Finnairin lentäjä oli humalassa

Aliisa

31

4146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan fiksu?

      Missä olet viime viikot viettänyt, kaatokännissä mökillä lomailemassa vai? Tosi "tuoreet" artikkelilinkit sulla! Harmittaako kun aihe unohtui liian nopeasti eikä kukaan jaksanut siitä enempää vouhottaa? Kokeillaan nyt sitten uudestaan jos ketään enää kiinnostaa...

      • .xXx.

        Onhan tuo aika tuore juttu, kun se on julkaistu tänään. Eli siis nyt selvisi esimerkiksi paljonko niitä promilleja lopulta oli.

        Juon yhden pullon olutta ja minulla on sama 0,33 promillea ja voin edelleen ajaa töysin laillisesti autoa. Olenko siis yhden oluen jälkeen HUMALASSA, kuten Hesari kirjoittaa? Noo... Laki on laki..


      • Jape
        .xXx. kirjoitti:

        Onhan tuo aika tuore juttu, kun se on julkaistu tänään. Eli siis nyt selvisi esimerkiksi paljonko niitä promilleja lopulta oli.

        Juon yhden pullon olutta ja minulla on sama 0,33 promillea ja voin edelleen ajaa töysin laillisesti autoa. Olenko siis yhden oluen jälkeen HUMALASSA, kuten Hesari kirjoittaa? Noo... Laki on laki..

        Ilmailuun ei kuulu alkoholi ja kansainvälisissä säännöissäkin ylin sallittu promilleraja on 0,2. Finnairilla vielä tiukempi. Tosiasia on, että Finnairin kapteeni syyllistyi rikokseen ja seurauksena pitää olla potkut yhtiöstä ja kovat sakot tai vankeustuomio. Lentäminen on tarkkaa hommaa ja kapteenin vastuulla on matkustajien turvallisuus. Rangaistusten pitää olla kovia, jotta vastaavaa ei jatkossa tapahdu Finnairissa eikä muillakaan yhtiöillä.


      • iskee
        Jape kirjoitti:

        Ilmailuun ei kuulu alkoholi ja kansainvälisissä säännöissäkin ylin sallittu promilleraja on 0,2. Finnairilla vielä tiukempi. Tosiasia on, että Finnairin kapteeni syyllistyi rikokseen ja seurauksena pitää olla potkut yhtiöstä ja kovat sakot tai vankeustuomio. Lentäminen on tarkkaa hommaa ja kapteenin vastuulla on matkustajien turvallisuus. Rangaistusten pitää olla kovia, jotta vastaavaa ei jatkossa tapahdu Finnairissa eikä muillakaan yhtiöillä.

        "Ilmailuun ei kuulu alkoholi ja kansainvälisissä säännöissäkin ylin sallittu promilleraja on 0,2. Finnairilla vielä tiukempi. "
        ---

        Ihan pikku pointti, että Finnairilla ei ole mitään sananvaltaa siihen, miten kännissä heidän pilottinsa saavat ohjata konetta. Nolla-promillerajan on määrännyt KAIKILLE suomalaisille lentoyhtiöille Suomen Ilmailulaitos, ei suinkaan Finnair.

        Ihan pakko mainita, ettei kuvitella Finnairin olevan jokin superturvallinen yhtiö, joka ihan itse luo tiukempia säädöksiä. Se on se suomen ilmailulaitos, joka tiukemmat säännöt on laatinut.


      • Pilven Weicco

        Katsoin takavuosina saksalaiselta RTL-kanavalta matkadokumentin Venäjältä 90-luvulta. Toimittaja ja kuvaaja matkusti pitkin Siperiaa sisäisillä lennoilla kohti itää. Kuvajaa napsi pikku detaljeja matkan aikana koneiden ”huollosta” ja muista lentokenttä toimista. Sitten tuli paras toistuva ”lentoonlähtörituaali”.
        Kun kaikki olivat koneessa ennen rullausta, radisti kaivoi vodkapullon ja juomalasit kaapistaan , tämän jälkeen jakoi miehistölle tuhdit vodkapaukut…..ei muuta kun ”Pohjanmaan kautta” ja menoksi.


      • Jape
        iskee kirjoitti:

        "Ilmailuun ei kuulu alkoholi ja kansainvälisissä säännöissäkin ylin sallittu promilleraja on 0,2. Finnairilla vielä tiukempi. "
        ---

        Ihan pikku pointti, että Finnairilla ei ole mitään sananvaltaa siihen, miten kännissä heidän pilottinsa saavat ohjata konetta. Nolla-promillerajan on määrännyt KAIKILLE suomalaisille lentoyhtiöille Suomen Ilmailulaitos, ei suinkaan Finnair.

        Ihan pakko mainita, ettei kuvitella Finnairin olevan jokin superturvallinen yhtiö, joka ihan itse luo tiukempia säädöksiä. Se on se suomen ilmailulaitos, joka tiukemmat säännöt on laatinut.

        Olkoot miten on, mutta Finnair noudattaa Ilmailulaitoksen määräystä. Kuinkahan moni humalainen kapteeni muuten jää huomaamatta?
        Pientä humalatilaa on usein vaikeaa havaita ja vaikka lentoperämies esim. haistaisikin viinan tai kaljan hajun kapteenin hengityksessä, voi olla, että jättäisi kaverin käräyttämättä. Pitäisikö jokainen kapteeni puhallutaa ennen koneen lähtöä?


      • Jape
        Pilven Weicco kirjoitti:

        Katsoin takavuosina saksalaiselta RTL-kanavalta matkadokumentin Venäjältä 90-luvulta. Toimittaja ja kuvaaja matkusti pitkin Siperiaa sisäisillä lennoilla kohti itää. Kuvajaa napsi pikku detaljeja matkan aikana koneiden ”huollosta” ja muista lentokenttä toimista. Sitten tuli paras toistuva ”lentoonlähtörituaali”.
        Kun kaikki olivat koneessa ennen rullausta, radisti kaivoi vodkapullon ja juomalasit kaapistaan , tämän jälkeen jakoi miehistölle tuhdit vodkapaukut…..ei muuta kun ”Pohjanmaan kautta” ja menoksi.

        Venäläisten kapeenien kännääminen on tunnettu tosiasia ja kuulemma käryttelevät tupakkaakin ohjaamossa. Venäjällä tapahtuu lento-onnettomuuksia varsin usein varsinkin kotimaan lennoilla. Voi vain kysyä mikä osuus humalassa olevilla piloteilla on onnettomuuksiin.


      • Aviaattori
        iskee kirjoitti:

        "Ilmailuun ei kuulu alkoholi ja kansainvälisissä säännöissäkin ylin sallittu promilleraja on 0,2. Finnairilla vielä tiukempi. "
        ---

        Ihan pikku pointti, että Finnairilla ei ole mitään sananvaltaa siihen, miten kännissä heidän pilottinsa saavat ohjata konetta. Nolla-promillerajan on määrännyt KAIKILLE suomalaisille lentoyhtiöille Suomen Ilmailulaitos, ei suinkaan Finnair.

        Ihan pakko mainita, ettei kuvitella Finnairin olevan jokin superturvallinen yhtiö, joka ihan itse luo tiukempia säädöksiä. Se on se suomen ilmailulaitos, joka tiukemmat säännöt on laatinut.

        "Ihan pikku pointti, että Finnairilla ei ole mitään sananvaltaa siihen, miten kännissä heidän pilottinsa saavat ohjata konetta. Nolla-promillerajan on määrännyt KAIKILLE suomalaisille lentoyhtiöille Suomen Ilmailulaitos, ei suinkaan Finnair."

        ------------------------

        Tosi asiassa Finnair rajoittaa lentäjiensä promillet nollaan. Olet oikeassa, että Suomessa ei saa lentää, jos veressä on alkoholia, sillä täällä asian hoitaa ilmailulaki. Mutta esim. aavan meren päällä ei Suomen lait enää päde, vaan kansainväliset säännökset. Tällöin saisi olla 0.2 promillea veressä, jos yhtiö ei sitä erikseen kieltäisi. Näin ollen Finnair on luonut itse normaalia tiukemmat säädökset.


      • Pilkunviilaaja
        Aviaattori kirjoitti:

        "Ihan pikku pointti, että Finnairilla ei ole mitään sananvaltaa siihen, miten kännissä heidän pilottinsa saavat ohjata konetta. Nolla-promillerajan on määrännyt KAIKILLE suomalaisille lentoyhtiöille Suomen Ilmailulaitos, ei suinkaan Finnair."

        ------------------------

        Tosi asiassa Finnair rajoittaa lentäjiensä promillet nollaan. Olet oikeassa, että Suomessa ei saa lentää, jos veressä on alkoholia, sillä täällä asian hoitaa ilmailulaki. Mutta esim. aavan meren päällä ei Suomen lait enää päde, vaan kansainväliset säännökset. Tällöin saisi olla 0.2 promillea veressä, jos yhtiö ei sitä erikseen kieltäisi. Näin ollen Finnair on luonut itse normaalia tiukemmat säädökset.

        "...täällä asian hoitaa ilmailulaki...
        Mutta esim. aavan meren päällä ei Suomen lait enää päde, vaan kansainväliset säännökset. "

        *repeää naurusta*

        1) Suomessa ei edes ole enää olemassa omaa kansallista ilmailulakia. On olemassa vain yhteiseurooppalainen ilmailulaki. Tätä lakia sovelletaan. Suomen ilmailuviranomaiset voivat soveltaa tätä lakia tiukemmin omin määräyksin (or whatever), mutta eivät voi sallia väljempää käytäntöä. Siis Suomen ilmailuviranomainen on määrännyt nollarajan veren alkoholipitoisuuden suhteen, kun yhteiseurooppalainen ilmailulaki määrää sen 0.2.

        2) Koneen rekisteröintimaan perusteella määräytyy, minkä maan viranomaisten säädöksiä koneessa noudatetaan.

        3) Finnairin laivasto on rekisteröity Suomeen, joten Finnair joutuu siis noudattamaan Suomen ilmailuviranomaisten säädöksiä, halusi sitä tai ei.

        Tuo "aavan meren yllä ei päde ilmailulaki" on siis täyttä puppua, kuten myös väite, että Finnair itse promillettomuuden määräisi. Kiitos hyvistä nauruista.

        "Aviaattorin" on siis syytä tarkastaa tietonsa tai siirtyä kabiinin puolelle. Tietämättömyys tosin indikoi, että todellisesta ammattilentäjästä tuskin on kyse. Ainakin toivon sitä hartaasti.


      • ennen työvuoroa
        Pilkunviilaaja kirjoitti:

        "...täällä asian hoitaa ilmailulaki...
        Mutta esim. aavan meren päällä ei Suomen lait enää päde, vaan kansainväliset säännökset. "

        *repeää naurusta*

        1) Suomessa ei edes ole enää olemassa omaa kansallista ilmailulakia. On olemassa vain yhteiseurooppalainen ilmailulaki. Tätä lakia sovelletaan. Suomen ilmailuviranomaiset voivat soveltaa tätä lakia tiukemmin omin määräyksin (or whatever), mutta eivät voi sallia väljempää käytäntöä. Siis Suomen ilmailuviranomainen on määrännyt nollarajan veren alkoholipitoisuuden suhteen, kun yhteiseurooppalainen ilmailulaki määrää sen 0.2.

        2) Koneen rekisteröintimaan perusteella määräytyy, minkä maan viranomaisten säädöksiä koneessa noudatetaan.

        3) Finnairin laivasto on rekisteröity Suomeen, joten Finnair joutuu siis noudattamaan Suomen ilmailuviranomaisten säädöksiä, halusi sitä tai ei.

        Tuo "aavan meren yllä ei päde ilmailulaki" on siis täyttä puppua, kuten myös väite, että Finnair itse promillettomuuden määräisi. Kiitos hyvistä nauruista.

        "Aviaattorin" on siis syytä tarkastaa tietonsa tai siirtyä kabiinin puolelle. Tietämättömyys tosin indikoi, että todellisesta ammattilentäjästä tuskin on kyse. Ainakin toivon sitä hartaasti.

        Ei kannata "aviaattorin" kabiniin siirtyä töihin...Matkustamohenkilökunnan on osattava säännöt siinä missä ohjaajatkin ja niille pätee samat säännöt. Joten jos ei sääntöjä osaa niin hakekoot työpaikka muualta!


      • miellyttävä asiakas
        Jape kirjoitti:

        Olkoot miten on, mutta Finnair noudattaa Ilmailulaitoksen määräystä. Kuinkahan moni humalainen kapteeni muuten jää huomaamatta?
        Pientä humalatilaa on usein vaikeaa havaita ja vaikka lentoperämies esim. haistaisikin viinan tai kaljan hajun kapteenin hengityksessä, voi olla, että jättäisi kaverin käräyttämättä. Pitäisikö jokainen kapteeni puhallutaa ennen koneen lähtöä?

        No tuo 0,3 ei todellakaan kokeneen kapteenin työsuoritusta huononna, päinvastoin. Todennäköisesti hän olisi lentänyt paremmin juotuaan sen yhden oluen, ainakin jos on alkoholiriippuvainen lentäjä kyseessä. Mielestäni raja voisi olla hyvinkin esim. 0,5 promillea, jopa korkeampi. Tai sitten niin, että muu miehistö voisi olla kännissä kunhan edes yksi ohjaamoon kuuluvista olisi suht. selvä, toisin sanoen yhden olisi puhallettava alle 0,5.


      • Aviaattori
        Pilkunviilaaja kirjoitti:

        "...täällä asian hoitaa ilmailulaki...
        Mutta esim. aavan meren päällä ei Suomen lait enää päde, vaan kansainväliset säännökset. "

        *repeää naurusta*

        1) Suomessa ei edes ole enää olemassa omaa kansallista ilmailulakia. On olemassa vain yhteiseurooppalainen ilmailulaki. Tätä lakia sovelletaan. Suomen ilmailuviranomaiset voivat soveltaa tätä lakia tiukemmin omin määräyksin (or whatever), mutta eivät voi sallia väljempää käytäntöä. Siis Suomen ilmailuviranomainen on määrännyt nollarajan veren alkoholipitoisuuden suhteen, kun yhteiseurooppalainen ilmailulaki määrää sen 0.2.

        2) Koneen rekisteröintimaan perusteella määräytyy, minkä maan viranomaisten säädöksiä koneessa noudatetaan.

        3) Finnairin laivasto on rekisteröity Suomeen, joten Finnair joutuu siis noudattamaan Suomen ilmailuviranomaisten säädöksiä, halusi sitä tai ei.

        Tuo "aavan meren yllä ei päde ilmailulaki" on siis täyttä puppua, kuten myös väite, että Finnair itse promillettomuuden määräisi. Kiitos hyvistä nauruista.

        "Aviaattorin" on siis syytä tarkastaa tietonsa tai siirtyä kabiinin puolelle. Tietämättömyys tosin indikoi, että todellisesta ammattilentäjästä tuskin on kyse. Ainakin toivon sitä hartaasti.

        Milloin Suomen ilmailulaki on lakannut olemasta, entä mikä on yhteiseurooppalainen ilmailulaki? Tarkoitatko sillä JAA:n yhteiseurooppalaisia ilmailuvaatimuksia JAR?

        Nämä vaatimukset eivät sido Suomea. Suomen ilmailumääräykset julkaisee lentoturvallisuushallinto. Suomen ilmailumääräykset perustuvat nimenomaan Suomen ilmailulakiin! Lisäksi ne pohjautuvat Euroopan unionin lainsäädäntöön, Euroopan lentoturvallisuusviraston määräyksiin ja ICAO:n yleissopimukseen - ja tietysti JAR-vaatimuksiin. Varmasti huomioon otetaan myös monien muiden ilmailuun ja ilmailuturvallisuuteen vahvasti sidoksissa olevien organisaatioiden näkemyksiä. Suomen sitoo vain EU:n ja Euroopan lentoturvallisuusviraston määräykset. Asia on tosin muuttumassa muutaman vuoden kuluttua kun EASA aloittaa määräysten täytäntöönpanon. Tällöin määräykset ovat suoraan kaikkia jäsenmaita sitovia.


      • Rek
        Pilkunviilaaja kirjoitti:

        "...täällä asian hoitaa ilmailulaki...
        Mutta esim. aavan meren päällä ei Suomen lait enää päde, vaan kansainväliset säännökset. "

        *repeää naurusta*

        1) Suomessa ei edes ole enää olemassa omaa kansallista ilmailulakia. On olemassa vain yhteiseurooppalainen ilmailulaki. Tätä lakia sovelletaan. Suomen ilmailuviranomaiset voivat soveltaa tätä lakia tiukemmin omin määräyksin (or whatever), mutta eivät voi sallia väljempää käytäntöä. Siis Suomen ilmailuviranomainen on määrännyt nollarajan veren alkoholipitoisuuden suhteen, kun yhteiseurooppalainen ilmailulaki määrää sen 0.2.

        2) Koneen rekisteröintimaan perusteella määräytyy, minkä maan viranomaisten säädöksiä koneessa noudatetaan.

        3) Finnairin laivasto on rekisteröity Suomeen, joten Finnair joutuu siis noudattamaan Suomen ilmailuviranomaisten säädöksiä, halusi sitä tai ei.

        Tuo "aavan meren yllä ei päde ilmailulaki" on siis täyttä puppua, kuten myös väite, että Finnair itse promillettomuuden määräisi. Kiitos hyvistä nauruista.

        "Aviaattorin" on siis syytä tarkastaa tietonsa tai siirtyä kabiinin puolelle. Tietämättömyys tosin indikoi, että todellisesta ammattilentäjästä tuskin on kyse. Ainakin toivon sitä hartaasti.

        Tarkistapas itse "tietosi" Pilkunviilaaja.


      • Spy
        Aviaattori kirjoitti:

        "Ihan pikku pointti, että Finnairilla ei ole mitään sananvaltaa siihen, miten kännissä heidän pilottinsa saavat ohjata konetta. Nolla-promillerajan on määrännyt KAIKILLE suomalaisille lentoyhtiöille Suomen Ilmailulaitos, ei suinkaan Finnair."

        ------------------------

        Tosi asiassa Finnair rajoittaa lentäjiensä promillet nollaan. Olet oikeassa, että Suomessa ei saa lentää, jos veressä on alkoholia, sillä täällä asian hoitaa ilmailulaki. Mutta esim. aavan meren päällä ei Suomen lait enää päde, vaan kansainväliset säännökset. Tällöin saisi olla 0.2 promillea veressä, jos yhtiö ei sitä erikseen kieltäisi. Näin ollen Finnair on luonut itse normaalia tiukemmat säädökset.

        Huomaa että Aviaattori ei tiedä Ilmailulaista yhtään mitään. Laki pätee ihan yhtälailla meren kuin mantereen päällä.

        1 §
        Soveltamisala

        Ilmailussa Suomen alueella noudatetaan tätä lakia.

        Tätä lakia noudatetaan ilmailussa suomalaisella ilma-aluksella myös Suomen alueen ulkopuolella, jollei Suomea sitovista kansainvälisistä velvoitteista muuta johdu.



        Eli ulkomaalaiset koneet noudattavat Suomen ilmailulakia lentäessään Suomessa (niiltä osin mistä laki on oman maan lakia tiukempi esim. promilleraja). Suomeen rekisteröidyt koneet, mukaan lukien Finnair, noudattaa Suomen Ilmailulakia myös ulkomailla niiltä osin kun laki on ko. maan lakia tiukempi esim. promilleraja.

        Näin ollen LAKI määrää promillerajaksi 0 eikä Finnairilla ole siihen mitään keinoa tai mahdollisuutta nostaa sitä vaikka haluaisivat.


      • Aviaattori
        Spy kirjoitti:

        Huomaa että Aviaattori ei tiedä Ilmailulaista yhtään mitään. Laki pätee ihan yhtälailla meren kuin mantereen päällä.

        1 §
        Soveltamisala

        Ilmailussa Suomen alueella noudatetaan tätä lakia.

        Tätä lakia noudatetaan ilmailussa suomalaisella ilma-aluksella myös Suomen alueen ulkopuolella, jollei Suomea sitovista kansainvälisistä velvoitteista muuta johdu.



        Eli ulkomaalaiset koneet noudattavat Suomen ilmailulakia lentäessään Suomessa (niiltä osin mistä laki on oman maan lakia tiukempi esim. promilleraja). Suomeen rekisteröidyt koneet, mukaan lukien Finnair, noudattaa Suomen Ilmailulakia myös ulkomailla niiltä osin kun laki on ko. maan lakia tiukempi esim. promilleraja.

        Näin ollen LAKI määrää promillerajaksi 0 eikä Finnairilla ole siihen mitään keinoa tai mahdollisuutta nostaa sitä vaikka haluaisivat.

        Olet aivan oikeassa ilmailulain (joka siis on olemassa, toisin kuin jossain väitettiin) voimassaolosta, toisin kuin aikaisemmin hapatin. Ajatukset olivat OPS M1-1:ssä, joka ottaa samalla tavalla kantaa alkoholin käytöstä ilmailussa kuin ilmailulakikin, ja jossa on eroa 'kotikonnun tai meren päällä'. Piti olla, että kansainvälisillä areenoilla ei kotimaan lentosäännöt enää päde, ja yhtiö voi rajoittaa tunnit läträilystä vaikka sataan. Promillet tietysti on ja pysyy nollassa ilmailulain nojalla. Mutta ongelmaahan tämä ei muodosta, koska kunnon ilmailija ei läträä ennen lentoa eikä sen aikana :)

        Mutta ulkomaalaisen koneen ei välttämättä tarvitse noudattaa kotimaan ankarampaa lakia Suomessa. Emmehän tiedä heidän lakien voimassaoloa...


      • ???
        Jape kirjoitti:

        Olkoot miten on, mutta Finnair noudattaa Ilmailulaitoksen määräystä. Kuinkahan moni humalainen kapteeni muuten jää huomaamatta?
        Pientä humalatilaa on usein vaikeaa havaita ja vaikka lentoperämies esim. haistaisikin viinan tai kaljan hajun kapteenin hengityksessä, voi olla, että jättäisi kaverin käräyttämättä. Pitäisikö jokainen kapteeni puhallutaa ennen koneen lähtöä?

        Voipi olla sinulle yllätys mutta kippari ei tipahda taivaasta ohjaamoon perämiehen viereiselle tuolille. Ennen jokaista lentoa kippari näkee ja tapaa monta eri alan ammattilaista, jokaisella heillä on velvollisuus tehdä ilmoitus epäillessään juopumusta tai mitä tahansa muuta lentäjän kykyyn lentää vaikuttavaa. Yllätystarkastuksetkin ovat käytössä. Käräyttäjä voi olla myös esim. kentän siivoja.
        Finnairin politiikka on tosi tiukka, nollatoleranssi eikä armoa tunneta.

        Minusta koko homma osoittaa vain sen, että Finskillä homma toimii ja pelittää. Uskoni yritykseen ei suinkaan laskenut tästä kohusta.

        Ja Aliisa: yritä löytää elämääsi jotain muutakin sisältöä kuin Finnairin haukkuminen. Jos kerta olet huolestunut ilmailun vaarallisuudesta niin kerropa meille yhtä innostuneen aktiivisesti esim. Aeroflotin tai Air Nigerin tapahtumat. Niistä löytäisit todellista asiaakin ja yhtiöt joiden turvallisuuskäytäntö on olematon.


    • IDIOOTTI!

      Aliisa tuota asiaa on jo jauhettu monta viikkoa sitten,heti asian tapahduttua.Ei se enää ole uutinen.Mielenkiintoista vaan on se,että jos veressä oli 0.33 o/oo alkoholia niin mitne lentokenttä poliisi keksi puhalluttaa lentäjän koska 0.33 o/oo ei mitenkään kyllä näy ihmisestä päälle päin - se on niin minimaalinen määrä.Eli kysymys kuuluu: KUKA VASIKOI?

      • Aliisa

        Eiköhän se ole vasta nyt varmistunut, että lentäjä yritti lähteä lentelemään päissään? Aluksihan vain oli epäily, joka nyt sitten verikokeella varmistettiin. Noo, joitakin se niin näyttää satuttavan, kun jotain negatiivista tänne laittaa iki-ihanasta Finnairista.

        Varmaan nyt sinä ja nämä muut järjen jättiläiset, kuten TopDog, alkavat väittämään, että kyseessä oli salaliitto!


      • Teppo

        "KUKA VASIKOI?" Todella typerä kysymys. Finnairilla tuntuu olevan valloilla sellainen käytäntö, että suojellaan rikoksiin syyllistyneitä kolleegoja. Esim. humalaiset työntekijän ilmiantajaa ollaan leimaamassa. Mielestäni henkiklö, joka vasikoi ansaitsisi palkinnon. Kyseessä on tunnollinen työntekijä, joka kantaa vastuuta matkustajien turvallisuudesta. Finnairin johto voisi ottaa käyttöön ilmiantokäytännön, jossa yhtiön rikkeisiin syyllistyvät työntekijät (esim. humalaiset, varkaat jne.) voisi ilmiantaa. No, ammattiliitot (esim. SLSY) eivät varmaan sitäkään sulattaisi.


      • dghdghk
        Aliisa kirjoitti:

        Eiköhän se ole vasta nyt varmistunut, että lentäjä yritti lähteä lentelemään päissään? Aluksihan vain oli epäily, joka nyt sitten verikokeella varmistettiin. Noo, joitakin se niin näyttää satuttavan, kun jotain negatiivista tänne laittaa iki-ihanasta Finnairista.

        Varmaan nyt sinä ja nämä muut järjen jättiläiset, kuten TopDog, alkavat väittämään, että kyseessä oli salaliitto!

        Ainoa todellinen järjen jättiläinen olet sinä. Aina oikeassa oleva ja kaikkia paremmin tietävä Aliisa. Taidat olla aika säälittävä ihminen. Miten työkaverisi kestävät sinua, mikäli edes olet töissä.


      • fjkalsjf
        Aliisa kirjoitti:

        Eiköhän se ole vasta nyt varmistunut, että lentäjä yritti lähteä lentelemään päissään? Aluksihan vain oli epäily, joka nyt sitten verikokeella varmistettiin. Noo, joitakin se niin näyttää satuttavan, kun jotain negatiivista tänne laittaa iki-ihanasta Finnairista.

        Varmaan nyt sinä ja nämä muut järjen jättiläiset, kuten TopDog, alkavat väittämään, että kyseessä oli salaliitto!

        Ja sinulla Aliisa-poika tuntuu olevan kova tarve raportoida jotain negatiivista Finnairista, joka on maailman paras lentoyhtiö kaikilla mittareilla. 0,33 promillea ei ole yhtään mitään, lentäväthän venäläisetkin juovuksissa. Aliisa, sinäkö vasikoit lentokenttäpoliisille.


      • Vasikka..

        On rikollisten käyttämä nimi ilmiantajasta (yleensä toisesta rikollisesta, joka pyrkii hyötymään ilmiannosta). Miksi sinä käytät termiä; eikö ole puhtaat jauhot pussissa? Huvittaisiko kupitella ennen lennolle lähtöä? Sitten tuolle kirjoittajalle, joka sanoi Finskin olevan "kaikilla mittareilla" paras lentoyhtiö, niin voisitko mainita nuo mittarit, niin pääsemme arvioimaan. Aikatauluissa pysymisessä Finski lienee kärkipäässä, mutta missä muussa?


      • paras on
        Vasikka.. kirjoitti:

        On rikollisten käyttämä nimi ilmiantajasta (yleensä toisesta rikollisesta, joka pyrkii hyötymään ilmiannosta). Miksi sinä käytät termiä; eikö ole puhtaat jauhot pussissa? Huvittaisiko kupitella ennen lennolle lähtöä? Sitten tuolle kirjoittajalle, joka sanoi Finskin olevan "kaikilla mittareilla" paras lentoyhtiö, niin voisitko mainita nuo mittarit, niin pääsemme arvioimaan. Aikatauluissa pysymisessä Finski lienee kärkipäässä, mutta missä muussa?

        Aikataulu, hinnat, palvelu, luotettavuus, koneiden taso: yksinkertaisesti kaikilla mittareilla Finnair on paras, tottakai. Miksi sinä et tykkää Finnairista? Et päässyt nuorena Finnairin ilmailuopistoon?


      • kokenut
        paras on kirjoitti:

        Aikataulu, hinnat, palvelu, luotettavuus, koneiden taso: yksinkertaisesti kaikilla mittareilla Finnair on paras, tottakai. Miksi sinä et tykkää Finnairista? Et päässyt nuorena Finnairin ilmailuopistoon?

        nyt aleta kehumaan liikaa, on paljon parempiakin mutta Suomen paras finski on ?


      • kritisoin
        paras on kirjoitti:

        Aikataulu, hinnat, palvelu, luotettavuus, koneiden taso: yksinkertaisesti kaikilla mittareilla Finnair on paras, tottakai. Miksi sinä et tykkää Finnairista? Et päässyt nuorena Finnairin ilmailuopistoon?

        En vihaa Finnairia, vaan käytän sitä tarpeen vaatiessa. Hinnat ja palvelu eivät aina suinkaan ole parasta tasoa, joskaan eivät huonointakaan. Paras syy lentää Suomesta Finnairilla on Helsingin kautta kulkeva suora yhteys niihin kohteisiin, joihin se on oleellista. Toisaalta Aasian ja tiettyjen pohjois-Euroopan kaupunkien välillä Finskin reititys on myös sopivin.

        Sinä tuskin muista firmoista tiedät mitään, koska perustelusikin ovat "tottakai"- tasoisia. Et kai nyt väitä, että firma on sen takia ilman muuta hyvä, kun se on suomalainen?

        En päässyt Finnairille, enkä sinne ikinä hakenutkaan -- en myöskään muihin lentoyhtiöihin. Kohtuullisen nuori olen vieläkin.


      • tällainen jatkuva kirjoittelu
        kritisoin kirjoitti:

        En vihaa Finnairia, vaan käytän sitä tarpeen vaatiessa. Hinnat ja palvelu eivät aina suinkaan ole parasta tasoa, joskaan eivät huonointakaan. Paras syy lentää Suomesta Finnairilla on Helsingin kautta kulkeva suora yhteys niihin kohteisiin, joihin se on oleellista. Toisaalta Aasian ja tiettyjen pohjois-Euroopan kaupunkien välillä Finskin reititys on myös sopivin.

        Sinä tuskin muista firmoista tiedät mitään, koska perustelusikin ovat "tottakai"- tasoisia. Et kai nyt väitä, että firma on sen takia ilman muuta hyvä, kun se on suomalainen?

        En päässyt Finnairille, enkä sinne ikinä hakenutkaan -- en myöskään muihin lentoyhtiöihin. Kohtuullisen nuori olen vieläkin.

        Sain Alepassa kerran huonompaa palvelua kuin Valintatalossa.
        Aivan kauheeta. Ja mitä jos joku muu kauppaketju myy jonkun tuotteen vieläkin halvemmalla. Voi ei. Kenen vika se on? Ja juokohan ne joskus vapaa-ajallansa viinaa? Entä poliisit? eikös ne pitäisi puhalluttaa ennen työvuoroa, ääk!!! Entäs ambulanssikuskit. Ja vielä isompi ÄÄK! Rekkakuskit.Entäs jos joku jalankulkija on kännissä ja osuu autoon. Se viedään sairaalaan ja LÄÄKÄRI on humalassa. Tai ottanut jonkun lääkkeen. Siis dopinkia. Ja lääkkeet on tullut varmaan Suomeen niissä Finnairin lentokoneissa ja ne haluaisivat taas vaan lisää palkkaa vaikka ovat niin ylpeitä. Mutta RyanAir ja Air Finland ovat hyviä. Onneksi sentään.


      • palkkaustaan
        tällainen jatkuva kirjoittelu kirjoitti:

        Sain Alepassa kerran huonompaa palvelua kuin Valintatalossa.
        Aivan kauheeta. Ja mitä jos joku muu kauppaketju myy jonkun tuotteen vieläkin halvemmalla. Voi ei. Kenen vika se on? Ja juokohan ne joskus vapaa-ajallansa viinaa? Entä poliisit? eikös ne pitäisi puhalluttaa ennen työvuoroa, ääk!!! Entäs ambulanssikuskit. Ja vielä isompi ÄÄK! Rekkakuskit.Entäs jos joku jalankulkija on kännissä ja osuu autoon. Se viedään sairaalaan ja LÄÄKÄRI on humalassa. Tai ottanut jonkun lääkkeen. Siis dopinkia. Ja lääkkeet on tullut varmaan Suomeen niissä Finnairin lentokoneissa ja ne haluaisivat taas vaan lisää palkkaa vaikka ovat niin ylpeitä. Mutta RyanAir ja Air Finland ovat hyviä. Onneksi sentään.

        ... suurella vastuulla. Mietipä sitä. Useampikin lääkäri on toki jopa leikannut humalassa, mutta kyllä näistäkin meteli syntyy.

        Tai oikestaan mitä väliä, otetaan kaikki tavaksi kupitella ennen töitä ja työpaikalla.


      • muutkin kupitella"
        palkkaustaan kirjoitti:

        ... suurella vastuulla. Mietipä sitä. Useampikin lääkäri on toki jopa leikannut humalassa, mutta kyllä näistäkin meteli syntyy.

        Tai oikestaan mitä väliä, otetaan kaikki tavaksi kupitella ennen töitä ja työpaikalla.

        Montako kertaa olet mennyt kankkusessa töihin? Pikkujoulut yms? Ilmailualalla pääset leivättömän pöydän ääreen hyvin nopeasti näin tehtyäsi, kuten olet voinut huomata. Tuo sinun "aletaan me muutkin kupitella" kuulostaa härmäläisen suusta suorastaan hupaisalta. Edelleenkin ilmailualan operatiivinen henkilöstö on erittäin vastuullista porukkaa ja kestää hyvin minkälaisen vertailun tahansa. Ikävää on, että tällaisten yksittäistapausten perusteella yleistetään (josta me suomalaiset todella tykkäämme) koko alan olevan täynnä vastuuttomia juoppoja. Mietippä itse. Mutta me suomalaisethan suorastaan elämme ja ammennamme voimaa kaverin epäonnistumisesta. Kun jonkun hyvin palkatun alan ihmisten voidaan sanoa olevan juoppoja, niin johan menee taas itsellä paremmin. Voi kun niin vaan olisikin. Anna juoppojen vaan hoidella hommansa, kyllä niillä on selvinpäinkin hauskempi elämä kuin sinulla jurrissa!


      • Aliisa
        dghdghk kirjoitti:

        Ainoa todellinen järjen jättiläinen olet sinä. Aina oikeassa oleva ja kaikkia paremmin tietävä Aliisa. Taidat olla aika säälittävä ihminen. Miten työkaverisi kestävät sinua, mikäli edes olet töissä.

        Ei huolta, olen kyllä töissä ja tulen erinomaisesti juttuun työkavereideni kanssa. :) Mutta oletko Sinä töissä? Ja millaista työtä sinunkaltaisesi pystyy edes tekemään? Lasketko kenties ohikulkevien autojen määrää?


      • kuten huomaat
        Aliisa kirjoitti:

        Eiköhän se ole vasta nyt varmistunut, että lentäjä yritti lähteä lentelemään päissään? Aluksihan vain oli epäily, joka nyt sitten verikokeella varmistettiin. Noo, joitakin se niin näyttää satuttavan, kun jotain negatiivista tänne laittaa iki-ihanasta Finnairista.

        Varmaan nyt sinä ja nämä muut järjen jättiläiset, kuten TopDog, alkavat väittämään, että kyseessä oli salaliitto!

        Ei ketään satuta sinun haukuntasi. Se vain tuntuu aika säälittävältä. Sinä tuijotat vain teksti tv:n sivuja 426 ja 427. Kerrot meille tietyn yhtiön delayt ja uutiset. Onko sinulla elämää? Onhan sinulle esitetty kysymyksiä joihin et kykene vastaamaan, onhan sinulle tehty jo oma runokin.. Joten ole huoletta, emme me tule syyttämään salaliittoa. Vainoharhat taitaa asua jossain muualla!


      • tyhmä tai jotain
        Aliisa kirjoitti:

        Ei huolta, olen kyllä töissä ja tulen erinomaisesti juttuun työkavereideni kanssa. :) Mutta oletko Sinä töissä? Ja millaista työtä sinunkaltaisesi pystyy edes tekemään? Lasketko kenties ohikulkevien autojen määrää?

        Laske sinä niitä lentokoneita ja hauku sitten! Olethan niin täydellinen.. Pululla tuskin olet, koska heillä on tiukka seula emojen suhteen =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      123
      1730
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1442
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      992
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      990
    5. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      90
      874
    6. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      841
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      751
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      681
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      668
    Aihe