Mitä ekoina päivinä tehään lukiossa? Missä vaiheessa tehään lukujärjestys? ja missä vaiheessa alkaa oikeet tunnit? pitääks jo ekoilla tunneilla olla kirjat mukana?
ekat päivät lukiossa..?
100
23032
Vastaukset
- une fille
Lukujärjestyksen pitäis tulla postissa ennen koulun lakua... Pari ekaa tuntia menee alkulöpinöis, mut sit alkaa kunnon opiskelu... Periaatteessa kirjat pitäis olla jo heti ekana päivänä, mutta läheskään kaikilla ei ainakaan kaikkia ole eli ei se kuolemansynti oo jos ne puuttuu :D
- Tota tota
Postissa lukujärjestys?
- R.F.
Tota tota kirjoitti:
Postissa lukujärjestys?
Mulle tuli ainakin vaan lappu, jossa kerrottiin, että olet päässyt ks. lukioon ja ensimmäinen koulupäivä alkaa 16. päivä elokuuta klo 9 tai jotain...en muista.
- Se entinen Opettaja
R.F. kirjoitti:
Mulle tuli ainakin vaan lappu, jossa kerrottiin, että olet päässyt ks. lukioon ja ensimmäinen koulupäivä alkaa 16. päivä elokuuta klo 9 tai jotain...en muista.
vaihtelee eri kouluissa, joten täällä kyselemällä yleisesti ei saa oikeaa tietoa nimenomaan siitä koulusta johon on menossa.
Meidän lukiossamme tosiaan toimitetaan lukujärjestykset postitse noin viikkoa ennen koulua alkua ja oletamme, että oppilaille on suunnilleen oma opintosuunnitelmansa tehtynä kun he tulevat kouluun. Viimeistään iltapäivällä alkaa sitten normaali opiskelu, ja ainakin itse lähden siitä, että kaikilla on oppikirjat heti mukana. (Näin ei tietysti ole, mutta se on sitten heidän tappionsa, koska opetus alkaa kuitenkin välittömästi.) - Aasa
Se entinen Opettaja kirjoitti:
vaihtelee eri kouluissa, joten täällä kyselemällä yleisesti ei saa oikeaa tietoa nimenomaan siitä koulusta johon on menossa.
Meidän lukiossamme tosiaan toimitetaan lukujärjestykset postitse noin viikkoa ennen koulua alkua ja oletamme, että oppilaille on suunnilleen oma opintosuunnitelmansa tehtynä kun he tulevat kouluun. Viimeistään iltapäivällä alkaa sitten normaali opiskelu, ja ainakin itse lähden siitä, että kaikilla on oppikirjat heti mukana. (Näin ei tietysti ole, mutta se on sitten heidän tappionsa, koska opetus alkaa kuitenkin välittömästi.)Ei ensimmäisenä päivänä ole oikeita tunteja.Toisena päivänä alkaa tunnit ja kirjat ainakin pitäisi olla mukana.Meiän koululla lukioon tulijat saa 1.jakson lukkarin valmiina.Ompahan sitten aikaa päänkivistykselle 7 viikkoa että saa opintosuunnitelman edes jotensakin tehtyä ja tietoonsa seuraavan jakson kurssit.
- Ponderoosa
Se on kyllä niin yleisesti ottaenkin, että lukujärjestys suunnitellaan itse koululla kurssitarjottimen avulla, eikä niin, että koululta saa valmiin, kuten peruskoulussa tehdään. Jossain Lapin lukiossa näin ei ehkä tehdä, mutta en ole kuullutkaan sellaisesta lukiosta, jossa ei itse tehtäisi lukujärjestystä.
- Aasa
Ponderoosa kirjoitti:
Se on kyllä niin yleisesti ottaenkin, että lukujärjestys suunnitellaan itse koululla kurssitarjottimen avulla, eikä niin, että koululta saa valmiin, kuten peruskoulussa tehdään. Jossain Lapin lukiossa näin ei ehkä tehdä, mutta en ole kuullutkaan sellaisesta lukiosta, jossa ei itse tehtäisi lukujärjestystä.
1.jakson lukkarit saadaan sitten pitää itse tehä lukujärjestykset eteenpäin.Kyllä kait teilläkin opot auttaa.
- Jaa
Aasa kirjoitti:
1.jakson lukkarit saadaan sitten pitää itse tehä lukujärjestykset eteenpäin.Kyllä kait teilläkin opot auttaa.
Ei meillä "saatu" yhtäkään lukujärjestystä, opintosuunnitelma (eli kurssitarjotin) tehtiin jo 9. luokan keväällä jolloin siis selvisi myöskin se ensimmäisen jakson lukujärjestys (vaikka virallisesti ei edes tietoa siitä pääseekö ko. kouluun..). Kirjatilaukset tehtiin joskus heinäkuun lopulla jo pääsyn varmistuttua ja kirjat oli koululla ensimmäisenä päivänä. Ensimmäinen päivä meni pitkälti ihmetellessä ja kirjojen kantamisessa mutta toinen päivä oli jo täyttä opiskelua.
- tuotuo
Ponderoosa kirjoitti:
paraisten lukiossa ne taitaa saada lukujärjestyksen valmiina.. itse en sinne onneksi ole menossa..
- maijam
Tota tota kirjoitti:
Postissa lukujärjestys?
Meidän lukiossa lukujärjestykset on tehty alusta asti itse..Eli oman lukujärjestyksen tiesi jo ysin lopussa. Mutta systeemit varmaan vaihtelee kouluittain. Jos et vielä tiedä lukujärjestystäsi, niin vaikea kai se on kirjojakaan ottaa kouluun mukaan..
- EEW
Ponderoosa kirjoitti:
Meillä lukiossa kyllä saadaan l.järjestykset valmiina. Kirjatkin tulevat vasta, kun koulu on alkanu (lukiolaisten liitolta tilattaessa kirjat suoraan koululle)
- opinto-ohjaaja
Ponderoosa kirjoitti:
onko totta, että te ette tiedä ensi vuoden ohjelmasta vielä mitään? Meidän koulussa opiskelijat ovat tehneet ainevalintasuunnitelman yläasteiden opinto-ohjaajien avustuksella ja niiden perusteella on luotu alustava ensimmäisen luokan opiskeluohjelma- ja lukujärjestysmalli, joka jaettiin ilmoittautumispäivänä juhannuksen alla ja jonka jokainen opiskelija tarkasti tuolloin rehtorin ja opinto-ohjaajan avustuksella ja joihin he voivat sitten tehdä muutoksia silloin heti ja koko vuoden ajan, jos on tarpeen esim. ainereaalin vuoksi. Meidän opiskelijat, tulokkaatkin, tietävät siis, mitä he opiskelevat vaikka ensi huhtikuussa.
- yo05
Eli ekana päivänä oli tutustumispäivä uusiin ihmisiin ja silloin tehtiin tutoreiden avustuksella lukujärjestykset. Seuraavana päivänä koulu alkoi lukujärjestyksen mukaan, ja kirjat piti olla silloin hankittu.
- zigzag
meille lykättiin ekana päivänä valmiit lukujärjestykset kouraan ja seuraavana päivänä alko vasta opiskelu. ekana päivänä oltiin tutoreiden paimennuksessa ja käytiin läpi jotain yleisiä juttuja. ja tietysti syötiin... ;)
- ent. lukiolainen
Jos on lukion systeemit selvillä, niin ei sinne ekoina päivinä tartte edes mennä.
Mullakin käytännössä eka viikko meni lintsatessa (lue: kahvilla jauhamassa paskaa) ja koulunkäynti alko vasta toisella viikolla.
Ei se lukion kurssitarjotin niin hankala ole. Sieltä vaan poimii minne haluaa mennä ja silleen. - Aasa
ent. lukiolainen kirjoitti:
Jos on lukion systeemit selvillä, niin ei sinne ekoina päivinä tartte edes mennä.
Mullakin käytännössä eka viikko meni lintsatessa (lue: kahvilla jauhamassa paskaa) ja koulunkäynti alko vasta toisella viikolla.
Ei se lukion kurssitarjotin niin hankala ole. Sieltä vaan poimii minne haluaa mennä ja silleen.isossa koulussa olit?
Jos on isossa koulussa tai edes n.600 oppilaan koulussa ei voi vain valkata kursseja ilman pelkoa että hyllytetään toiselle koodille ja sitten siinä olis toinen hyvä kurssi jota ei muuten saisi kun vasta viimesessä jaksossa jossa on jo valittuna kaikki koodit........
Joillekin voi tuottaa todellisia painajaisia täyttää ihanaa kurssitarjotinta. - tyttö
Aasa kirjoitti:
isossa koulussa olit?
Jos on isossa koulussa tai edes n.600 oppilaan koulussa ei voi vain valkata kursseja ilman pelkoa että hyllytetään toiselle koodille ja sitten siinä olis toinen hyvä kurssi jota ei muuten saisi kun vasta viimesessä jaksossa jossa on jo valittuna kaikki koodit........
Joillekin voi tuottaa todellisia painajaisia täyttää ihanaa kurssitarjotinta.Meillä käytiin koulussa 2 viikkoa ennen koulun alkua. Jaettiin kurssitarjottimet, esiteltiin pikkasen koulua ja tehtiin lukujärjestys. Parin päivän päästä sitten palautti 1. ryhmä kurssitarjottimet, seuraavana toinen, sitten kolmas jne. Kun palautit kurssitarjottimen näit mille kursseille mahdut ja minne et. Jos huono tuuri kävi, niin teit siinä nopeasti koko kurssitarjottimen uusiksi. Kun olit saanut kaikki kurssit sopimaan,palautit kurssitarjottimen kanslistille ja täytit itse oman lukujärjestyksesi.
Ei ekoille tunneille vielä kirjoja tarvitse, ekan viikon aikana olisi kuitenkin hyvä hommata ne. Osa opettajista aloittaa opetuksen heti, osa ei.
Ekana päivänä kaikki vaan pyöri ympäriinsä ja oli hukassa :D Mutta kyllä siitä selviää ja toiset oppilaat opettajat neuvoo, kunhan kysyt!
Onnea ja antoisaa vuotta kaikille lukiolkaisille, etenkin aloittaville!
- sädekehätyttö86
eka päivä meillä meni niin, että piti mennä liikuntasaliin(suurin paikka koko koulussa),jossa reksi puhui pälpätti kaiken näköistä.Sitte meidät jaettiin siellä ryhmiin ja sen jälkeen siirryttiin ryhmänvalvojan luokkaan(lukiossa, ainakaan meidän,ei ole enää luokanvalvojaa), jossa meille annettiin lukujärjestykset.Sen jälkeen mentiin syömään.Piti myös täyttää sellainen lomake, johon pitää laittaa oma nimi kokonaan,puh.numero,osoite,kuinka pitkä matka on kouluun,isän ja äidin ammatit jne.Samana päivänä piti ostaa kirjat, mutta ei se niin kuolemanvakavaa ole, jos kahtena seuraaavana päivänä ei ole kirjoja,mutta mitä nopeammin sen parempi.Meillä alkoi oppitunnin heti seuraavana päivänä ja läksyä siis tuli.
- Voltigern
Kohta alkaa Joensuussa lukio.
Pitää miettiä miten nämä esivalmistelut tekisi, mutta ei pikku askareilla saa mitenkään jännitystä pois.
Lukioon meno jänniittaa... ... paljon.- nimetön
Lukioko on siis in!? No minusta se laitos on vain miettimistä varten. Miettiähän saa vaikka elämänsä loppuun asti. Siksi on tehtävä valintoja.
Lukion jälkeen huomaatkin, että kulutit aikaa enimmäkseen epäkäytännöllisten asioiden opetteluun. Lopuksi huomaat, ettei sille tiedolle ole mitään käyttöä.
Ammattillinen koulutus on paras vaihtoehto, jos mieluinen ala löytyy.
Lukio on vain peruskoulun jatkokoulu niille, jotka haluavat aikaa. Meitä on moneksi. Minulle riitti 1,5 v lukiota hyvällä menestyksellä. Kohta valmistun ammattiin. Eikä kaduta. Että tälläistä kuuluu rajan tuolta puolen! - Lukiolainen pohojanmaalta
nimetön kirjoitti:
Lukioko on siis in!? No minusta se laitos on vain miettimistä varten. Miettiähän saa vaikka elämänsä loppuun asti. Siksi on tehtävä valintoja.
Lukion jälkeen huomaatkin, että kulutit aikaa enimmäkseen epäkäytännöllisten asioiden opetteluun. Lopuksi huomaat, ettei sille tiedolle ole mitään käyttöä.
Lukio on vain peruskoulun jatkokoulu niille, jotka haluavat aikaa. Meitä on moneksi. Minulle riitti 1,5 v lukiota hyvällä menestyksellä. Kohta valmistun ammattiin. Eikä kaduta. Että tälläistä kuuluu rajan tuolta puolen!Kukin tyylillään. Ketään ei saa halveksua pelkän koulutuksensa vuoksi. Itse kiinnitän suurimman huomion tyyppiin itseensä; mitä hän on käytökseltään jne.
Voin sanoa, että ole tavannut erittäin hyväköytöksisiä lukiolaisia, mutta myös erittäin välinpitämättömiä lukiolaisia. Olen niinikään tavannut hienotapaisia ammattikoululaisia, mutta myös välinpitämättömiä ammattikoululaisia.
Ei se ole kiinni urasta - vaan omasta käytöksestäsi. - arraarraarr
Lukiolainen pohojanmaalta kirjoitti:
Kukin tyylillään. Ketään ei saa halveksua pelkän koulutuksensa vuoksi. Itse kiinnitän suurimman huomion tyyppiin itseensä; mitä hän on käytökseltään jne.
Voin sanoa, että ole tavannut erittäin hyväköytöksisiä lukiolaisia, mutta myös erittäin välinpitämättömiä lukiolaisia. Olen niinikään tavannut hienotapaisia ammattikoululaisia, mutta myös välinpitämättömiä ammattikoululaisia.
Ei se ole kiinni urasta - vaan omasta käytöksestäsi.Alkaa menemään kirjoitukset vähän otsikon ohi.
Kouluun siis 11.8 kaks ensimmäistä päivää chillataan ja viikonlopun jälkeen alkaa opiskelu. Meilläpäin tehdään lukujärjestykset jo ennen koulun alkua tietokoneella ja niitä voi sieltä vaihdella niin paljon kuin huvittaa, jos mahtuu kurssille. - mie
nimetön kirjoitti:
Lukio on vain peruskoulun jatkokoulu niille, jotka haluavat aikaa. Meitä on moneksi. Minulle riitti 1,5 v lukiota hyvällä menestyksellä. Kohta valmistun ammattiin. Eikä kaduta. Että tälläistä kuuluu rajan tuolta puolen!niin mä valihin amiskan ysin jälkeen mikä nyt oli mulle ihan selvää, ei mua ois lukioon saanut vaikka todistuksen keskiarvo mikään huonoin ollu..Kun kaverini lukivat pääsykokeisiin ja hikoilivat yo-kirjoituksissa minä olin palkallisessa työssä!
Kohta 19 vuotta ja vakituinen työpaikka takataskussa!Kannatti valita amiska!! - still just wondering..
mie kirjoitti:
niin mä valihin amiskan ysin jälkeen mikä nyt oli mulle ihan selvää, ei mua ois lukioon saanut vaikka todistuksen keskiarvo mikään huonoin ollu..Kun kaverini lukivat pääsykokeisiin ja hikoilivat yo-kirjoituksissa minä olin palkallisessa työssä!
Kohta 19 vuotta ja vakituinen työpaikka takataskussa!Kannatti valita amiska!!miten..? kyl on outoo porukkaa täälläki ku kaikki kirjottaa iha mitä sattuu..!
- sanna
nimetön kirjoitti:
Lukio on vain peruskoulun jatkokoulu niille, jotka haluavat aikaa. Meitä on moneksi. Minulle riitti 1,5 v lukiota hyvällä menestyksellä. Kohta valmistun ammattiin. Eikä kaduta. Että tälläistä kuuluu rajan tuolta puolen!vaikka oot koittanu molempia, sekä ammattikoulua ja lukiota et voi tyrmätä lukiota täysin. Kaikille se ei pakolla ole turhaa. Et sä mistään ammattikoulusta yliopistoon ikinä pääsis opiskeleen!!!!
Mutta mä en halua myöskään lyödä ammattikoulua ihan maahan, koska joillekin se on oikea vaihtoehto. Jos tietää jo mitä elämältään haluaa, ja siihen pystyy kouluttautumaan amiksessa niin sinne sitten.
Mun oma valinta oli lukio ja jos luokanopettajaksi haluan niin se oli ainoa oikea vaihtoehto!!! - nimetön
sanna kirjoitti:
vaikka oot koittanu molempia, sekä ammattikoulua ja lukiota et voi tyrmätä lukiota täysin. Kaikille se ei pakolla ole turhaa. Et sä mistään ammattikoulusta yliopistoon ikinä pääsis opiskeleen!!!!
Mutta mä en halua myöskään lyödä ammattikoulua ihan maahan, koska joillekin se on oikea vaihtoehto. Jos tietää jo mitä elämältään haluaa, ja siihen pystyy kouluttautumaan amiksessa niin sinne sitten.
Mun oma valinta oli lukio ja jos luokanopettajaksi haluan niin se oli ainoa oikea vaihtoehto!!!Yliopistoon voi mennä kiertotietä, vaikkei olisi lukiota suoritettukaan. Jos katsotaan että opiskelijalla on edellytykset opiskella jotain esim. tietotekniikkaa yliopistolla, se on sitten mahdollista. Esim. jos on datanomi. Ammattikorkeaan pääsee amiksesta jne jne, sieltä voi myös jatkaa yliopistoon.
Eihän se mikään suorin reitti ole! Mutta mahdollista se on! Luokanopettajaksi en usko että ilman lukiota pääsis opiskelemaan. Tosin, kyllähän sen lukion voi jossain raossa suorittaa. Vaikka etänä!
Se on jokaisen oma päätös.Sanna, se on vain minun mielipiteeni. Ja kyllä voin omalta kohdaltani tyrmätä koko pelleilyn. :)
Menee ken tahtoo!
- katkeroitunut
minä olen katkera kun äiti pakotti lukioon. Siellä hukkasin kolme vuotta opiskellessani niin paljon minulle turhia asioita. No ainakin opin ryyppäämään kuin miehet. Niin stressauttavaa se oli:( Lukio ei sovi kaikille, kuten ei myöskään kahvi. Minä ainakin kunnioitan enemmän heitä joilla valmistuttuaan on jo jokin taito/ammatti. Minä en ole vielä mitään. Mutta kuten joku sanoi, kukin tavallaan.
- just wondering..
..miten??
- Just joo
Taidat olla vähän reppana, jos annoit mutsisi pakottaa sut lukioon! Se kun on ihan jokaisen oma valinta, ei siihen vanhempien mielipide vaikuta.
- Piupelipau
!!!
- Kiki87
Lukujärjestykset saa heti kun tulee sinne...
Oikeat tunnit alkaa tokalla tunnilla...
Ja kirjat jaetallaan kunkin aineen ekalla tunnilla, eli ota mukaasi itsesi kynä ja kumi ja järjestelmälaskin niin pärjää - - - - - -
Käytännöt noissa vaihtelee lukioittain. Kun itse aloitin lukion, päivä alkoi sillä että kaikki ykköset paimennettiin saliin, missä tapahtui jako ryhmiin ja ryhmänohjaajien perässä sitten vaellettiin kuka mihinkin luokkaan.
Luokassa jaettiin kurssitarjottimet ja tehtiin ensimmäisen jakson lukujärjestykset tutorien (vanhempien opiskelijoiden) ohjastuksella. Lukujärjestysten tekoa seurasi kaiken maailman yleistä löpinää käytännön asioista jne.
Ensimmäisenä päivänä kenelläkään ei ollut vielä kirjoja mukana, koska lukujärjestyskin selvisi vasta silloin. Seuraavana päivänä alkoivat kunnon opiskelut, mutta suurimmalla osalla meni päivä tai muutamakin, ennen kuin kirjat oli hankittuna.
Tietysti riippuu lukiosta, "hyvissä" lukioissa on varmaan sen verran vastuuntuntoista ja opiskeluorientoitunutta porukkaa, että kirjat on hankittuna ja kynät teroitettuina heti ensimmäisistä tunneista lähtien. Meillä kurssien alut käytiin lähinnä monisteiden voimalla. - Spare Me The Details?
Hitto eihän siellä ekanapäivänä tarvinnu tehdä mitään mentiin vaan luokkaa, sit jotkut jo yhden vuoden käyneet oppilaat PLAAA PLAA PLAA PLAA
tulostettiin lukujärjestys ja ei mitään muuta
ja kirjoja hankittiin sit joskus??.. - man007
..että jaettiin lukkarit ja kirjat piti hankkia mahdollisimman pian, jos ei jo ollu. Mun lukio oli huono menestyksellistä, ei sinne kannata mennä kuin "lukutoukkien". Lukio on yks vaikeimmista kouluista ehottomasti!
- lukion käynyt
Mä olin iltalukiossa.Ekoina päivinä ei tehty mitään suurempaa,mutta iltalukiossa on vähemmän tunteja,kuin tavallisessa lukiossa,joten tahti kiihtyi melkein heti huimaan vauhtiin.
- kasikutonen
Meilläpäin käytetään lukujärjestyksen tekoon internettiä. Lukkarin voi tehdä vaikka aamuyöllä juhannuksena, jos niin haluaa. Kunhan sen tekee jossakin vaiheessa. Kouluun tultaessa tehdyt lukkarit sitten jaetaan oppilaille. Siinä onkin ensimmäinen päivä. Seuraavana päivänä alkaakin sitten opiskelu.
- taas helpotti...
Ekana päivän käydään
tietysti heittämässä
varvit seinään joko
vessassa tai tyttöjen
pukuhuoneessa... - Gasworks
Ensimmäiset päivät lukiossa menevät paikkoihin tutustuessa ja tuutorit kyllä auttavat kaikessa. Heidän kanssa suunnittelette ensimmäiset lukujärjestykset ja suurimmissa ongelmissa kannattaa ottaa opoon yhteyttä. Viime vuoden kurssivalinnat eivät ole vielä mitenkään paikkaansa pitäviä. Uusi voi tulla ja vanhoja mennä. En itse osta yleensä kirjoja ennen ensimmäistä tuntia. Joskus sarjat muuttuvat tai niistä tarvitaan eri painokset. Muista, että yleensä kirjakauppaan voi palauttaa kirjan jos se on koskematon ja kirjasarja muuttunut. Voit myös tilata kirjoja, joita et löydä kaupan hyllystä. Oikeat tunnit alkavatkin melko pian koulun alusta. Varaannu numeroiden tippumiseen ja koita pärjätä. Nyt olet päässyt peruskoulun paapomisesta itsenäiseen lukio-opiskeluun.
- joopa joo
lukio lukio lukio plää plää plää
joka paikassa hoetaan aina vaan lukiosta itse en edes pitänyt lukiota vaihtoehtona peruskoulun jälkeen enkä ole katunut päätöstäni pätkääkään miestäni luokio on niille jotka eivät ole valmiita vielä astumaan eteenpäin elämässä ja jankkaavat paikallaa vielä toiset kolme vuotta yläasteen jälkeen itse käyn ammatti ja yrittäjä opistoa ja vieläpä suomen parhaaksi valittua sellaista ja olen datanomi puolella valmistuu heti johonkin eikä hukkaa kolmea vuotta elämästään suossakävelyyn.- just wondering..
"lukio lukio lukio..." Haloo, tää on lukio-keskustelu, mitäs täältä kuvittelit löytäväs..? Ja saanen kysyä miks edes luet jotai lukio-palstaa jos se kerran on niin peestä koko mesta?
- Herääää
Tää on lukio palsta. Ja jos sua ei kiinnosta lukio, niin ei voi mitään. Tuu sitten laukomaan tänne ku oot joku tavallinen levyseppähitsaaja ja minä oon sun pomo.
- Ylllioppilas
olisi kyllä lukiossa pärjännytkään, kun tuo äidinkielen oikeinkirjoitus ei näytä sujuvan. Joten viisaan valinnan teit.
- ......
Ylllioppilas kirjoitti:
olisi kyllä lukiossa pärjännytkään, kun tuo äidinkielen oikeinkirjoitus ei näytä sujuvan. Joten viisaan valinnan teit.
Älähän arvostele tuollaista asiaa, jos et itsekään osaa erottaa otsikkoa ja viestiä toisistaan. Mielestäni tänne palstalle saa tulla, vaikka olisi sitä toista mieltä lukiosta.
- - Lukion kautta opiskelemaan -
Lukion tarkoitus on sivistää nuorta. Hänelle tarjotaan oikeaan aikaan sopivan tasoista tietoa, tämä auttaa nuorta rakentamaan selkeämmän kuvan itsestään ja ympäristöstään.
Lukio siis sivistää, jos et tiedä mitä kyseinen sana tarkoittaa, etkä pidä sivistyksen merkitystä kovinkaan suurena, et varmaan koskaan voikaan sivistyä.
Sivistynyt kansalainen osaa hahmottaa itsensä ja yhteiskunnan aivan eri tavalla kuin sivistymätön. Toisaalta - jos sinua eivät kiinnosta ihmiset ympärilläsi, et hyödy sivistyksestä mitään. Omista asioista ensi sijassa huolehtiminen sopiikin hyvin "amiksen" maailmankuvaan.
Lukion jälkeen tai sen aikana nuori on todennäköisesti löytänyt jonkinlaisen kiinnostuksenkohteen. Hän voi aloittaa jatko-opinnot ja joskus jopa siirtyä suoraan työelämään. Lukiossa vietetyt kahdesta neljään vuotta eivät ole hukkaan heitettyä aikaa.
Lukio ei kylläkään ole kaikkia varten, joillekin on ylivoimaista opiskella samaan aikaan monia kieliä ja lukemattomia reaaliaineita. Jotkut jaksavat opiskella näitä kaikkia ja vielä lisäksi taideaineita. Toiset ovat kärsivällisempiä kuin toiset ja lukevat sellaisiakin aineita, joista he eivät ole kiinnostuneita.
Opiskelu on rankkaa, mutta palkitsevaa.
Hyvän ammatin olet valinnut ja ura lähtee varmasti nousuun, mutta millaista olisi tehdä sama lukion jälkeen? Sivistyneenä.
Varmaankin vastaat: "Ei kiinnosta."
Minua kiinnostaa ja siksi menen lukioon. - ....
- Lukion kautta opiskelemaan - kirjoitti:
Lukion tarkoitus on sivistää nuorta. Hänelle tarjotaan oikeaan aikaan sopivan tasoista tietoa, tämä auttaa nuorta rakentamaan selkeämmän kuvan itsestään ja ympäristöstään.
Lukio siis sivistää, jos et tiedä mitä kyseinen sana tarkoittaa, etkä pidä sivistyksen merkitystä kovinkaan suurena, et varmaan koskaan voikaan sivistyä.
Sivistynyt kansalainen osaa hahmottaa itsensä ja yhteiskunnan aivan eri tavalla kuin sivistymätön. Toisaalta - jos sinua eivät kiinnosta ihmiset ympärilläsi, et hyödy sivistyksestä mitään. Omista asioista ensi sijassa huolehtiminen sopiikin hyvin "amiksen" maailmankuvaan.
Lukion jälkeen tai sen aikana nuori on todennäköisesti löytänyt jonkinlaisen kiinnostuksenkohteen. Hän voi aloittaa jatko-opinnot ja joskus jopa siirtyä suoraan työelämään. Lukiossa vietetyt kahdesta neljään vuotta eivät ole hukkaan heitettyä aikaa.
Lukio ei kylläkään ole kaikkia varten, joillekin on ylivoimaista opiskella samaan aikaan monia kieliä ja lukemattomia reaaliaineita. Jotkut jaksavat opiskella näitä kaikkia ja vielä lisäksi taideaineita. Toiset ovat kärsivällisempiä kuin toiset ja lukevat sellaisiakin aineita, joista he eivät ole kiinnostuneita.
Hyvän ammatin olet valinnut ja ura lähtee varmasti nousuun, mutta millaista olisi tehdä sama lukion jälkeen? Sivistyneenä.
Minua kiinnostaa ja siksi menen lukioon.Et voi väittää, etteikö sivistystä voi hankkia muualtakin kuin lukiosta.
.... kirjoitti:
Et voi väittää, etteikö sivistystä voi hankkia muualtakin kuin lukiosta.
- En niin, toki jokainen voi sivistää itseään vaikkapa lukemalla. Jollekin esimerkiksi työnteko sopivassa paikassa on paras keino sivistyä.
Ehdotonta sääntöä lukioon menemisessä ei tietenkään ole. Tietynkaltaiselle henkilölle, esimerkiksi vahvalle yrittäjäluonteelle, ammattikoulu ja nopea siirtyminen työelämään ovat hyviä vaihtoehtoja.
Mutta kuinka moni ammattikoululainen todella sivistää itseään? Eiköhän se autojen tuunailu ja kaljanjuonti vie useimmiten voiton. Tässä kylläkin heijastuu se tosiseikka, että monet ammattikouluun menijöistä eivät ole kyllin hyviä koulussa päästäkseen lukioon. Jossain mielessä nämä tulevat levyseppähitsaajat pilaavat ammattikoulujen maineen ja ovat tehneet ammattikoulusta "luuserien vaihtoehdon", mikä ei tietenkään pidä paikkansa. Sitä paitsi, on lukiokin täynnä näitä "luusereita".
Lukio on kuitenkin hyvin tärkeä vaihe ihmisen kasvun kannalta. Hyvin harvat ovat niin kypsiä jo peruskoulun jälkeen, että osaisivat päättää omasta elämästään. Siksi lukiosta pitäisikin tehdä joustavampi, niin että heikommillakin oppilailla olisi mahdollisuus sivistää itseään sen avulla. Kuten joku jo sanoikin, lukio on oikea paikka käytännössä vain lukutoukille.
No, toivottavasti jokainen löytää itselleen sopivan opiskelupaikan tai keksii itselleen edes jotain tekemistä. Sääli on katsoa vierestä niitä, joilla ei ole mitään suunnitelmia. - ....
- En niin, toki jokainen voi sivistää itseään vaikkapa lukemalla. Jollekin esimerkiksi työnteko sopivassa paikassa on paras keino sivistyä.
Ehdotonta sääntöä lukioon menemisessä ei tietenkään ole. Tietynkaltaiselle henkilölle, esimerkiksi vahvalle yrittäjäluonteelle, ammattikoulu ja nopea siirtyminen työelämään ovat hyviä vaihtoehtoja.
Mutta kuinka moni ammattikoululainen todella sivistää itseään? Eiköhän se autojen tuunailu ja kaljanjuonti vie useimmiten voiton. Tässä kylläkin heijastuu se tosiseikka, että monet ammattikouluun menijöistä eivät ole kyllin hyviä koulussa päästäkseen lukioon. Jossain mielessä nämä tulevat levyseppähitsaajat pilaavat ammattikoulujen maineen ja ovat tehneet ammattikoulusta "luuserien vaihtoehdon", mikä ei tietenkään pidä paikkansa. Sitä paitsi, on lukiokin täynnä näitä "luusereita".
Lukio on kuitenkin hyvin tärkeä vaihe ihmisen kasvun kannalta. Hyvin harvat ovat niin kypsiä jo peruskoulun jälkeen, että osaisivat päättää omasta elämästään. Siksi lukiosta pitäisikin tehdä joustavampi, niin että heikommillakin oppilailla olisi mahdollisuus sivistää itseään sen avulla. Kuten joku jo sanoikin, lukio on oikea paikka käytännössä vain lukutoukille.
No, toivottavasti jokainen löytää itselleen sopivan opiskelupaikan tai keksii itselleen edes jotain tekemistä. Sääli on katsoa vierestä niitä, joilla ei ole mitään suunnitelmia.Se on kyllä totta että monet ns. häiriköt/luuserit ovat pilanneet ammattikoulun mainetta. Ihmiset sitten luokittelevat ja arvostelevat kaikkia amikseen meneviä sillä perusteella. ("ollaan niitä yläpuolella")
Itse olisin päässyt lukioon 8,6 keskiarvolla mutta valitsin toisin. Olen sivistänyt itseäni omatoimisesti "pikkupojasta" asti ja en kokenut lukion olevan tarpeellinen siinä mielessä itselleni. - allmost tired to just wonder..
Minua kiinnostaa ja siksi menen lukioon.Pikkasen taas karkaa aiheesta.. Opettelepa sivistynyt lukemaan keskustelujen otsikot ennenkun rupeet kirjottamaan..
- Miikka
Minua kiinnostaa ja siksi menen lukioon.Sanoit, että "opiskelu on rankkaa mutta palkitsevaa". Mikä se palkinto on kolmen vuoden työstä? Ylioppilaslakki? Sen voi kyllä kuka tahansa ostaa kaupasta, ihan ilman kolmen vuoden ajankulua. Itse en ole peruskoulun jälkeen mitään opiskellut, vaan tehnyt töitä. Vaimoni on lukion käynyt ja ihmettelee vieläkin, että miksi. Se on vain ja ainoastaan ajan tuhlausta. Sopii kyllä niille, jotka eivät osaa päättää mitä tekevät "mennään nyt sinne, niin saa 3 vuotta miettiä".
Miikka kirjoitti:
Sanoit, että "opiskelu on rankkaa mutta palkitsevaa". Mikä se palkinto on kolmen vuoden työstä? Ylioppilaslakki? Sen voi kyllä kuka tahansa ostaa kaupasta, ihan ilman kolmen vuoden ajankulua. Itse en ole peruskoulun jälkeen mitään opiskellut, vaan tehnyt töitä. Vaimoni on lukion käynyt ja ihmettelee vieläkin, että miksi. Se on vain ja ainoastaan ajan tuhlausta. Sopii kyllä niille, jotka eivät osaa päättää mitä tekevät "mennään nyt sinne, niin saa 3 vuotta miettiä".
Kyllä lukiosta pitäisi jäädä hyvä mieli. Ei se ole ajanhaaskausta jos on vähääkään kiinnostunut opiskelusta.
Sitä, missä muodossa lukio palkitsee on turha lähteä selittämään. Yhtä tyhmää olisi kysyä mitä elämästä jää käteen?
Vaimosi on luultavimmin käynyt huonon lukion, ei hyvästä lukiosta tuloksena ole pelkkä valkolakki. - PuFFi
Minua kiinnostaa ja siksi menen lukioon.niin. kyllähän se lukio sivistää, mutta saa sitä sivistystä muualtakin. lukio on vaan kätevä apuväline siihen. mikään muu ei vituta niin pahasti ku leuhkat snobit lukiolaiset. onneksi kaikki eivät ole sellaisia. mutta valitettavan iso osa. ite sain lukiosta ainakin...no tuota. mitähän siitä sai? noh, ainakin kielitaidon. siitä voi olla hyötyä. sitten sain tarpeeksi tietoa, jotta voin tehdä elämässä omaa arvomaailmaa vastaavia ratkaisuja... esim. ympäristöasioista jne. mutta tuollaista tietoa saa muualtakin jos vaan viitsii hakea.
Eikös jokaisen kannata tehdä itselleen sopiva ratkaisu? jos haluaa vaikka nopeasti mieleisensä ammatin, ni eikös sillon kannata mennä amikseen jolloin jää aikaa myös ittensä sivistämiseen vapaa-ajalla... ja jos haluaa päntätä päähänsä jotain pelkkää tietoa eikä lähes minkäännäköisiä taitoja ni tervemenoa lukioon. mutta onha tiedostaki hyötyä ilman muuta, kaikenlaista osaamista tarvitaan. mutta karu totuus on se, että lukion tiedoista osa on täysin hyödytöntä paskanjauhantaa. esim. mulle sellaisia oli osa kirkkohistoriasta ja muusta historiasta. ja osa ev. lut uskonnonopetksesta. mutta onneksi voi valita elämänkatsomustiedon.
tämä nyt oli oikea tekstin rönsyilyn huippu, eikä varmastikaan edes oikeassa kohdassa, mutta piti nyt vaan tulla laittamaan oma mielipiteensä asiasta esille jollain lailla. kiitos ja näkemiin. - vaan
Sääli vaan, että datanomeille (tai muille kaupallisen alan koulutuksen hankkineille) ei enää riitä töitä näiltä suomen markkinoilta, koska kaupalliselle alalle kouluttuneita on niin vitusti.
- Yrittäjä jo jonkin aikaa
Enpä käynyt lukiota minäkään, ja yrittäjä olen ollut jo monta vuotta ja pärjännyt hyvin.
Mutta sen verran minulla on yleissivistystä että tiedän että on paljon aloja joita ei pääse opiskelemaan jollei ole lukiota käynyt!
Ei taida yrittäjäksi sinusta olla jos olet noin tyhmä! Etkä tuota suomenkieltäkään osaa kunnolla kirjoittaa!
Olisit vaan käynyt kunnon koulut! - Olet
Yrittäjä jo jonkin aikaa kirjoitti:
Enpä käynyt lukiota minäkään, ja yrittäjä olen ollut jo monta vuotta ja pärjännyt hyvin.
Mutta sen verran minulla on yleissivistystä että tiedän että on paljon aloja joita ei pääse opiskelemaan jollei ole lukiota käynyt!
Ei taida yrittäjäksi sinusta olla jos olet noin tyhmä! Etkä tuota suomenkieltäkään osaa kunnolla kirjoittaa!
Olisit vaan käynyt kunnon koulut!ollut yrittäjä jo monta vuotta ja yrittäjiä on muuten ihan todella paljon niin kun tiedät. Siksi näille "uusille" yrittäjille ei oikein satu olemaan tilaa.
P.S Yrittäjä minäkin
- Sami
Ensimäisenä päivänä rehtori piti puheen, jossa hän korosti, että olemme isänmaan toivot verrattuna amikseen meneviin luusereihin. Hän kertoi myös muutamia amis-vitsejä, joille nauroimme riemuissamme.
Näin jälkikäteen on lukioaikoja mukava muistella ja voi olla ylpeä, että on sen suorittanut. Eihän se ole mies eikä mikään, joka ei lukiota ole käynyt. Naisetkin arvostavat lukion käyneitä.- lllll
Annatpa todella hyvän kuvan lukiolaisista.
- Herääää
lllll kirjoitti:
Annatpa todella hyvän kuvan lukiolaisista.
Tuo viestihän on varmaan kaikkien lukiolaisten mielipide?
- lllll
Herääää kirjoitti:
Tuo viestihän on varmaan kaikkien lukiolaisten mielipide?
Se oli vaan tehokkaampi tollain. :)
- vaakkuli
Rennosti vaan lukion kanssa. Ei tarte olla ekoina päivänä kirjoja mukana, ja vaikka tarvitseeki nii ei kannata ottaa kicksejä siitä. Ett missaa mitää vaikka tuliski oltua jotku tunnit ilma kirjoi, ei nii tärkeetä tietoo ookkaa :) Tietysti hyvähän ne ois olla mukana ettei harmita ku muilla o kirjat.
Lukujärjestys tehdää yleensä ensimmäiste päivie aikaan.
Otin itse lukion aika rennosti, ei turhia paineita, ylppäreihiki luin vasta vika iltana :D Mut iha hyvin lukio meni. Lukiossa oli mun mielestä rento meininki. Ota ilo irti. Sen jälkee pitää alkaa oikeesti opiskelee :/ - j.helmi
eka päivä lukiossa...? ei kai kukaan muista sitä? kirjat tosin kyllä kannattaa olla mukana, sullahan pitäisi jo olla sun se lukujärjestys silloin, kun olet tehnyt jo(?) kurssitarjottimen...ekana päivänä, ainakin mun muistaakseni, meillä kyllä oli jo heti tunteja ja läksyjäkin...
- -keskustelun aloittanut-
En mä kyllä oo mitää kurssitarjottimia tms. vielä tehnyt ja lukujärjestyksestä ei hajuukaan..
- mat.ope
Koulujen käytännöt vaihtelevat. Omassa koulussani lukion aloittavat tulevat edellisenä päivänä tekemään tarjotinta ja lukujärjestystä. He ovat saaneet siitä tiedon kirjeessä kotiin. Varsinaisena aloituspäivänä ryhmänohjaaja opastaa koulutyön alkuun (pari tuntia) ja toisena päivänä tullaan lukujärjestyksen mukaan mielellään oppikirjojen kera.
Mutta on myös kouluja, joissa opiskellaan ensimmäisen jakson ajan valmiiden lukujärjestysten mukaan ja tehdään siinä vähitellen seuraavien jaksojen suunnitelmat.
Pian sinne taas pääsemme ; -)))! - oppilas
Ekoilla tunneilla ei saa olla kirjoja, kannattaa pitkittää niiden ostamista mahdollisimman kauan. PS. Ei kannata mennä lukioon!
- Yo -05
Kirjat kannattaa hommata ennen koulua tai ensimmäisen viikon aikana(heti kun tietää sen jakson) kurssinsa.
KOKEMUKSENI
Viimeisenä kesälomapäivänä menimme lukioon tekemään lukujärjestystä, jouduimme odottelemaan aulassa tovin ennenkuin pääsimme tosi toimiin, eli auditorioon, jonka ovelta saimme tarpeellisia papereita(lukujärjestyspohja, yms.). Rehtori puhui jotain ja esitti, kuinka papereita tulee täyttää. Auditoriossa oppilaat jaettiin ryhmiin ja kukin ryhmä sai tietyn luokkahuoneen käyttöönsä. Opettajat neuvoivat luokkahuoneissa papereiden täyttöä ja kysyivät, oliko joku valinnut pitkän matikan. Ainoana oppilaana minä kohotin käteni viittaukseen. Opettaja neuvoi vaihtamaan huonetta, sillä minut oli laitettu lyhyt matikkalaisten huoneeseen. En kuitenkaan kehdannut enää vaihtaa luokkaa ja sain jäädä ottamaan lyhyen matikan. Luokkahuoneissa sitten kirjoitimme lukujärjestyksen, jonka syötimme atk-luokassa lukion järjestelmään. Päivä ohi
Ensimmäisenä koulupäivänä tulin kouluun 10.50, koska silloin lukujärjestykseni mukaan piti olla ensimmäinen tunti. Mutta eihän se niin mennytkään, vaan koulu alkoi avajaistilaisuudella, jonka jälkeen uudet oppilaat menivät eilisiin ryhmänohjausluokkiinsa tutustumaan toisiinsa ja kouluun noin klo 10.00. Tiedustellessani ohikiitävältä opettajalta syytä, miksi seisoin luokkahuoneen edessä, mutta muita ei näkynyt, vaikka tunnin olisi pitänyt alkaa näihin aikoihin(n. klo 10.51). Neuvoi opettaja minua menemään siihen eiliseen huoneeseen. Siispä saavuin heti ensimmäisenä koulupäivänäni myöhässä. Oli hyvin noloa kävellä luokan edestä ja etsiä itselleni tyhjä paikka. Päivä ohi.
Tuntui, että minä olin lukion ainoa, joka ei tuntenut ketään sieltä. Se saattoi myös pitää paikkansa. Ruokalassa menin lihansyöjien jonoon, vaikka olin kasvissyöjä, tämä jono asia oli käsitelty avajaistilaisuudessa, missä en ollut. Otin siis pelkkää perunaa ilman kastiketta. Koko koulupäivän istuskelin välitunnit yksinäni käytävällä. Lisäksi oli paha olo, koska mummoni teki minulle aamupalaksi liian paljon ruokaa. Sosiofobiasta kärsivänä lisäksi koin kohtauksia, joissa en tuntenut saavani tarpeeksi happea, myös huonolla ilmastoinnilla saattoi olla vaikutusta asiaan. Päivä ohi
Kolmantena päivänä olin sairas, koska mummoni oli juottanut minulle pahantunutta maitoa En mennyt kouluun.
Neljäntenä, viidentenä ja koko seuraavan viikon olin koulupäivät yksin käytävillä ja luokissa sen jälkeen kun sain selville, että niissäkin sai olla välituntisin. Pahoinvointiakin oli joka päivä liian tuhtejen aamiasten johdosta, myös lieviä hengitysvaikeuksia oli. Toivoin vain, että Jumala älä anna minulle tulla migreenikohtausta(sillä niitäkin tulee joskus) tai oksennusta. Myöhemmin aloin leikata aamiaismäärää ja pahoinvointi ja hengitysvaikeudetkin lievenivät lievenemistään. Ensimmäisen kaverin sain ehkä joskus puolen lukukauden päästä. Mutta en minä koskaan häntä koulun ulkopuolella nähnyt, kuten en ketään muutakaan tulevaa lukiokaveriani.
Loppujen lopuksi kuitenkin onnistuin voittamaan vaikeudet ja kirjoitin keskiarvoa paremmat kirjoitukset 1 L 1 E 4 C. Per aspera ad astra. Vaikeuksien kautta voittoon(sananm. tähtiin).
Onnea lukioon(minä ainakin olisin tarvinnut sitä alkupäivinä:))! - ffffffffffffffff
tehdään mm. ekan jakson lukujärjestys, jos sitä ei vielä ole tehty. Jaetaan vuosi-opas ja annetaan paperi, jossa selviää missä tunnit kutakin ainetta ja kurssia kohti pidetään. Seuraavana päivänä alkaa opiskelu, mutta ei silloin vielä kirjoja ole pakko olla. Ei todellakaan haittaa, jos ei ole.
- Ambrozia
Kyllä jännitti, mutta kivaa oli silti mennä lukioon. Ei siis sillä tavalla jännittänyt/pelottanut, kuin seiskalle mennessä, vaan ihan hyvässä mielessä.
Eka päivä alkoi koulun ja opettajien esittelyillä. Meidät jaettiin omiin ryhmiimme ja kai siinä oli ryhmänohjaajan kanssa joku infotuntikin, jaettiin opinto-oppaat jne.
Tutorien avustuksella väänsimme kurssitarjottimista lukujärjestykset, voi luoja että se homma tuntui aluksi vaikealta =) Päästiin muistaakseni kahden aikoihin pois eka päivänä koulusta, jotta ehdimme hyvin kirjakauppaan hakemaan 1. jakson kirjat.
Ei se vaarallista ole, vaikka ekoilla tunneilla ei ole kirjoja. Riippuu tietty paljon, kuinka niuho opettaja kurssia vetää =) Parempihan se itsensä kannalta on hommata kirjat niin äkkiä kuin mahdollista. Mutta silti vasta sitten, kun ne kurssit, joille olet menossa, ovat varmistuneet, ettei tule ostettua turhaan kirjoja, joita ei vielä tarvi. Tarpeeksi rahaa niihin uppoaa muutenkin. Itse jouduin pari kurssia siirtämään eri paikkaan ja myöhemmäksi lukuvuotta, kun valitsemillani ei ollutkaan tilaa. - HAHAHAAAA
Ensimmäinen päivä oli vittumainen ku pit esitellä itsensä ja kaikennäkösii leikkejä!
- olekaan
lukiossa kaikki selvää, siellähän vain istutaan päivästä toiseen ;-)
Joo, mä oon meidän lukin oppilaskunnan puheenjohtaja, ja menen nyt kolmannelle.
Uusille lukiolaisille sanoisin lukiosta seuraavaa.
Ensinnäkin kannattaa harkita uudelleen. Lukio on miljoona kertaa vaikeampaa ja raskaampaa kuin yläaste. Jos yläasteen jälkeen keskiarvo oli alle kasin, kannattaa todellakin harkita uudestaan.
Niistä, jotka aloittivat lukion minun kanssani samaan aikaan, melkein kolmasosa on lopettanut lukion meidän koulussa. Kolmannelle mennessä tiedän nytkin jo puoli kymmentä, jotka lopettavat.
Lukio on tuskaa. Painajaismaista lukemista, sanakokeita, mielenylittävää matematiikkaa..kaikkea. Siinä vaiheessa, kun ensimmäinen nelonen tulee äikänaineesta, monen mieli on jo täysin murskattu. Vielä kun lisätään etenemiseste englannista ja biologiasta, itsemurhakin alkaa tulla mieleen.
En suosittele lukiota kenellekään, joka "tulee kattoon että mitä tulevaisuudessa tekis"
Oma keskiarvoni oli yläasteen jälkeen 8.2. Eka lukiovuoden jälkeen 9.2 ja tokan jälkeen 9.53. Olen saanut 2 koulumenestysstipendiä, yhden ruotsin kirjallisuus-stipendin ja yhden ruotsin stipendimatkan viikoksi ruotsiin.- just wondering..
miksi tänne tuon kirjoitat? aloittaisit uuden keskustelun ku ei taas liity yhtään aiheeseen..
- Menevä
Turha pelotella lukioon meneviä. Itse olen nytten menossa lukioon hieman yli 7 keskiarvolla. Enkö nyt siis pärjää?
- että sellasta
Toi nyt kuulostaa aika oudolta... ei sulla voi hirveesti noita etenemisesteitä olla ku on tollanen keskiarvo... lukios täytyy tietysti tehä hommia ja se on vähä rankempaa ku yläaste, mut ku oikeesti tekee parhaansa ja keskittyy ni ei tule aineistakaan nelosia! eikä tod. tarvii päntätä hirveesti! pärjää ku tekee läksynsä. olihan niitä sanakokeita yläasteellaki... eikä tarvitse lopettaa harrastustaan tai mitään muutakaa lukion takia peläten sitä ettei kerkee lukee! niitä huonompia numeroita voi tulla/ tulee, mutta so what? Elämä on.
todella moni on selvinny lukiosta ja vielä ihan hyvin arvosanoin, eli miksi juuri itse ei pärjäisi?! - pöllöl
Minä olen menossa lukioon 6.9 keskiarvolla, mutta aion selvittää sen. Tuskin lukio niin vaikeaa on ,ettei siitä kunnolla yrittmällä selviä kunnialla..?
- tyttö86
pöllöl kirjoitti:
Minä olen menossa lukioon 6.9 keskiarvolla, mutta aion selvittää sen. Tuskin lukio niin vaikeaa on ,ettei siitä kunnolla yrittmällä selviä kunnialla..?
ÄLÄ kuuntele, mitä hän sanoo!!!!!!!!!!!!!!!!
Lukion hankaluutta liioitellaan aivan liikaa. Se, miksi tuo 17-vuotias jätkä halusi liioitella, johtui huomionkeruusta. Ainahan asioita on mukava dramatisoida muiden kuullen.
"Pöllöl", sanoit että keskiarvosi oli 6,9. Ei hätää, lukiossa se voi olla sama ta vaikka parempikin! Matematiikan vaikeuden saa oppilas itse valita, samoiten kielten. Jos yläasteella esim. pitkä ruotsi on laskenut keskiarvoasi, niin lukiossa voit vaihtaa sen lyhyeen (mikäli haluat). Ja toinen juttu, mikä on lukiossa paremmin kuin yläasteella, on se ettei vaaraa maikkojen naama-arvosteluun ole! Joten mene vain hyvin mielin lukioon. Ihan hyvin se menee, jos teet aina välillä läksyt (Itse en tehnyt läksyjä lukiossa säännöllisesti ja vaihdoin matikankin kesken kaiken, ja SILTI tulin kolmessa vuodessa ylioppilaaksi). - että...
...yo-kirjoitukset kiskoin läpi C:n papereilla, lukematta, 2:lla ruotsin, 4:llä äidinkielen, 4:llä enkun, 4:llä matikan ja yhteensä 6:llä reaaliaineiden kurssilla! Ja kirjoitin siis reaalin ylimääräisenä. Jos joku ihmettelee miksi sain kirjoittaa noin vähillä suorituksilla, niin minulla oli jo ammattitutkinto joka oikeuttaa ylioppilaskirjoituksiin.
Ei se kuule ole niin vaikeaa kuin annat ymmärtää, ehkä kyseessä on SINUN asenteesi, miksi tehdä elämästä niin hankalaa?
Tämä oli nyt offtopicia, mutta ärsyttää tuommoinen pelottelu! Kyse on aivan omasta asenteesta opiskelun suhteen! Huomion keruuta? Ei, vain empiirisiin havaintoihin perustuvaa tosiasiaa maustettuna tehosanoilla.
Toki sieltä lukiosta voi tarpoa läpi neljässä vuodessa kuudella A:a.- pöllöl
tyttö86 kirjoitti:
ÄLÄ kuuntele, mitä hän sanoo!!!!!!!!!!!!!!!!
Lukion hankaluutta liioitellaan aivan liikaa. Se, miksi tuo 17-vuotias jätkä halusi liioitella, johtui huomionkeruusta. Ainahan asioita on mukava dramatisoida muiden kuullen.
"Pöllöl", sanoit että keskiarvosi oli 6,9. Ei hätää, lukiossa se voi olla sama ta vaikka parempikin! Matematiikan vaikeuden saa oppilas itse valita, samoiten kielten. Jos yläasteella esim. pitkä ruotsi on laskenut keskiarvoasi, niin lukiossa voit vaihtaa sen lyhyeen (mikäli haluat). Ja toinen juttu, mikä on lukiossa paremmin kuin yläasteella, on se ettei vaaraa maikkojen naama-arvosteluun ole! Joten mene vain hyvin mielin lukioon. Ihan hyvin se menee, jos teet aina välillä läksyt (Itse en tehnyt läksyjä lukiossa säännöllisesti ja vaihdoin matikankin kesken kaiken, ja SILTI tulin kolmessa vuodessa ylioppilaaksi).Kiitos, Kirjoituksesi lievensi minun jännitystä lukiota kohtaan. Meinaan siis tehdä läksyjä aina kun kerkeän ja muutenkin ottaa opiskelun "tosissaan". Jännittää silti hieman, että miten se nyt lähtee. Kiva kuitenkin kuulla, että yrittmällä (ehkä) selviää.
- piinaaja
Itse olen nyt menossa lukioon, ja kyllä jännittää.
Vielä ei olla mitään lukujärjestyksiä saatu, mutta kurssitarjotin täytettiin yläasteella keväällä.
Keskiarvoni oli 7,8, mutta omasta mielestäni oisin ansainnut paremman ja aion pärjätä lukiossa.
Isosisko pääsi lukion oikeastaan lukematta "läpi", joten eipä se maailman vaikein koulu voi olla. Vanhemmat kaveritkin jotka ovat lukiossa, ovat sanoneet että pääasia että pääsee kokeet läpi, vaikka tulisikin 5.
Itse aion mennä hieman eri asenteella. Ehkä en ole mikään maailman viisain, mutta aion yrittää kovasti. On se sitte varmaan mukava kattoa, kun muut pääsee siinä ja siinä läpi, kun itse pyrin vaikka 8.
Mutta eipä sitä vielä tiedä mitä se tuo tullessaan. 3 vuotta on lyhyt aika, menee äkkiä.
Pyrin ottamaan kaiken uuden innolla vastaan. - röökihuulessa
Miten on nuo tupakkipaikat lukiossa? Saako siellä alkavatkin polttaa?? Katsooko opettajat tupakoitsevia kieroon?
- Aasa
riippuu todellakin koulusta.Meillä oli tupakkipaikkana karsina rehtorin ikkunan alla.Nykyisin oppilaat tupakoi koulun lähellä olevan autokoulun edessä.Kaupan pihalta kyllä karhataan pois.Ei se aiheuta kieroon katsomista opettajien suunnalta,ainakaan pohjosessa.Meillä annettiin ylä asteella vakipaikka jossa oppilaat sai tupakoida ilman että poliisit puuttuu asiaan.Mielestäni SE oli moraalitonta.
- .........
alota uus keskustelu..
- ei oo vittu väliä
......... kirjoitti:
alota uus keskustelu..
vittu alota uus keskustelu, jossa otsikkona: Kaikki viestit_väärässä_paikassa-valittajat tänne!!!
Sinne voi sitten kertoa jokainen, jota häiritsee se, että viesti ei liity täsmälleen kysyttyyn aiheeseen. Siellä voitte keskenänne keskustella kuinka väärässä paikassa tämäkin viesti on, niin kyllä tämä kuuluu hiekkalaatikolle!
VITTU. ja sitäpaitsi! Kyllä tupakointi liittyy hyvin monilla oleellisena osana ensimmäisiin ja sen jälkeisiinkin koulupäiviin!
Ei helvetti ottaa päähän, kun ei tarvi sanoo ku yks väärä sana, niin heti kasvaa viestikeju jostain vitun turhista viesteistä, niinkuin tämäkin viesti, jota ei tosin oltaisi tarvittu jos olisit älynnyt pysyä hiljaa!! - se on vaan hyvä
ei oo vittu väliä kirjoitti:
vittu alota uus keskustelu, jossa otsikkona: Kaikki viestit_väärässä_paikassa-valittajat tänne!!!
Sinne voi sitten kertoa jokainen, jota häiritsee se, että viesti ei liity täsmälleen kysyttyyn aiheeseen. Siellä voitte keskenänne keskustella kuinka väärässä paikassa tämäkin viesti on, niin kyllä tämä kuuluu hiekkalaatikolle!
VITTU. ja sitäpaitsi! Kyllä tupakointi liittyy hyvin monilla oleellisena osana ensimmäisiin ja sen jälkeisiinkin koulupäiviin!
Ei helvetti ottaa päähän, kun ei tarvi sanoo ku yks väärä sana, niin heti kasvaa viestikeju jostain vitun turhista viesteistä, niinkuin tämäkin viesti, jota ei tosin oltaisi tarvittu jos olisit älynnyt pysyä hiljaa!!Sitäpaitsi etusivulla lukee: "Kerro kokemuksia lukiosta" ja linkki tähän keskusteluun.
- i'm completely fed up with ...
ei oo vittu väliä kirjoitti:
Ei helvetti ottaa päähän, kun ei tarvi sanoo ku yks väärä sana, niin heti kasvaa viestikeju jostain vitun turhista viesteistä, niinkuin tämäkin viesti, jota ei tosin oltaisi tarvittu jos olisit älynnyt pysyä hiljaa!!arvaas onko ärsyttävää kun jokapäivä tulee miljoona sähköpostia, että "aloittamaasi keskusteluun on vastattu" ja sit se vastaus onkin vaan jonkun idiootin paskapuhetta esim. siitä kuinka turha lukio on. Kai mä nyt olen jo tehnyt päätökseni, että lukioon meen, eikä sitä muuta kenenkään valistukset. Jos jollain amislaisella tms. on pakkomielle jakaa mielipiteitään (jotka perustuu luoja ties mihin) niin voi aloittaa uuden keskustelun. Ja mitäs helvetin järkeä on kysyä ihan totaalisen asiaanliittymätöntä asiaa (tupakointi) toisen keskustelussa? enemmän saisit varmasti vastauksiakin kun aloittaisit uuden.. Tässä viestiketjussa on varmaan puolet turhia asiaankuulumattomia viestejä ja mä en tosiaan tiedä miten nää kaikki hörhöt, jotka ei tajuu tän paikan ideaa, on kerääntyny tänne.
- ------------------
Kaipa sekin vaihtelee kouluittain, mutta meillä tupakoivat saavat polttaa tietyssä paikassa. Meille siis on oma paikka tuhkiksella varustettuna. Yläastelaiset eivät saa tulla sinne, ne opettajat käyvät aina noukkimassa pois. Jos me poltamme tällä sovitulla paikalla, se ei haittaa, mutta jos tupakoi jossain kielletyllä paikalla, niin sitten sitä ruikutusta saa kuunnella.
- toi sama kun edellinen
i'm completely fed up with ... kirjoitti:
arvaas onko ärsyttävää kun jokapäivä tulee miljoona sähköpostia, että "aloittamaasi keskusteluun on vastattu" ja sit se vastaus onkin vaan jonkun idiootin paskapuhetta esim. siitä kuinka turha lukio on. Kai mä nyt olen jo tehnyt päätökseni, että lukioon meen, eikä sitä muuta kenenkään valistukset. Jos jollain amislaisella tms. on pakkomielle jakaa mielipiteitään (jotka perustuu luoja ties mihin) niin voi aloittaa uuden keskustelun. Ja mitäs helvetin järkeä on kysyä ihan totaalisen asiaanliittymätöntä asiaa (tupakointi) toisen keskustelussa? enemmän saisit varmasti vastauksiakin kun aloittaisit uuden.. Tässä viestiketjussa on varmaan puolet turhia asiaankuulumattomia viestejä ja mä en tosiaan tiedä miten nää kaikki hörhöt, jotka ei tajuu tän paikan ideaa, on kerääntyny tänne.
Hanki muutakin sisältöä elämääsi kuin tämä naurettava suomi24-forum, niin ei ärsytä noin mitättömät pikkujutut.
Jos välttämättä haluat keskustella, niin on sitä parempiakin forumeita. Selvähän se on että tämä täytty vain kaikesta skeidasta, kun ei tarvtse edes rekisteröityä. - !!!!!!!!!
toi sama kun edellinen kirjoitti:
Hanki muutakin sisältöä elämääsi kuin tämä naurettava suomi24-forum, niin ei ärsytä noin mitättömät pikkujutut.
Jos välttämättä haluat keskustella, niin on sitä parempiakin forumeita. Selvähän se on että tämä täytty vain kaikesta skeidasta, kun ei tarvtse edes rekisteröityä.Mun elämässä on kuule ihan tarpeeks sisältöä. Mua ei vituta se että ihmiset puhuu tääl paskaa vaan se että mä joudun lukemaan jokaikisen viestin koska mulle tulee sähköpostiin aina ilmotus. Jos joku tietää kuinka voi itsensä "irtisanoa" tosta maili jutusta niin ehdotuksia otetaan vastaan.. Ja mä en ole se joka haluaa keskustella vaan ne muut jotka rupee selittää jostain niin kaukaa haetusta että ei mitään rajaa..
- taas se sama ärsyttävä
!!!!!!!!! kirjoitti:
Mun elämässä on kuule ihan tarpeeks sisältöä. Mua ei vituta se että ihmiset puhuu tääl paskaa vaan se että mä joudun lukemaan jokaikisen viestin koska mulle tulee sähköpostiin aina ilmotus. Jos joku tietää kuinka voi itsensä "irtisanoa" tosta maili jutusta niin ehdotuksia otetaan vastaan.. Ja mä en ole se joka haluaa keskustella vaan ne muut jotka rupee selittää jostain niin kaukaa haetusta että ei mitään rajaa..
Tyhjennä cookiet ja selaimen välimuisti, se voi auttaa tuohon sähköpostijuttuun.
Äläkä sen jälkeen enää ikinä täytä sähköpostiasi tuohon kenttään viestin otsikon ja nimimerkin jälkeen.
Niin ja nimenomaan täällä jengi selittää ihan mitä sattuu, jos haluat asiallista ja toimivaa keskustelua, suosittelen jotain muuta keskustelupalstaa.
Kieltämättä olisi todella ärsyttävää lukea kaikkea paskaa päivästä toiseen, myönnetään. En tiennyt että sinun on pakko lukea jokainen viesti.
- aaats
go with the flow ;) älä ressaa
- lukion käynyt
Meidäm lukiossa ensimmäinen päiva oli lähinnä tutustumista. Näytettiin paikkoja ja sellaista.
Kirjoja ei ensimmäisenä päivänä tarvittu.
Muistaakseni ei koko ensimmäisellä viikolla.
Lukujärjestykset tehtiin itse.
Ne tehtiin aika pian mutta ei ensimmäisenä päivänä.
Ensimmäinen päivä missä tahansa koulussa jännittää, joten ota rennoste ja katsele paikkoja, aika hyvin kyllä tullaan sanomaan mitä pitää tehdä ja milloin. - jande_
puol vuotta kävin ja alko vituttamaa... takas en menis mistää hinnasta
- -----------
kiitos vaan tosi asiallisesta vastauksesta.. kyllä kannatti nähä vaiva ton kirjottamisessa..
- uusi abi
Olin ainakin ensimmäisen päivän pois, ellen useammankin ekalla viikolla. Hyvin se lukio lähti.
- '''''''''
kiitos avautumisesta.. otan osaa..
- lukiosta
Lukion hankaluutta liioitellaan aivan liikaa.
Todellisuudessa ainoa merkittävä ero yläasteeseen nähden on se, että lukiossa numerot tulevat suoraan kokeista. Jos saat lukiossa kuusi plussan kokeesta, se on sitten kutonen todistukseen, vaikka kuinka tuntiaktiivinen olisit ollut. Mutta toisaalta, jos repäiset kutosen kokeesta, se on myös LUKIOSSAKIN merkki siitä, ettet ole hyvin lukenut. Joten se siitä "lukio-pelosta"...
(kirj. vuoden 2005 ylioppilas)- ????
kenellä tääl muka on "lukio-pelko"?
- Iso J
no, ainakin meidän lukiossa kurssijärjestys käytiin tekeen jo ennen lukion alkuu... mut varmaan sekin onvähän lukiokohtasta. Opiskelu alkaa heti tokana päivänä, joten viimestään sillon olis hyvä olla kirjat messissä. eihän läheskään kaikilla aina heti kurssin alussa kirjoja ole, mutta itselläni on periaate hankkia kirjat jo hyvissä ajoin, parempi ennemmin kuin myöhemmin
- red.super.star
Ne olivat näin jälkeenpäin ajatellen niitä rennoimpia tunteja. En osallistunut tuntien kulkuun koskaan; 'en tiedä, en osaa, enkä halua osata ruotsia' oli perusvastaukseni aina jotain kysyttäessä. Olihan se mukava kun päivässä oli aina yksi lepotunti ja vähän ylikin. Poissaolokiintiöt otin ruotsinkursseilla tietysti aina täyteen. Minua ei RKP:n kielipolitiikka koskaan aivopessyt ja siitä olen erinomaisen helpottunut.
- ????
mitä helevettiä sä sitä tänne kirjotat..?
- necromaanceri
samat systeemit vielki
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022376- 1252018
- 921529
- 1381479
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221360Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741288- 1171286
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631151- 511117
- 381072