Entäs ateistin motiivi

...

Usein kysellään uskovaisten motiivia kirjoitella tänne, mutta mikä ihme saa Jumalan kieltäjät kirjoittelemaan uskontoaiheisia viestejä tänne päivästä toiseen ja käyttämään siihen myös todella paljon aikaa(vakkarit)?

Esim: Diagoras

26

1246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurimmät tekiät ovat mahdollisuus keskusteluun. Keskustelu virkistää aina. Täällä ihmiset tulevat juuri keskustelemaan. Keskusteleminen ei onnisut kavereiden kanssa. Vain juttelu. Täällä saa esittää mielipiteitään

Lisäksi on mahdollisuus, että joku lopettaa uskomisen. Silloin on taasen yksi ihminen enemmän ihminen. Tosin suurinosa uskovaisista lopettaa uskomisen vain, jotta voi myöhemmin vakuuttaa itselleen että jumala veti hänet takaisin uskoon.

Lisäksi täällä voi tapaa aikaa.

• ...

miksi uskontoaiheisia asioita?
        Onhan täällä muitakin aiheita keskustella.
        Uskon, että alitajunnassa on halu oppia tuntemaan Jeesus.

• ...

tuskin teitä oikeasti kiinnostaa, että uskonko minä vai en...

• ... kirjoitti:

miksi uskontoaiheisia asioita?
        Onhan täällä muitakin aiheita keskustella.
        Uskon, että alitajunnassa on halu oppia tuntemaan Jeesus.

Uskonto on sellainen asia, josta on hauska puhua. Siinä voi esittää hämäriä pohdintoja.

Pyörin kyllä filosofia palstallakin, mutta sielä ei olla lähellekään yhtä filosofisia kuin täällä, joten keskutelen mieluiten filosofisesti uskonto palstalla.

"Uskon, että alitajunnassa on halu oppia tuntemaan Jeesus."
        Ehkä, mutta vielä suurempi halu minulla on työntää veitsi kylkiluitteni väliin. Ja voin sanoa, se halu ei ole mikään suuri.

Onhan itsepetos houkuttelevaa. Minä taas oletan, että alitajuntasi eli ihmisyytesi tuo sinut uudestaan ja uudestaan ateisti palstalle, jotta pääsisit eroon uskonnollisuudesta. Itse en käy ollenkaan kristinusko palstalla. Joskus jos löytyy mehukas juttu sattumalta, niin saatan pistäytyä.

• jaa

Onhan muiden saatava tietää, että ateismi on vaihtoehto ja kuluuhan se aika näinkin.

• Apostoli34

Joka tarjoaa ateismia vaihtoehtona ei ota huomioon sitä mahdollisuutta, että uskova voi olla ex-ateisti... Eli se vaihtoehto on jo koettu ja nähty. Minä en tosin ole ollut koskaan ateisti, aina juossut kaikenlaisten henkien ja staalojen perässä...;) Mutta joo, monen polun kautta tähän on tultu.
        Eli hei,

Ihminen joka ei ennen uskonut
        ja sitten uskoo on:
        1) Tullut hulluksi
        Tai
        2) Tullut oikeasti uskoon.

Voi toki kummatkin vaihtoehdot olla voimassa samaan aikaan. Mutta eikö olekin pelottavaa, etten minä ainakaan pidä kumpaakaan vaihtoehtoa (en edes molempia samaan aikaan) huonoina vaihtoehtoina??

• Nassen
        Apostoli34 kirjoitti:

Joka tarjoaa ateismia vaihtoehtona ei ota huomioon sitä mahdollisuutta, että uskova voi olla ex-ateisti... Eli se vaihtoehto on jo koettu ja nähty. Minä en tosin ole ollut koskaan ateisti, aina juossut kaikenlaisten henkien ja staalojen perässä...;) Mutta joo, monen polun kautta tähän on tultu.
        Eli hei,

Ihminen joka ei ennen uskonut
        ja sitten uskoo on:
        1) Tullut hulluksi
        Tai
        2) Tullut oikeasti uskoon.

Voi toki kummatkin vaihtoehdot olla voimassa samaan aikaan. Mutta eikö olekin pelottavaa, etten minä ainakaan pidä kumpaakaan vaihtoehtoa (en edes molempia samaan aikaan) huonoina vaihtoehtoina??

sanoisin että uskistunut ateisti ei koskaan ole ollut kosketuksessa Todelliseen Ateisimiin.

Vakavasti ottaen, itsekin kirjoitat:
        " Minä en tosin ole ollut koskaan ateisti, aina juossut kaikenlaisten henkien ja staalojen perässä...;)"

• puavi
        Nassen kirjoitti:

sanoisin että uskistunut ateisti ei koskaan ole ollut kosketuksessa Todelliseen Ateisimiin.

" Minä en tosin ole ollut koskaan ateisti, aina juossut kaikenlaisten henkien ja staalojen perässä...;)"

a-teismi=usko yhteen jumalaan.

• Diagoras
        puavi kirjoitti:

a-teismi=usko yhteen jumalaan.

teismi on uskoa jumaliin ja etuliite "a" merkitsee "ei" tai "ilman". Eli se on ei-jumaluskoa.

• Apostoli34
        Nassen kirjoitti:

Enhän väittänytkään olleeni ateisti, idän uskonnot kiinnostivat ja olen tutustunut luonnon kansojen uskomuksiin, lähinnä pohjoisen pallonpuoliskon ja muiden arktisten alueiden asukkien historiaan ja elämäntapoihin.

• Diagoras

Uskonto on sinänsä mielenkiintoinen asia, haluan ymmärtää uskiksia ja kristinuskoa paremmin, miksi he uskovat, ja selittää, miksen itse usko. Lisäksi, en voi mitenkään antaa hihhulien levitellä suoranaisia valheita, kuten Nooan arkkia.

• Elli

Mutta muistathan kuitenkin useimpien uskisten olevan älykkyysiältään liian nuoria, jotta heidän kanssaan voisi keskustella vakavasti.

• Nassen
        Elli kirjoitti:

Mutta muistathan kuitenkin useimpien uskisten olevan älykkyysiältään liian nuoria, jotta heidän kanssaan voisi keskustella vakavasti.

nauraa kuin pikkulapsi

• Janatuinen

... koko homma laittaa ateismi- ja kreationismi vs. evolutuionismi -ryhmät TIEDE-pääryhmän alle - siis tiede ja järki ikäänkuin tappelemaan uskon tuulimyllyjä vastaan. No, tuulimyllyn siivet näyttävät kyllä viuhuvan ...

• Aria

En edusta kumpaakaan ääripäitä uskonnossa,

Nasseen viitaten jep jep, "Tosimies syö makkaraa ja pieree." "Tosi ateisti jne.." "Tosiuskovainen.." ja näistä tosi tosi mistälie on jokaisella ihan omat versionsa, se tekee näistä vitseistä vähän parempia.

Mutta olen hyväksynyt itselleni että kun en usko jonkun olemassa oloon, pohdinnan tuloksena uskon että sitä ei ole olemassa. "Uskon ja en usko yhtäpaljon asian olemassaoloon" tämä olisi neutraalia, mutta tässä on ristiriita.

Jos vaikka rakennan mielikuvan läheisestä metsästä ja uskon että siellä ei ole jäniksiä / en usko että siellä on jäniksiä, rakennan samalla mielikuvan jossa on metsä, mutta metsässä ei ole jäniksiä, jänikset ovat siis poissa tästä mielikuvasta.
        Mutta en tiedä onko siellä jäniksiä vai ei koska minulla ei ole käytännön kokemusta asiasta. Mutta voin vetää johtopäätökseni ja uskoa että siellä ei ole, näin. Usko ja uskonpuute vain vaihtaa kohdetta. Eli: Atesmi kääntyy uskovaiseksi/Uskovainen kääntyy ateistiksi. Uskonpuute ja usko vain vaihtaa kohdetta.

Ja kun joku kyselee että "Mitäs vittua säkin tänne palstalle kirjottelet" niin yksi syy tähän on että ei ihminen aina toimi perustellusti ja kovinkaan rationaalisesti niinkuin mr. spock.

Uusimpien tutkimusten ja tietojen mukaan, toisaalta tunteita vaaditaan jotta meidän ajattelumme pelaa oikein, että osaamme sanoa onko x b parempi kuin a y. Joten me myöskin tarvitsemme näitä tunteita ja tunteet ovat taas kovin irrationaalinen asia.

Usein syömme esimerkiksi epäterveellistä karkkia, tyhjiä kaloreita, vaikka se on epäterveellistä, emme me kovin perustellusti ja järkevästi tässä toimi. Yhtälailla kuin tupakkaankin, kyse on mahdollisesti myös riippuvuudesta. Koska esimerkiksi keskustelu täällä on tuonut aiemmin mielihyvää tai vaikkapa rikastanut ajatuksia, voi tästä syntyä riippuvuus helpostikkin, vaikka ei tästä olisikaan tietoinen.

Ja alitajunnassa todellakin piilee sitä salaisuutta ja tiedostamaton osio. Alitajunta on salainen paikka ja moni merkityksellinen käyttäytyminen on juuri sieltä lähtöisin. Vaikka päätajunnassamme olemme ateisteja tai uskovaisia, on hyvinkin mahdollista että alitajunnassa piilee tälle vastapaino, kun ajautuu tiettyyn tilanteeseen, alitajunnasta kumpuaa ajatuksia tunteita ja reaktioita, jotka saattavat vaikuttaa tietyssä tilanteessa myös päätajuntaan.

Siispä elämänkatsomuskin on kovin muuttuvaista. Ja aivan varmasti jokaisella on alitajunnassa jos minkämoista uskoa/tietoa/pelkoa, jotka poikkeavat vähän päätajunnan tuottamista vastaavista.

Esimerkiksi "pahan yliluonnollisen" pelko voi herätä vaikkapa pimeässä metsässä keskellä ei mitään niin tavallisesti jyrkälle skeptikollekkin. Vaikka päätajunnassa miten tavallisesti olisi että "Ei ole järkevää että mitään yliluonnollista on olemassa."

Ikävää mutta totta, mutta jossain määrin me kaikki uskomme ja emme usko. Sijaintipaikka mielessä vain vaihtelee ja toinen vain on vahvemmilla.

• Nassen
        Aria kirjoitti:

En edusta kumpaakaan ääripäitä uskonnossa,

Nasseen viitaten jep jep, "Tosimies syö makkaraa ja pieree." "Tosi ateisti jne.." "Tosiuskovainen.." ja näistä tosi tosi mistälie on jokaisella ihan omat versionsa, se tekee näistä vitseistä vähän parempia.

Mutta olen hyväksynyt itselleni että kun en usko jonkun olemassa oloon, pohdinnan tuloksena uskon että sitä ei ole olemassa. "Uskon ja en usko yhtäpaljon asian olemassaoloon" tämä olisi neutraalia, mutta tässä on ristiriita.

Jos vaikka rakennan mielikuvan läheisestä metsästä ja uskon että siellä ei ole jäniksiä / en usko että siellä on jäniksiä, rakennan samalla mielikuvan jossa on metsä, mutta metsässä ei ole jäniksiä, jänikset ovat siis poissa tästä mielikuvasta.
        Mutta en tiedä onko siellä jäniksiä vai ei koska minulla ei ole käytännön kokemusta asiasta. Mutta voin vetää johtopäätökseni ja uskoa että siellä ei ole, näin. Usko ja uskonpuute vain vaihtaa kohdetta. Eli: Atesmi kääntyy uskovaiseksi/Uskovainen kääntyy ateistiksi. Uskonpuute ja usko vain vaihtaa kohdetta.

Ja kun joku kyselee että "Mitäs vittua säkin tänne palstalle kirjottelet" niin yksi syy tähän on että ei ihminen aina toimi perustellusti ja kovinkaan rationaalisesti niinkuin mr. spock.

Uusimpien tutkimusten ja tietojen mukaan, toisaalta tunteita vaaditaan jotta meidän ajattelumme pelaa oikein, että osaamme sanoa onko x b parempi kuin a y. Joten me myöskin tarvitsemme näitä tunteita ja tunteet ovat taas kovin irrationaalinen asia.

Usein syömme esimerkiksi epäterveellistä karkkia, tyhjiä kaloreita, vaikka se on epäterveellistä, emme me kovin perustellusti ja järkevästi tässä toimi. Yhtälailla kuin tupakkaankin, kyse on mahdollisesti myös riippuvuudesta. Koska esimerkiksi keskustelu täällä on tuonut aiemmin mielihyvää tai vaikkapa rikastanut ajatuksia, voi tästä syntyä riippuvuus helpostikkin, vaikka ei tästä olisikaan tietoinen.

Ja alitajunnassa todellakin piilee sitä salaisuutta ja tiedostamaton osio. Alitajunta on salainen paikka ja moni merkityksellinen käyttäytyminen on juuri sieltä lähtöisin. Vaikka päätajunnassamme olemme ateisteja tai uskovaisia, on hyvinkin mahdollista että alitajunnassa piilee tälle vastapaino, kun ajautuu tiettyyn tilanteeseen, alitajunnasta kumpuaa ajatuksia tunteita ja reaktioita, jotka saattavat vaikuttaa tietyssä tilanteessa myös päätajuntaan.

Siispä elämänkatsomuskin on kovin muuttuvaista. Ja aivan varmasti jokaisella on alitajunnassa jos minkämoista uskoa/tietoa/pelkoa, jotka poikkeavat vähän päätajunnan tuottamista vastaavista.

Esimerkiksi "pahan yliluonnollisen" pelko voi herätä vaikkapa pimeässä metsässä keskellä ei mitään niin tavallisesti jyrkälle skeptikollekkin. Vaikka päätajunnassa miten tavallisesti olisi että "Ei ole järkevää että mitään yliluonnollista on olemassa."

Ikävää mutta totta, mutta jossain määrin me kaikki uskomme ja emme usko. Sijaintipaikka mielessä vain vaihtelee ja toinen vain on vahvemmilla.

tuossa miksaat kyllä sanan usko merkityksiä.

Toinen merkitys: usko onko jossain jäniksiä ja toinen: usko yliluonnollisiin asioihin.

Vaikka molemmissa on sama sana, et voi (tai voit, mutta se on mieletöntä) miksata merkityksiä.

Mitä tulee kirjoittamaasi paremmuuteen, noinhan se on. Taustalla toki on omanvoitonpyynti, esimerkiksi valehtelu lähtee samasta ajatuksesta, nyt minun on parempi valehdella, koska riski on pieni suhteessa palkkioon.

Vastaa sinun " x b parempi kuin a y." esimerkkiä.

Silti en kykene ymmärtämään, miksi uskis huijaa itseään?

VArsinkin kun osa uskiksista on aidosti fiksuja ihmisiä ilman mainittvampia päällepäin näkyviä ongelmia.

• Mulla ei ole mitään sisäistä jeesusta missään. Mikään uskonto tai uskomus ei ole oikeassa. Ei edes ateismi. Ateismi ei voi olla oikeassa, koska ateisteilla on eri käsitys kaikesta, niinkuin uskovillakin.

Voin esittää omia, kirkon, psykologien, ateistien, uskovien tai yksittäisten henkilöiden ajatuksia joko
      suoraan lainaten tai soveltamalla ja yhdistämällä tai selittämällä ja vertaamalla.

Mua ei haittaa hyökätä kristittyjen, ateistien, saatananpalvojien, skientologien tai Näkymättömään Vaaleanpunaiseen Yksisarviseen uskovien oppeja vastaan. Miksi teen sitä? Kun joutuu pohtimaan tarkasti asiota, niin aivot joutuvat rasitukseen, ja se parantaa muistin, oppimisen ja muiden kognitiivisten toimintojen toimintaa.

• Nassen

"Ateismi ei voi olla oikeassa, koska ateisteilla on eri käsitys kaikesta, niinkuin uskovillakin. "

Ateisti ei usko jumalaan/jumaliin eikä yliluonnollisuuksiin.

Miten tuosta voi olla kauheasti eri mieltä?

• Nassen kirjoitti:

"Ateismi ei voi olla oikeassa, koska ateisteilla on eri käsitys kaikesta, niinkuin uskovillakin. "

Ateisti ei usko jumalaan/jumaliin eikä yliluonnollisuuksiin.

Miten tuosta voi olla kauheasti eri mieltä?

Kaikesta muusta ne sitten voikin olla erimieltä. Eikä yliluonnollisuuden kieltäminenkään ole täysin absoluuttista ateistien keskuudessa. Jumalan ehkä.

• Nasse
        Zacharia kirjoitti:

Kaikesta muusta ne sitten voikin olla erimieltä. Eikä yliluonnollisuuden kieltäminenkään ole täysin absoluuttista ateistien keskuudessa. Jumalan ehkä.

mutta jos hyväksyy yliluonnollisen, ei ole ateisti.

Siis määritelmän mukaan.

• Vapaa-ajattelija.
        Nasse kirjoitti:

mutta jos hyväksyy yliluonnollisen, ei ole ateisti.

Siis määritelmän mukaan.

Koska aika muuttuu, asiat muuttuvat ja tieto lisääntyy. Tietyt piirteet ihmisen historiassa edelleen toistuvat, esimerkiksi ihmisen ylimielisyys
        tietonsa kanssa. 1500 luvulla lentokone olisi ollut täysin yliluonnollinen ilmiö, salamointi oli sitä aikanaan ja myös esimerkiksi magnetismi. Nämä ennen niin yliluonnolliset asiat ovat tulleet luonnollisiksi, esimerkiksi ihminen joka ei uskonut magnetismin olemassaoloon oli ateisti. En voi uskoa että ihminen yhtäkkiä kummallisesti tietäisikin kaikesta kaiken "niinkuin aina ennenkin", epäilen. Me vain selitämme ja havainnoimme kaiken tällä hetkellä tuntemattoman "yliluonnolliseksi.". Esimerkkinä, on olemassa edelleen paljon tutkijoita jotka eivät esimerkiksi usko salamapallojen olemassaoloon, salamapallo on siinä "yliluonnollinen ilmiö" heille missä "henkiolento" kin. Esimerkiksi ateisti voi olla myös ihminen joka ei usko salampallojen olemassaoloon ja vasta sitten voi hyvällä omallatunnolla täyttää ne "yleiset" kriteerit ateismista, kun löytää tästä artikkelin tiedelehdestä. Kaikilla on omat luulonsa ja eri kuva siitä mikä on yliluonnollista ja mikä luonnollista, toiselle itsestäänselvä asia on toiselle asia johon hän ei voi uskoa ellei itse ole tätä käytännössä havainnut. Usko on minulle vain uskoa. Rajojen vetäminen siihenkin on niin mielettömän tulkinnanvaraista. Ateismi on minulle pieni ja aika meluisa erästä maailmankatsomusta edustava uskonto, siinä missä vaikkapa hellenismi.
        Mutta mielestäni on huono vedota uskontoon ja sen pohjalta tuomita ihmistä, tai päinvastoin ihmisen takia tuomita uskontoa. En siis tuomitse ateismia sen tähden kuinka raaka kiinan kommunistinen ateisti hallinto on ja miten se asioitaan hoitaa maan sisäpuolella.

Nasse, eli esimerkiksi joku henkilö joka täyttää sinun käsityksesi fiksusta ihmisestä, on sinulle ongelma jos uskoo eri asioihin kuin sinä? Ja niin,
        kuinka niin viisaat ihmiset pettävät itseään? Kuinka se on mahdollista? Jos pohdit asiaa näin yksipuolisesti, en ihmettele yhtään miksi eteen sattuu ristiriitoja. Niele ylpeytesi ja mieti joskus että entäpä jos sinä oletkin se joka itseään pettää.

• Nassen
        Vapaa-ajattelija. kirjoitti:

Koska aika muuttuu, asiat muuttuvat ja tieto lisääntyy. Tietyt piirteet ihmisen historiassa edelleen toistuvat, esimerkiksi ihmisen ylimielisyys
        tietonsa kanssa. 1500 luvulla lentokone olisi ollut täysin yliluonnollinen ilmiö, salamointi oli sitä aikanaan ja myös esimerkiksi magnetismi. Nämä ennen niin yliluonnolliset asiat ovat tulleet luonnollisiksi, esimerkiksi ihminen joka ei uskonut magnetismin olemassaoloon oli ateisti. En voi uskoa että ihminen yhtäkkiä kummallisesti tietäisikin kaikesta kaiken "niinkuin aina ennenkin", epäilen. Me vain selitämme ja havainnoimme kaiken tällä hetkellä tuntemattoman "yliluonnolliseksi.". Esimerkkinä, on olemassa edelleen paljon tutkijoita jotka eivät esimerkiksi usko salamapallojen olemassaoloon, salamapallo on siinä "yliluonnollinen ilmiö" heille missä "henkiolento" kin. Esimerkiksi ateisti voi olla myös ihminen joka ei usko salampallojen olemassaoloon ja vasta sitten voi hyvällä omallatunnolla täyttää ne "yleiset" kriteerit ateismista, kun löytää tästä artikkelin tiedelehdestä. Kaikilla on omat luulonsa ja eri kuva siitä mikä on yliluonnollista ja mikä luonnollista, toiselle itsestäänselvä asia on toiselle asia johon hän ei voi uskoa ellei itse ole tätä käytännössä havainnut. Usko on minulle vain uskoa. Rajojen vetäminen siihenkin on niin mielettömän tulkinnanvaraista. Ateismi on minulle pieni ja aika meluisa erästä maailmankatsomusta edustava uskonto, siinä missä vaikkapa hellenismi.
        Mutta mielestäni on huono vedota uskontoon ja sen pohjalta tuomita ihmistä, tai päinvastoin ihmisen takia tuomita uskontoa. En siis tuomitse ateismia sen tähden kuinka raaka kiinan kommunistinen ateisti hallinto on ja miten se asioitaan hoitaa maan sisäpuolella.

Nasse, eli esimerkiksi joku henkilö joka täyttää sinun käsityksesi fiksusta ihmisestä, on sinulle ongelma jos uskoo eri asioihin kuin sinä? Ja niin,
        kuinka niin viisaat ihmiset pettävät itseään? Kuinka se on mahdollista? Jos pohdit asiaa näin yksipuolisesti, en ihmettele yhtään miksi eteen sattuu ristiriitoja. Niele ylpeytesi ja mieti joskus että entäpä jos sinä oletkin se joka itseään pettää.

Alustuksesi oli pitkä koskien yliluonnollisia ilmiöitä.

Jos minä nyt kokisin jotain "yliluonnollista", en pitäisi sitä yliluonnollisena vaan, kuten esimerkkiesi valossa osoitat, uskoisin että tietoni ovat riittämättömät.

Kuten vertaat lentokoneita, salamointia, magnetismia yms., vastaavasti voidaan jo muutaman vuosikymmenen sisällä osoittaa Jumala ja uskonnolliset kokemukset luonnollisiksi evoluution tuottamiksi aivojen toimintamalliksi.

Siksi en tuomitsekaan uskovaista ihmistä.

Juttusi kiinasta ja ateismista jätän omaan arvoonsa, en esimerkiksi viittaa nykyisin käynnissä oleviin uskonsotiin.

Eteeni sattuvat ristiriidat ovat elämän suola ja mitä ylpeyteen tulee, koen sitä lähinnä silloin kun olen tehnyt jotakin joka on tunnetussa maailmanhistoriassa aivan uutta, ensimmäinen kerta.

Toki petän itseäni, se vaan on niin saatanan hauskaa, jos uskonnollinen kielikuva sallitaan.

• Nassen kirjoitti:

Alustuksesi oli pitkä koskien yliluonnollisia ilmiöitä.

Jos minä nyt kokisin jotain "yliluonnollista", en pitäisi sitä yliluonnollisena vaan, kuten esimerkkiesi valossa osoitat, uskoisin että tietoni ovat riittämättömät.

Kuten vertaat lentokoneita, salamointia, magnetismia yms., vastaavasti voidaan jo muutaman vuosikymmenen sisällä osoittaa Jumala ja uskonnolliset kokemukset luonnollisiksi evoluution tuottamiksi aivojen toimintamalliksi.

Siksi en tuomitsekaan uskovaista ihmistä.

Juttusi kiinasta ja ateismista jätän omaan arvoonsa, en esimerkiksi viittaa nykyisin käynnissä oleviin uskonsotiin.

Eteeni sattuvat ristiriidat ovat elämän suola ja mitä ylpeyteen tulee, koen sitä lähinnä silloin kun olen tehnyt jotakin joka on tunnetussa maailmanhistoriassa aivan uutta, ensimmäinen kerta.

Toki petän itseäni, se vaan on niin saatanan hauskaa, jos uskonnollinen kielikuva sallitaan.

Kai tajuat, että kaikki ateistit eivät ole niinkuin sinä (ja minä), että he kieltävät ehdottomasti kaiken magian ja muun ylimaallisen, vaikka sellaista näkisivät?

Toisaalta en kyllä menisi sotkemaan tieteen kehitystä ateismiin. Jos aluksi ei tiedetty, mikä salama on, niin ateisti ei ole se, joka ei usko salaman olemassaoloon, vaan se, joka ei usko, että salama on jumalan aiheuttama.

• Nassen
        Zacharia kirjoitti:

Kai tajuat, että kaikki ateistit eivät ole niinkuin sinä (ja minä), että he kieltävät ehdottomasti kaiken magian ja muun ylimaallisen, vaikka sellaista näkisivät?

Toisaalta en kyllä menisi sotkemaan tieteen kehitystä ateismiin. Jos aluksi ei tiedetty, mikä salama on, niin ateisti ei ole se, joka ei usko salaman olemassaoloon, vaan se, joka ei usko, että salama on jumalan aiheuttama.

ateismin määritelmään kuuluu myös ettei usko yliluonnollisiin, jos uskoo, ei ole ateisti.

Sotken tieteen kehityksen ateismiin, väittämällä että tulevaisuudessa keksitään lääke "jumalan" varalle.

Niille uskiksille jota esim. ovat itsemurhan partaalla uskonsa takia.

• Nassen kirjoitti:

ateismin määritelmään kuuluu myös ettei usko yliluonnollisiin, jos uskoo, ei ole ateisti.

Sotken tieteen kehityksen ateismiin, väittämällä että tulevaisuudessa keksitään lääke "jumalan" varalle.

Niille uskiksille jota esim. ovat itsemurhan partaalla uskonsa takia.

En voi selittää enempää. Ja olet lukenut liikaa "Uljas Uusi Maailma":a

• joooo

No minä nyt olen tällä palstalla pyörinyt ihan vaan sen takia, että voin auttaa uskovaisia selittämään asioita ilman uskonnon apua. Että uskikset osaisivat (ja uskaltaisivat) avartaa mieltään ja pohtia toisiakin vaihtoehtoja esim. elämän syntyyn ja sieluun.

Itse olen kuitenkin ihan varma siitä, että mitään yliluonnollista maailmassa ei ole. Ei tästä toki ole todisteita, mutta kaiken pystyt selittämään tieteen avulla. Ei ole uskovan argumenttia, johon ei löytyisi helposti järkeenkäypä, tieteellinen vastaus. Ainoa kysymys mihin vastausta ei löydy, on sellainen, mistä tieteemme ei ole vielä saanut tietoa.

Niin, kaikki mitä emme tiedä, on niin helppo pistää uskonnon piikkiin. Miltä kuulostaa se, että Esi-isät asuvat tähdissä, ja ukkosen aiheuttaa ukkosenjumala. Nyt kun siitä on tieteellinen näyttö, niin harva niitä ilmiöitä pistää enää Jumalan piikkiin. Tiede osaa myös selittää lajien kehittymisen. Miksi kukaan enää uskoisi raamatun luomiskertomusta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2346
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      120
      1923
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      92
      1509
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1459
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1268
    7. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1160
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1141
    9. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1097
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1042
    Aihe