Minua ei lapsena lyöty

Minua kiellettiin ja toruttiin, ehkä tuomittiin vähän niinku "häpeänyt lapshyvä, mitä menitkään tekemään" - mutt koskaan minua ei lyöty eikä muistaaksenii ees tukistettu. Uskon että muistaisin sen jos minua ois fyysisesti kuritettu.
Mikä sitten sai aikaan sen, että minä olen uhkaillut risulla ja tukistamisella, ehkä olen läppäissyt sormille, laittanut nurkkaan, komennellut riuhtomalla ja kovilla sanoilla, käskenyt tottelemaan - ilman neuvottelumahdollisuutta.
En muista että minun kanssani ois neuvoteltu - vaihtoehdoista, enkä muista itsekään antaneeni lapsilleni - vaihtoehtoja - toisinaan oli vaan pakko totella. pakko hyväksyy aikuisen sanat ja tehdä niiden mukaan.

Mitä muistoja teillä on ?
3<50
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Jännä aloitus koska minähän samaistun tähän ihan täysin. Olen siis antanut lapsellinen risua vaikka itse en koskaan lapsena saanut. Jotenkin se lähti siitä keinottomuudesta että ensin tuli uhkailut ja sitten uhkailut piti toteuttaa. Koska ei niinkään voi tehdä että sanoo lapselle että tässä sulle seuraukset jos teet noin, ja sitten ei toteuta vaan jää pelkäksi puheeksi. Tästä on siis nyt + 20 vuotta aikaa, olin uupunut, neuvola ei antanut mitään apuja ajattelivat kai että olen pulassa vain koska kyse on ensimmäisestä lapsesta. Asuttiin pikkupaikkakunnilla jossa meininki oli tosi konservatiivista (lapsuuteni kasvojen Helsingissä) niin se varmaan myös ajoi tällaisten vanhanaikaisten metodien äärelle

1Äänestä
  • Aloittaja

Mä koen kyll olevani täysin vanhanaikaisena kasvatettu ja omatkin ehkä nykymetodien varjossa täysin väärin kasvattanut. Nyt on sitten kiva katsella kun omilla lapsilla on lapsia. miten tämä yhteiskunta heitä neuvoo kasvatuksen ammattilaisiksi ja mestareiks.

Äänestä

Kun koulut alkoivat, tuli muutamia juttuja, joista tuli piiskaa. Yksi oli esimerkiksi se, että koulusta tullaa suorinta tietä kotiin (1 km) Jos jäi matkalle leikkimään, tai meni kaverille, niin piiskaa tuli. Näin oli luvattu ja sovittu. Ja niin taisi jonkin kerran käydä. Sitten sitä sääntöä muutettiin, että kotiintuloaika oli määrätty. Jos äiti joutui odottelemaan, niin odotteli piiskan kanssa. Ja silloin oltiin jo aika isoja.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

Mummunen kirjoitti:

Minua kiellettiin ja toruttiin, ehkä tuomittiin vähän niinku "häpeänyt lapshyvä, mitä menitkään tekemään" - mutt koskaan minua ei lyöty eikä muistaaksenii ees tukistettu. Uskon että muistaisin sen jos minua ois fyysisesti kuritettu.
Mikä sitten sai aikaan sen, että minä olen uhkaillut risulla ja tukistamisella, ehkä olen läppäissyt sormille, laittanut nurkkaan, komennellut riuhtomalla ja kovilla sanoilla, käskenyt tottelemaan - ilman neuvottelumahdollisuutta.
En muista että minun kanssani ois neuvoteltu - vaihtoehdoista, enkä muista itsekään antaneeni lapsilleni - vaihtoehtoja - toisinaan oli vaan pakko totella. pakko hyväksyy aikuisen sanat ja tehdä niiden mukaan.

Mitä muistoja teillä on ?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu