Kiikutellaan, nojaillaan,,,

Sunnuntaiaamuun, pilvipoutaiseen on herätty ja vasta aamukahvin hörppäsin.
Yö oli hieman levoton, kadun askeltajat vähän ääntä pitivät, no olihan lauantai ilta ja vapautuminen viikon askareista sai juhlamielen aikaan.
Juhliminen on jäänyt ja muistot jostain aina väliin muistuttaa, mutta mukavaa on vanhankin olla, kun on muistoja joista ammentaa iloa päiviinsä.
Tasapainoinen mieli, ei kaipausta mihinkään, mutta päivän kulumiseen jotain aina kaipaa.

Aloitan uuden ketjun, jospa jotain kivaa saisimme aikaan, vaikka harmillista elämä palstalla on, kuin koululuokissa, ei mitään hohtoa ole lukea noita viestejä toisaalla.
Puhumme paljon nuorison käyttäytymisestä, mutta mitäs onkaan 80+ ihmisten elämä, yhtä pahan mielen tuottamista jatkuvasti.
Aina otetaan joku hampaisiin ja sitten ei mitkään selitykset saa aikaan rauhaa.
Hiljaa olisi oltava nuorten elämisestä, kun palstamme on muuttunut oppikirjan tapaan, ottakaa mallia, sitten vanhana osaatte.
Eikö 80+ löydy mitään muuta kirjoittelun aiheita kuin tämä mitä taas käydään, hävettää.
Paljon on jäänyt korvan taa pahoja ajatuksia, kun vielä elämän lopun lähestyessä pitää herjaa heittää.
Ajatus rauhaisasta ja mukavista asioista keskustelu ei onnistu, vielä haudan partaallakin katkeruus vainoaa.

Onneksi vielä terveitä ja innostavia viestejä jokunen jaksaa laittaa, on mukava kuulla terveisiä muualta kuin omista maisemistaan, ihmiset joka puolen elävät ja vaikuttavat omalla tapaa, näin saa kuvauksia toisten matkaa tekevien elämästä, vaikka yksin elääkin.
Jaksetaan vastuksista huolimatta, sillä ketjussamme ei kukaan halua mitään pahaa toisille kirjoittajille, siksi jatkoa toivon.
Aika tulee vastaan ja kaikki on ohitettu, ollaan ymmärtäviä ihmisiä toisillemme, elämme elämämme iltaa ja sitäkin toivoisi antoisaksi, voimia antavaksi, ja kerronta arjesta sitä antaa.

Sunnuntain jatkoa ja hyvää mieltä jokaiselle.

46

547

Vastaukset 46

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Esiin vaan tuuma Hil-la.

• Sunnuntaita@

Joskus nuorten kiireet ovat sitä luokkaa, että äiti jää taka-alalle, mutta kun kiireet vähenee voi pitää turpakärajiä tuntitolkulla puhelimen välityksellä, näin kävi tänään. Juttelin kuopuksen kanssa, on upeaa, että hän seuraa jalanjälkiäni taiteen saralla. Työnsä ohella hän luo taidetta tietokoneella. Oli ollut Saksassa esittelemässä teoksiaan ja saanut jo näkyvyyttä töilleen. Juttelumme koostuukin tunteista ja tunteitten käsittelystä, siitä mitä luova työ tuo mukanaan tavan arkeen. Vaihdoimme valokuvia töistämme.
      On ihana seurata kun jälkipolvi löytää arkeen samanlaisia harrastuksia, kuin itselläni on.

No, nyt pitäisi koppeutua tähelliseen tekemiseen. Josko potun nostoon, moiks!

• Anonyymi00010

On tervettä, että äiti jää aikuisilla lapsilla taka alalle. Tilalle tulee puoliso ja lapset, ihan oma elämä ja oma ydinperhe. Omat lapseni ovat löytäneet omat harrastuksensa , sellaisia mitä itse en voinut esim. rahan puutteessa lapsena ja nuorena harrastaa ja olen iloinen siitä että omalla jälkikasvulla on varaa esimerkiksi ostaa esim. kalliita soittimia ja ostaa opetusta. Tietysti taulujen sutiminen ja tietokoneella "taiteen" tekeminen on halpaa, kaikille mahdollista.

• Anonyymi00010 kirjoitti:

On tervettä, että äiti jää aikuisilla lapsilla taka alalle. Tilalle tulee puoliso ja lapset, ihan oma elämä ja oma ydinperhe. Omat lapseni ovat löytäneet omat harrastuksensa , sellaisia mitä itse en voinut esim. rahan puutteessa lapsena ja nuorena harrastaa ja olen iloinen siitä että omalla jälkikasvulla on varaa esimerkiksi ostaa esim. kalliita soittimia ja ostaa opetusta. Tietysti taulujen sutiminen ja tietokoneella "taiteen" tekeminen on halpaa, kaikille mahdollista.

Onhan se noinkin, jos haluaa soittaa vaikka pianoa se maksaa 200 - aina 6000 € plus oppitunnit.

Käyrätorvet maksavat 300 - 9000 €
        plus oppitunnit. jne

Maalausharrastus manuaalisesti ei maksa paljoa tai riippuu paljonko maalaa. Tarvitaan maalauspohjia, maaleja, maalausvälineitä.

Tietokonetaiteen välineitä on tietty tehokas tietokone piirtopöytä, piirto- maalausohjelmat, vektorigrafiikka- sekä D3 mallinnusohjelmat.

Voihan tietty myös opiskella taidetta monilla eri tapaa esim. kansalaisopistoissa kuten itse opiskelen. Yliopistoissa joista valmistuu taiteenmaisteriksi.

Lisäksi on erilaisia muita mahdollisuuksia. Eräs ravintola tarjoaa kaksi tuntia kerrallaan ohjattua taidemaalausta 39 €, ei sisällä juomia.

Onhan näitä mahdollisuuksia ollut aina, itse kävin jo seitkytluvulla kansalaisopiston.maalauskurssilla. Kokeilin kerran myös pianonsoittoa, no en jatkanut alkeista pidemmälle.

Mielestäni harrastukset eivät perustu rahaan vaan omaan haluun kehittää itseään.

• Anonyymi00002

Ei ole taidettu löytää tätä uutta kiikkustuolia kun vielä edelliseen on kirjoitettu. Tiukkaa teki minullakin, löytäminen..))

Niin. Iltapäivää vaan tänne. Mistähän sen sopivan vireen kirjoitteluun löytäisi, kun käräjiä käydään tämän tästä ja tietää itsekin olevansa mahdollinen maalitettava, jos/kun kirjoittaa oman luontonsa mukaisesti. Sananvapaudesta muistutetaan, mutta se tuntuisi koskevan vain omaa- ja samoin ajattelevien kirjoittelua. Muita sopii sitten syynätä ja arvostella.
      Eilen juttelin pitkään kuusikymppisen tutun kanssa ikääntymisestä ja kerroin kokeneeni, että kun ikääntyessä naisten keskinäinen kilpailu vähenee he voivat kokea uudenlaista sisaruutta keskenään, olla ikäänkuin samalla asialla..))
      En raatsinut kertoa, millaista esim näillä ikäpalstoilla pahimmillaan on.

Olen kyllä sitä mieltä, että täällä enimmäkseen ilottelevat nuoremmat tai ne, jota tahtovat samaistua nuorempiin, joille mummous on pilkan ja vähättelyn aihe.
      Kuitenkin vanhempien ihmisten ihmisten kunnioitus oli meidän ikäpolvelle itsestäänselvyys. Ainakaan itse en muista että heitä olisi koskaan väheksytty tai pilkattu.
      Katselin tänään jumalanpalveluksen telkkarista. Tapio Luoma käsitteli saarnassaan Marttaa ja Mariaa ja katsoi, että meidän aika suosii marttatyyppiä, nopeaa ja tehokasta, eikä jätä tilaa Marialle, joka tahtoi kuunnella, miettiä, hiljentyä, ymmärtää.
      Meillä, ikääntyneillä, olisi oivallinen tilaisuus viljellä näitä maria-ominaisuuksia, jos niin tahdomme ja itse koen, että luonto melkein pakottaakin meitä siihen vastaan tulevien rajoitusten vuoksi.

Ehkä se ei tarkoita muuta kuin asenteen muuttumista, että suoritukset, velvollisuudet muuttuvatkin etuoikeuksiksi, kiitollisuuden aiheiksi.
      Näin olen ainakin itse saanut (toisinaan) kokea...))

Kulunut viikko tarjosi täällä päin uskomattoman kauniita syyspäiviä, väsytin itse kun samoilin tuntikaupalla metsässä. Eräs joukkotapahtumakin mahtui ohjelmaan ja se kyllä todisti oman laatuni muuttuneen. Minulla ei ollut minkäänlaista tarvetta osallistua
      keskusteluun, minulla ei ollut "mielipiteitä", tarinoita kuuntelin mielelläni... Ihan niinkuin täälläkin..))

Tarinoilla on kyllä tutkitustikin terapeuttista merkitystä niin että turha pilkata näitä meidän "novelleja" ja niiden kirjoittajia. Myös niiden kohdalla lukija paljastaa oman laatunsa: melkoista päällepäsmäröintiä on niitä moittia kun ratkaisu, "lukemattomuus" on omissa käsissä.

Eipä tullut kovin rakentavaa tekstiä tästäkään "kynästä" tänään...Harmittaa vaan tuo käräjöinti.

Hyvää alkavaa viikkoa kuitenkin kaikille. Jospa se tästä.
      demeter1

• Anonyymi00003

Alkaa arki, maanantai tuo taas jotain uutta.

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Alkaa arki, maanantai tuo taas jotain uutta.

Huomenta uuteen aamuun, viikkoon ja jo puoleen kuuhun syyskuuta, 7 asteen lämpötila muistuttaa myös syyskuun kulumista, kohta liukkaudet alkaa.
        Kesävaatteet kohta joutaa komeron nurkkaan ja lämmintä aletaan etsiä päälle pantavaksi, vielä näkee hyvinkin vähän päällä olevia, itsekin olen lämminverinen, jos käytetään mittarina sitä miten päälleen vaatetta etsii.
        Ruska alkaa näkymään puissa, koivut keltaisiksi muuttuvat ja vaahterat värejään sekoittelee, maaruskaa ei näillä leveyksillä juurikaan ole, mutta Lapissa sitä kerrotaan jo olevan.
        Rikasta on suomen luonnon anti aina, jotakin vaihtelua tuo jatkuvasti, kohta puut pukeutuu harsopukuihin ja näky saa ihmisen huokaisemaan sitäkin ihanuutta.
        Tovi on vielä odoteltava sitä näkymää.

Arki alkaa ja sää näyttää mukavalta, ikkunan pesuakin voisi alkaa suunnittelemaan.
        Ainainen homma sekin, kukahan keksisi ikkunat, joita ei pestä tarvitsisi?

Minä olen jo hyväksynyt ja oppinut etsimisen taidon, helposti voi nostaa ketjun "ramille", jos halua on ja minullahan on.
        Kaipaan joka aamuisia tervehdyksiä lukeakseni ja aina ilostun, jos joku uusikin on mukaan liittynyt.
        Kuulin radiosta Päätalon Ii-joki kirjojen äänikirjaksi luetun ja suosio on suuri lukijamäärä katsoen, olen lukenut kirjoina kaikki ja pidin kovasti, vaikka joskus ainakin viimeisimmät mielestäni liiankin seikkaperäisesti asiat julki toi.
        Pitäisikö äänikirjoina kuunnella, muuttuisiko mielipide?
        Puhetta kuunnellen voisi ainakin keskittymisen terävänä uskoa pysyvän.

Demeter kerroit tuosta Matta ja Maria asiasta, olen aina itseäni Marttaan samaistunut, kun sisareni oli Marian mielialoihin sopivampi, minä kiireiden ja touhukas, sisareni kaiken kauniin aisti ja itsekin niitä aikaan sai, omaksi ja muidenkin iloksi.
        Nyt vanhemmiten olen sitä Marian osaa yrittänyt minäkin opetella, näkemään maailmaa muutenkin kuin työtä ja aikaansaamista silmällä pitäen, opettelemalla toistenkin elinehtoja , puutteita ja vaikeuksia, pyrkimällä avuksi olemaan.
        Hyvin vähäistä se on, mitä luulen auttavani, mutta kuuntelukin voi joskus auttaa huoliensa taakan alla olevia.
        Toisen ihmisen osaan pyrkiminen, ymmärtäminen, on hyvin vaikeaa toteuttaa, siihen kuitenkin tavoitteet yritän laittaa.
        Meillä jokaisella on oma yksinomaksi tarkoitettu asia, huolien määrä, jota toiset ei voi arvata ja siksi ääneen kaikkea sanomista olisi mietittävä useamman kerran, ja se pätee myös ja hyvinkin suuresti myös täällä palstalla.
        Nimittely ja lyttääminen on kaikki pahasta, sillä voi vain nostatella omaa huonoa itsetuntoa, mutta ajan oloon sekin kostautuu, kaikki joudumme jossain vaiheessa ikävyyksien eteen ja miettimään asenteitaan koko elämään.
        Myös lytätty ihminen on haavoittuva ja heikoilla mukana kanssamme jokapäiväisessä elämässä, miksi tuntematon joutuu aivan vieraiden ihmisten hampaisiin, miten hän sen ansaitsee.?
        Miettimistä jokaisen toivoisin kirjoittaessaan käyttävän.

Korpikirjailijalla on touhua, aina löytynyt ja lisää vaan pyrkii haalimaan , toivon onnen myötä kulkua ja jaksamista.
        Jälkipolvista kerroit, miettinyt olen minäkin, tytär on enemmän isänsä perimän saanut, kun poikani taas tunnistan minun mielipiteiden seuraajaksi, ajattelemme paljon samaa asioista, jotka meitä ympäröi.
        Kyllä tytärkin on ominut minun Martta ilmiöitä, mutta ajatusmaailma kulkee isän mietteiden seurana.
        Pitää etäisyyttä asioihin, mihin ei halua puuttua, kun minä joka asiaan tahdon sotkeutua..
        Kyllähän se on hyväksyttävä sekin, että niin huonot, kuin hyvätkin asiat periytyvät.
        Ollaan sitä mitä ollaan, kaikessa ei voi miellyttää, ei edes tarvitse yrittääkään.

Nyt päivän touhuihin, johan tässä tulikin "rupattelua", mitä sitten sanoinkaan?
        Kivaa viikonalkua kaikille.

• Anonyymi00006
        Hil-la kirjoitti:

Huomenta uuteen aamuun, viikkoon ja jo puoleen kuuhun syyskuuta, 7 asteen lämpötila muistuttaa myös syyskuun kulumista, kohta liukkaudet alkaa.
        Kesävaatteet kohta joutaa komeron nurkkaan ja lämmintä aletaan etsiä päälle pantavaksi, vielä näkee hyvinkin vähän päällä olevia, itsekin olen lämminverinen, jos käytetään mittarina sitä miten päälleen vaatetta etsii.
        Ruska alkaa näkymään puissa, koivut keltaisiksi muuttuvat ja vaahterat värejään sekoittelee, maaruskaa ei näillä leveyksillä juurikaan ole, mutta Lapissa sitä kerrotaan jo olevan.
        Rikasta on suomen luonnon anti aina, jotakin vaihtelua tuo jatkuvasti, kohta puut pukeutuu harsopukuihin ja näky saa ihmisen huokaisemaan sitäkin ihanuutta.

Arki alkaa ja sää näyttää mukavalta, ikkunan pesuakin voisi alkaa suunnittelemaan.

Minä olen jo hyväksynyt ja oppinut etsimisen taidon, helposti voi nostaa ketjun "ramille", jos halua on ja minullahan on.
        Kaipaan joka aamuisia tervehdyksiä lukeakseni ja aina ilostun, jos joku uusikin on mukaan liittynyt.
        Kuulin radiosta Päätalon Ii-joki kirjojen äänikirjaksi luetun ja suosio on suuri lukijamäärä katsoen, olen lukenut kirjoina kaikki ja pidin kovasti, vaikka joskus ainakin viimeisimmät mielestäni liiankin seikkaperäisesti asiat julki toi.

Demeter kerroit tuosta Matta ja Maria asiasta, olen aina itseäni Marttaan samaistunut, kun sisareni oli Marian mielialoihin sopivampi, minä kiireiden ja touhukas, sisareni kaiken kauniin aisti ja itsekin niitä aikaan sai, omaksi ja muidenkin iloksi.
        Nyt vanhemmiten olen sitä Marian osaa yrittänyt minäkin opetella, näkemään maailmaa muutenkin kuin työtä ja aikaansaamista silmällä pitäen, opettelemalla toistenkin elinehtoja , puutteita ja vaikeuksia, pyrkimällä avuksi olemaan.
        Hyvin vähäistä se on, mitä luulen auttavani, mutta kuuntelukin voi joskus auttaa huoliensa taakan alla olevia.
        Toisen ihmisen osaan pyrkiminen, ymmärtäminen, on hyvin vaikeaa toteuttaa, siihen kuitenkin tavoitteet yritän laittaa.
        Meillä jokaisella on oma yksinomaksi tarkoitettu asia, huolien määrä, jota toiset ei voi arvata ja siksi ääneen kaikkea sanomista olisi mietittävä useamman kerran, ja se pätee myös ja hyvinkin suuresti myös täällä palstalla.
        Nimittely ja lyttääminen on kaikki pahasta, sillä voi vain nostatella omaa huonoa itsetuntoa, mutta ajan oloon sekin kostautuu, kaikki joudumme jossain vaiheessa ikävyyksien eteen ja miettimään asenteitaan koko elämään.
        Myös lytätty ihminen on haavoittuva ja heikoilla mukana kanssamme jokapäiväisessä elämässä, miksi tuntematon joutuu aivan vieraiden ihmisten hampaisiin, miten hän sen ansaitsee.?

Korpikirjailijalla on touhua, aina löytynyt ja lisää vaan pyrkii haalimaan , toivon onnen myötä kulkua ja jaksamista.
        Jälkipolvista kerroit, miettinyt olen minäkin, tytär on enemmän isänsä perimän saanut, kun poikani taas tunnistan minun mielipiteiden seuraajaksi, ajattelemme paljon samaa asioista, jotka meitä ympäröi.
        Kyllä tytärkin on ominut minun Martta ilmiöitä, mutta ajatusmaailma kulkee isän mietteiden seurana.
        Pitää etäisyyttä asioihin, mihin ei halua puuttua, kun minä joka asiaan tahdon sotkeutua..
        Kyllähän se on hyväksyttävä sekin, että niin huonot, kuin hyvätkin asiat periytyvät.
        Ollaan sitä mitä ollaan, kaikessa ei voi miellyttää, ei edes tarvitse yrittääkään.

Miksi haluat piilottaa aamun avauksesi keskelle ketjua?

• Anonyymi00007
        Hil-la kirjoitti:

Hyvää maanantaiaamua!

Olin petannut illalla nukkumapaikan sohvalle ja tarkoitus
        oli seurata vaalivalvojaisia, kun äänestyksen tulokset alkoi-
        vat tulla eri puolilta maata.
        Nukahdin kuitenkin kesken kaiken ja tv oli sammuttanut
        itse itsensä. Heräsin pikkutunneilla ja halusin tietää miten
        on vaaleissa käynyt. Vilkaisin kännykkää. Hyviä uutisia!
        Jatkoin nukkumista hyvillä mielin.
        Voi kestää vielä keskiviikkoon, kun saadaan kaikki posti-
        äänet ja ulkomailta tulleet äänet lasketuksi. Mutta toivotta-
        vasti vaalitulos ei muutu.

Tänäänkin on vaan kerättävä voimansa ja valmistauduttava
        uuden päivän iloihin ja suruihin. Omassa elämässäni ei ole
        näillä näkymin suruja itseni ja läheisteni takia.
        Surulliseksi tekee tuntemattomien ihmisten tyhjyys, jota yri-
        tetään täyttää vihalla toisia tuntemattomia kohtaan.
        Kaikki provokaatiot eivät ansaitse edes vastausta.

Aamulenkki on minulle se voimaa ja ideoita antava rutiini.
        Siinä kävellessä ehtii miettiä, missä järjestyksessä tämän
        päivän työt ja valmistelut sujuvat sutjakkaasti, kun on vierai-
        takin tulossa. Pitää jäädä aikaa seuranpitoonkin, eikä vaan
        keittiössä romisteluun.
        Odotan mielenkiinnolla veljen tuloa ja saan kuulla, minkälaista
        oli tavata entinen kollega yli 50 vuoden jälkeen.

Olen ollut nopea liikkeissäni tänä aamuna, oikea väkkärä,
        sanoisin: Korjannut pois petauksen sohvalta, käynyt lenkillä
        ja sieltä tullessa hakenut lisää kermaa myymälästä, suihkussa-
        käynti ja tukan kuivaus, aamiaisen laitto. Kanafileet sulaneet
        ja nyt menen sulattelemaan aitoa voita padassa ja ryhdyn
        tekemään ihanaa kanapataa! Tietysti perunatkin on kuorittu
        ja ovat jo kattilassa. Sanotaan, että laiska töitänsä luettelee,
        mutta minä luettelen sen takia että muistaisin, että tuo ja tuo
        homma on jo tehty.

Ainakin tänään voin huokaista helpotuksesta, että kun yhtä
        puuhakas ja nopea veli tulee vierailemaan, niin sisko ei ole
        hänen kiireelleen jarruna, vieläkään! 😊

Kirjoitan lisää, jos tulee sopivia taidepausseja!
        Ihanaa uuden viikon alkua palstalle!
        /MdK

• Anonyymi00004

Huomenta😘

• Anonyymi00005

Ruosuko se siellä huhuilee. Joko on tarina valmiina palstalle?

• Anonyymi00005 kirjoitti:

Ruosuko se siellä huhuilee. Joko on tarina valmiina palstalle?

Minä nostin aamulla Hillan ketjun ylös, yön aikana se oli siirtynyt kolmannelle sivulle. Ei mitään sen suurempaa dramatiikkaa.

• Anonyymi00008
        korpikirjailija kirjoitti:

Minä nostin aamulla Hillan ketjun ylös, yön aikana se oli siirtynyt kolmannelle sivulle. Ei mitään sen suurempaa dramatiikkaa.

Kiitos nostosta.
        Helpotti etsimistä.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Kiitos nostosta.
        Helpotti etsimistä.

Kyllä Hilla olisi nuo kiitokset hoitanut.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Kyllä Hilla olisi nuo kiitokset hoitanut.

Kiitos ja kunnia.

• Maanantai-aamua@

Aamun mietteitä.

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen vaaroista on kirjoitettu. Eli hyvä renki, mutta huono isäntä.
      Olen käyttänyt tekoälyä lähinnä kirjoituksieni oikolukijana eli korjaa kirjoitusvirheet ja tekee kappalejaot. Lisäksi olen korjauttanut joitakin vanhoja valokuvia. Osassa korjatuissa kuvissa tulos ei täysin vastaa alkuperäistä.
      Matemaattisissa kyselyissä tulos on ollut hyvä. Kysyin sepelin määrää tiettyyn tilaan ja määrä oli oikea tarpeisiimme.

Kuopus, joka on työnsä puolesta tekemisissä tietotekniikan kanssa varoitti ja kertoi esimerkin kuinka tekoäly ei ymmärtänyt kysymystä oikein ja vastasiväärin.

Meille ikäihmiset joille tietotekniikka on monimutkaista on syytä olla varovainen mihin sitä käytämme.

No, se siitä.

Eilen nostin puolisankkoa pottua pienestä lavakauluspenkistäni. Nostin lavakauluksen ylös, poistin aluslevyt ja lapioin mullan maahan.
      Pottumaani oli aidan toisella puolella, joten heitin lavakauluksen ja aluslevyt aidan yli puutarhaamme, niihin istutan tulppaanin ja narsissien siemeniä odottamaan ensi kevättä.

Illalla pakkasin viikonlopun juttuja laatikoihin. Odotan vielä Temun lähetystä. Miksi Temun, koska Suomesta ei löydy vastaavia ja jos löytyy ne ovat monta kertaa kalliimpia. Enkä tarvitse mitään tähellistä itselleni tarvitsen vain esillelaittojutskoja ja pakkausmateriaaleja myyntituotteille.

Tänään paistaa aurinko, ajattelimme käydä iltapäiväkahvilla mökin terassilla.

Tästä nousuviikkoon.

• korpikirjailija

Sain kuin sainkin toisen Kiinasta tilatun lähetyksen. Etsin Suomesta rauhankyyhkytarroja en löytänyt. Nyt sain niitä 800 kpl joten riittää ja olivat toivomiani.

Kävimme myös päiväkahvilla mökillä, tuuli, mutta kahviterassi on sopivassa paikassa, johon aurinko paistaa, eikä tuuli haittaa.

Huomasin, että isoveli valvoo, oletteko muut huomanneet ; ))

• korpikirjailija kirjoitti:

Sain kuin sainkin toisen Kiinasta tilatun lähetyksen. Etsin Suomesta rauhankyyhkytarroja en löytänyt. Nyt sain niitä 800 kpl joten riittää ja olivat toivomiani.

Kävimme myös päiväkahvilla mökillä, tuuli, mutta kahviterassi on sopivassa paikassa, johon aurinko paistaa, eikä tuuli haittaa.

Huomasin, että isoveli valvoo, oletteko muut huomanneet ; ))

Huomenta, niinpä nostin taas ketjun näkösälle, on harmi, että niin nopsaan varjoon siirtyy, mutta etsivä löytää, kiitos vaan kaikille nostajille.
        Aloitteiden tilaa on pienennetty, 40-20:neen, kai mainoksia on lisätty eurojen toivossa.
        Hyvinhän tämä näinkin toimii, pieni etsiskely vauhtia antaa;)

Noista lasten harrastuksista huomasin olleen puhetta, voin yhtyä niiden kalleuteenkin jossain tapauksissa, pojalleni ostin aikoinaan sähkökitaran, perustivat bändinkin ja yhden levyn teonkin maksoin, siihen jäi se harrastus.
        En harmittele, sillä siitä jäi hänelle kumminkin jatkuva musiikin kuuntelu ja se antaa elämäänsä sisältöä.
        Tytär sai pianon ja jonkun aikaa soittotunteja maksoin, mutta niin jäi hänenkin mahdollisen taiteilijan elämän hankkiminen, mutta musiikkia ainakin omaksi ilokseen harrastaa.
        Balettituntejakin maksoin neljä vuotta ja edellytyksiä olisi ollut jatkaa, mutta halut lopahti ja siihen sain tyytyä.
        Itse kansalaisopistossa monta vuotta kävin oppimassa maalausta, mutta tulos ei ollut kehityskelpoinen, joten sen jätin, ihastelen toisten taitajien töitä.
        Harrastuksia löytyy, hinnan kiroissakaan ei kaikki ole, joten harrastakaa jokainen jotain, näin aika kuluu ja mielekästä ajan kuluttamista tuo mukanaan.
        Tuo ajan kuluminenkin on kaksiteräinen miekka, eihän vanhenemista kukaan kai toivo, silti ajan kulua etsitään, se on sitä elämää kaiken aikaa;)
        Tuo äidin jääminen taka-alalle on myös tämän ajan ilmiö, ei nuoret ehdi liioin mummojaan tapaamaan, niin paljon on keksitty elämän sujumisen suhteen, kiire on aina jonnekin.
        Pienestä se kiire aloitetaan, huomasin juuri pojan nuorimman tyttären perhe kuntosalilla käy pienempiä myöten yhdessä harrastamassa.

Minä yritän välttää noita ulkomailta (Kiinasta) hankkimista, kun kotimaan työtilanne on mikä on, vaikka minun tiluksieni määrä ei työpaikkoja luokkaan, rikka rokassa kumminkin.
        Olen jotain ihan epähuomiossa tilannutkin ja työn laatu ei ole vertailukelpoinen kotimaisiin tuotteisiin.
        Kotimaastakin etsien löytyy halpaakin, mutta totuus on, että halvemmalla ulkoa saa, mutta palautukset joskus harmia aikaan saa.

En ole tarkkaan seurannut tuota Ruotsin tilannetta, mutta jännäksi menee, kun vasta huomenna ratkeaa, eikös siellä vaihdu hallinto jos oikein ymmärsin, toivottavasti samoin käy meillä.
        Maahanmuutto täällä on keskustelun suurin erhe, mutta tilanne on niin, ettei ilman sitä selvitä, ei löydy työntekijöitä.
        Oikean koulutuksen ja hyväksyn suhteen ainoa pelastus meidän työvoiman saantiin.
        Ikävältä kuulostaa valtionvarainministerin sanoma, kun joskus silmään sattuu, aina ne supistukset juurikin sitä väestön osaa koskee, joilla ei mitään ole.
        Politiikkaa en tykkää esiin tuoda, nyt tuo Ruotsin tilanne jotenkin sai kiinnostumaan, se sitten siitä.

Samaan tapaan valmistelin aina vieraiden tulon edellä, kaikki vaan valmiiksi minkä vain pystyi tekemään, sillä tapaamisen tarkoitus on ystävien kanssa keskustella ja kuunnella heidän elämän sujumisista.
        Varmaan elämys tuo veljesi tapaaminen, onhan 50 vuotta jo aikamoinen muutoksienkin suhteen, jännää kuulostelua onko ihminen muuttunut ja mihin suuntaan.

Tekoäly ei oikein saa lämpenemään, tai en osaa oikein hyödyntää, ihmisen ääntä kaipaan ja se sitten on riittänytkin, on aivan ihana lukea viestejä, kuin kirjeitä saisi.
        Joka aamu avaan koneen ja luen mitä on aikaan saatu ja kivasti on nykyään mennytkin.
        Melko sopuisaa on viestittely, onko valvontaa enemmän sitä en tiedä.

Nyt kuitenkin päivän touhuiluun, mitä sitä keksiikään, aina ilta tavoittaa.
        Huomiseksi sadetta on lupailtu, mutta tänään aurinko paistaa, nautitaan.

• Anonyymi00017

Nousee päivä, laskee päivä....

• Anonyymi00012

On herätty ja ulkoiltukin jo.

• Pilvinen aamu Dalajoen alavirralla, vaaleista nyt jo päivä aikaa ja varmaa voittajaa ei ole vieläkään saatu, niin tarkalle se meni. Punavihreällä blokilöla toistaiseksi kolmen paikan johto, mutta ns punaiset linjat tekevät hallituksen muodostamisen todella vaikeaksi, melkein mahdottomaksi jos Magdalena Anderson pääsee muodostamaan hallitusta. Keskusta ei hyväksy mitään yhteistyötä vasemmiston kanssa ja vasemmisto ei suostu tukemaan demareita ellei pääse hallitukseen. Keskiviikkona lasketaan ulkomaan äänet ja myöhässä tulleet äänet ja sitten kai joskus loppuviikosta tiedämme saammeko kovasti odottamani hallituksen vaihdoksen.

Omassa kunnassani kaatui satavuotinen demarien valta.

Puolukat on nyt kerätty ja survos pakastettu. Metsässä en käynyt, viiden litran sanko ilmestyi verannan pöydälle muutama päivä sitten iltapäivällä kun talon laiska emäntä veti sikeitä yläkerrassa. Hyvä työnjako meillä. Minä putsaan, perkaan, huuhdon ja pakastan mielelläni kunhan en tarvi mennä tuonne metsätöiden runtelemaan puolukkametsään rämpimään.

Kantarellejä emme ole nähneet kävelyilläme kai se kesän kuivuus sen aiheutti, että kantarellejä ei tullut esille.

Perunaa on vielä muutama penkki nostamatta ja vähän juureksia, porkkanaa, sipulia ja punajuurta.

Lasten harrastuksista olette puhuneet, ne on samat harrastukset olleet minunkin lapsillani: kitaroita on hankittu ja poika harrastanut myös maalaamista. Tyttären mies soittaa bändissä (kauheaa räminähuutomusiikkia, jota ne sanoo death metalliksi) ja vaikka bändi hajosi jo siinä vaiheessa kun jäsenet menivät avioon tai vaikiintuivat työpaikoilleen, niin nyt keski-iässä he ovat koonneet bändin uudelleen ja tekevät uutta levyä ja kiertävät ympäri maailmaa, ovat olleet Brasiliassa, Kolumbiassa, Chilessä, Espanjassa, Meksikossa, Islannissa, Kanadassa ja Ranskassa viimeisen kahden vuoden aikana. Elävät uutta nuoruuttaan, toteuttavat nuoruutensa unelmaa, se heille sallittakoon, vaikka musiikkiaan en jaksa kuunnella kuin minuutin kerrallaan, muuten verenpaine nousee.

• Anonyymi00013

Mikä on suunta Ruotsissa, alkaako järki voittamaan? Onko kansalaisten vain sopeuduttava?

• Anonyymi00018
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Mikä on suunta Ruotsissa, alkaako järki voittamaan? Onko kansalaisten vain sopeuduttava?

Kantapään kautta, hitaasti
        Me jotka jo käytämme järkeä olemme tulossa vanhoiksi. Äänestysprosentti laskee huimasti 78-ikävuodesta.
        Paloma, ei kirj.

• Korvesta@

Päivä on ollut kaunis ja lämmin siksiköhän ylitin itseni fyysisesti. Puolilta päivin lähdin mökille, kokosin riippukeinun rungon ja raahasin varastoon. Otin trimmerin mukaan kaupunkikodin pihatöitä varten ja pari taulua viikonlopun näyttelyyn.

Kävin etsimässä taulun kehyksiä, en löytänyt mieleisiä. Ajoin kotiin, olin jo väsynyt kaupoissa juoksenteluun, mutta jostain sain voimaa aloittaa suopayrttipenkin siivoamisen ja humaloiden irroittamisen pihan puuritilästä lopuksi vielä haravoin pihan. No, kaksi isoa jätesäkkiä lehtiä ja varsia dottaa vientiä puutarhajäteasemalle.

Ajattelin nyt riittää, mutta sain viestin, toinen Kiinasta tilaamastani pakettista, se oli saapunut.

Olin kuin palkan ahkeruudesta ansainnut kun kiikutin Temun paketin kotiin. Juuri ajoissa kaikki tarpeellinen on nyt koossa viikonloppua ajatellen.

Tarkastin tuotteet ja hyväksi totesin.

Harrastuksista vielä.

Musiikkiharrastus on mieheni nuorimmaisen pojan vienyt hevimetallibandin rumpaliksi.

Vein esikoisen pienenä musiikkileikkikouluun ei ollut hänen mieleen, mutta myöhemmin teininä harmitteli miksiköhän en tykännyt, sillä
      moni hänen kaverinsa soittivat eri instrumentteja. No, hän sanoitti heille kappaleita ja usein kesäiltoina saunamökistä kuului örinää kun hän äänitti lauluja ja lähetti kaverille joka lisäsi musiikkia mukaan.

Taide taas on mieheni tyttären valinta hän valmistui taiteitten maisteriksi ja toimii nyt taidealojen opettajana.

Hyviä harrastuksia molemmat taide ja musiikki.
      Esikoinen kirjoittaa työkseen ja hänellä on suunnitelmia kirjoittaa joskus vielä jotain muuta kuin lehtiartikkeleita.

Aurinko paistaa, voisi mennä parvekkeelle istumaan, mutta taidan sittenkin ottaa ettoset.

• Anonyymi00014

Musiikki on yksi taidelaji, samoin esim. kuvataiteet, rakennustaiteet, sanataiteet ja tanssitaiteet, näillä taas erialajeja. "Taide" sana sisältää lukemattomia lajeja. Luulisi "taiteen" harrastajan tietävän edes tuon perusasian.

• Anonyymi00015

Minun kummin kaiman ex puolison nuorin lapsi on kirjoitanut lehden yleisön osastoon.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Musiikki on yksi taidelaji, samoin esim. kuvataiteet, rakennustaiteet, sanataiteet ja tanssitaiteet, näillä taas erialajeja. "Taide" sana sisältää lukemattomia lajeja. Luulisi "taiteen" harrastajan tietävän edes tuon perusasian.

Myöhäisiltaa, on hyvä, että selvennät tekstiäni. Eihän sitä aina muista luonnossakaan kun liikkuu mihin sienilajikkeeseen mikäkin sieni kuuluu. En tosin erota kuin muutaman syötävän.

Olen näköjään ollut ikäni myös rakennustaiteen tekijä. Timpuroinut terasseja mökillä ja entisöinyt tuoleja, pöytiä yms.

Ilta kului minimaailman nukkejen kanssa, mietiskelin mistä luopuisin ja mitkä pidän vielä. Olen siis nukketaiteenkin tekijä. Keramiikkan teon aloitan tammikuussa. silloin teen nukeille päät, jalat ja kädet. Vartalon teen joko kankaasta tai rautalangasta jonka pehmustan langalla. Vaatteitten teko on kivaa ja hiuksien ja kasvojen maalaus tarkkaa puuhaa.

Tällästa nyt nukuttaa, minun kummin kaiman x-puoliso on ollut jo vuosia haudassa. Lapsetkin jo eläkkeellä.

Yötä toivottaapi korppis pilke silmäkulmassa ; ))

• Huomasin, että on Hillan nimpparit, joten onnittelut "feikki-Hillalle"!

Aina kannattaa pitää pienet juhlat, minä juon 83.v päiviäni pian.

• Huomenta sadetta enteilevään päivää.
        Kiitos Kristiina23 ja kiva nähdä nikkisi pitkästä aikaa.
        Enpä olisi huomannutkaan, että nimipäiviä juhlin, niin näkyy olevan kalenteri kertoo, onnea sinullekin tulevien syntymäjuhlillesi, vuodet vierii ja ikää kertyy meille kaikille.

Tuosta sanasta taide on paljon viitteitä moneen suuntaan, melkein kaiken voi taiteen nimiin laittaa ja koko elämä on sitä suurinta taidetta, miten hyvin sen teossa onnistukaan, jokainen eri tavalla.
        Suurten, nimeä saaneiden taidekin joskus näin tavan ihmiseltä vaatii ymmärryksen laajentamista,

Moneen ehdit ja jaksat korpikirjailija, sormesikin vielä näppärät, kun pieniä yksityiskohteita pystyt rakentamaan.
        Minulla ei puikot meinaa käsissä kestää, aina siivouspäivinä niitä huonekalujen alta noukin.

Äänestämässä olen käynyt aina ja koetan loppuun asti ääntäni käyttää, häviölle useinkin menee, mutta yritys hyvä kymmenen, aina voi toivoa, että maailma onnellisemmaksi muuttuu kaikille.
        Useimmiten käy niin, että kansa joutuu kipuilemaan päätöksien esiin tullessa.
        Musiikista vielä, kyllä se sitä metalliheviä oli ja on poikanikin maku, kiertää vielä kaikissa konserteissa, mihin vain ehtii, ulkomaillekin, Pelle Miljoona oli idoli jossain ajan kohdassa, itse en sitäkään koskaan ymmärtänyt.
        Ehkä ei ymmärrystä kaikki äidinkään touhut saa, joten makunsa kullakin.

Nousee päivä, laskee päivä, niin, näin lauloi viulunsoittajakin ja totta on, taakse jää eilinen ja huominen tuntemattomana nousee.
        Onkohan MdK vieraitten kanssa unohtunut seurustelemaan, mukavahan se on jotain poikkeavaa arkeen saada.

Tänään päiväni ilman suunnitelmia alkaa, vaikka löytyyhän niitä "pitäisi" hommia olevan, mutta aina voi siirrellä niitä ikävämpiä toiseen päivään.
        Parvekemattojen pesu yksi niitä siirtelyn kohteena olevia, mutta pestyä ne tulee, en muuten rauhaa saa.
        Pyykkituvan lattialle matot ja pitkävartinen harja käteen, suitsait puhdasta tulee, se toimeen tarttuminen vain viipyilee.
        Sama vaikeus roskien viennissä, mutta kun sen saan tehtyä, olo on kuin suurenkin homman olisin tehnyt;)

Mukavaa päivää teille kirjoittajaystävät.

• Anonyymi00019

Yhdyn onnitteluihin laulamalla samalla: Putte-possun nimipäivä-laulun, kaikki kolme säkeistöä.

• Anonyymi00020
        Hil-la kirjoitti:

Huomenta sadetta enteilevään päivää.
        Enpä olisi huomannutkaan, että nimipäiviä juhlin, niin näkyy olevan kalenteri kertoo, onnea sinullekin tulevien syntymäjuhlillesi, vuodet vierii ja ikää kertyy meille kaikille.

Tuosta sanasta taide on paljon viitteitä moneen suuntaan, melkein kaiken voi taiteen nimiin laittaa ja koko elämä on sitä suurinta taidetta, miten hyvin sen teossa onnistukaan, jokainen eri tavalla.
        Suurten, nimeä saaneiden taidekin joskus näin tavan ihmiseltä vaatii ymmärryksen laajentamista,

Moneen ehdit ja jaksat korpikirjailija, sormesikin vielä näppärät, kun pieniä yksityiskohteita pystyt rakentamaan.
        Minulla ei puikot meinaa käsissä kestää, aina siivouspäivinä niitä huonekalujen alta noukin.

Äänestämässä olen käynyt aina ja koetan loppuun asti ääntäni käyttää, häviölle useinkin menee, mutta yritys hyvä kymmenen, aina voi toivoa, että maailma onnellisemmaksi muuttuu kaikille.
        Musiikista vielä, kyllä se sitä metalliheviä oli ja on poikanikin maku, kiertää vielä kaikissa konserteissa, mihin vain ehtii, ulkomaillekin, Pelle Miljoona oli idoli jossain ajan kohdassa, itse en sitäkään koskaan ymmärtänyt.

Nousee päivä, laskee päivä, niin, näin lauloi viulunsoittajakin ja totta on, taakse jää eilinen ja huominen tuntemattomana nousee.
        Onkohan MdK vieraitten kanssa unohtunut seurustelemaan, mukavahan se on jotain poikkeavaa arkeen saada.

Tänään päiväni ilman suunnitelmia alkaa, vaikka löytyyhän niitä "pitäisi" hommia olevan, mutta aina voi siirrellä niitä ikävämpiä toiseen päivään.
        Parvekemattojen pesu yksi niitä siirtelyn kohteena olevia, mutta pestyä ne tulee, en muuten rauhaa saa.
        Pyykkituvan lattialle matot ja pitkävartinen harja käteen, suitsait puhdasta tulee, se toimeen tarttuminen vain viipyilee.
        Sama vaikeus roskien viennissä, mutta kun sen saan tehtyä, olo on kuin suurenkin homman olisin tehnyt;)

Hyvää huomenta palstalaiset!
        On ollut harvinaisen vilkasta meikäläisen huushollissa, kun
        on tottunut olemaan yksin.
        Kesä on ollut hyvin vierasköyhää, kaikki ovat etsineet aurinkoa,
        jotkut ovat saaneet auringosta liikaa ja palanneet kiireesti poh-
        joiseen ”varjoon, suojaan”. – Nyt sitten loppukesän lämmön toi-
        vossa joutui veljeni esimerkiksi Italian Gardajärvelle päästyään
        ajelemaan rankkasateessa.
        Jotakin hauskaa hänellä oli kuitenkin, kun yllätti entisen työkave-
        rinsa tulomatkalla, eivät olleet tavannet yli 50 vuoteen, joten jut-
        tua oli riittänyt ja myös uusia suunnitelmia että kokoontuisivat
        vielä sellaisella porukalla, joka on vielä hengissä.
        – Mukava oli tavata veljeä, tehtiin eilen aamulla aamulenkkikin
        yhdessä ja juttua aina riittää tavatessa. Kun tultiin lenkiltä, niin
        oli pyörän sarvessa sakkolappu, 400 SEK. Hän maksoi sen heti,
        mutta ei ollut kirjoittanut mikä valuutta, luuli kai että paikallista
        valuuttaa ei tarvitse erikseen merkitä. Hetken päästä huomasi,
        että tililtä oli hävinnyt 400€, eli runsas 10-kertainen summa!
        Erehdys on oikaistu, mutta vie muutaman päivän ennenkuin
        rahat ovat taas tilillä.

Serkun suunnitelmat olivat muuttuneet. Hän tulee huomenna.
        Hyvä onkin kun tulee, niin on muuta puheenaihetta kuin vaalit.
        Pääministerimme on kuin Trump, ei vaan tahdo uskoa että val-
        ta vaihtuu. Kaikenlaisia kompakoukkuja on suunnitteilla, joten
        saa nähdä minkälainen kokoonpano uudella hallituksella on.

Tämä päivä on sellainen välipäivä vieraitten välillä, pesen
        edellisen kävijän jälkeen lakanapyykin. Varasin seuraavalle vie-
        raalle vierashuoneen, niin on oma rauha, kun hänellä on koira-
        kin mukana. Asuntoautossa oli joku vika, johon piti tilata uusi
        osa. Ja sellainen vie aikaa.
        Luultavasti vatsalihakset joutuvat koetukselle, kun olemme
        paljon samantyyppisiä ihmisiä, eli nauru on hyvin ”löyhässä”!
        Hauskuuksia siis edelleen horisontissa täällä MdK:n huushollissa.

Hil-la kirjoitti, ettei tänään ollut mitään varsinaisia suunnitelmia,
        mutta eihän se haittaa, jos laiskotellaan joku päivä.
        Itse olen ainakin ajatellut että kun pääsen ensi viikon yli (jolloin
        minulla on kampaajallakäynti ja kahtena päivän silmäklinikalla
        käynti), niin sitten pidän muutaman laiskan ja rentouttavan päivän.

Sitten taas odottelen, että poika tulee käymään ja kuskaa minut
        Skooneen tapaamaan vielä kerran hyviä ystäviä. Toivomme aina,
        että tapaaminen onnistuisi vielä seuraavana vuonnakin.

Tällainen viesti tällä kertaa. Pyykkikone lurittelee sävelmää, että
        valmista olisi, tule vaan levittelemään lakanat kuivumaan.
        Kuivausrumpua en käytä.
        Mukavaa päivän jatkoa!
        /MdK

• Anonyymi00021
        Hil-la kirjoitti:

Huomenta sadetta enteilevään päivää.

Iltapäivää ! Onnittelut Kristiinalle täältäkin ! Puolen vuoden etumatka sinulla on minuun nähden.
        Vaikka jo itselleni lupasin, että tämän syksyn sato on korjattu, eihän siinä niin käynyt. Kauniit syyspäivät houkuttivat metsään ja siellä kun liikkuu niin katseleehan sitä ympärilleen ja kun sienitarjonta on ollut vähäistä niin talteen piti ottaa sekin vähä. Uusi tuttavuus oli nyt Suomumustesieni. Sen ulkonäöstä ei voi erehtyä ja se on "erittäin hyvä ruokasieni", miedon makuinen, pannulla paistettava. En ole sitä aikaisemmin poiminut, vaikka tarjolla on ollut. Karvarouskuja sain pienen määrän ja muutaman kantarellin. Toivottavasti suppilovahveron kanssa käy paremmin.

Sienitietous on kasvanut vuosien varrella, vaikka tällä hetkellä sienestys ei taida olla kovin suosittua. Lapsena muistan, että vain rouskut olivat niitä mitkä tunnettiin ja mitä poimittiin ja karvarousku oli rouskujen aatelia, meillä päin ainakin.
        Joskus vuosisadan vaihteessa sienitietous lisääntyi ja tatit tulivat halutuiksi, herkkutatista tuli vientituotekin. Juuri tarkistin, että tänä vuonna vienti on romahtanut - huono sienivuosi...

Mikähän ilmiö nyt on meneillään: joku jo tulkitsikin, että 70+ politikointi on nyt siirtynyt tänne. Mahtaako kantaa hedelmää, tuollainen läpinäkyvä propaganda ?

Mukavia syyspäiviä kaikille,
        demeter1

• Pikkulauantaita@

Onkohan sitä jo höyrähtänyt, heräsin kello 8.00, suunnittelutyö alkoi. Kasasin kaksi 25×25 cm näyttelylaatikkoa. Niihin muutti Hanneksen hedelmäpuoti ja Siirin sekatavarakauppa.

Nyt alkaa minimaailma tuotteet olla kasassa kun vain saisi ne kasassa myyntitilaan.

Mainoksiakin levittelin instaan ja faceen, huomenna sitten muihin mahdollisiin mainostileihin.

Onneksi iltapäivällä on maalauspiiri joten voi unohtaa nämä valmistelutouhut ja keskittyä arjenrealismiin.

Kristiinakin ilmestyi, luulin jo lähteneen tuonpuoleisiin, vaan mukana on ihan omalla nikillä.

No, jos alkaisi valmistelemaan ruokaa, kun olen maalaamassa päivällisaikaan, pitänee syödä ennen sitä. Kuikistin jääkaappiin, menee vihannessoppa-vaihtoehtoon.

• Huomenta, olen ollut uuttera tänä aamuna, kävin pesemässä pari käytävän mattoa(1,5 metrisiä) ottikin polviin yllättävän rankasti, vaikka pitkällä harjalla lattialla pesin.
        Se asia ei nyt enää päätäni vaivaa, vielä pari pientä mattoa odottaa, mutta taukoa on pidettävä.
        Aina ajatukset kulkee sitä rataa, kun aikani jättää en likapyykkiä haluaisi jälkeeni jättää ja kun joku asia saa päätöksen, onnen tunnetta tunnen;)

Vihannessoppa onkin hyvä ruoka aika usein sitäkin teen, kovin suuria määriä en tee, koska monena päivänä syötynä, ei yhtä hyvältä maistu.
        Jääkaapissani on ateriat jaettu niin, että useamman ruuan syömiset vuoropäivin., hukkaan ei mitään mene.

Kuuntelin eilen välikysymyksen selvittelyä ja olihan se sekavaa, mutta loppuun asti en kuunnellut, saiko hallitus eduskunnan luottamuksen?
        Totta on, että maanviljelijät eivät tuotteistaan oikeaa hintaa saa, isot kauppaketjut voiton kerää ja ne suuret tilalliset joilla konevoimin yksi mies hallitsee kaiken.
        Työpaikkoja uskoisi, että monikin tila antaisi, mutta koneita tukevat toiminnot mahdollistaa työn koneitten avulla tekemään.
        En ole paremmin perehtynyt asiaan, mitä media meille tiedottelee.
        Hyvin on asiat mallillaan, miljardeitten korkomenot odottaa, säälin seuraavaa hallituksen hommiin ryhtymistä, ei ole kovin helppoja aikoja luvassa.
        Vaalit enteilee jo meilläkin tulemistaan ja puheet sen mukaisia.

Muistan olleeni sellaisessa kyläpaikassa Helsingissä, että talossa oli vierashuone jossa sai vieraat yösijan, siellä oli muutenkin erikoista, ruoka tehtiin vuorosysteemillä, oli iso ruokasali missä sai ruokailla, samoin siivoukset oli vuorollaan itse kullekin suunniteltu.
        En ole kysynyt, vieläkö sen toiminta pelaa.
        Tuosta naurun voimasta minäkin sen verran, että eilinen saunareissu sai piirteet muisteloiden myötä hauskaksi, hyvältä tuntui, kun naurua ei useinkaan saa sydämen pohjasta aikaiseksi.
        Tultiin siihen lopputulemaan siitäkin, että huonoja tekoja elämän varrella on turha muistella, ei ne siitä parane.

Demeter sienimaailmassa on liikkunut, kyllä sekin on oivallinen tapa kuntoilla, minulla oli mökkini takana aikoinaan herkkusieni kasvustoa, sain monta sieniruokaa niiden avulla ja kun pienenä muisti kerätä, ei matoja ja niiden polkuja näkynyt.
        Puhuimme mieheni kanssa jopa sieni viljelystä, mutta puheeksi jäi, kuten moni muukin asia.
        Puolukassa ja marjassa yleensä käytiin siihen aikaan paljon, muistan ennen auton omistamista, meillä oli moottoripyörä ja se oli täyteen lastattu kerättyjä marjoja, minulla reppuselässä ja mieheni edessä pahvilaatikko, mihin mahtui useampikin sankollinen, veimme marjoa myös vanhemmilleni.
        Paljon sitä on kerennyt tekemään työn ohessa, mutta se tehtiin mikä kyettiin elämän eteenpäin menoa ajatellen.
        Pienistä tuloista sitä on tähän päivään päästy, nyt voi todeta, että ruokaa pöydässä riittää.

Tänään sitten pyörittelen peukaloita tai sukkapuikkoja, jos hyppysissä pysyvät, ruoka on valmista ja muuta ihmeellistä en keksi, hyvää päivää teille itse kullekin.

• Anonyymi00022
        Hil-la kirjoitti:

Huomenta, olen ollut uuttera tänä aamuna, kävin pesemässä pari käytävän mattoa(1,5 metrisiä) ottikin polviin yllättävän rankasti, vaikka pitkällä harjalla lattialla pesin.
        Se asia ei nyt enää päätäni vaivaa, vielä pari pientä mattoa odottaa, mutta taukoa on pidettävä.
        Aina ajatukset kulkee sitä rataa, kun aikani jättää en likapyykkiä haluaisi jälkeeni jättää ja kun joku asia saa päätöksen, onnen tunnetta tunnen;)

Vihannessoppa onkin hyvä ruoka aika usein sitäkin teen, kovin suuria määriä en tee, koska monena päivänä syötynä, ei yhtä hyvältä maistu.
        Jääkaapissani on ateriat jaettu niin, että useamman ruuan syömiset vuoropäivin., hukkaan ei mitään mene.

Kuuntelin eilen välikysymyksen selvittelyä ja olihan se sekavaa, mutta loppuun asti en kuunnellut, saiko hallitus eduskunnan luottamuksen?
        Totta on, että maanviljelijät eivät tuotteistaan oikeaa hintaa saa, isot kauppaketjut voiton kerää ja ne suuret tilalliset joilla konevoimin yksi mies hallitsee kaiken.
        Työpaikkoja uskoisi, että monikin tila antaisi, mutta koneita tukevat toiminnot mahdollistaa työn koneitten avulla tekemään.
        Hyvin on asiat mallillaan, miljardeitten korkomenot odottaa, säälin seuraavaa hallituksen hommiin ryhtymistä, ei ole kovin helppoja aikoja luvassa.

Muistan olleeni sellaisessa kyläpaikassa Helsingissä, että talossa oli vierashuone jossa sai vieraat yösijan, siellä oli muutenkin erikoista, ruoka tehtiin vuorosysteemillä, oli iso ruokasali missä sai ruokailla, samoin siivoukset oli vuorollaan itse kullekin suunniteltu.
        Tuosta naurun voimasta minäkin sen verran, että eilinen saunareissu sai piirteet muisteloiden myötä hauskaksi, hyvältä tuntui, kun naurua ei useinkaan saa sydämen pohjasta aikaiseksi.
        Tultiin siihen lopputulemaan siitäkin, että huonoja tekoja elämän varrella on turha muistella, ei ne siitä parane.

Demeter sienimaailmassa on liikkunut, kyllä sekin on oivallinen tapa kuntoilla, minulla oli mökkini takana aikoinaan herkkusieni kasvustoa, sain monta sieniruokaa niiden avulla ja kun pienenä muisti kerätä, ei matoja ja niiden polkuja näkynyt.
        Puhuimme mieheni kanssa jopa sieni viljelystä, mutta puheeksi jäi, kuten moni muukin asia.
        Puolukassa ja marjassa yleensä käytiin siihen aikaan paljon, muistan ennen auton omistamista, meillä oli moottoripyörä ja se oli täyteen lastattu kerättyjä marjoja, minulla reppuselässä ja mieheni edessä pahvilaatikko, mihin mahtui useampikin sankollinen, veimme marjoa myös vanhemmilleni.
        Paljon sitä on kerennyt tekemään työn ohessa, mutta se tehtiin mikä kyettiin elämän eteenpäin menoa ajatellen.
        Pienistä tuloista sitä on tähän päivään päästy, nyt voi todeta, että ruokaa pöydässä riittää.

Tänään sitten pyörittelen peukaloita tai sukkapuikkoja, jos hyppysissä pysyvät, ruoka on valmista ja muuta ihmeellistä en keksi, hyvää päivää teille itse kullekin.

Hyvää huomenta!
        Kirjoitan lyhyen viestin, kun tänä päivänä tulee varmaan
        olemaaan vilkas päivä, kunhan vieras koirineen ilmaantuu
        maisemiin. - Täytyy varmaankin mennä auttamaan parkki-
        puuhissa, ettei käy niinkuin veljelle, että maksoi sakot 10-
        kertaisella summalla.

Eilinen meni mm. pyykkiä pestessä ja sen kuivettua oli silittä-
        mistä. Samat on ajatukset minulla ja sisarellani, kun jutellaan
        puhelimessa., niinkuin on Hil-lallakin, että likapyykkiä ei löydy
        pyykkikoreistamme, jos emme satu kuolemaan ”työn ääreen”.
        Onnittelut onnistuneen mattopesun jälkeen! Sellaista työtä
        sanomme siskon kanssa uroteoksi, tiedämme tunteen urakan
        jälkeen. - Meidän jälkeemme ei löydy edes likaisia mattoja!
        Taitaa olla hautajaisleivonnaisetkin ja muut tarjoilut valmiina
        pakasteessa, että ei pitäisi olla paljon vaivaa mummujen
        jälkeen. 😊
        Tänään on muuten sisareni syntymäpäivä. Hän on Hil-lan vuosi-
        luokkaa. Kunhan serkku ilmaantuu maisemiin, niin soitamme
        videopuhelun ja onnittelemme yhdessä ja laulamme ”Arvon mekin
        ansaitsemme”.

Täällä vielä jännitämme, että hallituksen vaihto varmistuu.
        Pääministerimme on kuin Trump, ei halua tunnustaa itseään
        voitetuksi jo olevien tietojen perusteella.
        Uuden hallituksen muodostus voi olla aikamoista kädenvääntöä.
        Ylenmääräinen yksityistäminen koulu- ja terveydenhoitoaloilla
        ei ole ollut yhteiskunnalle hyödyksi. Koulutulokset ovat laskeneet
        ja sairaanhoidossa on selvää eriarvoisuutta: vanhat vs nuoremmat.
        Ja tietysti vanhusten laitoshoito alkaa muistuttaa entisaikojen
        huutolaishoitoa. Joka halvimmalla lupaa hoitaa vanhuksen, saa
        ottaa hoitoonsa.
        Toivottavasti se päivä ei kohdelleni koskaan tule…

Täällä on ollut sellaista ”joka toinen päivä-säätä”. Nyt paistaa
        aurinko ja lämpöäkin on luvattu n. + 18º. On oikein ihana syyspäivä.

Olen laittanut vieraan petivaatteet valmiiksi isoon IKEA-kassiin.
        Meillä on tässä talossa yhteiset tilat, jota voi tilata jos järjestää
        esim. syntymäpäiväjuhlat tai vastaavaa, Tiloissa on täysin vasrus-
        tettu keittiö, missä hella, tiskikone, kaikki tarvittava porsliini, jää-
        ja pakastekaapit, suihkuhuone, makuukamari ja iso yhteinen tila,
        jossa istumaryhmiä, ptkä pöytä tarkoiluun, tuolit ympärillä.
        On myös viihtyisä tv-nurkkaus.
        Talon asukkaat voivat lainata makuukamaria, jos tulee yövieraita,
        eikä oman asunnon tilat riitä. Ei maksa mitään. Kolme yönseutua
        peräkkäin saa huonetta lainata.

Menenpä tästä kuuntelemaan uutisia, josko pääministeri uskoo,
        että nyt tulee hamevalta kuningaskuntaan. Varmaa on että kiusaa
        uudelle pääministerille tullaan tekemään kaikkien taiteen sääntöjen
        mukaan: ”Jos tuo puolue tulee mukaan, niin meidän puolue ei halua
        olla yhteistyössä niitten kaa”-tyyliin. 😊
        Iloista päivän jatkoa!
        /MdK

• Anonyymi00023
        Hil-la kirjoitti:

Huomenta, olen ollut uuttera tänä aamuna, kävin pesemässä pari käytävän mattoa(1,5 metrisiä) ottikin polviin yllättävän rankasti, vaikka pitkällä harjalla lattialla pesin.

Iltapäivää ! Tämä päivä taitaa nyt mennä ihan ketuille. Odottelin asioille kutsua ja se siirtyikin nyt iltapäivään. Oma ohjelma piti laittaa uusiksi.
        Ne kauppareissut, live-tapaamiset, laitan aina kärkipaikalle, mitä sitten onkin muuta tarjolla - no sauvalenkki tietysti. Kahdesti olen jo ollut menossa, mutta vettä vihmoi sen verran runsaasti että jäin norkoilemaan.

Taas oli kiva lukea aamun viestit ilman välihuutoja..)). Oma häiriöherkkyyteni on taas ollut pitkään korkeissa lukemissa - liekö kilpirauhanen taas lähtenyt laukalle ? Tai sitten on tuota kotiarkististoa siivotessa tullut selvääkin selvemmäksi, että tämä moderni ADHD, tarkkaavaisuushäiriö, on ollut riesanani lapsesta saakka ja on yhä, milloin enemmän milloin vähemmän.
        Sen kanssa on kuitenkin ollut pakko pärjätä, enkä pidä suotavana - tai ainakaan mahdollisena - nykyistä linjaa, missä melkein kaikilla on vähintäinkin neurokirjoon kuuluva diagnoosi ja tarvetta (yhteiskunnan tarjoamaan) terapiaan.

Aamu TV:ssä haastateltiin Tuuli Pitkästä, Sanna Marinin entistä avustajaa. Hän kertoi kaltaisistaan nuorista naisista, koulutetuista ja menestyneistä, joista jokainen kärsi ahdistuksesta, maailmantuskasta.
        Onneksi mukaan yleiseen keskusteluun on tullut niitäkin ammatti-ihmisiä, jotka katsovat, että elämään kuuluu myös tuskaa ja ahdistusta, ei aina voi mennä hyvin. Itse epäilen, että kaikki "positiivisuuden" hehkutus saattaa lopulta olla vain markkinoiden juoni, millä pidetään pyörät pyörimässä ja kulutus korkealla..))

Kerroit Hil-la elämänmenosta ja yhteisestä ponnistelusta paremman elämän saavuttamiseksi meidän nuoruudessa. Eiköhön se ollut yhteinen tavoite silloin meille kaikille ? Sodan jälkeen riitti rakentamista ja toiveikkuus oli korkealla.
        Tuon huonon Pisa-tutkimustuloksen vuoksi käytiin aika mielenkiintoista keskustelua aiheen ympärillä. Todettiin muun muassa, että opiskelumotivaation puutteesta kärsivät myös hyväosaiset lapset, he eivät välitä ponnistella, miksi sen tekisivät, kun heille tulee kaikki valmiina? Jännitystä, haastetta, haetaan sitten helposti
        virtuaalimaailmasta. Tylsä koulutyö ei kiinnosta.

Niin, että taas täytyy kysyä, oliko ennen sittenkin paremmin, ainakin joiltakin osin? Lapset olivat mukana perheen yhteisissä tavoitteissa ja ponnisteluissa ja rakensivat itseään todellisen tekemisen avulla, vahvistuivat, kasvattivat luottamusta itseensä ?

Mdk kuvasi kiinnostavasti omia asumisolojaan. Voisiko paremmin enää olla ? Samansuuntaista asumista on kai meilläkin, ainakin Loppukiri-asumisyhteisö sai aikanaan paljon julkisuutta ja onhan yhteisasumishankkeita vireillä laajemmaltikin - ei siis samaa luksusta kuin Mdk kuvasi, mutta jotakin pienimuotoisempaa.

Sama toive tietysti minulla kuin monella muullakin: että saisi jatkaa omissa oloissaan mahdollisimman pitkään...

Vihanneskeittoa näkyy olevan moneen muunkin ruokalistalla..)) Niin täälläkin - linssejä lisänä ja raejuustoa ripoteltuna keiton pinnalle - proteiinilisäksi..)) Kyllä meidän kelpaa.

Mukavaa loppuiltaa.
        demeter1

• "Magdalena Anderssonin sanojen mukaan demokratia on upein asia mitä maailmassa on saatu aikaan ja sen puolustaminen on kunniatehtävämme. Jokaisella on se yksi ääni jonka toivomme jokaisen käyttävän ja vaikka lopputulos olisi vastoin toiveitamme saamme siitä huolimatta olla iloisia ja ylpeitä siitä että elämme maassa missä saa olla myös väärässä.

Me ikäihmiset ymmärrämme nämä asiat, olemme kokeneet monenlaista asiaa monoien eri hallitusten aikana ja muistimme on hyvä. Noin yleensä. Tiedämme ketä on kiittäminen siitä että Ruotsi on ollut hyvä paikka tulla tänne, asua täällä, tehdä työtä täällä ja ilmaista vapaasti mielipiteensä pelkäämättä joutumasta vankilaan tai karkoitetuksi jos uskaltaa sanoa mitä ajattelee, Olemme etuoikeutettuja ja tiedämme sen, tässä maailmassa, missä despotismi, populismi ja äärinationalismi on nostamassa lonkeroitaan pohjoisesta etelään, idästä länteen.

Valitettavasti meistä seuraavat sukupolvet ovat unohtaneet historian opetukset ja koska kaikki on opittava kantapään kautta heidän on ehkä läpikäytävä paljon pahoja asioita enne kuin ovat hankkineet poliittista viisautta. "

Joku kysyi minulta tuossa ylempänä että onko järki voittamassa täällä Ruotsissa. Olin kirjoittanut vastauksen, joka on tässä, kun nettiyhteyteni rämähti ja taltioin sen muistivihkoon. Olimme pari päivää ilman nettiyhteyttä, kun rakennustyömaalla tässä parikymment kilometriä rannikkoa ylöspäin kaivinkone onnistui kaivamaan ylös valokaapelin ja samalla telian puhelinkaapelin ja ennen kuin ne oli löytäneet vian ja sitten saaneet sen korjatuksi, olimme pelkän puhelimen gigojen varassa ja onneksi telkkarissa oli vielä vanha boxeri tallella niin maakanavat eli SVT näkyi.

Miten ensi kertaa äänestävät pystyisivät edes siivilöimään totuuden kaikkien niiden valheiden, huhujen, falskien lupausten, vihapuheiden, perättömien lupausten verkosta jota puolueiden vaalipropagandat levittävät, en tiedä.

Järki ei ole lisääntymässä, mutta suhtautuminen yhteisten asioiden hoitoon on muuttumassa. Oman pankkitilin tai sijoitussäästötilin kasvu on kaikkein tärkein asia nuoremmille sukupolville; he eivät näe sitä miten kaikki asiat nivoutuvat toisiinsa: miten toimiva, miten omillaan toimeentuleva, vahva, yhteisö rakentuu siitä miten sekä vahvat että heikot pärjäävät yhdessä, kaikille annetaan elintilaa ja kaikien ihmistenjakamattomaan ihmisarvoon.

Yhteiskunnallinen liima perustuu jaettuun arvomaailmaan ja solidaarisuuteen ihmisten kesken ja kuten Saarijärven Paavo, joka kehoitti vaimolleen laittamaan leipään puolet petäjäistä, veihän naapurimme sadon halla, yhteiskunta joka perustuu tähän koheesioon, selviytyy vaikeistakin ajoista.

Sopeuduttava ja taivuttava iskujen mukaan. Kuin katajainen kansa, odottamaan jäädään uutta huomista. Vaikka tämäkin päivä on ihan hyvä ja kyllä me tästä, onneksi ruotsidemokraatit ovat menettämässä suosiotaan jopa heidän kotikunnissaan. Ruotsalaisuus on parempaa kuin heidän nationalistinen ideologiansa.

• Nyt näyttäisi siltä että punavihreät voittaisivat vaalit pienimmällä mahdollisella marginaalilla. Vaikeat ja monimutkaiset hallitusneuvottelut ovat edessä ja mahdollisesti uudet vaalit, ellei keskusta ja vasemmisto pysty olemaan samassa huoneessa. Lapsellista ja yksisilmäistä keskustan puheenjohtajan lausunto ettei voi olla samassa huoneessakaan vasemmiston kanssa.

Demarit ovat menettäneet kannatustaan ympäri maata, mutta etenkin pohjoisessa, joka on ollut demarien vahvinta aluetta teollisuus-ja kaivoskaupungeissa. Kuistenkin vasemmisto on taas vastaavasti vahvistunut suurkaupungeissa ja miljö ja keskustapuolueet, kristillisdemokraatit ja ympäristöpuolue kohentaneet asemiaan. Kokoomus on vahva, mutta ruotsidemookraatit ovat menettäneet kannatustaan.

Poliittinen kartta on muutostilassa, perinteiset puoluejaot ovat vanhentumassa, ihmiset eivät ole enää luokkatietoisia; työväenluokka, jopa pienipalkkaiset äänestävät oikeistopuolueita, koska uskovat niistä olevan heille etua. Pohjoisessa demarit ovat menettäneet ääniä kokoomukselle tilapäisten ja kestämättömien polttoainehintojen takia. Välimatkat ovat pitkät ja polttoaineen hinta onmonelle hyvin tärkeä tekijä. Ansiotyössä oleva nuoripari suurkaupungissa vertaa tilipussinsa suuruutta ja toteaa että meillä menee hyvin ja lisää samaa. Mutta lähiön yksinhuoltajaäiti, sairauskirjoilla oleva tehdastyöläinen, opiskelija tai työtön, jolla ei ole rikkaita vanhempia eikä perintöä tulossa on huonossa asemassa ja lisää leikkauksia tulossa js oikeisto saa määrätä. Puhumattakaan kulttuurista, miljööstä tai vähemmistökielistä ja vastaavista järjestöistä ja niiden määrärahoista.

No, maailma pyöriin niin kuin se pyörii ja nyt jätän nämä yhteisten asioiden puinnin taka-alalle ja alan keskittymään ihan muihin asioihin.

• Anonyymi00024
        UUSI

Pitääkö sitä politiikkaa tuoda tähänkin ketjuun?

• Anonyymi00025
        UUSI
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Pitääkö sitä politiikkaa tuoda tähänkin ketjuun?

Tuo minullekin otti pahasti silmään, kun koko palsta alkaa jo olla täynnä tuota oikeistovihaa, niin eikö edes tämä ketju olisi voinut olla ilman sitä ja sen vihansa voisi purkaa noissa oman ideologiansa ketjuissa, joita ei ole palstalla aivan vähän joista valita.

• Anonyymi00026
      UUSI

En ole enää aikoihin ehtinyt käydä keinutuolissa heijailemassa. Jalkavaivojakin.
      Jalkapohjan kovettumat vaatisivat jo jalkahoitajan raspaamista. Iman keppejä on uhkapeliä nousta edes pedistä.

Huomenna on varattava aikaa lyyhätä lähimarkettiin ostamaan voileipätarvikkeita.
      Liekö sateit ennustettu viikonlopulle? Viimiset alkusyksyn viikot meneillään.
      . sandersson.

• UUSI

Huomenta, kauniina alkavaan päivään, mutta viileäksi se menee, 9 astetta mittarissa.
        Sanderson, kiva että kuitenkin muistit, tien löysit kiikkustuoliin.
        Samoja vaivoja minullakin, polvet meinaa lakkoon mennä, eilisen maton pesun jäljiltä, kovin jäykkinä nyt toimivat sen minkä toimivat.
        Matot kävin hakemassa pyykkituvasta, valuivat siellä yön ajan ja nyt parvekkeelle lisää kuivumaan.

Tuo politiikka ei kovinkaan mieleinen aihe ole, mutta eihän voi aivan sivuuttaa, vaikuttaa aika paljon meidänkin elämään, kuka hallitsee ja päätöksiä tekee.
        Suomenkin tilannetta seuratessa ei voi käsiä taputella, että hyvin menee.
        Tuo maahantulo on kompastuskivi joillekin, vaikka tiedossa on, että tarvitsevia käsiä tarvitaan.
        Pyrkimys kaiketi on kielen oppiminen ja sopeutuminen maan oloihin, se vie aikaa.
        Vanhukset jo aivan heitteillä juurikin hoitajien pulasta, eikö meillä ole hoitajia koulutettu tarpeen mukaan, vai palkkausko vie hoitajat muihin maihin.
        Kysymyksiä ilmassa leijuu ja aina vaan saa kuulla, että hoivapuolen menoja supistetaan.
        Tämä on sitä politiikkaa, jolta ei voi silmiä sulkea, keskustelukin aika maltillisena pysynyt, riitely täällä ei paljon auta.

Hymyilytti tuo hautajaisleivonnaisten pakkaseen teon, ei sentään, mutta jos lähiaikoina noutaja tulee, pakkaset muuta on pullollaan.
        Olen samoin melkoisen kärsimätön asioiden hoidon kanssa, kuten demeter kuvaili omaa tilaansa.
        Asioiden pitää sujua, niin kuin on suunniteltu, päässä pyörii asiat joita ei heti tehdä ja se rassaa, jopa yöunia.
        Maksoin eilen tilaukseni, jonka palauttamista yritin, mutta ei selvinnyt ja lopulta olisi palautuskulutkin itse pitänyt maksaa.
        Sellaista ei aiemmin Klingelin kanssa koskaan tapahtunut ja tuotteet oli varmasti hyviä, peli pelasi.
        Nyt mistä Kiinan suunnasta tulevatkaan ja laatuero on selviö, mainostetaan paljon ja sitten meikä hölmö menee tilaamaan.
        Nyt on oppirahat maksettu ja tilauksia en mistään hintojen edullisuuden vuoksi tee.
        En oikeastaan mitään tarvitsekaan, kotona istuen kelpaa vanhatkin, mutta sitä höyrääntyy, kun jotain halvalla tarjotaan.
        Poikani sanat, että hälytyskellojen pitäisi soida, kun jotain hyvän tuntuista halvalla tarjotaan.
        Vanhanakin lankeaa hyvin tarjottuun syöttiin.

Nyt lopetan tämän aamun tarinat, kyyti tulee tuota pikaa hakemaan ja taas kauppareissu tulee tehtyä, oikein kivaa päivää.

• Anonyymi00027
      UUSI

Kiva seurata sosiali-mummojen tarinoita.
      Vapaalla (liberaalilla) demokratialla ei kannata hurkastella, koska se on kaikille puolueille ominaista.

• Anonyymi00028
      UUSI

Nippanappa ehditään saada tietoa mikä Ruotsissa muuttuu vai muuttuuko. Voimmeko ottaa oppia Suomen vaaleissa.

• Anonyymi00029
        UUSI

Niin, sosialidemokraatit ovat siellä myös pikku hiljaa koventaneet kantojaan maahanmuuttoon.
        Saapa nyt nähdä perruvatko joitakin viimeksi halliinneen hallituksen toimia ko asiassa pois.

• Anonyymi00030
        UUSI

Muutos kävikin nopeammin kuin olisi uskonut😂
        Jo eilen kerrottiin uutisissa, että työttömyys Ruotsissa on vähentynyt maahanmuuttajienkin keskuudessa ja ihmisten ostovoima kasvanut.
        Uutta hallitusta ollaan vasta suunnittelemassa. Nopeaa toimintaa demareilla, eikö vaan🙄

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun

Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom
      Maailman menoa
      118
      1275
    2. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      225
      1026
    3. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      67
      970
    4. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      58
      942
    5. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      66
      896
    6. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      850
    7. Kuisla Group Oy jättänyt yrityssaneeraushakemuksen

Samalla yrityssaneeraukseen on hakeutunut Kuisla henkilökohtaisesti ja Seinäjoen Motelli Oy, joka omistaa Sorsanpesän ki
      Seinäjoki
      36
      778
    8. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      70
      765
    9. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      72
      752
    10. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      42
      726
    11. Uskallanko laittaa sulle viestiä?

Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S
      Ikävä
      58
      680
    12. On paha olla

Kun olen käyttäytynyt aiemmin kaivattua kohtaan kuin joku narsisti.
      Ikävä
      54
      633
    13. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      26
      608
    14. Tulisiko naisille asettaa korkeammat eläkemaksut

Tämä tuli mieleeni kun luin aamun lööppejä. Japanissa alkaa olla "uutta nuorisoa" ihan urakalla, ikä alkaa sadan jälkeen
      Sinkut
      176
      503
    15. Et pysty peittämään minulta

Sinä olet hyvä peittämään asioita niin halutessasi. Pystyt pitkiäkin aikoja salaamaan juttuja. Juuri mietin tuossa, olet
      Ikävä
      47
      494
    16. Mikä tekee kaivatustasi

Haluttavan?
      Ikävä
      18
      488
    17. Mitä oikein tapahtui? Maajussi-Jetta sai tylyt pakit - Sulhoehdokas selittää: "Ei lentänyt kipinät"

Maajussille morsian -sarjassa etsitään rakkautta ja rinnalle kumppania. Yksi maajusseista on Jetta - liikunnallinen ja
      Maajussille morsian
      12
      477
    18. Vieläkin saat

Sydämen tykyttämään. Vaikka emme näe
      Ikävä
      24
      474
    19. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      98
      454
    20. En tahallaan sua välttele...

Olis niin kiva nähdä jossain muualla kuin kaupassa!
      Ikävä
      40
      446
    Aihe