Miksi biisit tilataan muilta?

ihmetellen

Popedan viimeisimmät piisit / singlet on tilattu muilta: savusuudelma, kaksytä senttiä, hilipatidippaa, Ikurin mimmi, ei lasten käsiin...

kaikki muiden säveltämiä ja sanottamia! Jopa Popedan Costellon oma teos Ostin desoton on aiemmin yölle annettu biisi. Yö levytti sen kokoelmalleen jo vuonna 1995 ja Popeda nyt omana laulunaan!

Sama juttu kun Yö levyttäisi eri sanoilla kappaleen kaksytä senttiä omana laulunaan.

Miksi pitää tehdä levy, jos ei ole biisejä. Popeda on siinä asemassa, että levyn voi tehdä sitten kun uusia lauluja on. Hölmöä tehdä tilausbiiseillä, kun kyse on bändistä joka on omat hittinsä tehnyt tähän asti yleensä itse.

22

4263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no.

      Savusuudelma taitaa olla tehty niihin aikoihin kun Markku vielä soitti bändissä. Ko. biisi tais olla ehdolla H.Ö.N.Ö. -levylle vuonna 1994...kaivettu nyttemmin naftaliinista.

      "Miksi pitää tehdä levy, jos ei ole biisejä"...
      -> onhan tuossa sinunkin listassa vaikka kuinka paljon ;)

      Popeda on loppujen lopuksi levyttänyt aina aika paljon toisten biisejä. No, Synnyimme lähtemään on kai enempi Paten biisi, mutta lainabiisi kuitenkin. Laitimmainen kerta, Pauli pikku Pauli, Kirje, Kovan pojan blues, Omia ollaan, Kärol, Mää ja Tapparan mies. Edellä mainitut on käännösbiisejä ja niiden lisäksi tulee vielä coverit, esim. kotimaisista Irwiniltä Sen kunniaksi... Tässäkään listassa ei varmaankaan ole kuin murto-osa lainabiiseistä (muistetaanpa myös kokonainen Vieraissa-levy jossa kaikki biisit on covereita).

      Keikalla on kyllä kuultu uutta omaa musaakin.

      • ihmetellen

        Öhöm, mutta luettelit nyt yhtyeen koverit vuosien varrella. Ja vieraissa oli nimensä mukaan Popeda vieraissa!

        Kyllä minun listassani oli lauluja vaikka kuinka paljon, totta, mutta ei ainuttakaan itse tehtyä. Siis Popedan itse tekemää.

        Ajatellaanpas nyt vähän vuosia taakse päin, niin asiat olivat toisin. Onko Costellon kynä ruostunut? Jos on, niin sellaista se usein tilapäisesti on. Mutta silloin pitäisi vain odotella, eikä lähteä tekemään levyä lainakappaleilla. Minun mielipiteeni.


      • joo
        ihmetellen kirjoitti:

        Öhöm, mutta luettelit nyt yhtyeen koverit vuosien varrella. Ja vieraissa oli nimensä mukaan Popeda vieraissa!

        Kyllä minun listassani oli lauluja vaikka kuinka paljon, totta, mutta ei ainuttakaan itse tehtyä. Siis Popedan itse tekemää.

        Ajatellaanpas nyt vähän vuosia taakse päin, niin asiat olivat toisin. Onko Costellon kynä ruostunut? Jos on, niin sellaista se usein tilapäisesti on. Mutta silloin pitäisi vain odotella, eikä lähteä tekemään levyä lainakappaleilla. Minun mielipiteeni.

        Mutta Ostin Desoton on juuri Costellon säveltämä! Omia sävellyksiään toki saa käyttää vaikka oiskin antanut sen toiselle bändille.

        Ja Savusuudelman voi laskea Popedan biisiksi - tekihän Markku bändissä soittaessaan aika paljon Popedalle biisejä.


    • Justifer

      Ehkä väliaikaisesti tai ehkä pysyvästi, mutta uskoisin yhtyeen tyylin vain muuttuneen. Ehkä he haluavat uudenlaista näkemystä bändiinsä ja sen vuoksi tilaavat valmisbiisejä.

      Itse en kyllä näe valmisbiiseissä yhtään mitään negatiivista. Mikäli bändi ja biisi vain sopivat yhteen, on tuloksena todennäköisesti jotain hienoa.

      Seuraava on aiheen vierestä, mutta...

      Välillä suorastaan surettaa, kun jossain haukutaan artisteja, jotka esittävät muiden rustaamia biisejä. Sävellys ja biisien esittäminen ovat kuitenkin hyvin erilainen juttu ja jotkut loistavat toisessa, siinä missä toiset toisessa.
      Jos bändiä alettaisiin herjata sen vuoksi, että he käyttävät muiden biisejä, menisi pian pointti rehellisiltä biisintekijöiltä, enkä usko, että biisintekijät ovat lainkaan sen vähemmän luovia kuin nämä, jotka sekä tekevät että esittävät biisinsä.

      • lääkärikkö

        kysehän ei ole luovuuskilpauilusta. On selvää, että kirka tai tiktak eivät tee biisejään itse. Mutta miltä sinusta vaikuttaisi, jos Kassu Halonen alkaisi tehdä kappaleita Eppu Normaalille?


      • Justifer
        lääkärikkö kirjoitti:

        kysehän ei ole luovuuskilpauilusta. On selvää, että kirka tai tiktak eivät tee biisejään itse. Mutta miltä sinusta vaikuttaisi, jos Kassu Halonen alkaisi tehdä kappaleita Eppu Normaalille?

        Eppu Normaali on tehnyt omia kappaleita jo iät ja ajat, joten ei se minusta olisi millään tavalla väärin tai paha, että joku toinen tekisi esimerkiksi heidän seuraavalle levylleen muutaman kappaleen.
        Sama Popedan kanssa. Popedan (Omat kappaleet Toisten tekemät kappaleet)-ratio on runsaasti Popedan puolella, oli miten oli, enkä usko, että uudelle levylleen tulee enempää muiden kuin itsensä tekemiä kappaleita.


    • ....

      Olen sitä mieltä, että mielummin toisilta tilattuja hyviä kappaleita, kuin väkisin tehdyt omat kappaleet. Kyllähän näitä tapauksia on, jossa bändi yrittää itse väkisin tehdä biisejä. Kuten vaikka Dingo.

      • jeejeeeeeee

        Dingon Musta Leski on esim kesän myydyin kotimainen sinkku ja radioiden soitetuin. 5 viikko suomipoin num.1!

        Dingolla on kautta aikojen 11 top 10 hittiä suomessa. Tuota, kuinkas monella kotimaisella on niin monta? Ei edes YÖllä.
        Neumannille kunnia ettei ala käyttään muiden tuotoksia. Popeda ei ole hyvää lättyä tehnyt sitten HÖNÖn.


      • Eve
        jeejeeeeeee kirjoitti:

        Dingon Musta Leski on esim kesän myydyin kotimainen sinkku ja radioiden soitetuin. 5 viikko suomipoin num.1!

        Dingolla on kautta aikojen 11 top 10 hittiä suomessa. Tuota, kuinkas monella kotimaisella on niin monta? Ei edes YÖllä.
        Neumannille kunnia ettei ala käyttään muiden tuotoksia. Popeda ei ole hyvää lättyä tehnyt sitten HÖNÖn.

        Dingohan onkin studio bändi. Naurettavan kuuloista kun neumann yrittää saada aikaan samaa ääntä kuin 20 vuotta/50kiloa sitten.


    • AnneliLahti

      mielestäni ... hyvä biisi Popedalta :D

      • mieltä

        Tahdotko mut tosiaan on todellakin todella hyvä biisi, minusta Popedan paras ylivoimaisesti. Siinä toimii niin teksti, sävellys ja sovitus. Mikä on minusta aika harvinaista kyseisen bändin tuotoksissa, että kaikki kolme tekijää osuu samassa biisissä kohdalleen saumattomasti. Ja todellakin se teksti on ihan ykkönen :)


      • AnneliLahti
        mieltä kirjoitti:

        Tahdotko mut tosiaan on todellakin todella hyvä biisi, minusta Popedan paras ylivoimaisesti. Siinä toimii niin teksti, sävellys ja sovitus. Mikä on minusta aika harvinaista kyseisen bändin tuotoksissa, että kaikki kolme tekijää osuu samassa biisissä kohdalleen saumattomasti. Ja todellakin se teksti on ihan ykkönen :)

        MUT TOSIAAN

        suhteeseen vakavaan, pitkin polkuu poloista, rinnallasi tarpomaan, Elinkautistani seurassasi
        päivästä päivään lusimaan, aamuteesi kanssas jakamaan

        ...... nam nam nam .................


      • Ovat
        AnneliLahti kirjoitti:

        MUT TOSIAAN

        suhteeseen vakavaan, pitkin polkuu poloista, rinnallasi tarpomaan, Elinkautistani seurassasi
        päivästä päivään lusimaan, aamuteesi kanssas jakamaan

        ...... nam nam nam .................

        Sävellys Markku Petander ja sanoitus Pauli Hanhiniemi


      • mieltä
        Ovat kirjoitti:

        Sävellys Markku Petander ja sanoitus Pauli Hanhiniemi

        Petsku teki biisin ollessaan Popedassa. Olen muuten suuri Hanhiniemi -fani, mutta pidin biisiä kyllä loistavana jo ennenkuin tiesin siinä olevan Paulin kynänjälki teksteissä. Tosin vähän kyllä osasin ounastella näin olevan, on siinä muutama niin tunnistettava jippo.

        Pauli muuten on kertonut, että koko tekstiin lähti idea Petanderin demosta, jossa laulettiin remu-englantia ja siinä oli joku kohta jossa laulettiin jotain aamusateesta (morning rain), joka oli sitten vääntyny aamuteeksi. Siis tuosta yhdestä aamuteen jakamis -rivistä se oli saanu koko tekstin idean ja tunnelman. Loppu vaan ristisanatehtävän täyttöä... Helppoa kun sen osaa ;)


      • BelleN
        mieltä kirjoitti:

        Petsku teki biisin ollessaan Popedassa. Olen muuten suuri Hanhiniemi -fani, mutta pidin biisiä kyllä loistavana jo ennenkuin tiesin siinä olevan Paulin kynänjälki teksteissä. Tosin vähän kyllä osasin ounastella näin olevan, on siinä muutama niin tunnistettava jippo.

        Pauli muuten on kertonut, että koko tekstiin lähti idea Petanderin demosta, jossa laulettiin remu-englantia ja siinä oli joku kohta jossa laulettiin jotain aamusateesta (morning rain), joka oli sitten vääntyny aamuteeksi. Siis tuosta yhdestä aamuteen jakamis -rivistä se oli saanu koko tekstin idean ja tunnelman. Loppu vaan ristisanatehtävän täyttöä... Helppoa kun sen osaa ;)

        Sen tiedämme kaikki, Paulin tekstejä rakastavat


    • väliä

      Mulle on ainakin aivan sama kuka biisin on tehny jos se toimii.

      • Samaa mieltä

        Bändihän sen biisin yleensä sovittaa ja antaa siihen oman "leiman".


      • PEPPEROONIpizza
        Samaa mieltä kirjoitti:

        Bändihän sen biisin yleensä sovittaa ja antaa siihen oman "leiman".

        Ehdottomasti Popedan hienoin ja paras biisi on Eläinten Vallankumous!


      • arwotapani
        PEPPEROONIpizza kirjoitti:

        Ehdottomasti Popedan hienoin ja paras biisi on Eläinten Vallankumous!

        Eläinten vallankumous on todellakin huippu ja Korppi myös...


    • kiti

      miksi tarttua tuollaisiin "pikkuasioihin" kyllä ne bändit biisin tekijät managerit ymym. miettii noita juttuja. se ei oo meidän juttu.

      meidän tarkoitus on vaan nauttia hyvästä musiikista!

    • näi o!

      EIVÄT OSAA ITSE TEHDÄ!!!!!!
      säälittäviä vanhoja soft-hevipieruja

      • KK&MK

        Siis hevipieruja.. milläs vuosikymmenellä oot syntyny....Popeda ei soita heviä vaan RANKKAA Rockia.....ja on soittanu tällasta musiikkia vuodesta 76/77. Ja soittaa menestyksellä Rockia edelleen. Popeda ei siis soita heviä vaan Rockia!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      381
      3591
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      129
      2529
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      127
      1792
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1270
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1137
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      50
      1125
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      162
      1104
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      63
      1074
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      908
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      50
      882
    Aihe