Ensimmäistä vuotta kasvattelen tomaatteja. Omia taimia on muutama, tavallista runkotomaattia joissa näyttääkin mukavasti olevan raakileita. Muutamia taimia ostin runkotomaatteina puutarhalta, mutta olivatkin luultavasti luumu- tai päärynätomaattia. Toiset raakileet ovat hyvin päärynänmallisia, toiset taas luumumaisia ja tomaatti kasvaa pensasmaisesti. (En silloin ostaessa tuntenut eroon koska olen ihan aloittelija ja ne minulle myytiin runkotomaatteina.)
Nyt on ongelmana ollut näissä ostetuissa taimissa raakileiden mädäntyminen. Raakileita on paljon joissa pää on tummunut ja jotenkin mädäntyneen näköinen. Nyt huomasin että on joitain kookkaita täysin vihreitä raakileita, jotka on tähän asti olleet ihan hyväkuntoisen näköisiä, mutta nyt kuitenkin alkaa olla ruskehtavaa raakileen päässä, pahasti näyttää siltä että nekin alkaa mädäntyä! Olen nyppinyt näitä raakileita pois ja elättänyt toivetta ettei kaikki mene pilalle, vaan saas nähdä kuinka käy. Taimet kasvaa kasvusäkissä, joissa siis pitäisi olla kaikki tarvittavat lannoitteet. Ensin epäilin liikakastelua syyksi, mutta en usko enää siihen, koska kaikkia on kasteltu saman verran ja ne omien taimien raakileet ovat aivan hyviä. Olen kyllä ihmetellyt lehtien valtavaa kasvua, samoin runko on paksu kuin puulla, siis näissä omissa taimissa. Voisi hyvin kuvitella että kasvusäkissä on lannoitteet jotenkin pielessä...
Kannattaisiko nuo tähän asti hyvännäköiset raakileet poimia vihreinä pois vai mitä tekisin?
tomaatien pilaantuminen
7
6313
Vastaukset
- tikru
Viime kesänä minun tomaateilleni kävi samoin. Appiukko sanoi sen olevan perunaruttoa. Sitä kun oli ilmassa märän kesän vuoksi. Saattaa olla että olet kastellut niitä taimiasi liikaa... Minulla ei vihreät raakileet kypsyneet edes pöydällä, vaan mustuivat kuten taimissa.
Tänä vuonna -toistaiseksi- kaikki on ok. (Kirsikkatomaatit säilyivät viime vuonna.)Perunarutto muutta tosiaan tomaatit mustiksi, mutta samalla mustuvat lehdetkin, eli koko kasvi alkaa sairastaa.
- märkyys
"Pilaantuneet tomaattisi" saavat liikaa vettä. Vähennä kastelua näillä huomattavasti niin alkaa tulla normaaleja. Vimppa kesänä töissä lomani aikana harjoittelija oli saanut saman ilmiön aikaan, kun oli laittanut "partaat" aluslaatikoille. Kun vähensin kastelun (ensiksi kastelematta ollenkaan)aivan hyvin tuotti jatkossa loppusyksyyn.
Mullan pitää päästä välillä vähän kuivahtamaankin, vaikka juoppoja ovatkin; ehkä toiset lajikkeetkin ovat herkempiä vedensiirtosysteemissä.- sanna
Latvamädäksi kutsuttu tomaatin hedelmänpäiden mustuminen johtuu mitä todennäköisimmin lannoitetasapainon järkkymisestä. Vaikka tomaatti kasvaakin valmiiksi lannoitetussa kasvusäkissä niin kasvit ovat yksilöitä, ja siksi on vaikea lannoittaa etukäteen... Lisää hieman paljon kaliumia sisältävää lannoitetta ja tarkasta se kastelu, niin ehkäpä latvamätä pysähtyy parin viikon päästä.
- dimona
sanna kirjoitti:
Latvamädäksi kutsuttu tomaatin hedelmänpäiden mustuminen johtuu mitä todennäköisimmin lannoitetasapainon järkkymisestä. Vaikka tomaatti kasvaakin valmiiksi lannoitetussa kasvusäkissä niin kasvit ovat yksilöitä, ja siksi on vaikea lannoittaa etukäteen... Lisää hieman paljon kaliumia sisältävää lannoitetta ja tarkasta se kastelu, niin ehkäpä latvamätä pysähtyy parin viikon päästä.
millainen multa/alusta on tomskulle paras? tiedän varkaat, kastelun ja lannoituksen merkityksen, mutta miten esim. kasvihuone vaikuttaa tomaattiin? Kuinka paljon tomaatin oksia voi leikellä,onko parempi antaa tomaattien punertua tertussa vai poimia sisälle kypsymään? Jos jotain vinkkejä teillä, kertokaa :)
p.s. mullakin muutama kasvi, melko reheviä, mut on hedelmääkin. Sitä vaan, että ehtisivät kypsyä ja kasvaa - rehevyyden kustannuksella.Miten alas lämpö voi syksyllä mennä? dimona kirjoitti:
millainen multa/alusta on tomskulle paras? tiedän varkaat, kastelun ja lannoituksen merkityksen, mutta miten esim. kasvihuone vaikuttaa tomaattiin? Kuinka paljon tomaatin oksia voi leikellä,onko parempi antaa tomaattien punertua tertussa vai poimia sisälle kypsymään? Jos jotain vinkkejä teillä, kertokaa :)
p.s. mullakin muutama kasvi, melko reheviä, mut on hedelmääkin. Sitä vaan, että ehtisivät kypsyä ja kasvaa - rehevyyden kustannuksella.Miten alas lämpö voi syksyllä mennä?Kasvualustaksi kelpaa multa, turve tai näiden sekoitus ja vaikka tomaatin sanotaan suosivan hapanta maata, voi tuhkaakin lisätä, kunhan ei sitä annostele ylenmäärin. Tomaatin rungossa tulisi olla n. 20 lehteä, eli sen mukaan voi alimmaisia lehtiä poistaa ja se on hyväksikin, sillä silloin kypsyvät tertut saavat valoa ja kypsyminen nopeutuu. Ei kannata kypsytellä sisällä ennen yöhalloja, mutta ennen ensimmäistä hallayötä poimitut tomaatit kypsyvät kyllä sisällä pahvilaatikossa. (Jopa aivan vihreistäkin voi tulla punaisia, mutta paras maku on tertussa kypsyneissä)
Latvan katkaisu jouduttaa kypsymistä, mutta itse en yleensä latvo tomaattejani, ellei tila lopu kasvihuoneesta. Kasvihuoneen lämpö tietysti nopettaa sadon kypsymistä kaikilla kasveilla. Esim salaatin lehdet tulevat erittäin suuriksi ja maukkaiksi. Lisää asiasta: http://www.cedunet.com/~rte47
Latvamädäksi sanotaan tomaatin vaivaa, jossa raakileiden päät ruskettuvat. Se johtuu siitä kun juuristo kuivuu välillä liikaa, mikä on kyllä ymmärrettävää kasvusäkissä kasvatettaessa. Niitä olisi varmaan kasteltava aurinkoisina päivinä pari kolme kertaa päivässä. Lehdet eivät saisi olla "lerpallaan" kauaa, vaan heti pitäisi kastella, kun kuivuuden oireita ilmaantuu. Tomaatit eivät "mätäne" kokonaan (ne KUIVUVAT kärjistään), ja niitä voi kypsinä kyllä syödä leikkaamalla huonon kohdan pois.
Muita asioita tomaateista löydät esim: http://www.cedunet.com/~rte47
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693