Essentiaalinen vapina

Heidi

Kun tämä palsta nyt on olemassa niin kerronpa omankin tarinani. Oireet alkoivat huhtikuun lopussa ja mm. tällaisia oireita ilmaantui:

-pään vapina
-käsien tärinä
-paha olo
-muistin huonontuminen
-melulle yliherkkä
jne...

Näitä riittäis vaikka kuinka. Juoksin lääkäriltä toiseen kunnes pääsin Meilahden neuroligin juttusille. Joka paikassa jossa olen käynyt niin ei ole tiedetty mistä on kyse. Ja tietenkin horjuu mielenterveyskin kun ei tiedä mistä on kyse. Sairaslomalla olen ollut siitä alkaen kun tämä alkoi. Työhön en pysty tällaisena ja työnantajankin on sanonut ettei "tuollaista voi pitää asiakaspalvelutyössä". Tässä nyt sitten odotellaan magneettikuvaukseen pääsyä ja seuraavaa Meilahden reissua.

Onko kukaan kuullut koskaan tällaisesta vastaavasta tilanteesta? Tai kokenut jotain tällaista?

Kiitän jo nyt vastanneita jos vaivaudutte vastaamaan tähän. KIITOS !

13

21043

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täält yx...

Mulla on onnettomuuden jälkeen tullut(tapahtui vuosia sit) juuri mainitsemiasi oireita! Tosi on että ne ovat todella invalidisoivia ja olenkin työkyvyttömyyseläkkeellä.Mulla niskaan on tullut kiertymä sekä skolioosi! Joudun pitämään niskatukea ja käyn säännöllisesti fysioterapiassa!
      Oletko loukannut itsesi johonkin?Mitä lääkäri sanoi, osasiko epäillä mitään?
      Minulle ei ole annettu muuta selitystä kuin juuri ko.onnettomuus!Ei oo puhuttu mainitsemastasi vapinatyypistä!
      Koeta jaksaa!

• Heidi

En ole loukannut itseäni mitenkään, tämä alkoi aivan yhtäkkiä kun olin töissä kahvitauolla. Ensin alkoi kamala käsien tärinä ja sen jälkeen pään vapina, joka on jatkunut siitä asti. Käsien tärinää on joskus, mutta harvemmin, ainakin toistaiseksi.

Lääkärit toistensa jälkeen ovat pohtineet useita eri tauteja jne mutta mitään ei mistään kokeista ole ilmennyt. Vielä on mahdollisuus että on sellainen kuin Wilsonin tauti mutta se on ERITTÄIN harvinainen ja periytyvä. Meillä kun ei suvussa sellaisia ole..

Useat lääkärit ovat tähän mennessä todenneet että kyseessä olisi juuri tämä essentiaalinen vapina eli ns. hyvänlaatuinen. Siitä löytyy onneksi jonkun verran tietoa netistä.

Kamalinta on kun ei ole mitään varmaa tietoa asiasta, ja joutuu kamppailemaan tämän asian kanssa elämisestä päivittäin. Sitä kun eivät kaikki ymmärrä/usko...

Kiitos kun vastasit ja tsemppiä!

• Jatta
        Heidi kirjoitti:

En ole loukannut itseäni mitenkään, tämä alkoi aivan yhtäkkiä kun olin töissä kahvitauolla. Ensin alkoi kamala käsien tärinä ja sen jälkeen pään vapina, joka on jatkunut siitä asti. Käsien tärinää on joskus, mutta harvemmin, ainakin toistaiseksi.

Lääkärit toistensa jälkeen ovat pohtineet useita eri tauteja jne mutta mitään ei mistään kokeista ole ilmennyt. Vielä on mahdollisuus että on sellainen kuin Wilsonin tauti mutta se on ERITTÄIN harvinainen ja periytyvä. Meillä kun ei suvussa sellaisia ole..

Useat lääkärit ovat tähän mennessä todenneet että kyseessä olisi juuri tämä essentiaalinen vapina eli ns. hyvänlaatuinen. Siitä löytyy onneksi jonkun verran tietoa netistä.

Kamalinta on kun ei ole mitään varmaa tietoa asiasta, ja joutuu kamppailemaan tämän asian kanssa elämisestä päivittäin. Sitä kun eivät kaikki ymmärrä/usko...

Kiitos kun vastasit ja tsemppiä!

selvääkin selvemmät paniikkihäiriön oireet

• täält yx

Minä en ole paniikkihäiriöveikkauksen kannalla!Kyse on jostain muusta!

• Tiitu

Tuttu tunne 40 vuoden takaa. Silloin vain ei puhuttu paniikkihäiriöstä. Ongelman kanssa olen elänyt, ja nyt hyvien lääkkeiden ansiosta yli 10 vuotta on mennyt normaalimmin kuin koskaan. Mieti, liittyikö tilanteeseen, jossa oireet syntyivät, jännittämistä tai muita epämiellyttäviä tunteita. Jos kallistut vähänkään tämän puolelle, osoite on psykiatri. Lääkkeet löytyvät tänä päivänä tähän vaivaan. Terapia saattaa myös olla paikallaan, mutta vuosikymmenten kestosta huolimatta se ei ainakaan minun kohdallani tuonut ratkaisua, helpotusta kylläkin.

• Karva

Moi

Mulla on neurologi todennu saman vaivan. Menin lääkäriin käsien vapinan takia, joskus nuppikin tutisee.. Lääkityksenä kokeillaan beta-salpaajia.

• yksi sairastunut

pään vapina viittaa siihen, ota asia neurologin kanssa esille, ja vaadi kunnin tutkimukset. Kaikki neurologit eivät edes tunnista dystoniaa, ja hyvin harva terveyskeskuslääkäri tietää koko sairaudesta mitään.
        Dystonia on neurologinen liikehäiriösairaus jossa aivojen tyvitumakkeet antavat vääriä käskyjä lihaksille. Pään vapina on yksi sen oireista, vapina voi ilmantua jo monta vuotta aikaisemmin kuin oikein kunnon oireet, jotka ovat pään kallistuminen tai kiertyminen jonnekin suuntaan, ja kovat niskakivut. Pään kääntäminen vastakkaiseen suuntaa käy mahdopttomaksi. Sairaus on parantumaton, mutta siihen on kyllä olemassa lieventävä lääkitys.

• kukkanen
        yksi sairastunut kirjoitti:

pään vapina viittaa siihen, ota asia neurologin kanssa esille, ja vaadi kunnin tutkimukset. Kaikki neurologit eivät edes tunnista dystoniaa, ja hyvin harva terveyskeskuslääkäri tietää koko sairaudesta mitään.
        Dystonia on neurologinen liikehäiriösairaus jossa aivojen tyvitumakkeet antavat vääriä käskyjä lihaksille. Pään vapina on yksi sen oireista, vapina voi ilmantua jo monta vuotta aikaisemmin kuin oikein kunnon oireet, jotka ovat pään kallistuminen tai kiertyminen jonnekin suuntaan, ja kovat niskakivut. Pään kääntäminen vastakkaiseen suuntaa käy mahdopttomaksi. Sairaus on parantumaton, mutta siihen on kyllä olemassa lieventävä lääkitys.

Kyllä se niin on että pään vapina ei ole paniikkihäiriötä. tutkittu on. Propral ei auta. Muutaman vuoden kinumisen jälkeen pääsin neurologille ja dystoniaa se voisi olla sillä oireet sopii kun nakutettu. Hyvää uutta vuotta kaikkille !

• Mirka

Mulla oli muksuna useita kuumekouristuksia ja elvytettykin on. en tiedä onko niitten jälkeen, mut äiti huomasi jo aika varhain lapsena käsien tärinän. sittemmin alkoi tulla satunnaisia nytkähtelyjä käsiin esim. kerran lasketellessa ollessamme otin kahviossa limppaa ja käsi nytkähti niin että kaikki limskat lensi pitkin poikin. Täysi kahvikuppi tuottaa vieläkin ongelmia. viime vuosien aikana pääkin on alkanut täriseen.
      Muksuna ei kukaan osannu sanoo et mikä on mutta kun muutamia vuosia taaemmaks kävin samasella neurologilla niin sano heti et se on intentio treemor ja et ole onnellinen että se on sulla noin lievänä jotkut ei kuulemma pysty edes bussin nappia painaan. ei lääkitystä, ei olisi tarpeeksi kuulemma apua. sittemmin olen kyllä lääkäriltä pyytänyt beeta-salpaajia. Niitä saa ihan vaan pyytämällä vapinaan. Muksuna tehdyssä aivo-mikänyt sit onkin mainittiin vaan että lievää poikkeavuutta havaittavissa, mutta ei vaadi tällä hetkellä lisätutkimuksia. Eikä sitä tutkittukaan enempää. Sitä vaan miettii joskus että liittyyköhän mun masentuneisuus, ahdistus ja jatkuvat ns. tuijotuksen päälle jäämiset samaan yhtälöön.
      Pitäsköhän sitä vaan tunkee ittensä johonkin tutkimukseen?

• Anna10

Minulla oireet alkoivat yläasteella, kun piti
      lukea luokalle ääneen.Äääni alkoi vapisemaan. Siinä sitä sitten riittikin pohtimista, sillä 70-luvulla essentiaalisesta vapinasta ei tiedetty.
      Vähän yli kaksikymppisenä tuli ns.kahvikuppineuroosi, jota myös tuli pohdittua.
      Kuitenkin päädyin tulokseen itsekkin, ettei päässäni ole mitään vikaa vaan oire on ihan fysioginen.Jonkin verran olen vältellyt k.o. tilanteita ja joskus ottanut beetasalpaajaa ja joskus pärjännyt ilman joko paremmalla tai huonommalla menestyksellä.Ainut sääli on, että
      taipumus on dominantisti periytyvä ajatellen laspsiani. Koskaan en ole antanut asian häiritä elämääni, sillä onhan melkein jokaisella jonkinlaista vaivaa ja vaiva voisi olla pahempikin ja elämä on vain yksi.

• Susanna89

Hei!
      tuosta vapinasta. Itsellä todettiin neurologinen vapina 2004 jolloin sain lääkkeen propral 40mg joka vaikuttaa vapinaa ja helpottaa tilannetta. Siis lieventää vapinaa. Mutta söin vapinaan sitä lääkettä niin en ole voinut nyt syödä lääkkeitä laisinkaan, koska siitä seurauksena on alkanut tulemaan minulle pahoinvointia ja huimausta. verenpaineet menevät liian matalalle ja en voi aamuisin syödä mitään koska minulla on hyvin voimakasta pahoinvointia. Itse kanssa olen yrittänyt saada kunnon diagnoosia mutta siitä ei ole vielä mitään vakavaa löytynyt. Pelkään pahoin että tässä on myös jotain muutakin kuin neurologinen vapina sillä tämä koko vapina on vain pahentunut ja pahoinvointi on yltynyt ja olen pari kertaa menettänyt muistini ihan täydellisesti ja olen vain odottanut tietoo mikä minulla on. Nyt vapinan seurauksena on tullut kuumotus ja vapina on niin voimakas etten voi tehdä oikein mitään olen nyt 19vuotias ja tämä on minulle hankalaa sillä joudun olee välillä pitkillä sairas lomilla ja minulle on vaikea opiskella!

• Poju vaan

Mulla kanssa on tärissyt pää varmaan ylä asteelta asti ja en oo koskaan käyny missään tutkimuksissa. Nyt kun aikuis iällä jo ollaan niin oon sitä kyllä miettinyt, mutta jotenkin en vaan uskalla mennä käymään lääkärissä jos se sitten olisikin jotain vakavampaa, mutta epätieto myös hirvittää... Kyllähän tämä sairaus (mikä lie sitten onkaan) on syönyt myös itsetuntoani aika pahasti. Olen eristäytynyt muista ihmisistä aika lailla ja en pysty luomaan uusia suhteita tämän takia. Häpeän itseäni kun pääni tärisee, siksi yritän pysyä mahdollisimman taka alalla kaikissa tilanteissa. Itseni kohdalla en luule että kyse olisi mistään paniikki häiriöistä koska olisin sosiaalisempi jos tätä vaivaa ei olisi.

Ja tää tärinä on koko aikaista, eli ainakin kun aina peilin edessä käy niin vapinan huomaa. Ja siis vapinaa/tärinää on ollut nyt 7-8 vuotta. Luulisin että olisi jo aika ottaa selvää mikä minua vaivaa, että kai se on nyt tohtorin luona käytävä tässä joskus.

Huh, olipas hyvä avautua tästä aiheesta, viimeinkin =)
      Kaikille vaan tsemppiä joilla samanlaisia vaivoja!

• uiguhgi

Mulla ollut kans vapinaa yläasteelta asti, aikas lievää, mutta kuitenkin. Kun on esim. yksin, niin vapinaa ei edes oikeastaan ole, mutta kun on hiukankin sosiaalinen tilanne, niin alkaa nuppi tutiseen, joskus enemmän joskus vähemmän, beetasalpaajat ei auta, xanor nimisiä nappeja sain, mutta eivät nekään oikein tehonneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      347
      2784
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1026
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      944
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      923
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe