VOLVO aqad41 KESTÄVYYS???

moottorinvaihtaja....

onko todella niin ettei palstan lukijoilla ole negatiivista palautetta volvon 41 sarjan 200 hv diesel koneista....

11

10053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsastusmies-1

      Tärkein kriteeri moottorin kestävyyden kannalta on kuinka talvisäilytykset ovat hoidettu. Samoin säännöllinen huolto ja ylläpito merkitsevät enemmän kestävyyden kannalta kuin tunnit tai vuodet.
      Itse vaihdoin 12 kautta/1 500 h ajetun AQAD 41:sen KAD 43:seen muutama vuosi sitten.
      Tärkein syy oli TEVAn (nykyisen IFin) venevakuutus joka korvaa alle 10 vuotiaan moottorin "yllättävän/odottamattoman" rikkoontumisen.
      Seuraava syy oli tehon, tai oikeammin alakierrosväännön, riittämättömyys.
      Moottorin kunto sinänsä ei arveluttanut ollenkaan, muuten kuin tuo yllättävä rikkoontuminen ilman vakuutussuojaa.
      Moottori oli itseni huoltama alusta alkaen, ja se meni vaihtoon hyvästä hinnasta ja myytiin edelleen jopa ennen kuin se oli irrotettu veneestäni.
      Vaihtoehto olisi ollut ottaa moottori ulos veneestä 12 vuoden jälkeen ja teettää laaja perushuolto.
      Itse moottori kestää kyllä yleensä, mutta ne lukuisat apulaitteet moottorin ympärillä ovat usein se heikko lenkki:
      - jäähdyttimet (vesi/vesi, Öljy/vesi, imuilma/vesi jne.)
      - turbo
      - laturi
      - vetolaite varusteineen (trimmi)
      - tiivisteet

      Näiden kuntoon vaikuttaa eniten aiemmin mainitsemani talvisäilytys ja se kuinka moottoria on käytetty.
      Mikäli jäähdytysnesteet, öljyt ja kaikki suodattimet ovat säännöllisesti vaihdettu, moottoria on käytetty säännöllisesti (ei seisonut pitkiä jaksoja ajamattomana), sitä ei ole pitkä-aikaisesti ylirasitettu termisesti ja se on huolellisesti säilötty talvien varalle syksyisin, en epäile ollenkaan etteikö 3 000 tuntia ole helposti saavutettavissa. Omalla kohdallani se tarkoittaisi 24 kautta ! !

      Tuttavapiirissä on lukuisia veneitä joissa on 1987 - 1990 asennettuja Volvoja ja ne toimivat vieläkin täysin luotettavasti.

      Mikäli ostat käytetyn moottorin, tulee huomioida seuraavat seikat:
      - saat moottorin jopa alle puoleen hintaan verrattuna uuteen
      - kun teetät merkkiliikkeessä perushuollon jossa käydään läpi koko moottori kaikkine apulaitteineen, uskon että saat edulliseen hintaan hyvin toimivan ja vielä pitkään palvelevan moottorin.
      Tuollainen peruskunnostus ei yleensä maksa lähellekään hintaeroa uuteen moottoriin.

      Sitten ei kun hyvin hoidettua vaihtomoottoria etsimään !

    • kun hoitaa

      Omilla 41A Volvoilla on ajettu 3300 tuntia eivätkä ne vielä tuntien puolesta ole vanhoja, vuosia on jo 16. Viranomaiset aikoinaan noilla koneilla vetelivät 10.000 tuntia ennen avaamista ja peruskorjausta.
      Ongelmia on lähinnä hillitön savutus kylmänä, koneen vesiputkiliitokset ihmeellisiä tökkäysliitoksia, saa olla tarkkana huoltohommissa kun purkaa ja kokoaa pelejä.
      Älkää käyttäkö muita kuin luokituksen mukaisia öljyjä !

      • Casperi

        Mistä se savutus johtuu ja onko sille mitään teehtävissä. Itsellä samanlainen kone, suuttimet ja turbo on huollettu


      • Katsastusmies-1
        Casperi kirjoitti:

        Mistä se savutus johtuu ja onko sille mitään teehtävissä. Itsellä samanlainen kone, suuttimet ja turbo on huollettu

        AQAD:ssä vuosimallia 1987 - 199x en muista, ominaisuuteen kuuluu savuaminen kylmänä. Pakosarjan mutkaan tehtiin solenoidilla ohjattu pakokaasujarru lisäämään ns. pakosarjan vastapainetta ja sitä kautta nopeampaan lämpenemiseen/lämpimänä pysymiseen tyhjäkäynillä. Ei auttanut. Omaan AQAD 41:seen vm. 1989 kuului jo hehkutulpatkin joita hehkutettiin 2 minuuttia enne starttia, eikä sekään auttanut. VOLVOn pojat kun eivät uskoneet valitustani ja reklamaatiotani tulivat paikalle ja yhdessä todettiin että ilman kaasunaamaria ei ankkuria voi nostaa veneen perässä :)
        Kun tuo AQAD:eitten omistajien mutina savuttamisen suhteen jatkui suuttimia muutettiin ja kehitettiin ja tehtiin muitakin muutoksia. Myöhemmät versiot 41:sestä B-malli muistaakseni, ei savuta ollenkaan siihen malliin kuin nuo alkupään koneet.
        Joskus aikoinaan tiedustelin että voiko moottoriini tehdä vastaavat muutokset, sain vastaukseksi että ei välttämättä, ja ainakin muutoksille tulisi kohtuuton hinta.
        Eli sen saamarin savuttamisen kanssa täytyy vain oppia tulemaan toimeen. Esimerkiksi niin että käynnistää koneen vasta kun on ankkuri ylhäällä tai köydet irti laiturista :) Ellei kelin puolesta voi näin menetellä ei savukaan sitten kovan kelin/tuulen vuoksi niin haittaa. Tyynellähän se näkyy ja vaivaa :)
        Nykyinen KAD 43 ei savuta nimeksikään edes kylmänä.


      • JRxxx
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        AQAD:ssä vuosimallia 1987 - 199x en muista, ominaisuuteen kuuluu savuaminen kylmänä. Pakosarjan mutkaan tehtiin solenoidilla ohjattu pakokaasujarru lisäämään ns. pakosarjan vastapainetta ja sitä kautta nopeampaan lämpenemiseen/lämpimänä pysymiseen tyhjäkäynillä. Ei auttanut. Omaan AQAD 41:seen vm. 1989 kuului jo hehkutulpatkin joita hehkutettiin 2 minuuttia enne starttia, eikä sekään auttanut. VOLVOn pojat kun eivät uskoneet valitustani ja reklamaatiotani tulivat paikalle ja yhdessä todettiin että ilman kaasunaamaria ei ankkuria voi nostaa veneen perässä :)
        Kun tuo AQAD:eitten omistajien mutina savuttamisen suhteen jatkui suuttimia muutettiin ja kehitettiin ja tehtiin muitakin muutoksia. Myöhemmät versiot 41:sestä B-malli muistaakseni, ei savuta ollenkaan siihen malliin kuin nuo alkupään koneet.
        Joskus aikoinaan tiedustelin että voiko moottoriini tehdä vastaavat muutokset, sain vastaukseksi että ei välttämättä, ja ainakin muutoksille tulisi kohtuuton hinta.
        Eli sen saamarin savuttamisen kanssa täytyy vain oppia tulemaan toimeen. Esimerkiksi niin että käynnistää koneen vasta kun on ankkuri ylhäällä tai köydet irti laiturista :) Ellei kelin puolesta voi näin menetellä ei savukaan sitten kovan kelin/tuulen vuoksi niin haittaa. Tyynellähän se näkyy ja vaivaa :)
        Nykyinen KAD 43 ei savuta nimeksikään edes kylmänä.

        41 A- ja B-malleja valmistaa samanaikaisesti? Itselläni on B-malli vuodelta 1991. Ei savuta mitenkään hirmuisesti; toki kylmänä startin jälkeen ja ensimäisessä liukuunkiihdytyksessä, muttei muuten. En tosin tiedä, mikä sitten on on paljon, mutta ainakaan en ole kokenut savutuksen millään tavalla häiritsevän köysien irrottelua tms. toimintaa.


      • Katsastusmies-1
        JRxxx kirjoitti:

        41 A- ja B-malleja valmistaa samanaikaisesti? Itselläni on B-malli vuodelta 1991. Ei savuta mitenkään hirmuisesti; toki kylmänä startin jälkeen ja ensimäisessä liukuunkiihdytyksessä, muttei muuten. En tosin tiedä, mikä sitten on on paljon, mutta ainakaan en ole kokenut savutuksen millään tavalla häiritsevän köysien irrottelua tms. toimintaa.

        Minulla oli A-malli ja se savutti aivan mahdottomasti sekä kylmänä startin jälkeen, että myöskin jäähdyttyään tyhjäkäynnillä ajon jälkeen.
        B-mallissa oli jo toisenlaiset 7-reikäiset suuttimet ja muitakin muutoksia.


      • kun hoitaa
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Minulla oli A-malli ja se savutti aivan mahdottomasti sekä kylmänä startin jälkeen, että myöskin jäähdyttyään tyhjäkäynnillä ajon jälkeen.
        B-mallissa oli jo toisenlaiset 7-reikäiset suuttimet ja muitakin muutoksia.

        Käsittääkseni B-mallissa on edistyksellisempi koko kansi eikä vaihto mene heittämällä.
        Vaihdoin 41-A-koneisiini ne volvon korvausturbot jotka antavat enemmän ilmaa ja tehot jo alemmilla kierroksilla. Koska veneeni on puoliplaanari, ei vaihto tuonut mitään mullistavaa, plaanarissa liukuunnousu ehkä helpottuu.


    • 18347

      On negatiivista paljonkin. Ei tule toista yhtä paskaa konetta nyt heti mieleen. Miksi Ladan koneesta ei terhä merimoottoreita?

      • Anonyymi

        Nyt on kokemusta paljon paskemmasta. Hyundai Seasal 270. Siitä vaikka Ladaan apumoottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on kokemusta paljon paskemmasta. Hyundai Seasal 270. Siitä vaikka Ladaan apumoottori.

        Mitä ongelmia tai mieliharmia on hyundaissa ollut


    • Anonyymi

      Voi kääpäs nakki kun nyt jušt ois paras halpa ostaa vene.ois diesel,hella,v c,lämpöä ja kaljakylmä
      .Finspeed7000? Flipper 760.Marino..??Max 20k€
      No

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe