Ilokaasu?

Krista

Minkälaisia kokemuksia teillä on ilokaasusta synnytyksessä? Auttoiko? Millainen olo siitä tulee?

16

1265

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman papempi

Mulla kaksi synnytystä takana.
      Ekassa kokeilin ilokaasua. Ei ollut mitään apua, alkoi vain oksettamaan. Sillpin päätin etten ota jatkossa koskaan.
      pikkukakkosta synnyttäessä en kerinnyt saada mitään muutakaan, saatikka ilokaasua.
      Mutta yleistämään en ala. esim. ystävälleni siitä oli ollut iso apu. toisille sopii, toisille ei.

• nasu

minulle autto ilokaasu. sitä pitää osata hengittää oikein. toisille siitä tosin tulee huono olo. kun minua tikattiin oli ilokaasu iso apu.

• mutta sen

jalkeen oli pahoinvointia...

• enemmäkin

siinä, että ilokaasun avulla hengityksestä tulee rytmillistä ja kappas alapää rentoutuu huomaamatta. Eli rentous löytyy paremmin sen avulla, eikä supistukisia aisti niin voimakkaana. Toki voi tulla öklö olo josopaljon imuttaa sitä. Itse en olisi halunnu kokeilla, mutta kätilö suositteli ja ihan ok oli mulle.

• rapu

Ensimmäisen kohdalla kun otin ilokaasua, en huomannut mitään apua siitä olevan.
      Kun toista olin synnyttämässä, ilokaasun avulla pärjäsin alusta loppuun asti. Oli hauskasti huppelimainen olo sitä naukkaillessa.

Kätilö sanoikin että kumma juttu, mutta yleensä kun on uudelleen synnyttäjä, ilokaasu "toimii" paremmin kuin ensisynnyttäjillä.
      Mistä lie sekin johtuu...

• ...

Mulla auttoi tosi hyvin, enkä muuta lääkitystä saanutkaan, ei olis ehtinytkään. Eka synnytys siis ja nopea, 5,5h. Katkaisi hyvin kivulta kärjen ja olo oli kuin umpikännissä. Siinä on ajoituksessa tosi tärkeä osuus. Kaasu alkaa vaikuttaa 30s hengityksen jälkeen. Heti kun tunsin, et kohta tulee supistus, niin henkäisin ja se sitten vaikutti just sopivasti kun supistus oli kipeimmillään. Välillä piti henkäistä pelkkää ilmaa väliin kuitenkin, silloin kun pää alko olla ihan tukossa. Halusin itse kokeilla tätä ilokaasua, kätilö tarjosi heti epiduraalia, mutta halusin olla ilman sitä. Eipä kätilö olis ilokaasua varmaan tarjonnutkaan jos ei olisi itse hoksanut pyytää.

• todella kiukkuiseksi

ilokaasusta. Hermot meni joka sanasta, mitä joku mulle yritti sanoa ja joka asia ärsytti, kun ilokaasua kokeilin. Meni se ärsyyntyminen sitten äkkiä ohikin, mutta ei ollu mun juttu.

• Äiti80

Kipuun ei auttanu yhtää, pisti vaa oksettaa....ihan turhanpäiväst, onneks sit sain epiduraalin joka vei kaiken kivun täysin pois enkä tuntenu koko synnytyksest enää mitää, ihana kokemus!!

• Ensin tuntui tosi hyvältä, sitten aloin voimaan pahoin.

Samana päivänä sairaalassa oli 12 muutakin synnytystä meneillään, jälkeenpäin mietin, että henkilökunnalla ei ehkä riittänyt aikaa seurata annostusta?

• klö.

Annostus ei muutu, se pidetään aina samanlaisena (yleensä siis 50% happi-ilokaasu seoksena).

Todennäköisempää on ettei käyttöä ohjattu kunnolla tai supistukset tulivat niin tiheään, ettet ehtinyt hengittelemään huoneilmaa kunnolla välillä. Jos nimittäin tauot supistusten välillä on kovin lyhyet, voi kaasu aiheuttaa pitkään hengitettynä pahoinvointia ja jopa sekavuutta (ulkopuolistaoloa).

• klö. kirjoitti:

Annostus ei muutu, se pidetään aina samanlaisena (yleensä siis 50% happi-ilokaasu seoksena).

Todennäköisempää on ettei käyttöä ohjattu kunnolla tai supistukset tulivat niin tiheään, ettet ehtinyt hengittelemään huoneilmaa kunnolla välillä. Jos nimittäin tauot supistusten välillä on kovin lyhyet, voi kaasu aiheuttaa pitkään hengitettynä pahoinvointia ja jopa sekavuutta (ulkopuolistaoloa).

sitten oli! Kätilö neuvoi, että aina kun supistus on tulossa, niin "kaasua nassuun". Synnytys käynnistettiin, ja viimeiset kolmisen tuntia tuntui, että paljon muuta ei tapahdukaan kuin supistus toisensa perään. Olo tuntui heti paremmalta, kun ilokaasu vaihdettiin pelkkään happeen.

• Rooa

Mulle ilokaasu oli aivan ehdoton pelastus. Kyseessä oli eka synnytykseni ja auttoi siis tosi paljon. Ensin en meinannut uskaltaa ilokaasua hengittää mutta kun huomasin rentouttavan tehon, imaisin aina kun tunsin että supparit tulossa. Suosittelen kokeilemaan!

• laskuhumala!! =(

Mulle ainakin tuli KAMALA olo ilokaasusta. Just niinkuin joskus kauhea laskuhumala...
      Ehkä en osannut ottaa sitä "oikein". Tai ihan miten vaan, mutta jokatapauksessa taistelin kaurapussien kanssa niin kauan kunnes anestesialääkäri ehti hätiin. ;) Olin siinä vaiheessa 6cm auki ja epidurali oli MAHTAVA! =)

• äippä

Minä otin ilokaasua. Oli oikein hyvä kätilö silloin, neuvoi kunnolla ja tarkkaan, että miten sitä kannattaa ottaa.

Kyllähän siitä tuli sellanen humalainen olo, mutta vei pahimmat kivut pois. Osaksi tietysti voi olla sekin, että kun keskittyy sen ilokaasun vetämiseen, niin "huomaamatta" on keskittymättä siihen kivuliaaseen supistukseen. Ja mulla sitten kramppas huuletkin ja puhekin oli niin epäselvää välillä.

Kyllä sitä kokeilla kannattaa, voi olla apua tai sitten ei.

• PerussuomalainenNainen

Mulle tuli siitä sellanen olo, kuin olisi juonut korillisen kaljaa. Alkoi myös naurattaa ihan helvetisti. Ei tajunnut mistään mitään ja näin. Mutta kyllä se kivun lievensi muutaman tunnin hengittelyllä.
      Siinä vaiheessa, kun aloin käkättää terrori-iskukuville (olin synnyttämässä 7.päivä heinäkuuta) niin tajusin, että nyt olis parempi antaa vähän aikaa kaasun olla, tuli jokseenkin epäkorrekti olo... sillon oikeesti KAIKKI naurattaa, jopa onnettomuudetkin. Tosin joillekin siitä voi tulla paha olo.

• äitee +4

se riitti mulle vaikka olen todella kipuherkkä ja etukäteen uskoin kuolevani suunnilleen siihen että sattuu! ajoitus ja tekniikka on kaiken a ja o. kannattaa opetella tekniikka etukäteen kätilön kanssa ja ottaa aina ajoissa heti supistuksen alkaessa. vaatii siis tietyllä tavalla itsetuntemusta (ei ihan oikea sana).. oman kehon kuuntelua olisi kai lähinnä. kätilö sanoikinn että sopii aktiiviselle itsetietoiselle synnyttäjälle. tuli tieto ihan yllärinä kun en ollut itseäni niin aktiivisena pitänyt siinä vesisängyllä maski kädessä lojuessani.. jos sopii niin siitä mainio että olet heti oma itsesi ja saat liikkua ja olla mielesi mukaan! kannattaa ainakin kokeilla!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe