Taifun X

ostamassa

Terve
Jos täällä on joitakin, jotka muistavat tai jopa omistavat "legendaarisen tl -veneen" Taifun X, niin kertokaapa sen ominaisuuksista ja etenkin moottorisuosituksista olen kiinnostunut.
Se tulisi isoon sisäjärveen ihan hauskanpitoveneeksi ja tietty hiihtohommiin.
Itse muistelen kuulleeni merkin monivaiheisesta historiasta; useampi eri valmistaja, kun muotit oli kai kiertänyt eri tekijöillä jne.
Koskahan sitä on viimeksi valmistettu?
Onko mahdollisesti eroa minkä vuotisen on hankkimassa riippuen siitä kuka sen on valmistanut (laatueroja)?
Minulle tarjotaan sellaista, ja vene on kyllä ehjän oloinen ja pressukin on OK.
Tiedän että se vaatii lyhytrikisen koneen, joita ei enää valmisteta, mutta vanhojahan kyllä löytyy ja joku kertoi korottaneensa perälautaa pitkälle koneelle.

28

8909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A2.0

      Mulla oli X vm 1974. Ostin 1984 ja myin 1991. Siinä mulla oli 55 hv Jammu.
      Vene on vakaa, joskin tuulessa kova. Pohjan malli on vähän omalaatuinen. Aluksi jyrkempi ja sitten loivempi, siksi X pärjäisi myös pienemmllä teholla.
      Mulla tuli veneeseen rutto. Mutta se johtui huonosta hoidosta. Hioin koko veneen puhtaaksi keltaisesta maalista, paikkasin ja maalasin sen valkoiseksi.
      Myin veneen kaverilleni, jolla se on edelleen. Viime viikolla katsoin venettä viimeksi kaverin mökin rannassa ja rutton on pysynyt loitolla, vaikka kaveri ei venettä hoida mitenkään.

      • xxx

        mulla oli sellasessa 75hp johnsson -90 mieleen on jäänyt että ajettiin kerran kamalassa merenkäynnissä kaasupohjassa porvoosta stadiin 5 päällä. Eli melkoisen vakaa paatti


    • Penta

      Hyvä vene! Meillä oli vm.-70 oleva Taifuuni. Ajettiin paljon ja vedettiin myös suksia. Ei pahaa sanottavaa. Koneena oli 36 hv Arcimedes penta ja nousi jopa viidellä aikuisella liukuun (tosin nippa nappa). Varmaan joku 50-60 hv kone olis oikein passeli.

      • jr

        Moron!

        Sain perinnöksi Taifun X -72 jossa Yamaha 55. Venettä -ja koko pakettia on lunnehdittu kymenlaakson komeammaksi ja yritän väistellä osto tarjouksia. Ja sitä se on!. Olis hyvä jos Taifun omistajat pitäis nämä todelliset kasariveneet "elossa".
        Se on varma näiden vesien halkoijat eivät ikinä menetä arvoa eikä kunnioitusta.
        Laitan kuvia veneestäni ,kunhan saan kameran käteen. jr


      • ruutipussi
        jr kirjoitti:

        Moron!

        Sain perinnöksi Taifun X -72 jossa Yamaha 55. Venettä -ja koko pakettia on lunnehdittu kymenlaakson komeammaksi ja yritän väistellä osto tarjouksia. Ja sitä se on!. Olis hyvä jos Taifun omistajat pitäis nämä todelliset kasariveneet "elossa".
        Se on varma näiden vesien halkoijat eivät ikinä menetä arvoa eikä kunnioitusta.
        Laitan kuvia veneestäni ,kunhan saan kameran käteen. jr

        Ostin nuorna miesnä käytetyn Taifunin kun oli halvalla tarjolla.
        Kun se oli voittanut jonkun Vene-lehden vertailun, oli päätös helppo tehdä.
        Testi oli merkillä Timola TX.
        Päijänteellä laskettelin Evarin 60 hp 3-pyttyisellä kulki niin perhanasti ja olisi varmaan vetänyt vaikka kolmea hiihtäjää.
        Nousua taisi olla potkurissa 21".
        Hiihtohommissa 19 on varmaan paree.
        Minun vene oli alunperin pitkärikiselle tehty, mutta edellinen omistajanuija oli veistänyt perälaudasta palan pois. Siitä sen veneen vanhuus alkoi, ehdin tosn myydä sen hyvällä voitolla, koska olin uusinut verhoilut ja maalannut sen uudelleen tulipunaiseksi.

        Vahvakin se pentele oli:
        Kaverien kanssa laskettiin rampilta järveen, niin yksi joka oli hypännyt kyytiimme suoraan kapakista kuuden kaljan kumarassa, otti lukkohaan irti ja venehän lensi sen kolme metriä metrin korkeudesta suoraan betoniramppiin.
        Sitten ajelemaan.


    • osta vaan

      Omistan tälläkin hetkellä vm. -74 ja siinä on kiinni 50 hp 2-tahti evikka. Vene on todellakin sopiva vesihiihtoon ja hauskanpitoon. Voi laittaa suuremmankin 2-tahtisen kiinni, eli tukeva vene. Pohjan muoto on sellainen, että nousee pienelläkin moottoriteholla liukuun, mutta kuitenkin riittävä v-kulma takana. Ainakin sisävesillä toimiva kokonaisuus.

      Tuulilasiveneille tyypillinen ominaisuus on, että nouseminen etukannen yli vaatii vähän ketteryyttä (ainakin jos se on märkä), eli ei mikään varttuneen tai lapsiperheen ykkösvalinta.

      Tarkista sinisestä kilvestä, että myytävä vene on tosiaan Taifun-X. Nettiveneessä ja muuallakin myydään nimittäin melkein jokaista vanhempaa tuulilasivenettä taifuunina. Rekisteripaperiin voi laittaa veneen malliksi mitä vaan, joten se ei välttämättä kerro mitään. Suurin osa näistä ns. "taifuuneista" on umpisurkeita purteloita, joista ei kannata maksaa mitään.

      • tolkkua peliin

        Annatko ostovihjeitä tuolle aloit5tajalle. Katsohan koska viesti on kirjoitettu, viis vuotta sitten.
        Hittoako te kaivatte noita vanhoja juttuja esille kun ne eivät ole enää edes ajankohtaisia.
        Likekaa joskus kirjoitusajankohtakin. Se näkyy siinä otsikon perässä.


      • categorico
        tolkkua peliin kirjoitti:

        Annatko ostovihjeitä tuolle aloit5tajalle. Katsohan koska viesti on kirjoitettu, viis vuotta sitten.
        Hittoako te kaivatte noita vanhoja juttuja esille kun ne eivät ole enää edes ajankohtaisia.
        Likekaa joskus kirjoitusajankohtakin. Se näkyy siinä otsikon perässä.

        Itse olen juuri ostamassa samanlaista venettä ja tästäkin ketjusta sain hyvää tietoa, vaikka viestit on kirjoitettu pitemmällä aikavälillä!


      • Freddy
        categorico kirjoitti:

        Itse olen juuri ostamassa samanlaista venettä ja tästäkin ketjusta sain hyvää tietoa, vaikka viestit on kirjoitettu pitemmällä aikavälillä!

        Löytyy juu tommonen vene.. Koneena punaraita Mercury 500 v. 1970. Työn alla par aikaa.


      • Borgåensis
        Freddy kirjoitti:

        Löytyy juu tommonen vene.. Koneena punaraita Mercury 500 v. 1970. Työn alla par aikaa.

        Meillä oli perheessä 70 -luvulla Taifun X. Isä osti sen suoraan Timo Laukkaselta tekijänä silloin (Porvoon talousalue). Moottorina oli 35 Mercury, käsistartilla. Hyvin jaksoi 2 aikuista ja 2 lasta. Harmi että isä myi sen aikanaan, olisi nyt tosi "retro" -vene.


      • Borgåensis
        Borgåensis kirjoitti:

        Meillä oli perheessä 70 -luvulla Taifun X. Isä osti sen suoraan Timo Laukkaselta tekijänä silloin (Porvoon talousalue). Moottorina oli 35 Mercury, käsistartilla. Hyvin jaksoi 2 aikuista ja 2 lasta. Harmi että isä myi sen aikanaan, olisi nyt tosi "retro" -vene.

        Vielä lisänä, ohjauksena oli normaali vaijeri-trissa-viritelmä, ei teleflex. Kuomu kuului varustuksiin. Nopeusmittari upotettiin siihen edessä keskellä olevaan ulokkeeseen joka toimi askeleena kun astui tuulilasin yli veneeseen.


      • Ei-tiukkapipo
        tolkkua peliin kirjoitti:

        Annatko ostovihjeitä tuolle aloit5tajalle. Katsohan koska viesti on kirjoitettu, viis vuotta sitten.
        Hittoako te kaivatte noita vanhoja juttuja esille kun ne eivät ole enää edes ajankohtaisia.
        Likekaa joskus kirjoitusajankohtakin. Se näkyy siinä otsikon perässä.

        No, oletahn itsekin jatkanut ketjua. Kiva kun vanhoja ja kiinnostavia ketjuja nostetaan esiin.


      • Anonyymi
        tolkkua peliin kirjoitti:

        Annatko ostovihjeitä tuolle aloit5tajalle. Katsohan koska viesti on kirjoitettu, viis vuotta sitten.
        Hittoako te kaivatte noita vanhoja juttuja esille kun ne eivät ole enää edes ajankohtaisia.
        Likekaa joskus kirjoitusajankohtakin. Se näkyy siinä otsikon perässä.

        No mitä hiton väliä koska ketju on aloitettu??? Oletko juntti koskaan kuullut Googlesta? Jos joku etsii tietoa Taifuunista, niin tämä ketju ja sen tiedot tulevat käyttöön. Vuonna 2015, 2020,tai vaikka 2036!
        Oot kyllä täys idiootti.


    • savolaiset taifunit

      Meillä kolmen koplalla on taifun-x yks on 75 eevalla toinen on75 jonsonilla js viimeinen mut ei vähäinen 55 ae:llä. EI myytävänä

    • henkkahenkka

      Meillä Taifun x jossa Johnson 60 hv -82 kone korotin perälautaa 15 cm toimii ihan ok mutta musta tuntuu että potkuri on vähän liian onneton ajattelin laittaa siihen (jos vain jostain saan halvalla) 19 tai 21 rusetin. Ongelma on että laukkaa aika herkästi kun on 4 henk kyydissä. yksin kun menee niin ei laukkaa ja sain tällä setillä 57 kmh navigaattorilla. Ostin, en vielä laittanut kiinni hydrofoil lisäevät, katsotaan jos laukkaaminen ja plaaniin lähtö helpottuu. Laitan siitä infoa tänne asap pääsen kokeilemaan.

    • Vanhukse kunniaan

      Ainakin niitä on vielä paljon liikenteessä ja moni on x:n entisöinytkin. Itse olin vain kerran kyydissä ja jäi semmonen muistikuva että oli pikkuveneeksi suht vakaa paikallaan, mutta kun alle puolimetriseen vasta-aalokkoon työnnettiin tulemaan olisin valinnut milumin alle vaikka savolaismallisen soutuveneen, sen verran hakkasi. Enemmän kuin muut sen aikaiset tuularit esim meteor sport tai finmar sportsman. Mutta hei, kevytkulkuinen ja kuka käskee lähteä tuulella ajamaan.

    • henkkahenkka

      nyt kokeilin hydrofoilit ovat todella erinomaisia - en vaihtanut rusettikaan vielä (hankin 113/4*17 mutta sain sen vasta tänään). Lisäevät auttoivat ja plaaniin lähdetään tuotapikaa - wakebordauksessa auttavat kun jää veneeltä kyntövaihe 1/4 osaan entisestä. Voin vain suositella.

    • Ite remppailin tossa pikkuhiljaa viikonloppu viihteenä yhdestä taifunnin raadosta mökkiveneen 50hp jonssonilla, ja tämän kesän muutamien ajojen perusteella en kyllä keksi paatista mitään moitittavaa. Vielä kun jostain sais rättikaton ja sais aikaan tehdä uimatikkaat ja vetotargan niin eiköhän sillä pääse ens kesänä körmyyttämään saimaan selkiä ihan tosissaan.

      Hei ei kukaan sattus muistaan miten leviä perä taikkarissa on, kun pitäs pyöräyttää jonniinmoinen ranturi/traileri rakennelma tässä enen jäiden tuloa ja ei viittis ajella kovin montaa sataa kilsaa ihan vaan mittaamaan?

    • pate m

      osaisko joku sanoo kuinka suuren koneen taifun veneeseen uskaltaa lyödä että pera kestää,kun ei netistä löydy teknisiä tietoja

      • Sakke

        50 heppanen on oikea koko, mutta 60 heppasellakin viellä turvallinen. Vesihiihtoon riittä helposti 50 h


      • alvi1
        Sakke kirjoitti:

        50 heppanen on oikea koko, mutta 60 heppasellakin viellä turvallinen. Vesihiihtoon riittä helposti 50 h

        Oon nähnyt taifunissa 75 Jammun kisaperällä ja hyvin mennyt.Itellä Jammu 60,oon tyytyväinen.


      • Anonyymi

        Minulla 90 hv Yamahalla mitattu yksin 44 solmua (GPS:llä). Neljällä hieman yli 40 solmua. En kyllä lisätehoa kaipaa. :D


    • Hegaar

      Hyvä vene TAIFUN X

      On vakaa, Ei kaadu millään. Hyvä ajaa.
      Minulla on siinä 40 hp. automaattivoitelu- YAMAHA.
      Hyvin toimiva yhdistelmä.
      Veneessä on ehjä , hyvä sininen ajopressu ikkunoilla.
      Pressun voi puolittaa ajaessa kahdella henkilöllä
      Tankki kannattaa tahdä kiinteäksi. Mulla on 60 l RST-tankki , tankkaus veneen
      kannelta on hyvä.

      On muuten myynnissä Saimaalla , josko kiinnostaa.

      Helge Valmari 0400 633 030/ myynti@mainosvalmari. com

    • henkkahenkka

      Mitä mieltä olette , kannattaako tuo tuulilasi ottaa pois kun hiihdetään ja weikataan ? on aika naarmuinen plexi mutta ei tuule naamalle

    • taifuunia hankkimassa

      Mistä se tyyppikilpi pitäis löytyä taifuunista? Tai mistä tunnistan ns "alkuperäisen"??

      • Anonyymi

        Vanhaan palstaan vastaus, jos jotain samaa asiaa miettivää helpottaa. Omassa taifunissa tyyppikilpi löytyy peräpeilistä peräpuolelta, eli moottorin yläosan kohdalta. Siellä lukee taifun X, max 5 henkeä, max. 400 kg, max. 55hp, kelluu kuormattuna ja vedellä täytettynä.

        Jos jollain on sopiva pressu myydä, niin ostetaan pois!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhaan palstaan vastaus, jos jotain samaa asiaa miettivää helpottaa. Omassa taifunissa tyyppikilpi löytyy peräpeilistä peräpuolelta, eli moottorin yläosan kohdalta. Siellä lukee taifun X, max 5 henkeä, max. 400 kg, max. 55hp, kelluu kuormattuna ja vedellä täytettynä.

        Jos jollain on sopiva pressu myydä, niin ostetaan pois!

        herätelläänhän vähän tätä keskustelua uudestaan täältä. tosissaas itsellä jo 2 taifunia ollut ja huomenna 3 tulee pihaan. ja tosissaan tässä uusimmassa on kuomut ja kaikki muut herkut.


    • Anonyymi

      Keulan muodon perusteella timola ja napostella saattaa olla samoilla tai osittain samoilla muoteilla tehtyjä, napostella on lyhyempi mutta keulamuotoilu, kantavuus, 5 rikipituus lyhyt ja tehosuositus 55 nekin täsmäisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe