greippipuu

tyttö

Itselläni on noin kolme vuotta vanha greippi kasvamassa ja tuli mieleeni kysyä, että kuuluuko se asiaan, että lehdet kipristyvät? Menevät silleen lehden päästä kippuraan. Muuten kyllä hyvässä ja vahvassa kunnossa näyttää olevan. Onko kukaan muu kasvattanut greippiä ja miten on kasvanut?

23

8211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poika

      minulla kasvaa myös greippi, lehdet kääntyvät välillä kippuraan, syytä en tiedä mutta greippi näkyy voivan hyvin.
      miten muuten hoidat sitä?olis kiva kuulla kokemuksiasi sen kanssa.
      mailata voi jp_55suomi24.fi

      • tyttö

        Vihdoin edes joku vastasi. =) En mä mitenkään ihmeellisesti sitä hoida. Sielä se vaan kasvaa.=) Kuinka pitkäksi ja kauan sulla on se greippi kasvanut? Minun greippi on noin 85cm. Nuo kipristyneet lehdet vain huolestuttaa.


      • poika
        tyttö kirjoitti:

        Vihdoin edes joku vastasi. =) En mä mitenkään ihmeellisesti sitä hoida. Sielä se vaan kasvaa.=) Kuinka pitkäksi ja kauan sulla on se greippi kasvanut? Minun greippi on noin 85cm. Nuo kipristyneet lehdet vain huolestuttaa.

        minun greippipuu on kasvanut noin reilun metrin pitkäksi, pidätkö sitä ulkona kesällä? Minä vein sen kesäkuussa ulos kasvamaan ja ajattelin ottaa taas sen sisälle tässä kuussa, lehdet kellastuivat keväällä, mutta nyt se kasvattanut uutta lehteä ihan mielettömästi.


      • tyttö
        poika kirjoitti:

        minun greippipuu on kasvanut noin reilun metrin pitkäksi, pidätkö sitä ulkona kesällä? Minä vein sen kesäkuussa ulos kasvamaan ja ajattelin ottaa taas sen sisälle tässä kuussa, lehdet kellastuivat keväällä, mutta nyt se kasvattanut uutta lehteä ihan mielettömästi.

        On se aina kesät ulkona. Kesällä se vasta alkaakin kasvamaan ja sit taas talvella ei tapahdu mitään. Käytätkö talvella jotain erityistä kasvilamppua vai annatko vain ikkunan edessä olla? Itselläni kasvilamppu. En sitten tiedä tuleeko se toimeen ilmankin. Oletko muita sitruspuita alkanut kasvattaa?


      • poika
        tyttö kirjoitti:

        On se aina kesät ulkona. Kesällä se vasta alkaakin kasvamaan ja sit taas talvella ei tapahdu mitään. Käytätkö talvella jotain erityistä kasvilamppua vai annatko vain ikkunan edessä olla? Itselläni kasvilamppu. En sitten tiedä tuleeko se toimeen ilmankin. Oletko muita sitruspuita alkanut kasvattaa?

        En käytä lamppua,se on vain ikkunan edessä talven,mandariini on kasvamassa ,pieni vielä
        n.15-20 cm mittainen.Greippi sai alkunsa siitä kun ostin kerran greippejä ja yksi greippi jäi muhimaan pidemmäksi aikaa hedelmäastiaan :),kun sitten avasin greipin huomasin että sisällä oli jo pieni itu kasvamassa,vihreä verso näkyi, laitoin ruukkuun ja se alkoi kasvaa vauhdilla.
        Käytätkö millaista lannoitetta?


      • tyttö
        poika kirjoitti:

        En käytä lamppua,se on vain ikkunan edessä talven,mandariini on kasvamassa ,pieni vielä
        n.15-20 cm mittainen.Greippi sai alkunsa siitä kun ostin kerran greippejä ja yksi greippi jäi muhimaan pidemmäksi aikaa hedelmäastiaan :),kun sitten avasin greipin huomasin että sisällä oli jo pieni itu kasvamassa,vihreä verso näkyi, laitoin ruukkuun ja se alkoi kasvaa vauhdilla.
        Käytätkö millaista lannoitetta?

        Jotain kasvien ravintotikkuja. Ne tökätään sinne purkkiin ja kaadetaan vettä päälle. Mitä itse? Mä laitoin ihan vartavasten greipin kasvamaan, en niinku sinä vahingossa. =) Itselläni on kasvamassa vielä sitruuna. Hiukan samannäköinen kuin greippi. =)


      • poika
        tyttö kirjoitti:

        Jotain kasvien ravintotikkuja. Ne tökätään sinne purkkiin ja kaadetaan vettä päälle. Mitä itse? Mä laitoin ihan vartavasten greipin kasvamaan, en niinku sinä vahingossa. =) Itselläni on kasvamassa vielä sitruuna. Hiukan samannäköinen kuin greippi. =)

        jospa se ei ollut vahinko :)
        käytän kesällä tommosia kanankakka puristeita joita voi laittaa sen ollessa ulkona ruukkuun sisällä ei oikein viiti hajun takia :x)Välillä greippi pudottaa lehtiään kunnolla (talvella)ja lehdet menee kippuraan mutta uusia kasvaa kesällä taas tuplamäärä, vieläkö se oleskelee sulla ulkosalla?Viime kesänä olivat muurahaiset tehneet ruukkuun pesän ja se tuli siinä samalla vahingossa sisälle.
        kuinkahan isoksi puu voi kasvaa ,tiedätkö?tekeeköhän se koskaan hedelmiä,olisi mukava syödä oman puun greippejä:),mutta tuskin se niin isoksi kasvaa kotioloissa ,vaatisi jo valtavan ruukun ja huonetilan.Talvella en kastele sitä kovin paljon, enkä paljon lannoita, koska se ei oikein näytä kasvavan talviaikaan, olisiko tuo talvihorroksessa valon puutteen ja kylmyyden takia.


      • tyttö
        poika kirjoitti:

        jospa se ei ollut vahinko :)
        käytän kesällä tommosia kanankakka puristeita joita voi laittaa sen ollessa ulkona ruukkuun sisällä ei oikein viiti hajun takia :x)Välillä greippi pudottaa lehtiään kunnolla (talvella)ja lehdet menee kippuraan mutta uusia kasvaa kesällä taas tuplamäärä, vieläkö se oleskelee sulla ulkosalla?Viime kesänä olivat muurahaiset tehneet ruukkuun pesän ja se tuli siinä samalla vahingossa sisälle.
        kuinkahan isoksi puu voi kasvaa ,tiedätkö?tekeeköhän se koskaan hedelmiä,olisi mukava syödä oman puun greippejä:),mutta tuskin se niin isoksi kasvaa kotioloissa ,vaatisi jo valtavan ruukun ja huonetilan.Talvella en kastele sitä kovin paljon, enkä paljon lannoita, koska se ei oikein näytä kasvavan talviaikaan, olisiko tuo talvihorroksessa valon puutteen ja kylmyyden takia.

        Lehtiä se minunkin greippi pudottelee. Joskus huolestuttaa hiukan että kuoleeko se, mut ei onneksi vielä. =) Tulis aika surullinen olo. Ei se enää ulkona ole. Vähän liian kylmä jo täällä Lapissa. =)Toi muurahais juttu oli hauska. =D En ainakaan usko et suomenoloissa greippi hirveän isoksi kasvaa, mut toivon et joskus siitä hedelmiä sais, mut aika epätodennäköistä.=) Tiedätkö minkälaisia kukkia greippiin tulee? Vai kukkiiko se ollenkaan? Onko sinun greipin varsi jo puunvärinen? Kuinka vanha se muuten on?


      • poika
        tyttö kirjoitti:

        Lehtiä se minunkin greippi pudottelee. Joskus huolestuttaa hiukan että kuoleeko se, mut ei onneksi vielä. =) Tulis aika surullinen olo. Ei se enää ulkona ole. Vähän liian kylmä jo täällä Lapissa. =)Toi muurahais juttu oli hauska. =D En ainakaan usko et suomenoloissa greippi hirveän isoksi kasvaa, mut toivon et joskus siitä hedelmiä sais, mut aika epätodennäköistä.=) Tiedätkö minkälaisia kukkia greippiin tulee? Vai kukkiiko se ollenkaan? Onko sinun greipin varsi jo puunvärinen? Kuinka vanha se muuten on?

        Minulla se on vielä ulkona täällä, Kuopion korkeudella on vielä sen verran lämmintä(17,2 tällä hetkellä).
        Muurahaisten muutto sisälle on hauska kun sitä jälkeenpäin ajattelee, mutta sillon ei paljoa naurattunut kun laiton lusikalla sokeria teehen ja sokerin mukana putosi kuppiin muurahainen joka oli ollut herkuttelemassa sokeriastiassa:)
        En tiedä kukkiiko greippi ,eikös yleensä puut tee kukat ennekuin ne tekee hedelmää,en tiedä ?Puu on 4-> vuotta vanha,kyllä se olis vähän harmi jos nyt tuo greippi kuolis mutta tuskin ne kuolee:)Kuinka isossa ruukussa se sinulla nyt on?
        Luulen että se että miten isoksi se kasvaa olis riippuvainen siitä kuinka isossa ruukussa se on,eli mitä isommman ruukun siihen laittaisi sen suuremmaksi greippi kasvaisi? Greipin varsi on puun värinen minun mielestä (kävin katsomassa :))


      • tyttö
        poika kirjoitti:

        Minulla se on vielä ulkona täällä, Kuopion korkeudella on vielä sen verran lämmintä(17,2 tällä hetkellä).
        Muurahaisten muutto sisälle on hauska kun sitä jälkeenpäin ajattelee, mutta sillon ei paljoa naurattunut kun laiton lusikalla sokeria teehen ja sokerin mukana putosi kuppiin muurahainen joka oli ollut herkuttelemassa sokeriastiassa:)
        En tiedä kukkiiko greippi ,eikös yleensä puut tee kukat ennekuin ne tekee hedelmää,en tiedä ?Puu on 4-> vuotta vanha,kyllä se olis vähän harmi jos nyt tuo greippi kuolis mutta tuskin ne kuolee:)Kuinka isossa ruukussa se sinulla nyt on?
        Luulen että se että miten isoksi se kasvaa olis riippuvainen siitä kuinka isossa ruukussa se on,eli mitä isommman ruukun siihen laittaisi sen suuremmaksi greippi kasvaisi? Greipin varsi on puun värinen minun mielestä (kävin katsomassa :))

        On se ruukku aika iso, mut aattelin siirtää sen kohtapuolin isompaan. Kuinka iso ruukku sulla on? Kuinka usein vaihdat sen isompaan ruukkuun? Mulla on ollut aina vuoden välein ja sen mukaan et miten paljon se on kasvanut. Mun greipin varsi on kans ruskea tai silleen alkaa jännästi muuttua puunväriseksi sitä mukaan kuin se kasvaa.=)Onko sun greipin varressa sellasia piikkejä?


      • poika
        tyttö kirjoitti:

        On se ruukku aika iso, mut aattelin siirtää sen kohtapuolin isompaan. Kuinka iso ruukku sulla on? Kuinka usein vaihdat sen isompaan ruukkuun? Mulla on ollut aina vuoden välein ja sen mukaan et miten paljon se on kasvanut. Mun greipin varsi on kans ruskea tai silleen alkaa jännästi muuttua puunväriseksi sitä mukaan kuin se kasvaa.=)Onko sun greipin varressa sellasia piikkejä?

        Ruukku on greipillä halkaisijaltaan 30 cm tällä hetkellä, ajattelin vaihtaa se suurempaan kun tuon sen sisään.Paras kai olisi ostaa kerralla niin iso ruukku kuin mahdollista.Piikkejä on varsissa ja ne on teräviä :).


      • tyttö
        poika kirjoitti:

        Ruukku on greipillä halkaisijaltaan 30 cm tällä hetkellä, ajattelin vaihtaa se suurempaan kun tuon sen sisään.Paras kai olisi ostaa kerralla niin iso ruukku kuin mahdollista.Piikkejä on varsissa ja ne on teräviä :).

        Mukavaa, kun jaksoit jutella greipeistä.=) Ainaki nyt tiedän ettei se lehtien kipristely niin vakavaa ole. Hyvät jatkot. =)


      • poika
        tyttö kirjoitti:

        Mukavaa, kun jaksoit jutella greipeistä.=) Ainaki nyt tiedän ettei se lehtien kipristely niin vakavaa ole. Hyvät jatkot. =)

        kiitos samoin, hyvät jatkot sinulle ja greipille ;)


      • poika
        tyttö kirjoitti:

        Mukavaa, kun jaksoit jutella greipeistä.=) Ainaki nyt tiedän ettei se lehtien kipristely niin vakavaa ole. Hyvät jatkot. =)

        vielä kysymys:) onko sinun greippisi lajike valkoinen vai punainen ,minun greippipuu on punainen(verigreippi).


      • minullakin sitrushedelmätarha
        poika kirjoitti:

        jospa se ei ollut vahinko :)
        käytän kesällä tommosia kanankakka puristeita joita voi laittaa sen ollessa ulkona ruukkuun sisällä ei oikein viiti hajun takia :x)Välillä greippi pudottaa lehtiään kunnolla (talvella)ja lehdet menee kippuraan mutta uusia kasvaa kesällä taas tuplamäärä, vieläkö se oleskelee sulla ulkosalla?Viime kesänä olivat muurahaiset tehneet ruukkuun pesän ja se tuli siinä samalla vahingossa sisälle.
        kuinkahan isoksi puu voi kasvaa ,tiedätkö?tekeeköhän se koskaan hedelmiä,olisi mukava syödä oman puun greippejä:),mutta tuskin se niin isoksi kasvaa kotioloissa ,vaatisi jo valtavan ruukun ja huonetilan.Talvella en kastele sitä kovin paljon, enkä paljon lannoita, koska se ei oikein näytä kasvavan talviaikaan, olisiko tuo talvihorroksessa valon puutteen ja kylmyyden takia.

        Tiedän Oulun korkeudella tapauksen, jossa appelsiinipuu kasvoi niin isoks, että tuli hedelmii. Kesti mun tietääkseni pojan varttumisesta mieheksi-mittaisen ajan...

        ruukusta: ei kannata yhtäkkiä vaihtaa liian isoon ruukkuun, muuten puu kasvattaa vaan juuria pitkään.


      • toinen poika
        poika kirjoitti:

        kiitos samoin, hyvät jatkot sinulle ja greipille ;)

        Onko jotenkin omituista kun minulla on 2 greippiä ollut yli kaksi vuotta ja ne on vielä ihan pieniä? :S


      • plää plää
        minullakin sitrushedelmätarha kirjoitti:

        Tiedän Oulun korkeudella tapauksen, jossa appelsiinipuu kasvoi niin isoks, että tuli hedelmii. Kesti mun tietääkseni pojan varttumisesta mieheksi-mittaisen ajan...

        ruukusta: ei kannata yhtäkkiä vaihtaa liian isoon ruukkuun, muuten puu kasvattaa vaan juuria pitkään.

        Okka... kiva ku kerroitte. mun greippi on aivan hullu! se ei kasva paljoakaa... onko se vakavaa????


    • greippi666

      Onko kellään vinkkejä miten greipin saisi kukkimaan? Minulla on ehkä noin 10 vuotta vanha greippipuu, noin 110 cm korkea, kasvaa kesäisin mukavasti ja näyttää hyvinviuvalta mutta ei se kuki. Liekö mahdollista ollenkaan saada kukkimaan sisäkasvina? Ajattelin tänä kesänä kokeilla chileille tarkoitettua kukituslannoitetta :)

      • Pikkupuutarhuri

        Minulla 20 vuotta vanha greippipuuni ei tehnyt koskaan kukkia. Siemeniä kasvattu.

        Pakko oli joka vuosi leikata kun alkoi kasvamaan niin ettei tehnyt oksia. Kerran pituus oli jo yli 170cm ja leikkasin 50cm pois, jotta haarautuu paremmin.

        Tänään sitten luovuin siitä, kun se ei enää jaksanut elää. Pääjuuri oli sormen paksuinen ja sillä olisi ollut tilaa kasvaa.

        Eipä hätää, sillä minulla on kasvamassa verigreippi, sitruuna ja pari klementtiiniä. Sitruunalla ikää yli vuosi ja muilla 2 vuotta.


    • Vihertumpelo2

      Itsellä on n. 2.5vuotta vanha greipin taimi. Se körsi talvella kuivuudesta ja karisteli kaikki lehdet pois. Leikkasin sitten koko taimen poikki mullasta n. 2sentin korkeudesta ja aloin kastelemaan sitä. Nyt se on tehnyt uuden varren ja yhden kukankin! En tiedä mistä johtuu että nyt jo kukkii, ulkina ollut kesän ja aika lämmin alkukesä oli että se varmastikkin ainakin auttoi asiaa.

    • puuni

      Minun greippipuuni on saanut alkunsa 70-luvulla ja edelleen hengissä. Keväällä nostan parvekkeelle ja ilmojen viilennettyä sisälle. Kesäisin tulee paljon uusia vauveleita. Talviajan kipristelee ja kärvistelee, mutta hengissä pysyy😊

      • Anonyymi

        Itellä n. 40 v. Greippi puu siemenestä kasvatettu. Ei oo ikinä kukkinut ja runko ranteen paksuinen. Kerran oli vähän vähällä kastelulla ja pudotti kaikki lehdet, mutta toipui vielä siitä. Mahtuisi normi korkuiseen kämppään, mutta nyt mahtuu kasvamaan korkeutta, niin muutaman korkeamman oksan oon antanut kasvattaa.


    • Anonyymi

      Vieläköhän tätä ketjua seurataan... 🤔 Oma verigreippipuuni on pian 2 vuotias ja istutin sen siemenestä päivänä jolloin Kiovaan hyökättiin. Onko teille selvinnyt mistä tuo lentien kipristely kertoo? Itse ostin joululahjaksi kasvilampun ja puu on n. 80 cm korkea. Onko tietoa mitä lannoitteita tälle kannattaa antaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe