opiskelulakko. pyääh

Aikas vaikeita noi opiskeluasiat. Olen etsinyt tietoa sanomalehtien ja netin kautta ammattikouluun hausta ja kaikesta sellaisesta noin vuoden ajan, enkä ole tullut yhtään viisaammaksi.

Olen ihmetellyt sitä, miksi yli 18-vuotias on niin vahvasti sidoksissa vanhempiinsa. Onko totta, että alle 20-vuotias ei saa opintotukea, jos vanhemmat ylittävät tuloissaan jonkin määrätyn summan? Olen käsittänyt asian niin, ja valitettavasti minä kuulun siihen kastiin. Tarkoittaako se sitä, että minulla ei ole mitään mahdollisuutta mennä opiskelemaan 18-veenä, jos vanhemmat eivät suostu kustantamaan mokomaa?

Jotenkin tunnen olevani pulassa opiskeluasioissa, sillä näyttää siltä, että minulla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta lähteä näiden kahden välivuodenkaan jälkeen opiskelemaan (siis olen pitänyt ensi syksyyn kahden vuoden opiskelutauon tehden vaan töitä.). Tuntuu kurjalta, kun tekisi niin mieli oppia oma ammatti, ja ryhtyä työskentelemään sellaisella kiinnostavalla alalla. Mahdollisuudet vaan ovat vähissä.

Älkää ihmetelkö, jos näytän epätoivoiselta. En ole koskaan saanut opinnonohjaajan apua, eikä kukaan muutenkaan ole neuvonut opinnon asioissa. Olen ottanut selvää vain omatoimisesti.

4

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastausta

      Älkää ihmetelkö, jos näytän epätoivoiselta. En ole koskaan saanut opinnonohjaajan apua, eikä kukaan muutenkaan ole neuvonut opinnon asioissa. Olen ottanut selvää vain omatoimisesti.

      En halua olla mitenkään inhottava mutta herää väistämättä kysymys mikset ole pyytänyt opinto-ohjaajalta neuvoa näissä kysymyksissä? Ei mikään ihme kun noin on sinulle käynyt, tuntuu että tilanteeseesi olet osittain omastakin syystäsi joutunut.

      • No, ehkä unohdin jutusta yhden olennaisen asian. Nimittäin, minulla ei ole koskaan ollut edes mahdollisuutta, kysyä opinnonohjaajalta apua. Minä kuule olen opiskellut kaikki peruskouluvuoteni kotona, joten ei ole ollut mitään opinnon-ohjaajaa. Kiitos kuitenkin neuvosta. Syksyllä aijon mennä opinnon-ohjaajan vastaanotolle. Entisen "tenttikouluni" (=koulu, jossa olen suorittanut tentit) opo on luvannut ohjastaa minua. Joten kiitos maailman parhaan koulun! Ei olisi kaikkien koulujen opoista tälläiseen vapaaehtoiseen työhön.


    • zzz

      vitsaa vaan pepulle!

      • Älkää nyt sentään... Minun peppuni menee pilalle =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      312
      3151
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1977
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      276
      1224
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe