Tihennetty öljynvaihto on punainen vaate

Anonyymi-ap

Ja moottoreita korjaavat ihmiset taas kertovat tukkeutuneista moottoreista jotka olisi aivan ehjiä jos olisi öljyjä vaihdettu eikä tehtaan suosittelemalla vaihto kilometreillä.
Niin miksi on punainen vaate sonnille?
Vanha sanonta " öljynvaihto on halpaa remonttia" Pitää kutinsa.

17

96

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Pitää paikkansa. Lisäksi se maksimivaihtoväli on ihanteellisissa olosuhteissa. Niitähän Suomessa ei ole.

• Anonyymi00002

Auto kertoo kyllä sopivan vaihtovälin kun ajotietokone laskee useista parametreistä moottorin ja auton käyttöolosuhteet ja käytön tavat ja määrät ym... Vikaan mennään jos ei noudateta auton ilmoituksia ja käytetään vääriä öljyjä. Kummasti noilla LL-öljyillä ajetaan helposti 500 000km jos vaan huolto-ohjelmaa noudattaa ja autolla ajetaan muutakin kuin kodin ja marketin väliä. Toyotalla on 15tkm/1v huoltoväli ja niitä paalataan moottorin pettämisen takia alle 120tkm todella usein ja kyseessä on ne joilla ajetaan vuodessa todella vähän.

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Auto kertoo kyllä sopivan vaihtovälin kun ajotietokone laskee useista parametreistä moottorin ja auton käyttöolosuhteet ja käytön tavat ja määrät ym... Vikaan mennään jos ei noudateta auton ilmoituksia ja käytetään vääriä öljyjä. Kummasti noilla LL-öljyillä ajetaan helposti 500 000km jos vaan huolto-ohjelmaa noudattaa ja autolla ajetaan muutakin kuin kodin ja marketin väliä. Toyotalla on 15tkm/1v huoltoväli ja niitä paalataan moottorin pettämisen takia alle 120tkm todella usein ja kyseessä on ne joilla ajetaan vuodessa todella vähän.

Tuokin on tietysti matematiikkaa.
        Todella vähän ajettu vuodessa = max 6000 km/vuosi?
        No jos tuolla 6000 km ajolla laittaa mittariin 120 000 km on auto 20 vuotias paaliin mennessään. Jos siinä autossa olisi vaihdettu öljyt vuoden välein, eikä kahden, niin lisäkustannus huollossa olisi ollut jotain 1900€ paikkeilla. On siinä ja siinä olisiko 20 vuotiaan auton arvo 1900€ siinä 20 vuoden kohdalla, jos moottori ei olisi pettänyt. Pettäneenäkin trokari ostaa sen 500€ joten lisähaastetta tuppaa siitä.
        Itse öljyt ja suodattimet vaihtamalla tietty pääsisi noin 700€ kustannuksella, mutta suurehko osa vähän ajetuista autoista on käytössä niillä, jotka eivät ole itse edes auttavasti automekaanikkoja.

• Anonyymi00004

... ja lehmät lentää...

• Anonyymi00005

Öljynvaihto ei ole halpaa remonttia muuta kuin itse tehtynä.

• Anonyymi00006

Öljyn vaihto ei ole korjausta, vaan kuuluu auton perushuoltoon ja aina kannattaa noudattaa auton huolto-ohjelmaa tuon moottoriöljyn suhteen.

• Anonyymi00007

Takuuaikana tietysti noudatettava pilkulleen jos haluaa pitää takuun voimassa, mutta takuuajan jälkeen voinee käyttää harkintaa kun arvo ja käyttöikäkin alenemassa jokatapauksessa.
        Pelkkä moottoriöljy toki olisi helppo vaihtaa vaikka imuvaihtajalla, mutta suodatin kannattaisi vaihtaa myös ja se on yleensä moottorin alla joten jokatapauksessa olisi päästävä auton alle jotenkin.
        Moni asuu kerros- tai rivitaloyhtiöissä, joiden parkkipaikalla on auton huoltotyöt kielletty, joten jos ei omista kesämökkiä tms. niin ei ole paikkaa missä itse vaihtaa öljyt ja varsinkin se suodatin.
        En tiedä sitten olisiko mahdollista että vaihtaisi vuosittain pelkän öljyn imuvaihtajalla itse ja joka toisella kerralla suodattimineen jossain korjaamolla? Onko suodatin ihan välttämätöntä vaihtaa joka kerta?

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Takuuaikana tietysti noudatettava pilkulleen jos haluaa pitää takuun voimassa, mutta takuuajan jälkeen voinee käyttää harkintaa kun arvo ja käyttöikäkin alenemassa jokatapauksessa.
        Pelkkä moottoriöljy toki olisi helppo vaihtaa vaikka imuvaihtajalla, mutta suodatin kannattaisi vaihtaa myös ja se on yleensä moottorin alla joten jokatapauksessa olisi päästävä auton alle jotenkin.
        Moni asuu kerros- tai rivitaloyhtiöissä, joiden parkkipaikalla on auton huoltotyöt kielletty, joten jos ei omista kesämökkiä tms. niin ei ole paikkaa missä itse vaihtaa öljyt ja varsinkin se suodatin.
        En tiedä sitten olisiko mahdollista että vaihtaisi vuosittain pelkän öljyn imuvaihtajalla itse ja joka toisella kerralla suodattimineen jossain korjaamolla? Onko suodatin ihan välttämätöntä vaihtaa joka kerta?

Kyllä öljynsuodatin on erittäin suositeltavaa ja tärkeää vaihtaa joka kerta. Sen sisällä voi olla 0,4 litraa vanhaa likaista öljyä, joka likaa uuden öljyn heti aika tehokkaasti.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Jos tuollaista pitää oikein harkita, niin tuskin sinun kannattaa autoa edes hankkia.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Suodatinta ei tarvitse vaihtaa joka kerta , 20 tkm.n välein riittää . Psa.n Hdi moottoreissa suodatin vaihdetaan yläpuolelta . Vaihdan öljyt 10 tkm välein .

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Suodatinta ei tarvitse vaihtaa joka kerta , 20 tkm.n välein riittää . Psa.n Hdi moottoreissa suodatin vaihdetaan yläpuolelta . Vaihdan öljyt 10 tkm välein .

Vain idiootti jättää suodattimen vaihdon tekemättä.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Niinpä , eihän suodatin maksa kuin 5€ , mutta 20 tkm.välein sen vaihdan . 10 suodatinta on "säästynyt " 200 tkm.n aikana .

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Jos puolittaa öljyn vaihtovälin tekemällä imuvaihdon välissä, niin tuskin on kovin suuri ongelma jos vaihtaa suodattimen vain suositellun välin mukaisesti.
        Itse teen näin moottoripyörässäkin, jota täytyy purkaa aika paljon, jotta pääsee vaihtamaan öljyt+suodattimen alakautta = pakoputki irti. Mutta puolessa välissä kilometrejä imaisen öljyt täyttöaukon kautta ja varsinaisen huoltovälin mukaan alakautta ja silloin suodatinkin. Olettaisin, että autossa tämä on ihan yhtä ok toimenpide.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Jos puolittaa öljyn vaihtovälin tekemällä imuvaihdon välissä, niin tuskin on kovin suuri ongelma jos vaihtaa suodattimen vain suositellun välin mukaisesti.
        Itse teen näin moottoripyörässäkin, jota täytyy purkaa aika paljon, jotta pääsee vaihtamaan öljyt suodattimen alakautta = pakoputki irti. Mutta puolessa välissä kilometrejä imaisen öljyt täyttöaukon kautta ja varsinaisen huoltovälin mukaan alakautta ja silloin suodatinkin. Olettaisin, että autossa tämä on ihan yhtä ok toimenpide.

Voi näitä omalla järjellä onneen setiä.

• Anonyymi00009

Mulla kun oli vanha harva Mazda, niin valehtelematta 100 kertaa lisäsin öljyä, en vaihtanut.

• Anonyymi00011

Long life vaihtoväli on piilotettu piru .

• Anonyymi00013

Erittäin hyvä kun ei tarvitse turhan usein vaihdella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      25
      1708
    2. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      65
      1318
    3. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      119
      1108
    4. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      105
      974
    5. Persujen Puhoksen retki

Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet
      Perussuomalaiset
      359
      930
    6. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      21
      827
    7. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      228
      775
    8. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      120
      765
    9. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      61
      695
    10. Onko tuo joku katkera nainen oikeasti

Joka sinua syyttää?
      Ikävä
      103
      666
    11. Jopa poliisi nauraa paskaista pelkuripersuille

Puhoksessa jäi "isänmaantoivot" bussiin vapisemaan :-D https://www.is.fi/politiikka/art-2000012319632.html
      Maailman menoa
      307
      625
    12. Ketkä käy potkimassa ovia öisin?

Enää ei naurata.
      Haapavesi
      13
      624
    13. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      114
      596
    14. 41
      551
    15. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      52
      528
    16. Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa

Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      502
    17. Tosi kiva on

Joo. Mitä olisit menettänyt jos olisit paljastanut itsesi?
      Ikävä
      65
      501
    18. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      40
      500
    19. Jos selviäisi että kaivattusi

Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan
      Ikävä
      85
      498
    20. Pilkettä sunnuntain silmässä

😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto
      Sinkut
      73
      491
    Aihe