artenomi vs. artesaani

mitä eroa?

Miten artenomin amk:n tasolla ja artesaanin ammattikoulutasolla opinnot eroavat toisistaan? Lähinnä tekstiilin ja vaatetuksen opiskelu. Olen kuullut ettö useissa kouluissa amk ja ammattikoulun opiskelijat jopa toimivat samoissa tiloissa.

4

3490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hemu

Ennen vanhaan opiskeltiin kutojaksi tai ompelijaksi 2-3 vuotta (=artesaani), tai vaatetussuunnittelijaksi tai tekstiilisuunnittelijaksi 4,5 vuotta (=artenomi). Sitten tuli koulutusuudistus, amk, ja kamala sekaannus nimikkeiden ja koulutustasojen kanssa. Mutta eiköhän se sisältö ole sama edelleen näillä kahdella eri tasolla. Tosin lisää sekaannusta aiheuttaa kun kaikkia linjoja, oli se sitten alempi artesaanikoulutus, tai suunnittelu- ja johtamisportaaseen tähtäävä artenomikoulutus, markkinoidaan 'suunnittelupainotteisena'. Niinpä jokainen koulun aloittava kuvittelee olevansa tuleva suunnittelija.
      Oikeasti suunnittelijoita ei tule kuin taideteollisesta korkeakoulusta, siis niitä vakavasti otettavia. Aika moni niistäkin elättää itsensä Siwan kassalla ja taksikuskina.
      Suurin ero alemmalla ja ylemmällä tasolla on opintojen laajuus ja sisältö, kuten sairaanhoitaja>>>lääkäri, insinööri>>diplomi-insinööri etc.

• sitten on niin

No mutta miski sitten jos on jo artesaani ja menee amk:uun artenomikoulutukseen, pitää aloittaa ihan alusta. eli käydä se 4,5 vuotta. Miksei voisi vain täydentää 1,5 vuodella tutkintonsa artenomiksi?

• netta1977
        sitten on niin kirjoitti:

No mutta miski sitten jos on jo artesaani ja menee amk:uun artenomikoulutukseen, pitää aloittaa ihan alusta. eli käydä se 4,5 vuotta. Miksei voisi vain täydentää 1,5 vuodella tutkintonsa artenomiksi?

Aikuiskoulutuksessa (ainakin iltakoulussa) onnistuu tuo täydennys parissa vuodessa. Tsekkaa esim. Evtek.

• jotain muuta kuin on

Olen itse ollut artenomikoulutuksessa ja sellaisen kuvan sain että siinä opiskelijoilla oli jonkinlainen identiteettikriisi - ollaanko me nyt korkeakouluopiskelijoita vai ei. Aivan kuin oltais yritetty olla muuta kuin ollaan. Luulisin että artesaanikoulutuksessa ei ole samanlaista pätemisen tarvetta. Siellä ollaan mitä ollaan, tehdään työtä eikä yritetä päteä ties millä. Mutta yksilöissä on tietenkin eroja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      204
      1682
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67