Kysymys Autisteille.

Kaikille teille autistisille jotka ovat parisuhteessa.

Jos nyt rankkaatte ketkä ovat teille kolme rakkainta ihmistä/eläintä/asiaa. Niitä ei tarvitse tähän listata, mutta

Onko sinulla ykkösenä se oma puolisosi tai tyttö- tai poikaystäväsi??

Kysyn tätä siksi että seurustelen jo 25 vuoden ajan autismin diagnoosin saaneen kanssa ja meillä ei ensinnäkään mene hyvin. Ei ole mennyt oikeastaan koskaan.

Kun kysyin häneltä ketkä ovat hänelle rakkaimmat, olen ollut hänen listallaan kolmantena tai neljäntenä aina. Edelle ovat menneet mm. tädin lapsi, oma kissa jne.

Sitten toinen kysymys liittyen seksiin. Oletteko tehneet seksialoitteita oma-aloitteisesti, vaan vain suostuneet seksiin?

Meillä puoliso ei ole koskaan tehnyt seksialoitteita ja suostuu kyllä seksiin jos sitä itse ehdotan ja nauttii kyllä seksistä jos annan sitä hänelle, mutta mitään fantasioita hän ei osaa, eikä halua oikein mitään tehdä, vaan aina vähän ajan päästä valittaa esimerkiksi sitä että käsi väsyy tai leuat väsyy tms.

Sitten yhdynnän aikana, kun hän saa orgasmin, hän alkaa puhumaan esimerkiksi kauppalistoista tai muista, eikä ymmärrä sitä että minun kiihotukseni kaikkoaa samantien. Hänen selityksensä myös sille ettei ole tehnyt aloitteita on ollut se että hän kiihottuu siitä kun minä kiihotun. Ongelma onkin nyt se että minä en enää pysty kiihottumaan hänestä ja kaikenlainen arvostus ja muu, puhumattakaan rakkaudesta, on jo kaikonnut kun hän ei yksinkertaisesti suostu ymmärtämään mikä olisi minulle(kin) tärkeintä.

Myös autistien puolisot voivat kertoa omia kokemuksiaan.
2<50
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Autismikirjoisen ihmisen ykkösrakas on hyvin harvoin
NEUROTYYPILLINEN ihminen, koska neurotyypillisyys
kaikkineen ei sovi autismikirjoiselle aivotoiminnalle.
Ja mitä tärkeämpänä neurotyypillinen kumppaniosapuoli
pitää juuri neurotyypillisyyttään ja mitä enemmän hän
vierastaa nimenomaan kaikkea autismikirjoisuutta - eli
mitä NENTISTISEMPI hän on -, sitä mahdottomammaksi
autismikirjoinen ihminen kokee rakastavan yhteiselon
hänen kanssaan.

Äänestä

Itse en kuulu siihen kohderyhmään, jonka vastauksia aloituksen tekijä haluaa, sillä olen toki autisminkirjolla, mutta en ole parisuhteessa, enkä ole ikinä ollut parisuhteessa, enkä ole oikeastaan edes yrittänyt parisuhdetta itselleni saada (viihdyn varsin hyvin sinkkuna). Tässä mielessä minulla ei ole oikeastaan mitään vastattavaa tämän aloituksen varsinaisiin kysymyksiin. Päätin kuitenkin vastata tähän aloitteeseen, koska eräs kohta aloitustekstissä kiinnitti huomioni.

Kirjoitit aloitustekstissä, että "Kysyn tätä siksi että seurustelen jo 25 vuoden ajan autismin diagnoosin saaneen kanssa ja meillä ei ensinnäkään mene hyvin. Ei ole mennyt oikeastaan koskaan."

Minä näen tuossa sisäisen ristiriidan. Minua kiinnostaisi tietää, että jos on oikeasti niin, että teillä ei ole mennyt ikinä hyvin, niin miksi te olette olleet yhdessä jo 25 vuotta. 25 vuotta on kuitenkin pitkä aika.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

Anonyymi-ap kirjoitti:

Kaikille teille autistisille jotka ovat parisuhteessa.

Jos nyt rankkaatte ketkä ovat teille kolme rakkainta ihmistä/eläintä/asiaa. Niitä ei tarvitse tähän listata, mutta

Onko sinulla ykkösenä se oma puolisosi tai tyttö- tai poikaystäväsi??

Kysyn tätä siksi että seurustelen jo 25 vuoden ajan autismin diagnoosin saaneen kanssa ja meillä ei ensinnäkään mene hyvin. Ei ole mennyt oikeastaan koskaan.

Kun kysyin häneltä ketkä ovat hänelle rakkaimmat, olen ollut hänen listallaan kolmantena tai neljäntenä aina. Edelle ovat menneet mm. tädin lapsi, oma kissa jne.

Sitten toinen kysymys liittyen seksiin. Oletteko tehneet seksialoitteita oma-aloitteisesti, vaan vain suostuneet seksiin?

Meillä puoliso ei ole koskaan tehnyt seksialoitteita ja suostuu kyllä seksiin jos sitä itse ehdotan ja nauttii kyllä seksistä jos annan sitä hänelle, mutta mitään fantasioita hän ei osaa, eikä halua oikein mitään tehdä, vaan aina vähän ajan päästä valittaa esimerkiksi sitä että käsi väsyy tai leuat väsyy tms.

Sitten yhdynnän aikana, kun hän saa orgasmin, hän alkaa puhumaan esimerkiksi kauppalistoista tai muista, eikä ymmärrä sitä että minun kiihotukseni kaikkoaa samantien. Hänen selityksensä myös sille ettei ole tehnyt aloitteita on ollut se että hän kiihottuu siitä kun minä kiihotun. Ongelma onkin nyt se että minä en enää pysty kiihottumaan hänestä ja kaikenlainen arvostus ja muu, puhumattakaan rakkaudesta, on jo kaikonnut kun hän ei yksinkertaisesti suostu ymmärtämään mikä olisi minulle(kin) tärkeintä.

Myös autistien puolisot voivat kertoa omia kokemuksiaan.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu