Tämä aihe koskee moottoripyöriä, ei pienipyöräisiä mobedeja joilla mobedistien on tarve ajaa kuin moottoripyörillä ja saada niihin aikaiseksi moottoripyörien ominaisuuksia.
Moottoripyörä merkkejä malleineen lienee tuhansia ja ne on suunniteltu ja valmistettu ajatuksella että jokaiselle löytyy asiakaskuntaa.
Motoristiasiakkailla on omia mieltymyksiään ja mielipiteitään joiden perusteella hankintojaan suorittaa, hyvin monet myös ajan kuluessa mieltyvät ja hankkivat toisenmallisia.
Palstalla on MinäMinä joka mollaa kaikki muut moottoripyörät jotka ei häntä miellytä ja toisenmieliset kuten minä en ole edes motoristi hänen päätöksellään, koska olen päätynyt merkkiin joka ei häntä miellytä.
Mainitun johdosta otan tässä kantaa vaihtoehtoihin Busa ja Hondan xx joka jälkimmäinen oli aikoinaan minun valintani kun MinäMinä sen sijaan oli Busanisti.
Mainitut mallit olivat markkinoilla keskenään kilpailevia kokien että on sama asiakaskunta, mutta todellisuudessa näin ei ollut 100%.
Busaan mieltyneet hakivat enemmän sporttisuutta, voimaa ja vauhtia ajaen racinghaalarit ja varusteet päällään teipaten katteisiin myös racing-team tarroja ja kokeillen ylittää vauhdin yli 300 km/h joka oli mahdollista.
XX:n hankkineet sen sijaan arvostivat matkasporttia, joka oli Busaa vähemmän sportti ja vauhdiksikin Suomen olosuhteissa kuten minullekin riitti hieman alle 300 km/h ( Hieman yli 270 km/h). Ajovaatetus ja varusteetkin enemmän matkamotoristeille ominaisia.
Toki minunkin vaihtoehtona vakavasti oli Busa, mutta pienet asiat vaikutti valintaani, kuten Busan penkki ei mielestäni palvellut kahta henkilöä XX:n tavoin.
Laukkujen asennuksen ja sopivuuden minun tarkoituksiin matkasporttiin katsoin onnistuvan paremmin.
Pieniä asioita, mutta vaikuttivat päätökseeni tuolloin.
Ostin ensin yksityiseltä kaasariversion ja jo kuukauden päästä olin ostamassa uutta ruiskupeliä, niin mieltynyt olin Hondaan heti.
Aikansa kutakin, mutta usein käy mielessä että olisi mukava jos edelleenkin olisi vaikka jokin käytetty XX silloin tällöin, jolla voisi käydä vielä “Poikamaisesti” tuulettumassa yksin.
Seuraavassa hieman aihetta vielä:
Suzuki Hayabusa sai nimensä muuttohaukan mukaan, sillä hayabusa on japania ja tarkoittaa kyseistä lintua.
Nimen taustalla on mielenkiintoinen ja strateginen tarina:
Maailman nopein lintu: Muuttohaukka on tunnettu uskomattomasta nopeudestaan. Se voi saavuttaa syöksyssään jopa yli 325 km/h nopeuden. Suzuki kehitti moottoripyörän 1990-luvun lopulla rikkomaan tuotantopyörien nopeusennätyksiä, joten nimi viittasi suoraan tähän tavoitteeseen.
Kuitti kilpailijalle: Kun Hayabusa esiteltiin vuonna 1999, sen suurin kilpailija markkinoilla oli Hondan silloinen lippulaiva CBR1100XX Super Blackbird (mustarastas). Luonnossa muuttohaukan (Hayabusa) pääasiallista ravintoa ovat pienemmät linnut, kuten juuri mustarastaat (Blackbird). Nimenvalinta oli siis Suzukilta tietoinen ja humoristinen kuitti kilpailijalleen, jonka valtaistuimen se aikoi viedä.
MOOTTORIPYÖRÄAIHETTA.
9
<50
Vastaukset 9
- Anonyymi00001
Posso Pasanen. Sinun vaintasi on lapsenomainen mielikuvitus.
Olet aikoinaan unemoinut Blackbirdeistä ja se aikakausi on jäänyt mieleesi.
Sitä ennen ja sen jälkeen sinulla on ikäsi huomioiden viitisenkymmentävuotta aikaa muulle mopohistorialle, jota ei selkeästi ole ollut.
Ei tietoa mitä oli sitä ennen, eikä tietoa mitä sen jälkeen. Moponuoruutta sinulla ei ole ollut laisinkaan. Ei kokemusta Alpeilta, ei Norjasta, ei Thaimaast, ei mistään.
Vain lätinää jonkun kaverin Blackbirdistä. Kun muistelet tämän keskustelun historiaa niin minä olen kertonut Pappa-Tunturista lähtien kaikenlaista.
Olen laittanut kuvia noin seitsemästä eri prätkästä ja myös ajovideoita Chiang Maista, sinä et ole laittanut koskaan mtään, joten meidän ajokokemusta on aivan turhaa vertailla, koska sinulla ei sellaista ole.
En ole uudempia Busan malleja koskaan kokeillut, mutta sillä 1999- mallilla ei tehnyt oikein muualla mitään kuin Saksan autobahnoilla.
Toki sillä ajaa voi, mutta kaikki ysisataset ja tonniset japsisportit soveltuivat paremmin mutkateille. Niissä Busa oli tunnoton ja vaarallinen.
Nykyisellä tarpeella valitsisin Alppiteille ja Pohjois-Thaimaahan jonkin tällaisen papalle sopivan sporttisen touringin
https://britishmotorcycles.co.uk/blog-post/the-brand-new-suzuki-gsx-s1000-gt-has-improved-the-top-of-the-line-sport-touring-category-339
Ei se ole pyörän haukkumista jos toteaa että on aivan älyvapaata rakentaa epämukava ajoasento jolloin käsissä ei kierrä veri tai peffasta lähtee tunto.
Toinen kriteeri matka-ajoon on toimiva kate, kohtuullinen kulutus eli pitkä kantosäde, riittävä teho, luotettavuus.
Alppiteillä vain ehkä yksi pyörä sadasta on HD jos sitäkään, kun ei niitä ole sinne tarkoitettu. HD soveltuu ajaa nättinä päivänä kotoa lähimpään rantakahvilaan jossa istutaan parta ajamatta.
Kotimatkalla sitten kerätään pudonneet osat talteen ja toivotaan ettei tarvi soittaa kaveria Hiluxin kanssa hätiin taas kun Lonely Rider vaeltaa karussa ja kesyttömässä maailmassa.
2010En ole edelleenkään possosi.
Minä päädyin Hondaan ja ostin sen suomessa ajamista varten, en alpeille enkä euroopan kiertämiseen.
Minun matka-ajoni ei ollut rauraperseilyä.
Kyllä, tilasin Corbinilta korkeamman plexin ja monen monta pikkunipeliä.
Asennutin myös kahvalämmittimet ym. hyödyllistä
Olen samaa mieltä kanssasi apinakiikuista ja heistä jotka kerää pultteja raitilta,mutta se on heidän harrastuksensa.
Kantosäde, riittävä teho ja luotettavuus .... on ollut riittäviä.
Se tässä onkin hauskaa että sulla on ollut tarve jakaa infoasi pappatunturista lähtien, mulla ei ole vastaavaa tarvetta.
Kyllä, olet kokenut omalla tavallasi, mutta et ole ainut.
Sulla muuten on parta ajamatta siinä mersukuvassasi joka melko pian aiheuttaa sulle taas tarvetta olla yhteydessä poliisihallintukseen ja siksi että kestotilauksesi uusit alituiseen.- Anonyymi00002
SENSSU kirjoitti:
En ole edelleenkään possosi.
Minä päädyin Hondaan ja ostin sen suomessa ajamista varten, en alpeille enkä euroopan kiertämiseen.
Olen samaa mieltä kanssasi apinakiikuista ja heistä jotka kerää pultteja raitilta,mutta se on heidän harrastuksensa.
Se tässä onkin hauskaa että sulla on ollut tarve jakaa infoasi pappatunturista lähtien, mulla ei ole vastaavaa tarvetta.
Sulla muuten on parta ajamatta siinä mersukuvassasi joka melko pian aiheuttaa sulle taas tarvetta olla yhteydessä poliisihallintukseen ja siksi että kestotilauksesi uusit alituiseen.Eikö sinulla 2010 olekaan poliisihallituksen virallisesti vahvistama lista kuka on kuka, kalliin asianajajan pyytämänä, 480 euroa tuntipalkka.
Rikosasioitta dumarit eivät mielellään ota ajettaviksi, koska tälläisissä tapauksissa tuomiot on lieviä, korkeintaa sakkoa, myös heidän palkkiot ovat rajattu, 120-220 euroa tunti, tunti määrä rajattu yleensä neljää..
Minulla on jonkin verran kokemusta asianajajista, kuvittelet että kallein on paras, ei ole, vaan osaavin, eikä se hinta mitenkään korreloi osaamista, vaan pitää etsiä asianajaja joka on erikoistunut tämän tyyppisiin rikoksiin, tai yleensäkin käsiteltäviin rikoksiin,
Minua ei paskaakaan kiinnosta, nuo mopot, ne on vain liikkumisvälineitä, paikasta a paikkaan b sinä vouhotat asiasta kuin 15 vuotias pentu, joka on isältään saanut ensimmäisen moponsa.
Minulla thaimaassa oli kolme mopoa, vaimolla pcx, minulla aerox, sekä muutaman kuukauden forza, mutta se oli jo vähän liian iso, vaikeampi ajaa ruuhkassa, ja varsinkin parkkeerata vaikkapa tavaratalon alakertaan, pieneen parkkiruutuun. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Eikö sinulla 2010 olekaan poliisihallituksen virallisesti vahvistama lista kuka on kuka, kalliin asianajajan pyytämänä, 480 euroa tuntipalkka.
Rikosasioitta dumarit eivät mielellään ota ajettaviksi, koska tälläisissä tapauksissa tuomiot on lieviä, korkeintaa sakkoa, myös heidän palkkiot ovat rajattu, 120-220 euroa tunti, tunti määrä rajattu yleensä neljää..
Minulla on jonkin verran kokemusta asianajajista, kuvittelet että kallein on paras, ei ole, vaan osaavin, eikä se hinta mitenkään korreloi osaamista, vaan pitää etsiä asianajaja joka on erikoistunut tämän tyyppisiin rikoksiin, tai yleensäkin käsiteltäviin rikoksiin,
Minua ei paskaakaan kiinnosta, nuo mopot, ne on vain liikkumisvälineitä, paikasta a paikkaan b sinä vouhotat asiasta kuin 15 vuotias pentu, joka on isältään saanut ensimmäisen moponsa.
Minulla thaimaassa oli kolme mopoa, vaimolla pcx, minulla aerox, sekä muutaman kuukauden forza, mutta se oli jo vähän liian iso, vaikeampi ajaa ruuhkassa, ja varsinkin parkkeerata vaikkapa tavaratalon alakertaan, pieneen parkkiruutuun.molemmat laitteet on surkeita kaksipäällä ajettaessa, varsinkin aerox, mutta yksin vaikkapa 10 kilsan päässä olevaan bluportiin silla ajoi hyvin tasaisesti.
Anonyymi00003 kirjoitti:
molemmat laitteet on surkeita kaksipäällä ajettaessa, varsinkin aerox, mutta yksin vaikkapa 10 kilsan päässä olevaan bluportiin silla ajoi hyvin tasaisesti.
Forza on kaksipäälläkin ihan kohtuullinen ajettava, itselleni Thaimaan reissuilla nuo 300-350cc isommat skootterit (Honda Forza/ADV taikka Yamaha x-Max) ovat hyvinkin luonnollinen valinta vuokra-ajokiksi. Eivät ehkä ruuhkissa ihan niin ketteria kuin niiden pienemmät sisarukset, mutta tarpeeksi hyviä siinäkin toimessa, mutta niillä voi huoletta lähteä vaikka pidemmällekkin ajoreissulle.
- Anonyymi00004
santtu_1975X kirjoitti:
Forza on kaksipäälläkin ihan kohtuullinen ajettava, itselleni Thaimaan reissuilla nuo 300-350cc isommat skootterit (Honda Forza/ADV taikka Yamaha x-Max) ovat hyvinkin luonnollinen valinta vuokra-ajokiksi. Eivät ehkä ruuhkissa ihan niin ketteria kuin niiden pienemmät sisarukset, mutta tarpeeksi hyviä siinäkin toimessa, mutta niillä voi huoletta lähteä vaikka pidemmällekkin ajoreissulle.
Älähän nyt Santtu, possofantti kyllä tietää sillä onhan hän kertomansa mukaan asunut 10 vuotta thaimaassa.
- Anonyymi00005
SENSSU kirjoitti:
En ole edelleenkään possosi.
Sulla muuten on parta ajamatta siinä mersukuvassasi joka melko pian aiheuttaa sulle taas tarvetta olla yhteydessä poliisihallintukseen ja siksi että kestotilauksesi uusit alituiseen.Et ole edelleenkään aijannut yhtään kuvaa moottoripyörästäsi.
Kymppi on aijannut useita kuvia pyöristään.
Summa summarum, sinä olet ollut ja tulet olemaan vain säälittävä mieleltään sairas paskanpuhuja, et mitään muuta.
- Anonyymi00006
Aloittaja on nähnyt paljon vaivaa kirjoituksensa laatiessa. Tämän johdosta pahoittelen että joudun oikaisemaan muutamia virheitä.
Kirjoituksessa on teknisestä ja historiallisesta näkökulmasta katsottuna yksi selkeä asiavirhe, joka liittyy Hondan XX-mallin (Honda CBR1100XX Super Blackbird) nopeuteen ja polttoaineensyöttöön.
Tekstissä kirjoittaja sanoo: ”Ostin ensin yksityiseltä kaasariversion ja jo kuukauden päästä olin ostamassa uutta ruiskupeliä...”
Tämä aikajana on teknisesti lähes mahdoton, jos kyseessä oli uusi pyörä:
- Honda CBR1100XX esiteltiin vuonna 1996 kaasutinosilla.
- Honda muutti mallin ruiskukoneeksi (PGM-FI) vuonna 1999.
- Jos kirjoittaja osti ensin kaasariversion ja "jo kuukauden päästä" uuden ruiskupelin, kyseisen vaihdon oli pakko tapahtua vuonna 1999 tai sen jälkeen (jolloin kaasarimalli oli jo vähintään kolme vuotta vanha käytetty pyörä, ei "suoraan" uuden rinnalla ostettu uutuus).
Kirjoittaja toteaa: ”...vauhdiksikin Suomen olosuhteissa kuten minullekin riitti hieman alle 300 km/h ( Hieman yli 270 km/h).”
- Suomen olosuhteet: Suomessa ei ole yhtäkään yleistä tietä tai laillista nopeusrajoitusta, jossa voisi ajaa yli 270 km/h. Tällaisten nopeuksien kokeileminen vaatii lentokentän kiihdytystapahtuman (kuten Lappeenranta tai Jämi) tai suljetun radan. Tekstistä saa kuvan, että tämä oli normaalia "matka-ajoa" Suomessa.
- Huippunopeus: Alkuperäinen kaasarimalli (1996–1998) kulki testeissä noin 285–290 km/h. Vuonna 2001 voimaan astunut herrasmiessopimus rajoitti moottoripyörien nopeuden 299 km/h:iin, mikä koski lähinnä Suzukin Busaa ja Kawasakia, mutta XX oli jo valmiiksi hieman tämän rajan alapuolella.
Tekstissä sanotaan: ”Se voi saavuttaa syöksyssään jopa yli 325 km/h nopeuden.
- ”Mikä mättää: Tämä luku on alimitoitettu. Muuttohukan (Hayabusa) syöksynopeudeksi on mitattu virallisissa tieteellisissä tutkimuksissa parhaimmillaan yli 380–390 km/h (jotkut mittaukset viittaavat jopa noin 400 km/h nopeuteen).
- Yhteys pyörään: Itse asiassa Suzuki Hayabusan huippunopeus oli vuonna 1999 mitattuna noin 312 km/h, joten lintu on huomattavasti nopeampi kuin sen mukaan nimetty moottoripyörä.
Tekstissä väitetään: ”Luonnossa muuttohaukan (Hayabusa) pääasiallista ravintoa ovat pienemmät linnut, kuten juuri mustarastaat (Blackbird).
- ”Mikä mättää: Muuttohaukka syö kyllä rastaatkin, jos kohdalle sattuu, mutta sen pääasiallista ravintoa kaikkialla maailmassa ovat kyyhkyt ja lokkilinnut.
- Nimen tausta: Suzukin markkinointitiimi käytti tätä biologista faktaa (haukka syö rastaita) nimenomaan vertauskuvana sille, kuinka heidän pyöränsä "nielee" Hondan Blackbirdin. Kyseessä oli siis Suzukin nerokas markkinointikikka, ei niinkään kirjaimellinen kuvaus muuttohaukan todellisesta pääravinnosta luonnossa.- Anonyymi00007
Ostin kaasariversioisen yksityiseltä eli siis hänen ajaman käytetyn pyörän, jonka jälkeen ostin uuden pyörän ja vaihdossa annoin tuon vanhan pyörän.
En maininnut minä vuonna kyseinen tapahtui.
MinäMinä lausui että Busasta ei ollut hyötyä kuin saksan baanoile, jonka johdosta totesin että minä hankin suomen olosuhteisiin omani.
Vauhtikokeiluni tapahtui järjestetyssä tapahtumassa lentokentällä.
Mainitsin että aivan riittävästi ominaisuuksia suomen oloihin kuten tarkoitin myös liikennerajoituksia, joka ei tarkoita sitä että ajotapani olisi ollut alituista hurjaa ylinopeutta, vaikka tulihan sitä harjoitettua joskus kuten lienee kaikki motoristit tehneet.
Voit väitellä muuttohaukasta vaikka naapurisi mummon kanssa.
Kiitos vaivannäöstäsi kirjoittaa näkemyksiäsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 51841
Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?
Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍83781Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle
Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust15690Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi
Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,2654Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?
Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.1564- 56541
- 70523
Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?
Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it183522Sinulle jota kaipaan!
Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista24486Ihmettelen tämän palstan naisia
Kun ne uskovat olevansa jotain niin ihmeellistä ja hienoa. Ja että kaikki naiset on niin upeita ja hienoja. Että mistä83479