Melkein poikkeuksetta kuulee äännettävän "itsekkin", "tein itset tuon". Itse-sanan oikea ääntämys on kumminkin jäännöslopukkeeton. Eihän tämä sana taivu jäännöslopukkeellisten e-loppuisten nominien tavoin; sen adessiivi ei ole "itseellä" vaan "itsellä" eikä partitiivi "itsettä" vaan "itseä". Pitää siis ääntää ilman jäännöslopuketta: "itsekin", "tein itse tuon".
Sanassa itse ei ole jäännöslopuketta!
10
713
Vastaukset
- vvv
mahdotonta lausua "itse tuon" ilman sitä ylimääräistä t äännettä.
kuulosta perin oudolta ja ulkomaalaisen ääntämältä ilman.- raksu
Kuin kummassa sinne t-saadaan itse-sanan loppuun?
Talont takana? Postisit tulee? Itset tuon? (Yksi) kissat tuloo?
Kaikki yhtä järjettömiä... - Uomo
raksu kirjoitti:
Kuin kummassa sinne t-saadaan itse-sanan loppuun?
Talont takana? Postisit tulee? Itset tuon? (Yksi) kissat tuloo?
Kaikki yhtä järjettömiä...Yleensä e-loppuisten sanojen lopussa on jäännöslopuke, mikä tarkoittaa sitä, että jos seuraava sana alkaa konsonantilla, niin se konsonantti kahdentuu (esim. koner rakennettiin, valhep paljastui). Tämä ei kuitenkaan koske sanaa itse.
Melkein poikkeuksetta kuulemasi ääntämys "itsekin" on tietysti oikea, suomen yleiskielen mukainen ääntämys. Murteita puhuessaan jokainen tietysti murtaa murteensa mukaan; useista murteista ns. loppukahdennus puuttuu kokonaan. ("Loppukahdennus" on kehnohko nimi kielen ilmiölle, jossa sananloppuinen konsonantti esiintyy aina assimiloituneena seuraavan sanan alkukonsonantin mukaiseksi. Perinteinen "jäännöslopuke" sen sijaan on tolkuttoman harhaanjohtava.)
Luultavasti olet vain kalastelemassa reaktioita poskettomaan väitteeseesi, jonka itsekin tiedät poskettomaksi, eli olet trollaamassa. Selitänpä nyt kuitenkin, että tällaisia asioita ei tietenkään ratkaista sen mukaan, mitä joku itse keskenään päättelee ja resuneeraa. Sanan "itse" norminmukaiseen ääntämykseen voi tutustua vaikkapa suomen kielen sanakirjoista (esim. Suomen kielen perussanakirja), jos äkillinen kielikorvantulehdus on yllättänyt.- Jussi
Piti oikein ääneen toistella ja pyytää työkavereitakin sanomaan noita kahta esimerkkiäsi.
"Itsekin" sanassa useimmilla kuului lievästi kaksi koota.
"Tein itset tuon" ei sanonut kukaan, kaikilla itse tuli ilman lopputeetä, enkä koskaan aiemminkaan ole kuvaamassi ääntämistä kuullut.
Minkä murteen edustaja tai olet tai millä murrealueella asut? Työporukkamme koostuu lappilaisista, pohjoispohjanmaalaisista, keskisuomalaisista, hämäläisistä ja savolaisista ja näille "itset" kuuluis olevan tuntematon ääntämismuoto.- Puhuja
Täällä sanotaan aina, että: Tein itset tuon. Etelä-Pohjanmaalla sanotaan siten.
- Yasuni
Puhuja kirjoitti:
Täällä sanotaan aina, että: Tein itset tuon. Etelä-Pohjanmaalla sanotaan siten.
Täällä Turun seudulla sanotaan "tein itset tuon". Muuta en ole kuullutkaan muilta kuin porilaisilta. =)
Sen myönnän, että jotain outoa asiassa on, kun itse taipuu itseä eikä itsettä. - Jussi
Yasuni kirjoitti:
Täällä Turun seudulla sanotaan "tein itset tuon". Muuta en ole kuullutkaan muilta kuin porilaisilta. =)
Sen myönnän, että jotain outoa asiassa on, kun itse taipuu itseä eikä itsettä.Kaikkialla muualla Suomessa olen asunut paitsi Etelä-Pohjanmaalla ja Lounais-Suomessa. Ilmeisesti "itset" on niiden murrealueiden tapa lisätä loppu t itse sanaan. Pitäisköhän muuttaa sinne eläkepäiviä odottelemaan, että tulis nuokin murteet tutuiksi :)
Alkuperäisen avaajan "melkein poikkeuksetta" ei keskustelun perusteella kattane kuitenkaan koko Suomea. Asuneeko hänkin Lounaisessa Suomessa? - Uomo
Jussi kirjoitti:
Kaikkialla muualla Suomessa olen asunut paitsi Etelä-Pohjanmaalla ja Lounais-Suomessa. Ilmeisesti "itset" on niiden murrealueiden tapa lisätä loppu t itse sanaan. Pitäisköhän muuttaa sinne eläkepäiviä odottelemaan, että tulis nuokin murteet tutuiksi :)
Alkuperäisen avaajan "melkein poikkeuksetta" ei keskustelun perusteella kattane kuitenkaan koko Suomea. Asuneeko hänkin Lounaisessa Suomessa?Asun Jyväskylässä, ja täällä itse-sanan jäännöslopukkeellisen ääntämyksen kuulee jos nyt ei sentään lähes poikkeuksetta niin ainakin useimmiten.
- itsev vien
Uomo kirjoitti:
Asun Jyväskylässä, ja täällä itse-sanan jäännöslopukkeellisen ääntämyksen kuulee jos nyt ei sentään lähes poikkeuksetta niin ainakin useimmiten.
ja itset tuon Satakunnan mailla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as983752Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna343234- 603199
- 622993
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)682874Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.672809On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632514Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802321- 452162
- 692158