VOLVO aqad41 KESTÄVYYS???

moottorinvaihtaja....

onko todella niin ettei palstan lukijoilla ole negatiivista palautetta volvon 41 sarjan 200 hv diesel koneista....

11

8816

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsastusmies-1

      Tärkein kriteeri moottorin kestävyyden kannalta on kuinka talvisäilytykset ovat hoidettu. Samoin säännöllinen huolto ja ylläpito merkitsevät enemmän kestävyyden kannalta kuin tunnit tai vuodet.
      Itse vaihdoin 12 kautta/1 500 h ajetun AQAD 41:sen KAD 43:seen muutama vuosi sitten.
      Tärkein syy oli TEVAn (nykyisen IFin) venevakuutus joka korvaa alle 10 vuotiaan moottorin "yllättävän/odottamattoman" rikkoontumisen.
      Seuraava syy oli tehon, tai oikeammin alakierrosväännön, riittämättömyys.
      Moottorin kunto sinänsä ei arveluttanut ollenkaan, muuten kuin tuo yllättävä rikkoontuminen ilman vakuutussuojaa.
      Moottori oli itseni huoltama alusta alkaen, ja se meni vaihtoon hyvästä hinnasta ja myytiin edelleen jopa ennen kuin se oli irrotettu veneestäni.
      Vaihtoehto olisi ollut ottaa moottori ulos veneestä 12 vuoden jälkeen ja teettää laaja perushuolto.
      Itse moottori kestää kyllä yleensä, mutta ne lukuisat apulaitteet moottorin ympärillä ovat usein se heikko lenkki:
      - jäähdyttimet (vesi/vesi, Öljy/vesi, imuilma/vesi jne.)
      - turbo
      - laturi
      - vetolaite varusteineen (trimmi)
      - tiivisteet

      Näiden kuntoon vaikuttaa eniten aiemmin mainitsemani talvisäilytys ja se kuinka moottoria on käytetty.
      Mikäli jäähdytysnesteet, öljyt ja kaikki suodattimet ovat säännöllisesti vaihdettu, moottoria on käytetty säännöllisesti (ei seisonut pitkiä jaksoja ajamattomana), sitä ei ole pitkä-aikaisesti ylirasitettu termisesti ja se on huolellisesti säilötty talvien varalle syksyisin, en epäile ollenkaan etteikö 3 000 tuntia ole helposti saavutettavissa. Omalla kohdallani se tarkoittaisi 24 kautta ! !

      Tuttavapiirissä on lukuisia veneitä joissa on 1987 - 1990 asennettuja Volvoja ja ne toimivat vieläkin täysin luotettavasti.

      Mikäli ostat käytetyn moottorin, tulee huomioida seuraavat seikat:
      - saat moottorin jopa alle puoleen hintaan verrattuna uuteen
      - kun teetät merkkiliikkeessä perushuollon jossa käydään läpi koko moottori kaikkine apulaitteineen, uskon että saat edulliseen hintaan hyvin toimivan ja vielä pitkään palvelevan moottorin.
      Tuollainen peruskunnostus ei yleensä maksa lähellekään hintaeroa uuteen moottoriin.

      Sitten ei kun hyvin hoidettua vaihtomoottoria etsimään !

    • kun hoitaa

      Omilla 41A Volvoilla on ajettu 3300 tuntia eivätkä ne vielä tuntien puolesta ole vanhoja, vuosia on jo 16. Viranomaiset aikoinaan noilla koneilla vetelivät 10.000 tuntia ennen avaamista ja peruskorjausta.
      Ongelmia on lähinnä hillitön savutus kylmänä, koneen vesiputkiliitokset ihmeellisiä tökkäysliitoksia, saa olla tarkkana huoltohommissa kun purkaa ja kokoaa pelejä.
      Älkää käyttäkö muita kuin luokituksen mukaisia öljyjä !

      • Casperi

        Mistä se savutus johtuu ja onko sille mitään teehtävissä. Itsellä samanlainen kone, suuttimet ja turbo on huollettu


      • Katsastusmies-1
        Casperi kirjoitti:

        Mistä se savutus johtuu ja onko sille mitään teehtävissä. Itsellä samanlainen kone, suuttimet ja turbo on huollettu

        AQAD:ssä vuosimallia 1987 - 199x en muista, ominaisuuteen kuuluu savuaminen kylmänä. Pakosarjan mutkaan tehtiin solenoidilla ohjattu pakokaasujarru lisäämään ns. pakosarjan vastapainetta ja sitä kautta nopeampaan lämpenemiseen/lämpimänä pysymiseen tyhjäkäynillä. Ei auttanut. Omaan AQAD 41:seen vm. 1989 kuului jo hehkutulpatkin joita hehkutettiin 2 minuuttia enne starttia, eikä sekään auttanut. VOLVOn pojat kun eivät uskoneet valitustani ja reklamaatiotani tulivat paikalle ja yhdessä todettiin että ilman kaasunaamaria ei ankkuria voi nostaa veneen perässä :)
        Kun tuo AQAD:eitten omistajien mutina savuttamisen suhteen jatkui suuttimia muutettiin ja kehitettiin ja tehtiin muitakin muutoksia. Myöhemmät versiot 41:sestä B-malli muistaakseni, ei savuta ollenkaan siihen malliin kuin nuo alkupään koneet.
        Joskus aikoinaan tiedustelin että voiko moottoriini tehdä vastaavat muutokset, sain vastaukseksi että ei välttämättä, ja ainakin muutoksille tulisi kohtuuton hinta.
        Eli sen saamarin savuttamisen kanssa täytyy vain oppia tulemaan toimeen. Esimerkiksi niin että käynnistää koneen vasta kun on ankkuri ylhäällä tai köydet irti laiturista :) Ellei kelin puolesta voi näin menetellä ei savukaan sitten kovan kelin/tuulen vuoksi niin haittaa. Tyynellähän se näkyy ja vaivaa :)
        Nykyinen KAD 43 ei savuta nimeksikään edes kylmänä.


      • JRxxx
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        AQAD:ssä vuosimallia 1987 - 199x en muista, ominaisuuteen kuuluu savuaminen kylmänä. Pakosarjan mutkaan tehtiin solenoidilla ohjattu pakokaasujarru lisäämään ns. pakosarjan vastapainetta ja sitä kautta nopeampaan lämpenemiseen/lämpimänä pysymiseen tyhjäkäynillä. Ei auttanut. Omaan AQAD 41:seen vm. 1989 kuului jo hehkutulpatkin joita hehkutettiin 2 minuuttia enne starttia, eikä sekään auttanut. VOLVOn pojat kun eivät uskoneet valitustani ja reklamaatiotani tulivat paikalle ja yhdessä todettiin että ilman kaasunaamaria ei ankkuria voi nostaa veneen perässä :)
        Kun tuo AQAD:eitten omistajien mutina savuttamisen suhteen jatkui suuttimia muutettiin ja kehitettiin ja tehtiin muitakin muutoksia. Myöhemmät versiot 41:sestä B-malli muistaakseni, ei savuta ollenkaan siihen malliin kuin nuo alkupään koneet.
        Joskus aikoinaan tiedustelin että voiko moottoriini tehdä vastaavat muutokset, sain vastaukseksi että ei välttämättä, ja ainakin muutoksille tulisi kohtuuton hinta.
        Eli sen saamarin savuttamisen kanssa täytyy vain oppia tulemaan toimeen. Esimerkiksi niin että käynnistää koneen vasta kun on ankkuri ylhäällä tai köydet irti laiturista :) Ellei kelin puolesta voi näin menetellä ei savukaan sitten kovan kelin/tuulen vuoksi niin haittaa. Tyynellähän se näkyy ja vaivaa :)
        Nykyinen KAD 43 ei savuta nimeksikään edes kylmänä.

        41 A- ja B-malleja valmistaa samanaikaisesti? Itselläni on B-malli vuodelta 1991. Ei savuta mitenkään hirmuisesti; toki kylmänä startin jälkeen ja ensimäisessä liukuunkiihdytyksessä, muttei muuten. En tosin tiedä, mikä sitten on on paljon, mutta ainakaan en ole kokenut savutuksen millään tavalla häiritsevän köysien irrottelua tms. toimintaa.


      • Katsastusmies-1
        JRxxx kirjoitti:

        41 A- ja B-malleja valmistaa samanaikaisesti? Itselläni on B-malli vuodelta 1991. Ei savuta mitenkään hirmuisesti; toki kylmänä startin jälkeen ja ensimäisessä liukuunkiihdytyksessä, muttei muuten. En tosin tiedä, mikä sitten on on paljon, mutta ainakaan en ole kokenut savutuksen millään tavalla häiritsevän köysien irrottelua tms. toimintaa.

        Minulla oli A-malli ja se savutti aivan mahdottomasti sekä kylmänä startin jälkeen, että myöskin jäähdyttyään tyhjäkäynnillä ajon jälkeen.
        B-mallissa oli jo toisenlaiset 7-reikäiset suuttimet ja muitakin muutoksia.


      • kun hoitaa
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Minulla oli A-malli ja se savutti aivan mahdottomasti sekä kylmänä startin jälkeen, että myöskin jäähdyttyään tyhjäkäynnillä ajon jälkeen.
        B-mallissa oli jo toisenlaiset 7-reikäiset suuttimet ja muitakin muutoksia.

        Käsittääkseni B-mallissa on edistyksellisempi koko kansi eikä vaihto mene heittämällä.
        Vaihdoin 41-A-koneisiini ne volvon korvausturbot jotka antavat enemmän ilmaa ja tehot jo alemmilla kierroksilla. Koska veneeni on puoliplaanari, ei vaihto tuonut mitään mullistavaa, plaanarissa liukuunnousu ehkä helpottuu.


    • 18347

      On negatiivista paljonkin. Ei tule toista yhtä paskaa konetta nyt heti mieleen. Miksi Ladan koneesta ei terhä merimoottoreita?

      • Anonyymi

        Nyt on kokemusta paljon paskemmasta. Hyundai Seasal 270. Siitä vaikka Ladaan apumoottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on kokemusta paljon paskemmasta. Hyundai Seasal 270. Siitä vaikka Ladaan apumoottori.

        Mitä ongelmia tai mieliharmia on hyundaissa ollut


    • Anonyymi

      Voi kääpäs nakki kun nyt jušt ois paras halpa ostaa vene.ois diesel,hella,v c,lämpöä ja kaljakylmä
      .Finspeed7000? Flipper 760.Marino..??Max 20k€
      No

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8403
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4674
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4353
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3493
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3368
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3133
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2871
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe