Milllä arvoilla vajaatoiminta lääkitys

Hei! Oireeni ovat täysin vajaatoiminnasta ja tsh 0,37 ja t4v 19 oletteko saaneet ko arvoilla thyroksin lääkitystä? Miten vaikutti ja kauanko kesti ennenkuin vaikutus alkoi? Kiitos etukäteen Teille jotka jaksatte kommentoida.
5993
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Nuo arvot eivät kyllä vajaatoimintaan mielestäni viittaa, pikemminkin olet liikatoiminnan rajoilla. Mutta ei se tietysti lohduta, jos sinulla oireita on. Itselläni on vajaatoiminta, ja oikeaa lääkitystä haettaessa olen ollut muutaman kerran liikatoiminnan puolella. Huomasin, että oireet ovat minulla molemmissa kutakuinkin samat, eli en pysty enää tietyssä vaiheessa oireiden perusteella itse sanomaan, kummastako on kysymys. Viimeksi olisin oireiden perusteella lisännyt lääkeannosta, kun laboratorioarvojen mukaan olin reippaasti liikatoiminnalla. Ja olo todellakin helpotti, kun annostusta vähennettiin.

Jos oireet häiritsevät elämääsi, hakeudu endokrinologille. Kannattaisi varmaan selvittää autoimmuunivasta-aineet ja mahdollinen kilpirauhastulehdus myös. Liikatoimintaankin on olemassa lääkkeitä.

Äänestä
  • Olen seitsämällä lääkärillä tosiaankin juossut ja endogrinologillakin, mutta sain vain kuulla että oireesi ovat aidot ja vahvat, niin minkäs teet, minun mielestäni minulla on oikeus oireettomaan elämään, mutta mitäpä tässä enää keksii..

    Äänestä

Lienet sama kysyjä kuin eräässä toisessakin viestiketjussa...?
Noi arvot sinänsä ei mitenkään viittaa selkeään vajaatoimintaan jonka oireet kerrot havainneesi.
Toisaalta kilpirauhasen akuutti tulehdus voi häiritä diagnoosin tekoa. T4v:n eritys nousee usein aluksi mutta se laskee vähitellen.
Lasko olisi hyvä mitata. Käytännössä tulehdus lienee selvä jos sulla on ollut kurkkukipua ja erityisesti kilpirauhasen arkuutta sekä mahdollisesti muita infektiooireita mm kuumeilua. Onko ollut jotain näistä?

Äänestä
  • Viime helmikuuussa oli n 3kk kestävä sitkeä,pienellä lämmöllä oleva poskiontelotulehdus. Kesäkuussa eräs lääkäri totesi että kilppari on turvonnut ja samoin n 3vkoa sit teki saman johtopäätöksen uusi lääkärini, olin ultrassa joka kesti 3min ja ultraaja sanoi et kilppari normaali. Olen kyllä huomioinut että n viimeiset puolivuotta kilpparin kohdalla on painon tunnetta ja en käytä enää kauluksellisisa puseroita. Kerroin lääkärilleni että mielestäni nykyisiä elintoimintoja kuvaa hyvin sana kuin hidastettu filmi, paitsi pulssi ja kait lääkäri meinasi tuon painon nousun, turvotuksen ja tokkuran kait viittaavan vajaatoimintaan joku tyr koe oettiin ja se ei uusia viitteitä antanut. On aika kuluttavaa kun väsymys ja tokkura on 24h vrk joutuu skarppaamaan jatkuvasti. Mutta nuo arvoni ei kait sinällään ole vajaatoimintaa? Mitkäköhän lie minulle sopivat arvot kuuluisivat olla?

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


n 33 kirjoitti:

Hei! Oireeni ovat täysin vajaatoiminnasta ja tsh 0,37 ja t4v 19 oletteko saaneet ko arvoilla thyroksin lääkitystä? Miten vaikutti ja kauanko kesti ennenkuin vaikutus alkoi? Kiitos etukäteen Teille jotka jaksatte kommentoida.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu