Eläkeikä nousee jatkuvasti niin että varsinkin miehistä entistä harvempi saavuttaa eläkeikää.
En ole käytännössä työkykyinen ja työllisyyspalvelut ei ole asettanut mitään vaatimusta työnhakuun tai opiskeluun. Työttömyydestä tuleva korvaus on pieni ja se on jäädytetty ainakin tämän hallituskauden ajaksi. Kaikki kuitenkin kallistuu.
Jos eläkkeitä leikataan ja elämä jatkuu niin eipä sitten haittaa hallitusten suorittamat leikkaukset kun on jo sopeuttanut menot 600-700 euroon/kk.
En ole käytännössä työkykyinen ja työllisyyspalvelut ei ole asettanut mitään vaatimusta työnhakuun tai opiskeluun. Työttömyydestä tuleva korvaus on pieni ja se on jäädytetty ainakin tämän hallituskauden ajaksi. Kaikki kuitenkin kallistuu.
Jos eläkkeitä leikataan ja elämä jatkuu niin eipä sitten haittaa hallitusten suorittamat leikkaukset kun on jo sopeuttanut menot 600-700 euroon/kk.
Vastaukset 8
Vanhimmat
Paperin pyörittäjien eläkeikä pitäisi sitten olla 80.
Miehet ovat aika lähellä samaa ikää kuin naiset. Ennen on ero ollut isompi. Olen yli 70 muutaman vuoden. Olen työkykyinen vieläkin. On ok pidentää työssäoloaikaa. Itse olosuhteiden pakosta ylitin 2 vuodella. Olisin vielä voinut jäädä mutta tiesin että paikkani oli hyvin haluttu nuorille. Elkeiässä hain uuteen paikkaan mutta ei huolittu.
Miehet ja naiset eivät ole lähellä samaa elinajanodotetta vaan ero on suuri.
Esimerkiksi 60-luvulla syntyneellä naisella elinajanodote on noin 72-73 vuotta ja miehillä noin 66 vuotta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006398719.html
Elinajanodote ei takaa, että elää siihen asti.
Se on keskiarvo siitä, että jotkut elää 100 vuotiaaksi
ja jotkut kuolee nuorena.
Alle 40 vuotiaiden eläkeikä kerralla 100 vuoteen ja eläkemaksuun 100% korotus.
läskipreseämmät maksavat samat eläkemaksut kuin mies
mutta miehet eivät elä eläkikään jaämmät elvät
Onneks olen jo eläkkeellä.
Tietenkin voi tulla "leikkauksia", mutt ei onneks tarvitse ootella 7kymppiseks.
Miten käy? Mahtaako iso määrä vanhuksia olla pitkillä sairauslomilla, kun voimia ei kaikilla enää ole? Mahtaako sellainen jopa tulla kalliimmaksi yhteiskunnalle?