Rakkaus on lumivalkoinen

petehaka

Moi kaikkien aikojen paras biisi, siis MAAILMAN paras on mun mielestä Rakkaus on lumivalkoinen by YÖ. Ihan uskomaton biisi! Joutsenlaulu oli jo jotain käsittämätöntä ja tää on vielä täydellisempi! Kiitos Jussi Hakulinen ja kiitos Olli upeasta tulkinnasta. Biisin sävel ja sanat on molemmat jotain käsittämättömän kaunista ja sulautuu toisiinsa erottamattomasti.

23

13021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miina

      KAUNISKO? Tää biisihän kertoo itsemurhasta.Kuuntele vaikka niitä sanoja uudestaan.
      ..."hän valvottuaan laittoi vielä viestin kirjeeseen"...jne.

      • mörkö

        Niin, mutta silti. on se kuitenkin aivan uskomaton piisi, koskettava. ja sillä tavalla omalla tavallaan kauniskin...


      • YöN
        mörkö kirjoitti:

        Niin, mutta silti. on se kuitenkin aivan uskomaton piisi, koskettava. ja sillä tavalla omalla tavallaan kauniskin...

        kritisoit sitä, voiko biisi olla kaunis siksi, että se kertoo itsemurhasta. olen samaa mieltä aloittajan kanssa, biisi ON kaunis, aiheesta huolimatta, joka on surullinen, itsekäs teko. mutta Olli tehdessään sanoituksen, on ajatellut asiasta "kauniisti" eikä ole lähtenyt revittelemään tyyliin, joka ei ole hänelle ollut koskaan ominaista. joten, miina, kuunteleppa biisi uudestaan... ja uudestaan.uskon että sinä olet vielä kasvava nuori jolla mielipiteet ovat vahvat mutta edessäsi on pitkä tie ja paljon opittavaa elävästä elämästä.
        *Rakkaudella, elävä legenda, fani vuodesta 83..


      • jaana
        YöN kirjoitti:

        kritisoit sitä, voiko biisi olla kaunis siksi, että se kertoo itsemurhasta. olen samaa mieltä aloittajan kanssa, biisi ON kaunis, aiheesta huolimatta, joka on surullinen, itsekäs teko. mutta Olli tehdessään sanoituksen, on ajatellut asiasta "kauniisti" eikä ole lähtenyt revittelemään tyyliin, joka ei ole hänelle ollut koskaan ominaista. joten, miina, kuunteleppa biisi uudestaan... ja uudestaan.uskon että sinä olet vielä kasvava nuori jolla mielipiteet ovat vahvat mutta edessäsi on pitkä tie ja paljon opittavaa elävästä elämästä.
        *Rakkaudella, elävä legenda, fani vuodesta 83..

        kuule olli ei ole sanottanut rakkaus on lumivalkoinen vaan jussi hakulinen espanjan reissullaan on myös säveltänyt sen.Olli vain tulkitsee biisin niin hienosti,että on ihme jos jättää kuuntelijan kylmäksi yön yksi totaalisen hieno kappale.


      • Yöfani

        Eihän Rakkaus on lumivalkoinen kerro itsemurhasta vaan suhteen päättymisestä? Tai jotain on kyllä mulla mennyt pahasti ohi.


      • niy
        Yöfani kirjoitti:

        Eihän Rakkaus on lumivalkoinen kerro itsemurhasta vaan suhteen päättymisestä? Tai jotain on kyllä mulla mennyt pahasti ohi.

        Mun mielestä tämän kappaleen kulku menee suunnilleen näin Rakastuminen > pettyminen > itsemurha.
        Mulla on mennyt aika kauan tajuta tämä kappale, mutta kyllähän sen sanoistakin huomaa, että ensin tyyppi rakastuu "Hän risti kädet käänsi katseen hiljaa ylös päin ja kiitti miten onkaan saanut rakkautta näin", sitten sellainen pettyminen/suhteen loppuminen "Voi kumpa joskus kauemmin sen loisto kestää vois vaan illan tullen katoaa ja tummuu aina pois" ja lopuksi itsemurha "Niin aamu astui ikkunasta sisään huoneeseen, hän valvottuaan taittoi vielä viestin kirjeeseen"... Että näin. Hieno laulu kylläkin.


      • kuka minä olen?
        niy kirjoitti:

        Mun mielestä tämän kappaleen kulku menee suunnilleen näin Rakastuminen > pettyminen > itsemurha.
        Mulla on mennyt aika kauan tajuta tämä kappale, mutta kyllähän sen sanoistakin huomaa, että ensin tyyppi rakastuu "Hän risti kädet käänsi katseen hiljaa ylös päin ja kiitti miten onkaan saanut rakkautta näin", sitten sellainen pettyminen/suhteen loppuminen "Voi kumpa joskus kauemmin sen loisto kestää vois vaan illan tullen katoaa ja tummuu aina pois" ja lopuksi itsemurha "Niin aamu astui ikkunasta sisään huoneeseen, hän valvottuaan taittoi vielä viestin kirjeeseen"... Että näin. Hieno laulu kylläkin.

        mistäs tiijät että se on itsemurha.. jos se vaikka sinne kirjeeseen laitto viestin että se lähtee etelän matkalle? (: olis palion ilosempi loppukii? x)


      • Jussi
        kuka minä olen? kirjoitti:

        mistäs tiijät että se on itsemurha.. jos se vaikka sinne kirjeeseen laitto viestin että se lähtee etelän matkalle? (: olis palion ilosempi loppukii? x)

        Jussi Hakulinen itse joskus ihmetteli suuresti, että miksi Rakkaus on lumivalkoinen -biisistä kysytään nuotteja häihin soitettavaksi ja laulettavaksi, biisissähän tehdään lopussa itsemurha! Loppupäätelmä; ihmiset ei yleensä kuuntele ajatuksella kokonaan kappaleen sanoja, vaan ainoastaan kertosäkeen, tai ne kohdat jotka haluaa kuunnella. Mutta jokatapauksessa ei tota häissä voi esittää...


      • mursu
        Jussi kirjoitti:

        Jussi Hakulinen itse joskus ihmetteli suuresti, että miksi Rakkaus on lumivalkoinen -biisistä kysytään nuotteja häihin soitettavaksi ja laulettavaksi, biisissähän tehdään lopussa itsemurha! Loppupäätelmä; ihmiset ei yleensä kuuntele ajatuksella kokonaan kappaleen sanoja, vaan ainoastaan kertosäkeen, tai ne kohdat jotka haluaa kuunnella. Mutta jokatapauksessa ei tota häissä voi esittää...

        totta turiset :D


      • Jeeno
        YöN kirjoitti:

        kritisoit sitä, voiko biisi olla kaunis siksi, että se kertoo itsemurhasta. olen samaa mieltä aloittajan kanssa, biisi ON kaunis, aiheesta huolimatta, joka on surullinen, itsekäs teko. mutta Olli tehdessään sanoituksen, on ajatellut asiasta "kauniisti" eikä ole lähtenyt revittelemään tyyliin, joka ei ole hänelle ollut koskaan ominaista. joten, miina, kuunteleppa biisi uudestaan... ja uudestaan.uskon että sinä olet vielä kasvava nuori jolla mielipiteet ovat vahvat mutta edessäsi on pitkä tie ja paljon opittavaa elävästä elämästä.
        *Rakkaudella, elävä legenda, fani vuodesta 83..

        On itsekästä vaatia jotain elämään vain sen takia ettei itse uskalla tuntea surua.


      • Anonyymi
        mörkö kirjoitti:

        Niin, mutta silti. on se kuitenkin aivan uskomaton piisi, koskettava. ja sillä tavalla omalla tavallaan kauniskin...

        Lumella kylläkin Jussi tarkoitti huumeita.
        Vanha nisti. Tuomittiin oikeudessakin.


    • katjo

      mikään ei ole mukavampi aihe kiistellä tai vaihtaa mielipiteitä kuin makuasiat..
      Yö on kyllä kiistatta yksi parhaimpia suomalaisia bändejä mutta kieltämättä aika kausiluontoinen juttu..
      Oon ruvennu kuuntelee yötä taas pitkästä aikaa ja se iskee todella mukavasti..saa jopa aika ajoin tietyssä tilassa herkistyy!
      Varsinkin toi biisi, rakkaus on lumivalkoinen..
      kieltämättä tuo mieleen mukavia hyviä muistoja.

      • Johanna

        lukekaa ihmeessä Ollin kirja Yhden yön tarina. Siinä kerrotaan tän ja monen muunkin biisin synnystä ja taustoista.
        Biisissähän lauletaan; "hän valvottuaan taittoi vielä viestin kirjeeseen. Pihamaalla katsoi, miten kaunis voikaan olla maa vaikkei ole jumalaa". Eli tuo viittaa Jussin mukaan siihen, miten mies päättää elämänsä menetettyään kaiken, niin rakkautensa kuin uskonsa elämään.
        Olen ihmetellyt ROLV:n musiikkivideota; sen tekijä ei ole varmaan tajunnut tän biisin sisältöä??!!


      • Yöfani
        Johanna kirjoitti:

        lukekaa ihmeessä Ollin kirja Yhden yön tarina. Siinä kerrotaan tän ja monen muunkin biisin synnystä ja taustoista.
        Biisissähän lauletaan; "hän valvottuaan taittoi vielä viestin kirjeeseen. Pihamaalla katsoi, miten kaunis voikaan olla maa vaikkei ole jumalaa". Eli tuo viittaa Jussin mukaan siihen, miten mies päättää elämänsä menetettyään kaiken, niin rakkautensa kuin uskonsa elämään.
        Olen ihmetellyt ROLV:n musiikkivideota; sen tekijä ei ole varmaan tajunnut tän biisin sisältöä??!!

        Niin, olen lukenut ko. kirjan eikä siinä mielestäni sanottu, että laulu kertoo itsemurhasta. Eikä sitä musiikkivideota kyllä ole tehty ilman Yö-yytyeen hyväksyntää eikä siinäkään anneta ymmärtää mitään itsemurhasta.
        Mä olen ymmärtänyt laulun niin, että siinä ihanan ja täydellisen suhteen jälkeen huomaa että kaikki on sortumassa. Miettii sitä koko yön ja päätyy lähtemiseen. Kirjoittaa kirjeen rakkaalleen ja lähtee pois. Jos kukaan on kokenut vastaavaa, tietää, että se tuntuu lähes kuolemalta, kun jätät rakastamasi ihmisen, kotisi ja lähdet pois. Suljet oven takanasi ja tiedät, että kaikki on loppu. Silloin kyllä tuntuukin, ettei Jumalaa ole kun se voi ottaa pois kaiken ihanan minkä oli jo saanut. Näin mä tän laulun koen. Yhä edelleen.


      • niin...
        Yöfani kirjoitti:

        Niin, olen lukenut ko. kirjan eikä siinä mielestäni sanottu, että laulu kertoo itsemurhasta. Eikä sitä musiikkivideota kyllä ole tehty ilman Yö-yytyeen hyväksyntää eikä siinäkään anneta ymmärtää mitään itsemurhasta.
        Mä olen ymmärtänyt laulun niin, että siinä ihanan ja täydellisen suhteen jälkeen huomaa että kaikki on sortumassa. Miettii sitä koko yön ja päätyy lähtemiseen. Kirjoittaa kirjeen rakkaalleen ja lähtee pois. Jos kukaan on kokenut vastaavaa, tietää, että se tuntuu lähes kuolemalta, kun jätät rakastamasi ihmisen, kotisi ja lähdet pois. Suljet oven takanasi ja tiedät, että kaikki on loppu. Silloin kyllä tuntuukin, ettei Jumalaa ole kun se voi ottaa pois kaiken ihanan minkä oli jo saanut. Näin mä tän laulun koen. Yhä edelleen.

        Juuri tämmöisen käsityksen minäkin olen kyseisestä piisistä saanut...


      • jejejeje
        niin... kirjoitti:

        Juuri tämmöisen käsityksen minäkin olen kyseisestä piisistä saanut...

        toki saatte muodostaa oman käsityksenne laulusta. Tekijöiden mukaan kuitenkin laulun päähenkilö tekee itsemurhan.

        Tämän on sekä Olli, että Jussi moneen kertaan Yön sivuilla kertoneet. Ja saman käsityksen itsekin laulusta aina olen saanut.


    • Lexa

      Nyt kun on setvitty sanojen merkitystä, niin sanon vielä lisäksi että on se vaan niiin loistava biisi, mutta valitettavasti ei niin hieno levyltä kuunnellessa kuin seilloin kun Hakulinen itse sen livenä laulaa!!

      • kummajainen

        laulaako hakulinen tämän piisin livenä? miksei sitten levyllä?


      • Lexa
        kummajainen kirjoitti:

        laulaako hakulinen tämän piisin livenä? miksei sitten levyllä?

        Joo, Hakulinen on tehnyt tässä viime vuosien aikana muutamia Duo-keikkoja yhden Peltosen Akin kanssa, ja siellä mm. tämä ihana versio tuosta biisistä on kuultu, ja muuten aika monesta muustakin, jotka on totuttu kuulemaan Ollin laulamina. Sellaiset biisit mitkä on huippubiisejä, ja sitten kun ne vielä kuulee Jussin laulamana, niin ne on niitä helmiä, jonka takia kannattaa lähteä vaikka kauempaakin Jussin keikoille..
        Harmi vaan kun nyt niitä ei ole tiedossa vähään aikaan, kun Jussi on mukana Yön Kuolematon kietrueella, mikä sinänä on kyllä ihana asia, mutta kun Jussin osuudet on aikaisemmin jääneet melko pieniksi..
        Joskus kun oon tuota asiaa Jussilta ihmetelly, että miksei se biisi voisi olla vielä levyllä hänenkin laulamana, niin ei hän ainakaan silloin sitä halunnut, muistaakseni sanoi että kun se jo kerran on ollut hitti niin ei sitä viitti enää uudelleen levyttää, tai jotain sinneppäin..
        Mutta odotellaan ja kattellaan, eihän sitä ikänä tiedä..


    • ehdottomasti

      Kumpa vain Jussi yhdessä Yön muusikoiden tai jonkun muun hyvän kokoonpanon kanssa levyttäisikin sen!

      Tai ehkä tämä Ollin versio sitten ahdistavalla puutteellisuudellaan vaan tukee laulun kaipaavaa tunnetta, huoh.

    • Bonfire92

      Itse tykkään enempi tästä biisistä Jussin laulamana. Keikoilla kannattaa todella käydä. Kaverinkaa kävin keikalla ja Jussi tuli juttelemaan ja pyysi sähköpostiosoitteeni ja lähetti seuraavalla viikolla tämän biisin oman demoversion sanojen kanssa, puoli vuotta ennenkuin tuli Yö:ltä ulos.

    • jazka

      Jussi Hakulinen on itse sanonut että tämä biisi kertoo itsemurhasta ja on ihmetellyt suuresti miten tämä on niin väärinymmärretty että moni on sanonut että onpa ihana rakkauslaulu ja "tää oli meidän häissä" Tää on ehkä väärinymmärretyin biisi Juice Leskisen Viidestoista Yö-biisin ohella. Todella upea ja koskettava biisi kuten kaikki Jussin biisit. Myös kappale Hän tanssi kanssa enkeleiden kertoo päivänsä päättäneestä tytöstä.

      • kipsi

        Samoin itse ymmärsin ko. kappaleen. Mutta mistä nuoret noin 20v poijaat silloin aikoinaan löysi Joutsenlaulun? Ihmettelee nainen ostoskärryineen s.62 ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3915
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3042
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2980
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2818
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2774
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2515
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      2357
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      220
      2054
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1977
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1937
    Aihe