Moi!!!
Kyselisin vadelmien sirtämisestä paikasta toiseen?
Siirto tapahtuisi paakkuina.
1 mihin aikaan vuodesta?
2 leikataanko missä vaiheessa?
3 istutus syvyys?
tänä vuonna niissä on ollut hyvin marjoja.
Joo nää asiat nyt tärkeenpiä kerro jos jotain
unohtui?
Tietäjät kirjoitelkaa Kiitos.
vadelma
2
1293
Vastaukset
- anna
Siirtää kannattaa uusia tänä kesänä kasvaneita versoja. Voi kai niitä siirtää milloin vain keväästä syksyyn, jos huolehtii kastelusta, että pääsevät hyvään alkuun.
Vadelma on kaksivuotinen:kasvattaa yhtenä kesänä uudet versot, tuottaa marjoja seuraavana ja sitten versot kuolevat. Vadelmasta leikataan (keväällä) kuolleet, eli edellisenä kesänä marjoneet lehdettömät versot pois. Muuten ei tarvitse leikata, ehkä joskus hillitä leviämistä.
Istutetaan lähelle maanpintaa, ei siis syvälle. Suunnilleen sama syvyys kuin aikaisemmassa paikassa.
Vadelma leviää juurivesoista melko tehokkaasti uuteen paikkaan kotiuduttuaan, eli kannattaa valita paikka, josta esim. ajetaan ruohonleikkurilla ympäriltä. Parin metrin päässä oleviin marjapensaisiin leviäminen ei ole vatulle temppu eikä mikään (kokemusta)... - annina2
Sen verran leikkauksesta tiedän, että se kannattaa tehdä myöhään syksyllä tai vasta seuraavana kesänä.
Talven aikana vanhat versot antavat tukea uusille heikohkoille versoille, jotka tekevät marjoja seuraavana kesänä.
Nimittäin tätä itsekin mietin, ja tänä kesänä olen saanut poikkeuksellisen paljon IHANIA vadelmia. Mulla oli välillä vuosia, etten saanut vadelmia ollenkaan.
Tätä et kysynyt, mutta jos sinä esim. teet marjamehua punaherukasta, niin laitapa vähän vadelmia sekaan, niin se antaa tosi hyvä maun.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5557305Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3292755Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3872045- 1271254
- 311213
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl41149- 911016
Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1021002Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h64981- 44852