Jokamiehen oikeus

harmistunut tontinomistaja

Miten jokamiehenoikeudet määritellään, kuinka lähel-
tä toisen taloa saa mennä ottamaan marjat?
Saako yksityistietä käyttää parkkipaikkana?

Meillä on pitkulainen n. 3 ha:n tontti. Risteyksessä
tien numero ja vain yksi postilaatikko, sen pitäisi
osoittaa normaaliälyiselle, että tien päässä on vain
yksi talous. Kunta ei ylläpidä yhden talouden teitä
kyseessä on siis yksityistie. Marjarosvot ovat pahim
millaan olleet parinkymmenen metrin päässä talosta,
50 m. on ihan yleistä. Olen myös kuullut, että
pihaan johtava tie kuuluu ns. talontonttiin, johon
ei saa pysäköidä eikä talontontin varresta saa poi
mia marjoja.

Kerran soitin poliisille joka sanoi, että tarkkaa
metrimäärää ei ole, mutta he pitävät jokamiehenoi-
keuden rikkomisena sitä, että marjat otetaan 100
m. tai lähempänä talosta. Poimijan pitää selvittää
miten läheltä taloa hän on poimimassa.

5

1655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jurristi

      Poliisi vastasi. Epäiletkö poliisin vastausta?

    • caveat.emptor

      "Miten jokamiehenoikeudet määritellään,"
      Niitä ei varsinaisesti määritellä laissa, vaikka lainsäädäntö tunteekin ne, eli ne ovat ns. tavanomaista oikeutta tai perinteistä "maan tapaa", joka on lain veroista.

      "kuinka läheltä toisen taloa saa mennä ottamaan marjat?"
      Metrirajaa ei ole, vaan kyse on siitä ettei niin lähelle saa mennä että talon asukkaiden kotirauha häiriintyisi, varmaankin tuo 100 metriä on hyvä raja, tosin ehkä se riippuu vähän maastostakin.

      "Saako yksityistietä käyttää parkkipaikkana?"
      No periaatteessa jos yksityistiellä ei ole erikseen liikennemerkillä kielletty moottoriajoneuvolla ajoa, niin se on sallittua, samoin kuin pysäköinti, ellei se aiheuta tienkäytölle haittaa. Tietenkin jos kyseessä on vain yhteen taloon menevä tie, jota toiset eivät käytä eikä se ole saanut yhteiskunnan tukea, niin tietenkin silloin voi laittaa vaikka portin tai puomin tienpäähän, tai voi vaikkapa hakea sitä kieltomerkkiä.

      "Olen myös kuullut, että pihaan johtava tie kuuluu ns. talontonttiin, johon ei saa pysäköidä eikä talontontin varresta saa poimia marjoja."
      Varmaankin tämän foorumin seriffi "maanmittari" osaa ottaa tähän tiemääritelmä kysymykseen asiantuntevammin kantaa, mutta marjojen poiminen on sallittua aina, ellei kotirauhaa rikota tai kyseessä ole viljellyt marjat, tai marjojen poiminnasta tule haittaa esim. pellon muulle viljelylle.

      • en taas ymmärrä

        Saatan olla hiukan hidas, mutta "marjojen poiminta on sallittua aina, ellei kotirauhaa rikota"...?

        Siis, eikö toisen tontille kampeaminen ole kotirauhan rikkomista, jos se tapahtuu luvatta tai "omin luvin" (edellyttäen ettei tontin omistaja ole aikaisemmin antanut lupaa tulla tontille, eli kyseessä on täysin vieraat, ei-toivotut henkilöt)?

        Jos meidän pihalle tulisi porukkaa poimimaan marjoja, tekisin kyllä ilmoituksen poliisille vaikka pihaamme ei olekaan aidattu, mutta tontti on meidän ja kuka tahansa voi sen näin ymmärtää (hoidettu alue, nurmikkoa leikataan jne). Tontti nimittäin rajoittuu muiden naapureiden tontteihin ja yhdeltä sivulta yleiseen tiehen. Talosta tielle on yli 100 m (pitkä kapea tontti). Vai onko tontti yleisen tien puolelta aidattava, että olisi selkeämpää missä tontin raja kulkee?


      • C.E.
        en taas ymmärrä kirjoitti:

        Saatan olla hiukan hidas, mutta "marjojen poiminta on sallittua aina, ellei kotirauhaa rikota"...?

        Siis, eikö toisen tontille kampeaminen ole kotirauhan rikkomista, jos se tapahtuu luvatta tai "omin luvin" (edellyttäen ettei tontin omistaja ole aikaisemmin antanut lupaa tulla tontille, eli kyseessä on täysin vieraat, ei-toivotut henkilöt)?

        Jos meidän pihalle tulisi porukkaa poimimaan marjoja, tekisin kyllä ilmoituksen poliisille vaikka pihaamme ei olekaan aidattu, mutta tontti on meidän ja kuka tahansa voi sen näin ymmärtää (hoidettu alue, nurmikkoa leikataan jne). Tontti nimittäin rajoittuu muiden naapureiden tontteihin ja yhdeltä sivulta yleiseen tiehen. Talosta tielle on yli 100 m (pitkä kapea tontti). Vai onko tontti yleisen tien puolelta aidattava, että olisi selkeämpää missä tontin raja kulkee?

        "Siis, eikö toisen tontille kampeaminen ole kotirauhan rikkomista, jos se tapahtuu luvatta tai "omin luvin""
        Ei, ainoastaan silloin jos piha on aidattu, ja piha sijaitsee tarpeeksi lähellä asuinrakennuksia, jos sen sijaan tontti on aitaamaton ja muodoltaan pitkänomainen ja asuinrakennukset ovat tontin toisessa päässä, niin ainoastaan asuinrakennuksen lähellä oleva piha-alue nauttii kotirauhan suojaa.

        "Jos meidän pihalle tulisi porukkaa poimimaan marjoja, tekisin kyllä ilmoituksen poliisille vaikka pihaamme ei olekaan aidattu, mutta tontti on meidän ja kuka tahansa voi sen näin ymmärtää (hoidettu alue, nurmikkoa leikataan jne)."
        Siis jokamiehen oikeuksissa on tietenkin aina ollut perinteinen rajoitus ettei toisen pihaan saa mennä, mutta tontti ja piha eivät ole sama asia. Tonttiinhan saattaa jossain kuulua jopa hehtaarikaupalla metsää, jossa taas on voimassa jokamiehenoikeudet.

        Jäi kylläkin vähän epäselväksi mitä luonnonmarjoja voi hoidetulla nurmikolla edes kasvaa, elleivät ne ole viljeltyjä marjoja, joiden poimiminen ei kuulu muutenkaan jokamiehenoikeuksiin.


      • Harmistunut
        C.E. kirjoitti:

        "Siis, eikö toisen tontille kampeaminen ole kotirauhan rikkomista, jos se tapahtuu luvatta tai "omin luvin""
        Ei, ainoastaan silloin jos piha on aidattu, ja piha sijaitsee tarpeeksi lähellä asuinrakennuksia, jos sen sijaan tontti on aitaamaton ja muodoltaan pitkänomainen ja asuinrakennukset ovat tontin toisessa päässä, niin ainoastaan asuinrakennuksen lähellä oleva piha-alue nauttii kotirauhan suojaa.

        "Jos meidän pihalle tulisi porukkaa poimimaan marjoja, tekisin kyllä ilmoituksen poliisille vaikka pihaamme ei olekaan aidattu, mutta tontti on meidän ja kuka tahansa voi sen näin ymmärtää (hoidettu alue, nurmikkoa leikataan jne)."
        Siis jokamiehen oikeuksissa on tietenkin aina ollut perinteinen rajoitus ettei toisen pihaan saa mennä, mutta tontti ja piha eivät ole sama asia. Tonttiinhan saattaa jossain kuulua jopa hehtaarikaupalla metsää, jossa taas on voimassa jokamiehenoikeudet.

        Jäi kylläkin vähän epäselväksi mitä luonnonmarjoja voi hoidetulla nurmikolla edes kasvaa, elleivät ne ole viljeltyjä marjoja, joiden poimiminen ei kuulu muutenkaan jokamiehenoikeuksiin.

        Kerran auto oli minun tielläni parkissa 100m päässä
        talosta, suora näköyhteys, matkaa maantielle oli yli
        100m. Marjoja sisältänyt ämpäri oli n. 50 metrin
        päässä talosta ja jäljistä päätellen joku oli mennyt
        tiheään pensaikkoon paljon lähempää. Paikasta, jossa
        auto oli, on vain n 30 metriä naapurin taloon. Mar-
        jastajan on poliisin mukaan otettava selvää, miten
        lähellä talot ovat. Muutenhan voi esim ajaa autolla
        miten haluaa kun "ei nähnyt" nopeusrajoituskilpeä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe