Sunnuntaiaamuun, pilvipoutaiseen on herätty ja vasta aamukahvin hörppäsin.
Yö oli hieman levoton, kadun askeltajat vähän ääntä pitivät, no olihan lauantai ilta ja vapautuminen viikon askareista sai juhlamielen aikaan.
Juhliminen on jäänyt ja muistot jostain aina väliin muistuttaa, mutta mukavaa on vanhankin olla, kun on muistoja joista ammentaa iloa päiviinsä.
Tasapainoinen mieli, ei kaipausta mihinkään, mutta päivän kulumiseen jotain aina kaipaa.
Aloitan uuden ketjun, jospa jotain kivaa saisimme aikaan, vaikka harmillista elämä palstalla on, kuin koululuokissa, ei mitään hohtoa ole lukea noita viestejä toisaalla.
Puhumme paljon nuorison käyttäytymisestä, mutta mitäs onkaan 80+ ihmisten elämä, yhtä pahan mielen tuottamista jatkuvasti.
Aina otetaan joku hampaisiin ja sitten ei mitkään selitykset saa aikaan rauhaa.
Hiljaa olisi oltava nuorten elämisestä, kun palstamme on muuttunut oppikirjan tapaan, ottakaa mallia, sitten vanhana osaatte.
Eikö 80+ löydy mitään muuta kirjoittelun aiheita kuin tämä mitä taas käydään, hävettää.
Paljon on jäänyt korvan taa pahoja ajatuksia, kun vielä elämän lopun lähestyessä pitää herjaa heittää.
Ajatus rauhaisasta ja mukavista asioista keskustelu ei onnistu, vielä haudan partaallakin katkeruus vainoaa.
Onneksi vielä terveitä ja innostavia viestejä jokunen jaksaa laittaa, on mukava kuulla terveisiä muualta kuin omista maisemistaan, ihmiset joka puolen elävät ja vaikuttavat omalla tapaa, näin saa kuvauksia toisten matkaa tekevien elämästä, vaikka yksin elääkin.
Jaksetaan vastuksista huolimatta, sillä ketjussamme ei kukaan halua mitään pahaa toisille kirjoittajille, siksi jatkoa toivon.
Aika tulee vastaan ja kaikki on ohitettu, ollaan ymmärtäviä ihmisiä toisillemme, elämme elämämme iltaa ja sitäkin toivoisi antoisaksi, voimia antavaksi, ja kerronta arjesta sitä antaa.
Sunnuntain jatkoa ja hyvää mieltä jokaiselle.
Kiikutellaan, nojaillaan,,,
17
215
Vastaukset 17
- Anonyymi00001
Esiin vaan tuuma Hil-la.
Sunnuntaita@
Joskus nuorten kiireet ovat sitä luokkaa, että äiti jää taka-alalle, mutta kun kiireet vähenee voi pitää turpakärajiä tuntitolkulla puhelimen välityksellä, näin kävi tänään. Juttelin kuopuksen kanssa, on upeaa, että hän seuraa jalanjälkiäni taiteen saralla. Työnsä ohella hän luo taidetta tietokoneella. Oli ollut Saksassa esittelemässä teoksiaan ja saanut jo näkyvyyttä töilleen. Juttelumme koostuukin tunteista ja tunteitten käsittelystä, siitä mitä luova työ tuo mukanaan tavan arkeen. Vaihdoimme valokuvia töistämme.
On ihana seurata kun jälkipolvi löytää arkeen samanlaisia harrastuksia, kuin itselläni on.
No, nyt pitäisi koppeutua tähelliseen tekemiseen. Josko potun nostoon, moiks!- Anonyymi00010UUSI
On tervettä, että äiti jää aikuisilla lapsilla taka alalle. Tilalle tulee puoliso ja lapset, ihan oma elämä ja oma ydinperhe. Omat lapseni ovat löytäneet omat harrastuksensa , sellaisia mitä itse en voinut esim. rahan puutteessa lapsena ja nuorena harrastaa ja olen iloinen siitä että omalla jälkikasvulla on varaa esimerkiksi ostaa esim. kalliita soittimia ja ostaa opetusta. Tietysti taulujen sutiminen ja tietokoneella "taiteen" tekeminen on halpaa, kaikille mahdollista.
Anonyymi00010 kirjoitti:
On tervettä, että äiti jää aikuisilla lapsilla taka alalle. Tilalle tulee puoliso ja lapset, ihan oma elämä ja oma ydinperhe. Omat lapseni ovat löytäneet omat harrastuksensa , sellaisia mitä itse en voinut esim. rahan puutteessa lapsena ja nuorena harrastaa ja olen iloinen siitä että omalla jälkikasvulla on varaa esimerkiksi ostaa esim. kalliita soittimia ja ostaa opetusta. Tietysti taulujen sutiminen ja tietokoneella "taiteen" tekeminen on halpaa, kaikille mahdollista.
Onhan se noinkin, jos haluaa soittaa vaikka pianoa se maksaa 200 - aina 6000 € plus oppitunnit.
Käyrätorvet maksavat 300 - 9000 €
plus oppitunnit. jne
Maalausharrastus manuaalisesti ei maksa paljoa tai riippuu paljonko maalaa. Tarvitaan maalauspohjia, maaleja, maalausvälineitä.
Tietokonetaiteen välineitä on tietty tehokas tietokone piirtopöytä, piirto- maalausohjelmat, vektorigrafiikka- sekä D3 mallinnusohjelmat.
Voihan tietty myös opiskella taidetta monilla eri tapaa esim. kansalaisopistoissa kuten itse opiskelen. Yliopistoissa joista valmistuu taiteenmaisteriksi.
Lisäksi on erilaisia muita mahdollisuuksia. Eräs ravintola tarjoaa kaksi tuntia kerrallaan ohjattua taidemaalausta 39 €, ei sisällä juomia.
Onhan näitä mahdollisuuksia ollut aina, itse kävin jo seitkytluvulla kansalaisopiston.maalauskurssilla. Kokeilin kerran myös pianonsoittoa, no en jatkanut alkeista pidemmälle.
Mielestäni harrastukset eivät perustu rahaan vaan omaan haluun kehittää itseään.
- Anonyymi00002
Ei ole taidettu löytää tätä uutta kiikkustuolia kun vielä edelliseen on kirjoitettu. Tiukkaa teki minullakin, löytäminen..))
Niin. Iltapäivää vaan tänne. Mistähän sen sopivan vireen kirjoitteluun löytäisi, kun käräjiä käydään tämän tästä ja tietää itsekin olevansa mahdollinen maalitettava, jos/kun kirjoittaa oman luontonsa mukaisesti. Sananvapaudesta muistutetaan, mutta se tuntuisi koskevan vain omaa- ja samoin ajattelevien kirjoittelua. Muita sopii sitten syynätä ja arvostella.
Eilen juttelin pitkään kuusikymppisen tutun kanssa ikääntymisestä ja kerroin kokeneeni, että kun ikääntyessä naisten keskinäinen kilpailu vähenee he voivat kokea uudenlaista sisaruutta keskenään, olla ikäänkuin samalla asialla..))
En raatsinut kertoa, millaista esim näillä ikäpalstoilla pahimmillaan on.
Olen kyllä sitä mieltä, että täällä enimmäkseen ilottelevat nuoremmat tai ne, jota tahtovat samaistua nuorempiin, joille mummous on pilkan ja vähättelyn aihe.
Kuitenkin vanhempien ihmisten ihmisten kunnioitus oli meidän ikäpolvelle itsestäänselvyys. Ainakaan itse en muista että heitä olisi koskaan väheksytty tai pilkattu.
Katselin tänään jumalanpalveluksen telkkarista. Tapio Luoma käsitteli saarnassaan Marttaa ja Mariaa ja katsoi, että meidän aika suosii marttatyyppiä, nopeaa ja tehokasta, eikä jätä tilaa Marialle, joka tahtoi kuunnella, miettiä, hiljentyä, ymmärtää.
Meillä, ikääntyneillä, olisi oivallinen tilaisuus viljellä näitä maria-ominaisuuksia, jos niin tahdomme ja itse koen, että luonto melkein pakottaakin meitä siihen vastaan tulevien rajoitusten vuoksi.
Ehkä se ei tarkoita muuta kuin asenteen muuttumista, että suoritukset, velvollisuudet muuttuvatkin etuoikeuksiksi, kiitollisuuden aiheiksi.
Näin olen ainakin itse saanut (toisinaan) kokea...))
Kulunut viikko tarjosi täällä päin uskomattoman kauniita syyspäiviä, väsytin itse kun samoilin tuntikaupalla metsässä. Eräs joukkotapahtumakin mahtui ohjelmaan ja se kyllä todisti oman laatuni muuttuneen. Minulla ei ollut minkäänlaista tarvetta osallistua
keskusteluun, minulla ei ollut "mielipiteitä", tarinoita kuuntelin mielelläni... Ihan niinkuin täälläkin..))
Tarinoilla on kyllä tutkitustikin terapeuttista merkitystä niin että turha pilkata näitä meidän "novelleja" ja niiden kirjoittajia. Myös niiden kohdalla lukija paljastaa oman laatunsa: melkoista päällepäsmäröintiä on niitä moittia kun ratkaisu, "lukemattomuus" on omissa käsissä.
Eipä tullut kovin rakentavaa tekstiä tästäkään "kynästä" tänään...Harmittaa vaan tuo käräjöinti.
Hyvää alkavaa viikkoa kuitenkin kaikille. Jospa se tästä.
demeter1- Anonyymi00003
Alkaa arki, maanantai tuo taas jotain uutta.
Anonyymi00003 kirjoitti:
Alkaa arki, maanantai tuo taas jotain uutta.
Huomenta uuteen aamuun, viikkoon ja jo puoleen kuuhun syyskuuta, 7 asteen lämpötila muistuttaa myös syyskuun kulumista, kohta liukkaudet alkaa.
Kesävaatteet kohta joutaa komeron nurkkaan ja lämmintä aletaan etsiä päälle pantavaksi, vielä näkee hyvinkin vähän päällä olevia, itsekin olen lämminverinen, jos käytetään mittarina sitä miten päälleen vaatetta etsii.
Ruska alkaa näkymään puissa, koivut keltaisiksi muuttuvat ja vaahterat värejään sekoittelee, maaruskaa ei näillä leveyksillä juurikaan ole, mutta Lapissa sitä kerrotaan jo olevan.
Rikasta on suomen luonnon anti aina, jotakin vaihtelua tuo jatkuvasti, kohta puut pukeutuu harsopukuihin ja näky saa ihmisen huokaisemaan sitäkin ihanuutta.
Tovi on vielä odoteltava sitä näkymää.
Arki alkaa ja sää näyttää mukavalta, ikkunan pesuakin voisi alkaa suunnittelemaan.
Ainainen homma sekin, kukahan keksisi ikkunat, joita ei pestä tarvitsisi?
Minä olen jo hyväksynyt ja oppinut etsimisen taidon, helposti voi nostaa ketjun "ramille", jos halua on ja minullahan on.
Kaipaan joka aamuisia tervehdyksiä lukeakseni ja aina ilostun, jos joku uusikin on mukaan liittynyt.
Kuulin radiosta Päätalon Ii-joki kirjojen äänikirjaksi luetun ja suosio on suuri lukijamäärä katsoen, olen lukenut kirjoina kaikki ja pidin kovasti, vaikka joskus ainakin viimeisimmät mielestäni liiankin seikkaperäisesti asiat julki toi.
Pitäisikö äänikirjoina kuunnella, muuttuisiko mielipide?
Puhetta kuunnellen voisi ainakin keskittymisen terävänä uskoa pysyvän.
Demeter kerroit tuosta Matta ja Maria asiasta, olen aina itseäni Marttaan samaistunut, kun sisareni oli Marian mielialoihin sopivampi, minä kiireiden ja touhukas, sisareni kaiken kauniin aisti ja itsekin niitä aikaan sai, omaksi ja muidenkin iloksi.
Nyt vanhemmiten olen sitä Marian osaa yrittänyt minäkin opetella, näkemään maailmaa muutenkin kuin työtä ja aikaansaamista silmällä pitäen, opettelemalla toistenkin elinehtoja , puutteita ja vaikeuksia, pyrkimällä avuksi olemaan.
Hyvin vähäistä se on, mitä luulen auttavani, mutta kuuntelukin voi joskus auttaa huoliensa taakan alla olevia.
Toisen ihmisen osaan pyrkiminen, ymmärtäminen, on hyvin vaikeaa toteuttaa, siihen kuitenkin tavoitteet yritän laittaa.
Meillä jokaisella on oma yksinomaksi tarkoitettu asia, huolien määrä, jota toiset ei voi arvata ja siksi ääneen kaikkea sanomista olisi mietittävä useamman kerran, ja se pätee myös ja hyvinkin suuresti myös täällä palstalla.
Nimittely ja lyttääminen on kaikki pahasta, sillä voi vain nostatella omaa huonoa itsetuntoa, mutta ajan oloon sekin kostautuu, kaikki joudumme jossain vaiheessa ikävyyksien eteen ja miettimään asenteitaan koko elämään.
Myös lytätty ihminen on haavoittuva ja heikoilla mukana kanssamme jokapäiväisessä elämässä, miksi tuntematon joutuu aivan vieraiden ihmisten hampaisiin, miten hän sen ansaitsee.?
Miettimistä jokaisen toivoisin kirjoittaessaan käyttävän.
Korpikirjailijalla on touhua, aina löytynyt ja lisää vaan pyrkii haalimaan , toivon onnen myötä kulkua ja jaksamista.
Jälkipolvista kerroit, miettinyt olen minäkin, tytär on enemmän isänsä perimän saanut, kun poikani taas tunnistan minun mielipiteiden seuraajaksi, ajattelemme paljon samaa asioista, jotka meitä ympäröi.
Kyllä tytärkin on ominut minun Martta ilmiöitä, mutta ajatusmaailma kulkee isän mietteiden seurana.
Pitää etäisyyttä asioihin, mihin ei halua puuttua, kun minä joka asiaan tahdon sotkeutua..
Kyllähän se on hyväksyttävä sekin, että niin huonot, kuin hyvätkin asiat periytyvät.
Ollaan sitä mitä ollaan, kaikessa ei voi miellyttää, ei edes tarvitse yrittääkään.
Nyt päivän touhuihin, johan tässä tulikin "rupattelua", mitä sitten sanoinkaan?
Kivaa viikonalkua kaikille.- Anonyymi00006UUSI
Hil-la kirjoitti:
Huomenta uuteen aamuun, viikkoon ja jo puoleen kuuhun syyskuuta, 7 asteen lämpötila muistuttaa myös syyskuun kulumista, kohta liukkaudet alkaa.
Kesävaatteet kohta joutaa komeron nurkkaan ja lämmintä aletaan etsiä päälle pantavaksi, vielä näkee hyvinkin vähän päällä olevia, itsekin olen lämminverinen, jos käytetään mittarina sitä miten päälleen vaatetta etsii.
Ruska alkaa näkymään puissa, koivut keltaisiksi muuttuvat ja vaahterat värejään sekoittelee, maaruskaa ei näillä leveyksillä juurikaan ole, mutta Lapissa sitä kerrotaan jo olevan.
Rikasta on suomen luonnon anti aina, jotakin vaihtelua tuo jatkuvasti, kohta puut pukeutuu harsopukuihin ja näky saa ihmisen huokaisemaan sitäkin ihanuutta.
Arki alkaa ja sää näyttää mukavalta, ikkunan pesuakin voisi alkaa suunnittelemaan.
Minä olen jo hyväksynyt ja oppinut etsimisen taidon, helposti voi nostaa ketjun "ramille", jos halua on ja minullahan on.
Kaipaan joka aamuisia tervehdyksiä lukeakseni ja aina ilostun, jos joku uusikin on mukaan liittynyt.
Kuulin radiosta Päätalon Ii-joki kirjojen äänikirjaksi luetun ja suosio on suuri lukijamäärä katsoen, olen lukenut kirjoina kaikki ja pidin kovasti, vaikka joskus ainakin viimeisimmät mielestäni liiankin seikkaperäisesti asiat julki toi.
Demeter kerroit tuosta Matta ja Maria asiasta, olen aina itseäni Marttaan samaistunut, kun sisareni oli Marian mielialoihin sopivampi, minä kiireiden ja touhukas, sisareni kaiken kauniin aisti ja itsekin niitä aikaan sai, omaksi ja muidenkin iloksi.
Nyt vanhemmiten olen sitä Marian osaa yrittänyt minäkin opetella, näkemään maailmaa muutenkin kuin työtä ja aikaansaamista silmällä pitäen, opettelemalla toistenkin elinehtoja , puutteita ja vaikeuksia, pyrkimällä avuksi olemaan.
Hyvin vähäistä se on, mitä luulen auttavani, mutta kuuntelukin voi joskus auttaa huoliensa taakan alla olevia.
Toisen ihmisen osaan pyrkiminen, ymmärtäminen, on hyvin vaikeaa toteuttaa, siihen kuitenkin tavoitteet yritän laittaa.
Meillä jokaisella on oma yksinomaksi tarkoitettu asia, huolien määrä, jota toiset ei voi arvata ja siksi ääneen kaikkea sanomista olisi mietittävä useamman kerran, ja se pätee myös ja hyvinkin suuresti myös täällä palstalla.
Nimittely ja lyttääminen on kaikki pahasta, sillä voi vain nostatella omaa huonoa itsetuntoa, mutta ajan oloon sekin kostautuu, kaikki joudumme jossain vaiheessa ikävyyksien eteen ja miettimään asenteitaan koko elämään.
Myös lytätty ihminen on haavoittuva ja heikoilla mukana kanssamme jokapäiväisessä elämässä, miksi tuntematon joutuu aivan vieraiden ihmisten hampaisiin, miten hän sen ansaitsee.?
Korpikirjailijalla on touhua, aina löytynyt ja lisää vaan pyrkii haalimaan , toivon onnen myötä kulkua ja jaksamista.
Jälkipolvista kerroit, miettinyt olen minäkin, tytär on enemmän isänsä perimän saanut, kun poikani taas tunnistan minun mielipiteiden seuraajaksi, ajattelemme paljon samaa asioista, jotka meitä ympäröi.
Kyllä tytärkin on ominut minun Martta ilmiöitä, mutta ajatusmaailma kulkee isän mietteiden seurana.
Pitää etäisyyttä asioihin, mihin ei halua puuttua, kun minä joka asiaan tahdon sotkeutua..
Kyllähän se on hyväksyttävä sekin, että niin huonot, kuin hyvätkin asiat periytyvät.
Ollaan sitä mitä ollaan, kaikessa ei voi miellyttää, ei edes tarvitse yrittääkään.
Kivaa viikonalkua kaikille.Miksi haluat piilottaa aamun avauksesi keskelle ketjua?
- Anonyymi00007UUSI
Hil-la kirjoitti:
Kivaa viikonalkua kaikille.Hyvää maanantaiaamua!
Olin petannut illalla nukkumapaikan sohvalle ja tarkoitus
oli seurata vaalivalvojaisia, kun äänestyksen tulokset alkoi-
vat tulla eri puolilta maata.
Nukahdin kuitenkin kesken kaiken ja tv oli sammuttanut
itse itsensä. Heräsin pikkutunneilla ja halusin tietää miten
on vaaleissa käynyt. Vilkaisin kännykkää. Hyviä uutisia!
Jatkoin nukkumista hyvillä mielin.
Voi kestää vielä keskiviikkoon, kun saadaan kaikki posti-
äänet ja ulkomailta tulleet äänet lasketuksi. Mutta toivotta-
vasti vaalitulos ei muutu.
Tänäänkin on vaan kerättävä voimansa ja valmistauduttava
uuden päivän iloihin ja suruihin. Omassa elämässäni ei ole
näillä näkymin suruja itseni ja läheisteni takia.
Surulliseksi tekee tuntemattomien ihmisten tyhjyys, jota yri-
tetään täyttää vihalla toisia tuntemattomia kohtaan.
Kaikki provokaatiot eivät ansaitse edes vastausta.
Aamulenkki on minulle se voimaa ja ideoita antava rutiini.
Siinä kävellessä ehtii miettiä, missä järjestyksessä tämän
päivän työt ja valmistelut sujuvat sutjakkaasti, kun on vierai-
takin tulossa. Pitää jäädä aikaa seuranpitoonkin, eikä vaan
keittiössä romisteluun.
Odotan mielenkiinnolla veljen tuloa ja saan kuulla, minkälaista
oli tavata entinen kollega yli 50 vuoden jälkeen.
Olen ollut nopea liikkeissäni tänä aamuna, oikea väkkärä,
sanoisin: Korjannut pois petauksen sohvalta, käynyt lenkillä
ja sieltä tullessa hakenut lisää kermaa myymälästä, suihkussa-
käynti ja tukan kuivaus, aamiaisen laitto. Kanafileet sulaneet
ja nyt menen sulattelemaan aitoa voita padassa ja ryhdyn
tekemään ihanaa kanapataa! Tietysti perunatkin on kuorittu
ja ovat jo kattilassa. Sanotaan, että laiska töitänsä luettelee,
mutta minä luettelen sen takia että muistaisin, että tuo ja tuo
homma on jo tehty.
Ainakin tänään voin huokaista helpotuksesta, että kun yhtä
puuhakas ja nopea veli tulee vierailemaan, niin sisko ei ole
hänen kiireelleen jarruna, vieläkään! 😊
Kirjoitan lisää, jos tulee sopivia taidepausseja!
Ihanaa uuden viikon alkua palstalle!
/MdK
- Anonyymi00004UUSI
Huomenta😘
- Anonyymi00005UUSI
Ruosuko se siellä huhuilee. Joko on tarina valmiina palstalle?
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ruosuko se siellä huhuilee. Joko on tarina valmiina palstalle?
Minä nostin aamulla Hillan ketjun ylös, yön aikana se oli siirtynyt kolmannelle sivulle. Ei mitään sen suurempaa dramatiikkaa.
- Anonyymi00008UUSI
korpikirjailija kirjoitti:
Minä nostin aamulla Hillan ketjun ylös, yön aikana se oli siirtynyt kolmannelle sivulle. Ei mitään sen suurempaa dramatiikkaa.
Kiitos nostosta.
Helpotti etsimistä. - Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Kiitos nostosta.
Helpotti etsimistä.Kyllä Hilla olisi nuo kiitokset hoitanut.
- Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Kyllä Hilla olisi nuo kiitokset hoitanut.
Kiitos ja kunnia.
Maanantai-aamua@
Aamun mietteitä.
Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen vaaroista on kirjoitettu. Eli hyvä renki, mutta huono isäntä.
Olen käyttänyt tekoälyä lähinnä kirjoituksieni oikolukijana eli korjaa kirjoitusvirheet ja tekee kappalejaot. Lisäksi olen korjauttanut joitakin vanhoja valokuvia. Osassa korjatuissa kuvissa tulos ei täysin vastaa alkuperäistä.
Matemaattisissa kyselyissä tulos on ollut hyvä. Kysyin sepelin määrää tiettyyn tilaan ja määrä oli oikea tarpeisiimme.
Kuopus, joka on työnsä puolesta tekemisissä tietotekniikan kanssa varoitti ja kertoi esimerkin kuinka tekoäly ei ymmärtänyt kysymystä oikein ja vastasiväärin.
Meille ikäihmiset joille tietotekniikka on monimutkaista on syytä olla varovainen mihin sitä käytämme.
No, se siitä.
Eilen nostin puolisankkoa pottua pienestä lavakauluspenkistäni. Nostin lavakauluksen ylös, poistin aluslevyt ja lapioin mullan maahan.
Pottumaani oli aidan toisella puolella, joten heitin lavakauluksen ja aluslevyt aidan yli puutarhaamme, niihin istutan tulppaanin ja narsissien siemeniä odottamaan ensi kevättä.
Illalla pakkasin viikonlopun juttuja laatikoihin. Odotan vielä Temun lähetystä. Miksi Temun, koska Suomesta ei löydy vastaavia ja jos löytyy ne ovat monta kertaa kalliimpia. Enkä tarvitse mitään tähellistä itselleni tarvitsen vain esillelaittojutskoja ja pakkausmateriaaleja myyntituotteille.
Tänään paistaa aurinko, ajattelimme käydä iltapäiväkahvilla mökin terassilla.
Tästä nousuviikkoon.Sain kuin sainkin toisen Kiinasta tilatun lähetyksen. Etsin Suomesta rauhankyyhkytarroja en löytänyt. Nyt sain niitä 800 kpl joten riittää ja olivat toivomiani.
Kävimme myös päiväkahvilla mökillä, tuuli, mutta kahviterassi on sopivassa paikassa, johon aurinko paistaa, eikä tuuli haittaa.
Huomasin, että isoveli valvoo, oletteko muut huomanneet ; ))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 3863074
Vaikea löytää samantyylistä miestä
Nyt on pakko avautua. Onko ketään muuta jonka on yksinkertaisesti todella vaikeaa löytää samanhenkistä kumppania kuin i1822463- 361902
Nanna hakkasi Martinan aivot tuusan nuuskaksi!!!
Ihme jos Martina pystyy muodostaa järkeviä lauseita tämän nyrkkisateen jälkeen. Ottelupalkkio tuli, tajunta meni.2831658- 541179
Rasismi ahdistaa.
Tapasin baarissa oikein lupsakan oloisen miehen, mutta arvomaailma on hyvin erilainen omani kanssa. Hän käyttää n-sanaa282990Martina ja Muhis
Aamulenkillä yhdessä valmistautumassa suuren päivään,toivottavasti heräsivät toistensa viekusta.Ihana pariskunta❤248826- 80823
- 49683
Olenkohan tunteideni kanssa yksin?
Salaa toivon, että sinä nainen luotat minuun niin paljon, että uskaltaisit lähentyä kanssani, vaikka tämä on vähän kiell46601