Joskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe.
Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoitettu juuri heille.
Yksi on pohjoisesta, toinen rannalta, kolmas tuntee muka tilanteen, neljäs kyselee kirjaimia ja viides ehtii jo rakentaa kokonaisen parisuhdetarinan ihmisistä, joita ei tunne.
Sitten ihmetellään, miksi täällä syntyy väärinkäsityksiä.
Jos joku kirjoittaa kaipaavansa tiettyä ihmistä, miksi siihen pitää tunkea väliin esittämään sitä ihmistä tai vihjailemaan niin, että kirjoittaja joutuu arvailemaan jokaisen anonyymin kohdalla kuka siellä oikein on?
Minä ainakin käytän tätä vain yrittääkseni saada yhteyden yhteen tiettyyn ihmiseen. En ole hakemassa täältä seuraa, en trollaamassa enkä keräämässä uusia tuttavuuksia.
Välillä tuntuu, että täällä yksi huutaa yhtä ihmistä ja takaisin vastaa kokonainen kuoro.
Ehkä siinä onkin tämän palstan suurin ongelma: anonyymiys tekee yhteyden hakemisesta helposti enemmän arvausleikin kuin keskustelun.
Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoitettu juuri heille.
Yksi on pohjoisesta, toinen rannalta, kolmas tuntee muka tilanteen, neljäs kyselee kirjaimia ja viides ehtii jo rakentaa kokonaisen parisuhdetarinan ihmisistä, joita ei tunne.
Sitten ihmetellään, miksi täällä syntyy väärinkäsityksiä.
Jos joku kirjoittaa kaipaavansa tiettyä ihmistä, miksi siihen pitää tunkea väliin esittämään sitä ihmistä tai vihjailemaan niin, että kirjoittaja joutuu arvailemaan jokaisen anonyymin kohdalla kuka siellä oikein on?
Minä ainakin käytän tätä vain yrittääkseni saada yhteyden yhteen tiettyyn ihmiseen. En ole hakemassa täältä seuraa, en trollaamassa enkä keräämässä uusia tuttavuuksia.
Välillä tuntuu, että täällä yksi huutaa yhtä ihmistä ja takaisin vastaa kokonainen kuoro.
Ehkä siinä onkin tämän palstan suurin ongelma: anonyymiys tekee yhteyden hakemisesta helposti enemmän arvausleikin kuin keskustelun.
Vastaukset 56
Vanhimmat
Kun nämä teidän tunnisteet on sarjaa "hei sinä ihmislajin edustaja, jonka tapasin kuluvan vuosituhannen puolella maapallolla" niin moneenko yksilöön tämä täsmää?
Niin jos laittaa liian hyviä tunnisteita, niin tullaan sanomaan että maalitetaan, vainotaan ja häiritään yms.
Nykyisellä systeemillä pitäisi ilmeisesti tunnistaa toinen täsmällisesti kertomatta hänestä mitään. Aika haastava laji.
Mitäpä jos laittaisitte niitä tunnisteita itsestänne.
No joo. Minä voisin kysyä, että kuka palstalla muistaa antaneensa minulle ihan todellisen joululahjan joulukuussa 2024...?
Ja mikä se oli...😉
Itse olen tehnyt noin monta kertaa: olen antanut tunnisteita nimenomaan itsestäni ja yhteisistä asioista, enkä lähtenyt levittelemään toisen ihmisen tietoja. Ja kyllä niillä on välillä tullut ihan selviä osumiakin.
Ongelma on ollut enemmän siinä, että sen jälkeen mukaan on tullut sivullisia, arvailua ja suoranaista pelleilyä, jolloin koko tunnistaminen menee taas sekaisin.
Eli itse tunnisteiden antaminen kyllä toimii — ainakin paremmin kuin tämä täysin ympäripyöreä “sinä siellä jossain” -malli. Mutta nykyisellä anonyymisysteemillä homma karkaa helposti käsistä heti, kun muut alkavat sotkea väliin.
Välillä kommentointi on mennyt siihen suuntaan, että mukana on ollut tahallisen provosoivaa naljailua ja seksuaalista vihjailua. En tiedä varmasti, ketkä niiden takana ovat olleet, mutta juuri tällainen tekee tunnistamisesta täällä lähes mahdotonta.
Eli tunnisteiden antaminen voi toimia, mutta anonyymillä palstalla homma menee helposti sekaisin heti, kun muut alkavat käyttää niitä aineksina omaan leikkiinsä.
Tuolle kannattaisi tehdä ihan oma ketju.
Loppupeleissä en kyllä tiedä onko tämä palsta ylipäätään tarkoitettu ko. tarkoitukseen, vai vain ikävöintiin ja keskusteluun aiheesta. Onhan täällä myös esimerkiksi tuollainen palsta:
https://keskustelu.suomi24.fi/ajanviete/etsintakuulutus
joka vaikuttaisi sopivammalta tietyn ihmisen löytämiseen, jos se kerran totaalisen hukassa on.
Niin kannattaisi tehdä, mutta anonyymien perskärpäslauma hyökkäisi heti häiriköimään, kuten ennenkin.😠
Kiitos linkistä, jota en ole tiennytkään aiemmin!
Ja sinä yp:nä poistaisit senkin välittömästi, jos se olis jonku toisen tekemä ku sun.
Ai meinaatko, että yp:läisistäkin joku häiriköi palstakeskusteluja?
No mitäs luulet, minkä takii ne hakeutuu tämmösille sivustoille töihin?
Eikä pelkästään media-alalla...
Nojoo, samaa olen ihmetellyt jo kauan, miten hemmetissä kukaan voisi täältä löytää ketään kaipaamaansa. Lähinnä kaikki mielikuvittelee kaivattunsa tekstien taakse.
Niin, eikä siinäkään oikeastaan mitään häviä, vaikka se kaivattu ei täällä olisikaan. Ainakin loppuisi turha huutelu tyhjyyteen ja jatkuva arvailu siitä, kuka minkäkin anonyymin tekstin takana on.
Jos oikea ihminen löytyy, hyvä. Jos ei löydy, senkin tietäminen olisi jo selkeämpi tilanne kuin tämä loputon palstabingo.
Hyvin kirjoitettu! Juuri noin se täällä menee päivästä toiseen.
Rekisteröitymisen pitäisi koskea kaikkia. Eräs kivanoloinen nainen kirjoittaa täällä nimimerkillä ja hän saa kaikkein pahimmat paskat niskaansa anonyymeiltä.
Niin täällä ikäväpuolella on aina ollut. Siksi täällä ei rekkautuneita enää näy.
Taidat kirjottaa taas itestäs?
Minusta tällainen anonyymipalsta kaipaisi vähän remonttia.
En tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi esiintyä omalla nimellään. Parempi olisi puolianonyymi malli: ulospäin nimimerkki, mutta taustalla yksi vahvistettu käyttäjätili. Silloin anonyymiyden hyvät puolet säilyisivät, mutta jatkuva trollaus, toisina esiintyminen ja keskustelujen sotkeminen vaikeutuisi.
Itse lisäisin ainakin:
- pakollisen rekisteröitymisen
- pysyvän nimimerkin tai ainakin pysyvän tunnisteen ketjun sisällä
- toimivat estot ja mahdollisuuden rajata oma ketju rekisteröityneille
- floodausrajat, ettei yksi ihminen täytä koko ketjua kymmenillä viesteillä
- selkeän ilmoitusvaihtoehdon toisena esiintymisestä ja jatkuvasta häirinnästä
- mahdollisuuden sulkea oma ketju
Ja tällaiselle Ikävä-palstalle tekisin vielä erikseen toiminnon, jossa voisi etsiä tiettyä henkilöä ilman että kaikki henkilökohtaiset tunnisteet tarvitsee huudella julkisesti. Mahdollinen oikea henkilö voisi vastata tunnistekysymyksiin yksityisesti, ja yhteys avautuisi vasta jos molemmat haluavat.
Nykyinen malli on vähän nurinkurinen: yksi yrittää löytää yhden tietyn ihmisen ja kohta kymmenen anonyymiä vastailee kuin viesti olisi heille.
Anonyymius on hyvä renki, mutta aika huono isäntä.
Juurikin näin.
Toisaalta ymmärrän kyllä senkin, että kaikille tämän palstan tarkoitus ei ole oikeasti löytää tiettyä ihmistä.
Osa varmaan tykkää juuri siitä epämääräisyydestä, haaveilusta ja “entä jos tuo olikin minulle” -fiiliksestä. Siinä mielessä liian tarkka tunnistautumisjärjestelmä voisi tehdä palstasta heidän mielestään tylsemmän.
Ehkä paras ratkaisu olisikin kaksi eri tapaa käyttää palstaa:
yksi puoli niille, jotka oikeasti yrittävät saada yhteyden tiettyyn ihmiseen ja haluavat tunnisteiden sekä tunnistautumisen toimivan kunnolla,
ja toinen vapaampi puoli niille, jotka haluavat kirjoittaa kaipuusta, flirttailla, haaveilla ja jättää asiat tarkoituksella vähän sumuisiksi.
Nyt nämä kaksi käyttötapaa ovat samassa sopassa, ja siitä syntyy helposti juuri se jatkuva väärinymmärtäminen, jota täällä näkee.
Kaikki eivät halua löytää ketään. Osa haluaa vain nauttia siitä mahdollisuudesta, että ehkä joku viesti voisi olla heille.
Unohdat varatut jotka kaipaavat varattuja. Heillä voi olla asiaa ihan oikeasti jollekin tietylle, mutta he eivät välttämättä halua silti tulla varmuudella tunnistetuksi, edes kaivattunsa taholta. Tällöin on helppoa piiloutua ainakin välillä kokonaan tai osittain "sumuverhon" taakse ja uskoa positiivisia tai negatiivisia viestejä fiiliksen mukaan.
Valtaosa anonyymisti kaipaajista taitaa olla juuri varattuja. Tämä saattaa olla heidän ainoa "purkautumisväylänsä" kielletyistä ja ehkä hyvinkin ristiriitaisista tunteistaan.
Se voi olla noinkin joissakin tapauksissa, mutta sekin on mahdollista, että kaikki eivät etsi palstoilta välttämättä salarakkaita, vaan enemmänkin henkistä ja syvällistä keskustelukumppania, jota mies ja nainen voivat keskenään olla.
Sitä juuri tarkoitin, en salarakkaan etsimistä, vaan ajatusten purkua kaivatulle tai samassa tilanteessa olevalle.
Olen huomannut saman. En voi kirjoittaa enää tietylle henkilölle täällä kun heti sotketaan asiat. Nykyään käyn vaan välillä lukemassa. Nyt kommentoin kun on kerrankin asia viesti.
Rn jotenkin pysty suhtautumaan tähän palstaan vakavissani, mutta toisaalta en etsi ketään palstan välityksellä.
Tunnisteet ovat yleensä niin yleisluonteisia, että sopivat lähestulkoon jokaiseen.
Tunnisteet ja " merkit" yms. ovat muutoinkin kyseenalaisia. Kun aiemmin yleisesti irl puhuttiin paljonkin manifestoinneista, synkroniteeteista ja merkeistä niin päätin, että jos kerran on muka merkkejä ja vinkkejä joltakin korkeammalta niin ainakin päätän testimielessä mikä se merkki on. Sillä ainakin rajaa pois jokaisen, joka yrittää leikkiä mielenterveydellä. Eipä liiemmin vilissyt toissa kesänä Keltaisia Ananaksia paria somevideota lukuunottamatta, joten I rest my case enkä usko merkkeihin, tunnisteisiin tai johdatuksiin.
Ennen sai anona kirjottaa "omalla" nimimerkillä. Miks se mahis poistettiin?
Toki senki pysty kopsaamaan kuka tahansa, mut oli sentään selkeempi.
Itsestäni nää tunnistelijat pilanneet koko keskustelupalstan.
Mikäs tarkoitus palstalla sitten on sinun mielestäsi? Oletko täällä oikeasti keskustelemassa henkeviä, vai trollaamassa ja pilailemassa?
Vähän kaikennäköistä. Eipä täällä kehtaa kaivata edes kun joku Riitta- Liisa tulee et kirjoitan varmaan hänen kaivatulleen. Ei jaksa.Eikä täällä ole mitään keskusteluja kun välillä.
Jos joku kuvittelee tämän sivun olevan yhtä kuin deittipalvelu, niin minusta käyttötarkoitus menee jo aika pahasti sekaisin. Tinderit ja muut seuranhakusovellukset ovat sitä varten erikseen.
Täällä et edes tiedä, millainen sammakko siellä ruudun toisella puolella kirjoittaa. Et näe kuvaa, ikää, taustoja tai edes sitä, onko kirjoittaja oikeasti se henkilö, joksi häntä kuvittelet.
Ikävä-palstan ymmärrän ennemmin paikaksi, jossa kirjoitetaan kaipauksesta tai yritetään tavoittaa joku tietty ihminen, en minään anonyymina deittimarkkinana.
En ole ikinä pitänyt tätä ihmishaku palstana. Keskustelua suhteista lueskelen mutta tästä on muodostunut merkillinen tunnistelu ja etsintä saitti.
Sä anycase oot varattujen perässä, jotka ei oo susta tippaakaan kiinnostuneita työskennellään sen eteen että susta päästäis lopullisesti eroon.
Mistä siinä keksit kyseisen jutun ketjun aloittajasta?
Jos sinulla on elämässäsi henkilökohtainen tilanne tai luulet, että joku tavoittelee puolisoasi tai muutoin vain haluat vahtia muiden tekemisiä, niin ei se ole muiden palstalaisten ongelma.
Työskennellään? Siis täällä toimii joku taho, joka haluaa karkottaa täältä pois jonkun kirjoittajan? Mistä tunnistatte tämän 'anycasen'? IP-osoitteestako?
Tässä on selvästikin nyt joku megaluokan väärinkäsitys menossa. En ole varatun perässä. Olen seurustellut tämän ihmisen kanssa jota kaipailen
Tässä näyttää nyt syntyvän ihan uusi tarina tyhjästä. En ole lähtenyt minkään varatun ihmisen perään. Kaipaan ihmistä, jonka kanssa olen itse seurustellut ja jonka kanssa minulle jäi asioita selvittämättä.
Hänen nykyisestä tilanteestaan minulla ei ole varmaa tietoa. Jos hänellä on uusi suhde, se on tietenkin asia, jota pitää kunnioittaa. Mutta älkää muuttako tätä tarinaksi siitä, että olisin lähtökohtaisesti jonkun varatun perässä, koska siitä ei ole kyse.
Siis olet ihan aidosti realityelämässä seurustellut hänen kanssaan?
No anycase tapaus tekee o.ia tulkintojaan ja arvailujaan tai viittaa johonkin toiseen kommenttiin. Olkoon harhaluuloissaan, jos se tekee hänet onnellisemmaksi. Toisaalta kuvitteleehan hän myös yoimivansa ryhmässä, koska kirjoittaa me-muodossa ja lisäksi vielä määrittää kuka on kennestäkin kiinnostunut. Eli hänen kommenttinsa on arvoltaan nollatasoa.
Kyllä olen aidosti ja oikeasti seurustellut hänen kanssa ja elänyt kesän yhdessä. Minun luona hän asui koko kesän. Tämä ei ole minun mitään mielikuvitustarinaa palstalla.
Tässä taitaa mennä joillakin vanhat ja nykyiset asiat sekaisin?
Tapahtuu sitä myös irl. Helvetinmoinen show revitään esiin jostakin/ joistakinn
vuosien takaisista ihastuksista ( tai tyypeistä, joiden kanssa olen saattanut käydä treffeillä, mutta jotka eivät ole merkinneet minulle mitään) ja itse olen olen lähinnä äimistynyt, että mitähän hittoa, että eiköhän tämä ollut jo ajat sitten taputeltu ja käsitelty.
Että juu. On kaikenlaisia lahopäitä liikenteessä palstan ulkopuolellakin. sivusta
Omalla kohdallani se vanha ihastus oli käytännössä ohi viimeistään siinä vaiheessa, kun juttelin hänen silloisen poikaystävänsä kanssa. Sen jälkeen asia oli minulle käsitelty eikä siinä ollut enää mitään kaipailtavaa.
Siksi tuntuu oudolta, jos joku vielä vuosien jälkeen yrittää liittää sen nykyisiin asioihin, vaikka kyse on aivan eri ihmisestä ja eri elämäntilanteesta. Mutta äkkiäkös tällaisella anonyymipalstalla erehtyy luulemaan. Tavallaan tämäkin oli odotettavissa.
Ja jos tässä vihjaillaan siihen, että hänellä olisi nykyään joku uusi ja minä muka häiritsisin heidän suhdettaan, niin yksi asia kannattaa huomioida: minulle ei ole koskaan suoraan sanottu, että meidän suhteemme on päättynyt, eikä sitä ole kanssani kunnolla käyty läpi.
Minä toivon ihan vilpittömästi, että sinä tavoitat kaivattusi täältä palstalta, jos tiedät hänen varmasti käyvän täällä.👍
Onko hän pohjoisesta Suomesta kotoisin kuten minäkin olen?
Me ollaan hemmetin itsepäisiä ihmisiä niin sodassa kuin rakkaudessa.🤔
Kiitos. Pohjoisesta on kyllä kotoisin. En vain tiedä varmasti, käykö hän täällä nykyään, joten tämä on vähän huutelua sumuun.
Ja tuo itsepäisyys taitaa kyllä pitää paikkansa ainakin rakkausasioissa ja miksei muussakin 😃
Ei saa olettaa mitään. Lyhyellä viien minuutin viestittelyllä selviäis. Vitun ruumispussi vihaan sua, tapa vittu ittes.
Tuo meni nyt yli. “Ruumispussi”-vihjailut ja toisen kehottaminen tappamaan itsensä eivät kuulu normaaliin keskusteluun. Otan tällaiset viestit talteen ja ilmoitan ne ylläpidolle.
Sinä et ole se ihminen jonka kanssa haluan jutella
Olisin kyllä hyvin pettuunyt, jos minua tavoiteltaisiin palstan kautta. On kuitenkin muitakin keinoja enkä haluaisi menneisyyden tuttuja takaisin.
Ymmärrän tuon. En itsekään pidä palstaa hyvänä tapana tavoittaa ketään.
Omassa tilanteessani kaikki yhteys meni kuitenkin täysin poikki, enkä saanut asioita muuten selvitettyä. Tulin tänne vasta noin kuukauden päästä, kun ajattelin, että hän saattaisi ainakin käydä täällä katsomassa, olenko minä täällä. Ja kyllä hän täältä silloin löytyikin melko heti. Vaan sitten tuli uusia mutkia matkaan taas.
Mieluummin olisin puhunut kaiken suoraan muualla.
Voihan olla, että tämä kaivattuaan etsivä on tilanteessa, missä hänen rakastettunsa on "pohjanmaalaiseen tapaan" suutahtanut ja sulkenut kaikki muut yhteydenpitokanavat. Tämä on ehkä hänen ainoa paikkansa, mistä voisi etsiä sitä kaipaamaansa naista?
Herää kysymys, miksi minä sekaannun hänen asioihinsa? No, kun mun tilanne on täysin päinvastainen. Minä olen itse pohjanmaalainen, joka en ikinä suutahtanut omalle ystävälleni, mutta hän ei halunnut jatkaa kanssani muualla kuin tällä palstalla. Selvittämättömiä asioita jäi meillekin.
Kiitos, ymmärsit kyllä aika hyvin mitä tarkoitin. Minulle tämä palsta on ollut enemmän viimeinen yritys tavoittaa kuin mikään ensisijainen yhteydenpitotapa. Ja juuri tuo selvittämättömien asioiden jääminen painaa eniten.
Toivottavasti tavoitat hänet ja saatte asianne selvitettyä.
Toki uskoisi olevan muitakin
keinoja hänen tavoittamisekseen, jos kerran olette asuneet yhdessä jne.
Kiito sinulle.
Kun yhteydenpitokanavat ovat kiinni eikä vastauksia tule, vaihtoehdot käyvät aika vähiin. Välimatkakaan ei varsinaisesti helpota asiaa.
Se on minullekin tärkeintä, että saisin rehellisen selvityksen siihen, miksi ystäväni on halunnut vähitellen (ei siis "kerrasta poikki") ottaa etäisyyttä minuun. Meillä oli parhaina aikoina kolmekin yhteydenpitokanavaa, mutta puolitoista vuotta on ollut vain tämä ilkeitten anonyymien aktiivisesti häiriköimä palsta.
Me pohjanmaalaiset ollaan paitsi itsepäisiä, myös sillä tavalla ylpeitä, jotta "ei tukita jos ei tykätä". Jos siis oma ystäväni haluaa pitää välimme etäisinä, hyväksyn sen. Olen itkuni itkenyt tässä asiassa, ja annan hänelle vapauden ystävyytemme jatkon suhteen...