Voi apua!!Kirvelyä, kuumotusta, kuivat limakalvot

AINA kp20 lähtien

   Toukokuun kierrosta lähtien on kierron puolivälin jälkeen tullut hirveä "emätinkohtaus". Lähestulkoon ei pysty kävelemään, kun limakalvot ovat niin kuivat, aristavat ja hieman turvonneet. Valkovuotoa on jonkin verran, ei haisevaa. Hiivalääkkeet kirvelevät ja emätinkapselit eivät sula emättimen kuivuuden vuoksi muutamassa vuorokaudessakaan. Bakteerivaginoosilääkitys on syöty. Klamydia,tippuri ja kuppa neg. Emättimen nativefluor tutkimuksessa ei ole todettu mitään poikkeavaa, mutta se on tutkittu kaksi kertaa, mutta juuri kuukautisten jälkeen, jolloin oireetkin aina häviävät tai lievenevät huomattavasti. Aivan selvä aaltomaisuus oireissa on, kierron loppua kohti aina vaikeutuu. Akuuttioireiden aikana en olosuhteiden pakosta ole päässyt lääkärille. Nyt olen muutaman päivän ajan ihmetellyt alapäätä peilin kanssa ja kuvitellut todenneeni siellä muutaman pienen pienen muutoksen, kenties syyliä/kondyloomaa? Mutta limakalvot ovat kaikkialta, ei ainoastaan näkyvien muutosten alueella, totaalisen kuivat, ärtyneet ja valtavan aristavat.

Mitä ihmettä tämä voisi olla. Akuuttiaikaa olen yrittänyt saada gynekologille, mutta se on mahdottomuus. Yritän yleislääkärille huomenissa, mutta huolestuttaa, ettei hän osaa asettaa diagnoosia ja hoitoa.

Lasta olemme yrittäneet jo puolisen vuotta ja tämä kaikki kirvely, jomotus ja tuska kyllä vie voimat koko yritykseltä.

Osaisiko joku auttaa??

14

14422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen

      mene yksityiselle? Varaa aika naistentautien erik.lääkärille niin saat varman vastauksen eikä mene rahaa hukkaan. Yleislääkärit eivät kyllä tuohon osaa oikeaa hoitoa antaa.

      • alkup.

        En pääse paikkakunnallamme gynekologille, "akuuttiajat" menevät aina kolmen viikon päähän, kesällä vielä pitemmälle :o(

        Tänään pääsin lääkäriin ja labroihin, mutta toden totta persoona oli "vain" yleislääkäri, mutta vanhempi nainen kuitenkin eli kokemusta kaikenmoisesta pitäisi olla sekä kontakteja, joilta kysyä ongelmatilanteissa (jos motivaatio riittää).
        Emättimen näytteestä löytyi valkosoluja (tulehdussoluja), mutta ei hiivaa eikä bakteerivaginoosia. Sukupuolitaudit on neg. samoin virtsa puhdas. Lääkäri oli ihmeissään, epäili hiivaa silti, vaikkei näytteessä sitä ollutkaan. Hiivalääkitykset vain eivät ole auttaneet :o( Lääkäri ei ottanut minua tosissaan, vaikka tutkimuskin sattui niin, että itkin. Meinasi vain, että kokeile hiivalääkkeitä ja että onhan tuo aiemminkin ohi mennyt...

        APUA!!Eikö löydy kohtalotovereita??


      • kohtalotoveri
        alkup. kirjoitti:

        En pääse paikkakunnallamme gynekologille, "akuuttiajat" menevät aina kolmen viikon päähän, kesällä vielä pitemmälle :o(

        Tänään pääsin lääkäriin ja labroihin, mutta toden totta persoona oli "vain" yleislääkäri, mutta vanhempi nainen kuitenkin eli kokemusta kaikenmoisesta pitäisi olla sekä kontakteja, joilta kysyä ongelmatilanteissa (jos motivaatio riittää).
        Emättimen näytteestä löytyi valkosoluja (tulehdussoluja), mutta ei hiivaa eikä bakteerivaginoosia. Sukupuolitaudit on neg. samoin virtsa puhdas. Lääkäri oli ihmeissään, epäili hiivaa silti, vaikkei näytteessä sitä ollutkaan. Hiivalääkitykset vain eivät ole auttaneet :o( Lääkäri ei ottanut minua tosissaan, vaikka tutkimuskin sattui niin, että itkin. Meinasi vain, että kokeile hiivalääkkeitä ja että onhan tuo aiemminkin ohi mennyt...

        APUA!!Eikö löydy kohtalotovereita??

        Vuodesta 2001... YTHS:n lääkäri ei kolmen vuoden aikana osannut muuta kuin voivotella ja määräsi aina joko Flagyliä, Diflucania tai Pevaryliä. Labrassakin käytiin ja sanoi viimeselläkin kerralla, että laitetaan lähete labraan. Just joo - se ei oikeesti ollut tietoinen/kiinnostunut enkä usko, että olisin ollut ainoa vastaavaan kierteeseen joutunut.

        Keväällä kävin yksityisellä. Suurin vaivani oli nimenomaan se, että paikat oli tosi kuivat ja aristavat ja tulipunaiset (olleet jo kauan). Sain Fluconazol Ratiopharm-kuurin (noin 4 vkoa), joka nimenomaan oli tarkoitettu ulkoisiin sieni-infektioihin. Kuurin jälkeiset pari viikkoa tuntui jo siltä, että tämä on auttanut lopullisesti, mutta ei sittenkään. Nyt on mietinnässä, varaanko samalle lääkärille taas ajan. Hän kyllä tuntui asiantuntevalta (vanhempi nainen, jolle varmasti on tullut vastaan yhtä jos toista samankaltaista).

        Kaikki tuntuu täällä palstoilla aina vaan muistuttavan oikeesta ruokavaliosta ja blaa blaa blaa. Sain tämän kierteen, kun em. YTHS-lääkäriltä otin 1999 ja 2000 kaksi yhteensä noin vuoden antibioottikuuria akneen. Jos olis kertonut, mitä seurauksia näistä voi olla (kun itse en silloin tiennyt tälläsistä kierteistä mitään), niin olisin harkinnut kahdesti.


      • kyllästynyt
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Vuodesta 2001... YTHS:n lääkäri ei kolmen vuoden aikana osannut muuta kuin voivotella ja määräsi aina joko Flagyliä, Diflucania tai Pevaryliä. Labrassakin käytiin ja sanoi viimeselläkin kerralla, että laitetaan lähete labraan. Just joo - se ei oikeesti ollut tietoinen/kiinnostunut enkä usko, että olisin ollut ainoa vastaavaan kierteeseen joutunut.

        Keväällä kävin yksityisellä. Suurin vaivani oli nimenomaan se, että paikat oli tosi kuivat ja aristavat ja tulipunaiset (olleet jo kauan). Sain Fluconazol Ratiopharm-kuurin (noin 4 vkoa), joka nimenomaan oli tarkoitettu ulkoisiin sieni-infektioihin. Kuurin jälkeiset pari viikkoa tuntui jo siltä, että tämä on auttanut lopullisesti, mutta ei sittenkään. Nyt on mietinnässä, varaanko samalle lääkärille taas ajan. Hän kyllä tuntui asiantuntevalta (vanhempi nainen, jolle varmasti on tullut vastaan yhtä jos toista samankaltaista).

        Kaikki tuntuu täällä palstoilla aina vaan muistuttavan oikeesta ruokavaliosta ja blaa blaa blaa. Sain tämän kierteen, kun em. YTHS-lääkäriltä otin 1999 ja 2000 kaksi yhteensä noin vuoden antibioottikuuria akneen. Jos olis kertonut, mitä seurauksia näistä voi olla (kun itse en silloin tiennyt tälläsistä kierteistä mitään), niin olisin harkinnut kahdesti.

        Kokeilkaa CERIDAL INTIMEä. Mun limakalvot ainakin tykkäs. Saa apteekista ilman reseptiä, intiimipuolelta. 50 ml pullo maksaa n. 6 euroa. Mua suututtaa kanssa lääkäreiden saamattomuus ja välinpitämättömyys. Oon kärsinyt kauan virtsavaivoista ja tuntuu, että mun pitäisi tietää aina itse mikä on ja miksi ja vielä miten hoidetaan! Tsemppiä!


      • Hiivis_
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Vuodesta 2001... YTHS:n lääkäri ei kolmen vuoden aikana osannut muuta kuin voivotella ja määräsi aina joko Flagyliä, Diflucania tai Pevaryliä. Labrassakin käytiin ja sanoi viimeselläkin kerralla, että laitetaan lähete labraan. Just joo - se ei oikeesti ollut tietoinen/kiinnostunut enkä usko, että olisin ollut ainoa vastaavaan kierteeseen joutunut.

        Keväällä kävin yksityisellä. Suurin vaivani oli nimenomaan se, että paikat oli tosi kuivat ja aristavat ja tulipunaiset (olleet jo kauan). Sain Fluconazol Ratiopharm-kuurin (noin 4 vkoa), joka nimenomaan oli tarkoitettu ulkoisiin sieni-infektioihin. Kuurin jälkeiset pari viikkoa tuntui jo siltä, että tämä on auttanut lopullisesti, mutta ei sittenkään. Nyt on mietinnässä, varaanko samalle lääkärille taas ajan. Hän kyllä tuntui asiantuntevalta (vanhempi nainen, jolle varmasti on tullut vastaan yhtä jos toista samankaltaista).

        Kaikki tuntuu täällä palstoilla aina vaan muistuttavan oikeesta ruokavaliosta ja blaa blaa blaa. Sain tämän kierteen, kun em. YTHS-lääkäriltä otin 1999 ja 2000 kaksi yhteensä noin vuoden antibioottikuuria akneen. Jos olis kertonut, mitä seurauksia näistä voi olla (kun itse en silloin tiennyt tälläsistä kierteistä mitään), niin olisin harkinnut kahdesti.

        Flukonatsoli on hiiva/sienilääke, jonka kauppanimiä on mm. Diflucan, Flucol ja Fluconazol Ratiopharm. Eli ihan samaa Diflucanin rinnakkaislääkettä se yksityinenkin on määrännyt. (Tosin ilmeisesti pitempänä kuurina?)

        P.S. VUODEN antibioottikuuri?! Ei ihme että hiiva iski! Otan osaa.


    • m.....................24

      Syön Harmonet pillereitä, syönyt jo kohta 8 vuotta.Kesäkuun lopussa tuli tosi rankka hiivatulehdus. Hoidin pois Canesten puikolla ja sen jälkeen limakalvot olivat tosi kuivat joten käytin Ceridal öljyä. Menkat tuli ja kaikki ok. Elokuun puolessa välissä alkoi oireet, että taas tulee hiivaa mutta ei kutittanut yhtä paljon kun viimeksi. Tuntuikin vähän erilaiselta, polttavalta ja aralta. Ostin taas Canesten puikkoja mutta soitin myös ehkäisyneuvolaan koska ajattelin että voi mahdollisesti olla vaikka joku emätin tulehdus. Menin sitten sinne viikko sen jälkeen kun hiiva alkoi ja otettiin sukupuolitauti testit ja hiiva ym. tulehdus testit. Sain tulokset muutaman päivän päästä ja kaikki oli puhtaat. Ei siis hiivaa testin mukaan. Mutta mulla kuitenkin semmonen epämielyttävä olo. Ei kutise, polttaa vähän välillä mutta semmonen vihlova tai omituinen olo alapäässä ainakin istuessa. Kun kävin siellä sain reseptin kuitenkin suun kautta otettaville hiivalääkkeille jos se tulisi uudestaan tai koetulos näyttäisi että mulla olisi hiiva. Kun soitin tuloksista sanoin, että on semmonen epämielyttävä olo kuitenkin ja hoitaja sanoi että voin ottaa yhden tabletin joten otin maanantaina. Puhuttiin myös gynen kanssa pillerinmerkki vaihdoksesta. Eli sain käynnilläni 3 kk Yasmin pillereitä kokeeksi. Tiistaina alkoi nyt menkat ja eilen loppuivat. Menkkojen aikoihin oli normaali olo,ehkä vähän vasta kipuja mitä muuten ei oikein ole nyt pilleriaikoihin ollut. Ja tänään on taas semmonen epämielyttävä olo alakerrassa, eli semmonen vähän polttava, vihlova olo. En tiedä miten selittää.. Aamulla laitoin taas ceridal öljyä jos vaikka olisi kuivuutta. Istuminen on pahin ja töissä joudun istumaan melkein koko päivän. Käytän apteeksista ostettua pesuainetta alapesuun, juon piimää ja karpalomehua. Olen yrittänyt vähentää sokeria ja vaaleata leipää jne. Yritän käyttää hengittäviä vaatteita jne. Mutta mä haluaisin tietää mistä tämä epämielyttävä olo johtuu??? Voiko sen tulla stressistä esim. Ja sitten kun mä mietin sitä lähes koko ajan niin tuntuu aina vaan pahemmalta. Söin tällä kertaa kaksi pillerikarttaa yhteen? Voiko tämmösiä oireita tulla? En tiedä mutta haluaisin että tmä menisi pois..

      • Pieni urhea nainen

        http://vdopas.com/

        Siellä on mielenkiintoista tietoa... Ehkä tuolta sinäkin, löydät kohtalotovereita, vastauksia kysymyksiisi,
        ja apua :)


    • Kipeä Ella-Mari

      kohtalotoveri täälläkin..

      minullaki antibiootteja on mennyt niin paljon että emättimen limakalvot on repaleiset ja kuivat.(ehkä myös synnytys vaikuttanut asiaan,aikaa siitä 2,5v)
      tämä kuivuus haittaa mun elämää..
      on kokeiltu hiivalääkkeet,emättimen bakteerikannan tasapainottavaa lääkettä(en muista nimeä)
      jopa ovestinia joka on vaihdevuosioireisiin yleensä. ja mitähän kaikkee..
      ei mitää tulosta,olo on kamala :(
      kirvelee,polttaa,kutisee,hankala olla ja ahistaa..
      sekisä ei meillä ole miehen kanssa ollut puoleen vuoteen,en minä vaan pysty.

      ja lääkärit ei löydä syytä,tämä on niin kurjaa!

      kaikille kanssasisarille paljon voimia ja toivotaan että meille joskus apu löytyy!!

    • tuttua

      Tuossa on pari linkkiä, joissa on käsitelty samoja juttuja. Minä olen kärsinyt vastaavista vaivoista pitkään. Myös virtsahädän tunnetta on ollut välillä, yliaktiivisen rakon oireita. Selkein apu tuntui olevan terolut-hormonista. Myös ACOn intiimipesuöljy on hyvää. Söin puolisen vuotta keltarauhashormonia (kuuriluontoisena), ja sen aikaa kyllä oireet olivat kokolailla poissa. Nyt taas ovat palanneet :/

      Luulen, että stressillä on jotain tekemistä asian kanssa (uskoisin, että stressi vaikuttaa hormoneihin ja hormonien epätasapaino taas aiheuttaa kuivuutta ja altistaa hiivalle & tulehduksille). Pillerit voivat kuivattaa limakalvoja, eli ne lopettaisin jos käyttäisin ja kuivuusoireita olisi... Noissa ketjuissa on paljon käsitelty asiaa, kannattaa lukea.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/7109865

      http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1781117/alapaaongelmia/

    • gog

      limakalvoilla-

      ""Mystinen yhtälö:
      Kun limakalvot eivät ole kunnossa (ei löydy tärkeimmät maitohappobakteerit), niin immuunipuolustus ei ole kunnossa ja sekä hermostollinen-, että hormonaalinen-järjestelmä eivät ole kunnossa.
      Ja kääntäen-
      Kun limakalvot ovat kunnossa (löytyy tärkeimmät maitohappobakteerit), niin immuunipuolustus on kunnossa ja sekä hermostollinen-, että hormonaalinen-järjestelmä on kunnossa.""

      Lue tuosta eteenpäin noita mhb linkkejä-
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kadonneiden_mh-bakteereiden_arvoitus.html

      Ja huomaa tuo-
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Naisten_vaivat_ja_parantavat_bakteerit.html

    • Pieni urhea nainen

      Hei

      Kuulostaa tosiaan tutulle. Olen itse ollut kuin kuoleman kielissä tämän oman alapääni kanssa.
      Tuntuu sille kuin istuisi muurahaispesässä, polttelee, nipistelee, kirvelee, sattuuu ja sattuu..
      Ei voi istua, ei voi kävellä, .... mikään asento ei tuo edes hetkenhelpousta..

      Olen saanut ajan gynelle.. noin kahden viikon päähän, mutta se ei lohduta kun olen niin kipeä
      etten saata nukkua. Mieheni ei tiedä enää miten päin olla, kun itken vain hysteerisesti kipua..

      Lääkäreillä olen käynyt, kun olen pystynyt rauhoittumaan.
      Siitä onkin sitten seurannut se, että minusta ei kai päälle päin uskoisi että kärsin helvetillisistä tuskista,
      mutta jos itkisin hysteerisenä ja yrittäisin jotain kertoa lääkärille jotain... ei hän varmaan siitäkään välittäisi...

      Kipulääkettä olen saanut ja käsketty kotiin... (huokaa väsyneenä)

      Törmäsin tässä sitten etsiessäni tällaiseen sivuun.
      http://vdopas.com/

      Ihmiset ovat kertoneet siellä kokemastaan. Ja voin sanoa että eivät minua nuo lääkärit oikein tosissaan ole ottaneet. Ihmettelevät vain miksi en ota jotain käsikauppa lääkkeitä tai lakkaa valittamasta turhaa. Oli äärimmmäisen lohduttavaa lukea sivulta tietoa vulvodyniasta, ja muiden ihmisten kokemuksista. En siis ole yksin ongelmieni kanssa.

      Gynegologin tapaamiseen on vielä aikaa. Kivuliaita päiviä tiedossa, mutta yritän elää päivä kerrallaan. Ei kai kipuun kuole.. vaikka hetkittäin sille tuntuukin. Ehkä siihen voin kuolla, että olen menettämässä ruokahaluni, elämänhaluni ja yöuneni... Kohta en enää jaksa tätä menoa. Totesin tässä itsekseni, että ei tässä kai mikään muu auta kuin rukoilu...

      • simsukka

        Joo, ihan kuulostaa tutulle! Suosittelen kaikille tästä vaivasta kärsiviä ottamaan selvää tuosta vulvodyniasta!! Tietysti ensin pitää poissulkea kaikki muu mahdollinen, mutta mitä näitä keskustelupalstoja on seurannut aika moni kärsii vd:stä! Jaksamisia kaikille!


    • mantavaan

      Mullon sama juttu joskus eli nyt taas kerran, välillä kutitta ja pissatessa kirvelee ja pyörällä ei voi ajaa sattuneesta syystä. Ne tulee ja menee, kun systeemit muuttuu, mulla oli monta kuukautta menkat 2 - 3 viikon välein ja nyt ne näyttää tasaantuvan siihen neljään eli normaaliin... olen 45 eikä todellakaan hajuakaan mistään vaihdevuosista ja itseasiassa ajattelin kyllä iltatähden hamstrata... se vaatii käsrsivällisyyttä. Apteekista saa kosteuttavia voiteita, ja geelejä ja oletko kokeillut olla ilman alkkareita...hahahah... se nimittäin tepsii...

    • Anonyymi

      Olen jo 77v. mummo , mutta samaistan itseni noihin nuorempiin kärsijiin limakalvojen kuivuuden suhteen ! On otettu hiiva koe myös virtsa tulehdusta ei ole . Yli vuoden olen kärsinyt kuivuudesta. Terveyskeskuksesta sain vihdoin lähetteen gynekologille . Sieltä sain lääkkeeksi veden juonnin . Olen pitänyt huolen veden juonnista aikaisemminkin , n. 1-11/2 lt päivässä. Joten sekään lääkitys ei ollut uusi ! Lisäksi olen koettanut monen laisia kuivuuteen annettavia lääkkeitä sekä jatkuvassa käytössä on fagifem puikot 2 kertaa vk. Olo on kun muurahaiskeossa istuis ja virtsatessa on kirvely . Tiedän että nää kuuluu iän myötä tuomiin vaivoihin , mutta jos jollain olis vielä uusia neuvoja , olisin tosi kiitollinen . Nyt elämä pyörii vaan alapään ympärillä ja käy todella hermoon ! Kertokaa onko muilla samaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe