kivenlahden koulussa. Riparillani vaelluksella minulla puhkesi umppari ja vaihdoin taas toiseen kouluun ja eri lukioon.
        Lukion ekalla en syönyt, nukkunut ..
        toivoin että kaverini olisi minua ymmärtänyt ja aloin kuulemaan hänen ääniään. Puhuin hänen kanssaan ja minulla oli kivaa kun oli seuraa. Todellisuudessa kaverini oli minulle etäinen. Hän opiskelee nyt lääkiksessä. Kävin lukion ja kirjoitin ylioppilaaksi ja olen muutenkin opiskellut ja toiminut työelämässä sen jälkeen.
        Kuulen vieläkin ääniä ja erotan ne todesta. Minua vain rasittaa itsetuntoa tämä vaiva kun tästä kertoo mieskandidaateille niin ne eivät halua muuta kuin päästä sänkyyn ja se on siinä. En koe että olisin vaaraksi taikka haitaksi. Minua vain säälittää nuoruuteni kun olen kokenut olevani liikaa yksin ja ihastuksistani olen saanut luopua kun terveydelliset asiat ovat tulleet ilmi vaikka en tiedä oliko oikein esim. kertoa sitä exälleni joka ei olisi 5kk: n yhdessä olon jälkeen minusta mitään uskonut ja minut jätti. Ja kun heti kerron näistä niin harva haluaa minuun tutustuakaan silloin, vaikka olenkin kaunis, mukava, lahjakas herkkä.


    • Psychedelicbrain

      Katso googlesta nimellä selviytymis tarinoita psykoosista Suomi 24.siellä on todellista psykoosia nimellä ganjaman.aika lopussa tulee sen tekstit.

    • narrative-
    • DrWessaAhl

      Usein psykoosi ei ole todellinen vaan näitä mt-toimistojen "huolia" potilaista joiden potilas suhde katkennut. Psykoosi kestää niin kauan kuin mt-väki haluaa ja tähtäimessä on ihmisoikeuksien ja ihmisyyden peruuttamaton pois ottaminen potilaalta

    • drmarm
    • SaaraAaltoonniinseksikäs

      Soittele kuule tuonne iltapäivälehtiin.


      Vinkkinä: Saara Aalto, av-palsta, Saara-viha.

    • narrative-

      Se on oikeasti hyvä kirja.

      Peter C. Gøtzsche
      Tappava psykiatria ja lääkinnän harha

      Esittelyteksti:
      Ei ole epäilystäkään, että psyykenlääkkeistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ne tappavat yli puoli miljoonaa yli 65-vuotiasta ihmistä vuosittain Yhdysvalloissa ja Euroopassa ja ovat kolmanneksi yleisin kuolinsyy sydänsairauksien ja syövän jälkeen. Gøtzschen mukaan voisimme vähentää nykyistä psyykenlääkkeiden käyttöä 98 %:lla ja samalla parantaa ihmisten henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Lääkityksen lopettaminen voi kuitenkin olla vaikeaa, koska ne aiheuttavat riippuvuutta. Koska vieroitusoireet voivat olla pahoja, lääkitys on usein lopetettava asteittain.

      Kirjassaan Gøtzsche murtaa myytit, joita johtavat psykiatrit – usein lääkefirmojen palkkalistoilla olevat – ovat vaalineet vuosikymmenten ajan salatakseen sen tosiasian, että biologinen psykiatria on epäonnistunut. Biologinen psykiatria näkee lääkkeet ratkaisuna käytännössä kaikkiin ongelmiin, mutta potilaat ovat usein eri mieltä. Lääkkeet tehoavat toivotusti vain pieneen osaan potilaista, mikä johtaa usein siihen että turhautuneet psykiatrit tekevät lisää diagnooseja, määräävät lisää lääkkeitä isompina annoksina ja aiheuttavat entistä suurempia vahinkoja potilailleen.

      Sitruuna Kustannus julkaisi keväällä 2014 Peter C. Gøtzschen kirjan Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus – Näin lääketiede on turmellut terveydenhoidon. Kirja sai valtavan mediahuomion ja professori Gøtzsche vieraili Suomessa syyskuussa 2014 Suomen Psykologiliiton kutsumana. Kirja sai Britannian lääkäriliiton BMA:n kirjallisuuspalkinnon sarjassa Basis of Medicine. Kirjan julkaisun jälkeen keskustelu lääkkeiden tarpeellisuudesta ja lääkeyhtiöiden rumasta pelistä ihmisten hengillä on käynyt kiivaana myös Suomessa."

      Lukunäyte:
      https://www.sitruunakustannus.fi/uploads/2/4/1/7/24177451/tappava_psykiatria_lukunäyte.pdf

      Katkelmia lukunäytteestä:
      Psykoterapia on hyvin laaja käsite. Sitä on monenlaista, koulukuntia on lukuisia
      ja tutkimuksia tuhansia. Aluksi selvitän muutaman perustavan asian.
      Taustalla vaikuttavilla teorioilla ja sovelletuilla menetelmillä on harvoin
      olennaista merkitystä. Tärkeämpää on, että terapeutti on älykäs ja empaattinen
      ja osaa luoda hyvän suhteen potilaaseen. Silloin on mahdollista löytää
      yhteisymmärrys siitä, mitä ongelmat ovat, mikä ne on aiheuttanut ja mikä olisi
      paras keino päästä eteenpäin. Kun arvostamme potilaita ja kohtelemme heitä
      järkevinä olentoina, he arvostavat itseään, mikä on ensimmäinen tärkeä askel
      kohti paranemista.

      Psyykenlääkkeet pitävät potilaat lukittuna potilaan rooliin ja muuttavat
      heidän persoonallisuuttaan tavalla, joka usein hankaloittaa paranemisprosessia
      ja josta potilaat itse eivät pidä.1–5 Monet potilaat kertovat, että lääkkeet
      vievät heiltä tunteet ja he välittävät vähemmän muista, minkä tähden heidän
      on vaikeampi oppia pärjäämään elämän vaikeuksissa.
      -------
      Psykiatrit olettavat usein, että juuri heidän tulisi johtaa monitieteisiä hoitotiimejä,
      koska he ovat ainoita, jotka saavat määrätä lääkkeitä. Kun otetaan
      huomioon haitat, joita psykiatrit aiheuttavat monilla diagnooseillaan ja lääkkeillään,
      heitä ei kuitenkaan yleensä pitäisi valita tällaisten tiimien johtoon.
      Psykiatrisia diagnooseja ja lääkkeitä pitäisi välttää niin pitkälle kuin mahdollista
      ja päähuomion pitäisi olla potilaan ymmärtämisessä. Psykologeilla on
      siitä asiantuntemusta, kun taas harvat psykiatrit opiskelevat nykyään psykoterapiaa.
      Pitkällä aikavälillä psyykenlääkkeiden haitat ylittävät niiden hyödyt.

      • lääkkeetpois

        Kyllä se on viisainta alkaa hoitamaan niitä mt-sairauksiaan hiilihydraattisella ruokavaliolla, kuten nimimerkki "2234333" neuvoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe