Jättiläisukonputki

Pine Kuusman

Puutarhakauppias myi minulle pullon Myyrämuuri -ainetta. Luonnollinen koivutisle kuulema on tehokas tuholaisten karkote/hajuste. Keltiäiset sain jo hätisteltyä.

No kokeilin huvikseni ainetta ongelmalliselle jättiläisukonputkelle puutarhassani. Katkaisin ukonputken rungostaan ja lorautin ainetta putkeen. Viikon sisällä putki juuristoineen tummui ja eipä enää kuki tai kasva. Myyrät hävisivät samalla alueelta.

Ainetta ei suositella ohjeissakaan viherosille kuin laimennettuna, puun rungolle sitä voi tai saa roiskua. Pääasiassahan ainetta suositellaan imeytettäväksi kuorikatteeseen tai taimisuojiin/harsoon. Ukonputkelle se ei nähtävästi kelpaa juomaksi. Nyt laitan kyllä ainetta seuraavaksi jokaiseen ukonputkeen.

16

7958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iloinen uutinen!

      Kerro lisää kokemuksistasi ko.aineesta. Sekä myyrät että jättiputki ovat viheliäisiä ja kaikki torjuntakeinot otetaan ilolla vastaan. Jos tuote on luonnontuote, mahtaako sen vaikutus olla kovin pitkä ja pitääkö torjunta uusia kuinka usein?

      • Kamala kasvi

        Kesämökkikunnassani on asumaton talovanhus, jonka piha on täynnä jättiputkea, joka levittäytyy jo tien toiselle puolellekin metsään.
        Onko kunnalla mitään mahdollisuutta hoitaa putket pois, sillä maa on tietenkin yksityisomistuksessa.


      • Triffidi
        Kamala kasvi kirjoitti:

        Kesämökkikunnassani on asumaton talovanhus, jonka piha on täynnä jättiputkea, joka levittäytyy jo tien toiselle puolellekin metsään.
        Onko kunnalla mitään mahdollisuutta hoitaa putket pois, sillä maa on tietenkin yksityisomistuksessa.

        Tavallinen ukonputki, kaukasianjättiputki, persianjättiputki, sosnovskynjättiputki, siperianjättiputki, amerikkalainen jättipersilja ja muut heracleum-lajit ovat aggressiivisia leviäjiä.
        Ne on hävitettävä viipymättä millä tahansa jopa kysymättä lupaa yksityisiltä maanomistajilta. Meidän perhe on hävittänyt hyvällä menestyksellä kesämökkimme pihalta niittämällä, kaatamalla kiehuvaa vettä juuriin katkaistujen putkien kautta ja lipeää niiden päälle. Vähän ajan kuluttua maata on myrkytetty "Round Up'illa".
        Niiden lehdillä on polttava vaikutus, jos iho koskee lehtiin, varsiin ja kukkiin helteisen auringonpaisteen aikana. Iho punertuu ja jopa kiehuu rakkuloille vähän ajan kuluttua. Parantuminen kestää kauan ja ihoon jää pigmenttiläisköjä loppuiäksi.

        Legenda kertoo kuulemma, että jossakin päin Eurooppaa tai pohjois-Amerikkaa tai jopa Suomessakin joku pikkulapsi on kuollut saatuaan vakavia palovammoja jättiputkien koskettuaan häneen, kun hän on eksynyt jättiputkiviidakkoon. Palovammat ovat tulehtuneet ja mädänneet aiheuttaen verenmyrkytyksen.
        Useat ihmiset ovat joutuneet sairaalahoitoon koskettuaan jättiputkia.

        70-luvun rokkibändi Genesis on tehnyt jopa oman biisin jättiputkien kunniaksi "The Return Of The Giant Hogweed" levyssään "Nursery Cryme", koska jo silloin jättiputket olivat vakava ongelma Britanniassa. Britit pitävät jättiputkeja todellisina triffideinä, avaruudesta tulleina ja omin jaloin liikkuvina ihmisiä tappavina petokasveina TV-sarjan "Triffidien kosto" mukaan.
        Myös Suomessa on perustettu äskeittäin rokkibändi "Giant Hogweed Orchestra".

        Katsokaa linkkejä:
        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=882108
        http://jyvaskyla.fi/japa/ukonputki.htm

        Ciceroa soveltaen minä olen muuten sitä mieltä, että jättiputket on hävitettävä.

        Terveisin Triffidi


      • Triffidi
        Triffidi kirjoitti:

        Tavallinen ukonputki, kaukasianjättiputki, persianjättiputki, sosnovskynjättiputki, siperianjättiputki, amerikkalainen jättipersilja ja muut heracleum-lajit ovat aggressiivisia leviäjiä.
        Ne on hävitettävä viipymättä millä tahansa jopa kysymättä lupaa yksityisiltä maanomistajilta. Meidän perhe on hävittänyt hyvällä menestyksellä kesämökkimme pihalta niittämällä, kaatamalla kiehuvaa vettä juuriin katkaistujen putkien kautta ja lipeää niiden päälle. Vähän ajan kuluttua maata on myrkytetty "Round Up'illa".
        Niiden lehdillä on polttava vaikutus, jos iho koskee lehtiin, varsiin ja kukkiin helteisen auringonpaisteen aikana. Iho punertuu ja jopa kiehuu rakkuloille vähän ajan kuluttua. Parantuminen kestää kauan ja ihoon jää pigmenttiläisköjä loppuiäksi.

        Legenda kertoo kuulemma, että jossakin päin Eurooppaa tai pohjois-Amerikkaa tai jopa Suomessakin joku pikkulapsi on kuollut saatuaan vakavia palovammoja jättiputkien koskettuaan häneen, kun hän on eksynyt jättiputkiviidakkoon. Palovammat ovat tulehtuneet ja mädänneet aiheuttaen verenmyrkytyksen.
        Useat ihmiset ovat joutuneet sairaalahoitoon koskettuaan jättiputkia.

        70-luvun rokkibändi Genesis on tehnyt jopa oman biisin jättiputkien kunniaksi "The Return Of The Giant Hogweed" levyssään "Nursery Cryme", koska jo silloin jättiputket olivat vakava ongelma Britanniassa. Britit pitävät jättiputkeja todellisina triffideinä, avaruudesta tulleina ja omin jaloin liikkuvina ihmisiä tappavina petokasveina TV-sarjan "Triffidien kosto" mukaan.
        Myös Suomessa on perustettu äskeittäin rokkibändi "Giant Hogweed Orchestra".

        Katsokaa linkkejä:
        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=882108
        http://jyvaskyla.fi/japa/ukonputki.htm

        Ciceroa soveltaen minä olen muuten sitä mieltä, että jättiputket on hävitettävä.

        Terveisin Triffidi

        Kuulemma Venäjällä, Amerikassa ja Kanadassa jättiputkikasvustoja on hävitetty liekinheittimillä.
        Jos te havaitsette jonkun jättiputken kasvavan jossakin, teidän on ilmoitettava kunnallisiin ja valtakunnallisiin rakennus-tai ympäristövirastoihin. Viime viikolla minä olen katkaissut jo niitettyjen jättiputkien juuria poikki kapeakärkisellä lapiolla. Myöhemmin joku muu henkilö myrkyttää kyseistä kasvupaikkaa, jos taimia havaitaan taas.

        T: Triffidi (nimimerkki on valittu 80-lukuisen brittiläisen scifi-TV-sarjan mukaan)


      • Pine Kuusman

        ei ole tarvinnut uusia, ainakaan vielä. Putki on pysynyt mustana. Aine tuntuu pitävän hajuvaikutusta sateen jälkeenkin. Koivutisleestähän julkaisi MTT juuri tiedotetta. Ks. http://www.mtt.fi


      • ???
        Kamala kasvi kirjoitti:

        Kesämökkikunnassani on asumaton talovanhus, jonka piha on täynnä jättiputkea, joka levittäytyy jo tien toiselle puolellekin metsään.
        Onko kunnalla mitään mahdollisuutta hoitaa putket pois, sillä maa on tietenkin yksityisomistuksessa.

        Luin huvittuneena, kuinka "hirveä kasvi" joku jättiputki on.
        Edellämainitut kasvit eivät ole kovin pitkäikäisiä ja ne leviävät vain siementen avulla... ei esimerkiksi juurien kautta.

        Pohjoissuomessa kasvi tarvitsee hyvän kasvumaan eikä kasvatus onnistu aina yrittämälläkään.

        Joku herkkäihoinen voi saada oireita pienestäkin kosketuksesta aurinkoisena päivänä, itse en ole koskaan saanut mitään palohaavoja jättiputkista, mutta sensijaan idänunikoista ja palsternakasta olen.

        Asiallinen valistus on paikallaan, turha vouhotus pois!


      • puutarhureille
        ??? kirjoitti:

        Luin huvittuneena, kuinka "hirveä kasvi" joku jättiputki on.
        Edellämainitut kasvit eivät ole kovin pitkäikäisiä ja ne leviävät vain siementen avulla... ei esimerkiksi juurien kautta.

        Pohjoissuomessa kasvi tarvitsee hyvän kasvumaan eikä kasvatus onnistu aina yrittämälläkään.

        Joku herkkäihoinen voi saada oireita pienestäkin kosketuksesta aurinkoisena päivänä, itse en ole koskaan saanut mitään palohaavoja jättiputkista, mutta sensijaan idänunikoista ja palsternakasta olen.

        Asiallinen valistus on paikallaan, turha vouhotus pois!

        Näin on,itse olen repinyt paljain käsin,en ole koskaan laittanut kamalia suojavaatteita päälle.Mitään ei ole tullut.Eihän se leviä pihassa,kun vain VIITSII leikata kukat pois,niiden kukittua,ettei anna siementää.Komea kasvi.


      • äiti
        ??? kirjoitti:

        Luin huvittuneena, kuinka "hirveä kasvi" joku jättiputki on.
        Edellämainitut kasvit eivät ole kovin pitkäikäisiä ja ne leviävät vain siementen avulla... ei esimerkiksi juurien kautta.

        Pohjoissuomessa kasvi tarvitsee hyvän kasvumaan eikä kasvatus onnistu aina yrittämälläkään.

        Joku herkkäihoinen voi saada oireita pienestäkin kosketuksesta aurinkoisena päivänä, itse en ole koskaan saanut mitään palohaavoja jättiputkista, mutta sensijaan idänunikoista ja palsternakasta olen.

        Asiallinen valistus on paikallaan, turha vouhotus pois!

        Sanopa tuo 4-vuotiaalle pojalleni jolla on kasvoissa erittäin kipeä ja märkivä "palovamma" kun kaatui viereisestä pihasta ojan penkalle levinneeseen ukoputkipuskaan. Ei saa kunnolla nukuttua öisin kun särkee ja sattuu, ja saapa nähdä miten pahat arvet jää. Eikä hänellä ole ikinä ollut mitenkään herkkä iho tai minkäänlaista allergiaa. Joten enpä pitäisi tuota "vouhotusta" mitenkään turhana.

        Sitäpaitsi kyseessähän on suomen luontoon kuulumaton erittäin agressiivisesti leviävä ja kaiken tieltään raivaava (kirjaimellisesti, sillä juuristo erittää muuta kasvillisuutta tappavaa ainetta) kasvi, jonka siemenet (joita yksi kasvi tuottaa tuhansia) säilyvät itämiskelpoisina maassa jopa kymmeniä vuosia.


      • ???
        äiti kirjoitti:

        Sanopa tuo 4-vuotiaalle pojalleni jolla on kasvoissa erittäin kipeä ja märkivä "palovamma" kun kaatui viereisestä pihasta ojan penkalle levinneeseen ukoputkipuskaan. Ei saa kunnolla nukuttua öisin kun särkee ja sattuu, ja saapa nähdä miten pahat arvet jää. Eikä hänellä ole ikinä ollut mitenkään herkkä iho tai minkäänlaista allergiaa. Joten enpä pitäisi tuota "vouhotusta" mitenkään turhana.

        Sitäpaitsi kyseessähän on suomen luontoon kuulumaton erittäin agressiivisesti leviävä ja kaiken tieltään raivaava (kirjaimellisesti, sillä juuristo erittää muuta kasvillisuutta tappavaa ainetta) kasvi, jonka siemenet (joita yksi kasvi tuottaa tuhansia) säilyvät itämiskelpoisina maassa jopa kymmeniä vuosia.

        Olet oikeassa, mutta turhanpäiväinen pelottelu ei ole hyväksi asian kannalta.
        Vain asiallinen tieto kasvin lisääntymisestä ja ominaisuuksista auttaa ihmisiä ymmärtämään asian ja hallitsemaan tilanteen.
        Ihan ensimmäisenä kasvin siemenet pitää hävittää ennen niiden kypsymistä, eikä hakata pensastoja ja levittää näin siemeniä edelleen.
        Itävät nuoret taimet on helppo hävittää katkaisemalla pääjuuren ennen niiden varttumista ja kyllä ne vanhatkin saa hengiltä.


      • Japadabaduu
        Triffidi kirjoitti:

        Tavallinen ukonputki, kaukasianjättiputki, persianjättiputki, sosnovskynjättiputki, siperianjättiputki, amerikkalainen jättipersilja ja muut heracleum-lajit ovat aggressiivisia leviäjiä.
        Ne on hävitettävä viipymättä millä tahansa jopa kysymättä lupaa yksityisiltä maanomistajilta. Meidän perhe on hävittänyt hyvällä menestyksellä kesämökkimme pihalta niittämällä, kaatamalla kiehuvaa vettä juuriin katkaistujen putkien kautta ja lipeää niiden päälle. Vähän ajan kuluttua maata on myrkytetty "Round Up'illa".
        Niiden lehdillä on polttava vaikutus, jos iho koskee lehtiin, varsiin ja kukkiin helteisen auringonpaisteen aikana. Iho punertuu ja jopa kiehuu rakkuloille vähän ajan kuluttua. Parantuminen kestää kauan ja ihoon jää pigmenttiläisköjä loppuiäksi.

        Legenda kertoo kuulemma, että jossakin päin Eurooppaa tai pohjois-Amerikkaa tai jopa Suomessakin joku pikkulapsi on kuollut saatuaan vakavia palovammoja jättiputkien koskettuaan häneen, kun hän on eksynyt jättiputkiviidakkoon. Palovammat ovat tulehtuneet ja mädänneet aiheuttaen verenmyrkytyksen.
        Useat ihmiset ovat joutuneet sairaalahoitoon koskettuaan jättiputkia.

        70-luvun rokkibändi Genesis on tehnyt jopa oman biisin jättiputkien kunniaksi "The Return Of The Giant Hogweed" levyssään "Nursery Cryme", koska jo silloin jättiputket olivat vakava ongelma Britanniassa. Britit pitävät jättiputkeja todellisina triffideinä, avaruudesta tulleina ja omin jaloin liikkuvina ihmisiä tappavina petokasveina TV-sarjan "Triffidien kosto" mukaan.
        Myös Suomessa on perustettu äskeittäin rokkibändi "Giant Hogweed Orchestra".

        Katsokaa linkkejä:
        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=882108
        http://jyvaskyla.fi/japa/ukonputki.htm

        Ciceroa soveltaen minä olen muuten sitä mieltä, että jättiputket on hävitettävä.

        Terveisin Triffidi

        Kesä lähestyy, jättiläisukonputkin torjunta tulee pikkuhiljaa ajankohtaiseksi. Alla olevasta linkistä löydät vinkkejä jättiläisukonputken torjumiseksi. Meillä Jyväskylässä on jo muutaman vuoden aikana menestykseksäästi torjuttu viheliäistä putkea organisoidusti.


        http://www.jyvaskyla.fi/japa/ukonputkiyleista.htm


    • pate

      Paljonko makso myyrämuuri? Mulla pieni pellon pätkä "hoitamaton monta vuotta" jossa kasvaa paljon lupiinia ja putkia. Olen niittäny kesän aikana useamman kerran lupiinit meni, mut putki tekee kukkia aina vaan. Ei kasva enään pituutta mut kukkia tekee jatkuvasti pisimmät enään n.30cm korkeita. Usko alkaa loppua. Ja ens kesänä taas tiedossa lupiinien kanssa sama sota ja putketkaan ei varmaan katoa mihinkään.

      • Pine Kuusman

        Agrimarketissa oli 13 euron nurkilla litra.


    • vanhapuutarhuri

      myrkytä ukonputki keväällä kun lehdet ovat pehmeät roundupilla häviää varmasti pitää tehdä ueampana vuonna olen kokoillut

      • palovammmojaaa

        varsin viheliäs kasvi tämä jättiputki on!!!

        Myrkkyä vaan persiiseen!
        Nimittäin lähtee juurista aina vaan uudeelleen ja jos yksikin on päässyt siementämään siemenet niin niitähän sitten riittää.Ja siemen lähtee sitten kasvamaan milloin haluaa,siis ei välttämättä seuraavana keväänä vaan esim vasta 10v päästä!!!!!
        Ei sitä jaksa kaivaa lapiolla niin kunnolla pois maasta...varsinkaan jos taimia on satoja jopa tuhansia.(kuten meillä!!!!)
        Myrkyt otettiin käyttöön kun kunta vielä jakoi tähän tarkoitukseen ilmaiset myrkyt.

        Se vie vähitellen tilaa muilta kasveilta ja leviäminen on todella rajua.Joten ei mitään HYSSYTTELYÄ tämän kasvin kanssa.


    • arska/a

      Mistähän saisi niitä siemeniä että pääsis kylvö touhuihin?

    • Suloinen myrkynkeitt

      Naapuristossamme kasvaa siellä täällä näitä Jättiläisukonputkia.

      Minä olen koiraa ulkoiluttaessa ottanut RoundUp -sumutepullon mukaan, ja

      ruiskassut jättiputken lehdille keneltäkään kysymättä.

      RoundUpista olen tehnyt huomattavasti vahvemman laimennoksen kuin mitä

      ohjeessa neuvotaan, ja ukonputket ovat todella kadonneet!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe