Kipua vasemmalla alhaalla

Viiltäväkipu

Kauan jatkunut vatsakipu vaivaa vasemmalla alhaalla, lähes nivusessa. Kipu on viiltävä, eikä ole jatkuvaa. Saattaa olla useita kuukausia poissa ja tulee taas. Olen ravannut lääkärissä, mitään syytä en ole kivulle saanut. Ultraääni ja gynekologisia tutkimuksia tehty. Vatsan ja suolentähystystä ei lähdetty tekemään, koska sellaiset tehty -99, jolloin tätä alavasemman vaivaa ei vielä ollut. Kipupiste on selkeä, joskus saattaa olla muuta epämääräistä kipua, mutta paikantuu aina alas vasemmalle. Muut oireet: joskus epämääräistä kipua muualla, harvoin limaa ulosteessa, mielestäni suoli toimii suht normaalisti (päivittäin, tosin usein tulee sellaisena "nappulakakkana").
Millaisia tutkimuksia voin lähteä vaatimaan, koska ilmeisesti mitään vastausta en saa, ellen itse vaadi tutkimuksia? Tutkin juuri papereitani ja havahduin, että ensimmäisen kerran olen ollut tämän vaivan takia lääkärissä 2000. Syy yhä selvittämättä!!
Voiko suolistusyöpä oireilla näin esim. ilman verenvuotoa? Minulla on kahdesti tullut verta ulostamisen yhteydessä, siis pyyhittäessä sellaista vaaleahkopunaista läpinäkyvää, jonka lääkäri silloin arveli johtuvan peräpukamista (tuolloin tehtiin myös tähystykset)

14

59022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiireesti

      lääkäriin

    • tulehtunut paksusuoli tai siinä se vika.

      Suosittelen paksusuolen loppuosan tähystystä, joka sulkee mahdollisen vaarallisemman taudin pois.

      Itselleni tehtiin ko tutkimus ja todettiin, että paksusuolen mutkassa on kaventuma. Mitään syytä siihen ei löytynyt, vaikka aiheutti tukoksen.

      • Viiltävä kipu

        Jos tulehdus, niin tulehdusarvot varmaankin olisivat kohollaan? Kaikki veriarvot ok, ja erinomaiset. Tuo veri ei kai lääkäriä hätkäyttänyt, koska ilmeisesti mitään vuotoa ei ole, koska hemogloniini on korkea.
        Minulle on tehty suolitähystys. Onko paksusuolen tähystys erikseen (minkä niminen operaatio)?


      • fuxia
        Viiltävä kipu kirjoitti:

        Jos tulehdus, niin tulehdusarvot varmaankin olisivat kohollaan? Kaikki veriarvot ok, ja erinomaiset. Tuo veri ei kai lääkäriä hätkäyttänyt, koska ilmeisesti mitään vuotoa ei ole, koska hemogloniini on korkea.
        Minulle on tehty suolitähystys. Onko paksusuolen tähystys erikseen (minkä niminen operaatio)?

        Hei! Minulla oli useita kuukausia vastaavanlaiset alavatsakivut vasemmalla lähes nivusessa. Jouduin sairaalaan kuumeilun ja kovien kipujen vuoksi.Tutkimuksissa todettiin korkeat tulehdusarvot ja jouduin tiputukseen.Röntgenkuvissa näkyi runsaasti divertikkeleitä eli suolen umpipussukoita laskevassa paksusuolen osassa.Lisäksi suolen kaventuma sigmasuolessa.Hoidettin antibioteilla jonka jälkeen n.2 kk päästä suoritettiin ultratutkimus,paksusuolentähystys ja varjoainekuvaus pahanlaatuisuuden pois sulkemiseksi.Sairastan siis divertikkelitautia eli divertikuloosia. Tulehdus ja kivut uusineet kaksi kertaa. Edellä kerrotun seurauksena joudun sigmasuolen poistoleikkaukseen syyskuussa. Siksi kyselenkin olisiko jollain omakohtaista kokemusta tai jonkun lähiomaisen kyseisestä leikkauksesta selviytymisestä kerrottavaksi minulle.Lue kohdasta leikkaukset. Oireesi ovat kovin samanlaiset kuin itselläni on. Tämä sairaus on hyvin yleinen keski-iästä lähtien.Otapa yhteys ensin vaikka omalääkäriisi.


      • ellemaria
        fuxia kirjoitti:

        Hei! Minulla oli useita kuukausia vastaavanlaiset alavatsakivut vasemmalla lähes nivusessa. Jouduin sairaalaan kuumeilun ja kovien kipujen vuoksi.Tutkimuksissa todettiin korkeat tulehdusarvot ja jouduin tiputukseen.Röntgenkuvissa näkyi runsaasti divertikkeleitä eli suolen umpipussukoita laskevassa paksusuolen osassa.Lisäksi suolen kaventuma sigmasuolessa.Hoidettin antibioteilla jonka jälkeen n.2 kk päästä suoritettiin ultratutkimus,paksusuolentähystys ja varjoainekuvaus pahanlaatuisuuden pois sulkemiseksi.Sairastan siis divertikkelitautia eli divertikuloosia. Tulehdus ja kivut uusineet kaksi kertaa. Edellä kerrotun seurauksena joudun sigmasuolen poistoleikkaukseen syyskuussa. Siksi kyselenkin olisiko jollain omakohtaista kokemusta tai jonkun lähiomaisen kyseisestä leikkauksesta selviytymisestä kerrottavaksi minulle.Lue kohdasta leikkaukset. Oireesi ovat kovin samanlaiset kuin itselläni on. Tämä sairaus on hyvin yleinen keski-iästä lähtien.Otapa yhteys ensin vaikka omalääkäriisi.

        Hei!

        Luin viestisi joka on parin vuoden takaa. Tutulta kuulostaa tuo tilanne. Olen menossa vastaavanlaiseen leikkaukseen nyt huhtikuussa, siis sigmasuolen poistoon divertikkelitaudin takia. Miten sinä olet selvinnyt? Tehtiinkö avanne? Kauanko toipuminen kesti? Koko operaatio pelottaa, mutta jatkuvat tulehdukset sairaalassa oloineen eivät nekään herkkua ole.


    • cardemumma

      hei..olen joskus kärsinyt samanlaisista vaivoista..kävin gynegologilla varmuuden vuoksi,jos olis jotain esim vasemmas munasarjas jotain,mutta ei ollut mitään.joskus se oli niin kipiä,että kipu heijastui vas. alaselkään. rupesin juomaan litrakaupalla vettä,vettä..söin kuituja yms..kyllä rupes helpottamaan.taisi olla vain suolistoperäisiä oireita..suolistoa on vielä nivusen kohdassa.suolostosyöpää sulla ei oo...silloin olisit ripulilla,välillä kovalla,mahassa turvotuksen tunnetta,nälkä menisi,laihtuisit jne..ja jos veri pyllystä olisi tummanpunaista..silloin olisi syytä mennä labraan ottamaan ulostenäyte..kirkkanpunainen väri on aina hyvä juttu!! eli johtuu monesti just näistä peräpukamista...sitten se voi olla stressikipua,ns stressimaha..

    • Kipukopiste

      Minullakin on kipua vasemmalla alavatsan alueella. Yhtäjaksoinen kipu alkaa yleensä aamuyöstä ja lakkaa ylösnoustua. Kipu hellittää pissillä käytyä ja myös kun vetää vasemman jalan polven rintaa vasten. Päivisin kipu on harvinaisempaa. Voin melkein sentilleen paikallistaa kipukohdan. Vuosia sitten on tehty tähystys, jolloin mitään erikoista ei löytynyt. Sen jälkeen sappi on poistettu, se oli syy silloiseen vatsa-alueen kipuun. Onko muilla ollut aamuyöllä alkavaa kipua?

      • Juzaca

        Aiheuttaa myös kipua, ei tarvi olla isokaan saostuma / kivi. jos jumittuu kipu on silloin paikallinen sekä voi säteillä selkään.Lääkäri kyllä löytää jos on kokemusta.


    • adg

      Jozxcv

    • maikki84

      mulla onm voimkas kipu vasemmalla puolella ahalla

    • zane

      Minulta poistettiin sigmasuoli kesällä -11. Suoli ei ole vieläkään
      kunnossa. En voi syödä samalla lailla kun ennen leikkaukerran tuli vertakerrasta.
      Usein on kova ripuli ja vatsassa kouristelee. Lääkäreilta en ole saanut apua. Sanovat että toipuminen kestää kauan.Jopa vuoden. Tämä rajoittaa elämää kovasti.Masentaa. Minulla ei ollut kipua ennen leikkausta, kerran tuli verta ulostaessa.
      En olisi mennyt, jos olisin tiennyt lopputuloksen.
      Menin terveenä leikkaukseen ja tulin sairaana pois.
      Onko toisilla samanlaisia kokemuksia?

    • kaapoz

      Olen vähän yli viisikymppinen. Minulta leikattiin umpilisäke ja joku divertikkeli joskus ehkä vuonna 1978. Sittemmin on leikattu oikealta puolelta nivustyrä. Viime aikoina minulla on ollut myöskin vatsakipua vasemmalla. Luulin ensin että se on nivustyrä, mutta kipu lienee ylempänä. Kipu on lonkkaluun korkeimmasta kohdasta suoraan keskelle päin noin puolivälissä ennen keskivatsaa. Kovaa yskiminen hirvittää, ellen samalla pidä polvea rintaa vasten tai paina kipukohtaa voimakkaasti. Osaako kukaan kertoa mikä vaiva tässä on todennäköisesti kysymyksessä. Verta tulee toisinaan pyyhkiessa paperiin, mutta ei pyttyyn. Se on vaalean väristä ja oletan sen tulevan peräpukamista. Ripulia on aika usein mutta ei ummetusta.

      • Täällä.ei.oo.lekureita

        Ei lääkärissä käynti olis mitään? Eihän?


      • Anonyymi

        Olen 86 vuotias nainen ja joskus sigmasuolen kohta on oireillut kipuna etenkin kun on ollut ummetusta. Nyt se kohta heittäytyi tosi kipeeksi että kävely oli liki mahdotonta. Minulla on aikoja sitten todettu diverttikeleitä paksunsuolen tähystyksessä ja ummetus ei sovi niiden kanssa yhteen koska ne jarruttavat ruokamassan kulkua. Niin sitten eilen ja tänään oli sen suhteen pahin päivä. Olin lääkärissä ja hän sanoi että nämä umpipussit ovat syypää aiheuttaen tulehdusta. Nyt sitten viikon on syötävä tulehduskipulääkettä ja sitten katsotaan lisää. Olen opiskellut kuinka tätä vaivaa hoidetaan itse. Jopa marjojen siemeniä ym pitää välttää. Luettelo on pitkä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2859
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      403
      2752
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      78
      1924
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      70
      1893
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1803
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1794
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1738
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1542
    Aihe