Onko väite oikea?

Demusso

Onko tämä väite oikea, että jousituksen osat pitää vaihtaa BX:ssä 200 tkm aikana? Että kuulemma jousitus on sökö jo siinä vaiheessa.

9

2717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zippe

      Niinpä. Entä onko tämä totta, että mihin tahansa tavalliseen rautajousiautoon joutuu uusimaan iskunvaimentimia 200 tkm:n kohdalla?

    • Jape

      Kyllähän hydraulisen jousituksen saa täysin sököksi ellei siitä tiedä mitään, saatikka sitä ymmärretä huoltaa/korjata.

      Aikoinaan oli neljä vuotta dsl-bex ja hyvin sen kanssa pärjäsi kun oli tuttavia, jotka hydraulisen jousituksen päälle ymmärsivät ja opastivat sen huoltamisessa. Se oli toistaiseksi halvin kulkine ylläpitää minkä omistamisesta olen maksanut tässä maassa. Kerrassaan mukava jousitus:)

      • Xaateri

        Kyllähän ne vihreät kranaatit pitää ainakin kerran /280 tkm /17v vaihtaa.
        Samoin vihreä liemi ei saa muuttua ruskeaksi jollei kerjää ongelmia.

        Vanha kissa pomppaa edelleen kiltisti 'jousilleen' ja kulkee vähintäänkin yhtä pehmeästi kuin 12 v uudempi Xantia.

        Suosittelen välillä testaamaan muitakin autoja, niin tuntuma säilyy. Kaikkeen kun tahtoo tottumaan. Oikesti mukavan pehmeäkään ei kohta tunnu mitenkään erikoiselta.


      • Jape
        Xaateri kirjoitti:

        Kyllähän ne vihreät kranaatit pitää ainakin kerran /280 tkm /17v vaihtaa.
        Samoin vihreä liemi ei saa muuttua ruskeaksi jollei kerjää ongelmia.

        Vanha kissa pomppaa edelleen kiltisti 'jousilleen' ja kulkee vähintäänkin yhtä pehmeästi kuin 12 v uudempi Xantia.

        Suosittelen välillä testaamaan muitakin autoja, niin tuntuma säilyy. Kaikkeen kun tahtoo tottumaan. Oikesti mukavan pehmeäkään ei kohta tunnu mitenkään erikoiselta.

        Tulee nykyään ajettua rautajousisella japsilla. Joitakin viikkoja sitten käytiin kalastelemassa keski-suomen takametsien järvillä. Kaveri tuli paikalle omalla Xantiallaan ja ajettiin samaa kinttupolkua välillä omalla kulkineellani ja kaverin hydrauliikkamystiikalla, kun lähikaupassakin piti välillä käydä...

        Ero on uskomaton. Corollalla päästellessä kinttupolku tuntui kinttupolulta. Xantialla taas kinttupolusta tuli hydrauliikan ansiosta tasaisen pehmeä, joka ei lyönyt takaisin montuissa. Kyllä sen eron ja mukavuuden tässä taas huomasi citikan hyväksi. Kyyti oli nautinnollista.


    • on tärkeää

      Suodattimien puhdistuksesta ja hydraulinesteen vaihdosta kun huolehtii vähintään joka toinen vuosi, mieluummin joka vuosi, niin ei hydrauliikka paljon muuta vaadi. Nuo vaan tahdotaan unohtaa.

      • ¨¨sitikka

        jos jousipalloihin ei ole laitettu venttiileitä noin kolmenvuoden ikäisenä ja paineistettu niin todennäköisesti palloista vastapainetyppi on osittain haihtunut ja jousitus on kova.venttiiliä laittaa mm,ssa sitronen ,hae gooclelta sitronen,ja sitruunapatonki siellä on asiasta.laita jousitus kuntoon ,ajonautinto säilyy,


    • mutta totta

      Citroenin kaasu/neste jousitusjärjestelmän "jousipallot" kestävät jopa 200 tkm. Kilometrimäärä on tosiaan hämmästyttävän pitkä verrattuna muihin jousitusjärjestelmiin. Esim. yleisimmin autoissa olevan kierrejousi/iskunvaimennin järjestelmien komponenttien kesto on huomattavasti lyhyempi. Näiden perinteisten iskunvaimentimien kestoikä on 70 - 100 tkm ja jo sitä aikaisemmin niiden teho on huomattavasti heikentynyt. Nykyisin, kun iskunvaimentimet mitataan katassatuksessa, niin vaihtoon menee paljon n. 50 tkm ajettuja iskunvaimentimia eli neljät vaimentimet Citroenin jousipallojen käyttöaikana. Lisäksi kierrejousien kestävyys on varsin heikko, joissakin autoissa kierrejousia katkeaaa muutaman kymmenentuhannen välein. Tätäkään ongelmaa ei Citroenin kaasuneste jousituksella ole.
      Kun joustinpallojen hinta alkuperäisosana, merkkiliikkessä vaihdettuna on n. 70-80 € /kpl ja sisältää käytänössä perinteiseen järjestelmään verrattuna sekä jousen että iskunvaimentinen ja on hinnaltaan puolet esim. nykyjään yleisimmän McPerchon joustintukirakenteen iskunvaimentimen vaihtokustannuksista, niin ei voi kun ihmetellä Citroenin insinöörien oivallusta tehdä hyvä jousitus kestäväksi ja ylläpitokuluiltaan todella edulliseksi.
      Vielä huomautuksena, että valitettavasti kaasunestejousitus on nykymalleista ainoastaan C5:ssä ja edellisistä malleista se oli Xsantiassa ja BX:ssä.

    • pirhan

      Jousipallojen kesto lienee enemmänkin kiinni iästä kuin kilometreistä, kuten on tavallisissa iskunvaimentimissa. Itselläni Xantiassa raja tuli vastaan noin 5 vuoden iässä. Sanotaan, että joustinkaasusta häviää 10 % vuodessa, joten 5 vuodessa on hävinnyt puolet. Jousitus on tällöin jo melkoisen kova. Pallojen vaihto on edullista verrattuna iskareihin. Kun vielä muistaa vaihtaa hydraulinesteet ohjekirjan mukaan, noudattaa systeemin kanssa ehdotonta puhtautta ja muutaman kerran vuodessa vetää jousituksen ylös-alas muutaman kerran, kaasunestejousitus toimii kuin unelma. Eikä tarvitse vaihtaa koiranluita...

      • Itseasiassa viidessä vuodessa ei häviä puolet ... se 10% kun vähenee aina siitä jäljellä olevasta määrästä eli tuota ei voi laskea 5x10=50. Jos esim alkuperäinen paine on 50 bar, vuoden päästä sitä on 45, kahden vuoden päästä 40.5 jne ... ei siinä suurta eroa tule mutta jokatapauksessa se häviävä määrä vähenee vuosi vuodelta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6204
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5693
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3214
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2534
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2467
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2208
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1749
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1727
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    Aihe