tietääkö joku oikeasti miten koirat näkevät maailman? siis lähinnä nuo värit, ja kuinka tarkka näkö koiralla on. joku sanoo että mustavalkoisena, joku värillisenä, joku sanoo että koira näkee vain joitain värejä. mitä mieltä olette tai onko jollain varmaa tietoa asiasta? mustavalkoiseen maailmaan en ihan usko, koska kuulin että joku oli opettanut koiralleen tempun, josta se osaa kolmesta erivärisestä mutta samanlaisesta pallosta valita oikean kun sille sanoo pallon värin...(?)mene ja tiedä
koirien värinäkö
35
9318
Vastaukset
- Tsammi
Kuulin siitä jo vuosia sitten Eläinlääketieteellisessä.
- Kirlian
Oletkin kuullut asiasta varmaan melko monta vuotta sitten sillä nykyään tiedetään vähän paremmin.
Koirilla pitäisi olla sama näkö kuin esimerkiksi härillä. värejä on erilaisia, ihminen erottaa niistä kolmea tyyppiä. Koirat kahta. ja mitä tulee koirien näön tarkkuuteen on rotukohtaista. Aivan sama kuin vihikoiralla on paras hajuaisti on tietyt rodut jalostettu metsästämään näön avulla ja se on tästä syystä erittäin hyvä. Joten koira näkee värejä mutta eri tavalla kuin ihminen. - juuri koiran ostanut
Samaa olen ajatellut jo vähän aikaa. Mutta tiedä häntä
- joku vaa
Kirlian kirjoitti:
Oletkin kuullut asiasta varmaan melko monta vuotta sitten sillä nykyään tiedetään vähän paremmin.
Koirilla pitäisi olla sama näkö kuin esimerkiksi härillä. värejä on erilaisia, ihminen erottaa niistä kolmea tyyppiä. Koirat kahta. ja mitä tulee koirien näön tarkkuuteen on rotukohtaista. Aivan sama kuin vihikoiralla on paras hajuaisti on tietyt rodut jalostettu metsästämään näön avulla ja se on tästä syystä erittäin hyvä. Joten koira näkee värejä mutta eri tavalla kuin ihminen.minä luin jostain, että koira näkee värejä, mutta ei kaikkia sävyjä esim. niin kirkkaana. en ole ihan varma onko se totta mutta siltä se ainakin kuulostaisi.
- totta....
joku vaa kirjoitti:
minä luin jostain, että koira näkee värejä, mutta ei kaikkia sävyjä esim. niin kirkkaana. en ole ihan varma onko se totta mutta siltä se ainakin kuulostaisi.
Totta....koirat näkevät haaleita värejä !!!mulle on kerrottu et se on niin esim....ihan pinkin ne näkee haalean vaaleanpunaisena!! :)
- hatamm
käy väliin ihan työstä. Tämäkin on kysymys, mitä saa mietiskellä ympäri vuorokauden, eikä siltikään pääse mihinkään. Kukapa sen voi sanoa millätapaa koira näkee? Tai eläin yleensä?
Olen itsekin joskus tehnyt erilaisia testejä koiralleni, enkä ainakaan minä pysty sanomaan etteikö se näkisi värejä. Mutta en mene sitä kieltämäänkään. - jämpti
jostain olen joskus lukenut että koira näkisi maailman mustavalkoisena ja utuisena, mutta vihreän ja punaisen sävyt se erottaisi. en kyllä tiedä onko tieto sataprosenttinen. kuinka asian voisi varmaksi tutkia?
- viivi56
En oikein usko nykyisin tuohon musta-valko näköön sillä meillä ainakin yksi koirista valikoi lelu täysin värin mukaan esim. sininen ei koskaan kelpaa vaikka sama lelu toisen värisenä on ihana samoin oranssi ei tahdo miellyttää.
- kikkelitonttu
viivi56 kirjoitti:
En oikein usko nykyisin tuohon musta-valko näköön sillä meillä ainakin yksi koirista valikoi lelu täysin värin mukaan esim. sininen ei koskaan kelpaa vaikka sama lelu toisen värisenä on ihana samoin oranssi ei tahdo miellyttää.
En tiedä vastausta!
- Hekotius
koirat erottaisivat värejä, mutta heikosti ja näkö muutenkaan ei ole kovin tarkka. Koiran hämäränäkö taasen olisi reilusti ihmisen hämäränäköä parempi. http://www.seefido.com/html/dog_sight__touch___taste_.htm
Myös täällä on oikeaa asiaa: http://www.workingdogs.com/vision_coile.htm Minulla on joskus ollut koira jota kerran eräs mies humalassa punainen takki päällä potki pihassa kunnes ehdimme hätiin...
Ja tuon tapahtuman jälkeen koira inhosi ihmisiä jotka olivat humalassa punainen takki päällään.
Siis ei reagoinut muihin humalaisiin vain niihin joilla oli punainen takki,joten pakko niiden on ainakin punainen nähdä!Joten miksei koira näkisi muitakin värejä tai ainakin sitten ns.päävärit.- Maiko1
asiasta jonkun dokumentin jokin aika sitten ja siinä taisi olla niin että koirat kyllä näkevät värejä, mutta heikommalla skaalalla kuin ihminen. Sitten oli vielä joku lintu joka näki värejä kymmeniä kertoja suuremmalla skaalalla kuin ihminen. Olivat vissiin tutkineet silmien rakennetta, en nyt millään saa mieleeni sitä mistä värinäön kyvyt ym. pystyy näkemään.
- koira hullu
meidän toinen koira niin se tykkää enemmän oranssista ja punaisesta mutko sille antaa ihan erivärisi samallaisi leluja nii se hylkiine.
pakko koiran on nähtävä jotain värejä nii tai se kun jos koiralla on mustavalkoinen näkö nii se varmaan tykkää tummemmasta mustasta vähän vaalemastamustasta se ei varmaan pidä mutta sekin voi vaikuttaa varmaan kun se tuli meille niin joku oli pahoinpidellyt sitä aika rankasti. me saati se pelastakaakoirat ry:stä ne kerto et yheskohas sillä oli reides valkoista koska ne oli lyönyt sitä jollain kepillä karva oli lähtenyt pois sen takiin se pelkää keppejäkin myös mut nyt se on onnelinen eipä tässä muuta
- saksis-
Minä luin jostain lehdestä/kirjasta.. en nyt muista kummasta, mutta kumminkin..
niin että koirat näkisivät samalla tavalla kuin punavihersokea ihminen...- Hukka-Musti
Monet eläimet näkevät hyvin pimeässä, toisin kuin ihmiset. Se johtuu juuri siitä, että ne eläimet ovat värisokeita, mutta eimiset eivät. Värinäkö häiritsee pimeässä näköä.
- rottakoira
Uskon, että tämä on kysymys, johon ei kovinkaan pian saada oikeaa vastausta. Kenelläkään ei voi olla varmaa tietoa asiasta. Kuin ei voi olla siitäkään, että näemmekö me ihmisetkään kaikkia värejä samalla tavalla.
"mustavalkoiseen maailmaan en ihan usko, koska kuulin että joku oli opettanut koiralleen tempun, josta se osaa kolmesta erivärisestä mutta samanlaisesta pallosta valita oikean kun sille sanoo pallon värin...(?)"
Toisaalta voisi kuvitella tämän tempun todistavan jotain, mutta todistaako sittenkään? Tiedät varmaan, että koirilla on "hiukkasen" parempi hajuaisti kuin meillä ihmisillä. Eriväriset pallot todennäköisesti tuoksuvat erilaiselta sen sieraimiin, ja koira voi tuoksun avulla erottaa pallot toisistaan. (Esim. sinisen värin kemikaali tuoksuu erilaiselta kuin punaisen värin). Joten pallotemppua ei voi pitää kovin luotettavana. Luotettavampana pitäisin esim. temppua joka suoritetaan tietokoneen ruudulla. Näytössä voisi olla kaksi eri kuvaa, toinen punainen ympyrä ja toinen sininen ympyrä, ja näiden avulla koettaa, että erottaako koira edelleen värit toisistaan.
Mutta vaikka koira olisi ns. värisokea, ei se tarkoita, että se näkisi maailman yhtä tylsästi kuin me näemme vanhat mustavalkoiset elokuvat. Sen näössä saattaa olla jotain sellaista, mistä me ihmiset emme osaa edes uneksia. Tämä kaikki on kuitenkin vain spekulaatiota, ja mielestäni melko turhaa sellaista ilman, että pystyy testaamaan luotettavilla testeillä, joita on hyvin vaikea löytää. Pääasia, että koira näkee ylipäätään. ;) - koiran omistaja
Moro! Koira näkee kyllä värejä mutta ei niin kuin ihminen...
En nyt muista et mitkä värit se muuttaa toisiksi.. - Ze-Shi
olen tainnut lukea jostain että koirat näkevät vain tiettyjä värejä.. Mutta en ole aivan varma tästä mutta ainakin se on totta että koirat EIVÄT näe maailmaa mustavalkoisena.
- ???
Minulle on sanottu että koira ei näe sinistä, vihreää eikä punaista.
- kikkelitonttu
Koira ei värise
- ½/½
Tuskin sitä parhaimmat tutkijatkaan tietävät täysin miten koira näkee.
Uskoisin sen kuitenkin erottavan joitain värejä. Ei ehkä ihan yhtä tarkasti kuin ihmiset mutta kuitenkin.
Mustavalkoisuuteen en usko.
Joku väitti että hevoset näkevät kaiken kahtena, sitä en kyllä usko, tämä meni nyt vähä asian sivusta mutta kumminkin. - BlanketMan
Tässä on tietoo http://klikkeri.blogspot.com/2009/08/koiran-nakoaisti.html
- väriä päässä
eli koska mulla on tuon punaiset hiukset kuin tuolla ukolla niin koirat näkee mun pään tuollaisena sinisen violettina? :D käheetä :P
- 70'ere
väriä päässä kirjoitti:
eli koska mulla on tuon punaiset hiukset kuin tuolla ukolla niin koirat näkee mun pään tuollaisena sinisen violettina? :D käheetä :P
Olet siis koirasi silmissä punkkari... ;))))
- black-white person
koiran värien näkemisestä on tehty niin paljon eri tutkimuksia ja jokaisessa on ollut aina jokin erilaista kuin toisessa. Mut yksi tutkimus johon minä uskon on se, että koiran on todettu näkevän sini-voletin sävyjä ja loput se näkisi musta-valkosena. Se ei sen tutkimuksen mukaan koira ei kykene erottamaan esim. vihreää, kelta-vihreää, oranssia tai punaista musta-valkoisesta. Mutta olen sitä mieltä että oikeata vastausta saa hakea pitkään...
- Jos olette
opettaneet koiranne odottamaan suojatien edessä, niin seuratkaapa siitä millaisissa kohdissa sattuu niitä vahinkoja eikä koira aiokaan pysähtyä vaan on kävelemässä alle.
Tässä muutaman kerran huomannut että jotkut tietyn väriset autot saavat meillä aikaan automaattisen istu-ja-odota-reaktion aikaan ja taas tietyn värisille tuo on melkoisen sokea.
Tämä huomioni viittaa siihen että koirat eivät todellakaan erota kaikkia värejä ja siksi jotkut kohteet saattavat sekoittua taustaan.
Itse olen joillekin väreille sokea ja siksi on hankalaa lähteä esim mustikkametsään, kun niitä ei helpolla näe. Toisin on puolukka, jonka havaitsee jo kaukaa. Muksuna toiset näkivät korkealla lentävän koneen helposti, mutta itse en mitään. Joten tiedän hyvin mitä erilainen värinäkö saa aikaan, esim. juuri kohteiden täydellisiä katoamisia.
- No mitäs mä
Vanha topic kyllä mutta nyt sitte uusille lukijoille niin, mä oon lukenut että koira näkis, mustan, valkean, punaisen, sinisen, keltasen ja vihreestä en oo varma. Ja oliskos tähän sitte syynä (luultavasti siis) että koiran silmä ei näe sekoittuvia värejä, kun ihmisen silmä ns "sekoittaa" värejä niin koiran silmä ei.
- tälläistä tietoa
Muuten olen kuullut samaa, mutta että niillä olisi vain sinisen ja vihreän reseptorit (ihmisillä tietenkin sin, vihr ja pun) eli näkevät sinisen, keltaisen, vihreän ja luultavasti niissä väreissä mitä me nähdään punaisena niin on vähän sinistä tai keltaista sekoittunut joukkoon niin näkevät sen niistä.
- tatu3758
minä uskon että koira näkee mustavalkosesti
mutta en usko että koira näkee paremmin kuin ihminen
kertokaa fiksut jos luulette samoin tai ei samoin! - Luulen, että
Kukaan ihminen ei voi kertoa varmuudella mitään, kun kukaan ei ole katsonut maailmaa koiran silmillä.
- Jiipeee
Meidän koira tykkää ruoasta ja nukkumisesta. Kyllä se jotain näkeekin! :)
Tappisoluja on vähemmän silmässä eli näkee huonommin värit. - norroy
Koira ei voi nähdä punaista väriä, sillä sen silmistä puuttuvat punaista väriä aistivat solut kokonaan. Esim sinisen ja vihreän sävyt pystytään aistimaan, punaisia ei. Ohessa kuva siitä, mitä eroa on koiran ja ihmisen värinäöllä. http://www.retrieverpro.com/data/Image/cvision-tri-vs-di.jpg
- ????
Tulipa vaan mieleen, että jos on punaviher sokea henkilö niin eikö hän näe maailman saman laisena kun koira?
- 444
//^
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302265
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261978Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121529Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121377Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951076
- 17997
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks116759