"Yksi datakeskus voi viedä lähes kymmenesosan Suomen sähköstä – kunnat eivät pidä kulutusta ongelmana
Datakeskukset nostavat sähkönkulutusta voimakkaasti. Yle kysyi kolmen kunnan johdolta, mikä on kuntien vastuu, kun ne hamuavat datakeskuksia", kertoo Yle.
DATAKESKUKSET VIEVÄT SÄHKÖT...
10
75
Vastaukset 10
- Anonyymi00001
Yle, jatkoa:
Juttu tiivistettynä
Fingrid arvioi, että datakeskusrakentaminen lisää sähkön kulutusta merkittävästi. Myös sähkön hinta voi nousta.
Kuntien johto ei pidä sähkön hintaa kuntien ongelmana. Datakeskukset tuovat työtä ja verotuloja.
LUT-yliopiston professori sanoo, että fossiilitonta sähköä on riittävästi. Joustavat datakeskukset voivat tasata tuotantoa. - Anonyymi00002
Yle, jatkoa:
Kuntien johdossa koetaan, että datakeskusrakentamisen mahdolliset vaikutukset sähkön hintaan eivät ole kuntien murhe.
Kritiikki datakeskuksia kohtaan kasvaa Suomessa ja maailmalla.
Silti datakeskushankkeiden määrä ei näytä hiipumisen merkkejä.
Esimerkiksi Lahti kertoi alkuviikosta, että kaupunkiin suunnitellaan jo toista datakeskusta.
Yhdysvalloissa yltyy kapina datakeskuksia vastaan – Texasissa se voi koitua Trumpin puolueen tappioksi. - Anonyymi00003
Yle, jatkoa:
Mikä datakeskus?
Datakeskuksessa eli palvelinkeskuksessa on valtava määrä tietokoneita, joita käytetään netin tietomassojen tallentamiseen ja käsittelyyn.
Kaikki internetin palvelut sosiaalisesta mediasta suoratoistopalveluihin tarvitsevat datakeskuksia.
Datakeskukset käyttävät runsaasti energiaa tietokoneisiin ja rakennusten viilennykseen.
Tekoälybuumi lisää datakeskusten tarvetta.
Yle, loppu.
Lisää dataa voi kaivella osoitteesta Yle.fi, jos kiinnostaa. - Anonyymi00004
ja nyt vesi tppaaa ihmisiä ja tulipllofr nekin...
vesi tappaa kuin Nepalissa mutracyöey tappaass- Anonyymi00006
Ja mitäs te data-keskusasiaan kuuluvat?
- Anonyymi00005
Mitäpä se kuntaa liikuttaa, kun kansa maksaa kalliista sähköstä.
- Anonyymi00007
Ja kun datakeskukset vievät kaiken sähkön, sähköä ei ole enää ja datakeskuksilla ei tee yhtään mitään... Mitäs me sitten teemme? Ainakin sähkölämmitteisissä taloissa lämmitellään kylmillä ilmoilla jumppaamalla ja sytytetään pihalle nuotiot...
- Anonyymi00008
Huomasitteko poliittiselta foorumilta kokoomuksen talousviisaiden aivoituksia miten datakeskukset tuottaa rahaa sähkönsiirtomaksuina.
- Anonyymi00009
Hienoa että saatiin taas uusi pelottava asia puitavaksi. Tuulivoimalat onkin jo käyty ilmeisesti loppuun kun ei palstoilla mitään näy.
- Anonyymi00010
Eihän täällä ole enää yhtään tuulivoimahanketta jäljellä, kaikki on jo kaatunut. Ja harva ikävöi niiden perään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va4081665Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan891119Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.94960Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä63879Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka43783Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt49778- 123743
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K10738- 60730
- 39709
- 59681
- 50626
En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o36595- 45567
- 34565
Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.95562- 92546
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48535Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain85518- 49503