Fibrosta kyselyä

kertokaa

Hei.Onko teillä tietoa tai kokemusta, voiko fibromyalgia esiintyä kehossa vain toisella puolella? Kipupisteet löytyvät vain kehon toiselta puolelta ja särytkin ovat näin. Olisin kiitollinen vastauksista.

11

4058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fibromyalgia

      oli kylläkin missä milloinkin kehoa,saatto olla jalan pohjas punanen sekunti olikin kainalossa,käsivarsissa,sormissa ihan ympäri kehoa,se oli kauheaa.
      Alkoi 3½v.sitten,puhkes siis muun sairauden myötä.Aloitin silloin myös luontaistuotteitten käytön,mangnesium,omega,b-vitamiin.mm.
      nyt en ole pitkään aikaan saanu kipukohtauksia.

    • eskimo

      fibromyalgia on hyvin yksilöllinen tauti. jokaisella se näkyy omalla tavalla. ja eri ihmisellä toimii erilaiset apukeinot lievittämään kipuja.

      • Mukana

        Niinpä, fibromyalgiaa kun on pääasiassa pitkäaikaiskiputilat, vaikka ne johtuisivat mistä muusta tahansa. Siinäpä onkin sitten se kissanhännän veto, auttaako vai ei.

        Joitain vuosia sitten elämöitiin valtavasti kiropraktikko Hannu Timosen lausuntoja, joka lupasi poistaa fibromyalgia, en nyt enää muista missä ajassa.

        Ainakin Timosen vaikutusalueella reumaiset puhisivat silmittömöstä raivosta, ja osa oli hyvin tyytyväisiä.

        Itse nikamalukkopotilaana olen huomannut, että hoitamattoman nikamalukot saavat aikaan fibromyalgisen kroonisen kipukropan. Ja aivan varmasti diaknosoidaan fibromyalgiaksi jos lukkoja on päässyt kehittymään runsaasti.

        Minullakin vastaava tila, kun nikamalukot kestivät vuosikaupalla kaularangassa ja niskassa, diaknosoitiin migreeniksi neurologin toimesta.
        Ja kitit, se mitään migreeniä ollut. Eivät migreenilääkkeet siihen tehonneet.

        Fibromyaltikkona tiedän, että nikamalukot aiheuttavat aivan samanlaisen tilan, kuin fibromyalgiaoireetkin. Ainoa ero on, että fibromyalgiasta peräisin olevaan tilaan ei auta kiropraktiikka, eikä hieronta, vain pahentavat minun fibroani. Mutta jos fibro-oireitteni takana on nikamalukot, silloinpa auttaa ja nopeasti nikamalukkojen avaus ja rentoutushieronta.

        Yksi ja kaksi nikamalukkoa ei vielä sellaista kokonaisvaltaista kipua saa aikaan, mutta kun lukkoja alkaa kertyä 15-20 eripuolille kehoa, silloin onkin jo koko kehoa natisuttava kokonaisvaltainen kiputila kyseessä.
        Se sitten on toinen kysymys kokonaan, miksi kudokset ovat jännittyneet, tai jäykät, että nikamalukot eivät pääse vapautumaan, eli palautumaan lukkotilanteesta. Siellä voi olla tosiaan tekemistä ruoalla, ja monilla muilla tekijöillä.


      • kerroppa
        Mukana kirjoitti:

        Niinpä, fibromyalgiaa kun on pääasiassa pitkäaikaiskiputilat, vaikka ne johtuisivat mistä muusta tahansa. Siinäpä onkin sitten se kissanhännän veto, auttaako vai ei.

        Joitain vuosia sitten elämöitiin valtavasti kiropraktikko Hannu Timosen lausuntoja, joka lupasi poistaa fibromyalgia, en nyt enää muista missä ajassa.

        Ainakin Timosen vaikutusalueella reumaiset puhisivat silmittömöstä raivosta, ja osa oli hyvin tyytyväisiä.

        Itse nikamalukkopotilaana olen huomannut, että hoitamattoman nikamalukot saavat aikaan fibromyalgisen kroonisen kipukropan. Ja aivan varmasti diaknosoidaan fibromyalgiaksi jos lukkoja on päässyt kehittymään runsaasti.

        Minullakin vastaava tila, kun nikamalukot kestivät vuosikaupalla kaularangassa ja niskassa, diaknosoitiin migreeniksi neurologin toimesta.
        Ja kitit, se mitään migreeniä ollut. Eivät migreenilääkkeet siihen tehonneet.

        Fibromyaltikkona tiedän, että nikamalukot aiheuttavat aivan samanlaisen tilan, kuin fibromyalgiaoireetkin. Ainoa ero on, että fibromyalgiasta peräisin olevaan tilaan ei auta kiropraktiikka, eikä hieronta, vain pahentavat minun fibroani. Mutta jos fibro-oireitteni takana on nikamalukot, silloinpa auttaa ja nopeasti nikamalukkojen avaus ja rentoutushieronta.

        Yksi ja kaksi nikamalukkoa ei vielä sellaista kokonaisvaltaista kipua saa aikaan, mutta kun lukkoja alkaa kertyä 15-20 eripuolille kehoa, silloin onkin jo koko kehoa natisuttava kokonaisvaltainen kiputila kyseessä.
        Se sitten on toinen kysymys kokonaan, miksi kudokset ovat jännittyneet, tai jäykät, että nikamalukot eivät pääse vapautumaan, eli palautumaan lukkotilanteesta. Siellä voi olla tosiaan tekemistä ruoalla, ja monilla muilla tekijöillä.

        Millainen nivellukkosairaus on? Mitä käsittelyä suosittelisit? Itselläni tuntuu että olen kestolukossa sieltä täältä rangastani, vaikeaa. Olisin kiitollinen vastauksestasi.


      • Mukana
        kerroppa kirjoitti:

        Millainen nivellukkosairaus on? Mitä käsittelyä suosittelisit? Itselläni tuntuu että olen kestolukossa sieltä täältä rangastani, vaikeaa. Olisin kiitollinen vastauksestasi.

        Nikamalukko, ei siis nivellukko.
        Kehossa on nikamia, kuten selkärangassa, ja rintarangassa. Myös tukirangan, eli selkä- ja rintarangan skolioosi (kierous) voi myös olla koko kehon kiputilan takana.
        Minäkin sain vasta nyt tietää, että kroppani on kiero kuin korkkiruuvi kun osuin oikealle lääkärille.

        Kun joku nikama jää lukkoon, eli katsoppa kuvaa, niin huomaat että nikamia on ja paljon, jos linkki onnistuu liittymään että kuva näkyy:

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.terveperhe.net/images1/selkaranka_smaller.gif&imgrefurl=http://www.terveperhe.net/selkaranka.html&h=251&w=169&sz=8&tbnid=f7YO-sn_IT0J:&tbnh=106&tbnw=71&hl=fi&start=2&prev=/images?q=selkäranka&svnum=10&hl=fi&lr=

        Nikamien kuuluu liikkua, mutta jos nikamissa olevat haarakkeet pääsevät takertumaan toisiinsa, se estää nikaman liikkumisen. Kudokset ympärillä heti jännittyvät. Jos noita lukkiutuneita nikamia on useita, niinkuin minulla parhaassa tapauksessa parikymmentä yhdellä kertaa, niin siinä on koko kroppa kuin olisi tulimeressä joka heijastuu aina jalkoihin ja käsivarsiin saakka, eli koko kehon onglema.

        Ja kun kudokset ympärillä ovat krampissa, eli jännittyneet, lukot eivät pääse edes aukeamaanaan ja tilasta voi muodostua pitkäaikinen. Samalla yhä laajempi ja laajempi alue pehmytkudoksista jännittyy.
        Jo luontainen kivun suojelemisrefleksi saa aikaan liahasten jännittymisen.

        Kun niska- ja hartianikamia on riittävästi jumissa, ei edes pää käänny sitä vertaa sivulle että liikennettä näkisi. Minulle tuo tila nostaa hartioihin ja selkään kamalan poltteen. Ja jalkojenkin liikkeet jäyksityvät, on kuin PUU-UKKO. Selkä väsyy hetkessä, ei jaksa edes seisoa sitä vertaa, että kaupassa kävisi, vaan pitää olla kauppakärryt, mihin nojaa.

        Ei se mikään nivellukkosairaus ole, vaan monien tekijöiden summa, eli oravapyörä.
        Meillä joilla on taipumusta esim. reumaan, kudokset voivat reagoida ruoka-aineisiin, ja tätä kautta kudokset ovat useinmiten turpeat, ja joka lisää nikamien lukkoisuutta kun ne eivät pääse itsestään liikkumaan vapautumaan.
        Ja jatkuva turvotus painaa hermoja, ja tukkii mm. lymfasuonistoa. Kun hermot on puristuksissa, kipuahan siitä tulee.
        Tuntee itsensä niin pökkelöksi, kuin olisi kipsiin valettu.

        Polkupyörällä ajaminenkin on tosi vaikeaa, kun joka paikka on niin pökkelönä ja kankea.
        Ja kun tämän tilan jälkeen kokee normaalin tilan, sitä tuntuu, että on kuin keijukainen, vaikka painaisi 100 kg.

        Ehkäisyhoitona olisi tietenkin hoito, mikä pitäisi kudoksia pehmeinä ja rentoina. Siihen on monen monia keinoja. Yksi auttaa yhtä, toinen toista, ja kolmas kolamtta. Mitään yleispätevää ohejetta ei taatusti edes ole.

        Toiset sietää hierontaa, minä en. Lymfa auttaa joitakin. Suolalla on sormensa pelissä myös. Ruoka tulehduttaa toisia, täsmäruokavalio auttaa toisia että kudokset eivät turpoa ja ole jännittyneet.
        Magneeteista on toisille kerrassaan loistava apu.
        Aloe Vera ja Noni ovat kova sana tässä.


      • Alkup.
        Mukana kirjoitti:

        Nikamalukko, ei siis nivellukko.
        Kehossa on nikamia, kuten selkärangassa, ja rintarangassa. Myös tukirangan, eli selkä- ja rintarangan skolioosi (kierous) voi myös olla koko kehon kiputilan takana.
        Minäkin sain vasta nyt tietää, että kroppani on kiero kuin korkkiruuvi kun osuin oikealle lääkärille.

        Kun joku nikama jää lukkoon, eli katsoppa kuvaa, niin huomaat että nikamia on ja paljon, jos linkki onnistuu liittymään että kuva näkyy:

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.terveperhe.net/images1/selkaranka_smaller.gif&imgrefurl=http://www.terveperhe.net/selkaranka.html&h=251&w=169&sz=8&tbnid=f7YO-sn_IT0J:&tbnh=106&tbnw=71&hl=fi&start=2&prev=/images?q=selkäranka&svnum=10&hl=fi&lr=

        Nikamien kuuluu liikkua, mutta jos nikamissa olevat haarakkeet pääsevät takertumaan toisiinsa, se estää nikaman liikkumisen. Kudokset ympärillä heti jännittyvät. Jos noita lukkiutuneita nikamia on useita, niinkuin minulla parhaassa tapauksessa parikymmentä yhdellä kertaa, niin siinä on koko kroppa kuin olisi tulimeressä joka heijastuu aina jalkoihin ja käsivarsiin saakka, eli koko kehon onglema.

        Ja kun kudokset ympärillä ovat krampissa, eli jännittyneet, lukot eivät pääse edes aukeamaanaan ja tilasta voi muodostua pitkäaikinen. Samalla yhä laajempi ja laajempi alue pehmytkudoksista jännittyy.
        Jo luontainen kivun suojelemisrefleksi saa aikaan liahasten jännittymisen.

        Kun niska- ja hartianikamia on riittävästi jumissa, ei edes pää käänny sitä vertaa sivulle että liikennettä näkisi. Minulle tuo tila nostaa hartioihin ja selkään kamalan poltteen. Ja jalkojenkin liikkeet jäyksityvät, on kuin PUU-UKKO. Selkä väsyy hetkessä, ei jaksa edes seisoa sitä vertaa, että kaupassa kävisi, vaan pitää olla kauppakärryt, mihin nojaa.

        Ei se mikään nivellukkosairaus ole, vaan monien tekijöiden summa, eli oravapyörä.
        Meillä joilla on taipumusta esim. reumaan, kudokset voivat reagoida ruoka-aineisiin, ja tätä kautta kudokset ovat useinmiten turpeat, ja joka lisää nikamien lukkoisuutta kun ne eivät pääse itsestään liikkumaan vapautumaan.
        Ja jatkuva turvotus painaa hermoja, ja tukkii mm. lymfasuonistoa. Kun hermot on puristuksissa, kipuahan siitä tulee.
        Tuntee itsensä niin pökkelöksi, kuin olisi kipsiin valettu.

        Polkupyörällä ajaminenkin on tosi vaikeaa, kun joka paikka on niin pökkelönä ja kankea.
        Ja kun tämän tilan jälkeen kokee normaalin tilan, sitä tuntuu, että on kuin keijukainen, vaikka painaisi 100 kg.

        Ehkäisyhoitona olisi tietenkin hoito, mikä pitäisi kudoksia pehmeinä ja rentoina. Siihen on monen monia keinoja. Yksi auttaa yhtä, toinen toista, ja kolmas kolamtta. Mitään yleispätevää ohejetta ei taatusti edes ole.

        Toiset sietää hierontaa, minä en. Lymfa auttaa joitakin. Suolalla on sormensa pelissä myös. Ruoka tulehduttaa toisia, täsmäruokavalio auttaa toisia että kudokset eivät turpoa ja ole jännittyneet.
        Magneeteista on toisille kerrassaan loistava apu.
        Aloe Vera ja Noni ovat kova sana tässä.

        Magneeteista? Aloe veraa juonkin....


    • isosti onneton

      hei

      • kvasti onneto

        mistä mangneeteistä puhutte,auttakaa mua,olen43vuotias naikkonen ja aivan loppu näihin kipuihin,joita on koko kehossa niinkuin aaltomaisesi,polttaa ja kirvelee yl'äselkää,käsiä ja jalat on puupökkelöt ja amulla i meina päästä sägystä liikkeelle,zopinoxia otan joka ilta että saan ees vähän unta,tuntuu kuin koko keho jäykitstyisi päiväpäivältä enenmmän ja polte senkuin lisääntyy,lääkärissä,fysioissa ja osteopaatilla ole ravannut,mutta kukaan ei ole pystynyt auttamaan,hermot on aivan loppu,mitä tehä,voitteko auttaa otenkin,vai oisko naru ksulssn kohts helpotus,kuitenkin lapsia joiden takia yritän jatkaa,ketokaa jotakin minulle,edes viitteitä siitä mitä' tää voi olla,kiitoksia jo kovasti etukäteen


      • pökkelö 45
        kvasti onneto kirjoitti:

        mistä mangneeteistä puhutte,auttakaa mua,olen43vuotias naikkonen ja aivan loppu näihin kipuihin,joita on koko kehossa niinkuin aaltomaisesi,polttaa ja kirvelee yl'äselkää,käsiä ja jalat on puupökkelöt ja amulla i meina päästä sägystä liikkeelle,zopinoxia otan joka ilta että saan ees vähän unta,tuntuu kuin koko keho jäykitstyisi päiväpäivältä enenmmän ja polte senkuin lisääntyy,lääkärissä,fysioissa ja osteopaatilla ole ravannut,mutta kukaan ei ole pystynyt auttamaan,hermot on aivan loppu,mitä tehä,voitteko auttaa otenkin,vai oisko naru ksulssn kohts helpotus,kuitenkin lapsia joiden takia yritän jatkaa,ketokaa jotakin minulle,edes viitteitä siitä mitä' tää voi olla,kiitoksia jo kovasti etukäteen

        45 v ja sormet elää omaa elämäänsä kirjottaessa. 10 vuotta ylikin valitettu kivuista lekurille.
        Orudis 100 ollu ainoa, joka auttaa, kun ei enää jaksa särkyä.
        Aamulla kuin puu ukko. Nyt olen huomannut toisen puolen olevan paljon jäykempi kuin toisen. Ei mene enää varpaat suuhun.
        Somet jää jumiin kevyitä tavaroitakin kantaessa. En uskalla enää kiivetä tikapuille, kun katosi voimat katolle mennessä. KÄsiarsien avulla tulin alas.
        Yksi uusi piirre on mustelmien ilmestyminen mm. reisiin, jos kannan jotain.
        Lekurille kun menen, niin mitään vikaa ei koskaan löydy.


      • niskassakin palaa
        kvasti onneto kirjoitti:

        mistä mangneeteistä puhutte,auttakaa mua,olen43vuotias naikkonen ja aivan loppu näihin kipuihin,joita on koko kehossa niinkuin aaltomaisesi,polttaa ja kirvelee yl'äselkää,käsiä ja jalat on puupökkelöt ja amulla i meina päästä sägystä liikkeelle,zopinoxia otan joka ilta että saan ees vähän unta,tuntuu kuin koko keho jäykitstyisi päiväpäivältä enenmmän ja polte senkuin lisääntyy,lääkärissä,fysioissa ja osteopaatilla ole ravannut,mutta kukaan ei ole pystynyt auttamaan,hermot on aivan loppu,mitä tehä,voitteko auttaa otenkin,vai oisko naru ksulssn kohts helpotus,kuitenkin lapsia joiden takia yritän jatkaa,ketokaa jotakin minulle,edes viitteitä siitä mitä' tää voi olla,kiitoksia jo kovasti etukäteen

        Oleko käynyt reumalääkärillä tai neurologilla? Entä oletko saanut jo hullunkin paperit? Mun mielestä sulla vois olla joku lihassairaus tms. Joku hermolihasliitossairaus tms. En tosiaan tiedä, mutta sen tiedän etteivät oireet ole lääkäreille, edes mainisemilleni, tuttuja, paitsi sille psykiatrille jonka mielestä oireet ovat vain kuvitelmaani kun labrakokeista ei mitään löydy. Itselläni on ollut myös aaltoimaista poltetta, välillä on, välillä ei. Sitten on tietyt kohdat joissa palaa enemmän, kuten sanoit, erittäin tuskaisesti, tai välillä oire on vain tuskaa. Myös väsymistä, puutumista, pistelyä yms yms runsaasti runsaasti ja omat oireeni ovat olleet pitkin päivää, voimistuen iltaa kohti, ja tai välillä pahiten aina nukkumaan käydessä. Oikeata apua en ole saanut, itse on pitänyt pyytää hermokipua lievittävää lääkitystä, ja nyt lyrica auttaa jonkun verran kuten kipulääkkeetkin, mutta aivan liian vähän. Jos saat apua tai tietoa mikä sinua vaivaa, kerro, jos siten myös saisin apua.


      • Fibro
        kvasti onneto kirjoitti:

        mistä mangneeteistä puhutte,auttakaa mua,olen43vuotias naikkonen ja aivan loppu näihin kipuihin,joita on koko kehossa niinkuin aaltomaisesi,polttaa ja kirvelee yl'äselkää,käsiä ja jalat on puupökkelöt ja amulla i meina päästä sägystä liikkeelle,zopinoxia otan joka ilta että saan ees vähän unta,tuntuu kuin koko keho jäykitstyisi päiväpäivältä enenmmän ja polte senkuin lisääntyy,lääkärissä,fysioissa ja osteopaatilla ole ravannut,mutta kukaan ei ole pystynyt auttamaan,hermot on aivan loppu,mitä tehä,voitteko auttaa otenkin,vai oisko naru ksulssn kohts helpotus,kuitenkin lapsia joiden takia yritän jatkaa,ketokaa jotakin minulle,edes viitteitä siitä mitä' tää voi olla,kiitoksia jo kovasti etukäteen

        Itselläni lääkäri totesi äsken fibromyalgian, jota tosin olen sairastanut jo yli kymmenen vuotta: Aamukankeus, jokapaikan lihaskivut, valoherkkyys, väsymys, masennus ym. ym.
        Päätin kokeilla gluteenitonta ruokavalioa. En käytä sianlihaa, mutta kanaa, kalkkunaa ja kalaa syön. Jooga auttaa rentoutumaan ja hidas lihasten venyttely tuntuu kipeissä lihaksissa hyvältä. Akupainanta helpottaa hetkeksi kipua. Kävely ja liikkuminen auttavat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe