Milloin saa leikata?

Ruusupuska

Nyt aivan tumpelon kysymys, mutta milloin saa ruusuaitaa leikata niin ettei se kovasti kärsisi? Oksat ovat metritolulla pitkiä ja kaatuvat kohta maahan. Haluaisin että ensivuonna se näyttäisi pensaalta :)

Kiitos paljon jos joku viitsii auttaa!

12

15307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimi

      Mikä ruusu se on ?

      • Ruusupuska

        Nyt kysyt vaikeita, se on sellainen kirkkaan pinkkikukkainen peruspuska. Samannäköisiä näkee julkisilla paikoilla ja esim. moottoriteiden maisemoijana. Auttaako yhtään? Kaksi metriä se on pitkä ja haarat ovat siellä korkeuksissa. Tyhmän näköistä kun polvenkorkeudella paistaa päivä läpi.

        Käykö leikkaaminen syksyllä kun lehdet ovat tippuneet, vai alkukeväällä ennenkuin lehtivihreä lähtee liikkeelle? Mistä tiedän milloin se on?


      • Klooni.
        Ruusupuska kirjoitti:

        Nyt kysyt vaikeita, se on sellainen kirkkaan pinkkikukkainen peruspuska. Samannäköisiä näkee julkisilla paikoilla ja esim. moottoriteiden maisemoijana. Auttaako yhtään? Kaksi metriä se on pitkä ja haarat ovat siellä korkeuksissa. Tyhmän näköistä kun polvenkorkeudella paistaa päivä läpi.

        Käykö leikkaaminen syksyllä kun lehdet ovat tippuneet, vai alkukeväällä ennenkuin lehtivihreä lähtee liikkeelle? Mistä tiedän milloin se on?

        Ja koko tuollaisten ruusujen ryhmä leikataan keväällä kun koivut on hiirenkorvalla. Ei siis kalenterin vaan kasvukauden edistymisen mukaan.
        Leikkaa noin 10-25cm mittaisiksi. Katkaise aina heti elävännäköisen silmun yläpuolelta.


      • sari 1
        Klooni. kirjoitti:

        Ja koko tuollaisten ruusujen ryhmä leikataan keväällä kun koivut on hiirenkorvalla. Ei siis kalenterin vaan kasvukauden edistymisen mukaan.
        Leikkaa noin 10-25cm mittaisiksi. Katkaise aina heti elävännäköisen silmun yläpuolelta.

        Jos se on vaikka valamonruusua:

        http://koti.phnet.fi/kapokki/dokut/Ruusut/HTML/valamonruusu_std.jpg

        Tai kerrottukukkaista hansaruusua :

        http://www.kotitaimi.fi/kuvat/kuvagalleria/ruusut/hansaruusu.jpg

        Nitä yleensä käytettään yleisillä paikoilla.Valamonruusu leikataan syksyllä kukinnan jälkeen, koska se kukkii edellisvuoden versoilla.Jo leikaat sen keväällä,silloin se ei kuki sinä kesänä.Tällaisia ruusuja on myös, juhannus-persiankelta-karjalan-neidon-mökin-ja punalehtiruusu.

        Samanvuoden versoilla kukkii taas hansa-kurttu-keiju-kiilto-ja nukkeruusut,ne voi leikata keväällä matalaksi.


      • Ruusupuska
        sari 1 kirjoitti:

        Jos se on vaikka valamonruusua:

        http://koti.phnet.fi/kapokki/dokut/Ruusut/HTML/valamonruusu_std.jpg

        Tai kerrottukukkaista hansaruusua :

        http://www.kotitaimi.fi/kuvat/kuvagalleria/ruusut/hansaruusu.jpg

        Nitä yleensä käytettään yleisillä paikoilla.Valamonruusu leikataan syksyllä kukinnan jälkeen, koska se kukkii edellisvuoden versoilla.Jo leikaat sen keväällä,silloin se ei kuki sinä kesänä.Tällaisia ruusuja on myös, juhannus-persiankelta-karjalan-neidon-mökin-ja punalehtiruusu.

        Samanvuoden versoilla kukkii taas hansa-kurttu-keiju-kiilto-ja nukkeruusut,ne voi leikata keväällä matalaksi.

        Paljon kiitoksia valaisevista vastauksista ja kuvista! Ruusuni näyttäisi olevan tuota valamonruusua, ja hyvä niin, sillä en millään malttaisikaan odottaa kevääseen asti leikkaamista. Talvella harmaana törröttävä risukko on todella ankea näky.. Sormet alkoi syyhyämään, menenkin heti leikkaamaan jos ei kerran tarvitse odottaa edes lehtien tippumista!

        Kiitos!


      • Klooni.
        Ruusupuska kirjoitti:

        Paljon kiitoksia valaisevista vastauksista ja kuvista! Ruusuni näyttäisi olevan tuota valamonruusua, ja hyvä niin, sillä en millään malttaisikaan odottaa kevääseen asti leikkaamista. Talvella harmaana törröttävä risukko on todella ankea näky.. Sormet alkoi syyhyämään, menenkin heti leikkaamaan jos ei kerran tarvitse odottaa edes lehtien tippumista!

        Kiitos!

        Katso tämä linkki. Sarinkin olisi syytä katsoa.
        Oikea leikkausajankohta on kevät.
        Minä en ole harrastelija itsekkään vaan puutarha-alan ammattilainen. Olen urani aikana leikannut paljon Valmonruusuja. Viimeksi tänä vuona

        http://www.yle.fi/puutarhaunelmia/index.php/kysy/926/.


      • jotain tiedän
        Ruusupuska kirjoitti:

        Paljon kiitoksia valaisevista vastauksista ja kuvista! Ruusuni näyttäisi olevan tuota valamonruusua, ja hyvä niin, sillä en millään malttaisikaan odottaa kevääseen asti leikkaamista. Talvella harmaana törröttävä risukko on todella ankea näky.. Sormet alkoi syyhyämään, menenkin heti leikkaamaan jos ei kerran tarvitse odottaa edes lehtien tippumista!

        Kiitos!

        leikkaa lokakuussa, ei nyt tai sitten keväällä heti kun lumet on sulaneet


      • en harrastelija minäkään
        Klooni. kirjoitti:

        Katso tämä linkki. Sarinkin olisi syytä katsoa.
        Oikea leikkausajankohta on kevät.
        Minä en ole harrastelija itsekkään vaan puutarha-alan ammattilainen. Olen urani aikana leikannut paljon Valmonruusuja. Viimeksi tänä vuona

        http://www.yle.fi/puutarhaunelmia/index.php/kysy/926/.

        Kloonille,en ole sari,mutta jotain minäkin tiedän.
        Sanon,aivan sama koska leikkaa,ne sietävät HYVIN alasleikkausta syksyllä.Sen verran olen minäkin leikannut.Kai jokainen haluaa että pensas kukkii kesällä,eikä vasta seuraavana vuonna.Ei puutarhaa hoideta kirjojen mukaan,vaan kokemuksella.

        Tässä sarin versio,
        Valamonruusu leikataan syksyllä kukinnan jälkeen, koska se kukkii edellisvuoden versoilla.Jos leikkaat sen keväällä,silloin se ei kuki sinä kesänä.

        Kloonin versio,Valamonruusu kukkii edelliskesän versoilla, joten jos ne kaikki leikataan pois keväällä, kukinta jää tältä vuodelta väliin. Ensi vuonna kukkivat tänä kesänä kasvavat versot.


      • Klooni.
        en harrastelija minäkään kirjoitti:

        Kloonille,en ole sari,mutta jotain minäkin tiedän.
        Sanon,aivan sama koska leikkaa,ne sietävät HYVIN alasleikkausta syksyllä.Sen verran olen minäkin leikannut.Kai jokainen haluaa että pensas kukkii kesällä,eikä vasta seuraavana vuonna.Ei puutarhaa hoideta kirjojen mukaan,vaan kokemuksella.

        Tässä sarin versio,
        Valamonruusu leikataan syksyllä kukinnan jälkeen, koska se kukkii edellisvuoden versoilla.Jos leikkaat sen keväällä,silloin se ei kuki sinä kesänä.

        Kloonin versio,Valamonruusu kukkii edelliskesän versoilla, joten jos ne kaikki leikataan pois keväällä, kukinta jää tältä vuodelta väliin. Ensi vuonna kukkivat tänä kesänä kasvavat versot.

        En väittele näillä palstoilla. Minulla ei ole pätemisen tarvetta. Työssäni saan tarpeeksi päteä.
        Katsoitko ehkä missä kunnossa aloittaja sanoi ruusujensa olevan. Ruusuille tekee alasleikkaus tuossa tilanteessa erittäin hyvää.
        Katsoitko myös linkkini. Siinä oli myös asiantuntijan mielipide. Kumosit kirjat täysin. Niihin kootaan juuri käytännön kokemusta ja tutkimustietoutta. Varmistussoitto Suomen johtaville ruusuasiantuntijoille vahvisti käsitykseni oikeaksi. Jos olet niin pätevä niin tule mukaan ruusujen viljelyn/kasvatuksen editämiseen. Minä olen valtakunnallisessa hankkeessa.
        Tuo ajankohta on tosiaan se minkä sanoin. Ei ruusualan erikoisihmiset vain huvikseen pidä sinun kiusalla sitä sopivana.
        Kuten mainitsin olen viimeksi tänä vuona leikannut suuren määrän Valamonruusua. Olen leikannut niitä niin monena keväänä etten muistakkaan.
        Tuolla leikkausajankohdalla on merkitystä paljonkin jos tulee vaikea joko syksy, talvi tai kevät. Oikealla ajankohdalla poistuu riskit lähes täysin. Et näköjään tiedä niistä riskeistä koska sanot ettei ajankohdalla ole väliä. Kyllä sillä on joskus paljonkin.


      • vaan
        Klooni. kirjoitti:

        En väittele näillä palstoilla. Minulla ei ole pätemisen tarvetta. Työssäni saan tarpeeksi päteä.
        Katsoitko ehkä missä kunnossa aloittaja sanoi ruusujensa olevan. Ruusuille tekee alasleikkaus tuossa tilanteessa erittäin hyvää.
        Katsoitko myös linkkini. Siinä oli myös asiantuntijan mielipide. Kumosit kirjat täysin. Niihin kootaan juuri käytännön kokemusta ja tutkimustietoutta. Varmistussoitto Suomen johtaville ruusuasiantuntijoille vahvisti käsitykseni oikeaksi. Jos olet niin pätevä niin tule mukaan ruusujen viljelyn/kasvatuksen editämiseen. Minä olen valtakunnallisessa hankkeessa.
        Tuo ajankohta on tosiaan se minkä sanoin. Ei ruusualan erikoisihmiset vain huvikseen pidä sinun kiusalla sitä sopivana.
        Kuten mainitsin olen viimeksi tänä vuona leikannut suuren määrän Valamonruusua. Olen leikannut niitä niin monena keväänä etten muistakkaan.
        Tuolla leikkausajankohdalla on merkitystä paljonkin jos tulee vaikea joko syksy, talvi tai kevät. Oikealla ajankohdalla poistuu riskit lähes täysin. Et näköjään tiedä niistä riskeistä koska sanot ettei ajankohdalla ole väliä. Kyllä sillä on joskus paljonkin.

        Kukahan tässä nyt haluaa päteä ?!?


      • maji
        vaan kirjoitti:

        Kukahan tässä nyt haluaa päteä ?!?

        AINA kun haluan katsoa miltä tahansa keskustelupalstalta mitä tahansa asiaa saadakseni jonkinlaisen keskivertototuuden mistä tahansa asiasta, keskustelu muuttuu nokitteluksi ja toinen toisensa mollaamiseksi; mutta että täälläkin..kun niinkin ihanasta asiasta kuin valamonruususta halusin saada leikkausinfoa...
        huoh!!!.... :(((( kai mä ny sit leikkaan...joskus ku muistan, viitsin, ehdin.
        Ruskaista syksyä :))


    • ruusunoviisi

      Meilläkin on "uudessa" kodissamme valamonruusupuska, josta jo poistin kasallisen kuivia oksia. Sitä on niin laajalti, että voisin kokeilla leikata puolet siitä matalaksi nyt ja loput keväällä.

      Voikohan noista pensaista kaivella juurista asti varsia ja istutella niitä muualle? Vai olisiko parempi ostaa terveet taimet jostain? Nuo ruusut olivat aika hailakan vihreitä lehdiltään ja marjoja tuli vain kourallinen. Ehkä ne ovat tulleet elämänsä päähän? Vai uudistuuko ruusu, kun sen leikkaa ja sitä lannoittaa? Millaista lannoitusta pitäisi käyttää, luomupihalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe