Vuoden 1959 Boianain vierailijat
Kirjoittanut Bill Chalker
Vuonna 1959 Papua-Uusi-Guinea oli vielä Australian hallinnoima alue. Tuon vuoden kesäkuussa australialainen anglikaanilähetyssaarnaaja, pastori William Gill, sekä 37 hänen Boianain lähetysasemansa jäsentä tekivät merkittäviä havaintoja. Gill teki kokemuksesta muistiinpanoja, jotka päätyivät tiedotusvälineiden tietoon. Elokuussa julkaistut uutiset aiheuttivat suurta kohua. Olen haastatellut pastori Gilliä kahdesti perusteellisesti, ja minuun teki vaikutuksen hänen rauhallinen ja varma tapansa kuvailla tapahtumia. Seuraava teksti perustuu hänen omaan kertomukseensa tapauksesta.
Vain päivää ennen kyseistä havaintoa Gill oli kirjoittanut kirjeen pastori David Durielle – joka toimi Dogurassa sijaitsevan Saint Aidan’s Collegen rehtorin sijaisena – liitteenä raportille, joka koski Stephen Moin (Gillin lähetysaseman apulaisopettajan) tekemää UFO-havaintoa.
”Hyvä David, tutustu näihin poikkeuksellisiin tietoihin. Olen lähes vakuuttunut ’vierailu’-teoriasta. Viime kuukausien aikana on tullut useita raportteja luotettavilta todistajilta. Näissä tuoreimmissa raporteissa on erikoista se, että UFOt näyttävät pysyvän paikallaan Boianain yläpuolella tai liikkuvan sieltä käsin. Mount Pudin ympäristö näyttää olevan alue, jonka yllä ne leijuvat. Näin itse paikallaan pysyvän valkoisen valon kahdesti saman yön aikana 9. huhtikuuta, mutta eri paikoissa.
Uskon, että myös sinun oppilaasi ovat nähneet sellaisen Boianain yläpuolella. Apulaispiirivirkamies Bob Smith ja herra Glover ovat kaikki nähneet sen – tai vastaavia kohteita – eri kerroilla Boianain yläpuolella, vaikka muistaakseni Baniaran asukkaat kertoivat seuranneensa sen kulkua taivaalla meidän suunnastamme katsottuna. Luulen, että tämä on ensimmäinen kerta, kun ’lautanen’ on tunnistettu nimenomaan sellaiseksi.
En epäile näiden ’asioiden’ olemassaoloa (enkä voikaan, nyt kun olen itse nähnyt sellaisen), mutta yksinkertainen mieleni kaipaa yhä tieteellistä näyttöä, ennen kuin voin hyväksyä teorian avaruudesta saapumisesta.” Olen taipuvainen uskomaan, että monet UFOt ovat todennäköisesti jonkinlaisia sähköisiä ilmiöitä tai ehkä atomipommiräjähdysten tms. aiheuttamia.
Se, että Stephen väitti nähneensä lautasen, saattaa olla alitajunnan tuotosta – on hyvin todennäköistä, että hän on joskus nähnyt kuvia aiheesta lehdessä. Toisaalta on hyvinkin mahdollista, että lautasia on olemassa, mutta on vain 50 prosentin mahdollisuus, etteivät ne ole maapallolta peräisin; vielä epätodennäköisempää on, että niissä olisi ihmisiä kyydissä (ne ovat todennäköisemmin radio-ohjattuja), eikä ole todistettu, että ne olisivat kiinteitä kappaleita.
”Tämä kaikki on minulle liian vaikeaa ymmärtää; odotan mieluummin, että joku fiksu kaveri nappaa sellaisen näytteille Martin Squarelle. Palautathan tämän raportin, sillä minulla ei ole siitä kopiota ja haluan antaa sen Norille (pastori Norman Crutwell). Terveisin, Epäilevä William, anglikaaninen lähetysasema, Boianai. 27.6.1959”
Seuraavan päivän tapahtumat saivat ”Epäilevän Williamin” muuttamaan mielensä, kuten seuraava kirje elävästi osoittaa.
”Hyvä David,
Elämä on kummallista, eikö vain? Kirjoitin sinulle eilen kirjeen (jonka aion yhä lähettää), jossa esitin mielipiteitäni UFOista. Nyt, alle vuorokautta myöhemmin, olen muuttanut näkemyksiäni jonkin verran. Viime yönä me täällä Boianaissa todistimme noin neljän tunnin ajan UFO-toimintaa, eikä ole pienintäkään epäilystä siitä, etteivätkö niitä ohjailisi jonkinlaiset olennot. Välillä näky oli suorastaan henkeäsalpaava. Tässä on raportti. Ole hyvä ja kierrätä sitä eteenpäin, mutta käsittele sitä erittäin varovasti, sillä minulla ei ole siitä toista kappaletta; tämäkin lähetetään Norille, aivan kuten Stephenia koskeva raporttini. Olisin kiitollinen, jos voisit lähettää kaiken takaisin mahdollisimman pian.
Terveisin,
Vakuuttunut Bill”
Muistiinpanojensa mukaan Gill näki kirkkaan valkoisen valon luoteisella taivaalla. Se näytti lähestyvän lähetysasemaa ja leijuvan noin sadan metrin korkeudessa. Lopulta 38 ihmistä – heidän joukossaan Gill, opettajat Steven Gill Moi ja Ananias Rarata sekä rouva Nessle Moi – kokoontui tarkkailemaan pääasiallista ufoa, joka näytti suurelta, kiekonmuotoiselta kappaleelta. Se vaikutti kiinteältä ja pyöreältä; siinä oli leveä alaosa ja kapeampi yläosa. Kappaleen alla näytti olevan neljä ”jalkaa”. Sen kyljessä näkyi myös noin neljä ”paneelia” tai ”ikkunaa”, jotka näyttivät hohtavan hieman muuta pintaa kirkkaammin. Kappale lähetti toistuvasti sinisen valonsäteen, joka suuntautui ylöspäin taivaalle noin 45 asteen kulmassa.
Papua Uuden Guinean ufo kohtaaminen 1959
8
<50
Vastaukset 8
- Anonyymi00001
Esineestä astui ulos hahmoja, jotka näyttivät miehiltä; ne siirtyivät sen päällä olevalle tasanteelle. Miehiä oli yhteensä neljä: välillä näkyi kaksi, sitten yksi, sitten kolme ja lopulta neljä. Sininen valokeila ja miehet katosivat näkyvistä. Tämän jälkeen esine liikkui pilvien halki. Yön aikana tehtiin muitakin UFO-havaintoja. Gill kuvaili säätä vaihtelevaksi: aluksi taivas oli puolipilvinen tai selkeä, mutta myöhemmin pilvisyys lisääntyi. Hän arvioi pilvien korkeudeksi noin 600 metriä. Pastori Gillin mukaan meren yllä tehty ensimmäinen havainto pysyi koko ajan noin 150 metrin korkeudella vedenpinnasta. Pääasiallinen UFO näkyi selvästi ja vaikutti pysyvän lähes paikallaan koko 25 minuuttia kestäneen havainnoinnin ajan.
Hämmästyttävää kyllä, ilmassa liikkunut vieras ilmestyi uudelleen seuraavana yönä, 27. kesäkuuta. Gill laati asiasta uuden raportin.
”Annie Laurie havaitsi suuren UFO:n ensimmäisenä klo 18.00; se näytti olevan samassa kohdassa kuin edellisenä iltana (26.6.1959), mutta hieman pienemmältä, kun W.B.G. näki sen klo 18.02. Kutsuin paikalle Ananiaksen ja useita muita, ja jäimme ulos seuraamaan sitä. Vaikka aurinko oli laskenut, valoa riitti vielä hyvin seuraavien viidentoista minuutin ajan. Näimme hahmojen ilmestyvän aluksen päälle – niitä oli neljä, eikä ollut epäilystäkään, etteivätkö ne olisi ihmisiä. Kyseessä oli mahdollisesti sama esine, jota pidin edellisenä iltana ’emoaluksena’. Samaan aikaan nähtiin kaksi pienempää, paikallaan pysyvää UFO:a.
Toinen oli lännessä kukkuloiden yläpuolella ja toinen suoraan yläpuolellamme. Suuren aluksen päällä kaksi hahmoa näytti tekevän jotakin tason keskiosassa; ne kumartuivat välillä ja nostivat käsiään ikään kuin säätäen tai ’asentaen’ jotakin (mitä emme nähneet). Yksi hahmo näytti seisovan ja katsovan alas meitä (noin tusinan hengen ryhmää) kohti. Ojensin käteni pääni yläpuolelle ja heilutin sitä. Yllätykseksemme hahmo teki samoin. Ananias heilutti molempia käsiään päänsä yläpuolella, ja sen jälkeen kaksi reunimmaista hahmoa teki samoin.” Ananias ja minä aloitimme käsien heiluttelun, ja kaikki neljä hahmoa näyttivät nyt vastaavan siihen. Ei ollut epäilystäkään siitä, että liikkeisiimme vastattiin. Kaikki lähetysaseman pojat päästivät kuuluviin henkäyksen (joko ilosta tai yllätyksestä, ehkä molemmista).
”Kun pimeys alkoi laskeutua, lähetin Eric Kodawaran hakemaan taskulampun ja suuntasin UFOa kohti sarjan pitkiä valomerkkejä. Pari minuuttia kestäneen toiminnan jälkeen UFO ilmeisesti vastasi merkkeihin heilumalla edestakaisin. Heilutimme käsiämme uudelleen ja lähetimme lisää valomerkkejä; sitten UFO alkoi hitaasti kasvaa kooltaan ja tulla ilmeisesti meitä kohti. Liike pysähtyi ehkä puolen minuutin kuluttua, eikä alus tullut lähemmäs. Kahden tai kolmen minuutin kuluttua hahmot ilmeisesti menettivät kiinnostuksensa meihin, sillä ne katosivat kannen ’alle’. Kello 18.25 kaksi hahmoa ilmestyi uudelleen jatkamaan sitä, mitä olivat tehneet ennen keskeytystä. Sininen kohdevalo syttyi kahdesti peräkkäin muutamaksi sekunniksi.”
Gill on kuvaillut, kuinka hän ja lähetysaseman väki huutelivat miehille – jopa karjuivat heille – ja viittoivat heitä laskeutumaan alas, mutta mitään muuta vastausta ei saatu kuin aiemmin mainittu. Korkeammalla olevat kaksi pienempää UFOa pysyivät paikoillaan. Kello 18.30 tilanne oli pysynyt pitkälti muuttumattomana, ja Gill kertoo menneensä syömään päivällistä. Myöhemmin kriitikot kyseenalaistivat tämän: miksi kukaan kävelisi pois niin poikkeuksellisen näyn ääreltä? ”Minulta kysytään tätä aina”, Gill on sanonut, ”joko hämmästyneenä tai ivallisesti.”
Kun olimme katselleet näkyä perjantai-iltana noin neljän tunnin ajan, emme olleet enää läheskään yhtä kiinnostuneita, kun se ilmestyi uudelleen lauantai-iltana – varsinkaan sen jälkeen, kun emme olleet onnistuneet saamaan sitä laskeutumaan. On myös muistettava, ettei tilanteessa ollut mitään aavemaista tai yliluonnollista. Kaikki oli hyvin tavallista, yhtä tavallista kuin Ford-auto. Se näytti täysin normaalilta esineeltä, maapallolla valmistetulta esineeltä. Tajusin tietenkin, että jotkut saattaisivat pitää sitä lentävänä lautasena, mutta itse pidin sitä jonkinlaisena ilmatyynyaluksena, jonka amerikkalaiset – tai jopa australialaiset – olivat rakentaneet.
Sisällä näkyvät hahmot näyttivät täysin ihmismäisiltä. Itse asiassa pidin heitä ihmisinä; ajattelin, että jos saisimme heidät laskeutumaan, lentäjät osoittautuisivat tavallisiksi maapallon asukeiksi sotilasasuissa ja söisimme heidän kanssaan päivällistä. - Anonyymi00003
Valon taittuminen, planeetan sijainnin muuttuminen havaitsijaan nähden ja pilvien liike voisivat luoda vaikutelman koosta ja nopeasta liikkeestä. Lisäksi pilvien tiheyden vaihtelut voisivat selittää ihmishahmot sekä niiden äkillisen ilmestymisen ja katoamisen.
Oma tarkka analyysini havaintoja koskevista raporteista viittaa siihen, ettei RAAF:n esittämä selitys – jonka mukaan kyseessä olivat joko nopeasti liikkuvien pilvien läpi nähdyt tunnetut planeetat tai luonnonilmiöt – kestä tarkempaa tarkastelua.
Vuosien varrella Boianain havainnoille on esitetty useita selityksiä, kuten tähtitieteellinen virhetulkinta, huijaus, lastikultti-ilmiöön liittyvät tekijät sekä väite, että Gillillä olisi ollut likinäköisyyttä ja hajataittoa (itse asiassa hän käytti tuolloin asianmukaisesti määrättyjä silmälaseja). Mikään näistä selityksistä ei kuitenkaan vastaa tyydyttävästi todisteisiin. Tohtori Allen Hynek ja hänen johtamansa Center for UFO Studies -tutkimuskeskuksen henkilökunta näkivät paljon vaivaa tapauksen tutkimiseksi.
Hynek ja keskuksen päätutkija Allen Hendry päätyivät siihen tulokseen, että Gillin näkemät ”pienemmät UFOt” olivat kirkkaita tähtiä ja planeettoja, mutta itse pääkohde ei kuulunut tähän ryhmään. Kohteen koko ja sen liikkumattomuus kolmen tunnin aikana sulkivat pois tähtitieteellisen selityksen mahdollisuuden. Omat keskusteluni Gillin kanssa johtivat samaan lopputulokseen.
Viime aikoina koko tapaus on yritetty selittää parhain päin väittämällä, että Gill ja muut todistajat menivät sekaisin valheellisen horisontin vuoksi ja että heidän näkemänsä kohde olikin kirkkaasti valaistu kalastusalus (kalmarialus), jonka miehistö oli liian kiireinen tehdäkseen muuta kuin vilkuttaakseen rannalla oleville ihmisille. Tämä ajatus ei ole uskottava, kun otetaan huomioon Gillin varmuus siitä, että hänen näkemänsä kohde sijaitsi 30 asteen korkeudella taivaalla. Vielä radikaalimpi yritys sivuuttaa Gillin tapaus tuli UFO-skeptikko Daniel Cohenilta hänen kirjassaan *Myths of the Space Age*.
Boianain vierailutapahtumat ovat saaneet osansa myös australialaisessa kaunokirjallisuudessa. Kirjailija Randolph Stown vuonna 1979 julkaistu romaani *Visitants* – jossa Boianain tapahtumat toimivat taustana vaikuttavalle tarinalle yhteenotoista ja hajoamisesta – sai alkunsa Stown omista kokemuksista partio-upseerikokelaana Papua-Uudessa-Guineassa. Hän toimi tuolloin hallituksen antropologin avustajana. Hänen romaaninsa alkaa lauseella: ”26. kesäkuuta 1959 Boianaissa Papuassa ilmestyi vierailijoita pastori William Booth Gillille – joka itsekin oli ollut alueella vierailijana kolmentoista vuoden ajan – sekä kolmellekymmenelleseitsemälle muunrotuiselle todistajalle.”
Boianain ”vierailijat” ovat yhä merkittävä todiste vaikuttavasta ilmailmiöstä, ja tapaus lukeutuu parhaisiin kirjattuihin raportteihin, jotka koskevat tuntemattomia olentoja. Tätä tekstiä kirjoittaessani keskustelin jälleen Gillin kanssa. Hän pohtii yhä näkemäänsä ja oli tyytyväinen siihen, että tohtori Hynekin kaltainen asiantuntija oli itsenäisesti haastatellut häntä ja joitakin muita todistajia sekä käynyt tapahtumapaikalla. Vaikka hän hyväksyy sen, että havainnot ovat jääneet selittämättömiksi, hän kyseenalaisti tapani luonnehtia joitakin selitysyrityksiä ”hölynpölyksi”. Hänen mielestään nämä ”selitykset” olivat vakavia yrityksiä ymmärtää tapahtumia. Tämä asenne mielestäni kiteyttää Gillin rehellisyyden ja tapauksen todellisen luonteen.
Vuonna 1973 tohtori Hynek vieraili Australiassa ja Papua-Uudessa-Guineassa ja tavoitti kuusi Boianain tapahtumien todistajaa. He kaikki tukivat Gillin versiota tapahtumien kulusta.
*Perustuu pastori Gill:n omaan, paikan päällä vuonna 1959 laadittuun kirjalliseen lausuntoon sekä haastatteluihin, joita tein hänen kanssaan erityisesti vuonna 1978; - Anonyymi00004
http://www.ufoevidence.org/cases/case67.htmPastori
Anglikaani pastori joka näki ufon. Joku selittää sitäkin varmaan tyhjäksi, tai selittelee että anglikaani lähetystyöntekijä. Ei ollut samanlainen lähetystyöntekijä kuin helluntailaiset, metodistit, seitsemännen päivän adventistit, babtistit.
Useimmat uskovaiset saattavat väittää että häneen ei voi luottaa.- Anonyymi00005
Sekin täytyy tutkia tarkkaan ja perusteellisesti mikä hän oli ja minkälainen mies.
- Anonyymi00007
Ehkä hän ei nähnyt mitään. Itse ainakin haluaisin kuulla ja nähdä vain Jeesuksen. Enkä mitään ufoja, piruja ja sen semmoista mitä ei-uskovaiset maailmassa näkivät
- Anonyymi00008
Anonyymi00005 kirjoitti:
Sekin täytyy tutkia tarkkaan ja perusteellisesti mikä hän oli ja minkälainen mies.
Kun peloittaa ei voi luottaa. Silloin on peloittava ei luotettava?
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ehkä hän ei nähnyt mitään. Itse ainakin haluaisin kuulla ja nähdä vain Jeesuksen. Enkä mitään ufoja, piruja ja sen semmoista mitä ei-uskovaiset maailmassa näkivät
Mitäpä jos se Jeesus ei olekaan sen näköinen kuin amerikkalaiset evankeliset ovat piirtäneet ja missaat hänet?
- Anonyymi00006
Google kääntäjä suomennos alkuperäisestä ufo- ja rajatieto sivulta. Ei ne kyllä ole järkeviä sivuja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää63779- 158764
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa25760Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.100730Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27708Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93677Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒193636- 22592
- 61572
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks35524On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78470- 39455
- 57445
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75437Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9429Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25427- 70423
- 54408
- 40407