R.A.Salvatore...
Olen poikkeuksetta huomannut että kyseinen kirjailija herättää paljon keskustelua, sekä puolesta että vastaan.
Avataampa Suomi24:n sanainen arkku ja laitetaampa keskustelu ja mielipiteet Salvatoresta käyntiin!
R.A.Salvatore
22
3510
Vastaukset
- Minä
kirjailijan Dritzz-kirjasarjasta ja Caderly-sarjasta. Muut kirjat eivät S. innosta.
Hyvä kirjailija, vaikkakin ehkä hiukan sortuu kliseisiin.
Siis jep...OK - Cyric
pidän salvatoren tavasta kirjoittaa, ja kirjojen henkilöt ovat 'oikeita'. siis eivät tunnu pinnallisilta jos ymmärsitte mitä tarkoitan. kyllä kirjoissa on kliseitäkin mutta paljon vähemmän kuin esimerkiksi eddingssin kirjoissa. kuulun ehdottomasti salvatoren (ja forgotten realms kirjojen muutenkin) kannattajiin.
Mun mielestä taas Salvatoren ongelma on juuri päähenkilöiden kliseisyys. Drizzt on pikkuisen liian hyvä, semmoinen joka "oikaisee vinot taulut motellihuoneissa" Kingin lausahdusta lainaten. Parhaimmillaan musta haltia-kirjat oli nimenomaan ensimmäisissä osissa, joissa Drizzissä on vielä jotain pahaakin, eli sitä voi sanoa normaaliksi.
Wulfgarin ryyppäyskausi oli oikein messevää luettavaa, hieman inhimillisyyttä.
Catti-brie taas.. *sigghhhhh* Eipä voi oikein muuta sanoa kuin että ei vissiin Salvatorella ole kauheasti naispuolisia ystäviä saati kokemuksia kauniimman sukupuolen aivoituksista. ;P
- Erkko
Pidän kirjailijasta. Turhaan kaunistelematonta tapaa kirjoittaa ei ole monellakaan kirjailijalla. Toisaalta kirjat nainottuvat ehkä liikaa taisteluihin ja niiden yksityiskohtiin. Erityisesti pidin itse eniten ekasta trilogiasta (mustahaltija?).. siinä missä Drizz on vielä omiensa joukossa ja tulee immeisten joukkoon. Julmaa ja barbaarista.
Kirjoissa ei onneksi seurata liian montaa hahmoa, jotka olisivat eri paikoissa. Ei siis sekoittavaa hyppimistä hahmojen välillä.
Toisaalta en pidä siitä, että kaikki ovat niin hyviä niin hyviä. Sekä moraaliltaan sekä taidoiltaan. Älyttömästi pidin siitä kun Wulfgar ryyppäsi ja oli ulosheittäjänä. Salvatoren suurin ongelma on kuolema. Vihdoista viimein kun Wulfgar saatiin kuolemaan, hän ei sitten pysynytkään kuolleena. Ärsyttävää.
Pidän kaikista Forgotten sarjoista. Päälimmäisinä on Salvatore, koska aloitin harrastuksen hänen kirjojen kanssa. Cunningham (menikö oikein?), varsinkin Drowin tytär (tai jotain).. päähenkilö paha, hienoa! Weiss ja Hackman, kauniinpaa tekstiä ja hahmot kuolevat.. Kenenkäs kirjoittama oli liskomiesten jutut? Gang vai kuka se päähenkilö oli? Se oli kanssa mielenkiintoista. - Eöl
Köyhät juonet ja kliseiset hahmot. Taistelukuvauksiin on panostettu ja muu jätetty taka-alalle.
Mäkin tykkäsin eniten siitä ensimmäisestä Drizztistä kertovasta trilogiasta, mustat haltiat olivat kiehtovia. Liikaa taistelua, en jaksaisi lukea pelkästä aseiden kalahtelusta. Mutta ei kai sitä sarjaa voi keskenkään jättää, ja kuitenkin pidän hahmoista. Enpä ollut ennen tullut ajatelleeksi, ettei Salvatore pysty tappamaan hahmojaan. Moni päähenkilöistä on ollut kuolemaisillaan tai jo kuollut, mutta niin vaan kampeavat henkiin vielä. Ei sitten kirjoittaisi ollenkaan niitä kuolemaan, jos ei halua tappaa.
Olen lukenut Salvatorelta vain Forgotten Realmsin kirjoja, en yhtään niitä "Lähimetsässä" ja mitä niitä nyt on.
Wulfgarin juoppokausi oli tylsä. Olen kai liikaa hyvien puolella... No ei. Wulfgarin ja Dellyn suhteesta en ilahtunut, onneksi ei tarvitse naisesta enää lukea.- oli...
.. kyllä typerintä mitä tiedän! miks se ei sit saanu olla kuolleena ja Catti-Briestä(tuliko niistä pari?)
ja Dritzzistä ei voinut tulla viimeinkin paria...?
(en oo pystynyt lukemaan kirjaston kautta Drowin tytärtä ja siitä eteenpäin koska niitä ei ole tääl, KÖYHÄÄ!)
Selventäkää mul :) - Lukenut
oli... kirjoitti:
.. kyllä typerintä mitä tiedän! miks se ei sit saanu olla kuolleena ja Catti-Briestä(tuliko niistä pari?)
(en oo pystynyt lukemaan kirjaston kautta Drowin tytärtä ja siitä eteenpäin koska niitä ei ole tääl, KÖYHÄÄ!)
Selventäkää mul :)Salvatoren lukijat vaativat Wulfgarin henkiinherättämistä, siitä kai se lievä väkinäisyys, millä S. kirjoittelee nyt Wulfgarista.
Minä toivoin Dritzzin ja sen Dritzzin pelastaman haltiatytön (E. jotain) yhteenliittymistä, ja saippuasarjoissa niin olisi käynytkin, mutta tässä kävi tosi ikävästi. No, se kai on sitä realismia...
Vaadi kirjaston tätejä ostamaan Drowin tytär ja
sen pari jatko-osaa pikaisesti!! - Voltigern
Lukenut kirjoitti:
Salvatoren lukijat vaativat Wulfgarin henkiinherättämistä, siitä kai se lievä väkinäisyys, millä S. kirjoittelee nyt Wulfgarista.
Minä toivoin Dritzzin ja sen Dritzzin pelastaman haltiatytön (E. jotain) yhteenliittymistä, ja saippuasarjoissa niin olisi käynytkin, mutta tässä kävi tosi ikävästi. No, se kai on sitä realismia...
sen pari jatko-osaa pikaisesti!!... On se että Salvatoren tyyli on ainutlaatuista sekä hyvässä että pahassa. Itse koen hyvviksi ne kaksi sapelia, joskin olen tuohtunut, jopa raivoissani Cardenly-saagasta. Salvatoren Drizzt kirjat imaisevat pitkälle matkalle mukaansa tehokkaasti, joskin inhoan että Salvatore "raiskasi" Tolkienin Kaksi tornia kirjan tekemällä Metsän varjossa kirjansa.
Eli ruusuja ja risuja minulta...
Tältä erää...
;) - R.F.
Lukenut kirjoitti:
Salvatoren lukijat vaativat Wulfgarin henkiinherättämistä, siitä kai se lievä väkinäisyys, millä S. kirjoittelee nyt Wulfgarista.
sen pari jatko-osaa pikaisesti!!Ei ole ehkä sopivaa panna koko sarjan melkein isointa juonipaljastusta heti otsikkoon... Tulee pilaamaan uusien lukijoiden kokemukset...
- Acira
oli... kirjoitti:
Selventäkää mul :)KAUKOLAINA!
- sss
Voltigern kirjoitti:
... On se että Salvatoren tyyli on ainutlaatuista sekä hyvässä että pahassa. Itse koen hyvviksi ne kaksi sapelia, joskin olen tuohtunut, jopa raivoissani Cardenly-saagasta. Salvatoren Drizzt kirjat imaisevat pitkälle matkalle mukaansa tehokkaasti, joskin inhoan että Salvatore "raiskasi" Tolkienin Kaksi tornia kirjan tekemällä Metsän varjossa kirjansa.
Tältä erää...
;)Kyllähän jokainen fantasiakirja "raiskaa" Tolkienia,
kun melkein kaikki fantasian elementit on häneltä lainattu.
Ei se nyt niin samanlainen ollut kuin 2 tornia, eläviä puita(siinäpä se). Ja raiskaamiseksi vois vaan sanoa jos kirja olis huono. - Raven
Voltigern kirjoitti:
... On se että Salvatoren tyyli on ainutlaatuista sekä hyvässä että pahassa. Itse koen hyvviksi ne kaksi sapelia, joskin olen tuohtunut, jopa raivoissani Cardenly-saagasta. Salvatoren Drizzt kirjat imaisevat pitkälle matkalle mukaansa tehokkaasti, joskin inhoan että Salvatore "raiskasi" Tolkienin Kaksi tornia kirjan tekemällä Metsän varjossa kirjansa.
Tältä erää...
;)...hopeavirrat jonka juoni oli pöllitty suoraan Hobitista, actionia oli vain pistetty lisää potenssiin 10.
- Ael
juuh. salvatore on joitain asioita oivaltanut jotenkin niin että kirjoja jaksaa lukea.
risut koskevatkin sitten ainaista taistelunkuvausta.. kyllähän se on hienoa kun drizzt vetäisee sapelinsa esiin ja huitoo ja heiluu niin että lopulta kaikki ovat hiidet, örkit ja pahikset ovat menettäneet silmänsä tai kätensä tai pahimmassa tapauksessa päänsä tai puolet siitä, mutta siihen on jotenkin puutunut nyt kun on lukenut sellaiset kuusitoista kirjaa..noh näin pitkälle en toki olisi sarjaa lukenut jos en olisi siitä lainkaan pitänyt. olen vaan huomannut että alussa saatoin ahmia monta kirjaa peräkkäin, nyt pitää pitää pieni tauko ennen kuin aloittaa seuraavaa :)
ruusut.. mielestäni henkilöhahmot ovat salvatoren kirjoissa hauskoja ja varsin eläviä. kuvaukset ihmisten lisäksi paikoista ovat sellaisia että voi kuvitella hyvin mistä on kysymys. jotenkin sitä tuntuu kuin olisi itse mukana kirjassa. siksi kai lukemiseen voikin mennä huomaamatta useampi tunti ilman että ajankulua huomaa.. tosin vatsankurina ilmoittaa milloin olisi ehkä aika pitää pieni tauko *virnistää* - Mazzy
Kyllähän nuo Forgotten Realmsin kirjat on tullu tähän asti luettua. Pidin eniten Musta haltia -trilogiasta. Taistelukuvauksia voisi olla kyllä vähemmänkin, ainakin nyt kun on lukenut näin pitkälle.
Pidän kuitenkin hahmoista, tosin Drizzt voisi joskus olla vähän vähemmän hyvä ja Wulfgarin ylösnousemuksen jälkeen tuntuu, että se on pääasiassa heilutellu vaan moukaria.
Cadderly -kirjat oli ainakin ihan ok tähän mennessä. - raggar
Luin näitä kirjoja aikanaan yläasteella, englantia oppiakseni. Fantsufani olin toki ja Tolkienit, Le Guinit ja sen sellaiset oltiin luettu jo kauan sitten. Muistaakseni ekä näistä S:n kirjoista oli Halflings Gem. Itse päättelin aikanaan, että kirjojen takana täytyy olla useampia kirjailijoita,jotka teolliseen tyyliin tuottivat näitä opuksia. Ne muistuttivat nuorison edelleenkin suosiman AD&D-roolipelin johtajalle kirjoitettuja ns. "valmisseikkailuja".
- martti vainaa
Luin noi edelliset kommentit läpi ja alkoi vähän naurattaa kun niin moni on sitä Wulfgarin "heräämistä" vastaan.... Mä olen lukenut kaikki salvatoren Forgotten realms-kirjat (paitsi sen uusimman)enkä mä ole löytänyt mitään valittamisen aihetta...Wulfgarin herääminen on hyvin tehty ja sitä seuraakin hieno kerronta kuinka hetket demonin vankina synkentävät Wulfgarin mieltä...Drizz puolestaan taas on lempihahmoni koko kirjallisuuden saralla...Monessa kirjassa on Drizzin "pohdiskeluja" jotka ainakin omakohtaisesti uppoavat... Ainakin omasta mielestäni Drizz on yksi syvällisimmistä hahmoista fantasiakirjallisuuden saralla...
- Jahas
Salvatorella on hyvä juoni ja hyvät kansat. Mutta alkaa tympimään kun kokoajan joku kuolee ja hups! hengisssä! Kääpiökin on kuollut ja heränny henkiin pariin kertaan. Salvatore matkii liikaa Tolkienia. Hänen hahmoissaan on jonkin verran syvyyttä mutta saisivat olla enemmän erilaisia. He kaikki ovat tavallaan fantasian perustyyppejä. Kansat ovat mainiot! mustahaltiat ovat loistavia! Ja kaikki maan alla elävät, myöskin pinnalla olevat ovat kivoja muttei niin kivoja kuin alla olevat.
- Styke
Itse luen Salvatoren kirjoja ja ne kelpaavat minulle välipaloina. Eihän niistä nyt mitään syvällistä löydy, mutta viihdyttävyyttä löytyy.
Kaikki mahdolliset sankari kliseet kyllä ikävä kyllä löytyvät.
Salvatore tosiaan vaivaa liiallinen sankarien ylivertaisuus syndrooma.
hän ei uskalla päästää irti sankareista vaan aina he jotenkin onnistuvat selviämään, vaikka rinnassa olisi miehenmentävä aukko.
Tuntuu jotenkin typerältä seurata Drizztin ja muiden edesottamuksia kun heidät on nostettu jo melkein puoli-jumalan asemaan.
Salvatoren olisi jo aika kehittyä kirjailijana ja päättä oma osansa Forgotten Realms kirjasarjaa. - Dragongirl1989
Mitähän minä tähän enää lisäisin. Taistelukuvaukset ovat kliseisiä, mutta pidän henkilökuvauksista. Ne ovat mielenkiintoisia ja eläviä. Pikkuhiljaa puuduttaa, mutta pienen tauon jälkeen jaksaa taas lukea.
- Annukka
Salvatore on levy joka on jäänyt soittamaan samaa vanha kohtaa. Mustahaltia ottaa ja tappaa vihollisen, seuraa katumus ja suru voivoi mitä menin tekemään, tapoin vihollisen...
Sitten hyökkää toinen vihollineen, taas kauhea taistelu, tappo ja TAAS angstia aiheesta voi voi tapoin vihollisen.
Ensimmäiset kaksi trilogiaa vielä menivät ja ovat hyllyssäni nytkin, ne ovat ihan ok luettavaa mutta kun sama jatkuu ja jatkuu joka kirjassa samanlaisena.
Ja esimerkiksi tuo pappiskvintetti on taas ihan samaa. Hahmo jolle suodaan ihmeelliset tappaja/taistelukyvyt ja taito angstata vihollisten tappamisesta. Ikävää. En lue enää Salvatorea.- ja suurkuluttaja
Täytyy sanoa että teininä tuli luettua ensimmäiset trilogiat mutta sitten alkoi tökkimään ja pahasti.
Salvatoren tyyli kirjoittaa muistuttaa niin kovin ropen kirjoittamista puhtaaksi, oikein odottaa vaan että nopanheitot kirjoitetaan mukaan.
Hahmot ovat ikävä kyllä täysin latteita. Paketteja kliseitä, jotka ovat jääneet elämään genren vankeina. Drizzt oli aluksi kiinnostava, mutta on taantunut kirjojen myötä juuri sellaiseksi up 2 level tappokoneeksi joka myöhentää vain kaiken. Huokaus. Ja täytyy yhtyä kyllä Catti-Brie kommentteihin, kissa-valkohomejuusto on sellainen bimbo että ihmetellä saa onko Salvatore koskaan naista saanutkaan. Taikka elänyt samassa osoitteessa.
Minulle eivät enää kirjoissa riitä sivutolkulla jatkuvat kohtaukset jossa miekka heiluu ja epämääräiset oliot vailla taustaa kaatuvat elokuvamaisesti. Esimerkkinä hyvin kirjoitetusta fantasiasta suosittelen alkukielisenä Robin Hobbin (Megan Lindholm) Assassin -trilogiaa. Jatko-osat eivät siitä taas oikein napanneet, sellaisia nice to know-juttuja vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022126- 991537
- 1211263
- 771232
- 1121207
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58986- 36912
- 33804