sera 29/33 cd

tietoa janoava

haluaisin kovasti kuulla mielipiteitänne kyseisistä veneistä. onko liukuva kansi järkevä ratkaisu? miksi ei ole yleistynyt? olisiko henkilökohtaisia kokemuksia kyseisistä veneistä?

31

5836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R K-S

      Liukuva kansi on sisätilojen käytön kannalta varmaankin hyvä ratkaisu, mutta valmistajalle monimutkainen toteuttaa. Tuo myös mukanaan tiettyjä hankaluuksia. Esim. moottorin huolto on erittäin vaikeaa ja ahdasta.

    • Joakim

      Olen purjehtinut useamman kerran 29:llä ja käynyt pari kertaa 33:ssa. 33 ei minua kiinnosta, mutta 29 on oikein mukava ja nopea vene, joka vaatii ehdottomasti levangin ja ahkeran trimmaajan.

      Liukukansi tuo kyllä tiloihin avaruutta. 29:ssä liukukansi "avaa" takakajuutan ja salongin yhtenäiseksi tilaksi ja tuo takakajuuttaan seisomakorkeuden isolle alueelle.

      Järjestelyn varjopuolena veneen sisustusjärjestelyä ei voi tehdä vapaasti. Esimerkiksi vessan sijoittaminen "normaalille" paikalleen taakse on monimutkaista ja pilaa avaruuden. Liukuosalla ei voi myöskään olla sivuikkunaa, joten pentterin (ja mahdollisesti WC:n) kohdalla ei voi olla ikkunaa. Liukukansi yöasennossa veneestä ei myöskään pääse helposti portaita pitkin ulos.

      Itse pidin veneestä en liukukannen takia vaan paremminkin siitä huolimatta.

      Liukukansi oli toteutettu melko yksinkertaisella tavalla ja moottorin huolto on varsin helppoa, eikä suinkaan vaikeaa, sen ansiosta. Ainoa epäilyksen aihe on tiiveys niin hyttysiä kuin istuinlaatikkoon kaatuvia aaltoja vastaan.

      Pitkällisen harkinnan ja vaihtoehtoisten sisustusratkaisujen miettimisen jälkeen en pidä liukukantta tarpeellisena tai edes järkevänä tuon kokoisessa veneessä, puhumattakaan 33-jalkaisesta. Molempiin saa mielestäni riittävän avarat tilat muutenkin.

      • tietoajanoava

        asiallisesta kommenteista. tiedän että 29 on nopea vene mutta haemme venettä vain perhepurjehdukseen joten nopeus ei ole kaikkein tärkein asia, kunnon tilat on .Miten mahtaa käydä 33 hinnankehityksen kanssa, veneitähän ei ole tehty kuin muutamia kappaleita?? Kansi on ainakin valmistajan mukaan vesitiivis koska vedet johdetaan pois ei ole yritettykään tehdä pulloa. itse pidän ideaa hyvänä, mutta arveluttaa kuitenkin tuollaiset yksittäiskappaleet. sisältähän vene on tosi siisti ja asiallisesti tehty. niitä on pohjassa pihalla vielä myymättömiä joku kappale.


      • Joakim
        tietoajanoava kirjoitti:

        asiallisesta kommenteista. tiedän että 29 on nopea vene mutta haemme venettä vain perhepurjehdukseen joten nopeus ei ole kaikkein tärkein asia, kunnon tilat on .Miten mahtaa käydä 33 hinnankehityksen kanssa, veneitähän ei ole tehty kuin muutamia kappaleita?? Kansi on ainakin valmistajan mukaan vesitiivis koska vedet johdetaan pois ei ole yritettykään tehdä pulloa. itse pidän ideaa hyvänä, mutta arveluttaa kuitenkin tuollaiset yksittäiskappaleet. sisältähän vene on tosi siisti ja asiallisesti tehty. niitä on pohjassa pihalla vielä myymättömiä joku kappale.

        33 on tehty kahdella eri kölillä ja muistaakseeni myös rikillä. Uudempi ja ilmeisesti selkeästi paremmin purjehtiva on Mannerbergin suunnittelema. Kaikkiiaan veneitä on kai tehty n. 6 kpl, joista ainakin 3 oli myymättä pari vuotta sitten. 29:ä on tehty 4 kpl, joista 1 kiinteällä kannella. Kaikki olivat myymättä ainakin reilu vuosi sitten. Teettäjällä veneiden tekeminen/kehittäminen on harrastus ja myyntiin ei ole ollut suurta panostusta tai edes halua.

        33 on varsin tilava ja siististi sisustettu. Alkuperäinen purjehti kuulemma melko huonosti. Käytössä 33:ia lienee 3 kpl: Espoossa (Jeputin, EM), Turussa (Serafiina, TMK) ja teettäjän oma vene Helsingissä. Omistajilta voinee kysyä suoria kokemuksia, nimethän löytyvät purjehtiliitosta.

        Serat ovat olleet vaikeasti myytäviä. Myyntipanostus on ollut vaatimatonta (ensin Yachtmarket, sitten Nautikarlsson) ja veneen ostajat lienevät konservatiivisia (uusi merkki liukukansi).

        Jälleenmyyntiarvo ei varmasti ole Finngulfin tai Maestron veroinen, mutta eipä ole myyntihintakaan. Hyvin tehdystä ja runsaasti sisustetusta veneestä luulisi aina saavan kohtuuhinnan. Tuskin mikään sijoitus, mutta eiköhän siitä eroon pääse.

        Liukukansi on ihan hyvin toteutettu ja suunniteltu. 33:sta en ole yhtä tarkasti katsonut, mutta 29:ssä ongelma voi olla penkeillä ja istuinkaukalon pohjalla, jossa purjehdusasennossa liukuosa on vain muutaman sentin kiinteän osan päällä. Jos istuinkaukaloon tuleee kuutio vettä, luulisin sisälle pääsevän ainakin muutaman litran. Koekäytössä tuli jossain vaiheessa pari pisaraa takapunkkaan, ilmeisesti venettä pestäessä. Ruffille tuleva vesi ei kyllä helposti pääse sisään, varsinkaan kannen ollessa purjehdusasennossa.

        Anna yhteistiedot, jos haluat keskustella asiasta tarkemmin.


    • kunhan epäilen

      Liukuvan kannen tiiviys ajanmittaan epäilyttää - siis kelissä jolloin keulasta tulee vettä yli koko veneen -> meneekö sisään??
      Kaikki mahdolliset läpiviennitkin tuppaa alkaa vuotaan ajanoloon - jos koko liukukansi niin ..voi, voi..
      :(
      Pienemmässä serassa liukukansi auttaa tiloihin mutta 33' on jo niin iso että sen hyöty jää kyllä itselleni hämäräksi jos vertaa kiinteäkantisiin, tilaa kyllä on riittävästi niin ulkona kuin sisällä - itselläni ainakaan harvoin pitää saada mukaan 5-6:tta ihmistä enempää - jolloin sitlooda käy ahtaaksi... purjehdusmielisethän istuu joka tapauksessa "punttina" laidalla joka on se mukavin paikka, jos sää on hyvä.

      • priorisointia

        Jos liukurakennelma vuotaa niin se täytyy laminoida kiinni, mutta kumpaan asentoon, vai kompromissinä puoleenväliin?


    • Venetön

      33 on muutamia edelleen myymättä,,, kävin katsomassa yhtä uivassa venenäyttelyssä 2017...A
      Aika masentavan näköinen, ei kiitos.

      • Joakim1

        Missä noita on ollut näytillä? Båtagent ilmeisesti yritti myydä jossain vaiheessa.


      • Hidasmyynti

        Siis hetkinen, myymättä vielä 12 vuoden päästä?


      • Joakim1
        Hidasmyynti kirjoitti:

        Siis hetkinen, myymättä vielä 12 vuoden päästä?

        Sera 29 taisi tulla 2001 venemessuille ja ainakin 2016 näytty kaikki 4 kpl olla edelleen myymättä eli 16 vuotta myymättä. Sera 33 on vanhempi malli, joten vielä kauemmin myymättä. Kuten tuolla 12 vuotta sitten kirjoitin, ei noita tuolloin kovinkaan innokkaasti myyty. Yritin yhdestä kauppaa tehdä 2002-2003, mutta en oikein saanut sellaista tarjousta, jonka perusteella olisi voinut päätöksen tehdä. Tuon jälkeen veneitä ei edes ilmoitettu missään moneen vuoteen. Joskus paljon myöhemmin kuulin, että niitä yritettiin myydä nipussa jollekin venevuokraamolle.


      • NOS_materialia

        Näytti olevan nettisivu edelleen pystyssä , missä jokunen runko myynnissä. Ei hintaa esillä.

        Mikä mahtaa olla liukukansi, en saanut kuvista selville?


      • katsomalla

        Kuvien perusteellahan näyttää selvästi että kajuutan takaosa liukuu yöasennossa ulos jolloin ulkotila pienenee ja sisätila kasvaa, eli takahyttien sisäkorkeus on tällöin suurempi sänkyjen pääpuolessa.


    • Seraton

      Susi jo syntyessään kuten myös markkinointikin. Nämä raadot on varastoidut ulkosalla jo monia vuosia. Ovat jo aika happamia..
      Hki-Vantaan lentokentän lähellä.

    • Tuulenviemä

      Nyt tätä NOS-laatua kaupitellaan Nettiveneessä:

      Sera 29 60.000 euroa:
      https://www.nettivene.com/purjevene/s/722206

      Sera 33 80.000 euroa:
      https://www.nettivene.com/purjevene/eivind-still/722200

      Kuvat ovat ilmeisesti vanhoista paperisista myyntiesitteistä skannattuja. Nettisivuilla veneitä kutsutaan uusiksi tai esittelyveneiksi: http://www.sera.fi/veneet/sera29.html.

      Näitä kauppaavan firman taloustiedot ovat aika karua luettavaa. Liekö tällä yhteyttä siihen, että ovat nyt ilmestyneet Nettiveneeseen.

    • entinenrengasalantekijä

      firman johdon henkilöstö politiikka vei asiakkaiden uskon ja asiakkaat . omistaja on aikansa elänyt vanhan ajan yrittäjä joka luulee että voi tehdä mitä vaan. lukuisat tappiot käräjillä ja näiden aiheuttamat tappiota vieneet pää omat.

    • Serattomana

      Liukuva kansi on innovaatio joka ei mene kaupaksi ei sitten millään.
      Kuivassa venenäyttelyssä oli yksi Sera näytillä vähän syrjemmälle.
      Kävimme lähemmin katsomassa, valitettavasti myyjä heitti sääli selostuksen miksi juuri nyt kannattaisi ostaa Sera. Jos hinta olisi noin 30000eur niin silloin riskin voisi ottaa.

      • Anonyymi

        En koskisi edes 5metrin kepillä, liukuva sutlooda on täysin epäonnistunut ratkaisu, siksi sitä ei ole missään muussa veneessä.


      • Anonyymi

        Vantaalla lähellä lentokenttää niitä on varastoituna 4-5 kpl.
        Ne on kaikki olleet siinä vissiin useita vuosia taivasalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En koskisi edes 5metrin kepillä, liukuva sutlooda on täysin epäonnistunut ratkaisu, siksi sitä ei ole missään muussa veneessä.

        "siksi sitä ei ole missään muussa veneessä"
        Vai olisiko siksi, että ratkaisu on patentoitu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "siksi sitä ei ole missään muussa veneessä"
        Vai olisiko siksi, että ratkaisu on patentoitu?

        Mahtaako olla patenttia tai ainakaan olla enää voimassa? Seppo teki ensimmäisen liukukantisen jo yli 30 v sitten. Ainakaan ei liene ketään patenttia valvomassa, kun noille ei ole oikein mitään tehty 20 vuoteen ja Seppokin on jo kuollut.

        Ei tuo vaan ole niin loistava idea, vaikka sillä periaatteessa saakin avaruutta yhtä aikaa ulos ja sisälle.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kävin mielenkiinnosta katsomassa myynnissä olevaa SeRa 33CD Siuntiossa. Vene on aivan kuten ilmoituksessa käyttämätön. (on ihan uusi vene) Myyvät vuosimallina 1997, mutta vene on uudempi. Vene on siinä kunnossa, että ei ole talvehtinut yhtään talvea ullkona. Pitäisi varustella vain loppuun.

      • Anonyymi

        Varmasti ihan hyvä ostos, jos tuollaisen haluaa. Itse olin 29:iä ostamassa reilut 15 v sitten, kun ne olivat uusia. Purjehdin silloin reilun viikon 29:llä, joka oli mukava, varsin sporttinen vene. Olin ostamassa sitä ainoaa kiintokantista. En nähnyt liukuvasta kannesta haittojen veroista iloa minulle. Ehkä toimii paremmin 33:ssa?

        Seppo rakenteli noita harrastuksena hyvillä tekijöillä. Myyntiin ei ollut juuri kiinnostusta, vaikka 29 oli ainakin kerran messuillakin. Itseäni ei tuo 33 kiinnostanut pätkääkään, runko on aika vanhanaikainen. Oliko tuo jo moderneilla kölillä ja peräsimellä? Ne muuttuivat jossain yksilössä.

        Mutta missä kunnossa on 25 vuotta seissyt kone ja muut laitteet. Niille en juuri arvoa laskisi, mutta eipä sitä hinnassakaan ole.


    • Anonyymi

      Itse hankin realisoinnin kautta yhden myynnistä olleista 29:stä. Veneen ominaisuuksia en vielä kommentoi mutta moottorista ei tarvinnut kunnostaa kuin ruiskutuspumppu.

      • Anonyymi

        Onnittelut! Paljonko maksoit? Kiinto- vai liukukantinen. Purjehdin tuolla viikon sen ollessa uusi. Ajoin myös muutaman kisan. Hyvin se purjehtii, mutta purjeita on reilusti ja vaatii opettelua. Silloin en löytänyt kunnollista kryssivauhtia kovempaan tuuleen. Nyt 20 v myöhemmin luultavasti osaisin löytää paremmin.


    • Anonyymi

      Nyt uusi 33 aika sopivaan hintaan, 37 500 e pyynti..millä lie käteltäisiin.

      En ymmärrä miten on ollut varaa säilöä uusia veneitä näin kauan. Nyt kuitenkin vaikuttaa että nämä oikeasti realisoidaan, kuten yllä joku kertoikin 29ft ostaneensa

      https://www.nettivene.com/purjevene/muu-merkki/922812

      • Anonyymi

        Veneiden teko oli Sepon harrastus. Pääala oli renkaat ja kumi. Myynti ei kiinnostanut yhtä paljon kuin kehittäminen ja rakentaminen.


    • Anonyymi

      Tänään Sera 29 laskettiin elämänsä ensimmäistä kertaa veteen ja hän sai mastonsa.Kyseessä liukukantinen nr.3. Koneella ainakin liikkui nätisti eikä tehnyt juurikaan aaltoa kovemmillakaan nopeuksilla, eli perä kantaa hyvin. Aika näyttää purjehdusominaisuudet. Venettä rakennetaan Dh kisoihin.

      • Anonyymi

        Hrvinaista herkkua, että Suomessa rakennettu uusi purjevene tulee Suomeen käyttöön.


      • Anonyymi

        Kyllä se hyvin purjehtii, mutta purjeita on paljon ja oikaisevaa momenttia vähän. Vaatii hyvää osaamista ja aktiivista purjehtimista. Ei varmasti helpoin DH-vene.

        Se kiintokantinen on IMS-mitattu 20 vuotta sitten. FinRating n. 0,93 eli sama kuin First 31.7. Kevyellä tuulella Sera on paljon sitä nopeampi. Purjeita on kutakuinkin saman verran. Sera on lähes tonnin kevyempi ja oikaisevaa momenttia vaivaiset 45 kgm/deg vs. 31.7:n 76.

        Genuan unohtaisin heti ja ostaisin hyvän yleisfokan. Veneen mukana ehkä tullut 20 vuotta vanha Elvström-fokka on tarkoitettu koviin tuuliin. Taatusti kulkee hyvin sopivalla fokalla. Genualla ei voi kuitenkaan ajaa kuin kevyessä.


    • Anonyymi

      Kiitos tiedoista, ne ovat tärkeitä ja säästävät rahaa ja vaivaa. Tätä kautta ei voi ottaa yhteyttä mutta sähköpostitse [email protected]öm.

      Olisin mielelläni yhteydessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe