Ulkomaille muutto?

sijainen74

Onko kellään kokemusta ulkomaille muutosta muutamaksi vuodeksi sijaislapsi mukana? Meillä luultavasti miehelle tulossa parin vuoden ulkomaankomennus...Kuka päättää saako sijaislapsi tulla mukaan vai joutuuko uuteen kotiin? Mitä te biot sanoisitte jos teidän lasta oltais viemässä toiselle puolen maapalloa? Lapsi ollut meillä yli puolet elämästään?

74

4218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menisi läpi.

      En ikinä suostuisi.Etkä lain mukaan saa viedäkään.

      • Sijainen74

        Minkä lain mukaan ei saa viedä? Laki sanoo myös että lapsen etu menee kaiken edelle ja lapsi haluaa lähteä mukaan. En tietenkään väkisin ketään viä, mutta lapsen kannalta tuntuisi hurjalta siirtää toiseen perheeseen kun on niin pienenä tullut meille.


    • reservi

      nämä asiat lienenvät tapauskohtaisia.

      jos muutto on määräaikainen komennus ja te jo nyt tiedätte, että ette aio pidemmäksi aikaa jäädäkään, niin ei kai keikka mikään maailma loppu ole?

      loppu riippuukin sitten sos.virkailijan ja bion näkemyksistä.

      kuinka kiinteästi bio pitää yhteyttä? millaiset ovat välinne? voiko ajatella, että lapsi tulisi esim. kesälomallaan bion luokse kerralla pitemmäksi aikaa? vai voisitteko ajatella bioa teidän vieraananne viikon parikertaa vuodessa siellä kohdemaassa?

      onhan puhelimet, netti meset jopa kameranäyttöiset olemassa, jos lapsi on jo siinäiässä, että osaa itse viestiä sähköisesti.

      ei auta teidän muuta kuin avoimesti alkaa asiasta puhumaan. suoraan niille joita asia koskee. sosviranomaisille ja biolle. turhien pelkojen ja väärinkäsitysten välttämiseksi aloittasisin sossusta. jos siellä tosiaan on joku laki joka kaiken estää, niin turha bioa on tyhjäntakia kiihdyttää.

      • tavata vanhempiaan.

        Jos sijaisvanhemmat muuttaisivat muutamaksi vuodeksi maapallon toiselle puolelle,niin tapaamiset eivät onnistuisi.Kuka maksaisi matkat tapaamisiin?Toisekseen huoltokokoukset kaksi kertaa vuodessa,ei onnistuisi.Soskun kontrolli loppuisi kokonaan.Vaikka myisitte lasta,kukaan ei olisi puolustamassa häntä.Itse tapaan lasta kerran kuukaudessa,ikinä en suostuisi harventamaan niitä,saatika että lapseni vietäisiin ulkomaille.Raastupa odottaisi heti.


      • Mitä itse tekisit,

        jos miehesi ottaisi sinusta eron.Menisi afrikkalaisen kanssa naimisiin,ja veisi lapsesi afrikkaan.Antaisi sinun käydä kaksi kertaa vuodessa tapaamassa lastasi heidän luonaan?Toivottavasti niin käykin.saat maistaa omaa lääkettäsi!


      • reservi
        Mitä itse tekisit, kirjoitti:

        jos miehesi ottaisi sinusta eron.Menisi afrikkalaisen kanssa naimisiin,ja veisi lapsesi afrikkaan.Antaisi sinun käydä kaksi kertaa vuodessa tapaamassa lastasi heidän luonaan?Toivottavasti niin käykin.saat maistaa omaa lääkettäsi!

        teoreettinen kysymys, mutta kuvittelen silti tilannetta:

        no, olen siis asettunut enemmäkin bioäidin osaan: lapseni on otettu pois ja viety ulkomaille. erotilanne, ei huostaanottoa. kuinka moni mies on nykypäivänä vastaavassa oletustilanteessa? kuinka he kestävät tavata lapsiaan vain kaksi- kolmekertaa vuodessa? jos olisin erossa, luovuttanut lapset isän huoltajuuteen, uskoisin todella pystyväni pitämään heihin yhteyttä kirjein, sähköpostein ja loma-ajoin. nyt on tietenkin huomioitava, että puhun omista 15 ja 12 vuotiaistani, jotka sekä pystyvät että haluavat pitää yhteyttä. ja jotka myös haluaisivat sen ulkomaan elämyksen.

        minä kun olen vain sijaisäiti, ensimmäisessä liitossa jo neljännesvuosisadan viihtynyt, niin on aika vaikea asettua huostaanotetun lapsen äidin ajatusmaailmaan.

        jolle se lapsi on kai sitten jonkinlainen omistettava esine (kuten olen aiemminkin kirjoittanut). minä ihan oikeasti kokisin kahdenvuoden ulkomaan keikan elämyksenä. kuinka paljon turvallisempaa onkaan viettää kaksivuotta oman perheen kanssa vieraassa maassa, kuin lähteä vuodeksi vaihto-oppilaaksi? kuinka avartavaa, kuinka kasvattavaa. ajattele joulunkäynti motivaatioita: kielen oppiminen tulee oikeasti lähelle ja tarpeelliseksi, kun on asunut maassa jossa ei suomella selviä!

        minä katson olevani sitoutunut ja kuunteleva äiti. mutta minä en elä elämääni lasteni kautta. vaan yritän tarjota heille tilaisuuden tutustua ihanaan, avoimeen maailmaan,johon voi turvallisin mielin lähteä kotoa saatujen elämänohje-eväiden kanssa.

        kaksi vuotta! miten lyhyt aika se onkaan, kun katsoo taaksepäin.


      • vaan rakkain ihminen
        reservi kirjoitti:

        teoreettinen kysymys, mutta kuvittelen silti tilannetta:

        no, olen siis asettunut enemmäkin bioäidin osaan: lapseni on otettu pois ja viety ulkomaille. erotilanne, ei huostaanottoa. kuinka moni mies on nykypäivänä vastaavassa oletustilanteessa? kuinka he kestävät tavata lapsiaan vain kaksi- kolmekertaa vuodessa? jos olisin erossa, luovuttanut lapset isän huoltajuuteen, uskoisin todella pystyväni pitämään heihin yhteyttä kirjein, sähköpostein ja loma-ajoin. nyt on tietenkin huomioitava, että puhun omista 15 ja 12 vuotiaistani, jotka sekä pystyvät että haluavat pitää yhteyttä. ja jotka myös haluaisivat sen ulkomaan elämyksen.

        minä kun olen vain sijaisäiti, ensimmäisessä liitossa jo neljännesvuosisadan viihtynyt, niin on aika vaikea asettua huostaanotetun lapsen äidin ajatusmaailmaan.

        jolle se lapsi on kai sitten jonkinlainen omistettava esine (kuten olen aiemminkin kirjoittanut). minä ihan oikeasti kokisin kahdenvuoden ulkomaan keikan elämyksenä. kuinka paljon turvallisempaa onkaan viettää kaksivuotta oman perheen kanssa vieraassa maassa, kuin lähteä vuodeksi vaihto-oppilaaksi? kuinka avartavaa, kuinka kasvattavaa. ajattele joulunkäynti motivaatioita: kielen oppiminen tulee oikeasti lähelle ja tarpeelliseksi, kun on asunut maassa jossa ei suomella selviä!

        minä katson olevani sitoutunut ja kuunteleva äiti. mutta minä en elä elämääni lasteni kautta. vaan yritän tarjota heille tilaisuuden tutustua ihanaan, avoimeen maailmaan,johon voi turvallisin mielin lähteä kotoa saatujen elämänohje-eväiden kanssa.

        kaksi vuotta! miten lyhyt aika se onkaan, kun katsoo taaksepäin.

        maailmassa,jonka elämästä ei todellakaan halua olla poissa,ainekaan kahta vuotta.Niin sen huomaa,että voit tehdä mitä vain,että saisit lapset eroon omista vanhemmistaan.Vaikka viemällä ulkomaille.Siitähän nämä kiistat juuri tulevatkin.Huostaanotossa on lain mukaan tarkoitus,että lapsi palaa kotiin,kun kriteerit eivät täyty.Sijoituksen tarkoituksena ei ole,lapsia viedä toisellepuolelle maapalloa vuosiksi.Adoptio eri asia.


      • jätettynä toisen naisen
        reservi kirjoitti:

        teoreettinen kysymys, mutta kuvittelen silti tilannetta:

        no, olen siis asettunut enemmäkin bioäidin osaan: lapseni on otettu pois ja viety ulkomaille. erotilanne, ei huostaanottoa. kuinka moni mies on nykypäivänä vastaavassa oletustilanteessa? kuinka he kestävät tavata lapsiaan vain kaksi- kolmekertaa vuodessa? jos olisin erossa, luovuttanut lapset isän huoltajuuteen, uskoisin todella pystyväni pitämään heihin yhteyttä kirjein, sähköpostein ja loma-ajoin. nyt on tietenkin huomioitava, että puhun omista 15 ja 12 vuotiaistani, jotka sekä pystyvät että haluavat pitää yhteyttä. ja jotka myös haluaisivat sen ulkomaan elämyksen.

        minä kun olen vain sijaisäiti, ensimmäisessä liitossa jo neljännesvuosisadan viihtynyt, niin on aika vaikea asettua huostaanotetun lapsen äidin ajatusmaailmaan.

        jolle se lapsi on kai sitten jonkinlainen omistettava esine (kuten olen aiemminkin kirjoittanut). minä ihan oikeasti kokisin kahdenvuoden ulkomaan keikan elämyksenä. kuinka paljon turvallisempaa onkaan viettää kaksivuotta oman perheen kanssa vieraassa maassa, kuin lähteä vuodeksi vaihto-oppilaaksi? kuinka avartavaa, kuinka kasvattavaa. ajattele joulunkäynti motivaatioita: kielen oppiminen tulee oikeasti lähelle ja tarpeelliseksi, kun on asunut maassa jossa ei suomella selviä!

        minä katson olevani sitoutunut ja kuunteleva äiti. mutta minä en elä elämääni lasteni kautta. vaan yritän tarjota heille tilaisuuden tutustua ihanaan, avoimeen maailmaan,johon voi turvallisin mielin lähteä kotoa saatujen elämänohje-eväiden kanssa.

        kaksi vuotta! miten lyhyt aika se onkaan, kun katsoo taaksepäin.

        vuoksi,ja lapsesi menettäneenä mustasukkaisuudesta sekaisin,yrittäisit kaikkesi,että saisit lapsesi takaisin.En usko,että sinunkaan ymmärrys,ja empatia riittäisivät uudelle vaimolle,ja tilanteelle,tai sitten et koskaan lapsistasi olisi välittänytkään,etkä miehestäsi.


      • reservi
        jätettynä toisen naisen kirjoitti:

        vuoksi,ja lapsesi menettäneenä mustasukkaisuudesta sekaisin,yrittäisit kaikkesi,että saisit lapsesi takaisin.En usko,että sinunkaan ymmärrys,ja empatia riittäisivät uudelle vaimolle,ja tilanteelle,tai sitten et koskaan lapsistasi olisi välittänytkään,etkä miehestäsi.

        en pysty asettumaan siihen rooliin. en yksinkertaisesti ole kokenut mitään edes läheltä liippaavaa kuten uskottumuus tai seurustelukummpanin vaihtoa.

        siis olen tuolta pohjalta jäävi puhumaan mitään.

        mutta alunperin kyse ei ollutkaan jätetystä äidistä, jonka mies, lasten isä veisi lapset uuden vaimon luo kauas pois.

        kyse oli huostaanotetun lapsen viemisestä keikkatyön ajaksi perheen mukana ulkomaille.

        -lapsi on puolet elämästään ollut sijaisperheessä.
        -kukaan ei ole kertomut kuinka tiivistä biovanhempien yhteyden pito on näinä vuosina ollut
        -eikä myöskään ole tietoa olisiko ko. tapauksessa edes kotiutus perusteltua

        jos kotiutus on ajankohtaista tässähän on mainio sauma se toteuttaa.
        -mutta kuka meistä tietää onko tilanne huostaanoton jäkeen yhtään muuttunut parempaan.

        SIIS KÄSI SYDÄMELLÄ! oletteko te biot todella sitä mieltä, että sijaislapsi on laitettava toiseen perheeseen vain ja ainoastaan ensimmäisen sijaisperheen kahdenvuoden ulkomaankeikan takia? varsinkin jos todellisuudessa tapaamisia on nytkin nämä vuodet ollut vaikkapa vain ne kaksi toteutunutta vuodessa?

        sillä niin kurjaa kuin se onkin voi sijaislapsen elämässä kulua puolikintoista vuotta ilman että biovanhmmista kuuluu inahdustakaan.
        -jos tämä on niitä tapauksia


      • mieltä biot olisivat,
        reservi kirjoitti:

        en pysty asettumaan siihen rooliin. en yksinkertaisesti ole kokenut mitään edes läheltä liippaavaa kuten uskottumuus tai seurustelukummpanin vaihtoa.

        siis olen tuolta pohjalta jäävi puhumaan mitään.

        mutta alunperin kyse ei ollutkaan jätetystä äidistä, jonka mies, lasten isä veisi lapset uuden vaimon luo kauas pois.

        kyse oli huostaanotetun lapsen viemisestä keikkatyön ajaksi perheen mukana ulkomaille.

        -lapsi on puolet elämästään ollut sijaisperheessä.
        -kukaan ei ole kertomut kuinka tiivistä biovanhempien yhteyden pito on näinä vuosina ollut
        -eikä myöskään ole tietoa olisiko ko. tapauksessa edes kotiutus perusteltua

        jos kotiutus on ajankohtaista tässähän on mainio sauma se toteuttaa.
        -mutta kuka meistä tietää onko tilanne huostaanoton jäkeen yhtään muuttunut parempaan.

        SIIS KÄSI SYDÄMELLÄ! oletteko te biot todella sitä mieltä, että sijaislapsi on laitettava toiseen perheeseen vain ja ainoastaan ensimmäisen sijaisperheen kahdenvuoden ulkomaankeikan takia? varsinkin jos todellisuudessa tapaamisia on nytkin nämä vuodet ollut vaikkapa vain ne kaksi toteutunutta vuodessa?

        sillä niin kurjaa kuin se onkin voi sijaislapsen elämässä kulua puolikintoista vuotta ilman että biovanhmmista kuuluu inahdustakaan.
        -jos tämä on niitä tapauksia

        jos heidän lapset vietäisiin toiselle puolelle maapalloa.Enpä usko että suostuisivat.Itse taistelisin kaikin keinoin vastaan,jollei mikään auttaisi sitten jo käyttäisin omankäden oikeutta,mutta ei onnistuisi ikinä!


      • paljon
        reservi kirjoitti:

        en pysty asettumaan siihen rooliin. en yksinkertaisesti ole kokenut mitään edes läheltä liippaavaa kuten uskottumuus tai seurustelukummpanin vaihtoa.

        siis olen tuolta pohjalta jäävi puhumaan mitään.

        mutta alunperin kyse ei ollutkaan jätetystä äidistä, jonka mies, lasten isä veisi lapset uuden vaimon luo kauas pois.

        kyse oli huostaanotetun lapsen viemisestä keikkatyön ajaksi perheen mukana ulkomaille.

        -lapsi on puolet elämästään ollut sijaisperheessä.
        -kukaan ei ole kertomut kuinka tiivistä biovanhempien yhteyden pito on näinä vuosina ollut
        -eikä myöskään ole tietoa olisiko ko. tapauksessa edes kotiutus perusteltua

        jos kotiutus on ajankohtaista tässähän on mainio sauma se toteuttaa.
        -mutta kuka meistä tietää onko tilanne huostaanoton jäkeen yhtään muuttunut parempaan.

        SIIS KÄSI SYDÄMELLÄ! oletteko te biot todella sitä mieltä, että sijaislapsi on laitettava toiseen perheeseen vain ja ainoastaan ensimmäisen sijaisperheen kahdenvuoden ulkomaankeikan takia? varsinkin jos todellisuudessa tapaamisia on nytkin nämä vuodet ollut vaikkapa vain ne kaksi toteutunutta vuodessa?

        sillä niin kurjaa kuin se onkin voi sijaislapsen elämässä kulua puolikintoista vuotta ilman että biovanhmmista kuuluu inahdustakaan.
        -jos tämä on niitä tapauksia

        Kuinka paljon on puolet elämästä? Huostaanotetulla lapsella se voi olla mitä tahansa 0-9 vuoden välillä.

        Kuka hoitaa ulkomailla sossun hommat? Minne valitetaan, jos katsotaan olevan laiminlyöntejä? Missä pidetään palaverit?


      • eipä onnistuisi
        paljon kirjoitti:

        Kuinka paljon on puolet elämästä? Huostaanotetulla lapsella se voi olla mitä tahansa 0-9 vuoden välillä.

        Kuka hoitaa ulkomailla sossun hommat? Minne valitetaan, jos katsotaan olevan laiminlyöntejä? Missä pidetään palaverit?

        mikään noista.Se kai sijareilla tarkoituskin,että pääsevät huseeraamaan oman mielensä mukaisesti.


      • reservi
        eipä onnistuisi kirjoitti:

        mikään noista.Se kai sijareilla tarkoituskin,että pääsevät huseeraamaan oman mielensä mukaisesti.

        meillä yli puolet elänästään tarkoittaa: huostaanotto 3,5 vuotiaana, vuosi vastaanottokodissa, kun yritettiin tukea äidin rairistumista, ja sijoitus meille 4v 8kk. lapsi nyt 11v.

        minä ajattelen asian tietysti sijaisvanhempana ja koen, että jos olisimme perheenä muuttamassa KAHDEKSI sovituksi vuodeksi ulkomaille, niin en haluaisi sanoa lapselle: laitokseen vain, ei sinua voi mukaan ottaa.

        en haluasisi sanoa sitä edes pehmeämmin sanoin, puhuen biotapaamisten tärkeydestä ja yhteyden säilymisestä sukuun.

        sillä takuuvarmasti tiedän, että esimurkku 11v. ottaisi asian itseensä: en kelpaa, olen roska, muut lähtee seikkailemaan, minut työnnetään laitokseen/uuteen vieraaseen kotiin. HUOMATKAA: kotiutus ei ole mahdollinen, tilanne on huostaanottoajoista vain huonontunut biovanhemman kohdalla.

        joskus on päästettävä irti, joskus on annettava lapsen lentää ja kasvaa.

        tottakai se on vaikeaa, pirun vaikeaa, myöntää reservi, jonka esikoinen haaveilee muutosta opiskelupaikkakunnalle lukioon vuoden päästä ja jonka samainen esikoinen laajentaa mopokortin myötä reviiriään 30km:stä (polupyörän ajot) 60km:iin mopoillessaan.

        ei ole helppoa antaa lapselle tilaisuuksia kokeilla siipiään. ja itse istua sydänsyrjällä miettimässä kuinka sen käy. tuleeko kotiin ja millaisena.

        mutta joskus on vain päästettävä.


      • reservi tuolla
        reservi kirjoitti:

        meillä yli puolet elänästään tarkoittaa: huostaanotto 3,5 vuotiaana, vuosi vastaanottokodissa, kun yritettiin tukea äidin rairistumista, ja sijoitus meille 4v 8kk. lapsi nyt 11v.

        minä ajattelen asian tietysti sijaisvanhempana ja koen, että jos olisimme perheenä muuttamassa KAHDEKSI sovituksi vuodeksi ulkomaille, niin en haluaisi sanoa lapselle: laitokseen vain, ei sinua voi mukaan ottaa.

        en haluasisi sanoa sitä edes pehmeämmin sanoin, puhuen biotapaamisten tärkeydestä ja yhteyden säilymisestä sukuun.

        sillä takuuvarmasti tiedän, että esimurkku 11v. ottaisi asian itseensä: en kelpaa, olen roska, muut lähtee seikkailemaan, minut työnnetään laitokseen/uuteen vieraaseen kotiin. HUOMATKAA: kotiutus ei ole mahdollinen, tilanne on huostaanottoajoista vain huonontunut biovanhemman kohdalla.

        joskus on päästettävä irti, joskus on annettava lapsen lentää ja kasvaa.

        tottakai se on vaikeaa, pirun vaikeaa, myöntää reservi, jonka esikoinen haaveilee muutosta opiskelupaikkakunnalle lukioon vuoden päästä ja jonka samainen esikoinen laajentaa mopokortin myötä reviiriään 30km:stä (polupyörän ajot) 60km:iin mopoillessaan.

        ei ole helppoa antaa lapselle tilaisuuksia kokeilla siipiään. ja itse istua sydänsyrjällä miettimässä kuinka sen käy. tuleeko kotiin ja millaisena.

        mutta joskus on vain päästettävä.

        kerroit,että jos lähtisitte ulkomaille,ja et saisi sijaislasta mukaan,niin sinulle perheesi on tärkeämpi,ja sijaislapsi lähtisi toiseen paikkaan.


      • reservi
        reservi tuolla kirjoitti:

        kerroit,että jos lähtisitte ulkomaille,ja et saisi sijaislasta mukaan,niin sinulle perheesi on tärkeämpi,ja sijaislapsi lähtisi toiseen paikkaan.

        enpä muista moista kirjoittaneeni, enkä myöskään pika selauksella viesteistäni sitä löytänyt!

        ole hyvä ja laita viestin otsake, niin tarkistan kirjoittamani.

        ettet nyt sotke minun viestejäni Lunan viesteihin?


      • Sijaisäiti

        Hei. Minulla on ystäviä jotka veivät omat ja sijaislapset ulkomaille. Saivat vielä Suomesta koti opettajan. Sijaisäidin Sisko joka oli opettaja. Lähettävä kaupunki maksoi myös läppärin opettamista varten. Hienoa toimintaa sosiaali toimesta! Viekää vaan. Ex Sijaisäiti


    • FEROZA

      ei liity nyt tähän aiheeseen milläänlailla...

      minulle sanottiin sijoituksen alkaessa että jos muutan toiselle paikkakunnalle niin asiani siirtyy sen kaupungin lastensuojeluun.

      no minähän tämän muistin ja jossain vaiheessa kun olin aivan rikki harvoista tapaamisista, käytin koko energiani miettien miten saan lapseni mahdollisimman pian kotiin. aloin suunnitella muuttoa...ensin meinasin että jos tuohon lähikaupunkiin, 130 km:n päähän. mutta sitten päättelin että sijaisperhe ei muutu koska matka kuitenkin niin lyhyt. eivätkä ala lastani riepottamaan taas uuteen perheeseen.

      sitten päätin vakaasti että lähden ruotsiin! olen sinne aina halunnut muista syistä ja nyt olisi tullut oiva tilaisuus mennä. uudet lastensuojelutyöntekijät olisivat nähneet minut ja tehneet omat päätöksensä. toki paperini suomesta olisi tullut myös mukaan. sitten minulle sanottiin ettei lapseni sijaispaikka silti muuttuisi! en ymmärrä miksi koska pitäähän lapsen saada tavata äitiään ja toisin päin.

      näin siis muuttohöyrötys on jäänyt. mutta tajuatteko sen epätoivon, kun kaikki keinot miettii miten saa olla lapsensa kanssa.

      jos hallinto-oikeus ei pura huostaanottoa, ja poikani menee syksyllä päiväkotiin, minulla on vakaa aikomus jättää yritykseni hetkeksi ja mennä palkattomaan työharjoitteluun samaan päiväkotiin...aivan hulluja ajatuksia, mutta täytyy olla jokin keino saada olla oman lapsensa kanssa, muu kuin odottaa sijoituksen päättyvän vuosien kuluttua.

      • muuttanut Ruotsiin,

        niin lapsi olisi jäänyt tänne,sinulla tapaamismatkat vaan olisivat pidentyneet.Ei lapsen asiat siirry mihinkään vaikka muuttaisit paikkakuntaa,ne pysyvät siinä sossussa,jossa huostaanotto tehtiin loppuun asti.Minäkin ajattelin muuttaa asuntoautoon,sijaisperheen viereen,se ei ole laissa kielletty.Saisin seurata asuntoautosta tapahtumia.Olla sosiaalikontrollina.


      • FEROZA
        muuttanut Ruotsiin, kirjoitti:

        niin lapsi olisi jäänyt tänne,sinulla tapaamismatkat vaan olisivat pidentyneet.Ei lapsen asiat siirry mihinkään vaikka muuttaisit paikkakuntaa,ne pysyvät siinä sossussa,jossa huostaanotto tehtiin loppuun asti.Minäkin ajattelin muuttaa asuntoautoon,sijaisperheen viereen,se ei ole laissa kielletty.Saisin seurata asuntoautosta tapahtumia.Olla sosiaalikontrollina.

        hih, tuota en ole vielä keksinytkään, asuntoautoa.

        ajan kyllä päivittäin heidän talonsa ohi. mietin onko tämä sairasta kyttäämistä mutta ajan siksi että saisin nähdä poikani päivittäin (siis edes siinä pihalla).

        mietin minäkin jos teltan pystyttäisi tien toiselle puolelle...eihän se ole kotirauhan rikkomista, ei voi johtaa mihinkään lähestymiskieltoon, koska en ole vaaraksi lapselleni enkä perheelle. tosin poliisi saattaisi puuttua leiriytymiseeni...


      • eivät voi puuttua,
        FEROZA kirjoitti:

        hih, tuota en ole vielä keksinytkään, asuntoautoa.

        ajan kyllä päivittäin heidän talonsa ohi. mietin onko tämä sairasta kyttäämistä mutta ajan siksi että saisin nähdä poikani päivittäin (siis edes siinä pihalla).

        mietin minäkin jos teltan pystyttäisi tien toiselle puolelle...eihän se ole kotirauhan rikkomista, ei voi johtaa mihinkään lähestymiskieltoon, koska en ole vaaraksi lapselleni enkä perheelle. tosin poliisi saattaisi puuttua leiriytymiseeni...

        eikä ole laissa kiellettyä,jos takaosasta seuraat mitä pihalla tapahtuu,kunhan et mene niin lähelle että näkevät sinut.Kiikareita et voi käyttää,se luetaan kotirauhan rikkomiseksi.


      • xxxx
        FEROZA kirjoitti:

        hih, tuota en ole vielä keksinytkään, asuntoautoa.

        ajan kyllä päivittäin heidän talonsa ohi. mietin onko tämä sairasta kyttäämistä mutta ajan siksi että saisin nähdä poikani päivittäin (siis edes siinä pihalla).

        mietin minäkin jos teltan pystyttäisi tien toiselle puolelle...eihän se ole kotirauhan rikkomista, ei voi johtaa mihinkään lähestymiskieltoon, koska en ole vaaraksi lapselleni enkä perheelle. tosin poliisi saattaisi puuttua leiriytymiseeni...

        telttaa voi pystyttää kaupunkialueelle, leirintäalueet on telttailua varten. Ja taajamassa on oltava maanomistajan lupa. Poliisit ajaa sinut sieltä pois.

        Ehkäpä tuo kuitenkin olis vitsi :)


      • sosiaalitantta
        eivät voi puuttua, kirjoitti:

        eikä ole laissa kiellettyä,jos takaosasta seuraat mitä pihalla tapahtuu,kunhan et mene niin lähelle että näkevät sinut.Kiikareita et voi käyttää,se luetaan kotirauhan rikkomiseksi.

        Kylläpä teillä on sairaat ajatukset!
        Antaisitte nyt niille laps`paroillenne rauhaa
        siellä sijaisperheessä.
        Yrittäisitte kerrankin ajatella lapsen etua.


      • tässä
        sosiaalitantta kirjoitti:

        Kylläpä teillä on sairaat ajatukset!
        Antaisitte nyt niille laps`paroillenne rauhaa
        siellä sijaisperheessä.
        Yrittäisitte kerrankin ajatella lapsen etua.

        ajatellaankin.


      • kirja

        Lue Eva Aminofin kirjoittama kirja "Lapsen parhaaksi". Se kertoo Ruotsin sossujen toiminnasta. Tosi mielenkiintoinen. Ja todella hurja kertomus siitä miten hän viiden vuoden ajan yritti saada lapsensa takaisin sijaisperheistä ja viimein onnistui - mutta ei suinkaan neuvotteluin.


      • sosiaalitantta
        sosiaalitantta kirjoitti:

        Kylläpä teillä on sairaat ajatukset!
        Antaisitte nyt niille laps`paroillenne rauhaa
        siellä sijaisperheessä.
        Yrittäisitte kerrankin ajatella lapsen etua.

        Tämä on juuri tanttamaista kirjoittelua. Ei saa häiritä lapsen arkea. Sillä perusteella vähennetään myös isompien lasten tapaamisia. Meillä vain lapsi piti niin tiukasti kiinni tapaamisista. Ei mahtaneet tantat mitään. HihHih
        Nyt taitaa olla tantalla purnutti HihHih. Eipä ole häiritsemässä meidän arkea.


      • joka viikonloppu
        sosiaalitantta kirjoitti:

        Tämä on juuri tanttamaista kirjoittelua. Ei saa häiritä lapsen arkea. Sillä perusteella vähennetään myös isompien lasten tapaamisia. Meillä vain lapsi piti niin tiukasti kiinni tapaamisista. Ei mahtaneet tantat mitään. HihHih
        Nyt taitaa olla tantalla purnutti HihHih. Eipä ole häiritsemässä meidän arkea.

        lapsille tapaamisia biovanhempien kanssa, ei ne kännäilyt siellä biokodissa lasten koulunkäyntiä haittaa, päinvastoin pirteinä kuin peipposet iloisin mielin maanantaisin kouluun, kun ovat saaneet viikonlopun huolehtia oksentelevista vanhemmistaan.
        Ja kouluruokakin maittaa, kun ei ole tarvinnut koko viikonloppuna syödä, paitsi jos äiti on saanut selvyyskohtauksen ja antanut lapsille rahaa jotta voivat hakea itselleen ruokaa.


      • kirjoituksia voi lukea
        joka viikonloppu kirjoitti:

        lapsille tapaamisia biovanhempien kanssa, ei ne kännäilyt siellä biokodissa lasten koulunkäyntiä haittaa, päinvastoin pirteinä kuin peipposet iloisin mielin maanantaisin kouluun, kun ovat saaneet viikonlopun huolehtia oksentelevista vanhemmistaan.
        Ja kouluruokakin maittaa, kun ei ole tarvinnut koko viikonloppuna syödä, paitsi jos äiti on saanut selvyyskohtauksen ja antanut lapsille rahaa jotta voivat hakea itselleen ruokaa.

        alempaa.Kirjoittelee horoista vitunjakajista ym,tasapainoinen sijaisäiti,tai ympäri sekaisin.


    • Tirrinen

      meidän toimeksiantosopimus purkaantui ulkomaillelähdön takia. Myös meille tuli työkomennus eurooppaan ja perhe tietysti mukana. Meilläkin oli 1 sijoitettu lapsi (9-vuotias)ollut meillä 5 vuotta. Viranomaiset eivät oikein tykänneet ajatuksesta ja olivat sitä mieltä, että ero omista sukulaisista on liian pitkä, emmehän kyenneet tapaamisiin edes joka 2. kuukausi, sosku ei ollut valmiita maksamaan lentomatkoja kerran kuussa suomeen ja takasin. He päättivät, että lapsi menee lastenkotiin, emmekä me mahtaneet tälle päätökselle yhtään mitään. Päätös vaan tehtiin ja lapsi siirrettiin meiltä kuukauden kuluttua. Emme saaneet nähdä häntä enää, sossu sanoi, että parempi, kun lapsi unohtaa meidät nopeasti. Kylmää, tunteetonta jo nopeaa. Meidän ei olisi tarvinut tehdä niin nopeaa lähtöä, olimme lapsen lähdön jälkeen vielä puoli vuotta suomessa, emme nähneet häntä enää.Kai astuimme sossun varpaille. Nyt tästä on 4 vuotta. Olemme olleet suomessa vuoden alusta. Tiedämme, että lapsi on jonnekin laitokseen sjoitettuna, mutta muuta emme tiedä. Voimme vain toivoa, että hän muistaa meidät, kun kasvaa isommaksi ja osaa/uskaltaa itse ottaa meihin yhteyttä.

      • maistaa omaa

        lääkettäsi.


      • Sijainen74

        Tässä sen taas näkee, miten lapsen etua ajatellaan...Mitä nyt jälkikäteen olet ajattelet tapahtuneesta? Jos teillä oli biologisia lapsia kuinka he kokivat "sisaruksen" pois muuton? Bio äiti on tämän vuoden aikana nähnyt lastaan 2 kertaa. Tapaamisia olisi ollut paljon useammin, mutta ei ole tullut. Sossusta on tullut meille ristiriitaista tietoa, ensin sanottiin että ei ole ongelma ja nyt se taitaakin olla ongelma. Ei vielä viedä asiaa bioille koska lähtö varmistuu vasta syksyllä ja voi olla että ei mihinkään lähetä.


      • ajateltaisiin,
        Sijainen74 kirjoitti:

        Tässä sen taas näkee, miten lapsen etua ajatellaan...Mitä nyt jälkikäteen olet ajattelet tapahtuneesta? Jos teillä oli biologisia lapsia kuinka he kokivat "sisaruksen" pois muuton? Bio äiti on tämän vuoden aikana nähnyt lastaan 2 kertaa. Tapaamisia olisi ollut paljon useammin, mutta ei ole tullut. Sossusta on tullut meille ristiriitaista tietoa, ensin sanottiin että ei ole ongelma ja nyt se taitaakin olla ongelma. Ei vielä viedä asiaa bioille koska lähtö varmistuu vasta syksyllä ja voi olla että ei mihinkään lähetä.

        niin napattaisiin lapsi sijareilta,ja lähdettäisiin toiselle puolelle maapalloa,josta ei palaututeta,no Venäjällekin riittää.


      • mari
        Sijainen74 kirjoitti:

        Tässä sen taas näkee, miten lapsen etua ajatellaan...Mitä nyt jälkikäteen olet ajattelet tapahtuneesta? Jos teillä oli biologisia lapsia kuinka he kokivat "sisaruksen" pois muuton? Bio äiti on tämän vuoden aikana nähnyt lastaan 2 kertaa. Tapaamisia olisi ollut paljon useammin, mutta ei ole tullut. Sossusta on tullut meille ristiriitaista tietoa, ensin sanottiin että ei ole ongelma ja nyt se taitaakin olla ongelma. Ei vielä viedä asiaa bioille koska lähtö varmistuu vasta syksyllä ja voi olla että ei mihinkään lähetä.

        asia on niin, että biot ovat huoltajia edelleen ja päättävät yhdessä sosiaalitoimen kanssa, missä lapsi asuu. Sijaisperhettä vaihdetaan, jos tapaamiset ja sos.toimen valvonta vaikeutuvat eli ulkomaille muutto on kyllä este pitää lapsi jatkossa. Sosiaalitoimen ihmiset eivät lentele ympäri maailmaa katsomassa, mitä kuuluu. Ja vanhemmillekin se on iso este tapaamisiin.
        Se, että tapaamiset ovat harvoja olleet, eivät "pelasta" tilannetta.


      • Sijainen74
        mari kirjoitti:

        asia on niin, että biot ovat huoltajia edelleen ja päättävät yhdessä sosiaalitoimen kanssa, missä lapsi asuu. Sijaisperhettä vaihdetaan, jos tapaamiset ja sos.toimen valvonta vaikeutuvat eli ulkomaille muutto on kyllä este pitää lapsi jatkossa. Sosiaalitoimen ihmiset eivät lentele ympäri maailmaa katsomassa, mitä kuuluu. Ja vanhemmillekin se on iso este tapaamisiin.
        Se, että tapaamiset ovat harvoja olleet, eivät "pelasta" tilannetta.

        Ei ole tarkotuskaan alkaa riiteleen asiasta. Halusin tietää jos jollain on ollut samanlainen tilanne.


      • Tirriäinen
        Sijainen74 kirjoitti:

        Tässä sen taas näkee, miten lapsen etua ajatellaan...Mitä nyt jälkikäteen olet ajattelet tapahtuneesta? Jos teillä oli biologisia lapsia kuinka he kokivat "sisaruksen" pois muuton? Bio äiti on tämän vuoden aikana nähnyt lastaan 2 kertaa. Tapaamisia olisi ollut paljon useammin, mutta ei ole tullut. Sossusta on tullut meille ristiriitaista tietoa, ensin sanottiin että ei ole ongelma ja nyt se taitaakin olla ongelma. Ei vielä viedä asiaa bioille koska lähtö varmistuu vasta syksyllä ja voi olla että ei mihinkään lähetä.

        Lapsen lähtö oli aikamoinen shokki meille kaikille, erityisesti kahdelle biolapsellemme, koska sijaislapsi oli tullut jo ennen nuorimmaisen syntymää. Ihan kuin jäsen olisi tempaistu pois puuduttamatta.
        Nuorin lapsi reagoi raivareilla ja kiukuttelulla ja isompi masentui, näki kuolemisunia lähes vuoden ajan, kyllä asiaa piti käydä heidän kanssaan paljon läpi.
        Kaikkein ikävintä tämä asia on ylimielisen sossun takia, jolla oli vääristyneet periaatteet. Bioäiti olisi aluksi suostunut lapsen väliaikaiseen muuttoon ulkomaille (tapaamiset ei meilläkään olleet toteutuneet säännöllisesti), olisihan se ollut rikkauskin ja lapsi olisi oppinut uutta kulttuuria ja kieltä, mutta sossu pyöritti äidin pään ympäri. En tiedä mitä tyydytystä hän sillä haki tai sai, ehkä oma elämä oli elämättä. Toivottavasti he ovat tyytyväisiä.


      • kuin biovanhemmat.
        Tirriäinen kirjoitti:

        Lapsen lähtö oli aikamoinen shokki meille kaikille, erityisesti kahdelle biolapsellemme, koska sijaislapsi oli tullut jo ennen nuorimmaisen syntymää. Ihan kuin jäsen olisi tempaistu pois puuduttamatta.
        Nuorin lapsi reagoi raivareilla ja kiukuttelulla ja isompi masentui, näki kuolemisunia lähes vuoden ajan, kyllä asiaa piti käydä heidän kanssaan paljon läpi.
        Kaikkein ikävintä tämä asia on ylimielisen sossun takia, jolla oli vääristyneet periaatteet. Bioäiti olisi aluksi suostunut lapsen väliaikaiseen muuttoon ulkomaille (tapaamiset ei meilläkään olleet toteutuneet säännöllisesti), olisihan se ollut rikkauskin ja lapsi olisi oppinut uutta kulttuuria ja kieltä, mutta sossu pyöritti äidin pään ympäri. En tiedä mitä tyydytystä hän sillä haki tai sai, ehkä oma elämä oli elämättä. Toivottavasti he ovat tyytyväisiä.

        Nyt sinulla on edes aavistus siitä tuskasta mikä meille on totta.Lisäksi vielä sijaisvanhempien kanssa taistelu.


      • lukija...
        kuin biovanhemmat. kirjoitti:

        Nyt sinulla on edes aavistus siitä tuskasta mikä meille on totta.Lisäksi vielä sijaisvanhempien kanssa taistelu.

        ERi asia, ei kai teiltä lasta huostaanotettais, jos muuttaisitte ulkomaille. Turha näitä on verrata. Huostaanotossa varmaan piträisi vanhempien miettiä, mitä onkaan tullut tehtyä ja jättänyt tekemättä, kun menettää lapsensa.


      • samoin kuin
        lukija... kirjoitti:

        ERi asia, ei kai teiltä lasta huostaanotettais, jos muuttaisitte ulkomaille. Turha näitä on verrata. Huostaanotossa varmaan piträisi vanhempien miettiä, mitä onkaan tullut tehtyä ja jättänyt tekemättä, kun menettää lapsensa.

        sijaisvanhempien joilta lapsi lähtee kiertokapulaksi perheestä toiseen,lopulta päätyen laitokseen.


      • xxxx
        samoin kuin kirjoitti:

        sijaisvanhempien joilta lapsi lähtee kiertokapulaksi perheestä toiseen,lopulta päätyen laitokseen.

        ole sijaisvanhemmista riipuvaista


      • vastuuntunnotonta

        jos ottaa sijaislapsia niin pitäisi todella harkita sitä pitkälle eteenpäin. Sitähän sitoutuu hoitamaan näitä lapsia aikuiseksi asti. Jos nyt heitä ei palauteta kotiin. Todella itsekästä on jättää lapsi toiseen kotiin kun ei enää passaakkaan kuvioihin. Mielestäni vielä pahempaa kuin bio-vanhempien pakko jättää lapsensa.


      • suunniteltu elämä?
        vastuuntunnotonta kirjoitti:

        jos ottaa sijaislapsia niin pitäisi todella harkita sitä pitkälle eteenpäin. Sitähän sitoutuu hoitamaan näitä lapsia aikuiseksi asti. Jos nyt heitä ei palauteta kotiin. Todella itsekästä on jättää lapsi toiseen kotiin kun ei enää passaakkaan kuvioihin. Mielestäni vielä pahempaa kuin bio-vanhempien pakko jättää lapsensa.

        Eikö sitten yhtälailla pitäisi harkita lapsen tekemistä pitkälle eteenpäin? Te biot olette todella kohtuuttomia vaatimuksissanne? Ette te sen paremmin kuin sijaisvanhemmatkaan pysty suunnittelemaan elämää tarkalleen. Elämässä voi tulla eteen tilanteita, joihin ei voi olla valmistautunut. Siihenhän täällä biot vetoavat vähän väliä.
        Noin muuten pitäisin lapsen pääsyä ulkomaille hienona mahdollisuutena hänelle. Jos nyt viimein yritettäisiin ajatella lasta enemmän ja omaa napaa vähemmän.


      • Tirriäinen
        vastuuntunnotonta kirjoitti:

        jos ottaa sijaislapsia niin pitäisi todella harkita sitä pitkälle eteenpäin. Sitähän sitoutuu hoitamaan näitä lapsia aikuiseksi asti. Jos nyt heitä ei palauteta kotiin. Todella itsekästä on jättää lapsi toiseen kotiin kun ei enää passaakkaan kuvioihin. Mielestäni vielä pahempaa kuin bio-vanhempien pakko jättää lapsensa.

        ja syytät siinä väärää puuta! Kyllä me lapsi mukaamme olisi haluttu, vaan ei annettu. Minkä sille voi? Sano sinä, kun olet niin paljon viisaampi! Ei lapsi ollut meidän, muut teki päätökset.


      • oikein vastasit
        Tirriäinen kirjoitti:

        ja syytät siinä väärää puuta! Kyllä me lapsi mukaamme olisi haluttu, vaan ei annettu. Minkä sille voi? Sano sinä, kun olet niin paljon viisaampi! Ei lapsi ollut meidän, muut teki päätökset.

        Tirriäinen? Nyt en pysynyt kärryillä.


      • kielo
        samoin kuin kirjoitti:

        sijaisvanhempien joilta lapsi lähtee kiertokapulaksi perheestä toiseen,lopulta päätyen laitokseen.

        eikös nimenomaan se laitoshoito ole parempi paikka lapselle, kuin yksikään sijaisperhe.
        Mitä valitat?


      • kamalaa
        vastuuntunnotonta kirjoitti:

        jos ottaa sijaislapsia niin pitäisi todella harkita sitä pitkälle eteenpäin. Sitähän sitoutuu hoitamaan näitä lapsia aikuiseksi asti. Jos nyt heitä ei palauteta kotiin. Todella itsekästä on jättää lapsi toiseen kotiin kun ei enää passaakkaan kuvioihin. Mielestäni vielä pahempaa kuin bio-vanhempien pakko jättää lapsensa.

        tehdä lapsi ja sitten elää niin, että se joudutaan huostaanottamaan


      • sinullekin.
        kamalaa kirjoitti:

        tehdä lapsi ja sitten elää niin, että se joudutaan huostaanottamaan

        Takuita elämässä ei ole kenelläkään,miten käy.


      • kamalaa
        sinullekin. kirjoitti:

        Takuita elämässä ei ole kenelläkään,miten käy.

        niin, kukaan muu ei tiedä mitä eteen tulee.

        paitsi tietenkin sijaisvanhempein, joiden tulee jo ennen sijaislasta tietää kaikki eteentuleva ja ennakoida ennen sijoituksen alkua mitä voi tulevaisuudessa sattua.

        näinhän se menee?

        jos sijaisvanhemmalle laitetaan viesti, että tulisi tietää...
        niin eikö biovanhemmankin tulisi tietää... ja ennakkoon ajatella, että jos huostaanottoon oltaisiin joutumassa, niin kuinka sen voisin estää... omilla toimillani?


      • sinun oma
        kamalaa kirjoitti:

        niin, kukaan muu ei tiedä mitä eteen tulee.

        paitsi tietenkin sijaisvanhempein, joiden tulee jo ennen sijaislasta tietää kaikki eteentuleva ja ennakoida ennen sijoituksen alkua mitä voi tulevaisuudessa sattua.

        näinhän se menee?

        jos sijaisvanhemmalle laitetaan viesti, että tulisi tietää...
        niin eikö biovanhemmankin tulisi tietää... ja ennakkoon ajatella, että jos huostaanottoon oltaisiin joutumassa, niin kuinka sen voisin estää... omilla toimillani?

        päätelmäsi.


    • ajatella

      hyvä aloittaja. Vastuuntunnottomuutta on ottaa sijaislapsia ja alkaa ailahtelemaan. Jos miehesi saa työkomennuksen ulkomaille, se on miehesi työ. Sinun työsi on suomessa sijaislapsen luona. Eli miehesihän voi ottaa komennuksen vastaan ja käydä tapaamassa teitä Suomessa. Teidän muiden ei tarvitse eikä ole velvoitusta eikä tarpeenkaan lähteä.
      Miehesi voi myös kohteliaasti kieltäytyä tuosta keikasta omiin velvoitteisiinsa vedoten, jotka hänellä onkin ollut tiedossa hänen alkaessaan sijaisisäksi.
      Etkö mustasukkaisuuttasi uskalla päästää miestäsi yksin maailmalle, onhan se mahdollista että hän tapaa siellä uuden naisen, jonka kanssa tulee takaisin tai jää sille tielleen. Et voi riippua toisessa, jokaisella on oma elämänsä.
      Nyt kuule sinulla on näytön paikka, luota mieheesi ja jää itse Suomeen ja hoida sijaislapsi kun kerran olet ottanutkin.
      Sähköposti kameralla varustettuna on sinunkin käytössäsi.

      • ovat riippuvaisia

        ja eivät halua päästää lastaan nauttimaan sijaisperheensä kanssa uusia elämyksiä ja rikkauksia.
        Ette biot voi riippua lapsessanne jonka olette hyljänneet, yleistän kuten tekin.

        Teillä bioilla on nyt näytönpaikka ja antakaa lapsenne elää omaa elämäänsä Sijaisperheen kanssa

        Miksi ette tekin biovanhemmat käytä sähköpostia ja myös webbkameraa josta lapsenne saisi katsella teidän biovanhempien touhuja. Mikä älyn väläys minulla eikö.


      • pian entinen
        ovat riippuvaisia kirjoitti:

        ja eivät halua päästää lastaan nauttimaan sijaisperheensä kanssa uusia elämyksiä ja rikkauksia.
        Ette biot voi riippua lapsessanne jonka olette hyljänneet, yleistän kuten tekin.

        Teillä bioilla on nyt näytönpaikka ja antakaa lapsenne elää omaa elämäänsä Sijaisperheen kanssa

        Miksi ette tekin biovanhemmat käytä sähköpostia ja myös webbkameraa josta lapsenne saisi katsella teidän biovanhempien touhuja. Mikä älyn väläys minulla eikö.

        sijaisvanhempi,tuolla asenteella.


      • olen bio
        pian entinen kirjoitti:

        sijaisvanhempi,tuolla asenteella.

        mitään menetettävää ajattelen lastani ja annan hänen elää ja nautin siitä voinhan mennä sinne minäkin vierailulle siis ulkomaille.


      • kimpassa
        olen bio kirjoitti:

        mitään menetettävää ajattelen lastani ja annan hänen elää ja nautin siitä voinhan mennä sinne minäkin vierailulle siis ulkomaille.

        valtavan hienoa yhteistyötä,kuin yhtä suurta perhettä.Onneksi olkoon.


      • Kateellinen vai
        kimpassa kirjoitti:

        valtavan hienoa yhteistyötä,kuin yhtä suurta perhettä.Onneksi olkoon.

        haluaisitko itsekkin maailmalle.


      • lainkaan
        Kateellinen vai kirjoitti:

        haluaisitko itsekkin maailmalle.

        kateellinen.Hyvä että yhteistyö sujuu.


      • Öletko
        lainkaan kirjoitti:

        kateellinen.Hyvä että yhteistyö sujuu.

        ei ole mitään yhteistyötä.


      • etttei
        Öletko kirjoitti:

        ei ole mitään yhteistyötä.

        yleensä yhteistyö sujukaan,paitsi Marilla,sekin sukulaissijoitus.


      • Öletko
        etttei kirjoitti:

        yleensä yhteistyö sujukaan,paitsi Marilla,sekin sukulaissijoitus.

        vasta vaikeita on, kuule kun siinä tietää jokainen vähän liikaa niitä asioita niin harvan "bion" nuppi sitä kestää.


      • Mari on ollut
        Öletko kirjoitti:

        vasta vaikeita on, kuule kun siinä tietää jokainen vähän liikaa niitä asioita niin harvan "bion" nuppi sitä kestää.

        tyytyväinen,ja kehuu sijoitustaan.


    • ...

      Meille sijoitettujen lasten biovanhemmat eivät hyväksyisi lasten viemistä ulkomaille ja tapaamisten vähenemistä. Jos meille tulisi eteen tällainen tilanne, niin mies lähtisi yksin ja minä jäisin lasten kanssa kotiin. Lapset asuneet meillä koko ikänsä ja en luopuisi heistä yhden ulkomaan komennuksen takia. Sillä luopuminen olisi edessä, jos miehen mukana ulkomaille lähtisin.

      • Luna

        Pitäisi myös ajatella, että sijoitettu lapsi on osa sijaisperhettä, joss voi tapahtua elämäntilanteen muutoksia. Ei sijoitushetkellä oleva tilanne ole läheskään aina pysyvä. Tulee eroja, muuttoja, sisaruksia syntyy, voi olla työttömyyttä, kaikenlaista siis. Ehdottomasti lasten tulisi saada kulkea perheensä mukana jossa asuvat, sen riskin ottavat myös biovanhemmat, jos haluavat lapsensa perheenjäseniksi vieraaseen perheeseen. Minä en olisi valmis hajottamaan perhettäni eri maihin, sijoitettujen biovanhempien itsekkyyden takia.


      • ....
        Luna kirjoitti:

        Pitäisi myös ajatella, että sijoitettu lapsi on osa sijaisperhettä, joss voi tapahtua elämäntilanteen muutoksia. Ei sijoitushetkellä oleva tilanne ole läheskään aina pysyvä. Tulee eroja, muuttoja, sisaruksia syntyy, voi olla työttömyyttä, kaikenlaista siis. Ehdottomasti lasten tulisi saada kulkea perheensä mukana jossa asuvat, sen riskin ottavat myös biovanhemmat, jos haluavat lapsensa perheenjäseniksi vieraaseen perheeseen. Minä en olisi valmis hajottamaan perhettäni eri maihin, sijoitettujen biovanhempien itsekkyyden takia.

        Biovanhemmat eivät ole halunneet lapsiaan sijaisperheeseen, vaan sen on tehneet viranomaiset tekemällä pikaisen pakkohuostaanoton. Vanhemmat tapaavat kuitenkin lapsiaan säännöllisesti ja heidän välilleen on muodostunut jonkinlainen side. Mutta huostaanoton purkamisen edellytyksiä ei ole kuitenkaan olemassa eivätkä vanhemmat pystyisi lapsistaan huolehtimaan. Sossut eivät myöskään hyväksyisi ulkomailla asumista, joten minä asetan kyllä lapset etusijalle. Miehestä pystyn olemaan erossa ja voimmehan käydä isää tapaamassa. Sitä ei voi kukaan estää. Mutta en missään nimessä pysty luopumaan meillä vuosia asuneista lapsista. Tiedän, että joutuminen uuteen perheeseen tai lastenkotiin aiheuttaisi lapsille suurelle ahdistuksen. Me ihmiset olemme erilaisia ja onneksi niin on. Ei maailma pyörisi, jos kaikki ajattelisivat asioista samalla tavalla.


      • Luna
        .... kirjoitti:

        Biovanhemmat eivät ole halunneet lapsiaan sijaisperheeseen, vaan sen on tehneet viranomaiset tekemällä pikaisen pakkohuostaanoton. Vanhemmat tapaavat kuitenkin lapsiaan säännöllisesti ja heidän välilleen on muodostunut jonkinlainen side. Mutta huostaanoton purkamisen edellytyksiä ei ole kuitenkaan olemassa eivätkä vanhemmat pystyisi lapsistaan huolehtimaan. Sossut eivät myöskään hyväksyisi ulkomailla asumista, joten minä asetan kyllä lapset etusijalle. Miehestä pystyn olemaan erossa ja voimmehan käydä isää tapaamassa. Sitä ei voi kukaan estää. Mutta en missään nimessä pysty luopumaan meillä vuosia asuneista lapsista. Tiedän, että joutuminen uuteen perheeseen tai lastenkotiin aiheuttaisi lapsille suurelle ahdistuksen. Me ihmiset olemme erilaisia ja onneksi niin on. Ei maailma pyörisi, jos kaikki ajattelisivat asioista samalla tavalla.

        biot voivat vaikuttaa siihen, minne lapsi sijoitetaan, sijaisperheeseen, ammatilliseen perhekotiin vai lastenkotiin, perustelut täytyy tietysti olla, kyllä bioilta toiveita kysytään. Täytyy muistaa, että biot ne tekevät lastensa asioista päätökset, myös sijoituspaikasta. Jos he haluavat ottaa lapsen pois jostain perheestä ulkomaanmatkan/komennuksen takia ja siirtää toiseen perheeseen, ei se ole sijaisperheen virhe, valinta tai yleensä edes tahto. Heitä on turha syyttää siitä, että haluavat elää normaalia elämää, vaikka perheessä on sijaislapsiakin.
        Mutta siinä olet oikeassa, että olemme erilaisia. Minä vaan asettaisin oman perheeni etusijalle, aina.


      • Minulta ei kysytty
        Luna kirjoitti:

        biot voivat vaikuttaa siihen, minne lapsi sijoitetaan, sijaisperheeseen, ammatilliseen perhekotiin vai lastenkotiin, perustelut täytyy tietysti olla, kyllä bioilta toiveita kysytään. Täytyy muistaa, että biot ne tekevät lastensa asioista päätökset, myös sijoituspaikasta. Jos he haluavat ottaa lapsen pois jostain perheestä ulkomaanmatkan/komennuksen takia ja siirtää toiseen perheeseen, ei se ole sijaisperheen virhe, valinta tai yleensä edes tahto. Heitä on turha syyttää siitä, että haluavat elää normaalia elämää, vaikka perheessä on sijaislapsiakin.
        Mutta siinä olet oikeassa, että olemme erilaisia. Minä vaan asettaisin oman perheeni etusijalle, aina.

        mitään lapsen sijoitus paikasta.Sosku oli syrjäseudulta yhden perheen ottanut,ja sinne lapsi vietiin kauksi kotoa,ja siellä on.


      • syrjään,kun ei sovi
        Luna kirjoitti:

        biot voivat vaikuttaa siihen, minne lapsi sijoitetaan, sijaisperheeseen, ammatilliseen perhekotiin vai lastenkotiin, perustelut täytyy tietysti olla, kyllä bioilta toiveita kysytään. Täytyy muistaa, että biot ne tekevät lastensa asioista päätökset, myös sijoituspaikasta. Jos he haluavat ottaa lapsen pois jostain perheestä ulkomaanmatkan/komennuksen takia ja siirtää toiseen perheeseen, ei se ole sijaisperheen virhe, valinta tai yleensä edes tahto. Heitä on turha syyttää siitä, että haluavat elää normaalia elämää, vaikka perheessä on sijaislapsiakin.
        Mutta siinä olet oikeassa, että olemme erilaisia. Minä vaan asettaisin oman perheeni etusijalle, aina.

        teidän kuvioihin.Onpa hienoa,olisikohan kannattanut ajatella,ennenkuin aloitit?


      • mari
        Luna kirjoitti:

        biot voivat vaikuttaa siihen, minne lapsi sijoitetaan, sijaisperheeseen, ammatilliseen perhekotiin vai lastenkotiin, perustelut täytyy tietysti olla, kyllä bioilta toiveita kysytään. Täytyy muistaa, että biot ne tekevät lastensa asioista päätökset, myös sijoituspaikasta. Jos he haluavat ottaa lapsen pois jostain perheestä ulkomaanmatkan/komennuksen takia ja siirtää toiseen perheeseen, ei se ole sijaisperheen virhe, valinta tai yleensä edes tahto. Heitä on turha syyttää siitä, että haluavat elää normaalia elämää, vaikka perheessä on sijaislapsiakin.
        Mutta siinä olet oikeassa, että olemme erilaisia. Minä vaan asettaisin oman perheeni etusijalle, aina.

        enkä halua riidellä huom.
        olet sitä mieltä, että asettaisit oman perheen edelle. Niinhän se olisikin vaikka olisitkin kotona lasten kanssa ja mies komennuksella jossain kaukana.
        Eihän mies ole koko perhe vaan osa teidän perhettänne. Ja hyvä suhde jatkuu ja toimii vaikka toinen olisikin välillä reissuhommissa. Ja on vielä tämä kyläilymahdollisuus... Olen itse reissumiehen tytär ja vanhempieni avioliitto jatkui kuolemaan asti, näistä reissuhommista huolimatta.


      • Luna
        mari kirjoitti:

        enkä halua riidellä huom.
        olet sitä mieltä, että asettaisit oman perheen edelle. Niinhän se olisikin vaikka olisitkin kotona lasten kanssa ja mies komennuksella jossain kaukana.
        Eihän mies ole koko perhe vaan osa teidän perhettänne. Ja hyvä suhde jatkuu ja toimii vaikka toinen olisikin välillä reissuhommissa. Ja on vielä tämä kyläilymahdollisuus... Olen itse reissumiehen tytär ja vanhempieni avioliitto jatkui kuolemaan asti, näistä reissuhommista huolimatta.

        No, ei meillä ole pelkoa, että komennusta ulkomaille tulisi, mutta jos niin tapahtuisi, olisi se itsestäänselvää minulle, että perhe pysyisi koossa. Sijaislapset osa perhettä, joten tekisin kaikkeni, että pääsisivät mukaan. Jos näin ei tapahtuisi, en voisi asialle mitään.Olenhan vain sijaisäiti, en päätä sijaislasten asioista.


      • kerrankin
        Minulta ei kysytty kirjoitti:

        mitään lapsen sijoitus paikasta.Sosku oli syrjäseudulta yhden perheen ottanut,ja sinne lapsi vietiin kauksi kotoa,ja siellä on.

        lapsen edun mukaista toimintaa.
        Kai älyät pysytellä kaukana vai häiriköitkö sielläkin?
        Kiusaatko muuten myös mahdollisia sijaisperheen biologisia lapsia?
        Sinulta voi odottaa ihan mitä vaan sairasta käytöstä.


      • lastaan halua
        Luna kirjoitti:

        Pitäisi myös ajatella, että sijoitettu lapsi on osa sijaisperhettä, joss voi tapahtua elämäntilanteen muutoksia. Ei sijoitushetkellä oleva tilanne ole läheskään aina pysyvä. Tulee eroja, muuttoja, sisaruksia syntyy, voi olla työttömyyttä, kaikenlaista siis. Ehdottomasti lasten tulisi saada kulkea perheensä mukana jossa asuvat, sen riskin ottavat myös biovanhemmat, jos haluavat lapsensa perheenjäseniksi vieraaseen perheeseen. Minä en olisi valmis hajottamaan perhettäni eri maihin, sijoitettujen biovanhempien itsekkyyden takia.

        perheenjäseneksi vieraaseen perheeseen.Niinpä niin elämäntilanteessa voi tapahtua muutoksia itsekullekin.Toisten muutokset vain hyväksytään,toisten ei.


      • päässyt
        kerrankin kirjoitti:

        lapsen edun mukaista toimintaa.
        Kai älyät pysytellä kaukana vai häiriköitkö sielläkin?
        Kiusaatko muuten myös mahdollisia sijaisperheen biologisia lapsia?
        Sinulta voi odottaa ihan mitä vaan sairasta käytöstä.

        pipilästä,eipä olekaan näkynyt aikoihin.


      • ei edes kerrottu
        Minulta ei kysytty kirjoitti:

        mitään lapsen sijoitus paikasta.Sosku oli syrjäseudulta yhden perheen ottanut,ja sinne lapsi vietiin kauksi kotoa,ja siellä on.

        Minulle ei edes aluksi kerrottu, missä lapsi on. Sitten sanottiin, että tarvii kaiken mahdollisen tuen, että kiinnittyy sijaisperheeseen. Ei saanut tukea kiinnittymiseen eikä kiinnittynyt. Karkasi niin monta kertaa, että pääsi pois. Hyvä niin.


    • Sosionomi Sulo Keränen

      Pomarkun ex-kunnanjohtaja epäiltynä lapsen törkeästä seksuaalisesta hyväksikäytöstä,lähti livohkaan Latviaan.Epäillyn uhri 12-13v.Keräsellä vaimo.ja lapsia.Oli matkalla Malesiassa 5 kuukautta.Virkaansa ei palaa.Tällähetkellä vangittuna.Asia Porin käräjäoikeudessa elokuun alussa.

    • jo aivan

      törkeä.

      • ulkomaille veisivät

        sijaislapset,etteivät saisi tavata vanhempiaan,ja ettei olisi minkäänlaista kontrollia sijaisilla.


    • näinvaan

      Kyllähän sitä voisi pyytää sosiaalitoimea hankkimaan asunnon vanhemmille, jotta pääsevät säännöllisesti tapaamaan lastaan. Jos vaikka Australiasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2904
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      540
      2761
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1897
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1707
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1382
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      91
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe