Asiasta toiseen vertaillen

Koetteko, että vertailu on kehittävää? Onko turvallista verrata itseään toisiin erilaisen elämän eläneitä? Vaikka he olisivatkin meidän lähisukulaisia tai erittäin hyviä ystäviä tai rakkaita naapureita? Koetteko että vertailu on hyväksi?

Tuntuuko siltä, että asiat edistyy paremmin syyttelemällä omista ajatuksista, teoista, asioista, tunnetiloista toisia? Kannattaisko sittenkin keskittyä siihen, mitä itse tuntee, mikä on jäänyt tekemättä ja minkä vuoksi?

Kuinka herkästi otamme oppia toisten virheistä? Tai iloitsemme toisten ihmisen menestyksestä:) Annammeko arvoa ja kunnioitusta? Elämmekö toisten elämän kautta? Kuvittelemmeko itsemme toisen paikalle, sanoittaen oman elämämme paremmaks ja viisaammaks :)

17

59

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Saisiko tyhjentävästi, mikä on kysymyksesi?

• Siellä on ihan sopivasti kysymyksiä :)) voit vastata tyhjentävästi:)

• Anonyymi00002

Riippuu elämänvaiheesta.
      Aivan varmasti nuorena vertaa itseänsä muihin ja oppii myös samalla, jopa vaatimaan itseltään enemmän.

Mutta, näin yli 60 -vuotiaana, aivan täysin hailee, kaikki nuo.
      Sukua ei ole lähellä, naapureita ei tunneta. Elän itselleni, täysin.

• Niin tarinoita on maailman sivu luettu ja kaikenlaista uutista/julkaisua / tapahtumakertomusta on saatettu ottaa johdannoksi. Ne on kuitenkin muiden elämäntapahtumia ja muiden oppimiskokemuksia. Itselleen ja Itsensä kanssa ihminen kuitenkin painiskelee koko elämänsä. Alusta loppuun, muiden avulla tai ilman tukea.

Tästä vastauksesta minulle tulee mieleen ihana
        Gabriella - elokuvasta Så som i himmelen -
        laitanpas tähän jatkoksi linkin jos joku tahtoo elämyksen.
        https://youtu.be/_L-GDA7OOLM?si=xugEKaNKXtxfB59K
        On laulusta muitakin versioita, ... ja leffasta linkin laitan myös
        https://youtu.be/237o48nMqJw?si=gL3Xd_bbnSSNunvT
        "som-jag-vill"

• Anonyymi00006
        UUSI

Samanlaisia ajatuksia minullakin, koska tykkään yksin olemisesta ja siksi en ole koskaan halunnut uutta suhdettakaan kenenkään kanssa! Eikä sekään tekisi elämästäni mitenkään huonompaa, jos en löytäisi uutta ikäistäni ystävääkään!

• Anonyymi00003

Itsenä ja elämänsä vertailu toisiin ei todellakaan kehtitä ketään. Mutta se taitaa kuitenkin olla syy kansansairauteen numero yksi: kateus.

• UUSI

Siitä syntyy todella myös kateutta - kun toisella on ja toisella taasen ei. Mutt ei kaikilla pidäkään olla - toisilla voi olla jotain muuta =) eikä ne korreloi keskenään ?? Eihän ?? Kyll mun mielestä focus pitäs olla itsessä, aikuisena, vanhempana, 60+sarjassa, kaikkine elämän kommervenkkeineen.
        Kateus ja Häpeä:) kansan synnit.

• Anonyymi00011
        UUSI
        Mummunen kirjoitti:

Siitä syntyy todella myös kateutta - kun toisella on ja toisella taasen ei. Mutt ei kaikilla pidäkään olla - toisilla voi olla jotain muuta =) eikä ne korreloi keskenään ?? Eihän ?? Kyll mun mielestä focus pitäs olla itsessä, aikuisena, vanhempana, 60 sarjassa, kaikkine elämän kommervenkkeineen.
        Kateus ja Häpeä:) kansan synnit.

Kyllä kai kaikki vertailevat lapsena ja vielä keskenkasvuisena. Itse olin nuori aikuinen, kun hokasin, miten typerää hommaa se oli ja lopetin. Sekä itseni muihin vertaamisen että kateellisuuden, koska kateus vie kalatkin vedestä.

• Anonyymi00004

Niin, kaikkihan on suhteellista, eli vertailemalla saa enemmän totuutta ja todellisuutta lähes kaikkeen.
      "Itkin kun minulla ei ollut kenkiä, kunnes näin miehen jolla ei ollut jalkoja."

• UUSI

joo o . mutt kissoja koiria ja hiirulaisia ei kannata verrata keskenään. Ei siitä mitään hyötyy oo :) - turha vääntäminen kääntäminen ja vertailu vie pohjaan itsensä arvostamisesta sellaisenaan. "just the Way ___you are" :)

• Anonyymi00008
        UUSI
        Mummunen kirjoitti:

joo o . mutt kissoja koiria ja hiirulaisia ei kannata verrata keskenään. Ei siitä mitään hyötyy oo :) - turha vääntäminen kääntäminen ja vertailu vie pohjaan itsensä arvostamisesta sellaisenaan. "just the Way ___you are" :)

Panehan korkki kiinni!

• Anonyymi00010
        UUSI

Aforismi ei kerro niinkään vertailemisesta kuin siitä, että ihmisen ymmärrys kasvaa, kun hän näkee jotain, mikä 'avaa silmät'. Ts. kolahtaa perille aivoon asti.

• Anonyymi00005
      UUSI

En ole joutanut miettiä muita, joku sanoisi että johtuu itsekkyydestä. Ei - se johtuu ajan puutteesta. On mennyt kaikki paukut itsensä kehittämiseen, niin raakile olin. Joten, olen aina verrannut viime vuoden itseäni tämän vuoden itseeni. Useimmiten kohoamista on tapahtunut mutta paikallaan pysymistä, jopa taantumistakin on ollut. Tässä nyt olen, joskus kadun yksittäisiä menneisyyden tapahtumia onneksi vain ohikiitävän hetken tai olen tyytyväinen siihen mitä olen saanut aikaan.
      Kyllä vertailu on kehittävää. Minua se on parantanut.
      Minusta kanssaihmiseni näyttävät olevan elämäänsä yhtä tyytyväisiä kuin minä. Olen sentään monessa ryhmässä, tapaan useita noin-ikäisiäni lähes päivittäin.

• Anonyymi00007
      UUSI

En ole koskaan tuntenut tarvetta vertailuun minkään tai kenenkään kanssa. Olen tyytyväinen, suorastaan ylpeä omassa elämässäni kaikkinensa.
      Olen toteuttanut toiveeni ja unelmani ja elämältä olen saanut enemmän, kuin olisin toivonutkaan.
      En suinkaan tarkoita, että ei todella rankkojakin aikoja olisi ollut, mutta nekin on menty pohjalla olosta nauttien. Pitää vaan elää täysillä, niin ei tarvitse vertailla.

• Anonyymi00009
        UUSI

Tämä olisi mennyt täydestä, mutta puhut soopaa olemisen nauttimisesta "pohjalla". Tai jos nautit, niin olet jotensakin höntsä.

• Anonyymi00012
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Tämä olisi mennyt täydestä, mutta puhut soopaa olemisen nauttimisesta "pohjalla". Tai jos nautit, niin olet jotensakin höntsä.

No, ei se synkistely mitään auta. Kun elää pohjallakin täysillä, niin selviää siitäkin. ”Höntsä” olet itse, jos et osaa pohjallaolosta ottaa iloa irti, siitäkin.

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

No, ei se synkistely mitään auta. Kun elää pohjallakin täysillä, niin selviää siitäkin. ”Höntsä” olet itse, jos et osaa pohjallaolosta ottaa iloa irti, siitäkin.

Toisinsanoen: et ole ollut pohjalla ikinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 124
      1325
    2. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      141
      1219
    3. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      233
      1111
    4. Costa Rica on tympeän makuinen kahvi

Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain
      Maailman menoa
      63
      1100
    5. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      57
      976
    6. 63
      881
    7. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      83
      851
    8. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      65
      667
    9. Onkin niin, että olet hulluna minuun

mutta et uskalla sitä tuoda ilmi. Salaa haaveilet kiihkeästä suhteesta, vaan siihen se jää, ja syyksi esteet ja muut. S
      Ikävä
      30
      610
    10. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      39
      575
    11. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      530
    12. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      32
      529
    13. Jälleen näin nainen unta sinusta

Aika usein tulet uniini, enkä tiedä, mitä se tahtoo minulle sanoa. Tällä kertaa en ollut kotonasi, vaan ulkona jossain t
      Ikävä
      28
      519
    14. Taidan luopua

Sinusta.
      Ikävä
      33
      510
    15. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      65
      488
    16. Et siis halua

Kansssani mitään
      Ikävä
      29
      469
    17. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      39
      465
    18. Onko kipuraja

Jo ylitetty?
      Ikävä
      51
      451
    19. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      24
      437
    20. Olet komea ja kaikkea

En uskonut kuitenkaan miten laajasti olet kaikkien naisten ihannoinnin kohde. Jälleen kerran. Palsta on hiljainen kun o
      Ikävä
      19
      423
    Aihe