Tulossa olevan toisen lapsemme turvaistuimen sijoittamisesta on tullut pieni ongelma.
Meillä on vuoden 2001 vuosimallia oleva Saab 93.
Haluaisimme sijoittaa vauvan turvaistuimen vänkärin paikalle, koska kaksivuotiaan lapsemme turvaistuin on jo takana. Pitkillä matkoilla olisi hyvä, että ainakin vauvan vieressä istuisi aikuinen.
Nyt on kuitenkin ilmennyt, että maahantuoja kieltää ehdottomasti vänkärin airbagin pois kytkennän väliaikaisestikin. Ainoa turvallinen vaihtoehto olisi siis istuttaa molemmat lapset taakse, ja että me aikuiset istumme itse edessä.
Osaatteko suositella hyvää ja turvallista perheautoa, jossa ei törmää samaan ongelmaan?
Hyvä perheauto?
39
9737
Vastaukset
- meidän auto
Ei nyt aivan uusi, mutta maailman turvallisin auto, se ratkaisi valitessamme autoa.
- v-ehtoa
joissa on tyynyt poiskytkentä
406 (varaus hyvyydestä :-)
A4 (tosin ei kaikissa, oma valinta)
C180 (vaatii Mersun oman jakkaran) - Tilipitappi
Kaikil tavisperheenisillä on Ford Focus tai Volvo:)
- Paras
auto:)
- puhut
Ajamme pitkiä matkoja. Tänäkin kesänä tuhansia kilometrejä ja kaikki on mennyt hyvin.
- minä vaan
Juu.. nissan primera farmari on paras auto:) hyvin on tilaa, ja rattaat mahtuu hyvin kyytiin.Vauvamme on 6kk ja istuu takapenkillä, äitin vieressä.Meidän auto on vuodelta 2000.
- varmaan
minä vaan kirjoitti:
Juu.. nissan primera farmari on paras auto:) hyvin on tilaa, ja rattaat mahtuu hyvin kyytiin.Vauvamme on 6kk ja istuu takapenkillä, äitin vieressä.Meidän auto on vuodelta 2000.
Jos nissania vertaa mihin tahansa muuhun nykyautoon niin se on kivireki eikä mikään auto! Älä ikinä osta tatsunia.
- Xaatana
Pitää ostaa sen verran iso auto, että mahtuu takapenkille molemmat istuimet ja vielä toinen vanhemmista. Sillon vaan pitää nämä Primerat, Focukset ja pikku-Volvot unohtaa ja siirtyä pykälää isompaan luokkaan: Saab95, V70, 407, C5, miksei Mondeokin.
- joujou
Isommasta luokasta pois 407 ja tilalle ehdottomasti mondea ja mazda 6. Mainitsemistasi autoista C5 on aivan mainio tiloiltaan ja muutenkin hyvin varusteltu ja hintakin on kohdallaan.
- Ruoholahti
joujou kirjoitti:
Isommasta luokasta pois 407 ja tilalle ehdottomasti mondea ja mazda 6. Mainitsemistasi autoista C5 on aivan mainio tiloiltaan ja muutenkin hyvin varusteltu ja hintakin on kohdallaan.
Hei sinulla "joujou" ilmeisesti on kokemusta tuosta C5:stä, kun noin ylistät. Meillä on vahvassa harkinnassa C5 farmarin (vm. 2001 tai 2002 mahtuu budjettiin) hankinta ja olis kiva kuulla laajemminkin käyttäjien tuntemuksia autosta. Onko ollut vikoja ja jos niin mitä? Sähkövikoja, muita? Perusvarma käyttöauto meille kuitenkin tarvittais...
Mä en periaatteessa voi uskoa, että ranskalaisten autojen todellinen kestävyys voisi oikeasti olla niin huono kuin pinttyneet legendat antavat ymmärtää. Vai ovatko ne? Ei kai oikeasti huonoja autoja voitaisi niin paljon myydä...
Meillä tärkeänä kriteerinä ovat juuri nämä takapenkin tilat. Kuskin (minä 188cm) taakse kun pitäis mahtua turvaistuin selkä menosuuntaan. Lapsia on kaksi, toinen turvaistuimessa ja toinen vielä kaukalossa. Tämä karsii laskuista pois ymmärtääkseni ainakin Golf-kokoluokan farmarit, 307:sta en ole ihan varma. - Kymi
Ruoholahti kirjoitti:
Hei sinulla "joujou" ilmeisesti on kokemusta tuosta C5:stä, kun noin ylistät. Meillä on vahvassa harkinnassa C5 farmarin (vm. 2001 tai 2002 mahtuu budjettiin) hankinta ja olis kiva kuulla laajemminkin käyttäjien tuntemuksia autosta. Onko ollut vikoja ja jos niin mitä? Sähkövikoja, muita? Perusvarma käyttöauto meille kuitenkin tarvittais...
Mä en periaatteessa voi uskoa, että ranskalaisten autojen todellinen kestävyys voisi oikeasti olla niin huono kuin pinttyneet legendat antavat ymmärtää. Vai ovatko ne? Ei kai oikeasti huonoja autoja voitaisi niin paljon myydä...
Meillä tärkeänä kriteerinä ovat juuri nämä takapenkin tilat. Kuskin (minä 188cm) taakse kun pitäis mahtua turvaistuin selkä menosuuntaan. Lapsia on kaksi, toinen turvaistuimessa ja toinen vielä kaukalossa. Tämä karsii laskuista pois ymmärtääkseni ainakin Golf-kokoluokan farmarit, 307:sta en ole ihan varma.Vaihdoin jokunen kuukausi sitten uudehkoon C5:seen. Mittojen mukaan C5 on kokoluokkansa tilavimpia autoja. Lapset sopii nykyisin hyvin taakse, pari istuu turvatyynyllä ja tavarat sopii perään. Itsekkin mietin pitkään Citroeniä, uskallanko kun kuulee monellaisia juttuja, mutta en ole vielä katunut. C5 on myös malliltaan sen verran vanha, että lastentaudit pitäisi olla jo karsiutunut tai korjattu.
- joujou
Ruoholahti kirjoitti:
Meillä tärkeänä kriteerinä ovat juuri nämä takapenkin tilat. Kuskin (minä 188cm) taakse kun pitäis mahtua turvaistuin selkä menosuuntaan. Lapsia on kaksi, toinen turvaistuimessa ja toinen vielä kaukalossa. Tämä karsii laskuista pois ymmärtääkseni ainakin Golf-kokoluokan farmarit, 307:sta en ole ihan varma.Itselläni autoa ei ole ollut, mutta appiukon autolla olen aina joskus ajanut. Vioista en osaa sanoa mitään, mutta maailma muuttuu ja skodakaan ei ole enää "skooda".
Viisiovisen ja farmarin tilat ovat vakuuttavat. Jos tilaa tarvitsee C5 on varmasti hintaluokassaan kärkikastia. Toinen minkä olen pannut merkille on kattava varustus: kaikki peruskamat ja lisäksi peruutustutka, automaattisesti kääntyvät sivupeilit tms. (vm.2003)
Citroenin erikoisuutena on "kaasujouset" ja mielestäni toimivat hyvin ja meno on pehmoista. Toisaalta voisi luulla, että pitemmän päälle voivat aiheuttaa ongelmia.
- meilläkin...
Tosin ongelmana on kolmannen istuimen sijoittaminen. Saabin takapenkille ei mahdu. Käsittääkseni aivan uusissa autoissa on vaihtoehtoja jo, ainakin -05 astrassa ja sitten citroenissa, mutta ne anturit toimivat ainoastaan oikeanlaisten turvaistuinten kanssa.
Maahantuojat kieltävät käytön, mutta kai niitä kuitenkin käytetään noita airbagien pois kytkemisiä. Tietysti jokaisen oma valinta. Meillä ei kuitenkaan leikitä lasten turvallisuudella, joten ehkäpä sitten autonvaihto on edessä....
Vielä yksi asia: meillä on aina ollut turvaistuimet takana, eikä edes vauvan kanssa ole tullut ongelmia. Pitkillä matkoilla vaan on pidetty kunnollisia huoltotaukoja aina tarvittaessa. Lapsia ei ole opetettu siihen, että joku autossa on viihdyttäjänä, ja ovat siihen kyllä oppineetkin. - Ehdottomasti
vauva takapenkille. Se on kaikille turvallisinta. Kuljettajan ei tarvitse leikkiä kenenkään kanssa, eikä hoitaa ketään ajon aikana ja takapenkki on muutenkin lapsille turvallisin. Myös lapsilla on seuraa toisistaan ja kun ne nukkuu, voi vanhemmat keskustella keskenään kätevämmin kun istuvat vierekkäin etupenkeillä. Meillä on kaikki kaksi lasta ollut alusta asti takapenkillä ja kolmaskin tulee olemaan. Eteensiirtämisestä ei olla edes keskusteltu.
Tietysti huono puoli asiassa on, ettei sitten saa hyvää tekosyytä vaihtaa autoa...- takapenkille
Meillä yksi lapsi (6kk) ja matkustanut aina takapenkillä. Aikuiset istuvat edessä. Ainoa huomioitava seikka näin kesäisin on tuo auringonpaiste, joka pitää blokata pois.
Jos vauva itkee, niin sitten pysähdytään. Vauhdissa ei aleta kurkkimaan takapenkille ettei turma korjaa. - Heh:)
Niinpä:)
- 6-henkinen perhe
Meillä on autona Peugeotin 406, on tilaa, turvaistuimia mahtuu 3 takapenkille riviin, tavaratila on sedanissakin tilava ja dieselinä kestää huoletta 500000km, ainakin meillä, bensakoneet ovat kuulemma heikompia.
Myös edellinen automme oli 406, sekin miehen työn takia diesel, sen mittariin ajettiin 512000km ennenkuin meni vaihtoon, vaihdoimme samanlaisen, uudemman.
Mies ajaa päivittäin 200-400 km aina Keravalta Sodankylään, Mikkelistä Vaasaan, eikä ole ongelmia ollut, kerran on jättänyt välille Rovaniemellä, kun oli pari vuotta sitten kesä-dieseliä tankissa ja pohjoisessa oli yli -30 astetta pakkasta, mutta sehän ei ole auton vika, hyytyisi kaikissa muissakin.
Huollot ovat kalliita, mutta ylimääräisiä korjaamokäyntejä on harvoin, mies sanoo, että jotkut koiranluut pitää vaihtaa n kerran kuussa, se maksaa n satasen. Normaalilla pidolla ei ongelmia, normaali perhe ajaa vuodessa saman minkä meidän autolla kuukaudessa.
Suosittelen, jos jostain saatte vähän käytetyn, vaikka ostettiin mekin ensimmäinen 405 300000km ajettuna, silläkin ajettiin vajaat 500000km ennen kuin vaihdettiin uuteen 406:een. Näitä 406:ia ei enää tehdä, nyt on 407, mutta se on mielestämme pienempi auto kuin 406. Seuraavaksi mies haaveilee Volvon 70-sarjaa, kun merkkiä on pakko vaihtaa ...- 5n hengen autoon?
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että minne se yksi perheenjäsen sijoitetaan?
Vai onko auto farmari, jossa lisäpenkit tavaratilassa?
Itse en hyväksy missään oloissa ilman turvavyötä matkustamista.
- Inhoojaa
Yök!Saab=sukellusvene. Vaihada ny se äkkiä sitikkaan tai pösöön mutta EI IKINÄ opeliin tai
amerikkalaisiin ongelmajätteisiin (autot).- Toinen inhooja
Kukas niitä ranskiksia haluaa?
Sitikka ja Pösö on remonttimiesten unelmia.
Uudenkarheen saa halvalla jos vaan tahtoo maata auton alla.
- Linko
Meillä on kolmelapsinen perhe, joten päädyin VW-kuplaan, vuosimallia -73. Se on ollut meillä itse asiassa jo ennen lapsia. Viime ajat se on seissyt tossa keittiönikkunan alla, ei toimi. Ei me siihen kunnolla mahduttaiskaan. Rahaa säästyy, todella pienet automenot meillä. Bussilla ja fillarilla liikutaan. Itse mieluummin en liiku minnekään. Suosittelen kovasti muillekin.
Ihmiset on rasittavia ja typerä sosiaalisuuden vaatimus huonoista tv-ohjelmista otettu huono malli.- tartte
OIkeassa olet: jos et liiku mihinkään mihin sitä autoa sitten tarvitaan. Lapsillesikin on varmasti vaan hyväksi, että eivät joudu rasittamaan itseään turhilla liikkumisen tuomilla elämyksillä. Kyllä se mummo ja vaari maalaiskunnassa pärjää, menkööt lapset fillarilla sinne, jos haluavat. Näin on.
- Linko
tartte kirjoitti:
OIkeassa olet: jos et liiku mihinkään mihin sitä autoa sitten tarvitaan. Lapsillesikin on varmasti vaan hyväksi, että eivät joudu rasittamaan itseään turhilla liikkumisen tuomilla elämyksillä. Kyllä se mummo ja vaari maalaiskunnassa pärjää, menkööt lapset fillarilla sinne, jos haluavat. Näin on.
Tästä ei aleta vitsailemaan. Anteeksi. On se ilman muuta Elämys lapselle, kun isillä on kallis auto. Eihän junalla voi kaupunkilaistunut maalainen perhettään laitumille kuljetella. Mitä naapuritkin sanoisivat?
- tartte
Linko kirjoitti:
Tästä ei aleta vitsailemaan. Anteeksi. On se ilman muuta Elämys lapselle, kun isillä on kallis auto. Eihän junalla voi kaupunkilaistunut maalainen perhettään laitumille kuljetella. Mitä naapuritkin sanoisivat?
Kuka tässä kallista autosta on puhunut, joillekin auto vaan on välttämätön kuljetusväline. (jos siis haluaa jonnekin kulkea, juna ei vielä kata "ihan" kaikkia suomen kolkkia...)
Itselläni on parhaat lapsuusmuistot kustavin mökillä vietetyistä kesistä. Ongintaa, saunomista, mustikassaoloa, öljylampun valossa akua ankan lukemista, makkaranpaistoa tulella jne.jne. Ilman iskän saab 99:siä ei olisi ko. muistoja.
Koeta vähän avartaa näkökulmaasi, voit yllättyä.
- tästä näemme...
...että kukaan ei vastanneista perehtynyt pointtiisi vaan suu vaahdossa ehdottavat itse omistamiaan automerkkejä. "Se ja se on hyvä koska MINÄ olen semmoisella ajanut" jne. HUOH...
- äiskä ja mazda
Meiltä löytyy mazda 6 farkku ja kolme lasta istuu takana ja kaikilla on istuimet. Keskimmäisen lapsen kasvaessa yli kaukalosta menimme turvaistuinkauppaan ja sovittelimme erilaisia istuimia autoon ennen istuimen ostoa. Huomioon ottaen jos tulee kolmas lapsi miten sopii kaikki istuimet. Koskaan en ole istunut lasten kanssa takapenkillä matkan aikana. Vaan he ovat istuneet siellä keskenään ja esikoinen alkuaikoina yksin. Pysähdytään tarvittaessa ja lapsi/lapset kyllä viihtyvät ilman viihdyttäjää.
- NO juustiin joo
juu...mahtava homma kun teillä, sinulla ja miehelläsi, on kotisleikeissä Mazda...uuumamaaa....Ootko milloin työpaikalla viimeksi naamaas näyttänyt, vai ootko edes kouluja käynyt NIMIM. äiskä ja mazda??
- äiskä ja mazda
Kouluni olen käynyt ja töitä teen kyllä joka päivä yrittäjänä!! Se on ammatin valinta kysymys kuka haluaa ja mitä haluaa elämältään. Ja sitä ei mielestäni pitäisi kenenkään arvostella kateuksissaan.
- 15 lapsen lesta-äiti
Meillä on Spacewagoni ykkös autona. Sinne saadaan näppärästi aina nakeltua lapset sivuovesta sisälle (kuin sillit purkkiin) ja ovi äkkiä kiinni, niin eivät enää lähde ryötit livistämään.
Voi surkija kun sitten sinne autoon saa ittensä suropttua sisälle, niin voi raato kun kuulkaa niitä lapsia on koelaudllakin hyppimässä ja nokka on jokikisellä jumalanlahjalla ikkunaan liiskautuneena. KOita siinä sitten ajaa. Oikeestaan ooonki aatellu, että jumala antaa ja jumnala ottaa, eli olen antanut sen ajamisen vähän niiin kuin herran huomaan,
Niin ne lapset nokka lasiin liiskaantuneena innokkaasti katsovat miten pakanat elävät ja me kirotaan niitä alimpaan...tiiätte kyllä minne...voi suti ja surkija..no helvettiin..-anteksi kun lausuin pahan nimen...seuroissa lupaan pyyttää syntejä anteeksi
Noh. Sunnuntaina mennää sitten 12 aikaan seuoroihin bussilla, joka on vanha katsastamaton Sacia vuosimallia - 69.
Yleensä me akat jäädään sinne seurapaikalle ja isännät porukalla keräävät sitten lasukaiset bussiin ja ajavat kuulemma uimaan lasten kanssa, jopa talvellakin -avaantoonko sitten.
No tulevat pois ja lapset ovat itkuisia ja hikisiä, moni ontuu kävellessään uimisesta ja kakkaaminen sattuu muutaman päivän polskuttelun seurauksena.
Mutta tällain meillä...Jumalan terve teillekin ja siunausta ja anteeksiantamisia.
Että tälleen meillä - oikeestiprimera
Tässä tilanteessa jos yhtään ajattelee lasta/vauvaa, se tulee sijoittaa taakse. Takapenkki on auton turvallisin paikka, oikeeesti. Mä olen valmis vaikka uhraamaan henkeni lapseni puolesta. Siksi sijoitan vauvan taakse, mieluiten keskelle, jos mahtuu.
- Rennosti liikenteess
Tuo on totta, että takapenkin keskellä turvallisin paikka lapselle, mutta se edellyttää sen, että kaikki muutkin on turvallisesti autoon pakattuna eli vöissä ja vyöt oikein asennettuina. Toisaalta se on ihan sama missä siellä istuu jos oikein mällää. Parempi vaan ettei jää kitumaan kun johonkin rekankeulaankin puolisokea ja väsynyt isä ajaa. Auto on niin iso, ettei sieltä edes nähdä ulos kunnolla. Ja koko ajan kauhea hulabaloo päällä ja soittelu, kun epävarmoista ihmisistä kyse. Opetelkaa ajamaan ja huolehtikaa auton kunto; renkaat, ilmanpaineet, alusta jne. Ne tummennetut takalasit ja muut kulissit ovat ihan turhaa jos laitetaan liikenneturvallisuus ja lapsen etu etusijalle. Munanpidennysleikkaus Virossa on hyvä liikenneturvan parantaja!
- Karmeaa
Fisker karmallahan on kätsyä viedä kakaroita kouluun.
- rfegtyujoi
Lestako oot? Jos oot, niin hyppää jojoon!
- ???????????????????
Mitä hvettiä te vastailette v.2005 peräisin olevaan ketjuun.
- Vanhojen kaivaja
Siksi kun ei just nyt oo parempaa tekemistä.
- Eräs erämies
Joo ei lomalla ole parempaa tekemistä kuin notkua täällä. jaksa akan naamaakaan katsella ja panikoita, eli pakko keksiä tekemistä jolla pääsee pois.
Mutta hyvä perheauto on Lada 1200 farmari vuosimallia -90 tai alle. Ihan sata varma ja varmatoiminen menopeli pienille matkoille. Takuulla erottuu joukosta ja saa terveen itsetunnon omaavan analyysin, kun on mukaa ajella Ladalla saattannaaa! Ei vaan saahan autoja edukkaasti siis: Alle 5000€ saa vaikka millaista Primeraa sun muuta käyttöautoa.
- Honda mies
Hyvä vaihtoehto mun mielestä olisi honda stream. Itse ostin tammikuussa ja olen tykännyt tosi paljon. rek 7 h ja tilaa tosi paljon. Eikä ole kallis auto.Itsellä 2 lasta 6 v ja 1,5v ja hyvin mahtuu rattaat muut kamat autoon ja eikä tarvitse tukkia kovinkaan paljon.
- wer3q4twy5heu6i7
Ostatteko te ison auton siksi, että teillä eukko niin ylipainoinen?
- vedänkö tauluun?
Mun mielestä alle 185cm miehentekeleelle ei pitäs myydä kuin max. 800kg painavia autoja joissa moottori korkeintaan 1.5 litranen. Miksilö? No siksi, kun ne ei näe sieltä autosta kunnolla. Naiset voi ajaa isommillakin, kun ne ajaa nokka kiinni ikkunassa. Persejalankin tulisi siis ajaa nenä kiinni ikkunassa eikä muka rennon reteesti..Vitun inha näky kun pieni rillipää ajaa autoa...tekis mieli vetää tauluun!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632