Herkistelyä

Se kuuluisa peili, se peili, joka tunnistaa toisten surun, ilon, lämmön, kylmyyden ja muut tunteet - se on meillä jokaisella jonkinlainen. Toisilla se on herkempi ja toiset vähät välittävät kanssaan elävien, kirjoittavien, työskentelevien tunteista. Se peili joka tekee meistä ihmisiä, sosiaalisia apinoita, matkiaksemme toisiamme, pienestä pitäen. Eräät meistä ovat hyvinkin taitavia puhumaan rumia ja ohittamaan läheisensä tai antamaan arvioita jopa tuiki-tuntemattomista. Voimme jokainen tehdä analyyzeja ja diagnoozeja toisistamme, tietämättä kuitenkaan totuutta tai ees järkevää syytä miksi nimittelemme naapurinpoikaa sälliksi tai pääministeriä kaupankassaksi.

Jos herkkiksellä on liiian monta asiaa ympärillään, sotkussa, solmussa tai aktiviisena, hän lamaantuu, saattaa lähtee karkuun tai ahdistuu, kaiken paljoudesta. Kiire- vaatimukset, perfektionismi, itsesyytökset ja tehtävien mahdottomat tavoitteet tekevät herkkikselle tulipalovaaran, "danger".

Joku toinen saattaa hyvinkin ohittaa, jopa unohtaa - kokemansa, muttei herkkis. Hän jää herkistelemään kokemaansa ja miettimään, mitä hän itse teki väärin, vaikkei tapahtuma välttämättä ees koskenut häntä. Hän tutkiskelee omia tuntojaan ja mitä jätti tekemättä, mitä teki, Empatia - peiliin katselevana. Omat ajatukset ja omat suunnitelmat jopa ratkaisut hakkaavat päätä seinään. Turhaan, niin turhaan. Herkkis yrittää vaikuttaa tilanteeseen, mutt yleensä herkkis saa henkisesti turpaansa, koska "ei-kuulu-joukkoon".

Herkistelyä on myös luovuus, ison kuvan näkeminen laajempana kuin yksilöllisenä - yhteen asiaan kohdistuvana. Herkistelyä on se liiankin vilkas mielenmaisema joka yleensä ajattelee asiat parhain päin ja yrittää löytää ratkaisuja kaikkien kannalta - eikä vain pienen murto-osan. Hän havainnoi tarkasti ja muistaa asioita, myös muiden kannalta. Yksityiskohdat eivät ole Häneltä hukassa.

... No miten herkkis sitten eroaa tunteettomasta sosiaalisesta saalistajasta, kyynisestä laskelmoijjjjasta ? Empatia on ydinsana. Empaattinen henkilö ei saalista, ei laskelmoi, ei manipuloi, hän on vaan ajan tasalla muista syistä.
... NO miten kyynikon käytös eroaa empaattisen käytöksestä ? Empaattinen henkilö ei käytä tietojaan tai ymmärrystään hyväkseen, vaan
"antaessaan saa, kadottaessaan löytää jne.
"siell miss Ihmiset tuntevat tuntehin, siell yhteisöllä hyvä olla on
"kuunnellaan mitä toisella on sanottavaa, kerrotaan avoimesti syyttelemättä mitä toisella on sanottavaa ja etsitään yhdessä ratkaisun avaimia sellaisina kuin ollaan.

****Sopu sijaa antaa, sydämen hyvyys tilaa tekee.****
****Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, jaettu suru on puoli surua.****
*****Yksi puu ei tee metsää, eikä yksi ihminen yhteisöä.*****

.:::::::>>Sana suun sulkee, ystävällisyys sydämen avaa<<.:::::::

ja vielä lopuksi:
Ei tarvitse olla kovin sinisilmäinen, ettei näe maailman pahuutta. Sen kanssa on vain opittava elämään, myös pienemmässä mittakaavassa.

49

125

Vastaukset 49

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Hyvää kirjoittelua, osaat.

• Noh kiitti: Eikö muita ajatuksia herännyt?
        mutt Mukavaa lauantaipäivääSinulle,
        mulle aamuherätys ja verhojen aukaiseminen toi silmieni eteen naapuritalon
        Suomen lipun puolitangossa.
        Onneksi on joka tapauksessa varsin ihana nousta ja herätä tähänkin päivään. Kaikesta huolimatta ja kaiken sen vuoksi 💕💞💓

• Anonyymi00005
        Mummunen kirjoitti:

Noh kiitti: Eikö muita ajatuksia herännyt?
        mutt Mukavaa lauantaipäivääSinulle,
        mulle aamuherätys ja verhojen aukaiseminen toi silmieni eteen naapuritalon
        Suomen lipun puolitangossa.
        Onneksi on joka tapauksessa varsin ihana nousta ja herätä tähänkin päivään. Kaikesta huolimatta ja kaiken sen vuoksi 💕💞💓

Näillä mennään.

• Anonyymi00002

Sori, että sanon: herkistelysi on liian pitkä. Pointsista ei saa kiinni / tolkkua. Mikä lie ajatuksesi / tarkoituksesi? Tiivistäminen ja perusajatuksen selvästi esille tuominen auttaisi kommentoijia ymmärtämään, mistä on kyse.

• Anteeks vaan :) lyhyestä todella virsi kaunis. Ehkä sun ei oo tarkoituskaan saada mitään tolkkua pointista. Ei kaikkea tarvitse ymmärtää, ees Sinun. Kiitos kuitenkin viestistäsi, oletan että sä itse tykkäät tiivistyksistä ja selkeistä perusajatuksista.

Ehkä mun kirjoitukset ei oo Sinulle sopivaa luettavaa?

• Anonyymi00003
        Mummunen kirjoitti:

Anteeks vaan :) lyhyestä todella virsi kaunis. Ehkä sun ei oo tarkoituskaan saada mitään tolkkua pointista. Ei kaikkea tarvitse ymmärtää, ees Sinun. Kiitos kuitenkin viestistäsi, oletan että sä itse tykkäät tiivistyksistä ja selkeistä perusajatuksista.

Ehkä mun kirjoitukset ei oo Sinulle sopivaa luettavaa?

Well, ehkä moni muukin on lukenut sen, mutta laillani ei ole osannut sanoa siihen mitään jatkeeksi. Paljon asiaa monelta kantilta, ei yhtä sellaista ideaa, johon tarrata ja vastata / kommentoida.

Herkkyys on hyvä juttu, mutta ainakaan näillä sivustoilla ei kannata antaa sen mennä tunteisiin.

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Well, ehkä moni muukin on lukenut sen, mutta laillani ei ole osannut sanoa siihen mitään jatkeeksi. Paljon asiaa monelta kantilta, ei yhtä sellaista ideaa, johon tarrata ja vastata / kommentoida.

Herkkyys on hyvä juttu, mutta ainakaan näillä sivustoilla ei kannata antaa sen mennä tunteisiin.

Hei, well well, En oikein tiedä miten vastata sulle. Kerrot että viestissäni on paljon asiaa monelta kantilta, muttei yhtään sellaista ideaa, johon sinulla olisi mitään sanottavaa. Kuitenkin mielestäsi herkkyys on hyväjuttu, sille voisin nostaa maljan. Hurraa!

• Anonyymi00004
        Mummunen kirjoitti:

Hei, well well, En oikein tiedä miten vastata sulle. Kerrot että viestissäni on paljon asiaa monelta kantilta, muttei yhtään sellaista ideaa, johon sinulla olisi mitään sanottavaa. Kuitenkin mielestäsi herkkyys on hyväjuttu, sille voisin nostaa maljan. Hurraa!

Sori kultsi: "... ei yhtä sellaista ideaa, ..." on a i v a n eri asia kuin " ... yhtään sellaista ideaa ... ".

Täytyy miettiä pullahtaisiko päästä joku herkistelyjuttu mieleen. Olen tainnut jossain kohdassa elämää panna herkistelyille pisteen.

• Anonyymi00004 kirjoitti:

Sori kultsi: "... ei yhtä sellaista ideaa, ..." on a i v a n eri asia kuin " ... yhtään sellaista ideaa ... ".

Täytyy miettiä pullahtaisiko päästä joku herkistelyjuttu mieleen. Olen tainnut jossain kohdassa elämää panna herkistelyille pisteen.

Vai kultsi:) tuolle en kyllä herkisty.
        Sinä olet hyvin tarkkaan lueskellut läksysi: sekä omien viestiesi osalta että minun kirjoittamieni. On aiwan eri asia vastata samoilla sanoilla kuin kirjoittaa eri tavoin samaa aisaa;) - Toistoa se on kuitenkin! sanoilla. Aina voi kirjoittaa oman vastineensa, toisen toikkaroinneille. Ymmärrämme asioita ja lauserakenteita hyvin herkästi eri sävyyn, omilla tavoillamme.

• Anonyymi00009
        Mummunen kirjoitti:

Vai kultsi:) tuolle en kyllä herkisty.
        Sinä olet hyvin tarkkaan lueskellut läksysi: sekä omien viestiesi osalta että minun kirjoittamieni. On aiwan eri asia vastata samoilla sanoilla kuin kirjoittaa eri tavoin samaa aisaa;) - Toistoa se on kuitenkin! sanoilla. Aina voi kirjoittaa oman vastineensa, toisen toikkaroinneille. Ymmärrämme asioita ja lauserakenteita hyvin herkästi eri sävyyn, omilla tavoillamme.

Ymmärryksen lisäämiseksi: 1. Ei yhtä asiaa = monien asioiden joukosta yksi ainoa, johon olisi voinut tarttua. / 2. Ei yhtään sellaista ideaa. = ei ainuttakaan asiaa / ideaa tms., johon kommentoida.

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Ymmärryksen lisäämiseksi: 1. Ei yhtä asiaa = monien asioiden joukosta yksi ainoa, johon olisi voinut tarttua. / 2. Ei yhtään sellaista ideaa. = ei ainuttakaan asiaa / ideaa tms., johon kommentoida.

Anteeksi, Onko sinulle jotain epäselvää vastauksissasi? Voinko auttaa?

• Anonyymi00015
        Mummunen kirjoitti:

Anteeksi, Onko sinulle jotain epäselvää vastauksissasi? Voinko auttaa?

Sulle tuntui olevan. Tai sitten et vain osannut ilmaista.

• Anonyymi00028

Joo, ei oikein auennut

• Anonyymi00006

Jaahas, paljon on sanoja ja ehkä jotain asiaakin, myös minunkin mielestä

Herkkyys ei ole omien ajatusten ja navan ympärillä pyöriskelyä ja sitä "syvällisyyttä" mikä usein on yksinkertaisesti vain itsekyyttä ja oman tunteiden nostamista ja jopa esittelemistä. Usein ihmiset , jotka haluaisivat olla oikeasti herkkiä kuvaavat itseään herkiksi, kuten niin usein me ihmiset teemme kun haluaisimme olla jotain. Herkän kyllä tunnistaa ilman , että sitä pitää itsessään mainostaa

Herkkyys on , totta kai, empatiaa että osaa oikeasti asettua toisen asemaan ja unohtaa omat tuntemuksensa siitä tilassa.

Erityisherkkyys, jota ilmeisesti sivusit joissakin lauseissa, pitää sisällään myös kykenemättömyyden ottaa kritiikiä vastaan.

• Niin, voisko herkkis uhriutua herkäksi, tilanteen mukaan, vaikka olemalla syyllinen omiin tunteisiinsa , taipuvainen hyökkäilemään, provosoimaan, ottamaan kantaan, hankkiutumaan tilanteisiin joissa herkkyytensä kärsii? Sitten tuoda esiin herkän puolensa ja ehkä päätyä selittelemään " aina minulle käy näin, aina minua kiusataan, syytetään"? Käyttää ikään kuin herkkyyksiään banderollina, "minä olen tällainen, älä lähesty"

Joskus olen miettinyt herkän ja ujon erilaisuuksia. Onko ujo aina herkkis ja herkkä aina ujokin:) Tuoko herkkä esiin herkkyyksiään vai haluaako piilottaa ne ettei ne tulis kaikkien läsnä/paikalla olevien tietoisuuteen? Itsekseen viihtyvät voivat olla herkkiä - mutt voiko syrjäänvetäytyvä, seuroista muista ihmisistä piittaamaton olla myös ujo?

Mielestäni voi olla herkkis ilman empatiaa. Eikä ees symppis tartte olla ollakseen herkistelijä, tunteellinen, voimakkaasti tunteileva, tunteissaan itselleen rehellinen? Osaako herkkis säädellä tunteitaan vai onko se luonteenpiirre :)

joo... Erityisherkät - tiedän termin, mutten heistä sen kummemmin puhunut, mutt erityisherkkien piirteitä löytyy paljon ihan tavis - herkistelijöissäkin:) Eiks 💟

• Anonyymi00007
        Mummunen kirjoitti:

Niin, voisko herkkis uhriutua herkäksi, tilanteen mukaan, vaikka olemalla syyllinen omiin tunteisiinsa , taipuvainen hyökkäilemään, provosoimaan, ottamaan kantaan, hankkiutumaan tilanteisiin joissa herkkyytensä kärsii? Sitten tuoda esiin herkän puolensa ja ehkä päätyä selittelemään " aina minulle käy näin, aina minua kiusataan, syytetään"? Käyttää ikään kuin herkkyyksiään banderollina, "minä olen tällainen, älä lähesty"

Joskus olen miettinyt herkän ja ujon erilaisuuksia. Onko ujo aina herkkis ja herkkä aina ujokin:) Tuoko herkkä esiin herkkyyksiään vai haluaako piilottaa ne ettei ne tulis kaikkien läsnä/paikalla olevien tietoisuuteen? Itsekseen viihtyvät voivat olla herkkiä - mutt voiko syrjäänvetäytyvä, seuroista muista ihmisistä piittaamaton olla myös ujo?

Mielestäni voi olla herkkis ilman empatiaa. Eikä ees symppis tartte olla ollakseen herkistelijä, tunteellinen, voimakkaasti tunteileva, tunteissaan itselleen rehellinen? Osaako herkkis säädellä tunteitaan vai onko se luonteenpiirre :)

joo... Erityisherkät - tiedän termin, mutten heistä sen kummemmin puhunut, mutt erityisherkkien piirteitä löytyy paljon ihan tavis - herkistelijöissäkin:) Eiks 💟

Ehkä nyt on vähän puurot ja vellit sekaisin mutta joo, varmasti mummeli ihan maallikko näissä asioissa on, joten sallittakoon se

Ujo ei välttämättä ole herkkä eikä herkkä ole ujo; tuo olettamus on puhtaasi maallikon luulemista ja valitettavasti monesti muka "tietämistä"

Sinus edellisessä kirjoituksessa oli kutakuinkin herkkyys kerrottu oikein. Herkistely on eri asia kuin herkkyys luonteen piirteenä.

Mutta joo, mennään näillä. Tämä foorumi tuskin on oikea tämän korkeampaan spekulointiin asiasta

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Ehkä nyt on vähän puurot ja vellit sekaisin mutta joo, varmasti mummeli ihan maallikko näissä asioissa on, joten sallittakoon se

Ujo ei välttämättä ole herkkä eikä herkkä ole ujo; tuo olettamus on puhtaasi maallikon luulemista ja valitettavasti monesti muka "tietämistä"

Sinus edellisessä kirjoituksessa oli kutakuinkin herkkyys kerrottu oikein. Herkistely on eri asia kuin herkkyys luonteen piirteenä.

Mutta joo, mennään näillä. Tämä foorumi tuskin on oikea tämän korkeampaan spekulointiin asiasta

....sinua edellisessä kirjoituksessa....

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Voithan aina kokeilla asian korkeampaa spekulaatioo,
        jospa me herkät maallikotkin oppisimme herkistelystä jotain joskus,

ehkä maybe?
        Pohdin edelleenkään jatkossaki: tarvitaanko herkistelyyn erityistä varsinaista herkkyyttä aistia tuntehin? Vai voiko paatunut pahakyyninen- uhriutunut sielukin herkistyä tietyissä tilanteissa:)

Onks se ihmisluonnolle kuitenkin niin tyypillistä osoittaa erilaisia, myös herkkiä tunteita? vaikkei oliskaan herkistelijä:)

• Anonyymi00012
        Mummunen kirjoitti:

ehkä maybe?
        Pohdin edelleenkään jatkossaki: tarvitaanko herkistelyyn erityistä varsinaista herkkyyttä aistia tuntehin? Vai voiko paatunut pahakyyninen- uhriutunut sielukin herkistyä tietyissä tilanteissa:)

Onks se ihmisluonnolle kuitenkin niin tyypillistä osoittaa erilaisia, myös herkkiä tunteita? vaikkei oliskaan herkistelijä:)

Nyt meni jo niin tekotaiteelliseksi että anna olla jo!

• Anonyymi00014
        Mummunen kirjoitti:

ehkä maybe?

"Pohdin" edelleenkin ...

Tuosta juolahti mieleen isäni, raavas maalaisisäntä, joka kirosi lujaa, kun kaikki ei mennyt kuin valssi kesällä. Oli yllättävää huomata - sitten kun olin jo vähän isompi ja vanhempi - miten helposti hän herkistyi esim. musiikista tai muusta esityksestä, joka vei pois arkipäivästä ja arjen huolista. Joka toi mieleen muuta kuin ainainen työ, tuska ja leivän keruu.

Kyllä tunteet asuvat meissä kaikissa ja ne tulevat ulos milloin mitenkin, miten kullakin. Itse olen kova itkemään esim. elokuvia, vaikka kovis koetankin olla.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00014 kirjoitti:

"Pohdin" edelleenkin ...

Tuosta juolahti mieleen isäni, raavas maalaisisäntä, joka kirosi lujaa, kun kaikki ei mennyt kuin valssi kesällä. Oli yllättävää huomata - sitten kun olin jo vähän isompi ja vanhempi - miten helposti hän herkistyi esim. musiikista tai muusta esityksestä, joka vei pois arkipäivästä ja arjen huolista. Joka toi mieleen muuta kuin ainainen työ, tuska ja leivän keruu.

Kyllä tunteet asuvat meissä kaikissa ja ne tulevat ulos milloin mitenkin, miten kullakin. Itse olen kova itkemään esim. elokuvia, vaikka kovis koetankin olla.

Näin on. Jokaisella ihmisellä on jonkinlaisia tunteita. Miten ne sitten tulevat esille on toinen juttu. Myös synnynnäinen temperamentti vaikuttaa siihen, miten käsittelee tai kohtaa omat tai toisen tunteet

Liika analysointi tai tulkinta menee yleensä maallikolla metsään ja se aiheuttaa hyvin palljon selkkauksia esim. työpaikan ihmissuhteissa.

Herkkyys on jotain aivan muuta kuin omissa tunteissa märsyämistä tai itkuherkkyyttä. Mutta kuten täällä jo todettiin, ei helmiä sioille.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Näin on. Jokaisella ihmisellä on jonkinlaisia tunteita. Miten ne sitten tulevat esille on toinen juttu. Myös synnynnäinen temperamentti vaikuttaa siihen, miten käsittelee tai kohtaa omat tai toisen tunteet

Liika analysointi tai tulkinta menee yleensä maallikolla metsään ja se aiheuttaa hyvin palljon selkkauksia esim. työpaikan ihmissuhteissa.

Herkkyys on jotain aivan muuta kuin omissa tunteissa märsyämistä tai itkuherkkyyttä. Mutta kuten täällä jo todettiin, ei helmiä sioille.

Tunteet ovat herkkyyttä. Mutta syvemmin herkkä tyyppi huomaa ympärillään asioita, joita kaikki eivät huomaa. Esim. toisen herkistymisen ja vaikkapa sen, miten ihminen reagoi toisten sanomisiin ja / tai tekemisiin. Sitä taitoa ei ole kaikilla, ehkä vain harvoilla.

• Anonyymi00010

Näinä vuoden harmaina hetkinä
      Tunnen oloni entiseksi
      Kuin joskus mielessäni takaa vuosien
      Takaa tuhannen syksyn ja talven
      Ja yhä sama lohduton
      Talvitaivas on ylläni
      Yhä tunnen hengityksen
      Vanhan metsän havinan
      Ihmislihan syövereissä
      Kytee ikuinen ahdistus
      Ja missä en ole yksin
      Missä hengittää ihminen
      On kaikki saastunut
      Kaikki palanut
      Jumalan rakkaudesta
      Ainoaan äpäräpoikaansa
      Kylmä talventuuli hyytää
      Veren kristittyjen suonissa
      Ja pelko jäytää syvemmällä
      Ihmislihan suojissa
      Ja pian on hautajaisyö
      Vanhan ja verisen tavan noituma
      Niin hekin saavat tietää
      Tuntea muistoni julman loiston

• Olipa hyvä esitys herkkyydestä. Tämä pisti ihan miettimään, mitä! missä! milloin! miksi! Jotenkin kapinallista, raadollista, saastunutta, synkkää, myyttistä, mystistä, ankeutta ja harmaita hetkiä.

Mutt yks mikä tästä tekstistä tuli mieleen
        oli "mustakissa ylittää tien" - uskomus.
        Hyvin herkille sekin toimii 🖤

• Anonyymi00013
        Mummunen kirjoitti:

Olipa hyvä esitys herkkyydestä. Tämä pisti ihan miettimään, mitä! missä! milloin! miksi! Jotenkin kapinallista, raadollista, saastunutta, synkkää, myyttistä, mystistä, ankeutta ja harmaita hetkiä.

Mutt yks mikä tästä tekstistä tuli mieleen
        oli "mustakissa ylittää tien" - uskomus.
        Hyvin herkille sekin toimii 🖤

...tai sitten vain ihan tyhmille !

• Anonyymi00011

On sellaisiakin persoonallisuuksia jotka eivät osaa tunnistaa tai sanoittaa omia tuntemuksiaan saatikka ymmärtää toisten
      Siili25

• Anonyymi00016

Kyllä sellaisia on ihan pilvin pimein. Mikään ei ole niin vaikeaa kuin kommunikoiminen, mutta vielä vaikeampaa ja hankalampaa on selittää ja sanoittaa se, mitä tuntemuksia sisällä sikiää asioista ja aiheista.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Kyllä sellaisia on ihan pilvin pimein. Mikään ei ole niin vaikeaa kuin kommunikoiminen, mutta vielä vaikeampaa ja hankalampaa on selittää ja sanoittaa se, mitä tuntemuksia sisällä sikiää asioista ja aiheista.

10 prosenttia ihmisistä omaa persoonallisuuden joka ei tunnista omia tunteitaan vaan saattaa projisoida ne fyysisikdi tuntemuksiksi esim kivuksi.
        Siili25

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

10 prosenttia ihmisistä omaa persoonallisuuden joka ei tunnista omia tunteitaan vaan saattaa projisoida ne fyysisikdi tuntemuksiksi esim kivuksi.
        Siili25

Mihin perustat väitteesi? Googleen? Tekoälyn väitteeseen?

Älkää nyt ihmiset psykologisoiko liikaa, itseänne tai muita.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Prosenteista en tiedä, mutta se on taivahallinen tosi, että jotkut ihmiset manipuloivat mielellään - siis mielensä puolella / mielensä mutkissa - itselleen vaikka mitä vaivaa, kipua ja särkyä.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Prosenteista en tiedä, mutta se on taivahallinen tosi, että jotkut ihmiset manipuloivat mielellään - siis mielensä puolella / mielensä mutkissa - itselleen vaikka mitä vaivaa, kipua ja särkyä.

Joo, onha jokaisella epäilyjä mitä mikin oire on.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Kyllä tämä on ihan lääketieteellistä faktaa eikä erikseen kenellekään osoitettu. Sille on ihan diagnoosikin vaikka sairaudesta ei olekaan kysymys vaan persoonallisuuden piirteestä.
        Siili25

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Kyllä tämä on ihan lääketieteellistä faktaa eikä erikseen kenellekään osoitettu. Sille on ihan diagnoosikin vaikka sairaudesta ei olekaan kysymys vaan persoonallisuuden piirteestä.
        Siili25

Laitappa linkki tuohon "faktaan"

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Laitappa linkki tuohon "faktaan"

Koitapas nähdä vaivaa ja etsi ihan itse. Varmasti löydät jos haluat.
        Siili25

• Kyllä, totta, tai eivät jostain syystä, edes ajattele toisten tuntemuksia. Ymmärryksestä puhumattakaan, tai edes halusta ymmärtää. Tottapuhut!

• Anonyymi00021 kirjoitti:

niin itselleen, sekin voi olla totta, kipu->tunne(esim, masennus?)-lisää särkyjä- lisää tunteita- - uusikipu -- > uusi harmitus, ahdistus, tunne. Mutt useimmiten puhuminen ei näissä fyysisissä kivuissa auta, eikä edes tunnistaminen - toisinaan ei edes lääkäri saa kiinni mistä puristaa :) totta toinenkin puoli.

• Anonyymi00017 kirjoitti:

Siili25

Tästä mulle tulee erityisesti mieleen kun mä oon aina tuntenut myös vatsallani, kaikenlaisia tunteita =) ja se on ihan inhimmillistä - kuuluu mun perusluonteeseen.
        Tosin tiedän ihmisiä jotka ei löydä itsestään tunteita, vaikka tietävät mitä ne ovat ja miten muut ihmiset niitä tuntevat, liittyen muihin ihmisiin:) ja kanssakäymisessä tuleviin kommunikaation tai hyvänkäytöksen kukkasiiin, eivät vain pysty tuntemaan ja häpeävät osaamattomuuttaan, tai sitten jopa ohittavat - väheksyvät ja antavat itselleen anteeks, etteivät tunne. (esim, just empatiaa) ja löytävät itsestään, luonteestaan muita piirteitä, jotka ovat itselle ominaisia.

Toden totta. meitä on moneen junaan :) yksilöllisesti.

• Anonyymi00016 kirjoitti:

Tässä on upee lause: Melkoinen viisaus:
        "vielä vaikeampaa ja hankalampaa on selittää ja sanoittaa se,
        mitä tuntemuksia sisällä sikiää asioista ja aiheista"

Aina voi ymmärtää väärin toisen puheet, ja katsella ns. omasta kulmastaan, asettumatta toisen Corneriin. Nimenomaan!

🏆

• Anonyymi00026
        Mummunen kirjoitti:

Tästä mulle tulee erityisesti mieleen kun mä oon aina tuntenut myös vatsallani, kaikenlaisia tunteita =) ja se on ihan inhimmillistä - kuuluu mun perusluonteeseen.
        Tosin tiedän ihmisiä jotka ei löydä itsestään tunteita, vaikka tietävät mitä ne ovat ja miten muut ihmiset niitä tuntevat, liittyen muihin ihmisiin:) ja kanssakäymisessä tuleviin kommunikaation tai hyvänkäytöksen kukkasiiin, eivät vain pysty tuntemaan ja häpeävät osaamattomuuttaan, tai sitten jopa ohittavat - väheksyvät ja antavat itselleen anteeks, etteivät tunne. (esim, just empatiaa) ja löytävät itsestään, luonteestaan muita piirteitä, jotka ovat itselle ominaisia.

Toden totta. meitä on moneen junaan :) yksilöllisesti.

Totta. Toisaalta on hyvä jos vielä tunnistaa empatian vaikka itse ei ditä tunne. Jotkut eivät vaan tunnista tunteita ei omia eikä toisten. Vaikuttanee vuorovaikutus-ja myös parisuhteissa negatiivisesti. Käytännön asiat ja järjestelyt sen sijaan toimivat nmallikkaasti.
        Siili25

• Anonyymi00027
        Mummunen kirjoitti:

niin itselleen, sekin voi olla totta, kipu->tunne(esim, masennus?)-lisää särkyjä- lisää tunteita- - uusikipu -- > uusi harmitus, ahdistus, tunne. Mutt useimmiten puhuminen ei näissä fyysisissä kivuissa auta, eikä edes tunnistaminen - toisinaan ei edes lääkäri saa kiinni mistä puristaa :) totta toinenkin puoli.

Ai, nytkö masennus on tunne? Onneksi olkoon, tunnut olevan monen alan asiantuntija😁

• Anonyymi00030
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Koitapas nähdä vaivaa ja etsi ihan itse. Varmasti löydät jos haluat.
        Siili25

SInä toit esille väitteen ja sinun tehtäväsi on perustella se. Se, että ylimielisestä toteat, että etsippä itse, vie väitteeltäsi pohjan kokonaan pois. Eli puhut huuhaata!

• Anonyymi00033
        Anonyymi00030 kirjoitti:

SInä toit esille väitteen ja sinun tehtäväsi on perustella se. Se, että ylimielisestä toteat, että etsippä itse, vie väitteeltäsi pohjan kokonaan pois. Eli puhut huuhaata!

Ei vie. Sinusta se tekee laiskan, jos aihe kiinnostaa, mutta et viitsi ruveta sitä selvittämään ja etsimään.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Aha. Haluat valmista matskua pöytään. Minäpä autan sinua. Googleta esimerkiksi aleksitymia.
        Siili25

• Anonyymi00036
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Joo, onha jokaisella epäilyjä mitä mikin oire on.

Tuo ei liity kommenttiini mitenkään. Pahoittelen.

• Anonyymi00029

Muistan Karin pilapiirroksen jossa kaksi väittelee kumpi on herkempi, hehe, nyrkit pystyssä huusivat toisilleen...

• Anonyymi00031

Nimenomaan, Kari on aina löytänyt sen olennaisen.

Hyvin monet kovat ihmiset ja usein jopa ilkeät ihmiset hehkuttavat miten herkkiä he ovat

Jos ihminen on oikeasti jotain, vaikkapa kaunis, fiksu, ystävällinen, herkkä, viisas tmv. sen huomaa, ilman että siitä itse henkilön tarvitsee mainita

• Anonyymi00031 kirjoitti:

Hyvin monet kovat ihmiset ja usein jopa ilkeät ihmiset hehkuttavat miten herkkiä he ovat

Jos ihminen on oikeasti jotain, vaikkapa kaunis, fiksu, ystävällinen, herkkä, viisas tmv. sen huomaa, ilman että siitä itse henkilön tarvitsee mainita

Niin, mutt huomaako kaikki sen herkkyyden, sellaisetkin jotka ei herkkyydestä piittaa? Tunnistetaanko se ellei itse ole herkkis:)

• Anonyymi00032
        Mummunen kirjoitti:

Niin, mutt huomaako kaikki sen herkkyyden, sellaisetkin jotka ei herkkyydestä piittaa? Tunnistetaanko se ellei itse ole herkkis:)

Kyllä huomaa, piittasipa tai ei. EI kaikki rahastakaan piittaa tai ole ulkonäkökeskeisiä mutta kyllä yleensä oikean raharikkaan tietää tai tunnistaa, samoin kauniin jne.

Mutta jankatahan tätä asiaa voi loputtomiin , kuten huomataan....

• Anonyymi00035
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Oivaltava piirtäjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun

Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom
      Maailman menoa
      119
      1305
    2. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      228
      1049
    3. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      67
      980
    4. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      58
      942
    5. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      66
      906
    6. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      860
    7. Kuisla Group Oy jättänyt yrityssaneeraushakemuksen

Samalla yrityssaneeraukseen on hakeutunut Kuisla henkilökohtaisesti ja Seinäjoen Motelli Oy, joka omistaa Sorsanpesän ki
      Seinäjoki
      37
      798
    8. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      70
      775
    9. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      72
      762
    10. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      42
      726
    11. Uskallanko laittaa sulle viestiä?

Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S
      Ikävä
      58
      690
    12. On paha olla

Kun olen käyttäytynyt aiemmin kaivattua kohtaan kuin joku narsisti.
      Ikävä
      65
      668
    13. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      26
      608
    14. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      77
      528
    15. Tulisiko naisille asettaa korkeammat eläkemaksut

Tämä tuli mieleeni kun luin aamun lööppejä. Japanissa alkaa olla "uutta nuorisoa" ihan urakalla, ikä alkaa sadan jälkeen
      Sinkut
      181
      513
    16. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      107
      507
    17. Et pysty peittämään minulta

Sinä olet hyvä peittämään asioita niin halutessasi. Pystyt pitkiäkin aikoja salaamaan juttuja. Juuri mietin tuossa, olet
      Ikävä
      47
      504
    18. Vieläkin saat

Sydämen tykyttämään. Vaikka emme näe
      Ikävä
      24
      494
    19. Mikä tekee kaivatustasi

Haluttavan?
      Ikävä
      18
      488
    20. Mitä oikein tapahtui? Maajussi-Jetta sai tylyt pakit - Sulhoehdokas selittää: "Ei lentänyt kipinät"

Maajussille morsian -sarjassa etsitään rakkautta ja rinnalle kumppania. Yksi maajusseista on Jetta - liikunnallinen ja
      Maajussille morsian
      12
      487
    Aihe