Rikollisuudesta?

juusela

Onko esiintynyt paljon rikollisuutta Romanian/Mamaijan matkoilla, niinkuin jotkut (kateelliset?) sanovat?
Kiitos vastauksista.

41

4756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi

      Tavanomainen varovaisuus riittää hyvin. Joka paikassa on rikollisuutta.

      • 013

        Olin kaksiviikkoa Mamaijalla.Muuta "rikollisuutta"en kohdannut kuin epärehelliset tarjoilijat,kaupankassat ym.jotka melkein aina yrittivät antaa rahasta liian vähän takaisin.Eli tarkkana pitää olla.


      • juusela
        013 kirjoitti:

        Olin kaksiviikkoa Mamaijalla.Muuta "rikollisuutta"en kohdannut kuin epärehelliset tarjoilijat,kaupankassat ym.jotka melkein aina yrittivät antaa rahasta liian vähän takaisin.Eli tarkkana pitää olla.

        Kiitos tuosta.


      • Kesä
        juusela kirjoitti:

        Kiitos tuosta.

        Minä sain kyllä aina rahasta oikein takaisin. Mielumminkin tarjoilijat aina halusivat laskea rahat moneen kertaan ja kysyivät että olihan varmasti annettu oikein takaisin.

        Vaikka Romaniassa muuten voi rikollisuuteen törmätäkin, ei asiasta tarvitse kovinkaan huolissaan olla Mamaiassa. Paikka suorastaan kuhisee poliiseja (turisteille halutaan taata mahdollisimman turvallinen olotila).

        Me olimme reissussa 2 -viikkoa ja koin paikan hyvinkin turvalliseksi (verrattuna vaikkapa Italiaan tai Tallinnaan).


      • 013
        Kesä kirjoitti:

        Minä sain kyllä aina rahasta oikein takaisin. Mielumminkin tarjoilijat aina halusivat laskea rahat moneen kertaan ja kysyivät että olihan varmasti annettu oikein takaisin.

        Vaikka Romaniassa muuten voi rikollisuuteen törmätäkin, ei asiasta tarvitse kovinkaan huolissaan olla Mamaiassa. Paikka suorastaan kuhisee poliiseja (turisteille halutaan taata mahdollisimman turvallinen olotila).

        Me olimme reissussa 2 -viikkoa ja koin paikan hyvinkin turvalliseksi (verrattuna vaikkapa Italiaan tai Tallinnaan).

        Oman hotellin ravintolassa sain kyllä aina oikein takaisin rahasta,mutta kun lähti muualle iltaa viettämään ja etenkin kun oli muutaman drinkin kumonnut tuo rahasta väärin takaisin antaminen alkoi.Taksissa kannattaa sopia maksu etukäteen väli Costanta-Mamaia korkeintaan 200000 leitä.Vaikka taksikuskin kanssa sopi että 150000 leitä, perillä kuski väitti että me sovimme 250000 leitä,mutta aina pienen väittelyn käytyä homma hoitui omaksi hyväksi.Kuulin eräältä suomalaiselta että kun ei sopinut maksua etukäteen parin kilometrin matka maksoi 700000 leitä eli noin 20e mikä on ehdottomasti liikaa.


      • vakavissasi
        Kesä kirjoitti:

        Minä sain kyllä aina rahasta oikein takaisin. Mielumminkin tarjoilijat aina halusivat laskea rahat moneen kertaan ja kysyivät että olihan varmasti annettu oikein takaisin.

        Vaikka Romaniassa muuten voi rikollisuuteen törmätäkin, ei asiasta tarvitse kovinkaan huolissaan olla Mamaiassa. Paikka suorastaan kuhisee poliiseja (turisteille halutaan taata mahdollisimman turvallinen olotila).

        Me olimme reissussa 2 -viikkoa ja koin paikan hyvinkin turvalliseksi (verrattuna vaikkapa Italiaan tai Tallinnaan).

        Kuukauden siellä juuri viettäneenä väitän, että kirjoitat vain osan totuutta kuin matkatoimiston mannekiinina tai olet sokea:

        Ravintoloissa ja kaupoissa annetaan systemaattisesti rahasta väärin takaisin. Lisäksi Mamaian harvojen kauppojen hinnat ovat lisäksi yli kaksi kertaa suuremmat kuin muualla.

        Ravintoloissa romaniankieliseen laskuun lisätään ruokaa tai juomaa mitä et ole tilannut etkä saanut. Tai laskutetaan yhdestä tilatusta yksiköstä pari kolme kertaa.

        Tilasitko ravintolassa vaikkapa kalaa? Se useimmiten myydään annoksen sijasta painon mukaan: jos tilasit, väitän ja tiedän ettet kertaakaan saanut lähimainkaan sitä määrää mistä maksoit!

        Romaniassa asiat ovat näin eivätkä ne miksikään muutu silmät ummistamalla.


      • Kesä
        vakavissasi kirjoitti:

        Kuukauden siellä juuri viettäneenä väitän, että kirjoitat vain osan totuutta kuin matkatoimiston mannekiinina tai olet sokea:

        Ravintoloissa ja kaupoissa annetaan systemaattisesti rahasta väärin takaisin. Lisäksi Mamaian harvojen kauppojen hinnat ovat lisäksi yli kaksi kertaa suuremmat kuin muualla.

        Ravintoloissa romaniankieliseen laskuun lisätään ruokaa tai juomaa mitä et ole tilannut etkä saanut. Tai laskutetaan yhdestä tilatusta yksiköstä pari kolme kertaa.

        Tilasitko ravintolassa vaikkapa kalaa? Se useimmiten myydään annoksen sijasta painon mukaan: jos tilasit, väitän ja tiedän ettet kertaakaan saanut lähimainkaan sitä määrää mistä maksoit!

        Romaniassa asiat ovat näin eivätkä ne miksikään muutu silmät ummistamalla.

        Hei! Nythän olikin kyse pääasiassa turvallisuudesta ja rikollisuudesta. Mamaiassa on turvallista! Huijattukaan ei ainakaan niin että olisi tarvinnut suuttua. Tottakai vossikkakuskit yritti pyytää tähtitaivaallisia summia ja ravintolan loppulaskuun oli saatettu lisätä 10.000 leitä vessassa käyntimaksua ym. ym. ym. Normaalilla tarkkaavaisuudella ja varovaisuudella kaikista kuitenkin selvittiin kohtuudella. Me olemme maassa vierailevia turisteja ja palkkatasomme on monikymmenkertainen paikallisten palkkoihin verrattuna. Jos maksan kahden hengen ateriasta juomineen, salaatteineen ja jälkiruokineen noin 8 - 18 euroa ja saan rahasta oikein takaisin, en todellakaan tunne itseäni huijatuksi. On aivan sama minulle, jos paikalliset maksavat samasta ruuasta vielä vähemmän. Minä maksaisin Suomessa moninkertaisesti ja ihan kiltisti. Eihän se ole rikollisuutta, jos pyytää hyvän hinnan. Hullu on se joka maksaa. Mielestäni meillä on kuitenkin lähes velvollisuus viedä rahaa maihin, joissa saamme vierailla ja joissa kansantuote on monikymmenkertaisesti vähemmän kuin meillä. JÄRKEÄ saa ja pitää käyttää.


      • Huijareita täysi koko kansa!
        vakavissasi kirjoitti:

        Kuukauden siellä juuri viettäneenä väitän, että kirjoitat vain osan totuutta kuin matkatoimiston mannekiinina tai olet sokea:

        Ravintoloissa ja kaupoissa annetaan systemaattisesti rahasta väärin takaisin. Lisäksi Mamaian harvojen kauppojen hinnat ovat lisäksi yli kaksi kertaa suuremmat kuin muualla.

        Ravintoloissa romaniankieliseen laskuun lisätään ruokaa tai juomaa mitä et ole tilannut etkä saanut. Tai laskutetaan yhdestä tilatusta yksiköstä pari kolme kertaa.

        Tilasitko ravintolassa vaikkapa kalaa? Se useimmiten myydään annoksen sijasta painon mukaan: jos tilasit, väitän ja tiedän ettet kertaakaan saanut lähimainkaan sitä määrää mistä maksoit!

        Romaniassa asiat ovat näin eivätkä ne miksikään muutu silmät ummistamalla.

        Kuten yksi kirjoitti kuukauden olleena. Kaupoissa ja ravintoloissa huijataan ja laitetaan ylimääräistä. Sama Apteekeissa ja joka helkutin puljussa. Ja tämä on tosi koska ne niin ovelasti laskuttaa ja lisäävät hintaan vaikka mitä.

        Muuten kiva paikka mutta kansalla järestään huijaus mielessä.


      • Visitor
        Kesä kirjoitti:

        Hei! Nythän olikin kyse pääasiassa turvallisuudesta ja rikollisuudesta. Mamaiassa on turvallista! Huijattukaan ei ainakaan niin että olisi tarvinnut suuttua. Tottakai vossikkakuskit yritti pyytää tähtitaivaallisia summia ja ravintolan loppulaskuun oli saatettu lisätä 10.000 leitä vessassa käyntimaksua ym. ym. ym. Normaalilla tarkkaavaisuudella ja varovaisuudella kaikista kuitenkin selvittiin kohtuudella. Me olemme maassa vierailevia turisteja ja palkkatasomme on monikymmenkertainen paikallisten palkkoihin verrattuna. Jos maksan kahden hengen ateriasta juomineen, salaatteineen ja jälkiruokineen noin 8 - 18 euroa ja saan rahasta oikein takaisin, en todellakaan tunne itseäni huijatuksi. On aivan sama minulle, jos paikalliset maksavat samasta ruuasta vielä vähemmän. Minä maksaisin Suomessa moninkertaisesti ja ihan kiltisti. Eihän se ole rikollisuutta, jos pyytää hyvän hinnan. Hullu on se joka maksaa. Mielestäni meillä on kuitenkin lähes velvollisuus viedä rahaa maihin, joissa saamme vierailla ja joissa kansantuote on monikymmenkertaisesti vähemmän kuin meillä. JÄRKEÄ saa ja pitää käyttää.

        Huijausko pitää mielestäsi hyväksyä? Hyväksyisitkö Suomessa vastaavat toimet, vaikka elintasoeroa onkin. Annatko tippiä ravintolassa tarjoilijalle (pienipalkkaiselle extraajalle, joka tekee pätkätyötä), videovuokraamon myyjälle ja jättäisitkö valittamatta eteenpäin, jos R-kioskilla maksaisit tupakka-askista tuplahinnan ja pienipalkkainen myyjä pistäisi erotuksen taskuunsa. Palkkaeroja on Suomessakin, mutta ne ovat piilossa.

        Olisiko oikein Suomessa huijata romanialaisia turisteja, sillä eiväthän tänne voi sieltä tulla kuin rikkaimmat. Näin Romaniassa paikallisilla hotelliasiakkailla sellaisia autoja, joihin ei törmää Suomessa eli joillakin on rahaa.

        Turhaan me itseämme syyllistämme sillä, että Romaniassa on tosirikkaita, mutta suurin osa köyhiä. Onko turistien maksettava Romanian elintasoerot ja hymyillen tulla huijatuksi, koska se on maan tapa?


      • Kesä
        Visitor kirjoitti:

        Huijausko pitää mielestäsi hyväksyä? Hyväksyisitkö Suomessa vastaavat toimet, vaikka elintasoeroa onkin. Annatko tippiä ravintolassa tarjoilijalle (pienipalkkaiselle extraajalle, joka tekee pätkätyötä), videovuokraamon myyjälle ja jättäisitkö valittamatta eteenpäin, jos R-kioskilla maksaisit tupakka-askista tuplahinnan ja pienipalkkainen myyjä pistäisi erotuksen taskuunsa. Palkkaeroja on Suomessakin, mutta ne ovat piilossa.

        Olisiko oikein Suomessa huijata romanialaisia turisteja, sillä eiväthän tänne voi sieltä tulla kuin rikkaimmat. Näin Romaniassa paikallisilla hotelliasiakkailla sellaisia autoja, joihin ei törmää Suomessa eli joillakin on rahaa.

        Turhaan me itseämme syyllistämme sillä, että Romaniassa on tosirikkaita, mutta suurin osa köyhiä. Onko turistien maksettava Romanian elintasoerot ja hymyillen tulla huijatuksi, koska se on maan tapa?

        En tietenkään väitä tai ole väittänyt, että huijaus pitää hyväksyä. Puolensa pitää osata pitää. Enkä minä ainakaan koe tulleeni huijatuksi. Kun käyn lomamatkalla hyväksyn paikkallisten tavat siihen asti kuin se minulle sopii. Aika kivinen tie on, jos aikoo lähteä lomamatkansa aikana muuttamaan paikallisten asenteita ja tapoja. Ja kuten jo äsken kirjoitin voin mielihyvin maksaa kahden hengen ateriasta kaikkine lisukkeineen 8 - 18 euroa. Kyllä minäkin ärähtää osaan, jos sitä tarvitaan. Romaniassa jouduin tinkimään juuri esim. näitä vossikkakyytejä. Lopputulos oli kuitenkin minua miellyttävä. Olisinhan voinut käyttää koko lomani ainoastaan tinkaamiseen ja vouhottamiseen huijaamisesta. Minä menin sinne kuitenkin rentoutumaan ja nauttimaan. Joitakin asioita olen silloin valmis ns. "katsomaan sormien välistä". Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista. Kyllä minä Suomessakin huonompiosaisia autan, kun tilaisuus osuu kohdalleni. Ja varsinkin, jos voin sen tehdä siten että itsellenikin jää hyvä mieli. Ei se silti tarkoita, että aina tarvitsee olla käsi ojossa antamassa tippiä. Eihän koskaan kuitenkaan voi auttaa kaikkia. En myöskään tuomitse niitä, jotka käyttävät koko lomansa siihen, että saavat jokapaikassa samanhintaisia palveluita kuin paikalliset. Niin kauan kun he eivät siitä jatkuvasti valittamalla pilaa muidenkin lomaa (toki asiasta saa ja pitää sanoa). Jokainen tyylillään niin kauan kuin on hyvä olla. Ja pääsiallinen puheenaihehan oli edelleenkin se turvallisuus...Niin, että oikein hyvää ja nautinnollista lomaa vain kaikille Mamaiaan matkaaville.


      • on juuri tuo
        Kesä kirjoitti:

        Hei! Nythän olikin kyse pääasiassa turvallisuudesta ja rikollisuudesta. Mamaiassa on turvallista! Huijattukaan ei ainakaan niin että olisi tarvinnut suuttua. Tottakai vossikkakuskit yritti pyytää tähtitaivaallisia summia ja ravintolan loppulaskuun oli saatettu lisätä 10.000 leitä vessassa käyntimaksua ym. ym. ym. Normaalilla tarkkaavaisuudella ja varovaisuudella kaikista kuitenkin selvittiin kohtuudella. Me olemme maassa vierailevia turisteja ja palkkatasomme on monikymmenkertainen paikallisten palkkoihin verrattuna. Jos maksan kahden hengen ateriasta juomineen, salaatteineen ja jälkiruokineen noin 8 - 18 euroa ja saan rahasta oikein takaisin, en todellakaan tunne itseäni huijatuksi. On aivan sama minulle, jos paikalliset maksavat samasta ruuasta vielä vähemmän. Minä maksaisin Suomessa moninkertaisesti ja ihan kiltisti. Eihän se ole rikollisuutta, jos pyytää hyvän hinnan. Hullu on se joka maksaa. Mielestäni meillä on kuitenkin lähes velvollisuus viedä rahaa maihin, joissa saamme vierailla ja joissa kansantuote on monikymmenkertaisesti vähemmän kuin meillä. JÄRKEÄ saa ja pitää käyttää.

        että on oikeutettua riistää rahat kaikilta, joilla sitä on enemmän kuin itsellä.
        sulla on ilmeisesti sukua romaniassa ?
        aate on verissä ?
        sivistysvaltioissa kaikki maksaa saman kaikille, ruoka, juomat, taksit. ei ainakaan kymmenkertaista hintaa suomessa yritetä ottaa.


      • kirjoitus !
        Kesä kirjoitti:

        Hei! Nythän olikin kyse pääasiassa turvallisuudesta ja rikollisuudesta. Mamaiassa on turvallista! Huijattukaan ei ainakaan niin että olisi tarvinnut suuttua. Tottakai vossikkakuskit yritti pyytää tähtitaivaallisia summia ja ravintolan loppulaskuun oli saatettu lisätä 10.000 leitä vessassa käyntimaksua ym. ym. ym. Normaalilla tarkkaavaisuudella ja varovaisuudella kaikista kuitenkin selvittiin kohtuudella. Me olemme maassa vierailevia turisteja ja palkkatasomme on monikymmenkertainen paikallisten palkkoihin verrattuna. Jos maksan kahden hengen ateriasta juomineen, salaatteineen ja jälkiruokineen noin 8 - 18 euroa ja saan rahasta oikein takaisin, en todellakaan tunne itseäni huijatuksi. On aivan sama minulle, jos paikalliset maksavat samasta ruuasta vielä vähemmän. Minä maksaisin Suomessa moninkertaisesti ja ihan kiltisti. Eihän se ole rikollisuutta, jos pyytää hyvän hinnan. Hullu on se joka maksaa. Mielestäni meillä on kuitenkin lähes velvollisuus viedä rahaa maihin, joissa saamme vierailla ja joissa kansantuote on monikymmenkertaisesti vähemmän kuin meillä. JÄRKEÄ saa ja pitää käyttää.

        jonka kruunaa viimeinen lause: JÄRKEÄ saa ja pitää käyttää.

        Koska aiot alkaa käyttää omaasi ???

        Ns. turisti, suomalainen ihminen, ehkä säästää tekemästään työstään ja saamastaan palkasta lomamatkansa esimerkiksi Romaniaan.
        Sielläkö sitten pitäisi alkaa heitellä ympäriinsä ylimääräistä rahaa köyhille ikäänkuin se olisi turistin velvollisuus, kun ressukat tienaavat niin vähän.

        Eiköhän se ole Romanian valtion sisäinen asia ja ihmisten oma asia hoitaa palkka- ja muut yhteiskunnalliset asiansa kuntoon !!

        Niin on nuoressa Suomen valtiossakin tehty, taistelulla, ahkeruudella ja rehellisyydellä on rakennettu Suomi, eikä varastamalla ja huijaamalla.

        EU:n kautta virtaa jo miljoonia euroja EU-kansalaisten kukkaroista Romanian saattamiseksi EU-kuntoon.
        Minusta se riittää, niistäkin rahoista häviää puolet korruptioon, saamme lehdistäkin lukea.

        Ei suomalainen ihminen ole mikään "hyväntekeväisyysjärjestö", tosin moni auttaa niittenkin kautta Romanian köyhiä.
        Mitä vielä pitäisi ?
        Lisää "elintasopakolaisia" Suomeen Romaniasta ?


      • nero
        Kesä kirjoitti:

        Hei! Nythän olikin kyse pääasiassa turvallisuudesta ja rikollisuudesta. Mamaiassa on turvallista! Huijattukaan ei ainakaan niin että olisi tarvinnut suuttua. Tottakai vossikkakuskit yritti pyytää tähtitaivaallisia summia ja ravintolan loppulaskuun oli saatettu lisätä 10.000 leitä vessassa käyntimaksua ym. ym. ym. Normaalilla tarkkaavaisuudella ja varovaisuudella kaikista kuitenkin selvittiin kohtuudella. Me olemme maassa vierailevia turisteja ja palkkatasomme on monikymmenkertainen paikallisten palkkoihin verrattuna. Jos maksan kahden hengen ateriasta juomineen, salaatteineen ja jälkiruokineen noin 8 - 18 euroa ja saan rahasta oikein takaisin, en todellakaan tunne itseäni huijatuksi. On aivan sama minulle, jos paikalliset maksavat samasta ruuasta vielä vähemmän. Minä maksaisin Suomessa moninkertaisesti ja ihan kiltisti. Eihän se ole rikollisuutta, jos pyytää hyvän hinnan. Hullu on se joka maksaa. Mielestäni meillä on kuitenkin lähes velvollisuus viedä rahaa maihin, joissa saamme vierailla ja joissa kansantuote on monikymmenkertaisesti vähemmän kuin meillä. JÄRKEÄ saa ja pitää käyttää.

        olipahan hölmöin kannanotto turismiin, velvollisuus kantaa rahaa pohjattomaan kaivoon, olis kiva tietää mihin aatteeseen tää perustuu???


      • järjestyy
        Kesä kirjoitti:

        En tietenkään väitä tai ole väittänyt, että huijaus pitää hyväksyä. Puolensa pitää osata pitää. Enkä minä ainakaan koe tulleeni huijatuksi. Kun käyn lomamatkalla hyväksyn paikkallisten tavat siihen asti kuin se minulle sopii. Aika kivinen tie on, jos aikoo lähteä lomamatkansa aikana muuttamaan paikallisten asenteita ja tapoja. Ja kuten jo äsken kirjoitin voin mielihyvin maksaa kahden hengen ateriasta kaikkine lisukkeineen 8 - 18 euroa. Kyllä minäkin ärähtää osaan, jos sitä tarvitaan. Romaniassa jouduin tinkimään juuri esim. näitä vossikkakyytejä. Lopputulos oli kuitenkin minua miellyttävä. Olisinhan voinut käyttää koko lomani ainoastaan tinkaamiseen ja vouhottamiseen huijaamisesta. Minä menin sinne kuitenkin rentoutumaan ja nauttimaan. Joitakin asioita olen silloin valmis ns. "katsomaan sormien välistä". Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista. Kyllä minä Suomessakin huonompiosaisia autan, kun tilaisuus osuu kohdalleni. Ja varsinkin, jos voin sen tehdä siten että itsellenikin jää hyvä mieli. Ei se silti tarkoita, että aina tarvitsee olla käsi ojossa antamassa tippiä. Eihän koskaan kuitenkaan voi auttaa kaikkia. En myöskään tuomitse niitä, jotka käyttävät koko lomansa siihen, että saavat jokapaikassa samanhintaisia palveluita kuin paikalliset. Niin kauan kun he eivät siitä jatkuvasti valittamalla pilaa muidenkin lomaa (toki asiasta saa ja pitää sanoa). Jokainen tyylillään niin kauan kuin on hyvä olla. Ja pääsiallinen puheenaihehan oli edelleenkin se turvallisuus...Niin, että oikein hyvää ja nautinnollista lomaa vain kaikille Mamaiaan matkaaville.

        sulle varmaan hesperiasta ja toivonmukaan maahanmuuttaja hinnalla, sun romanialaiset kaverit on jo varmaan siellä.


      • karpaattien nero?
        nero kirjoitti:

        olipahan hölmöin kannanotto turismiin, velvollisuus kantaa rahaa pohjattomaan kaivoon, olis kiva tietää mihin aatteeseen tää perustuu???

        on ammentanut talousoppinsa ja muutkin ajatuksensa varmaan sieltä Romaniasta...
        ja yleensä itä-euroopasta.


      • todellisuuteen !
        Kesä kirjoitti:

        Hei! Nythän olikin kyse pääasiassa turvallisuudesta ja rikollisuudesta. Mamaiassa on turvallista! Huijattukaan ei ainakaan niin että olisi tarvinnut suuttua. Tottakai vossikkakuskit yritti pyytää tähtitaivaallisia summia ja ravintolan loppulaskuun oli saatettu lisätä 10.000 leitä vessassa käyntimaksua ym. ym. ym. Normaalilla tarkkaavaisuudella ja varovaisuudella kaikista kuitenkin selvittiin kohtuudella. Me olemme maassa vierailevia turisteja ja palkkatasomme on monikymmenkertainen paikallisten palkkoihin verrattuna. Jos maksan kahden hengen ateriasta juomineen, salaatteineen ja jälkiruokineen noin 8 - 18 euroa ja saan rahasta oikein takaisin, en todellakaan tunne itseäni huijatuksi. On aivan sama minulle, jos paikalliset maksavat samasta ruuasta vielä vähemmän. Minä maksaisin Suomessa moninkertaisesti ja ihan kiltisti. Eihän se ole rikollisuutta, jos pyytää hyvän hinnan. Hullu on se joka maksaa. Mielestäni meillä on kuitenkin lähes velvollisuus viedä rahaa maihin, joissa saamme vierailla ja joissa kansantuote on monikymmenkertaisesti vähemmän kuin meillä. JÄRKEÄ saa ja pitää käyttää.

        Ai että on "velvollisuus viedä rahaa maahan jossa saamme vierailla" ?
        Kuka sinun "vierailusi" kustantaa ?
        Minä ainakin itse maksan lomamatkani ja ostan palveluja ja tavaroita omilla rahoillani. Sen verran täytyy "viedä" rahaa maahan.

        En ole mikään "maailmanpankki" enkä Unicef, joka lahjoittelee rahojaan "köyhille kansoille".

        Matkustamalla Romaniaan, antaa jo työtä monille, ja minäkin annan tippejä, hyvästä palvelusta.
        Tuskin tosin toista kertaa menen, ennenkuin he ovat auttaneet itse itsensä jaloilleen, vain sitä kautta yhteiskuntaa parannetaan oikeasti ja ala-arvoiset lieveilmiöt vähenevät, niitä on liikaa Romaniassa.

        Joillekin tosin Romanian kritisoiminen on "punainen vaate".

        Itä-Euroopassahan kansa on joka maassa aivopesty uskomaan, että "me olemme suurin, kaunein, vahvoin ja edistyksellisin koko maailmassa".

        Ei se kansan vika tietenkään ole, mutta olisi aika herätä todellisuuteen vähitellen.


      • Kesä
        todellisuuteen ! kirjoitti:

        Ai että on "velvollisuus viedä rahaa maahan jossa saamme vierailla" ?
        Kuka sinun "vierailusi" kustantaa ?
        Minä ainakin itse maksan lomamatkani ja ostan palveluja ja tavaroita omilla rahoillani. Sen verran täytyy "viedä" rahaa maahan.

        En ole mikään "maailmanpankki" enkä Unicef, joka lahjoittelee rahojaan "köyhille kansoille".

        Matkustamalla Romaniaan, antaa jo työtä monille, ja minäkin annan tippejä, hyvästä palvelusta.
        Tuskin tosin toista kertaa menen, ennenkuin he ovat auttaneet itse itsensä jaloilleen, vain sitä kautta yhteiskuntaa parannetaan oikeasti ja ala-arvoiset lieveilmiöt vähenevät, niitä on liikaa Romaniassa.

        Joillekin tosin Romanian kritisoiminen on "punainen vaate".

        Itä-Euroopassahan kansa on joka maassa aivopesty uskomaan, että "me olemme suurin, kaunein, vahvoin ja edistyksellisin koko maailmassa".

        Ei se kansan vika tietenkään ole, mutta olisi aika herätä todellisuuteen vähitellen.

        Onpa kiva aiheuttaa keskustelua! Vaikka aika uskomattomia tulkintoja ihmiset vetää näistä kirjoitteluista.

        Tää menee nyt aika kauas jo tosta alkuperäisestä aiheesta, mutta mä nyt vastaan kuitenkin vielä tän kerran.

        Ensinnäkin KOHTUULLISUUTTA tarkoittaa todellakin sitä eli kohtuullisuutta ajettelussa. Kommunismit ja markkinataloudet taitaa olla nyt vähän sekaisin. Markkinataloudessa hinta määräytyy kysynnän mukaan eli niin paljon kannatta pyytää kun tuotteesta / palvelusta ollaan valmiita maksamaan. Ei sitä oikein riistämiseksi voi sanoa, jos turisti maksaa vapaaehtoisesti.

        Minä maksoin... esim. manikyyri 85 000 leitä (noin 2,5 euroa), vossikkakyyti 150 000 leitä kahdelta hengeltä vesipuistolta Hotelli Pelicaniin (läpi koko Mamaian alle 4,5 euroa). Ei kai kukaan heittele rahaa ympäriinsä niinkuin väitit, vaan maksaa saamastaan palvelusta / tuotteesta arvostamansa ninnan. Niin minä tein..

        Se mitä täällä joku kutsui kommunismiksi on tässä tapauksessa paremminkin mukavuudenhalua.Siihen minulla hyvätuloisena suomalaisena on varaa.

        Minäkin arvostan kotimaatani ja olen onnellinen, että asun täällä sivistysvaltiossa. Silti välillä on kiva käydä tutustumassa muihinkin maihin. Usein osaa arvostaa taas kotimaataankin enemmän.

        Minä kritisoin sitä, että erilaiset maat ja tavat pitää täällä heti mustamaalata. Sivistysvaltion kansalaisina meidän on osattava suhtautua asioihin. Kun kantaa itse vastuun siitä mitä on esim. valmis maksamaan mistäkin ei tule huijatuksi. Eikä tarvitse samalla yrittää muuttaa koko maailmaa. Kaikkialla maailmassa asiat kun eivät vaan nyt ole yhtä hyvin kuin täällä.

        Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni Romaniassa pärjää hyvin normaalilla varovaisuudella ja tarkkaavaisuudella. Ilman turhaa nipotusta lomasta myös nauttii.

        Järkeäni käytän joka päivä. Varmasti siksi olenkin hyvin toimeentuleva suomalainen, joka osaa nauttia elämästä.

        Vaikka tätä sanailua olisikin mukava jatkaa vaikka maailman tappiin, minun on nyt syytä alkaa keskittyä taas töihin, että saan maksettua ensi talveksi jo varaamani matkat USA:n New Orleansiin ja Sveitsin Alpeille.

        Kaikille matkustamisesta nauttiville ihania uusia elämyksiä. Ei ikinä tiedä missäpäin maailmaa kohdataan!

        Ja vielä lopuksi kyllä minun kaikki sukulaiseni asuvat täällä Suomessa. Ja jos joskus on tarvetta toivon todellakin, että minulle hoitopaikka järjestyy vaikka täällä aiemmin ehdotetusta paikasta.


      • ääni kellossa
        Kesä kirjoitti:

        Onpa kiva aiheuttaa keskustelua! Vaikka aika uskomattomia tulkintoja ihmiset vetää näistä kirjoitteluista.

        Tää menee nyt aika kauas jo tosta alkuperäisestä aiheesta, mutta mä nyt vastaan kuitenkin vielä tän kerran.

        Ensinnäkin KOHTUULLISUUTTA tarkoittaa todellakin sitä eli kohtuullisuutta ajettelussa. Kommunismit ja markkinataloudet taitaa olla nyt vähän sekaisin. Markkinataloudessa hinta määräytyy kysynnän mukaan eli niin paljon kannatta pyytää kun tuotteesta / palvelusta ollaan valmiita maksamaan. Ei sitä oikein riistämiseksi voi sanoa, jos turisti maksaa vapaaehtoisesti.

        Minä maksoin... esim. manikyyri 85 000 leitä (noin 2,5 euroa), vossikkakyyti 150 000 leitä kahdelta hengeltä vesipuistolta Hotelli Pelicaniin (läpi koko Mamaian alle 4,5 euroa). Ei kai kukaan heittele rahaa ympäriinsä niinkuin väitit, vaan maksaa saamastaan palvelusta / tuotteesta arvostamansa ninnan. Niin minä tein..

        Se mitä täällä joku kutsui kommunismiksi on tässä tapauksessa paremminkin mukavuudenhalua.Siihen minulla hyvätuloisena suomalaisena on varaa.

        Minäkin arvostan kotimaatani ja olen onnellinen, että asun täällä sivistysvaltiossa. Silti välillä on kiva käydä tutustumassa muihinkin maihin. Usein osaa arvostaa taas kotimaataankin enemmän.

        Minä kritisoin sitä, että erilaiset maat ja tavat pitää täällä heti mustamaalata. Sivistysvaltion kansalaisina meidän on osattava suhtautua asioihin. Kun kantaa itse vastuun siitä mitä on esim. valmis maksamaan mistäkin ei tule huijatuksi. Eikä tarvitse samalla yrittää muuttaa koko maailmaa. Kaikkialla maailmassa asiat kun eivät vaan nyt ole yhtä hyvin kuin täällä.

        Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni Romaniassa pärjää hyvin normaalilla varovaisuudella ja tarkkaavaisuudella. Ilman turhaa nipotusta lomasta myös nauttii.

        Järkeäni käytän joka päivä. Varmasti siksi olenkin hyvin toimeentuleva suomalainen, joka osaa nauttia elämästä.

        Vaikka tätä sanailua olisikin mukava jatkaa vaikka maailman tappiin, minun on nyt syytä alkaa keskittyä taas töihin, että saan maksettua ensi talveksi jo varaamani matkat USA:n New Orleansiin ja Sveitsin Alpeille.

        Kaikille matkustamisesta nauttiville ihania uusia elämyksiä. Ei ikinä tiedä missäpäin maailmaa kohdataan!

        Ja vielä lopuksi kyllä minun kaikki sukulaiseni asuvat täällä Suomessa. Ja jos joskus on tarvetta toivon todellakin, että minulle hoitopaikka järjestyy vaikka täällä aiemmin ehdotetusta paikasta.

        vai kuka tämän juttusi kirjoitti ???


      • kritiikki on
        Kesä kirjoitti:

        Onpa kiva aiheuttaa keskustelua! Vaikka aika uskomattomia tulkintoja ihmiset vetää näistä kirjoitteluista.

        Tää menee nyt aika kauas jo tosta alkuperäisestä aiheesta, mutta mä nyt vastaan kuitenkin vielä tän kerran.

        Ensinnäkin KOHTUULLISUUTTA tarkoittaa todellakin sitä eli kohtuullisuutta ajettelussa. Kommunismit ja markkinataloudet taitaa olla nyt vähän sekaisin. Markkinataloudessa hinta määräytyy kysynnän mukaan eli niin paljon kannatta pyytää kun tuotteesta / palvelusta ollaan valmiita maksamaan. Ei sitä oikein riistämiseksi voi sanoa, jos turisti maksaa vapaaehtoisesti.

        Minä maksoin... esim. manikyyri 85 000 leitä (noin 2,5 euroa), vossikkakyyti 150 000 leitä kahdelta hengeltä vesipuistolta Hotelli Pelicaniin (läpi koko Mamaian alle 4,5 euroa). Ei kai kukaan heittele rahaa ympäriinsä niinkuin väitit, vaan maksaa saamastaan palvelusta / tuotteesta arvostamansa ninnan. Niin minä tein..

        Se mitä täällä joku kutsui kommunismiksi on tässä tapauksessa paremminkin mukavuudenhalua.Siihen minulla hyvätuloisena suomalaisena on varaa.

        Minäkin arvostan kotimaatani ja olen onnellinen, että asun täällä sivistysvaltiossa. Silti välillä on kiva käydä tutustumassa muihinkin maihin. Usein osaa arvostaa taas kotimaataankin enemmän.

        Minä kritisoin sitä, että erilaiset maat ja tavat pitää täällä heti mustamaalata. Sivistysvaltion kansalaisina meidän on osattava suhtautua asioihin. Kun kantaa itse vastuun siitä mitä on esim. valmis maksamaan mistäkin ei tule huijatuksi. Eikä tarvitse samalla yrittää muuttaa koko maailmaa. Kaikkialla maailmassa asiat kun eivät vaan nyt ole yhtä hyvin kuin täällä.

        Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni Romaniassa pärjää hyvin normaalilla varovaisuudella ja tarkkaavaisuudella. Ilman turhaa nipotusta lomasta myös nauttii.

        Järkeäni käytän joka päivä. Varmasti siksi olenkin hyvin toimeentuleva suomalainen, joka osaa nauttia elämästä.

        Vaikka tätä sanailua olisikin mukava jatkaa vaikka maailman tappiin, minun on nyt syytä alkaa keskittyä taas töihin, että saan maksettua ensi talveksi jo varaamani matkat USA:n New Orleansiin ja Sveitsin Alpeille.

        Kaikille matkustamisesta nauttiville ihania uusia elämyksiä. Ei ikinä tiedä missäpäin maailmaa kohdataan!

        Ja vielä lopuksi kyllä minun kaikki sukulaiseni asuvat täällä Suomessa. Ja jos joskus on tarvetta toivon todellakin, että minulle hoitopaikka järjestyy vaikka täällä aiemmin ehdotetusta paikasta.

        mustamaalausta ?! Eli ympäri käydään ja yhteen tullaan. Samat jutut jatkuu. Mihin sitä koira karvoistaan pääsee.

        Hauska näkökanta on myös se, että jos joku ensimmäistä kertaa uudessa maassa oleva, ei ole heti ihan tietoinen hintatasosta ja joutuu huijarin kynsiin ja maksaa tietämättään kymmenkertaisen hinnan, se ei sinusta ole huijaamista, koska kerran turisti vapaaehtoisesti maksaa !

        Kuinkohan kauan Suomessa olisi turisteja, jos alkaisimme täällä noudattaa samaa romanialaisperiaatetta ?
        Sehän on sinusta ihan hyväksyttävää !

        Ja varmaan eräästä toisestakin (?) joka on kihloissa romanialaisen kanssa...

        Romanialaisena, tulevana EU-kansalaisena, häpeäisin silmät päästäni kyseisiä maanmiehiäni ja heimoveljiäni.
        Heimoveli on kai oikea sana tässä tapauksessa ?
        Näitä heimoveljiähän on nähty Suomessakin "sosialisoimassa" muitten omaisuuutta.

        Jotkut suomalaiset, katsovat sitten vielä asiakseen puolustaa heitä !

        Ettei muka ole järki kadoksissa vai moraali vai molemmat ?


      • Kesä
        kritiikki on kirjoitti:

        mustamaalausta ?! Eli ympäri käydään ja yhteen tullaan. Samat jutut jatkuu. Mihin sitä koira karvoistaan pääsee.

        Hauska näkökanta on myös se, että jos joku ensimmäistä kertaa uudessa maassa oleva, ei ole heti ihan tietoinen hintatasosta ja joutuu huijarin kynsiin ja maksaa tietämättään kymmenkertaisen hinnan, se ei sinusta ole huijaamista, koska kerran turisti vapaaehtoisesti maksaa !

        Kuinkohan kauan Suomessa olisi turisteja, jos alkaisimme täällä noudattaa samaa romanialaisperiaatetta ?
        Sehän on sinusta ihan hyväksyttävää !

        Ja varmaan eräästä toisestakin (?) joka on kihloissa romanialaisen kanssa...

        Romanialaisena, tulevana EU-kansalaisena, häpeäisin silmät päästäni kyseisiä maanmiehiäni ja heimoveljiäni.
        Heimoveli on kai oikea sana tässä tapauksessa ?
        Näitä heimoveljiähän on nähty Suomessakin "sosialisoimassa" muitten omaisuuutta.

        Jotkut suomalaiset, katsovat sitten vielä asiakseen puolustaa heitä !

        Ettei muka ole järki kadoksissa vai moraali vai molemmat ?

        Onneksi kaikilla on täällä täysi tulkinnan vapaus näihin juttuihin. Sä tulkitset ne tuolla tavalla. Se on sinun valinta!

        Myös minä olin ekaa kertaa Romaniassa ja maksoin jokaisesta palvelusta ja tuotteesta sen verran kun olin valmis maksamaan.Eiköhän kaikki tee niin. Mä en ymmärrä miten voi joutua huijarin kynsiin, jos on itellä järkeä päässä?


      • Kesä
        ääni kellossa kirjoitti:

        vai kuka tämän juttusi kirjoitti ???

        Ihan samaa mieltä oon koko ajan ollut ja oon edelleenkin. Lue vaan tarkemmin ne edellisetkin kirjoitukset.

        Se täytyy kyllä tunnustaa, että oon huonomoraalinen. Mä just eilen ajattelin että en käytä enää työaikaa täällä roikkumiseen. Ja tässä sitä taas ollaan. Minkäs teet kun on niin kivaa!!


      • omat juttusi
        Kesä kirjoitti:

        Onneksi kaikilla on täällä täysi tulkinnan vapaus näihin juttuihin. Sä tulkitset ne tuolla tavalla. Se on sinun valinta!

        Myös minä olin ekaa kertaa Romaniassa ja maksoin jokaisesta palvelusta ja tuotteesta sen verran kun olin valmis maksamaan.Eiköhän kaikki tee niin. Mä en ymmärrä miten voi joutua huijarin kynsiin, jos on itellä järkeä päässä?

        tältä palstalta. esimerkkejä löytyy joka tasolla tyypeistä jotka maksattavat turistilla moninkertaisen hinnan. mistä ensimmäisinä päivinä voi tietää mikä on oikea hinta ?


    • ole ollut

      Olen taalla Neptuissa ja yhteenkaan huijausyritykseen en ole tormannyt! Liikuttavan rehellista porukkaa.

      • Visitor

        Tarkoitatko, että mustalaisvossikat ovat kuskanneet sinua 50 000 vanhalla leillä eivätkä aluksi pyytäneet 200 000 leitä/henkilö?

        Eivätkö tarjoilijat ole edes yrittäneet vedättää viivyttelemällä maksetun laskun hakemista, että saisivat koko vaihtorahan "palvelurahoiksi"? Oletko kieltäytynyt maksamasta palvelurahaa (saatuasi tyypillistä romanialaista ynseyttä palveluna) ja tarjoilija on hymyillen ottanut vastaan juuri laskun loppusumman, joka on kaiken lisäksi sama kuin romaniankielisessä ruokalistassa.

        Hallitsetko romanian kielen niin hyvin, että olet saanut tilata halvemmasta romaniankielisestä ruokalistasta?

        Oletko sattunut esimerkiksi johonkin kirkkoon/museoon amerikkalaisten turistien kanssa ja ostanut pari korttia 1000 vanhaa leitä/kortti, kuten paikalliset, kun jenkki joutuukin maksamaan dollarin/kortti eli noin 20 kertaisen hinnan.

        Eikö edes Constantassa ole puheillesi pyrkinyt rahanvaihtajia, jotka tarjoavat puolitoistakertaista kurssia, kun jokainen voi vaihtaa rahansa laillisestikin.

        Jos mitään tällaista et ole kohdannut, tuskin olet poistunut hotellistasi. Asiat vain ovat näin. Kannattaa olla tarkkana. Mielestäni huijausten/-yritysten puolustukseksi ei riitä maan huono palkkataso verrattuna esimerkiksi Suomeen verrattuna.


      • poistuin
        Visitor kirjoitti:

        Tarkoitatko, että mustalaisvossikat ovat kuskanneet sinua 50 000 vanhalla leillä eivätkä aluksi pyytäneet 200 000 leitä/henkilö?

        Eivätkö tarjoilijat ole edes yrittäneet vedättää viivyttelemällä maksetun laskun hakemista, että saisivat koko vaihtorahan "palvelurahoiksi"? Oletko kieltäytynyt maksamasta palvelurahaa (saatuasi tyypillistä romanialaista ynseyttä palveluna) ja tarjoilija on hymyillen ottanut vastaan juuri laskun loppusumman, joka on kaiken lisäksi sama kuin romaniankielisessä ruokalistassa.

        Hallitsetko romanian kielen niin hyvin, että olet saanut tilata halvemmasta romaniankielisestä ruokalistasta?

        Oletko sattunut esimerkiksi johonkin kirkkoon/museoon amerikkalaisten turistien kanssa ja ostanut pari korttia 1000 vanhaa leitä/kortti, kuten paikalliset, kun jenkki joutuukin maksamaan dollarin/kortti eli noin 20 kertaisen hinnan.

        Eikö edes Constantassa ole puheillesi pyrkinyt rahanvaihtajia, jotka tarjoavat puolitoistakertaista kurssia, kun jokainen voi vaihtaa rahansa laillisestikin.

        Jos mitään tällaista et ole kohdannut, tuskin olet poistunut hotellistasi. Asiat vain ovat näin. Kannattaa olla tarkkana. Mielestäni huijausten/-yritysten puolustukseksi ei riitä maan huono palkkataso verrattuna esimerkiksi Suomeen verrattuna.

        Kyllä hotellista poistuin ja Neptunistakin :). Oletko sitten niin helppo huijattava että sinua puijattiin mutta minua ei edes yritetty, tarjolijat eivät viivytelleet yhtään! Romaniaa on helppo kieli muutenkin


      • Satunnainen matkailija
        poistuin kirjoitti:

        Kyllä hotellista poistuin ja Neptunistakin :). Oletko sitten niin helppo huijattava että sinua puijattiin mutta minua ei edes yritetty, tarjolijat eivät viivytelleet yhtään! Romaniaa on helppo kieli muutenkin

        Pikku huijausyrityksethän ovat koko matkan suola. En kyllä usko, että kukaan Romaniassa tai missään muussakaan lomakohteessa käynyt on välttynyt huijausyrityksiltä. Ylihinnoitteluun ainakin on jokainen törmännyt. Ei auta, vaikka LOL hallitsisi romaniankielen. Ilmeisesti LOLlia on huijattu sen verran ovelasti, ettei hän ole vieläkään tajunnut tulleensa huijatuksi. Kerropa LOL, mitä olet maksanut eri palveluista, niin kerron miten sinua on huijattu.


    • pingu2

      Mitään laukun ryöstä tai lompakon vientiä meille ei kyllä sattnut. Täytyy sanoa, että varovainen kyllä kannatta olla. Taksikuskit kyllä viilasivat meitä linssiin ja ottivat 250 000 meiltä Mamaiasta Hotelli Pelicanista Constantaan vaikka oikea hinta on mittarilla n. 140 000-150 000. Lisäksi ravintolassa yritettiin laskuttaa muutamasta kahvikupposesta aivan tolkuton summa joten kävimme "pienen" neuvottelun tarjoilian kanssa. Eli kyllä tarkkana saa olla!

      • Visitor

        Itse maksoin kahvikupista Sinaiassa, Pelesin linnan lähistöllä ravintola Elitessä tms. 60 000 vanhaa leitä eli saman, mitä Suomessa. Oma moka, mitä pyysin kahvia, kun tarjoilija kysyi ruoan jälkeen kahvia vai teetä.

        Neptunin lähistöllä hotelli Amfiteatrumin lähistöllä olevassa konditoriassa joimme kahvit ja söimme leivokset (5 henkeä) alle 100 000 leillä, mutta siinä paikassa kävivätkin lähinnä romanialaiset.


      • jussi

        yritä huijata turistia, siinäpä kysymys. Huijausta tapahtuu niin meillä kun muuallakin.


      • Muualle
        Visitor kirjoitti:

        Itse maksoin kahvikupista Sinaiassa, Pelesin linnan lähistöllä ravintola Elitessä tms. 60 000 vanhaa leitä eli saman, mitä Suomessa. Oma moka, mitä pyysin kahvia, kun tarjoilija kysyi ruoan jälkeen kahvia vai teetä.

        Neptunin lähistöllä hotelli Amfiteatrumin lähistöllä olevassa konditoriassa joimme kahvit ja söimme leivokset (5 henkeä) alle 100 000 leillä, mutta siinä paikassa kävivätkin lähinnä romanialaiset.

        Itse maksoin kahvikupista Sinaiassa, Pelesin linnan lähistöllä ravintola Elitessä tms. 60 000 vanhaa leitä eli saman, mitä Suomessa. Oma moka, mitä pyysin kahvia, kun tarjoilija kysyi ruoan jälkeen kahvia vai teetä.
        ..........................................
        Ei helvetti,on se surkeaa,huijataan ja ihan aina oma moka,paikassa ja paikallisissa ei mitään vikaa.

        Olisit ottanut kahvin sijasta jäävettä jos ois ollut halvempaa ja sua ois huijattu vähemmän.

        Taidan tietää mihin seuraavaksi matkustan,muualle;)


      • Visitor
        Muualle kirjoitti:

        Itse maksoin kahvikupista Sinaiassa, Pelesin linnan lähistöllä ravintola Elitessä tms. 60 000 vanhaa leitä eli saman, mitä Suomessa. Oma moka, mitä pyysin kahvia, kun tarjoilija kysyi ruoan jälkeen kahvia vai teetä.
        ..........................................
        Ei helvetti,on se surkeaa,huijataan ja ihan aina oma moka,paikassa ja paikallisissa ei mitään vikaa.

        Olisit ottanut kahvin sijasta jäävettä jos ois ollut halvempaa ja sua ois huijattu vähemmän.

        Taidan tietää mihin seuraavaksi matkustan,muualle;)

        Kyseessä oli sarkasmia erääseen aiempaan kirjoitukseen, jossa korostettiin palkkaeroja.
        Kahvin hinta selvisi vasta laskun saatuamme. Hinta oli sama kuin Suomessa. Ei se budjettiamme kaatanut. Jäävedestä olisi varmaan tullut ripuli. Eikä tarjoilija sitä vaihtoehdoksi edes maininnut. Siinä mielessä oma moka, kun en ottanut selville hintaa ennen tilaamista. Kerroinkin tämän lähinnä varoitukseksi muille.


    • Paikalla

      Taksit...

      Alkukesasta neuvottiin kylla sopimaan hinta
      Mamaiasta Constantaan, mutta nyt he kylla toimivat
      paaosin mittaritaksan mukaan. Olen kulkenut kym-
      menilla takseilla ja vain yhden tosi rehellisen
      vakitaksin loysin. Tata taksia kaytan pitkilla
      reissuilla ja kertaakaan ei ole mittaria pantu
      paalle. Maksan enemman kuin han lopulta pyytaa,
      silla olisin mittarilla makasnut melkoisesti
      enemman.

      Paapiirre naissa takseissa kulki linjalla auton
      taso ja kuljettajan ika. Nuorempi kuski ja auto -
      mittari "kulki liukkaammin". Taman huomasi "pei-
      tellylla" nappailylla ja saman matkan (jonka kul-
      jen tanne kirjoittamaan) saattaa heittaa jopa
      30 000 rol. Kaytannossa samalla taksalla kuljen
      Constantaan (kuten kerran) yli kolmanneksen lisa-
      hinnalla. Sen annoi nakya sitten juomarahojen pie-
      nuutena. lisaksi on kuskeja, joille ei tahdo kel-
      vata 50 000 rol pienempi taksa.

      Vanhemmat kuskit vanhoilla rellukuorisilla Daci-
      oilla veloittivat asiallisesti. Naille annoin
      myos kunnon tipin. katselkaa tallaisia.

      Ravintoloissa minua ei viela ole huijattu, mutta
      mika sitten on huijausta? Se, etta hinnat ovat
      nousseet joissakin paikoissa hiljaisten aikojen
      paatteeksi 30-40% on kuitenkin takalaisen hinta-
      tason huomioon ottaminen viela kohtuullista.
      Ja sitten mukavuus, joskus vain maksaa jottei
      tarvitsisi murehtia loman aikana.

      Kannattaa huomioida ne ravintolat, joissa eteen
      tuodaan laskuerittely, ei mikaan pieni lapunta-
      painen.

      Vaikka olen yksin liikenteessa ja minulla on tai-
      pumusta tyontaa nokkani sinne, missa muut varovat,
      en ole kuitenkaan huomannut rikollisuutta tai
      tilanteita, joista kannattaisi pysya poissa.
      En silti suosittelisi yksin kulkemista, silla
      ryhma saa myos suurempaa kunnioitusta.

      Kaiken lisaksi taman kahden viikon aikana en ole
      nahnyt ainoatakaan karhamaa, tappelua. Kaiken
      kaikkiaan ihan leppoisaa ihan yota myoten.

      Muistakaa: Ei lompakkoa takataskuun.

      • Mamaia

        Muuten tuntui olevan rehellistä porukkaa (tarjoilijat, taksit yms.) mutta Constantasta jäi vähän ynseä tunne.. Tottahan on, että varkauksia sattuu joka paikassa.. Tomis Mallin edessä tuli muutama kaveri kyselemään "kelloa" ja alkoivat sitten pyyhe kädessä hipelöidä sortseja, aikeena varastaa puhelin. Että silleen.


    • Mamaiasta

      Kahden viikon matka Mamaiassa meni ilman kommelluksia, tai siltä minusta ainakin tuntuu. Rahat, kamera ja kännykkä kulkivat selkärepussa emmekä havainneet taskuvarkaita saatikka, että olisimme kuulleet siitä muilta. Ravintoloissakaan emme huomanneet joutuneemme huijatuiksi, laskuista löytyi se mitä olimme tilanneet ja siihen hintaan, mikä oli ruokalistaan kirjoitettu. Marketissa sen sijaan törmäsimme (Mamaian minimarket alueella) siihen, että kun kassatytöllä ei ollut antaa rahasta takaisin, niin mieheni sai osan vaihtorahoista takaisin purukumina! Kyse oli ihan pienestä summasta olikohan 10 000-20 000 leitä ja tämä siis vanhaa rahaa. Sitä pikkurahaa kannattaa varata mukaan, ainakin jos vanhaa rahaa on vielä paljon liikkeellä. Vanhaa valuuttaa oli ainakin kesä-heinäkuussa, jolloin olimme ko. paikassa. Emme tainneet muuten saada uutta rahaa takaisin vielä missään paikassa ja automaatistakin sai vanhaa rahaa, mutta tämä on jo varmaan muuttunut. Hotellista vielä sen verran, että emme käyttäneet älytöntä tallelokero-systeemiä (joka oli kirjekuori hotellin respassa sijaitsevassa kassakaapissa) vaan pidimme osan rahoista lukitussa matkalaukussa ja otimme sieltä kun tarvitsimme.

    • aloittajan tekstissä

      suluissa oleva sana: "kateelliset".

      Onko jotain kadehtimista, jos joku matkustaa maahan, jossa yritetään huijata kaikenaikaa, mannet pyörii koko ajan ympärillä näppärine sormineen, ruoka on pahaa ja rasvaista, tarjoilijat ovat mykkiä ja töykeitä kielitaidon (ja ammattitaidon ?) puuttuessa, siivous ei pelaa, eikä pelaa mikään muukaan, jos ei koko ajan muista työntää tippiä kouraan !?

      Eipä paljon houkuta !
      Taitaa romanialaisten unelma nousta suosituksi matkailumaaksi tyrehtyä alkuunsa ! Heillä on niin kummallinen käsitys turismista.
      He eivät vielä ymmärrä, että ihminen odottaa jotain vastinettakin rahoilleen.
      Olkoon paikan päällä vaikka kuinka halpaa, hinta-laatusuhde ei ole kohdallaan Romaniassa.
      Vai tuleeko joku onnelliseksi siitä, että saa halvalla pilata lomansa ?

      • Romaniassa??

        Kiertelimme 2 viikkoa junalla ympäri Romaniaa, emmekä nähneet kun kaksi romaania! Siis sana Romaniahan ei tule romaaneista, vaan Roomasta! Varkautta tms. emme nähneet kertaakaan, vaikka syrjäisillä kaduilla Bucarestissa kuljimmekin. En kertaakaan kahden viikon aikana saanut pahaa ruokaa, ja hinta-laatu suhde oli huomattavasti parempi kuin esim. Suomessa! Mutta aina löytyy ihmisiä jotka valittavat joka asiasta, mikään ei ole hyvin ja kaikki on paskaa!

        Tosiasiassa Romania on halpa maa ja etenkin Transylvanian alue todella kaunista, suosittelenkin jokaisen Romaniaan matkustavan käyvän edes Brasovissa ihailemassa sen vanhaa tunnelmaa ja mielettömiä rakennuksia!

        Mamaian rannikko on kuin mikä tahansa rantaloma-kohde, mutta huomattavasti halvempi. Lapsiperheille ihanteellinen paikka vesi- ja huvipuistoineen!


      • kerta riitti mamaiaa
        Romaniassa?? kirjoitti:

        Kiertelimme 2 viikkoa junalla ympäri Romaniaa, emmekä nähneet kun kaksi romaania! Siis sana Romaniahan ei tule romaaneista, vaan Roomasta! Varkautta tms. emme nähneet kertaakaan, vaikka syrjäisillä kaduilla Bucarestissa kuljimmekin. En kertaakaan kahden viikon aikana saanut pahaa ruokaa, ja hinta-laatu suhde oli huomattavasti parempi kuin esim. Suomessa! Mutta aina löytyy ihmisiä jotka valittavat joka asiasta, mikään ei ole hyvin ja kaikki on paskaa!

        Tosiasiassa Romania on halpa maa ja etenkin Transylvanian alue todella kaunista, suosittelenkin jokaisen Romaniaan matkustavan käyvän edes Brasovissa ihailemassa sen vanhaa tunnelmaa ja mielettömiä rakennuksia!

        Mamaian rannikko on kuin mikä tahansa rantaloma-kohde, mutta huomattavasti halvempi. Lapsiperheille ihanteellinen paikka vesi- ja huvipuistoineen!

        kaikkihan ne on ihan mannen näkösiä.
        mistä sen tietää kuka on ja kuka ei ?


      • Paikalla ollut
        Romaniassa?? kirjoitti:

        Kiertelimme 2 viikkoa junalla ympäri Romaniaa, emmekä nähneet kun kaksi romaania! Siis sana Romaniahan ei tule romaaneista, vaan Roomasta! Varkautta tms. emme nähneet kertaakaan, vaikka syrjäisillä kaduilla Bucarestissa kuljimmekin. En kertaakaan kahden viikon aikana saanut pahaa ruokaa, ja hinta-laatu suhde oli huomattavasti parempi kuin esim. Suomessa! Mutta aina löytyy ihmisiä jotka valittavat joka asiasta, mikään ei ole hyvin ja kaikki on paskaa!

        Tosiasiassa Romania on halpa maa ja etenkin Transylvanian alue todella kaunista, suosittelenkin jokaisen Romaniaan matkustavan käyvän edes Brasovissa ihailemassa sen vanhaa tunnelmaa ja mielettömiä rakennuksia!

        Mamaian rannikko on kuin mikä tahansa rantaloma-kohde, mutta huomattavasti halvempi. Lapsiperheille ihanteellinen paikka vesi- ja huvipuistoineen!

        Kyllä niitä löytyy. Ja nähtiin useitakin.
        Myös Mamaiassa. Yleensä he ovat kuitenkin vah-
        vasti kiertolaisia Romaniassa ja majapaikat ovat
        auto (täynnä tavaraa) ja jopa karavaanit, mutta
        ovat kuitenkin syrjässä vilkasliikenteisiltä teil-
        tä.

        Taukopaikoilla näimme heitä ja Bukarestissa heitä
        vasta onkin. Ovat melkein liepeissä kiinni ja myy-
        vät auton takakonteista (kuten Suomessa) vaattei-
        ta, alkoholia ja muuta kyseenalaisesti hankittua
        tavaraa.

        Seurasimme lähellä voitonaukiota, kuinka eräs pa-
        riskunta hoiti kauppojaan huonohkolla menestyksel-
        lä, kun paikalle astui ilmeisesti pariskunnan
        nuorehko (12-14 v.) tytär. Kova palatus kävi ja
        tyttö söi jäätelöä sen kummemmin reagoimatta ja
        vastaili harvakseen. Tyttö oli melkoisen likainen,
        mutta päästyään hieman syrjään, poimi jostain
        miehustan paikkeilta pinon seteleitä, joita ru-
        pesi meistä piittaamatta laskemaan.

        Kaikille mustalaislapsille, joita matkalla näin,
        oli yleistä sangen epäsiisti ja tahrainen ulkoasu.
        Kenties tarkoituksellista, mutta myös monet nais-
        ten asuista, jotka olivat monilla turkoosiin vi-
        vahtavan vaaleanvihreitä perinneasuja, olivat
        epäsiistejä. Vain miehet olivat pukeutuneet ns.
        pukuun, kuten Suomessa.

        Ja, kyllä he erottuvat valtaväestöstä myös ulko-
        näöltään. Heitä on noin 5% kansasta, mutta har-
        vemmin näkyvät lomakohteissa valvonnan vuoksi.
        Ne, jotka näin Mamaiassa, olivat isolla ryhmällä
        kirjautumassa hotelliin, ihan matkalaukkujen kera.
        Eiköhän heilläkin ole omat Hagertinsa.


      • muiden joukossa
        Paikalla ollut kirjoitti:

        Kyllä niitä löytyy. Ja nähtiin useitakin.
        Myös Mamaiassa. Yleensä he ovat kuitenkin vah-
        vasti kiertolaisia Romaniassa ja majapaikat ovat
        auto (täynnä tavaraa) ja jopa karavaanit, mutta
        ovat kuitenkin syrjässä vilkasliikenteisiltä teil-
        tä.

        Taukopaikoilla näimme heitä ja Bukarestissa heitä
        vasta onkin. Ovat melkein liepeissä kiinni ja myy-
        vät auton takakonteista (kuten Suomessa) vaattei-
        ta, alkoholia ja muuta kyseenalaisesti hankittua
        tavaraa.

        Seurasimme lähellä voitonaukiota, kuinka eräs pa-
        riskunta hoiti kauppojaan huonohkolla menestyksel-
        lä, kun paikalle astui ilmeisesti pariskunnan
        nuorehko (12-14 v.) tytär. Kova palatus kävi ja
        tyttö söi jäätelöä sen kummemmin reagoimatta ja
        vastaili harvakseen. Tyttö oli melkoisen likainen,
        mutta päästyään hieman syrjään, poimi jostain
        miehustan paikkeilta pinon seteleitä, joita ru-
        pesi meistä piittaamatta laskemaan.

        Kaikille mustalaislapsille, joita matkalla näin,
        oli yleistä sangen epäsiisti ja tahrainen ulkoasu.
        Kenties tarkoituksellista, mutta myös monet nais-
        ten asuista, jotka olivat monilla turkoosiin vi-
        vahtavan vaaleanvihreitä perinneasuja, olivat
        epäsiistejä. Vain miehet olivat pukeutuneet ns.
        pukuun, kuten Suomessa.

        Ja, kyllä he erottuvat valtaväestöstä myös ulko-
        näöltään. Heitä on noin 5% kansasta, mutta har-
        vemmin näkyvät lomakohteissa valvonnan vuoksi.
        Ne, jotka näin Mamaiassa, olivat isolla ryhmällä
        kirjautumassa hotelliin, ihan matkalaukkujen kera.
        Eiköhän heilläkin ole omat Hagertinsa.

        Joku oli laittanut tälle palstalle kaksi www-sivua Romaniasta. Kiitos !
        Loistavat sivut molemmat.
        Niissä on niin paljon tietoa, että se jäi suurimmaksi osaksi vielä tutkimatta, koska jäin koukkuun katselemaan hienoja ammattivalokuvaajien kuvia ympäri Romaniaa, eri aiheista, niitä on satoja www.spirit.ro:ssa.
        Kuten www.aboutromanissakin.

        Etusivulla (www.spirit.ro)on lause, suurinpiirtein että sivut on alunperin tehty, että Romania opittaisiin tuntemaan jostakin muustakin kuin Draculasta, Hagista ja kadun kulmissa kerjäävistä mustalaisista. Klikkasin sen kohdan auki ja kas ! sieltähän tuli pitkä tarina manneista, jotka ovat Euroopan suurin vähemmistö Romaniassa, 10 % kansasta.
        Useat heistä "ovat siirtyneet töihin" (kerjäämään) ulkomaille, koska siellä ansaitsee paremmin. Juttu on ihan mielenkiintoinen.
        Ja molemmat www-sivut kerrassaan antoisat.
        Kuten monien jutut tässäkin ketjussa.
        Jotkut taas jostain kumman syystä haluavat kaunistella asioita, vai eivätkö he näe, vaikka katsovat ? Tai eivät analysoi näkemäänsä millään lailla.


    • Ovidiu

      Bukarestin metrossa kahdeksan vuotta sitten mannet järjestivät ruuhkan vaunun ovelle ja osittain omaa tyhmyyttänikin menetin lompakon (ajokortti, sata markkaa, muutama tuhat leitä).

      Sen jälkeen en ole lompakkoa käyttänyt missään, koska sen käyttö mahdollistaa helposti varojen menettämisen (olettaen, että siellä on rahaa/kortteja).

      Rahat ja kortit eri taskuihin ja menoksi. Housujen etutaskut ovat parhaat.

      • jos

        pitää kätensä myös taskussa ja kortit ja rahat nyrkin sisällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe